Toukotenavat 2017 <3 Tammikuu

Eipä oo tullut taas hetkeen aikaan käytyä, joten viestejä oli kertynyt vaikka kuinka. Ensinnäkin onnea kaikille ultrassa käyneille ja siellä hyviä uutisia saaneille. Itselle se ru oli jotenkin sellainen hetki että vauvaan rakastui siellä täysin! :love:

Painosta oli täällä puhetta, samoin hemoglobiineista. Itselläni oli paino noussut jo 7 kg, eli olen painavampi kuin koskaan elämässäni. Hemoglobiini taas oli laskenut alle 120, eli se on alhaisempi kuin koskaan. No, ehkä en ota liikaa stressiä niistä. Haluatteko kuulla jotain ällöttävää? Mulle tuli elämäni ensimmäinen peräpukama. :oops: Pari päivää mietin mikä se on kunnes tajusin, onneksi ei oireillut ja sen sai painettua itse takaisin. Miestä vaan nauratti kun kerroin että painelin kylvyssä pukamaa pois, että siinä sitä raskauden hehkua sitten taas! :D

Mä muuten mietin ton rintapumpun ostamista, mutta kannattaako se ostaa etukäteen vai vasta sitten jos tulee tarve? Muutenkin nyt alkais oleen hyvä aika ostella tarvikkeita vauvalle... Pakko alkaa kartottaan että mitä hää tarvii ja mitä ei.

Pukamaa lukuunottamatta kaikki etenee hienosti ja vaivattomasti. Pikkuisen epämukavaa alkaa oleen se että vauva möyrii ja potkii edelleen aivan kamalasti, vaikka luulisi käyvän pikkuhiljaa ahtaaksi tuo tila. Potkuihin on tullut voimaa jo enemmän ja toisinaan häiritsee istua luennolla, olla töissä tai nukkua kun joku jatkuvasti jumputtaa sisällä. Onneksi yöt yleensä nukkuu, mutta oli mies yks yö laittanu käden mun vatsalle ja sano että kauhee rumba siellä oli silloin ollut käynnissä. Innolla ootan sitä loppuraskautta jos sama tahti jatkuu... o_O
 
Laskurin mukaan äitiyslomalle lomps 7.4. Eli ennen pääsiäistä jo! Huh, Siis alle kolme kk! Työnantaja jo vähän kysellykin, että koska saa alkaa rekrytä sijaista mulle. En vielä ennen Rakenne ultraa antanut lupaa...

Mulla on ollut taipumusta virtsikseen ja hiivaan (ei oo onneks pariin vuoteen kumpaakaan ollut) joten neuvolasta laittoivat heti lähetteen labraan, että jos yhtään on virtsisepäilyä niin voi käydä samointein antaa näytteen. Kyllä välillä tuntuu, että pissattaa vaikka just ois käynyt, etenkin kun lähtee lenkille. Vitsit että oon sillon kateellinen mun koirill, kun voivat pysähtyä pissimään mihin mieli tekee . Onneks sit yleensä tunne häviää jonkun ajan päästä.
 
Susetten, onnea poikalupauksesta! :love: koita olla murehtimatta liikaa (tiedän että se on vaikeaa!) ja toivotaan että pienellä on kuitenkin kaikki hyvin! :) Meilläkin esikoisesta kerran ultrassa lääkäri kommentoi pyöreäpäisyyttä ja mähän aloin stressata siitä ihan hirveästi, googletin kaikenmaailman vesipäät ja muut... Vaikka lääkäri ei siitä mitään muuta sanonut, ehkä oli vain vähän ajattelematon kommentti, joka sai äidin turhaan huolestumaan :p Ihan hyvin kaikki oli meidänkin pojalla eikä sit lopulta edes mikään iso tai pyöreä pää ollut.

Me päästiin eilen tosiaan kotiin ja muu perhe onneksi säästyi tältä mun taudilta :) Tai ainakaan pojalle ei onneksi ole tullut mitään, mies on nyt vähän valitellut huonoa oloa mutta eipä ainakaan ole oksentanut. Mäkään en onneksi sen sunnuntain jälkeen enää ole mutta huono olo vaivaa kyllä vieläkin :sick: Kaipa siinä aina menee hetki että kroppakin palautuu tällaisesta!

