tuleva teinimamma

  • Viestiketjun aloittaja Psykoositar
  • Ensimmäinen viesti
Psykoositar
Synnytän 18-vuotiaana olen nyt 17 ja ei ole vielä edes varmaa onko vaavi masussa.. Miten teidän nuorten raskaus meni,oliko paljon aamupahoinvointia? Oliko vauva pienempi syntyessään jos poltit?
Siirryn nyt marlboro lightiin ja vähennän tupakkaa kunhan tulee todistus vauvan olemassa olosta,miten isä suhtautui jos ette olleet suunnitelleet vauvaa,entä omat vanhemmat?
 
No me suunniteltiin lapsi. Aloin odottaan kun olin 16 ja sain tytön viikon sen jälkeen kun täytin 17..

Äitini oli onnesta suunniltaan samoin mieheni vanhemmat...muilla ei ollu ees väliä ...suurin osa kuitenkin oli kauheen onnellinen mun ja miehen puolesta.

poltin alussa mutta lopetin melkein heti..et tyttö oli ihan normaalin kokoinen...

Mulla ei ainakaan ollu aamupahoinvointeja ,mutta väsymystä oli ja paljon..

Hyvin meni kaikki..ja toivottasti sinullakin menee...

Tämä kotiäidin elämä on ihanaa ja antaa paljon...
 
Psykoositar
Kiitos,mulla tulee ihan tippalinssiin kun luen näitä vastauksia odotuksesta ja muusta. "mieheni" ei vielä ole ajatellut mitään lapsesta mut mä sen niin haluaisin,enkä toisaalta haluaisi yllättää että "hei mä saan lapsen sulle" miten teillä on isät reagoinut vai oletteko ihan molemmat yrittäneet vauvaa?

Oletteko kattoneet sukupuolen ennen syntymää,millanen olo tulee kun kuulee et se on poika/tyttö?
 
meillä oli ihan suunniteltu raskaus, jouduin kyllä jonkin verran miestä aluksi suostuttelemaan. Sukulaisille oli aluksi tarkoitus sanoa että raskaus oli vahinko mutta sitten kun huomasimme miten innoissaan kaikki oli niin sanottiin että oli toivottu vauva. oltiin sillon molemmat 18v. kun tulin raskaaksi.
Tupakoinnista en oikein osaa sanoa mitään kun en itse polta. Etkö pystyisi lopettamaan kokonaan? sehän olisi aina se paras vaihtoehto vauvan tulevaisuuden kannalta..
 
skeleton
Tulin ihan vaan vilkasemaan tälle puolelle, että mitä alle kakskymppiset juttelee. Tulin itse raskaaksi 19-vuotiaana, olen nyt 22.
Light-savukkeethan ovat itseasiassa pahempia kuin tavalliset, niitä kun kuulema vedetään sitten ihan viimesen päälle posket lommolla.
Tupakointi raskauden aikana aiheuttaa pienipainoisuutta ja vauvalle vieroitusoireita. Vaavi kiljuu sitten synnyttyään nikotiinia. jos poltat vielä silloin, niin vauva sitten kyllä rauhoittuu rinnalle, nimittäin äidinmaitoon imeytyy nikotiinia. jos siis haluat aiheuttaa vauvallesi ne vieroitusoireet, joiden pelossa et itse uskalla lopettaa, niin siitä vaan. Minkään ikäinen tupakoiva odottaja ei saa myötätuntoani.

Kenelläkään tuskin on mitään pahaa sanottavaa mahdollisesta raskaudestasi, jos kykenet asettamaan asiat oikeaan tärkeysjärjestykseen ja kantamaan vastuun vauvasta. Tukea saat varmasti muilta äideiltä. Onnea odotukseen!
 
silja
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.12.2004 klo 15:56 Psykoositar kirjoitti:
Synnytän 18-vuotiaana olen nyt 17 ja ei ole vielä edes varmaa onko vaavi masussa.. Miten teidän nuorten raskaus meni,oliko paljon aamupahoinvointia? Oliko vauva pienempi syntyessään jos poltit?
Siirryn nyt marlboro lightiin ja vähennän tupakkaa kunhan tulee todistus vauvan olemassa olosta,miten isä suhtautui jos ette olleet suunnitelleet vauvaa,entä omat vanhemmat?
mulla ei ollut minkäänlaisia "oireita", ei pahonvointia ei mitään. vähän ehkä väsytti enemmän ja paleli. lopussa sitten oli pari kertaa tosi pahoja päänsärky kohtauksi
a.
mä lopetin tupakan polton kokonaan,pari kertaa erehdyin sillon ihan alussa polttamaan mut tuli niin huono omatunto että päätin sitten että nyt loppu. nyt tosin oon taas sortunu.. :ashamed:

