ToukoVauvat 2011

Täällä kans ma haettiin pakkaus postista. Käytiin se kyllä läpi, mutta laatikossa edelleen ovat ku pitäis saada lipasto mihin ne pesemisen jälkeen laittaa. :)
Sok.ras tuloksetkin soittelin tänään: 5.0/7.8/6.9 ja Hb oli vaan 102, mut niin se esikoisestakin oli ihan sama viikoilla 28+ ja eipä se siitä kovinkaan noussu vaikka rautaa söinkin sillon. Nyt taas rautalisää nassuun.
Sit pitäis varmaan pikkuhiljaa alkaa hankkimaan sitteri, kaukalo ja pinnasänky ja käydä esikoisen vauvavaatteita läpi ja laitella johonkin (tai siis siihen lipastoon, sit ku sekin saadaan hankittua) :)
 
Minäkin voisin liittyä tänne toukovauvojen odottajiin -vähän myöhässä tosin, mutta ainakin edellistä toukovauvaa odottaessa totesin, että aika tuntuu menevän kivammin, kun voi vaihtaa kuulumisia muiden tulevien toukomammojen kanssa :)

Raskaus on sujunut tosi mukavasti, jos ei lasketa liitoskipuja, jotka alkoivat jo ennen raskauden puoltaväliä ja alkuraskauden väsymystä, joka oli ihan mieletön. Tänään viikkoja tasan 29+0, ja niin kuin joku teistä jo aikaisemmin totesi, niin ensin viikkoa 12 odotteli ihan malttamattomana, ja viikot 29-30 tuntuivat kuluvan H I T A A S T I, niin tässähän sitä jo ollaan. Muistan ainakin esikoisen odotuksesta, että viikot 30-40 menivätkin sitten hurjan nopsaan. Itsestäni tuntuu siltä, että vauva on masussa jo oikein päin, sillä sydänäänet kuuluvat melko alhaalla ja voimakkaimmat liikkeet ylhäällä, ja ainakin viime neuvolatsekkauksessa vauva oli pää alaspäin, toivotaan, että viihtyy niin päin ihan loppuun saakka. Hankintoja vauvalle on tehty ahkerasti (minäkö muka malttamaton? :D ), tosin meillä oli melkein kaikki jo valmiina esikoiselta, joten nyt on tarvinnut tehdä vain pieniä hankintoja. Muutaman vaatteen olen ostanut, ja olemme suunnitelleet sitterin ja kantoliinan sekä uuden kantorepun hankintaa. Esikoisella ei ollut sitteriä ollenkaan, itselleni ostin kantopussin, joka oli mielestäni hieman kömpelö (tai sitten en vain oppinut käyttämään sitä) ja miehelle ostettiin kantoreppu isän ja pojan yhteisille kävelyretkille, ja kantoreppu olikin niin ahkerassa käytössä, että nyt voisi hyvin hankkia uuden.

Tosiaan meidän esikoinen (poika) täyttää toukokuussa 2. Hänkin on mukana vauvan odotuksessa, vaikka ei ihan vielä taida ymmärtää, että mitä tuleman pitää. Kovasti poika kuitenkin järjestelee vauvan tavaroita, tutkii minivaatteita ja tutteja, "syöttää" vauvaa mamman navasta, ja vilkuttelee masuvauvalle, ja tykkää kuunnella sydänääniä (huulipyöreänä) dopplerilla. Tilasin molemmille pojille samanlaiset leikkihaalarit, ja poika innostui niistä ihan hurjasti :D

Tässä vielä lisäinfot: Alessandra (26v) Vantaa Kätilöopisto- Haikaranpesä, 2.lapsi, LA 19.5.