Mulla oli tänään taas äitipolikäynti ja ultra diabeteksen seurannan vuoksi ja muutenkin tarkistusultra, kun 3 viikkoa sitten rakenneultrassa jäi sydämestä jotain näkemättä vauvan huonon asennon vuoksi. Vähän jännitti mutta onneksi kaikki oli hyvin :love: Kovin liikkuvainen pieni oli tällä kertaa kun viimeksi vaan pötkötteli samassa asennossa koko 45 min ultrauksen ajan, mutta ei kyllä kovin yhteistyöhaluinen nytkään kun aina vaan karkasi pakoon kun lääkäri yritti jotain katsoa :ROFLMAO: Mä en kestä jos tästä tulee samanlainen ikiliikkuja kuin meidän esikoisesta, tuun olemaan ihan pulassa :p Mutta tosiaan kaikki oli hyvin, painoarvio 580g, aika hurjaa ajatella että puolikiloinen pötkylä siellä jo on! Vastasi kyllä ihan viikkojaan että vielä ainakin onneksi kasvaa ihan keskikäyrällä. Ja tytöltä tuo kuulemma edelleen vaikuttaisi :love:

Mitäs muuta. Itselle kertynyt kiloja nyt 8, hassua kun viimeksi yksi hoitaja vähän kommentoi tätä mun ripeää painonnousua mutta tällä kertaa vaan päivittelivät mun hoikkuutta. Ikinä ei vaan ole hyvä. Sain vielä ruokapäiväkirjan täytettäväksi ennen seuraavaa käyntiä, joka on taas 4 viikon päästä. Onneksi tarvii vaan 3 päivältä pitää sitä, mutta tympii silti.

Huomenna oiskin sitten vuorossa "kela-neuvola", hullun nopeasti tää aika taas rientää!

Hyviä vointeja kaikille!

Pupumama ja Pottu 23+2
 
Heippa vaan taas kerran! Tsemppiä vaivojen kanssa painiville, täälläkin on kaikenlaista pientä "kivaa" kärsittävänä :ROFLMAO: Lähinnä ajoittaista närästystä, vatsan kutinaa ja kiristystä sekä unettomuutta. Sikäli mikään näistä ei yllätä, koska esikoisen kanssa oli ihan sama setti. Siksi ehkä helpompi suhtautua kuin eka kerralla... Töissä on onneksi (!) niin kova kiire ettei päivän aikana juurikaan ehdi omia tuntemuksiaan pistää merkille :ROFLMAO:

Painoa on tullut samaan tahtiin kuin edelliselläkin kerralla, mutta nyt lähtöpainoa oli pari kiloa vähemmän. Nyt siis painonlisäys n. 4 kg ja varmaan tuplaten tuo määrä tulee vielä lisää ennen synnytystä. Perustilassa siis melko hoikka olen, joten raskauden aikana sitä sitten kertyy :LOL: Mutta se tulee mitä pitääkin :)

Hurjaa ajatella, että enää vähän reilu 2kk töitä ja sitten ä-loma :love: Sitä kyllä jo odotetaan.

Shagrathina ja muikku 24+3
 
Tosta virtsatietulehduksesta, karpalo on tehokkaampaa kuin puolukka, tai siis karpalosta on ihan tutkimustietoakin virtsatietulehdusten ehkäisyssä. Meillekään ei selvinnyt rakenneultrassa sukupuoli kun ei tyyppi suostunut esittelemään jalkoväliään. Mielellään olisimme halunneet tietää, että voisi hankintoja tehdä sen mukaan. Täytyy miettiä viitsiikö maksaa yksityiselle ultrasta sitä varten...

Paino ei ole noussut kuin pari kiloa. Olen koittanut joka päivä liikkua vähintään tunnin. Treenitehot ei todellakaan ole samat kuin ennen raskautta, mutta jotain pystyy aina tekemään. Mulla on edelleen jatkuvasti huono olo. Neuvolassa ei ole siihen osattu sanoa yhtään mitään. Harmittaa kuinka paljon kunto vielä ehtii laskea raskauden aikana :(
 
Viimeksi muokattu:
22+3 tänään. Huikeaa kuinka nopeaan viikot vilistää.

Tervetuloa uudet! Mukavaa kun porukka kasvaa :)

Istukka on edessä ja vauveli tykkää majailla juuri istukan takana. Välillä on.jopa tunteja hiljaista, mutta kun mahaa vähän painelee, alkaa potkuja satelemaan. Tämä tuntuu olevan aika rauhallinen poika. Janiin meillä pojat onkin olleet rauhallisia. Tytöt on olleet mahassa ja synnyttyäänkin temperamenttisempia. Sykkeet kuuluu kyllä hyvin doplerilla ja vauva vaihtelee hyvin paikkaa. Ihana kun kevyesti painaa mahaa selällään maaten, tuntee vauvan vatsan läpi :love:

