Tulevia äitejä Varsinais-Suomesta?

Heippa!

Täällä kirjoittelee yksi alkuvuodesta ensikertaa äidiksi tuleva ja kaipailisin samassa tilanteessa olevai tulevia äitejä juttuseuraksi? :) Omassa kaveripiirissä ei vielä ole montaa lapsellista, joten vauvajutuilla ei heitä viitsi liikaa kuormittaa =D
 
Alkuraskaus on mennyt pelottavankin hyvin. Mitään suurempaa pahoinvointia ei ole ollut, vain etovaa oloa silloin tällöin. Mites siellä on voitu? Jos saa kysy, niin missä päin Varsinais-Suomea siellä odotellaan?
 
Onko teillä jo ollut rakenneultra? Tiedätkö jo kumpi tulossa? Olen itse tämän syksyn Manchesterissa opiskeluvaihdossa ja jouluksi on tarkoitus kotiutua. Meillä tuo rakenneultra onkin vasta silloin kun pääsen Suomeen:)
 
Olisko meillä ollut sitten jo vko 24 meneillään et myöhäseksi menee mutta saadaa ja halutaan kyllä tietää kumpi on tulossa:) Onkos sulle tullut kiloja paljon lisää? Oletko itse jo työelämässä vai opiskeletko? Minkä ikäinen odottaja olet?:)
 
Sulle ei tehdä mitään ultraa tässä välissä? Ootko ollu jo niskaturvotusultrassa vai jääkö se välistä kokonaan?

Kiloja on tullu muutamia, ei sais kyl montaa enää tulla, toivottavasti ei lähde siin loppuaikana sit ihan käsistä :p Onkos sulle? Millä viikolla sä siis nyt olet? Työelämässä oon ja 26v. Sä ilmeisesti sit opiskelet kun vaihdossa olet? :)
 
Yritettiin yks päivä käydä kirjautumassa paikalliseen sairaalaan/terveyskeskukseen (joku näiden kahden yhdistelmälaitos), mutta koska ollaan vaan se 3kk niin ei päästä kirjoille, ja vaikka olen raskaana niin vaan jos alkaa jotain erikoista vaivaa tulla! Kiitosta vaan.. Mutta olen kolmen viikon päästä tulossa Suomeen viikoksi ja sain neuvolaan ajan sille viikolle. Olin ennen lähtöä ultrassa, mutta koska viikkoja oli vasta 10 tuolloin, ei niskaturvotusta saatu ja sitten päätin, että olkoon. Riskejä ei kuitenkaan ole, joten antaa olla. Olin ennen raskautta aika pienikokoinen ja en tiedä johtuuko nimenomaan siitä, että kiloja on nyt jo tullut 6 lisää ja viikkoja kasassa (vasta) se 13+2! Apua. Toivottavasti tasaantuu loppua kohden. Mulla jää tosiaan opinnäytetyö (mukavasti) roikkumaan, mutta muut kirjalliset tentit ja työt saan kyllä tehtyä ennen synnytystä. Opiskelen Turun ammattikorkeakoulussa sosionomiksi. Ikää on 22 vuotta. Täällä Englannissa on kyllä ruoka ihan karmeaa ja on kyllä työn ja tuskan takana, että saa syötyä suht terveellisesti:/ Mites oletko itse kiinnittänyt huomiota ruokavalioon ja liikuntaa eri tavalla raskauden aikana?
 