meillä oli sen verran suunniteltu että jos tulee niin on tullakseen se vauva ja siten kun kerroin että oon raskaana niin ukko pisti vaan tupakaksi ja hoki että ei voi olla totta. sitten se kuitenkin tottu ajatukseen ensi järkytyksestä toivuttua ja on nyt tosi hyvä iskä. tosin sais olla kotona vähän enempi.
 
olin 17 kun tulin vahingossa raskaaksi, nyt olen 18 ja viimeisilläni... (pari päivää jo yli lasketun ajan on menty..) poikaystävän ensimmäiset sanat oli voi vitun #&%£$!*... mut kyl se jo myöhemmin samana iltana oli iha onnessaan... sano vaa et on ihanaa ku sen yks unelma ees toteutuu... =) kummanki porukat ensin oli hämmästyneitä, mut kyl ne oottaa jo kärsimättöminä... jopa mun tädit, joiden en uskonu asiasta välittävän, kyselee koko ajan et joko se vauva tulee...
pahoinvoinnista sen verran et mä kyl olin huonovointinen neljä ekaa kuukautta, sen jälkeen se loppu ku seinään... en oksennellut, mutta koko ajan oli sellai kuvottava olo ettei oikeen mitään pystynyt syömään.
tupakkakysymykseen en voi mitään vastata, kun en ole koko aikana polttanut... suosittelisin kuitenkin lopettamaan, jos ei oman, niin vauvan terveyden takia... :hug: jaksamisia sulle ja muille odottajille ja äideille!
 
Lollo harmaana
Onnea vaan paljon mahdollisesta raskaudesta!
:flower:

Itse olen vk23+5, laskettuaika 31.3. Ikää mulla on 17, eli syntynyt v.87. meillä vauva oli toivottu, mutta silti yllätys, musta kun jo tuntui että en tule ollenkaan raskaaksi..? Mutta tulinpa kuitenkii!
Pahoinvointia ei ole pahemmin ollut, alkuviikkoina vähän. Mut väsynyt mä olin. Oikein kunnolla, nukuin vaan ja olin täysin uupunut. Mutta onneksi sekin loppui siinä vk14 aikoihin. :)
 
rita18
itse oon 18 ja vauvan la 16.01.05,tosin neuvlan mukaan voi syntyä jo nyt ku kokoa on sen verran paljon.. meillä sukulaiset suhtautu hyvin,ja muullapa ei ollu väliä ku et molempien vanhemmat suhtautuu hyvin,lapsi oli suunniteltu,jota yritettiin 2kk.. mitä tohon tupakointiin tulee ni itse lopettasin kyllä kokonaan,myrkkyjä siinä lightissa on ihan tarpeeks sikiölle,et jos yhtään ajattelet lasta ni lopetat kokonaan,se lapsihan on hyvä tapa päässä irti paheesta (motivaatioi lopettamaan)!! en tiiä sit kuin helppoo se lopettamienn on ku ite en polttanu ku aloin odottamaan.. meillä mies suhtautu vauvan tuloon hyvin,ja oli yhtä onessaan ku mä.. :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2004 klo 11:34 Lollo harmaana kirjoitti:
Onnea vaan paljon mahdollisesta raskaudesta!
:flower:

Itse olen vk23+5, laskettuaika 31.3. Ikää mulla on 17, eli syntynyt v.87. meillä vauva oli toivottu, mutta silti yllätys, musta kun jo tuntui että en tule ollenkaan raskaaksi..? Mutta tulinpa kuitenkii!
Pahoinvointia ei ole pahemmin ollut, alkuviikkoina vähän. Mut väsynyt mä olin. Oikein kunnolla, nukuin vaan ja olin täysin uupunut. Mutta onneksi sekin loppui siinä vk14 aikoihin. :)
en muistanut noista vaivoista sanoa mitään... mulla oli kans ihan tajuton väsymys päällä. kun tulin koulusta niin menin käymään salilla ja sen jälkeen suoraan nukkumaan (joskus n. klo 18) ja nukuin sitten aina siitä aamuun asti. Lisäks oli kuvottava olo, oksennus tuli vain paristi.
 