Liikkua pystyn hyvin. Sujuu tämä arki pienten lasten kanssa helpommin. Pitkistä ja vauhdikkaista lenkeistä alamaha ja nivuset tulee kipeiksi. Mutta menee levossa ohi. Eipä tekemistä näin kotihoidontuella tarvitse keksiä. Onhan mulla arkipäivisin kotona 4-, 3- ja 1-vuotias kun tuo eskarilainen ja 2 koululaista on poissa. Mutta on niin tottunut tähän menoon. Ja myönnän olevani aika rento äiti. Pakkohan sitä on olla että jaksaa :ROFLMAO:

Rahallisesti olisi kiva tehdä keikkaa muutamana päivänä. Ei kotihoidontuen 350€ juhlita kovin. Tosin kovin paljon ei kannattaisi tehdä, ettei hoitoon tarvitse lapsia laittaa. 3,5 lapsen hoitomaksut nousee melko korkeiksi. Plus yhteinen aika vähenee. Kiireja ja stressi lisääntyy.

Mulla äitiysraha tulee viimesimmän äitiysrahan mukaan. Onko kellään kokemusta että voiko sen silti valita jos olis nyt vaikka pätkän työttömänä. Tulot tuskin nyt nousisivat korkeammiksi, kun tosiaan se edellinen äitiysraha määräytyi jatkuvien työtulojen mukaan. Kelaan oon yrittänyt soittaa ja laittaa viestiä. Jostain syystä sinne ei pääse puhelimella läpi :mad:

Rai-da jamini-Evert 22+3 <3
 
Muistaakseni saa saman äitiysrahan jos edellinen lapsi ei ole ehtinyt täyttää 3 vuotta. Mutta mites ne ekat 3 kk, kun viimeksi työnantaja maksoi koko palkan, nyt sitten tietysti varmaan alkaa heti saamaan sitä pienempää määrää, olikos se nyt noin 70 % palkasta? Tietääkö joku? Verotukseen kun pitäis osata ilmottaa oikea määrä. No, pitää muuttaa se sitten mahollisesti myöhemmin. Musta on niin törkeä tuo verotuksen määrä lapsiperheiden tuista! Ihan järkyttävän suuri, muutenkaan kun se raha ei ole mikään järisyttävä todellakaan. No, sentään Suomessa saa näitä tukia, niin pitää olla tyytyväinen.
 
Mulla oli tänään "Kela-neuvola" eli nyt sitten vaan hakemuksia laittamaan :) Eipä siinä mitään ihmeellistä ole, saan saman rahan kuin viimeksikin kun esikoinen on alle 2v. Äitiysavustus nyt varmaan otetaan rahana, muutenkin menee tiukille saisiko edes sitä oman vuoden eli 2017 pakkausta. Ehkä hetken odottelen ja katson miltä se näyttää, mutta kyllä me siihen rahaan ollaan kallistuttu.

Mä olen pitänyt tätä meidän tyttöä rauhallisempana tapauksena, mutta viime aikoina on kyllä tunne muuttunut ja tuntuu aika vilkkaalta tyypiltä :p Eilen ultrassa ja tänään neuvolassa sydänääniä kuunnellessa pieni karkaili koko ajan alta pois ja muutenkin nykyään käy kova möyrintä mahassa. Perätilassa tuo vielä on, että toivottavasti nyt heittäisi sen verran kuperkeikkaa että menisi toisinpäin. Onneksi on vielä aikaa ja tilaa kääntyillä. :)

Hieman yllättäen sain neuvolasta nyt lähetteen pelkopolille. Mullahan ei siis ole mitään synnytyspelkoa itsestään ja esikoisenkin kohdalla jäi ihan hyvä fiilis itse synnytyksestä, mutta synnytyksen jälkeisiin tapahtumiin liittyy aika voimakkaita tunteita, pieni traumakin siitä jäänyt. En siis saanut vauvaa silloin vierihoitoon, vaan hänet vietiin heti teholle ja koko tilanne oli tietenkin aika pelottava ja kaaottinen. Sen lisäksi musta oli tosi kurja joutua synnyttäneiden osastolle ilman vauvaa ja huonekaverilla kuitenkin oli oma vauva siellä. Henkilökunta ei ehtinyt kiinnittää muhun mitään huomiota, vaan tunsin jääneeni siellä ihan yksin ja ekan kerran sain apua maidon pumppaamiseen vasta joskus kahdelta yöllä, vaikka olin synnyttänyt viideltä päivällä. Siitä kaikesta siis jäänyt tosi ikävä olo ja nytkin kun neuvolassa edellisestä synnytyksestä kysyttiin, niin tunteet vain tuli heti pintaan ja aloin itkeä. Jotenkin se reaktio vaan on vieläkin aina niin voimakas. Niin pääsen nyt sitten asiasta puhumaan jonkun kanssa. Vähän kyllä pelottaa mennä sinne kun en oikeasti pysty puhua asiasta kovin hyvin itkemättä, mutta ehkä se on vaan oikeasti ihan hyvä päästä purkamaan näitä tunteita.