-Alessandra & Tiitiäinen 29+0-
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti91;23244380:
mulla on väsymystä, jos lääkket unohtuu niin paino laskee. Ruoka ei maistu ja oon kärttynen. Ja mikä mukavinta lääkitys aloitettiin elokuussa 2009 eikä edelleenkään annostus ole oikea -.- sitä muutetaan koko ajan :D Mulle ne niin vanno että lääkkeet voi jättää pois ku lapsi syntyy vaan eipä voinu ei. Onneks ne väheni runsaasti sen jälkeen ku olli synty, sillä vedin 5 pilleriä ja 4 pilleriä vuoro päivin :D (tosin niitä miedoimpia) Nyt sit sain niitä isoja heti kerralla, että otan nyt niitä 2. Vaan kohta se nousee kun arvot oli jo viimeksi yli sallitun rajan.. Täälläkään mies ei aina ymmärrä..
Ihana kuulla etten oo ihan "yksin" tän asian kanssa...mulla kans tänää taas lisättiin lääkitystä vaiks viime lisäyksen jälkee piti jo olla ihan hyvä. Nyt onneks vast 2 päivässä,ennen oli joka toinen päivä 2 ja joka toinen päivä 1. Mut kovasti kyl lääkäritäti uhkas et vähennetään taas ku tä masuasukki tulee ulos. Kattoo miten käy. =)
 
Rv 28+5. Jee...sokeriarvot oli kunnos. Hemoklobiini lievästi alhanen mut ei tehdä asialle mitää, ku mulla se on ollu aina. Sf mitta 25 ja painoaki oli tullu reilus kuukaudes vaan 2kg lisää. =) Ehkä tä tästä...mulla on vaan nyt jotenki ollu semmonen olo et tä aika ei kulu mihinkään. En tiä johtuuks se tost lumest vai mist mut tuntuu et LA:n on ikuisuus. =D Mut onneks meil ainaki tääl varsinais suomes rupee kevät pikku hiljaa näyttämään merkkei. Tuli tuplarattaatki hankittuu ja nyt mietin kovasti et säästänkö vanhat rattaat ja vaunut, vai laitanko myyntiin ja koitan mennä vaan noilla. Ku tuntuu et on tota tavaraa kaikki paikat pullollaan. =S Sit ku ajattelin tän toisen kans koittaa kestovaippoja ku ekan kans mentiin pelkillä kertiksillä, ni seki on täyttäny kaappeja entisestään. Kattoo innostunko vai luovutanko heti alkuun. Jotenki vaan ajattelin et kesävauvan kans ne olis kivammat. Kauheen vaikeeta ku toinen on syntyny joulukuus ni ei osaa yhtää varautuu siihen et mitä tarvii taas missäki vaihees. Melkeen ku odottas ensimmäistä. =)
Mut joo...tuli sitä taas löpistyy turhia. Tämä mamma pakkaa kamat ja lähtee ratsastamaan...nautin vielä ku voin ja ei tunnu missään. =)
 
Moikka kaikille.
Täällä mennään viikoilla 28+6. Viime viikon olin esikoisen kanssa lomailemassa ja kyllä siinä tohinassa alko raskauskin tuntumaan. Ei mitään ihmeitä, mutta heti jos ponnistelee enemmän niin alkaa kyllä supistella aika paljon. Tai en mä tiiä mikä on paljon kun esikoisesta ei näitä supistuksia tullu ollenkaan, tai ainakaan niitä ei tuntunut. Nyt sit jännitän et onko tää vakavaa kun näitä supistuksia tulee aika paljon. No huomenna neuvolaan.
Mulla on ylimääränen ultra joskus muutaman viikon päästä. Kyttäävät tätä diabetesta, ettei tule sokerivauvaa. Tosin edelleen kotimittauksella arvot on ollu ihan kunnossa.
Eipä tässä nyt tällä kertaa tän ihmeempiä.
 
