tuntemuksia astmasta

minulla on 1v 10kk ikäinen astmaa sairastava lapsi. lääkityksenä venttoline (tarvittaessa) seretide ja singulair. haluaisin keskustella tuntemksista joita astma herättää ja vertais tukea samaa kokeneilta äideiltä. meillä diaknoosi on saatu 8kk ja viime syksy oli todella raskas ennen kuin oikeat lääkkeet löytyivät. minulle on jäänyt valtava itku kammo kun lapsi ei loppu kesästä ja syksystä (elokuu-joulukuu) kestänyt itkua edes 20 sekunttia saamatta kohtausta. se rassaa korvien väliä vieläkin vaikka nykyisin sen mahdollisuus on enään 1% lääkityksen ollessa kohdillaan. onko muilla vastaava laisia kokemuksia? kohtaukset ovat peottavia... miten olette päässeet tunteen yli?
 
eikö kenelläkään ole mitään ajatuksia herännyt? mitä tahansa astma kohtauksiin ja sen herättämiin pelkoihin liittyvää, tilanne ei välttämättä tarvitse olla edes samallainen kuin meillä.
Tällä hetkellä tyttö saa tuplaten suositus normien mukaiset annoket hoitavia lääkkeitä, seretide 2x2/pvä ja singulairin 1x1/pvä. ja siitä huolimatta kohtauksia saadaan pari kertaa kuukaudessa, venttolineä joudumme käyttämään taas näin siitepöly aikaan lähes koko ajan aina kun koettaa jättää pois seuraa ongelmia... seuraavaksi lääkäri heitti ilmaan jo tablettihoitoisen astma lääkityksen aloittamisen jos tilanne ei ala helpottamaan katsotaan kuulemma seuraavaan kontrolli aikaan...
_________________
haleja ja voimaa kaikkille
 
Jos nyt kerkeisi hiukan kirjoittaa.

Eli meidän sairaskertomusta...

Mulla on 2v8kk poika. Sairastelut alkoivat pojan ollessa 10kk eli 09/05. Ensi oli flunssaa koko ajan ja ajateltiin että johtui hoidon aloittamisesta. Kuitenkin 1v synttäreillä alkoi hengitys vinkua ja vein pojan lastenlääkärille. Tuolloin saatiin nestemäinen ventoline käyttöön. Pari kuukautta myöhemmin 01/06 sama toistui ja silloin samainen lasten lääkäri antoi flixotiden rinnalle. Diagnoosina infektioAHDISTUS. Sairastelut jatkuivat edelleen, joka kuukausi suurin piirtein. 03/06 oltiin adenoviruksen aiheuttaman hengenahdistuksen takia 7 päivää osastolla. Tuolloin muistaakseni flixotide vaihtui vahvemmaksi. 04/06 oltiin jälleen osastolla tiukan hengityksen takia. Tällä kertaa 5 päivää ja tuloksena infektioASTMA diagnoosi ja ventoline vaihtui babyhaler-muotoon. Lisäksi on koko ajan ollut epäsäännöllisesti korvatulehduksia.

Kesän 2006 aikana poika oli 2kk terveenä, muuten oli ainakin nuhaa koko ajan.

Syksyllä 2006 alkoi sairastelu jälleen. Kahdessa kuukaudessa 4 korvatulehdusta ja vuoden ajalle niitä oli kertynyt reilu 10. Lisäksi lääkkeitä ei oikein saatu missään vaiheessa parii päivää pidemmäksi ajaksi minimiin. Saatiin lähete julkiselle puolelle korvalääkärille, mutta marraskuussa kun jälleen tuli mm. korvatulehdus, niin vein pojan yksityiselle ja viikossa saatiin putket korviin ja kitarisa pois. Kuitenkin taas joulukuun lopulla poika oli flunssainen, nenä vuosi koko ajan ja oli yskää. Yksityinen lasten lääkäri määräsi Singulairin muiden lääkkeiden rinnalle. Kun vuosi vaihtui niin edelleen sairastelua kerran kuussa. Missään välissä ei ollut nuha kokonaan poissa.

04/07 hengen ahdistus taas paheni. Oltiin osastolla 6 päivää. Jälleen tuli myös korvatulehduskin. Flixotide vaihtui seretideksi.

Kotiuduttua poika alkoi olemaan aina loppu viikot kipeänä. Kun oli kotona ja sisällä niin voi paremmin. Hain allergialääkkeet (aerius) ja poika oli lähes kuukauden terveenä. Sitten alkoi olemaan kuumepiikkejä aina hoidossa. Ehti olla aina 2 päivää hoidossa ja sitten tuli lämpöä. Käytiin allergiatesteissä (hoidossa kissa), mutta testit negat. Samaan aikaa (05/07) hoitaja jäi sairaslomalle ja poika meni päiväkotiin varahoitoon ja kas kummaa, nuha loppui, poika alkoi nukkumaan yöt kokonaan. Vaikka testit olivat negat niin lääkäri kirjoitti suosituksen hoidon vaihtamista päiväkotiin.

Nyt tuon vaihdoksen jälkeen poika on ollut oikeastaan terveenä jo 3kk. Ihan oudolta tuntuu. Toki tässä tämän kuun aikana on sairastettu silmätulehdus ja vesirokko, mutta koska ei ole ollut kuumetta ja poika ollut muutenkin ihan normaali, niin en edes osaa ajatella että poika ollut kipeänä.