Pystyykö muuten matalalle verenpaineelle tekemään mitään tai haittaako se ylipäänsä?

Pupumama ja Pottu 23+3
 
Hupsista, olipas taas tullut paljon viestejä :LOL: Ihan ekana onnittelut ultrauutisista, niitäkin taisi olla useampi.

Painosta oli puhetta, mulla on tullut nyt n.5-6kg. Itse kotona kattelen tietty aamupainoa, ja sitten neuvolassa se onkin heti pari kiloa korkeampi taas. Varsinkin kun seuraava neuvola on aamulla, ja mä yleensä aamusin juon ihan tosi paljon vettä, niin siitähän tulee varmaan jo pelkästään kilo lisää :ROFLMAO:

Tänään voisikin vähän netistä katella noita rintapumppuja, oon sellasen kuitenkin aatellut hommata. Kiva kun täällä oli keskustelua siitäkin :) Oon netistä jo katellu vaikka mitä tarviketta, mutta muutamaa vaatetta lukuunottamatta ei olla vielä mitään varsinaisesti hankittu. Pitää kohta kai alkaa oikeastikin toimia :LOL:

Hienoa pupumama, että pääsitte hyvin takaisin kotiin :)
Matalasta verenpaineesta ei kai oo mitään varsinaista haittaa, muuta kun että voi huimata helposti ja varsinkin jos nousee nopeasti, niin saattaa silmissä mustua. Se on aika ikävä tunne, mutta menee kuitenkin suht nopsasti ohi. Salmiakilla verenpainetta saa nostettua, mutta sitä nyt tietty ei raskaana ollessa paljoa saisi syödä. Varmaan myös suolaisella syömisellä, esim. suolakurkuilla tai sipseillä voisi sitä pikkaisen saada nostettua?

Hei jee, tänään tasan kolme kuukautta äippäloman alkuun! :X3::sneaky::barefoot: Ja ensi viikolla kelaneuvola. Mä ihan mielelläni otan sen 2016 paketin, kun se näyttää musta kivalta :barefoot:

joavi & pikkuinen 21+5
 
Heipä hei! Täällä kanssa kela-neuvola takana. Siis mun verenpaineet on ihan tosi matalat; 114/74?? Normaalit siis mutta mulle matalat. Fundus-mitta oli 18 mikä meni alakäyrän tuntumaan, ja neuvolantäti vähän ihmetteli ru-ssa saatua vauvan painoarviota. Oli kuulemma siro viikkoihin nähden... No eiköhän se siitä kasva, nimittäin mun paino oli noussut yli neljä kiloa alle neljässä viikossa!! Eli jotain 8 kiloa nyt kaikkinensa. Meinasi multa kyllä itku tulla :cry::unsure:. Vaikka joulukilojen piikkiin pisti terkkarikin ja sanoi että on kokonaisnousuksi täysin normaali. Mutta oikeasti, nyt en uskalla syödä enää mitään! (n)

Ja niistä kivuista tuolla kohdunsuulla? kysyin, niin sanoi että on varmaan liitoskivut kun paikat siellä elää. Mutta jos on jatkuvaa niin sitten neuvolalääkärille tai terkkarin lääkärille :cool:. (Tuolla siis kuulemma neuvolalääkärin ajat aina niin täynnä että seuraava vapaa aika on joskus kuukauden päästä...) Ja hb oli 119, sitä ei sen kummemmin kommentoinut. Vauvan sykkeet oli n 145 :love:.
Mulla kanssa huimaa, sanoi että kun mun verenpaineet on laskeneet entisistä lukemista niin johtuu siitä. Kai sitä voisi nostaa jos söisi enemmän suolaa, mutta ei tämä huimaus mitenkään paha ole. Ja eiköhän ne tästä muutenkin nouse. Ei kai siitä varsinaista haittaa ole, jos ei ihan pyörtyilyksi mene...

Ja mies oli mukana taas. Välillä mietin että mitähän terkkari ajattelee kun mennään aina kaikki, mutta mies haluaa tulla. Ja onhan tämä yhteinen juttu ja yhteinen lapsi :love:. Seuraava aika on 9.2 kun samalla on esikoisen 2v neuvola.

Nyt ei ole pissa taas kirvellyt enkä siitä mitään maininnut edes kun näyte oli puhdas. Noita karpaloita voisi kyllä ostaa pakastimeen (y)
. Tai ainakin mehuna sitten.

Susetten tsemppiä :love:
. Tuollaiset kystat on kuitenkin todella yleisiä kaiken ikäisillä, eiköhän myös sikiölle. Ja pään koko ei nyt varmaan ole ikinä hyvä, ainakin esikoisen vauvaneuvolassa aina siltä tuntui. Varmasti mietityttää, mutta eiköhän kaikki silti ole hyvin :love:.

