Tulevat eskarilaiset

Tyttäreni on ensi syksynä lähdössä eskariin. Olen tässä mietiskellyt, mikä onkaan eskarin tarkoitus? Oppia olemaan ryhmässä yms, eikö. Koulusta tuli lomakkeet täytettäväksi ja niissä kysyttiin jo, että osaako lapsenne lukea ja laskea. Niin, olen kyllä kuullut joidenkin kertovan, että jo heidän 4-5 vuotiaansa osaavat lukea. Onkohan tuo jo kilpailua, kenen lapsi nuorimpana osaa ko taidot. Jotenkin minulle itselle tulee tunne, että minun pitäisi opettaa lapseni lukemaan jo ennen kouluun lähtöä, jopa ennen eskariin menoa. Mutta eikö nuo asiat kuulu ekaluokan ohjelmaan. Mielestäni lapsuusaika on niin lyhyt, että lapsi saa olla lapsi ainkain siihen saakka kun koulun aloittaa ja vielä senkin jälkeen. Minulla on jo kolme koululaista ja kukaan heistä ei osannut lukea eskariin mennessä, tyttö oppi lukemaan eskarissa, pojat ekaluokalla, ja hyvin ovat ehtineet. Tietysti tuleva eskarilaiseni on kiinnostunut erilaisten tehtävien tekemisestä, numeroista ja kirjaimista, ja olenkin hänelle joitain harjoituskirjoja ostanut. Mutta en ole painostanut häntä opettelemaan ja tekemään. Millaiset taidot eskariin menevillä tulisi mielestänne olla?
 
Minullakin on poika, joka lähtee ensi syksynä eskariin. Osaa kirjoittaa oman ja siskon nimen, tuntee jonkinverran kirjaimia ym. mutta lukea ei osaa. Eikä ymmärrä kovin paljon numeroista jotka menee yli omien ikävuosien, saati laskemisesta. Eikä minun mielestäni tarvitsekaan. Poika on kuitenkin muuten fiksu ja reipas, piirtelee ja askartelee taitavasti, tietää paljon koneista, luontoasioista yms...

Eikös eskari ole pitkälti just sitä ryhmässä olon harjoittelua. Ei kai eskariin mennessä pidä osata lukea/laskea, eikä mun mielestä vielä ekaluokallekaan mennessä.
Se on tietty eri asia, jos lapsi itse hirveästi haluaa opetella tai oppii itsekseen, kuten minäkin opin 5v. lukemaan ilman apua. Mutta pakko sen ei saisi olla! Kyllä koulussa ehtii oppia.
 
Eskariin menevän pitäisi hallita vessassa käynti, syöminen itsenäisesti ja pukeutuminen. Samoin oman vuoron odottaminen on hyvä osata. Minusta eskarissa on tarkoitus oppia toimimaan isommassa ryhmässä ja tekemään yhteistyötä muiden kanssa. Samoin oman etunimen kirjoittaminen on hyvä oppia. Koulu on sitten varsinaisen lukemisen ja kirjoittamisen sekä laskutehtävien opettulua varten.

Meidän tuleva eskarilainen osaa jo lukea aika sujuvasti, mutta koululainen oppi sen taidon vasta koulussa viimeisten joukossa.
 
Herttinen
Joo tuntuu kyllä nykyään kilpailulta, että kuka osaa mitäkin. Meidän on poika on hyvä numeroissa, kun on tullut isäänsä, minä vihaan laskemista..
Ja ei kyllä lukea osaa..
Mutta kouluun mennää juuri sitä varten että opitaan lukemaan ja laskemaan.
Mutta eskarissa katsotaan kyllä kouluvalmiutta.
 
Tätä minäkin olen usein miettinyt. Tuntuu, että nykyään "pitäisi" osata lukeminen, kirjoittaminen ja laskeminen jo ennen ekaluokkaa, jopa ennen eskaria. Ennen se ainakin oli ekaluokan tehtävä.
Meidän tuleva eskarilainen ei osaa mitään näistä. Nimensä kyllä kirjoittaa. Häntä kiinnostaa kyllä numerot ja kirjaimet. Haluaa kirjoitella kaikenlaista mallista, useita kirjaimia tuntee. Numerot on alkanut viimeaikoina kiinnostamaan. Pieniä yhteenlaskuja osaa ja numeroita laskee tällä hetkellä sataan.
 
