TUI holidayshop tilaus

Lyhyesti: Älkää tilatko TUIn holidayshopista uimapukuja, sillä niillä ei ole minkäänlaista palautusoikeutta.

Koetin löytää kokemuksia TUI holidayshop tilauksista mutta en löytänyt, joten kerron kokemukseni jos tästä olisi joskus jollekulle iloa.

Olimme viime viikolla TUI -matkanjärjestäjän reissussa ja tein menolennolle tilauksen. Tilasin naposteltavan ja aurinkovoiteen lisäksi uimapuvun ja pikinit. En ole kovinkaan kokenut nettivaatetilaaja. Koetin etukäteen etsiä tietoa olisiko näille palautusoikeutta mikäli ne eivät olisikaan sopivia. Löysin tietoa siitä, että 14 päivää palautusoikeutta pitäisi olla. Näin sanotaan TUIn tuotekirjasessa, joka postitettiin kotiin. Tarkkoja tilausehtoja ei opuksesta löytynyt. Etsin myös netistä mutta en löytänyt holidayshop sivustolta mitään mainintaa uimapuvuista tai vaatteista. Oletin, että 14 päivää palautusoikeutta koskee myös vaatteita.

Kokeilin uimapukuja heti hotellille päästyäni. Käytin samaa periaatetta kuin kaupassa eli sovitin uimapukuja omien alusvaatteideni päälle. Lisäksi uimapuvuissa oli haarasuojat, joita en ottanut pois. Tuoteet olivat moitteettomassa kunnossa ja käyttämättömät mutta väärän kokoiset.

Koetin palauttaa uimapuvut paluulennolla. Minulle tuotiin tuotteet kuitenkin takaisin, sillä sanottiin, että koneesta on palautuslomakkeet loppuneet. Tämä oli varmaankin valkoinen valhe, sillä TUIn henkilökunta ei ilmeisesti halunnut käsitellä asiaa koneessa. Muutoinhan tuotteet pyydetään palauttamaan jo koneessa mikäli käy ilmi, että tuote on väärä tai epäsopiva.

Soitin tänään TUIn numeroon palauttaakseni tuotteet. Kävi ilmi, että uimapuvuilla ei ole palautusoikeutta. koetin puhelun jälkeen edelleen etsiä netistä tilausehtoja. En löytänyt, joten soitin uudelleen palvelunumeroon. Ehdot löytyivät sivun alareunasta. Kävimme palveluhenkilön kanssa läpi ehdot ja uimapuvut kuuluvat tähän kategoriaan (suora sitaatti sivuilta):

"Psst!
Tämän lisäksi sinulla on aina 14 vuorokauden peruutusoikeus tuotteen vastaanottamisesta alkaen, jos ilmoitat asiasta meille ja palautat tuotteen myyntikunnossa ehjässä pakkauksessa. Kosmetiikka-, kylpy- ja hygieniatuotteita ei ole mahdollista palauttaa hygieniasyistä johtuen. Sinulla on Suomen lain mukaan aina kolmen vuoden valitusoikeus." Kun ottaa huomioon, että lähes kaikki tuotteet kuuluvat johonkin näistä kategorioista niin voisi yleistää, että ainoastaan korut ja aurinkolasit ovat palautuskelpoisa ja suurin osa tuotteista palautuskelvottomia.

Ilmeisesti uimapuvut kuuluvat kategoriaan kylpy- tai hygieniatuotteet, mikä on mielestäni hieman hämäävää. Myöskään TUIn kotiinlähettämästä katalogista ei löydy tästä kunnollista mainintaa. Mielestäni tällainen tieto pitäisi ehdottomasti olla painetussa katalogissa sekä olla erikseen mainittuna sivuilla, joissa on tuotteita, joilla ei ole palautusoikeutta. Olisin varmasti jättänyt tilauksen tekemättä uimapukujen osalta.

Aion tehdä tästä reklamaation kuluttajasuojavaltuutetulle sekä TUI:lle. Ymmärrän, että tilatessani tuotteita sitoudun tilausehtoihin, jotka tässä tapauksessa oli joko vaikeaa löytää tai vaikeaselkoiset. En varmaankaan saa takaisin rahoja tai palautettua tuotteita mutta ehkä reklamaationi saan ehdot selkeämmäksi ja mukaan katalogiin. Lisäksi kun puhun tästä täällä ja somessa niin ehkä saan estettyä jonkun toisen uimapukutilauksen.
 

Yhteistyössä