Pupumama onhan nuo synnytyksen jälkeiset tapahtumat olleet varmasti traumatisoivia. Hienoa että pääset pelkopolille! Ja sitä itkemistä ei pidä hävetä, koskaan. Ja tuolla jos missä se varmasti ymmärretään :love:

Nuo kelan tuki-asiat ahdistaa, tuntuu että olen niistä taas ihan pihalla. Selvittelytyö alkakoon...(n)

Voikaa hyvin kaikki!

Sulkava_ ja masukki 23+5:love:
 
  • Tykkää
Reactions: pupumama
Muistaakseni saa saman äitiysrahan jos edellinen lapsi ei ole ehtinyt täyttää 3 vuotta. Mutta mites ne ekat 3 kk, kun viimeksi työnantaja maksoi koko palkan, nyt sitten tietysti varmaan alkaa heti saamaan sitä pienempää määrää, olikos se nyt noin 70 % palkasta? Tietääkö joku?
Katso omasta TES:stä, voit myös kysyä työpaikan luottarilta. Oletko ollut välissä töissä takaisin? Ainakin silloin työnantaja maksaa.
 
Neuvolasta saadussa Kelan esitteessä sanotaan, että äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha ja vanhempainraha lasketaan samalla tavalla. Nämä tuet lasketaan yleensä työtulojen mukaan.

Tuki on aina pienempi kuin palkka, yleensä n. 70 % tuloista.

Mitä itkemiseen tulee, niin mää oon herkkis ja vedet tulee silmiin helposti niin ilosta kuin surusta. Kyllä mulla taas viimeksi neuvolassa kyyneleet alkoivat valua kun sanoin, että henkinen paine on nyt jäänyt taakse kun uskaltaa luottaa siihen, että saadaan pienokainen. Silti jotenkin tuntuu ihan epätodelliselta ja kaukaiselta, että meille on tulossa perheenlisäystä. Aika kuluu kyllä tuskaisen hitaasti, tuntuu että toukokuuhun on aikaa vielä ikuisuus.

Uniongelmien lisäksi en saa nukuttua, kun paikat puutuvat ja on kipuja. Istualteen ja seisaalteen on paras olla. Makuulteen sattuu kylkiin, reisiin ja oikean rinnan alle. Oon silti ilman särkylääkettä mennyt ja hyväksynyt tilanteen, että nukutaan 2-4 h yössä. Väsymyksestä ja kivuista huolimatta on ihmeen tasainen ja hyvä olo. Itse raskaudesta en kyllä nauti ja pelottaa, mitä tulevat kuukaudet kipujen kannalta tuovat tullessaan. Liikkeitä olisi kyllä jo ihana tuntea ja kai mää oon jotain tuntenutkin.

Toivon että saisin sen verran voimia, että pystyisin lenkkeilemään, kun on tottunut joka päivä tekemään ainakin tunnin lenkin. Kunto on kyllä varmaan laskenut ihan hirveesti, kun tätä lepoa on ollut syyskuusta lähtien. Toisaalta raskausaika on niin lyhyt (vaikka tuntuu kestävän ikuisuuden), että tämä menee vaikka päälleen seisten. En tiedä vaikuttaako väsymykseen se, että hb oli elokuussa 143 ja nyt 122 tms. On siis vielä ihan hyvä mutta laskua on kuitenkin ollut.

Onneksi töissä sanovat, että musta näkee että hehkun. Itsellä ei kyllä ole yhtään sellainen olo. Mutta kylläpäs ne vaan on yllättänyt mut mahaa silittelemässä, itse en ole edes huomannut, että teen niin. Kai sitä vaistomaisesti pikkuista silittelee. On kyllä niin kauan odotettu aarre että leijonanemon vaistot ovat heränneet.
 
  • Tykkää
Reactions: forester
Milloinkohan tän vuoden äitiyspakkaus julkaistaan? Mut varmaan menee tiukoille, ehtiikö meille . Nykyinenkin tosi kiva. Tässä tilanteessa kun ensi kertaa ollaan asialla niin kaikki vauvaan liittyvä nyt vaan on niin kivaa ja söpöö .

Suolaa ei varmaan kauheesti kannata matalaan verenpaineeseen vetää kun aiheuttaa sitten turvotusta... Itsellä aina ollut matala, eikä siihen oikeen mikään auta kun tiedostaa asia kun nousee nopeeta seisomaan tai esim saunasta poistuessa. Silloin saa yleensä hetken kävellä seiniä pitkin ja painaa päätä polviin.

