Tukistamisesta lastensuojeluilmoitus??

  • Viestiketjun aloittaja "huhhuh"
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
Pelotteena ne rangaistukset on aikuiselle ihmisellekin. Kyllä aikuinen tietää ettei voi toimia miten haluaa, esim tupaikoimalla kaupassa, koska jos sitä kielloista huolimatta jatkaa, niin lopulta siihen tullaan puuttumaan voimakeinoin.

Nykylapset tietävät myös oikeudesta koskemattomuuteensa ja sen verukkeella toimivat miten ikinä huvittaa, koska aikuinen ei voi puuttua tilanteeseen kuin "soo, soo, vili-marjukka" ja sitten se pöljäily jatkuu entistä pahempana.
Vasta aikuisena huomaavat kun rajat tulee vastaan ja pääsee sähkölamauttimella rauhoitettuna, käsiraudoissa valtionhotelliin.
 
"vieraana"
Meillä ei ole koskaan tarvinnut käyttää kurittamista. Ei kertaakaan. Toruminen ja asian selvittäminen on riittänyt aivan hyvin. Kaikista lapsista on kasvanut viisaita, todella hyvin käyttäytyviä, empaattisia, rakkaudellisia ja onnellisia ihmisiä. Ei fyysisen kurittamisen puuttuminen tarkoita sitä, että lapsista tulee kurittomia. Kurittomia tulee niistä, joista ei välitetä ja joille ei anneta rajoja. Ja ne rajat ja säännöt voi antaa ihan arkisella hyvällä hoidolla ja läsnäolemisella. Tämän kun tekee, niin ei tarvitse yhtään tukkapöllyä, kovia otteita tai piiskaa.

Mielestäni tuollainen fyysinen kurittaminen on raukkamaista ja osoitus aikuisen älykkyyden vähyydestä. Keinot kasvattaa ja ohjata lasta puuttuu näiltä ihmisiltä ihan täysin. Mutta ei kai voi kauhalla ammentaa kun on lusikalla annettu.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";28461889]Pelotteena ne rangaistukset on aikuiselle ihmisellekin. Kyllä aikuinen tietää ettei voi toimia miten haluaa, esim tupaikoimalla kaupassa, koska jos sitä kielloista huolimatta jatkaa, niin lopulta siihen tullaan puuttumaan voimakeinoin.

Nykylapset tietävät myös oikeudesta koskemattomuuteensa ja sen verukkeella toimivat miten ikinä huvittaa, koska aikuinen ei voi puuttua tilanteeseen kuin "soo, soo, vili-marjukka" ja sitten se pöljäily jatkuu entistä pahempana.
Vasta aikuisena huomaavat kun rajat tulee vastaan ja pääsee sähkölamauttimella rauhoitettuna, käsiraudoissa valtionhotelliin.[/QUOTE]

Kyllä aikuinen ihminen tietää säännöt ilman pelotteitakin :D Ei minua ainakaan ohjaa mikään pelko. Säännöt on sisäistetty pienenä ja ilman mitään pelkoa. Riitti jo kun äiti katsoi pahasti ja torui. Äidin rakkauden menettäminen (paheksunta) oli kaikista pahin rangaistus.

Minkälaisina aivottomina olioina sinä ihmisiä pidät? Ei kaikilla tule mieleen tehdä rikkeitä ja rikoksia, ei edes vaikka siitä ei mitään rangaistusta saisikaan. Minä tiedän mikä on oikein ja väärin, minun ei tarvitse testailla saisiko jotakin tehdä jos lain silmä välttää. Minä en ota itselleni maasta löytyvää lompakkoa, en ota toisen rahoja jos hän on unohtanut ne automaatille, en kuksi varattuja miehiä, en varasta vessapapereita, vaatteita, meikkejä, ruokaa, en aja ylinopeutta vaikka tie olisi tyhjä, minun ei tarvitse kasvattaa lapsiani tukkapöllyillä.
 