rita18
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.12.2004 klo 11:34 Lollo harmaana kirjoitti:
Onnea vaan paljon mahdollisesta raskaudesta!
:flower:

Itse olen vk23+5, laskettuaika 31.3. Ikää mulla on 17, eli syntynyt v.87. meillä vauva oli toivottu, mutta silti yllätys, musta kun jo tuntui että en tule ollenkaan raskaaksi..? Mutta tulinpa kuitenkii!
Pahoinvointia ei ole pahemmin ollut, alkuviikkoina vähän. Mut väsynyt mä olin. Oikein kunnolla, nukuin vaan ja olin täysin uupunut. Mutta onneksi sekin loppui siinä vk14 aikoihin. :)

mulla oli tosi pitkälle pahoin vointia,varsinki iltasin,oksensin ihan viikolle 22 asti.. sit se loppu ku seinään..ja tota väsymystä on kyllä ollu liian alhasen hb:n takia ku rauta tabletitkaa ei oikeen sitä eka meinannu nostaa.. nyt sit valvotaanki sen takia ku vauva painaa sisuskaluja.. rv.34+4menossa :wave:
 
Elikkä mä olin 15 kun tulin raskaaksi ja 16 kun neiti syntyi..
Raskaus oli toivottu mutta kaikki sukulaiset varmaanki luulee sitä vahingoksi :/
Vessan pönttöä kävin säännöllisesti joka päivä halailemas rv 34 asti ja sen jälkeen pientä kuvotusta ja sit vipan kerran oksensin synnytykses :D
Nyt olen 17 ja "pikku kakkosta" odotellaan rv 17+6 ja taas on ollu pahoinvointia, mutta ei onneksi niin pahana ku esikoisen aikana ja lisäksi väsymystä..
Tämä lapsi on myös toivottu =)
 
en tälle puolelle kuulu mutta tähän tuumaisin tuosta tupakan poltosta sen verran että mulle itselleni kätilö sanoi jkläs et jos n.5kpl polttaa päivässä niin se ei vaikuta sikiöön.Itse poltan myös vaikka odotan mutta sen n. 5kpl...tosin tämän kätilö kun oli sanonu niin hokas itsekkin ettei olisi tuota saanut sanoa,mutta tämä on faktaa.

Voimia sinulle :hug:
 
skeleton
just joo. oli muuten sen kätilön henk.koht. mielipide, eikä tosiaan ammattihenkilönä pitäisi levittää tietoa, joka ei ole fakta.
voi olla ettei lapsesi saa pysyvää vauriota, mutta kärsii hapen puutteesta kohdussa ja vieroitusoireista synnyttyään. mutta sehän ei sitten ole vissiin tarpeeksi paha? kiusata saa kunhan ei pysyvästi vammaudu. :/
Todennäköisesti kätilö rauhoitteli sinua, koska jos ei pysty lopettamaan, niin turha odottajaa siitä on sitten koko ajan ruoskia. Tupakointia ei kukaan voi lopettaa puolestasi.
 
Psykoositar
Kiitos vastauksista ja onnea myös teille =)
Tuntuu olevan ensimmäinen raskaus kaikkein vaikein pahoinvointiä myöten :whistle:

Kun luen vauvakirjaa ja siinä on mahdollisia harvinaisia tauteja mitä voi äidille käydä ja vaaville niin mua alkaa aina itkettää ja ajattelen etten sittenkään halua lasta..ei päivisin mut aina iltasin kun oon väsyny ni on semmonen olo ettei kestäis lukee mitään negatiivista raskaudesta..pitääkö paikkansa ettei raskauden aikana saa kunnolla henkeä ennen kuin sikiö laskeutuu?
 
silja
no onhan se hengittäminen ehkä vähän raskaampaa mut ei tosiaankaaan niin vaikeeta ettei kunnolla sitä happea sais.
kyllähän se elimistö rasittuu kun sulla on kuitenkin kannettavana jotakin jota ei normaalisti ois mukana. Ja ei kannata turhaan stressata ja lukea kaikkea negatiivista, helposti tulee paha mieli ja sitä vaan turhaan stressaantuu. Kyllä mäkin sillon raskauden alussa kokoajan huolehdin et mitä jos ei vauvalla oo kaikki hyvin ja jne mut kyllä se sitten helpotti kun tuli kaikki ultrat ja kuuli sydänäänet.
Sun pitäs nyt vaan yrittää rauhottua ja nauttia raskaudesta.
 