Pupumama: varmasti tekee hyvää käydä purkaa traumat pelkopolilla, itku puhdistaa ja auttaa eteenpäin!
 
  • Tykkää
Reactions: pupumama
Kuulin huhua että uus äitiyspakkaus julkistettaisiin helmikuussa. Aattelin ite tilata sen mahollisimman myöhään niin jos sais sen uuden. Jos se on siis kivempi!

En oo ollut töissä välissä, kun oon vielä äitiyslomalla edellisestä :LOL: Loppuu kyllä ihan kohta tässä kuussa, sitten pariksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Eikä mulla enää ole sitä työpaikkaakaan, kun muutettiin uudelle paikkakunnalle, niin irtisanouduin työstä. Luulisin, että se äitiysraha on sit sama kuin vanhempainraha.

Tein just apinaevästä esikoiselle. Ne on kyl tosi hyviä, niin vauvalle/lapselle kuin itellekin! Eli kypsä banaani soseutettuna, desi kaurahiutaleita ja loraus öljyä, halutessa mausteeksi ceylonkanelia ja kardemummaa. Sit pieniä pötkylöitä ja uuniin 200C n. vartti.
 
  • Tykkää
Reactions: pupumama
Mullaki pitkä tauko etten oo kirjotellu mitään. Enemmän tulee kirjoteltua facebookin puolella.
Mulle saa lisätä tyttölupauksen tietoihin. Tämmönen näky rakenneultrassa :love:
Seuraava ultra on ens kuun lopulla, sain audit-testistä yli kaheksan pistettä niin käyään tsekkaan sikiön kasvu. Nyt oli siellä keskikäyrällä eli ei huolta. Raskausaikana en tietenkään päihteitä ole käyttänyt, muutenkin pelkkää alkoholia, sattui vain olemaan vähän vilkkaampi tuo viime kevät kun olin pitkästä aikaa taas sinkku ja vielä kesällä tuli kavereiden kanssa juhlittua tavallista enemmän :whistle: Tupakoinninkin lopetin kun sain tietää olevani raskaana, joten mihinkään tarkkailuun en joutunut :ROFLMAO: Sainpahan yhden ylimääräisen ultra-ajan lääkärin tekemänä, rakenneultrassakin oli lääkäri kätilön sijaan, soitti vielä perään että käydä labrassa mittauttamassa kilpirauhasarvot kun oli minun tiedoista katsonut että niissä on viime vuosien aikana ollut vähän vaihtelua.

Miten tuo äitiyspäiväraha määräytyy, siis kun olen tällä hetkellä työtön, ja kerkesin olla töissä vain muutaman kuukauden. Jos saan vielä töitä ennen äitiyslomaa niin ehtiikö se vaikuttaa enää päivärahaan vai onko minun kohtalo kituuttaa minimillä ja köyhtyä :(
 
Mullaki pitkä tauko etten oo kirjotellu mitään. Enemmän tulee kirjoteltua facebookin puolella.
Mulle saa lisätä tyttölupauksen tietoihin. Tämmönen näky rakenneultrassa :love:
Seuraava ultra on ens kuun lopulla, sain audit-testistä yli kaheksan pistettä niin käyään tsekkaan sikiön kasvu. Nyt oli siellä keskikäyrällä eli ei huolta. Raskausaikana en tietenkään päihteitä ole käyttänyt, muutenkin pelkkää alkoholia, sattui vain olemaan vähän vilkkaampi tuo viime kevät kun olin pitkästä aikaa taas sinkku ja vielä kesällä tuli kavereiden kanssa juhlittua tavallista enemmän :whistle: Tupakoinninkin lopetin kun sain tietää olevani raskaana, joten mihinkään tarkkailuun en joutunut :ROFLMAO: Sainpahan yhden ylimääräisen ultra-ajan lääkärin tekemänä, rakenneultrassakin oli lääkäri kätilön sijaan, soitti vielä perään että käydä labrassa mittauttamassa kilpirauhasarvot kun oli minun tiedoista katsonut että niissä on viime vuosien aikana ollut vähän vaihtelua.

Miten tuo äitiyspäiväraha määräytyy, siis kun olen tällä hetkellä työtön, ja kerkesin olla töissä vain muutaman kuukauden. Jos saan vielä töitä ennen äitiyslomaa niin ehtiikö se vaikuttaa enää päivärahaan vai onko minun kohtalo kituuttaa minimillä ja köyhtyä :(
Voit valita lasketaanko raha edellisten 6 kk:n tulojen mukaan vai vuoden 2015 verotuksen mukaan.
 
Eiköhän se lasketa äitiyslomaa edeltäviltä 6 kk ja tosiaan tulojen pitää olla noussut 30 % että voi valita että lasketaan noiden 6 kk tulojen mukaan. Muuten menee 2015 verotuksen mukaan.