Kon-Vus
[QUOTE="vieras";28463244]Kyllä aikuinen ihminen tietää säännöt ilman pelotteitakin :D Ei minua ainakaan ohjaa mikään pelko. Säännöt on sisäistetty pienenä ja ilman mitään pelkoa. Riitti jo kun äiti katsoi pahasti ja torui. Äidin rakkauden menettäminen (paheksunta) oli kaikista pahin rangaistus.

Minkälaisina aivottomina olioina sinä ihmisiä pidät? Ei kaikilla tule mieleen tehdä rikkeitä ja rikoksia, ei edes vaikka siitä ei mitään rangaistusta saisikaan. Minä tiedän mikä on oikein ja väärin, minun ei tarvitse testailla saisiko jotakin tehdä jos lain silmä välttää. Minä en ota itselleni maasta löytyvää lompakkoa, en ota toisen rahoja jos hän on unohtanut ne automaatille, en kuksi varattuja miehiä, en varasta vessapapereita, vaatteita, meikkejä, ruokaa, en aja ylinopeutta vaikka tie olisi tyhjä, minun ei tarvitse kasvattaa lapsiani tukkapöllyillä.[/QUOTE]

Useimmat ihmiset – sekä lapset että aikuiset – eivät vaan ole tällaisia, että tottelisivat sääntöjä pelkän puheen voimalla. Siihen niitä pelotteita ja sanktioita tarvitaan.

Tyypillisenä esimerkkinä esimerkiksi pyöräilykypärän käyttöpakko. Useimmat eivät kyseistä sääntöä tällä hetkellä tottele, mutta luultavasti rupeaisivat tottelemaan, jos siitä määrättäisiin rangaistus ja valtio vaikkapa palkkaisi muutaman tuhat uutta poliisia pelkästään ajamaan katuja ympäri ja sakottamaan kypärättömiä pyöräilijöitä.


Muuten ihan mielenkiinnosta: onko olemassa joku lakipykälä tai muu sääntö, mitä et pidä oikeutettuna ja johon haluaisit muutoksen? Ja edelleen, tottelisitkö kyseistä sääntöä tällä hetkellä jos sen rikkomisesta ei olisi määrätty sanktioita?
 
"vieras"
Useimmat ihmiset – sekä lapset että aikuiset – eivät vaan ole tällaisia, että tottelisivat sääntöjä pelkän puheen voimalla. Siihen niitä pelotteita ja sanktioita tarvitaan.

Tyypillisenä esimerkkinä esimerkiksi pyöräilykypärän käyttöpakko. Useimmat eivät kyseistä sääntöä tällä hetkellä tottele, mutta luultavasti rupeaisivat tottelemaan, jos siitä määrättäisiin rangaistus ja valtio vaikkapa palkkaisi muutaman tuhat uutta poliisia pelkästään ajamaan katuja ympäri ja sakottamaan kypärättömiä pyöräilijöitä.


Muuten ihan mielenkiinnosta: onko olemassa joku lakipykälä tai muu sääntö, mitä et pidä oikeutettuna ja johon haluaisit muutoksen? Ja edelleen, tottelisitkö kyseistä sääntöä tällä hetkellä jos sen rikkomisesta ei olisi määrätty sanktioita?
Pitipä oikein miettiä tuota kysymystäsi. En ainakaan näin äkkiseltään keksi lakia, mihin haluaisin muutoksen. Jos siis ymmärsin oikein, että löysempään päin? Tiukentaa haluaisin monia. Lapsiin ja naisiin kohdistuvaa vääryyttä (lähinnä seksuaalinen ja muu väärinkohtelu) voisin tiukentaa.

Jos taas muista säännöistä puhutaan, niin sellaiset säännöt, minkä rikkominen ei haittaa yhtään ketään tai vahingoita mitään, voi minun mielestä joskus rikkoa. Tiedän ihmisiä, jotka haluavat tehdä omia sääntöjään esim. työpaikalla, asiat pitäisi tehdä heidän mielestään jotenkin juuri tietyllä tavalla ilman järjellistä syytä. Jotkut vanhemmat myös laittavat lapsilleen ihan outoja sääntöjä lähinnä ihan joka asiaa koskien. Näitä kyllä kyseenalaistan, olkoonkin tai olkoon olematta sanktioita.