No onpa tylsää :/ Ei siellä sitten mitään yksityisiä olis, vai onko ne hirmu kalliita? Mut eiköhän siellä kaikki hyvin ole, se on vaan mukava nähä pikkusta välillä mut ei siihen joulukuuhun enää pitkä aika ole :)

Älä siitä painosta stressaa, kyllä se sit lähtee pois vaikka vähän tässä raskauden aikana kerääntyiskin :) Mullekin tuli just ekan kolmanneksen aikana joku 4-5kg ja sit se tasaantu, nyt vasta 20+ viikon jälkeen alkanut taas hieman nousta... Väkisinkin sitä on kiinnittänyt syömisiin huomiota kun on niin paljon asioita mitä ei sais syödä, mut eipä sitä paljosta ole joutunut luopumaan kun mitkään graavilohet yms ei oo muutenkaan suosikkilistalla. Liikunta on jäänyt vähän vähemmälle, suurimmaks osaks järkyttävän väsymyksen takia, mut nyt kun on väsymys vähän väistynyt niin liikuntaa on taas tullut hieman enemmän harrastettua.

Mites siellä toi syöminen, uskon joo että ruoka ei oo kovin herkkua :D Tulee mieleen ekana fish&chips ja se kamalan näkönen papuliemi mitä ne laittaa paahtoleivänkin päälle :LOL: Onko ollu vaikeeta olla tarkkana kaikkien pastöroimattomien tuotteiden yms kanssa, vai onko kaikissa tuotteissa selkeesti ilmotettu?
 
Viimeksi muokattu:
No aika hyvin täällä maitotuotteissa lukee et on pästoroituja. Täällä vaan kun ei kaupoista löydy maitorahkaa eikä kermaviiliä ja jotenkin jogurtitkin on niin ällö makeita et ei oikein tiedä mitä suuhunsa laittais. Ja leivät, varmaan arvaatkin, ovat valkoisista jauhoista tehtyjä. Niissä missä lukee kokojyvä, suomalainen voi vaan nauraa:LOL:. Mutta kun vähän soveltaa niin kai se tästä. Ihana päästä kyllä viikoksi välissä Suomeen nauttimaan kaikista ihanuuksista ja kunnon ruuasta! Mulla toi graavilohi ja homejuustot on kyllä vähä tehnyt tiukkaa, kun olen niiden suurkuluttaja, mutta kyllä pizzan päälle on tullut hiukan Auraa laitettua. Tarvis viel ottaa hiukan selvää noista yksityisistä paikoista täällä, mutta toisaalta kyllä mä sillä viikolla Suomessakin pääsisin yksityiselle ultraan, mut kaikki on kuitenkin ihan hyvin niin ehkä me jaksetaan odottaa melkein jouluun asti:) Millos teillä oli laskettuaika? Onko kaikki hankinnat jo tehty? Otitteko äitiyspakkauksena tuon avustuksen vai rahana?
 
Kyllä mäkin olen auraan sortunut, jopa raakana :ashamed: Jotenkin vaan luotan noihin suomalaisiin, isojen tehtaiden tuotteisiin, kyllähän siellä aikalailla valvotaan mitä markkinoille pääsee...
Meillä on laskettuaika helmikuussa ja äitiyspakkaus otetaan. Kyllä se mun mielestä sisältää enemmän kun se 140€, toisen kohdalla varmaan sit miettis vähän kun varmasti ne ekan pakkauksen tavarat vielä jäljellä. Eikä me olla vielä oikeen mitään hankittukaan, katteltu vaan lähinnä, ajatuksena ois et sieltä tammikuun aleista sit hankkis suurimmat :)

Mites teillä? Tuliko tää raskaus "yllättäen" kun siellä vaihdossa nyt oot?
 
Jätettiin ehkäisy pois vappuna ja annettiin vauvalle lupa tulla jos on tullakseen ja aika nopeesti se sitten tärppäsi. Eli kyllä raskaus oli suunniteltu ja tiesin tuolloin jo vaihtoon lähdöstäni, mutta en nähnyt sitä esteenä raskaudelle tai päinvastoin. Tätä vauvaa odotetaan kyllä kovasti saapuvaksi. Mites MelkeinPrinsessa, oliko raskaus suunniteltu? Miten on alkuraskaus sujunut?:)
 