Onko muita jolla on jatkuva nälkä? Tuntuu että koko ajan pitää syödä.
 
Mä haluisin kanssa 2017 äitiyspakkauksen, lähinnä koska veljen perheellä on se 2016 ja sieltä saadaan aikanaan vaatteita ym. Sen verran olen selvitellyt että viime vuonna pakkaus esiteltiin ihan maaliskuun alussa, ja 23.3. ilmoittivat että sillä viikolla lähetetään ekat uudet pakkaukset. Ja muutama viikko sitten luin jostain että nuo 2016 pakkaukset riittää ennakoitua pidempään kun viime vuonna syntyvyys oli ennätysalhainen. Aion jättää tilaamisen viime tinkaan, mutta varmaan sieltä se 2016 pakkaus tulee, kun pitää tilata viim. 8.3.

Meillä myös ihmetellään noita kelan rahojen maksuperusteita, miehen työpaikalla alkoi just yt:t. Toukokuuhun on sen verran aikaa, että jos irtisanominen osuu kohdalle, on mies kortistossa (tai aloittamassa uudessa työpaikassa - ei sekään ihan optimitilanne mutta taloudellisesti toki parempi) kun olisi isyysloman ekan pätkän aika. Esikoisen kanssa mies oli puolisen vuotta kotona kun palasin töihin, ja vähän samaa oli nytkin suunniteltu, mutta puoli vuotta on aika pitkä aika olla hoitovapaalla jos on ollut alle vuoden uudessa työssä. Riippuu tietysti myös työpaikan kulttuuurista.

StiinaM
 
Minä olen tämän palstan suhteen pitänyt aika hiljaista eloa. Nyt piti kuitenkin tulla kertomaan että rakenneultrassa oli meillä kaikki oikeen hyvin ja vahva poikalupaus sieltä tuli. Olisin kyllä oikeasti ollut pulassa jos vauva oliskin paljastunut tytöksi. Mulla on nimittäin karkeasti arvioituna 100-200 poikavauvan vaatetta tuolla kaapissa... Jotenkin oli niin vahva intuitio siitä että poika se on tulossa, että vaatteita alkoi kertymään kiihtyvällä vauhdilla jostain viikolta 17 alkaen. :oops:

Maha mulla pompsahti vauhdilla esiin pari viikkoa sitten. Sisko kauhistelee että näytän jo nyt samalta kuin hän synnärille mennessä. o_O Ehkä tuossa sitten tuli muutakin kuin vauvamahaa joulun tienoilla... Pelottaa mennä neuvolan puntarille parin viikon päästä, vaikka aika maltillisesti sitä painoa on tähän asti tullut. Ensimmäisen neuvolakäynnin jälkeen vähän reilu kilo. En oikein osannut arvioida painoa ennen raskautta, en ollut sitä tarkkaan seurannut ja sen on ollut tapana elää omaa elämäänsä ylä- ja alamäkineen. :unsure: Joten siis vaikea arvioida tuliko jotain painoa jo plussaamisen ja ensimmäisen neuvolan välillä.

Kaikenkaikkiaan olen kyllä niin hyvällä tuulella koko ajan. En kai ole tätä onnellisempi koskaan ollut. :love: Fyysisiä vaivojakaan ei oikeastaan ole jos ei muutamia jatkuvasti jumittavia lihaksia lasketa. Ja sitä kun noiden kipeytyneiden lihasten seurauksena lapsen tuleva kummitäti hieroi minun selkääni ja seuraava yönä koin kipeitä supistuksia (osui johonkin pahaan kohtaan alaselässä?). Mutta niistä selvittiin ja vauva on edelleen mukana ja toivottavasti pysyykin toukokuuhun asti.

-Saapuska ja vauva S 21+5
 
  • Tykkää
Reactions: pupumama
Pallomahatar, täällä on koko ajan hirveä nälkä! Mutta tuon painon nousun takia en uskalla syödä silti paljoa... Tai no, just tänään tehtiin päivälliseksi itse hampurilaisia :p
. Mutta siis onhan ne paljon terveellisempiä itse tehtynä ;):whistle:

Pitäisi se sokerirasitus aikakin varata...

StiinaM, nuo yt:t on kyllä niin inhottavia! Toivottavasti miehesi työpaikka säilyisi, etenkin kun näin hankalaan ajankohtaan osuisi (n)
. Pidän peukkuja.
Onnea Josjdnd ja Saapuska hyvistä ultrakuulumisista :love:

Tänään oli taas niin hyvä päivä ettei oikeastaan edes huomannut olevansa raskaana! Käveltiin pitkä lenkki, taapero nukkui samalla päikkärit pulkassa (y). Kyllä teki hyvää vaikka nivuset nyt illalla tietty vähän muistuttaa liiasta aktiivisuudesta.