Vielä palaten tuohon kypäräesimerkkiisi. Aika useat säännöt ja lait on tehty turvaamaan juurikin ihmisyksilöitä. On ihan silkkaa hulluutta ajaa ilman kypärää. Vaikka itsellä olisikin ihan megalomaanisen mahtavat ajamisen taidot, eikä koskaan aja kolaria pyörällään, niin toisista ihmisistä et pysty ikinä tietämään. Jos ihmisen oma suojeluvaisto ei kehoita käyttämään kypärää, vaan käyttäisi pelkästään sanktion pelossa, niin voi jestas, darwinpalkintoa sais pukata.
 
"mami"
Kuritusväkivallan puolustajat, miksi ette itse ole valmiita ottamaan vastaan luunappeja ja tukkapöllyjä? Ei kuulkaas riitä perusteeksi että aikuisiin pätevät eri pelotteet, koska näinhän on lastenkin kohdalla. Kukaan ei tarvitse väkivaltaa kasvaakseen fiksuksi.
 
"oodi"
Tuota minulla on lapsi joka on vuodesta tosieen hyvin haastava. Täällä kasvatetan puhumalla,mutta lapsella on myös seuraukset eli peliaika pois,känny pois,piirretyt pois,kotiaresti tms. myös jäähy on käytössä.

kuitenkin häiriökäytös vaan jatkuu.

lapsi oli yhellä vanhalla tutulla yhden kerran 2vrk, kun hän tuli takasin,käyttäytyi hyvin,ei kiusannu pikkuveljeä,riehunut,tapellut. olin ihan surun murtama miksi mä en osaa kasvattaa vaikka kaikkeni teen ns.oikein.mutta sit joku muu osaa.

Lopputulos oli että kuulin lapselta että hänet oli teljetty kaappiin,tää aikuinen oli syljenyt lasta takas naamaan. soteknut hammastahnat tämän naamaan(kun lapsi oli tehnyt näin hänen lapselle) yms. tuo aikuin en oli siis antanut samalla mitalla lapselle takaisin.

tuon jälkeinen viikonloppu on ainoa kun lapsi on käyttäytynyt hyvin koko viikonlopun!

Eli ainoa mikä tämän lapsen kohdalla toimisi on ilmeisesti tuo mitä tuttuni teki,paha vaan että minusta se on kamalaa,pistin välit poikki tuohon naiseen pysyvästi!

tuon jälkeen onkin mennyt 2vuotta..lapsi on edelleen hankala käytöksinen
 
"vieras"
[QUOTE="oodi";28463923]Eli ainoa mikä tämän lapsen kohdalla toimisi on ilmeisesti tuo mitä tuttuni teki,paha vaan että minusta se on kamalaa,pistin välit poikki tuohon naiseen pysyvästi![/QUOTE]

Siis tuo on mielestäsi niin kamalaa, että olet sen vuoksi valmis sietämään kovankin häiriökäyttäytymisen? Ja ilmeisesti myös huomioonottaen sen, mitä häiriökäyttäytyminen aiheuttaa itse lapselle ja sisaruksille lyhyemmällä ja pidemmällä aikavälillä?

Miten muut ns. kovat keinot, olisiko niissä jotain jonka etiikkasi kestäisi? Ensisijaisesti vaikuttaisi siltä, että jonkinlainen järkytysvaikutus on se, mikä saisi lapsen tottelemaan.