Täällä olisi myös yksi turkulainen esikoisen odottaja. :) LA on tuossa kolmisen viikon päästä 7.11. mutta jotenkin on sellainen olo, että sen parisen viikkoa menee yli lasketun. :D

Olitte noista sallituista ruoka-aineista jutelleet... Itse en ole paljoakaan joutunut ruokavaliotani muuttamaan, kun olen allerginen kalalle ja äyriäisille, joten en syö niitä muutenkaan. Enkä ole mikään juuston suurkuluttaja, mitä nyt noita perusjuustoja leivän päällä käytän. Ja Suomessa tosiaan monet juustot on pastöroituja. Maksan käyttö on muutoinkin ollut vähäistä, joten ei sen pois jättäminen ole suurikaan muutos. Eipä se nyt maailmaa kaada, vaikka ei täysin niitä suosituksia noudatakaan. Ainakaan omasta mielestäni. :D Eikä sitä listeriaa saa raskaana ollessaan yhtään sen helpommin. Tietysti se on pahempi asia, jos sen saa raskaana ollessaan, mutta ei sitä ihan älyttömyyksiin tarvitse mennä.

Oma paheeni ennen raskautta oli silloin tällöin otetut energiajuomat ja välillä niitä on väsymyksen keskellä tullut kaivattua. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Äidiksi2013
Sullahan on H-hetki ihan käsillä sitten nibander, jännittääkö?? :)

Mä kans uskon että ihan terveellä järjellä pärjää noissa ruoka-ainekielloissa, eikä onneks joudu paljosta luopumaan ja jos nyt sattuu niin että maksa ja äyriäiset tms on ihan lempiherkkua niin kyllä sen 9kk kestää ilman niitä olla :)
 
Joo olen kanssa ihan samaa mieltä, että tervettä järkeä kun vaan käyttää eikä nyt syö joka päivä mielinmäärin noita kiellettyjä ruoka-aineita, niin eiköhän se ole ihan riittävää. Itse ainakin haluan pienen palan graavilohta syödä joulupöydässä;) Mites nibander nämä viimeiset kuukaudet on sujuneet? Onko ollut raskas olo, turvotusta?
 
Ei oikeastaan jännitä, mutta tietysti odotan kovasti, josko se pikkuinen sieltä haluaisi tulla :) Voipi jännitys alkaa sitten siinä vaiheessa, kun säännölliset supistukset alkaa. Loppuraskaus on mennyt ihan hyvin, nyt tässä muutaman viikon aikana on alkanut turvotusta ja selkäkipuja tulemaan enemmän. Äitiysloma alkoi tossa perjantaina (virallisesti olisi pitänyt alkaa jo 2.10.), että nyt saakin sit ottaa ihan iisisti. Muutoin ei ole mitenkään kovin tukala olo, kun ei tuo maha ole niin isoksi kasvanut, että kovasti häiritsisi menoa. Tietysti sisuskalut on aika ahtaasti ja hengittäminen välillä vaikeaa, kun pikkuinen ei ole vielä laskeutunut, mutta eiköhän tämä tästä :D Kovin tykkää tökkiä kylkiluita.

Ei tämä kyllä ole ollut lähellekään niin vaikeaa tai raskasta aikaa, mitä kuvittelin :D Ja toisaalta, tätä pikkuista on yritetty yli vuoden verran, että kyllä sitä jo alussa asennoitui oireisiin vähän eri tavalla (vaikka alkuraskaus olikin ikävää aikaa oireiden puolesta).
 