onhan tupakoinnista raskauden aikana tehty tutkimuksia ja on tultu siihen tulokseen että on turvallisempaa vauvalle jos äiti polttaa vaikka kaks tupakkaa päivässä ku että äiti on jatkuvasti hermostunut. kun äidillä pinna kiristyy, kehossa liikkuu hormoneja jotka on vaarallisempia vauvalle ku pieni annos nikotiinia, ja nikotiinihan on pieni paha tupakassa. ja miettikää sitä ku vauva aistii kaiken minkä tekin? mahtaako se lapsi olla masussa ahdistunut ku äitiä vituttaa? senhän takia esim. kauhuleffoja ei raskauden aikana sais kattoo ja pitäis vaa yrittää olla onnellinen ja syödä paljon paljon suklaata, sehän käynnistää endorfiinin erityksen, joka on siis mielihyvähormoni. että näin. tätä tupakka juttuahan ei kerrota jotta saatais ihmiset lopettamaan mut mun lapset on molemmat siitä huolimatta olleet terveitä 9 pisteen vauvoja, molemmat 52cm ja yli 3700g. että ei toi ihan pidä paikkansa että pari tupakkaa päivässä polttava saa pieniä kirkuvia lapsia. mun vauvat molemmat ollu hirveen rauhallisia vaikka en imettäny ikinä tupakoinnin jälkeen vaan saivat joko pullosta tai ajotin röökin niin että kun laps käy yönuille ja tiedän ettei herää moneen tuntiin. tästä voi tapella ikuisuuksiin, sama asia ku että jois pullon olutta viikossa, sauna kaljaksi. onhan siinäki alkoholia mutta onko niin paljo että se vahingoittaa lasta? eli mikä määrä tupakkaa tai alkoholia oikeesti vahingoittaa lasta ja mikä on turhaa keuhkoomista. sitähän ei voi tutkia ku kukaan äiti tuskin suostuu ryyppäämään raskauden aikana vaan tutkimuksen takia. että oman harkinnan mukaan kai jokainen sa tehdä mitä huolii, oma vastuu ja oma lapsihan se on.
 
Olen itse 17-vuotias (vm. -87), viikkoja mukavat 37+3. Aamupahoinvointi alkoi viikolla 6 (mistä sitten tiesin olevani raskaana) ja kesti aina viikkoon 20 asti. Aluksi ei mikään pysynyt sisällä, ei edes vesi. Olinkin sitten tiputuksessa muutaman päivän. Helpotti viikolla 12, ja viimeisen kerran oksensin sitten viikolla 20.

Loppuraskaus sujunut kuin unelma, mitä nyt viimeiset viikot ovat olleet hieman tukalia, yöt menee miten menee ja lonkkia kolottaa. Muuten elämä hymyilee. Mieheni odottaa vähintään yhtä innolla tulevaa potkunyrkkeilijää - miksi hän vaavin risti, kun alkoi potkuja tulla oikein urakalla - kuin minäkin.

Tupakoin ennen raskautta, mutta pahoinvoinnin myötä lopetin (ei yksinkertaisesti tehnyt mieli), enkä ole sen jälkeen polttanut kahta kertaa lukuunottamatta.
Nikotiinipurukumit ja laastarit eivät ole myöskään suositeltavia raskauden aikana, mutta pienenpi paha kuin itse tupakointi. Kannattaa kokeilla, jos haluaa oikeasti päästä eroon, eikä pelkällä tahdonvoimalla siihen pysty.

Onnellista odotusta!
 
iitaliita
HEi!

Olen tekemässä maailmankansalaisen kypsyys koetta ja aiheenani on nuoret äidit. Ajattelin kysäistä, että olisiko teillä mahdollisuutta vastata muutamaan kysymykseen? Haluaisitko kertoa oman tarinasi niin, että sitä voisi kayttää minun työssäni.

Olisin hyvin kiitollinen avustasi!