heippa!
Eilen rv30+1 nlakäynti. Painoa tullut nyt yht. 7kg, turvotuksia nyt ollut iltaisin jaloissa, RR ok, Sf-mitta 28cm ja vauski rt:ssa. Vaikkakin edelleen myös kääntyilee poikittain päiväsaikaan. Seuraava neukku oliskin sit 33 viikoilla.
Mulla tulee edelleen supistukisa /kivuliaita ja kivuttomia, päivittäin. Tämä viikko onneks kokonaan lomaa töistä, niin saa vähän levätä :)

adalium ja tiitiäinen 30+2
 
heips.. tääl olis menos nyt tasa 29+0 ja eilen käyty neuvolas.. alamaha kipujen takia tänään lääkäris sitten ja tämä viikko saikkua ja pitää levätä. kuulemma johtuu työ rasituksesta, seisomatyötä kun tekee.. sf mitta eilen oli 27,5cm ja sykkeet 130-136 pintaan. vauva on jo oikeessa asennossa pää alas päin. olis niin kiva jo saada taas joku painoarvio pikkusesta viimeks kuullu rakenne ultras mitä pieni painaa sillo 21+5 oli 480g..

Jemilia88, Seinäjoen keskus sairaala SEKS, 1. lapsi, l.a 24.5
 
Heip kaikille!

Täällä menossa nyt 29+1, eilen kävin siellä kasvukontrollissa. Kaikki siellä oli hyvin, painoarvio nyytillä tällä hetkellä 1100g, hieman alle keskikäyrän mutta tämänhetkinen ennuste syntymäpainoksi on 3300g, joten lääkäri totesi, että oikein hyvä ja riittävä :) Nyytti oli jo kääntynyt pää alaspäin ja lääkäri totesi, että tuskin enää muuttaa asentoaan. Kaikki siellä oli hyvin, joten nyt voi taas olla murehtimatta jatkaa odotusta!

Vielä reilu kuukausi töitä - alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että ajatukset on kovinkin jo siellä alkavassa äitiyslomassa, onko muilla samaa ilmiötä havaittavissa? Tuntuu, että työn suhteen on tullut hajamieliseksi ja keskittyminen meinaa herpaantua ja siirtyä välillä ihan muihin asioihin.

- Nyytti 29+1 -
 
tuollaiseen kasvukontrolliin haluaisin minäkin mutta ei meillä ole mitään puhetta ole ollut neuvolassa.. nyt meneillään 29+2 ja kyllä tuo työn teko alkaa olemaan jo hieman hankalaa seisoma työtä kun teen. äitiysloma alkais 16.4 muta nytkin saikulla alamaha kipujen vuoksi.

Jemilia&pöppiäinen 29+2
 
mulla töitä hankaloittaa pääasiassa tää maha xD kun nyt oon älomaan asti lastenneuvoloissa, niin lapsien mittaaminen siinä pöydällä tuottaa hankaluuksia, ku olen sen verran lyhyt et vatsa ottaa just siihen reunaan kiinni ja sit en ylety mittaan, niin täytyy varvistaa et saa vatsan pöydän reunan päälle :DD Mut onneks on pääosin istumatyötä, vaikka sekin käy kunnon päälle pidemmän aikaa.

adalium ja tiitiäinen rv30+4
 
Juu, ei noihin kasvukontrolleihin kai laitetakkaan jos ei jotain syytä ole epäillä sikiön kasvua. Mulla taustalla oli se, että napanuorassa vain yksi valtimo, kun yleensä 2 sekä sitten se, että viime neuvolakäynnillä sf-mitta kulki alakäyrillä. Haluavat sitten varmistaa, että sikiö kuitenkin kasvaa hyvin omalla käyrällään. Todennäköisesti ei tarvitse enää käydä kontrollissa asian suhteen.

