TSH? T4V? Mitä ihmettä?

  • Viestiketjun aloittaja "Kärtsy"
  • Ensimmäinen viesti
"Kärtsy"
Ääh, tehtiin kilpirauhastesti ja sain tulokset, mutta en tajua näistä mitään. Lääkärin kommentti oli vain "tule sitten puolen vuoden kuluttua uudestaan" ja luuri korvaan. Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

TSH 4,7
T4V 15
T3V 5
TPO 33

Googlesta ei ollut apua, kun en tajua... Olisiko rautalankaa?
 
"vieras"
Olet raja-alueilla, eli sulla voi olla vajaatoimita tulossa tai miksei jo päälläkin. Puolen vuoden päästä ne katsoo onko arvot muuttuneet ja mihin suuntaan. Olet t3v ja tsh:n kanssa ihan viitearvojen ylämailla ja t4v on aika matala.
 
tsek
No jos olis ollut jotain mainittavaa, niin olis kai tuo maininnut? TSH taitaa olla aavistuksen yli viitearvojen, siksi kai haluavat kontrolloida ne puolen vuoden päästä?
 
pohjantähdenalla
Kyllä olet vajaatoiminnalla. TSH:n viitteet ovat joissain paikoissa 2.5,mutta täällä 5. Vaadit koelääkitystä siis varsinkin jos on oireita. Itsellä oli TSH "vain" 3 päälle,niin en jaksanut enää nousta sängystä ja ne rytmihäiriöt ja vapinat ja huimaukset olivat helvettiä puhumattakaan muistamattomuudesta tai rahan ymmärtämisestä..
Itse vaatisin joko koelääkitystä tai sitten seuraavat labrat viimeistään 3kk päähän.

*muoks* T4v on normaali.
 
knjb
Sulla on alkava vajis ja jos on paljon oireita (väsyttää, lihot, olo sumuinen jne.), saat kyllä yksityislääkäriltä varmasti lääkityksen. Sulla on todennäköisesti tuota tai muuta autoimmuunisairautta suvussasi. Itse sain lääkkeet tsh:n ollessa tasan neljä. Mulla on sairautta suvussa. En jaksanut oireita ja tyroksiinilla ne helpotti.
 
"Nasu"
Sun TSH on liian ylhäällä.Se pitäis olla n.2 pintaan...mitä oireita sulla on???
Tuo T4V voi olla sulle ok jos oireita ei ole.Mulle on ainakin liian matala.

Kilpirauhas vasta-aineita on kuulemma endon mukaan ihan kaikille.
Koelääkitystä vaatisin ehdottomasti.

Jos kävit tk-lääkärillä niin ne ei tiedä paskan vertaakaan kilppari asioista.


Itsellä oli sentraalinen vajaa toiminta.
TSH 1.2 ja T4v 9
Oireina oli palelua,aivosumua,kädet kylmät,väsytti,vetämätön olo,lapsetomuus.

Sinuna hakeutusin yksityiselle.
 
piupo
TSH on kyllä liian korkeella. Mulla oli liikatoimintaa, ja kun saatiin arvo mittaamattomasta --> 1 oli lääkäri tyytyväinen, ja pidettiin se lääkityksellä siinä. Raskautta yrittävillä tuo tsh pitäis ehdottomasti olla alle 2,5.
 
"Kärtsy"
Kiitos vastaajille! Mulla on ollut jo aika pitkään outoja oireita, väsyttää ja keskittyminen on vaikeaa, hiuksia lähtee aika lailla, paino nousee vaikka yritän syödä terveellisesti ja liikkua. Äidillä on kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja siksi otin työterveystarkastuksen yhteydessä asian puheeksi ja laittoivat testeihin.
 
Kilpirauhasarvot ovat aika merkittävässä osassa raskaaksi tulossa ja raskausaikana. Kilpirauhasverikokeet on mm. ensimmäisiä mitä otetaan jos kärsii lapsettomuudesta tai toistuvista keskenmenoista.

Sekä liikatoiminta että vajaatoiminta vaikuttavat kuukautiskiertoon ja sitä kautta raskaaksi tulemiseen. Hoitamattomana vakava vajaatoiminta vaikuttaa myös sikiön kehitykseen.
 
[QUOTE="Kärtsy";25813378]Miten tuo vaikuttaa raskauteen? Meillä on ollut yritys päällä kohta vuoden, ei ole vielä napannut... Kuukautiset on välillä epäsäännölliset, niin arvelin sen olevan syynä siihen että ei nappaa.[/QUOTE]

Jos todella haluat raskautua, niin suosittelen, että hakeudut yksityiselle puolelle hoitoon. Julkisella puolella pelataan vain aikaa. Gynekologisen endokrinologian erikoislääkäri on ainakin minun käyttämällä lääkäriasemalla se, joka on perehtynyt näihin asioihin. Myös sisätautilääkärit ovat perehtyneet kilpirauhaseen.
 
pohjantähdenalla
Raskausaikana myös kilpirauhasasioita pitää tutkia säännöllisesti. Myöskin niitä vasta-aineita. Mulla itsellä vasta-aineet tekivät sikiölle pahat rytmihäiriöt ja ilmeisesti silloin olisi myöskin pitänyt lääkitystä vielä hilata ylöspäin.
Pahimmassa tapauksessa sikiölle voi käydä todella huonosti.
 
Jos kilpirauhasongelmia on ja niihin lääkitys, pitää neuvolassa vaatia, että th laittaa lähetteen äitipolille. Äitiyspoliklinikoilla on sisätautilääkärit, joiden kontrolliin sitten pääsee säännöllisesti. (mm. verikokeet ja lääkityksen tarkistukset). Näissä asioissa ei kannata jäädä terveysaseman yleislääkärin varaan.
 
vierailija
Tsh 4,7 on luultavasti hieman yli viitteen (et kertonut viiterajaa) Luultavasti pääset seurantaan eli testaavat 6kk -12 kk päästä arvot uudeleen. Seleeni voisi olla ihan hyvä apu kilpirauhasen toiminnalle.
 

Yhteistyössä