Ei meidän eskarissa kyllä ole odotettu lukutaitoa, eikä sitä sen kummemmin opetetakaan. Osa tietysti oppii, osa ei, on vähän ryhmän koostumuksestakin ja kiinnostuksen kohteista kiinni, miten erilaisia asioita painotetaan. Esikoinen oppi eskarivuonna lukemaan, ja hänen ryhmässään useampikin, mutta kolmosen eskariryhmässä ei kukaan ja hyvin ovat tänä vuonna ekaluokalla sen taidon ehtineet oppia. Ensi syksynä menee meidän neljäs eskariin, hän osaa kirjoittaa nimensä, tunnistaa sisarusten nimet ja tuntee osan kirjaimista. Laskemisesta on pienestä asti ollut kiinnostunut ja tuntee aika isojakin lukuja. Jännityksellä vähän odotan eskarin alkua, poika on ihan vuoden viimeisinä päivinä syntynyt ja siksi kai tuntuu minusta niin pieneltä aloittamaan eskaria. Innolla on itse sinne kuitenkin menossa.
 
Sitä varten varmaan kyselevät, että tietävät minkälaisia lapsia on tulossa syksyllä. Lukutaitoisille ehkä järjestetään vähän erilaista ohjelmaa kuin niille, jotka vielä opettelevat kirjaimia. Meillä tyttö oppi 4-vuotiaana lukemaan, mutta tarvitsee harjoittelua joissakin muissa asioissa, ja toivon että ensi syksynä eskarissa jotankin huomioidaan se, mitä kenenkin olisi hyvä oppia ennen koulun alkua. Muistaakseni isosiskon opettaja sanoi, että suunnilleen puolet lapsista osaa lukea kouluun mennessään ja toinen puoli oppii ekaluokan aikana. Ei tarvitse kotona opettaa sellaisia asioita etukäteen. Isommilta sisaruksilta monet oppivat kaikenlaista jo aika pienenä, ja loput sitten koulussa tai eskarissa.
 
Meillä on keskimmäinen lähdössä eskariin syksyllä. Kumpikaan ei ole osannut lukea eikä kirjoittaa, muutamia numeroita ja kirjaimia ovat tienneet/tietää. Esikoinen oppi lukemaan ekan luokan syksyllä.Täällä ei kysytä tuollaisia eikä eskarissa edes opeteta lukemaan. Kirjaimet käytiin läpi siellä. Eikä edes tavoitteena ollut tämä vaan just se ryhmässä oppimaan oleminen, ja sellaiset perustaidot, syöminen,käytöstapoja yms.
Minä toivon ihan vaan sitä että oppisi istumaan paikallaan ja olemaan edes hetken hiljaa :) on se niin mahdoton hulivili, nimensä onneksi osaa kirjoittaa...Murehdin muita asioita sitten kun menee kouluun...
 
Meillä tyttö, joka on menossa syksyllä eskariin. Oppi tänä keväänä lukemaan. On ollut jo 2v kiinnostunut kirjaimista ja itse pyytänyt näin "isompana"saada opetusta lukemisesta. Kaverit ovat isompia ja osaavat lukea. Opettelimme vuoden aikana silloin tällöin neidin toiveesta aina hetken kerrallaan ja nyt lukee lausetasoisesti. Osaa myös kirjoittaa jo melko hyvin sanan kuin sanan. Miettii itsekseen mikä kirjain tulee seuraavaksi ja "kuulee" sen kyllä jo melko hyvin. Tupla äänteet ovat vielä hankalia. Kirjoittamisen on oppinut aivan itsekseen. Matikassa on ollut vahva jo pienenä 2,5v pamautti kerran ravintolassa:" kun olen syönyt vielä nuo kaksi minulla on vielä kolme ranskalaista jäljellä. Sinä olet jo syönyt kaikki viisi. Osaa siis laskea jo nykyään + ja - laskuja päässä melko hyvin. Esim. 300+ 100 = 400. 150 + 150 ei vielä onnistu. Matikkaakaan emme ole yhtään treenailleet. On oppinut kaiken itsekseen. Lisäksi on kielikylvyssä ja ymmärtää/puhuu jo melko kivoin lausein vierasta kieltä.

Lapset ovat siis yksilöitä. Ehkä näitä taitoja ei eskarissa tarvita, mutta minkäs teet ja onko niistä toisaalta haittaakaan? Ainakin itse ajattelen, että koulunkäynti alkaa ainakin hyvällä itsetunnolla, kun on taitoja jo kouluun mennessä ja saa olla taitavampien joukossa.

Kuopukselta en tietenkään odota samaa. Tosin kyllä hänkin (nyt vähän alle 3v) laskee jo pikkuisia plus laskuja ja toistelee Ä niinkuin äiti, tunnistaa tuttuja logoja ja kyselee:"mitä tuossa lukee?"
Saa nähdä miten hänen kanssaan käy.

 

Yhteistyössä