Sulkava_ ja masukki 24+0 poks! :love:
(Kaksplus väittää että nyt alkoi viimeinen kolmannes, mutta eikö se ala vasta rv 29??)
 
Heip! Meil oli kelaneuvola viikolla ja nyt pitäs jaksaa kattoo noi jutut kuntoon... Mut eikös se mene niin et saan samat tuet kun ekalla kertaa, kun siitä vasta 2v aikaa kun esikonen syntyi? Aattelin kun nyt tehnyt 78%työaikaa et toivottavasti niin on..
Mun hb oli laskenu melkein 30pykälää et rautaa suositteli syömään, ilmankos vähä väsyttänyt.. Mut hyvä kun syy löytyi et sais ittensä vielä kuntoon etes sillä saralla! Mun liitoskivut on aika kamalia jo ihan näin vapaapäivänäkin.. Töiden jälkeen tekee kyl tosi kipeetä ja supistelut on aika kovia vaik kivuttomia onneks. Neuvolasta sainkin ajan neuvolan lääkärille viikon päähän et varmaa sit jäänkin saikulle ainakii toistaseks. Jos viel ens viikon jaksais yrittää käydä!
Me ollaan koitettu keksiä kivoja nimiehdotuksia mut tuntuu et mikään ei oikein nappaa.. Kai se kaveri pitää nähdä et se sit kirkastuu! Mul olis pari kivaa mut mies ei niitä halua.. Ehkä joku sopuratkaisu viel ajastaan keksitään!

Voikaa paksusti!
Leenulainen 22+3
 
Mitäs tänne kuuluu näin talvisena sunnuntaipäivänä?

Täällä iski joku kauhee pesänrakennusvimma päälle, nyt pitäis heti saada vauvalle hankittua kaikki mahdollinen! Ja kaikkeen mahdolliseen kuuluu siis verhot, matto, vaatekaappi, tauluhyllyt, vaatteet, hoitotarvikkeet jne jne. Ja kaiken pitäis just nyt heti olla valmiina vauvan tuloo varten! Ongelma vaan on siinä että muutetaan kuun vaihteessa eikä viitsis ennen muuttoa haalia mitään ylimäärästä. Käytiin kuitenkin katseleen jo valmiiksi että mitä ostetaan sitten kun ostetaan, eli maltan vielä hetken mieleni...
Onko muille iskenyt tällaista vimmaa ihan yhtäkkiä?

Mä oon @Sulkava_ ollut siinä uskossa että vika kolmannes alkais viikon 26 jälkeen? Ehkä tohon on erilaisia laskutapoja olemassa... (n)Sokerirasitukseen sain varattua ajan ja ilmoitin jo miehellekin että itseni tuntien oon sen paaston jälkeen aika poikki ja pidän loppupäivän vapaata kaikesta! ;)
 
Huomenta päivee:)

Eilen käytiin pitkästä aikaa uimahallissa ja oli jännä uida kun vauva liikuskeli masussa :love: oli kyllä mukavaa ja rentouttavaa:)
Mua ruvennu vaivaamaan supistelut , niin oli viime raskaudessakin ja mitään vikaa ei löytynyt, kuuluu vissiin asiaan..
Seuraava neuvola olisikin 24pvä sillo täytellään kela paperit.

Äitiyspakkauksesta ehdottomasti haluan 2016 pakkauksen siinä kaikki käy pojalle♡

Ei ole pesänrakennusvietti vielä heränny mutta vaatteita oon kyllä ostanu fb kirppikseltä:whistle: vaikka ei niin tarviiskaan:rolleyes: ne niin ihania ja pieniä että en voinnu olla ostamattakaan:X3::ROFLMAO:..
Tässähän tämä sunnuntai menee, syödessä ja ulkoilessa ja aattelin lähtiskö käymään äitini luona lasten kanssa.

HooKoo82 ja poitsu 21+3♡
 
Olin eilen ystävän babyshowereilla ja siinä kyllä iski itsellekin pesänrakkennusvietti kun näki, että toisella kaikki valmista! Niin pieniä vaatteita ja pinnasänky ja vaunut ja oih! Hypistelin äitiyspakkauksenkin juttuja -niin suloisia ne talvihaalarit - taitaa osua meille hyvin kun nehän on mitoitettu n. Puolivuotiaalle!

Koitan vielä hetken malttaa, ennen kun tositoimiin hankintojen kaa ryhdytään. Vaunuja ja niiden ominaisuuksia lähinnä oon koittanut pohtia ja etsiä.
 

Yhteistyössä