Minulla on istumatyö, mutta kyllä alkaa tuntua istuminen varsinkin iltapäivällä. Alkaa turvottaa ja maha jotenkin pinkeänä tuosta istumisesta. Saa nähdä miten jaksaa äippäloman alkuun saakka. Toisaalta sen verran rento ja josustava työ, että pääsen kyllä jaloittelemaan silloin kun haluan - mieluummin kai sitä sitten pitää enemmän taukoja kuin jää kokonaan saikulle :)

Joko olette alkaneet pestä pientä vaatepyykkiä valmiiksi? :)

- Nyytti 29+2 -
 
Eli täällä kanssa uusi toukomamma:
Esikoinen 3v (sektio rv33 kasvuhidastuman takia)
Nyt l.a 17.5 Satks

Mulla on ollut kaikenlaista pientä vaivaa, mutta isoa helpotusta tuottaa tieto, että vauva on nyt kasvanut hyvin.
Käydään n. kk välein seurannassa äippäpolilla, sain nyt loppuajaksi saikkua kun on mm. päivittäin useita supistuksia, selkäkipuja, huimausta ja rytmihäiriöitä.

Rv nyt 30+4 viimeisiä mittoja:
Sf 28cm, painoarvio 1400g
RR 90/60 p.110
rt:flower: hyviä vointeja kaikille
 
Moikka moi taasen.
Mä kävin viime viikolla neuvolassa ja siellä ei osattu sanoa missä asennossa tulokas on??? hmmm, musta se oli aika jännittävä kommentti.
Tänään olen kotona esikoisen kanssa, kun hänellä pientä kuumeilua, toivottavasti ei mitään ihmeempiä. Päiväkodissa mahatautia liikkellä tosi paljon, toivottavasti me säästytään edes siltä.
Mulle sanoivat neuvolassa, että niin kauan kun supistukset ei ole kivuliaita niin ei haittaa mitään. Mutta heti jos tulee kivuliaita niin pitää soittaa sinne. Eivät halunneet turhaan tehdä sisätutkimusta, kun sekin kuulemma saattaa aiheuttaa lisää supistuksia. no, odottavaisisn mielin mennään. Mutta kyllä huomaa että kun esikkoa kantelee paljon, niin tuntuu että seuraava tulokas syntyy justiinsa. Aina ei kuitenkaan halua sanoa esikolle että kävele itte, äiti ei nyt pysty. Esim viime yönä tuli vesivahinko sänkyyn, niin ei sitä puoliuniselle lapselle viiti sanoa että kävele ite vessaan. Tai mä en ainakaan henno tehdä niin, kun toinen on ihan surkea jo valmiiksi.
Muuten raskaus sujuu hyvin. Tosin töissä mäkään en oikein osaa keskittyä mihinkään ja unohtelen kaikki asiat jos ne ei lue kalenterissa. Pientä hajamielisyyttä siis ilmassa. =)
garol ja masukki 29+6 (30:n raja häämöttää)
 
täällä Hb laskenut nyt 90:een... Otin sit eilen uutta rautavalmistetta, ja reilu tunti sen jälkeen alko oksentelu joka jatku kahteenasti yöllä, siitä kolmeen oli oksetusta ja unta sit ne loput 3h. :S Aikasempi rauta mitä kokeilin sai saman aikaiseksi, tai vähintään huonon olon, riippumatta söikö ennen tai jälkeen tai samaan aikaan tai otti tyhjään vatsaan. En tiiä mikä enää auttais :(

adalium ja tiitiäinen 31+2
 
En ole tänne pitkään aikaa mitään kirjoittanut, lueskellut vain. Nyt varmaan olisi korkea aika :p Kerroit adalium, että sulla on vaikeuksia raudan kanssa. Mulla oli aivan sama tilanne aikaisemmin. Rautaa söin, mutta hemppa vain laski. Fexin ja obsidan laitto mut kans oksentaa. Mulla tepsi lopulta maltofer nestemäisenä ja sen voi ottaa ruuan kans (kunhan ei mitään maitoa oo ruuassa) samaan aikaan. Tää on ainoa rauta mitä mun maha kestää. Ja nyt on hemppakin kääntynyt nousuun. Et jos sitä et oo kokeillut, niin kannattaa tutustua.
 