terv: Iida
iida_88200@hotmail.com :) =) :hug:

 
skeleton
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.12.2004 klo 12:44 honiska kirjoitti:
onhan tupakoinnista raskauden aikana tehty tutkimuksia ja on tultu siihen tulokseen että on turvallisempaa vauvalle jos äiti polttaa vaikka kaks tupakkaa päivässä ku että äiti on jatkuvasti hermostunut. kun äidillä pinna kiristyy, kehossa liikkuu hormoneja jotka on vaarallisempia vauvalle ku pieni annos nikotiinia, ja nikotiinihan on pieni paha tupakassa. ja miettikää sitä ku vauva aistii kaiken minkä tekin? mahtaako se lapsi olla masussa ahdistunut ku äitiä vituttaa?
Kerro ihmeessä mistä löydän tämän tutkimuksen, niin minäkin luen sen. Näytän samalla myös niille kätilöille, joiden kanssa viime kesän harjoittelussa juttelin, olivat nimittäin ilmeisesti saaneet väärää tietoa. Heidän tietojensa mukaan ei ole olemassa turvallista rajaa, kun odottaja käyttää päihteitä.
Minusta on jotain pahasti pielessä, jos äitiä ahdistaa se, ettei saa polttaa raskauden aikana. Eikö enemmän pitäisi ahdistaa sen, että POLTTAA JA NÄIN OLLEN ALTISTAA LAPSENSA tupakan myrkyille, joista nikotiini ei siis ole ainut. Syytä ois myös muistaa mm. häkä joka sitoutuu veressä hapen paikalle. Oikeassa olet siinä, ettei näistä asioista väittelemällä valmista tule. Päätös on jokaisen tehtävä itse. Surettaa vaan kohtuun savustetut vauvat.
 
tää tutkimus tehtiin jenkeissä, ja yleensä en hirveesti jenkkitutkimuksiin luota. en usko että sitä turvallista rajaa edes on, ja mitään sellaista ei tutkimuksen tuloksissa mainittu (luin siis lehdestä) mutta sanottiin vain että on vauvalle terveellisempää että äiti polttaa yhen tai kaks tupakkaa ku että on jatkuvasti hermostunut. eihän ketään varmasti hermostuta se että ei saa polttaa polttamisen takia vaan siihen on ihan fysiologinen tarve jota savuttomat yleensä ei todellakaan ymmärrä. ootko ite koskaan kunnolla polttanu? eli jos ei tupakalle pääse ni hermostuu vaan eikä sille mitään voi. niinku kukaan ehdoin tahdoin vauvaansa haluaisi vahingoittaa! eikä tää nyt ollu sitä että ketään kehottaisin polttamaan... mulle taas sairaalasta sanottiin imetyksen aikana polttamisestakin että jos polttamisen jälkeen on kaks tuntia imettämättä ni melkein kaikki aineet on haihtunu elimistöstä siihen mennessä ja 15 min polttamisen jälkeen on nää arvot korkeimmillaan. joten en usko että siitä on kenellekkään vaaraa jos tekee niinku mä että poltan tupakan kun saan lapset yöunille ja tiedän että molemmat nukkuu vähintään 9h, yleensä enemmän.
 
mietin sitäkin että miten neuvolasta pystytään silti antamaan rajat sille että kuinka paljon voi juoda ennen ku se vahingoittaa lasta. lapuissa lukee että n. 2 alkoholi annosta viikossa. mistä tää raja on tullu? miten sitä on tutkittu? aika moni äiti on varmasti siloin tällöin raskauden aikana ottanu just sen yhden saunakaljan tai juonu jossain vaikka tervetuliaismaljan, lasin viiniä ruokaravintolassa tms.
 
kahden äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2004 klo 13:10 honiska kirjoitti:
mietin sitäkin että miten neuvolasta pystytään silti antamaan rajat sille että kuinka paljon voi juoda ennen ku se vahingoittaa lasta. lapuissa lukee että n. 2 alkoholi annosta viikossa. mistä tää raja on tullu? miten sitä on tutkittu? aika moni äiti on varmasti siloin tällöin raskauden aikana ottanu just sen yhden saunakaljan tai juonu jossain vaikka tervetuliaismaljan, lasin viiniä ruokaravintolassa tms.
joo, en mä ainakaan ole ikinä luottanut mihinkään turvallisiin rajoihin ihan jo sen takia, että jos jotain lapsessa myöhemmin ilmenee niin taatusti etsisin syitä itsestäni. Pisaraakaan alkoholia tai savun savuja en ole raskausaikoina tarvinnut. Se on loppujen lopuksi niin lyhyt aika kuitenkin ja ihan varmuuden vuoksi hyvä ollut näin. Mutta en kuitenkaan hyökkäisi kenenkään kimppuun syyttelemään, kannustanut olen ja muuta ei voi kun toivoa, että kakki mammat olisi savuttomia. Muuten, tällä hetkellä olen täysin savuton. Nuorimmainen puoli vuotias ja uskon, että polttaminen on osaltani historiaa. Olen ylpeä itsestäni!!!!! B)
 

Yhteistyössä