Huh saadaan tännekin keskusteluun jännitystä, kun odotellaan nibanderin La;) Saat sitten tulla jakamaan synnytyskokemuksenkin tänne? Mulla alko maha kasvaa alusta asti ja tosiaan painoa on tullut se 6 kiloa jo. Äitiyshousuja olen käyttänyt jo kuukauden päivät ja kohta pitäisi vaihtaa jo isompiin:/ Voi olla, että meillä maha kasvaa nibanderinkin edestä:D
 
Juu, voinhan mä tulla sitten kertomaan :) Joo, no painoa mulla on kyllä tullut kiitettävästi...15kg. Enempää ei tarttis kyllä tulla. Käyrien mukaan pitäs tulla se 14-15kg, vaikka on sitä sitten raskauden jälkeen aikaa pudottaa painoa, jos se vähän vielä nousee. Odotankin kovasti, että pääsee taas liikunnan pariin, kun alkuraskaudessa liikunta väheni väsymyksen ja pahoinvoinnin vuoksi...puolesta välistä liikunta onkin sit aiheuttanut supistuksia, niin ei ole kovinkaan paljoa voinut liikuntaa harrastaa. Ja kun ennen raskautta se oli iso osa mun elämää. :) Äitiyshousuja aloin itse käyttää tossa loppukesästä/syksyn alussa. Kyllähän ne entiset housut jalkaan meni, mutta istuessa tuntuivat epämukavalta, kun vyötärö painaa vatsaa.

On mulla kyllä maha kasvanut reippaasti siihen nähden, millainen äitini maha on meistä lapsista ollut. Mulla oli jo siinä viikolla 30 hieman isompi maha kuin äidilläni on ollut lähtiessään laitokselle. Vasta silloin oikeasti ymmärsi, miksi oli laitoksella kätilöt heti kysyneet häneltä, että "mitä sä täällä teet" ja huolestuneet, että kuinka paljon etuajassa lapsi on tulossa (oli päivän yli lasketun) :D Siltikin vaikka omani on selvästi isompi, niin kukaan ei ole osannut arvata, että LA olis jo tänä vuonna, saati kolmen viikon päästä :D Alussa sitä harmitteli, mutta onhan se helpompi ja mukavampi olla pienemmän mahan kanssa. Ja kun lapsi kuitenkin kasvaa ihan normaalisti, ettei ole siitä kiinni :)
 
Hei!

Olen muutama kuukausi sitten muuttanut Uuteenkaupunkiin ja odotamme mieheni kanssa esikoista. Häiden jälkeen päätimme että lapsi saa tulla jos on tullakseen ja siihen ei sitten mennyt kauankaan ja se oikeastaan yllätti meidät. Nyt on menossa vko 12 eli laskettu aika on 30.4.13. Odotus aika on ollut hyvin yksinäistä kun en ole tutustunut uusiin ihmisiin täällä Uudessakaupungissa. Sen lisäksi tämä alkuodotus on ollut vaikeaa, kun on ollut pahoinvointia ja väsymystä. Sairaslomalla olen joutunut olemaan ja se entisestään vähentään ihmiskontaktien luomista kun olen joutunut pitkälti olemaan kotona. Voimat ovat välillä todella vähissä kun syöminen on hankalaa pahoinvoinnin vuoksi, paino onkin pudonnut sellaiset 3kg.
 
Nopa: Ikävä kuulla että raskaus on alkanut vähän huonoissa merkeissä. Oletteko muuttaneet kaukaakin Uuteenkaupunkiin? Onneksi viikkoja on jos sen verran että kohta pitäisi pahaolokin helpottaa. Kuinka kauan yrititte lasta ennen kuin tärppäsi?:)
 
nopa: Toivottavasti olo alkaisi pikkuhiljaa hellittää. Ei kauheasti silloin alussa omaa oloa helpottanut, kun kuuli paljon niitä juttuja, että pahoinvointi oli jatkunut läpi raskauden. Onneksi se kuitenkin itsellä loppui puoleen väliin mennessä kokonaan. Loppuraskaudessa tuli hetkeksi taas takaisin, mutta se oli ihan viikon/parin juttu, eikä lähellekään yhtä pahaa kuin alussa. :)

Mites Äidiksi2013, kysyittekö rakenneultrassa sukupuolta? Ja oliko kaikki kunnossa? :)
 

Yhteistyössä