32+0 <3
ja huoh... :/ voi että ku nukkuminen on hankalaa, herään noin puolen tunnin välein koko yön vaihtaan asentoa..vaikka tyynyjäkin 2 sängyssä, mut eih.. Onneks voi nukkua vielä myös selällään, en tie tulisko nukkumisesta muuten mitään.
Nyt on toi rautakin alotettu, eikä oo tullu paha olo, ku alotin niin pienellä määrällä tipoilla :)
Vielä olis 2vkoa jaksamista töissä, ja sit alkaa LOMA!!! Ihana ja kauan odotettu, tuntuu et oo niin väsyny nykyään, et töissäkään ei oikein jaksais...

adalium ja tiitiäinen 32+0 :heart:
 
Täällä edelleen supistuksia tulee tosi tiuhaan, viimeksi oli kanava lyhentynyt, mutta sitä kuitenkin vielä niin paljon jäljellä, ettei ole hätää. Viime neuvola käynnillä, sf mitta käyrä laski jkv, terkkari sanoi syyksi pään laskeutumisen. Lähes päivittäin sellainen olo, että täytyykö käydä tsekkaamassa mikä tilanne, lisästressiä tekee varmasti se, että esikoinen syntyi juuri näillä viikoilla.. Olen nyt yrittänyt olla stressaamatta ja olla positiivisin mielin.. Seuraava kontrolli 15.4.. Täytyy yrittää kehittää jotain kivaa kevyttä tekemistä, että sais ajatukset muualle.
Pippuri + pikkuinen 32+2
 
Moikka moi! täällä iski poskiontelontulehdus, koko perhe sairastettiin enempi ja vähempi, vielä la aamuun asti antibioottikuuria. :/ poskiontelontulehdus ollutkin joskus lapsena itellä viimeks ja
antibioottikuuria en muista edes koska viimeksi syöny.

Mulla oli kans tuossa ke nla käynti, nythän siis menossa 33+3! mihin tää aika katoo, kohta pieni syntyy! :heart: Otin parin viikon päähän uuden ajan ihan suosiolla,vaikkei muuten olisi niinkään tarve ollut kun kolmas raskaus jo, eivät kuulema niin tarkkaan siis seurailisi, mut mulla on tuo sf-mitta kans laskenu tässä parilla viime kerralla, epäili kans samaa kuin Pippuri-83:lla, että pää olisi laskeutunut, mutta toisaalta taas th oli opiskelijan kans sitä mieltä et pää ois alhaalla, mut sitte taas ylhäälläkin tuntuu pyöreämpi "osa" :D et jospa ylhäällä ois se pylly ja alhaalla pää. hemppa mullakin laskenu 118 nyt varsinkii ku kipeenä olin, ja sitä samaa nestemäistä annettiin ohjeeksi joka täällä jo mainittukin. mulla ei kans nimittäin vatsa kestä noita rautavalmisteita, ed.raskaudessa ehdin ottamaan toisen obsidanin niin tuli niin kamala olo et pelkäsin synnytyksen alkavan, meni vatsa niin kipeäksi.
Alavatsaa kiristää ja puristaa ja iltaisin tuntuu että painoa on alavatsalla miljoona kiloa. Vauva jotenkii vielä siellä räpiköi, etten kyllä suoraansanottuna tiedä miten se siellä on, harj.supisteluita tulee ja välistä on tullu vähä "ei niinkään kivuttomiakaan" suppailuja. ummetusta löytyy edelleen ja migreenimäisiä kohtauksia on tässä raskaudessa ollu, mitä mulla ei muuten oo. mutta muuten on masuasukki rauhallista sorttia, välistä saa ihan ihmetellä että onko se edes elossa mutta kyllä se sitte ku on oikein virkeenä niin jytää siihen malliin ettei tarvii epäillä! :heart:
 