Esimerkkikeinoja tulee mieleen esim. se, että jos lapsi kerjää häiritsevästi jäätelöä/karkkia, niin vanhempi ostaakin jäätelön/karkkipussin itselleen ja syö sen hitaasti lapsen edessä (tapaa saada aikaan järkyttyneen toljotuksen, kun pieni osa lapsen maailmankuvasta menee uusiksi). Tai jos lapset tappelevat autossa, niin vanhempi jättää heidät juuri sanaa sanomatta tienposkeen ja ajaa tiehensä (mutta toki pysähtyy kauempana ja antaa lasten kävellä paikalle), mikä on myös aika järkyttävää varsinkin ennen kuin lapset huomaavat auton uudelleen pysähtyneen. Tai lievänä vaihtoehtona ihan sanallisesti: jos lapsi lyö sisarustaan nyrkillä, niin lapselle puhutaan, miltä hänestä saattaisi tuntua jos joku aikuinen (esim. äiti) yhtäkkiä tulisi ja löisi häntä nyrkillä (tai levittäisi hammastahnaa naamaan, tai...).
 
[QUOTE="vieras";28454909]Meilläkään ei 4 ja 6 vuotiaat tienneet mitä tarkoittaa tukkapölly, tukistaminen tai selkäsauna. Lapset eivät ole kasvaneet purkissa. Ei vain ole koskaan ollut tarve käyttää noita keinoja.[/QUOTE]

Meidän lapset tietävät mitä tukistaminen on koska olen kutsunut hiuksista tarttumista tukistamiseksi kun ovat keskenään tapelleet. Tukkapöllyä eivät tunne sanana. Selkäsauna meillä tarkoittaa koko perheen pelleilyä jossa kohde otetaan polven päälle mahalleen ja läkytellään pyllykannikoita ja pussaillaan niskaan tms.. Eilen minä sain mieheltä selkäsaunan pyykkiä levittäessä ;)
 
kuritettu tyttö
No, eilen mua käskettiin nuolemaan yhden ämmän takapuolta ja se meinas ottaa housut pois mutta onneksi pääsin pakoon ja sit mua haukuttiin lihavaks ja idiootiksi ja mua ollaan otettu kurkusta kiinni kaksi kertaa ja tukistettu kaksi kertaa ja sit mua on otettu pervosti kiinni aroista paikoista joten auttakaa joku mua
 
"DeViL"
Alkoholi ja fyysinen kuritus uusioperheessä...
lasten suusta
Äiti tukistaa kun uus mies käskee tukistaa
sit uus mies ottanut tukasta kiinni ja lapsi huutanu kivusta. tästä lääkäri käynti ja uudesta miehestä tehty lastensuojelu ilmoitus se on pahoin pitely. kyseessä oli kun lapsi ei halunnut mennä iltapalalle!!!!
ilmotuksia on varmaan jo kasaantunut 6-7 kappaletta eritahoilta.
lasten kavereitten vanhempia pää osin lasten hymy kadonnut lapset alkaneet oireilemaan todella huolestuttavasti.
Kertovat että pelkää tätä miestä joka asuu äidin luona.
Kertovat että kaverit pelkää tulla sinne.

Kuinka pitkälle pitää mennä ennenkuin lastensuojelu tekee asialle jotain täytyykö isän odottaa puhelua että lapsi on tappanut itsensä tai lapsi on kuollut jostain syystä???

Tämä kun on vaan taivaan tosi 82% lastensuojelutyöntekiöistä on naisia ja ovat tuontakia aina äidin puolella asioissa eikä ajattele lapsia ollenkaan. Mitä sitten jos tulee tälläinen puhelu etä lapsi on kuollu taikka tapettu kuka kantaa vastuun kun lastensuojelu ei ole tehnyt asialle mitään?
 
eiväkivaltaa
Itsellä menee haastavaan esikoiseen välillä hermo, mutta ikinä en tukista, läpsäise tai anna luunappia. Ne eivät ole kasvatustapoja vaan väkivaltaa. En harrasta väkivaltaa ketään muutakaan kohtaan, miksi siis omia lapsiani, jotka ovat tärkeintä maailmassa. Minua ei myöskään kuritettu lapsena fyysisesti, toisin kuin miestäni. Hän aina sanoo, että jotain meni rikki silloin kun sai vitsaa ensimmäisen kerran.
 

Yhteistyössä