Heissan!
Täällä oltu nyt kipeenä yli viikon, ja nyt koko viikonlopun oli korvat ja poskiontelot kipeät, niin päätin käydä lääkärissä näyttäytymässä --> poskiontelotulehdushan se täälläkin ja ab-kuuri... :(
Mukavasti näin synttäriviikon kunniaksi :S Noh, jos nyt sit alkais tervehtyyn. Sairaslomaa sain tän viikon (tää viikko olis ollu vika työviikkokin), et alottelen nyt sit äippäloman hieman etuajassa :)

adalium ja tiitiäinen 33+1
 
hei kaikille. ajattelin kirjoitella,kun on ulkonakin noin piristävän harmaan sateinen ilma.

mulla on nyt menossa rv 32+6 ja oon torstaihin asti saikulla selkä kivun takia.
Perjantaina hain sairaslomaa selkäkipuun kun en seisoa voinut (teen seisomatyötä kolmivuorotyössä).
No aamulla hain sairaslomaa 9 aikaa ja vein lapun töihin, 14.00 olisi työvuoro alkanut.
Kun neljän aikaa pomo soitti ja haukku lyttyyn, että kuinka voi päivässä tulla selkä kipeäksi yks kaks. Mulla on selkä sen parisen viikkoa ollut kipeä, mutta nyt paheni niin ettei nukuttua saanut.
Siinä sitten kuuntelin haukkuja ja yritin selittää että kuinka minua jo supistelee ja olen kk sitten ollut sairaslomalla sen takia, kun lapsi painaa ja on jo ihan oikeassa asennossa ja samassa selvis että kohdunsuu on jo pehmentynyt.

No se siitä vuodatuksesta tuntui vaan niin pahalta.
Mutta nyt on sitten nuita kipeitä supisteluja alkanut tulemaan varsinkin öisin herään siihen kipuun ja kun maha on kivi kova.
Alkaa pikku hiljaa pelottaa kuinka nopeesti se sitten tulee, kun tuo kohdunsuukin on jo pehmennyt. No torstaina on lääkärineuvola,sain ajan perjantaina toivottavasti ei tulis ihan vielä että ehtis kasvaa tarpeeksi suureksi että jaksaa sitten tässä maailmassa.
Niin ja ensimäistä lasta tässä odottelen. Vauva liikkuu paljon, mutta silti vähän pelottaa onko kaikki hyvin noiden supistusten takia.

Jemilia & pöppiäinen 32+6
 
Päivitystä:
Lääkärineukussa käyty rv35+3
Kaikki periaatteessa hyvin, mut alhainen Hb kiusaa edelleen, eli mulla on raskausanemia :( Nyt oon sit vaan lisännyt raudan määrää kahteen kertaan pvässä. Kohdunsuulla muutosta, eli pehmeä, lyhentynyt ja yhdelle sormelle auki. Oma olo on aika kauhee, kun tuntuu et joutuu haukkomaan henkeä vaikka vaan istuu paikallaan, kenkiä kun laittaa jalkaan saattaa alkaa heikottaan, et hyvä kun jaksaa itsensä vaan pystyssä pitää.... :/ Et täällä todella toivon et ei hirmu kauaa enää tarttis kärvistellä...
Esikoinen kun syntyi viikoilla 38+3... - Mulle lääkäri nyt sai varattua ajan ultraan, et katotaan et pikkuisella kaikki hyvin, niin vapun jälkeen ja silloin ollaan viikoilla 38+2...
Pikkuinen melskaa vielä kovin masussa, vaihtaa jatkuvasti kylkeään eikä tietookaan mistään laskeutumisesta yhtään alaspäin :D

adalium ja tiitiäinen 35+4
 
tänään tuli 37+0 täyteen! ja sen kunniaksi sitten huomasin että limatulppa alkoi irrota.. nyt tässä sitten jännätään koskas pikkunen olis tulossa maailmaan.. 35+1 kävin äippäpolilla ja paino arviota oli sillon 2400g saas nähdä koska se lähtö sitten olis oikein tuloillaan. onko muilla ollut jo enteilyjä synnytyksestä.mulla ei kuitenkaan VIELÄ ole supistuksia ollut avaavia, mut noita ala-maha kramppeja kylläkin..
 

Yhteistyössä