Meillä sinänsä erilainen tilanne kuin teillä, sillä kohtaukset ovat erilaisia, eivät äkillisiä vaan hiljalleen kehittyviä ahdistuksia. Kuitenkin toi jatkuva sairastelu on ollut aika rankkaa. Mä olen opiskelija ja mies töissä. Näin ollen mä olen ollut aina se joka hoitaa pojan. Kaikki opinnot olen ihme kyllä saanut suoritettua. Onneksi on ollut isovanhempia tukena. Tänä vuonna on lisärasitetta antanut oma raskaus. Sitä kun oli ite väsynyt ja huonovointinen alkuvuodesta, niin pojan sairastelut tuntuivat entistä raskaammilta. Mutta nyt tuntuu että hetkeksi kaikki helpottanut. Ehkä ensi talvi menee paremmin, sillä poika on pääsääntöisesti kotona. Kerran viikossa vain käy päiväkodilla 3 tuntia leikkimässä.

Mulle ei oikeastaan ole pelkoja tullut, ehkä kun kyse ei ole kohtauksista. Sitä vain on jo niin tottunut tohon sairasteluun että menee päivä kerrallaan. Sairaalassakin osasi ottaa aika rennosti, kun kyse ei ollut hengenhädästä (meillä). Kuitenkin on toi oman veronsa voimista vaatinut ja univelkaa on päässyt vasta nyt poistamaan...hyvä että nyt saa hiukan nukkua sillä 2kk sisällä syntyy uusi valvottaja...

Tämän hetken lääkkeet: seretide 2x1/pv, singulair 1x1/pv. Tarvittaessa myös aerius 1x2,5ml/pv, flixotide (seretiden rinnalle) 2x1/pv ja ventoline maks. 1-6x1-2/pv.

TOivottavasti teille löytyisi toimivin lääkitys pian ja saisitte kohtaukset kuriin.
 
vastauksestasi. meilläkin viime syksynä (ennen singulairia) lapsi oli kaiken aikaa kipeänä, ensin 8 viikkoa kipeä ja sitten kolme päivää terve ja sitten viisi viikkoa kipeä ja sitä rataa... korvatulehduksia oli niin usein ettei välissä päässyt tarkastamaan onko ne tervehtyneet tai tarvittaisiinko jotain lisä hoitoa (kuten putkitusta tms...) kun taas pukkasi uutta kehiin lapsi oli lähes viikoittain valillä päivystyksessä ja välillä ensi-apu puolella... singulair auttoi meillä siihen jatkuvaan sairasteluun mutta kohtauksia se ei lopettanut nyt siitepöly aikaan on taas tullut ahdistelua ja ei kestä itkemistä, myös limaisuus on valtavaa ja silmät oireilee... onneksi alku viikosta aloitettu aerius-lääke tuntuu loiventavan tilannetta. Sain sellaista vinkkiä että jotkut ruoka aineet saattaisivat pahentaa astma oireita ja kun meillä on lisäksi krooninen ummetuskin vaivana sekin puoltaisi jonkun ruokaaineen sopimattomuutta.
olemme lähdössä mökille, mutta palailemme eskarin alkuun viimeistään... Voimia sinne!!!! :hug:
 
Meillä myös ollut hiukan ongelmia tuon "ummetuksen" kanssa. Jo synnärillä poikaa jouduttiin kakattamaan ja samaa jatkui aina siihen saakka kun tuli kiinteät mukaan. Tuolloin poika kakkasi ehkä kerran viikossa. Kiinteiden myötä väliksi tuli 3-5 päivää. Tosin vielä vuoden takaiseen saakka uloste oli todella kovaa ja itkulla väänsä aina pottaan. Kun käytiin homeopaatilla, niin se sanoi ettei mm. kala sovi. Kala jäi pois ruokavaliosta ja vatsapehmeni. Nykyään kun poika osaa jo sanoa mitä syö ja mitä ei (tosin aina ei ole tuo taito kiva :LOL: ) niin kalaa ei ole suostunut syömään. Tarhassa ilmoitti aina ettei hän tarvitse tai että on pahaa. Me ei olla mitenkään ilmoitettu pojalle ettei kala sovi, meillä vain ei oikeastaan muutenkaan syödä kalaa. Eli mä uskon siihen että lapsi osaa välttää sitä mikä ei sovi. Joten luulen että meilläkin oli jotain "alergiaa" ruoka-aineita kohtaan.
 
Minulla on poika joka menee syksyllä jo toiselle luokalle. Hänellä alkoi allergiat jo 3kk iässä. Alle 8kk löytyi kotimainen vilja-allergia, kanamuna ja kala. Sen jälkeen ruoka-aine allergiat ovat lisääntyneet sekä kissa, koira, pölypunkki ja ruusu.
Ensimmäine korvatulehdus oli jo 3kk iässä ja sen jälkeen niitä oli silloin tällöin tuohon n.1 vuotiaaksi asti .Sen jälkeen kerran kuukaudessa ja joskus kaksikin kertaa. Aloitettiin estolääkitys joka jonkin verran vähensi tulehduksia. Ennen kaksivuotis syntymäpäiviä oli leikattu kitarisat ja korvat putkitettu. Tulehduskierre rauhoittui ja tulehduksi on sen jälkeen ollut vuodessa noin 3-6. Marraskuussa 2004 laitoimme akvaarion. Huomasin jossain välissä pojan useasti yskivän, mutta en yhdistänyt johtuvan sen akvaariosta. Kevät talvella 2005 tuli flunssa eikä se mennyt ohi. Hengitys oli tiukalla ja menimme yksityiselle lastenlääkärille joka määräsi tarvittaessa annettavaksi venttolinen ja flixotiden. Lääkäri suositteli akvaariosta luopumista kun kalan ruualle voi olla allerginen. Luovuimme akvaariosta. Kouluun mentyä pientä flunssaa oli vähän väliä. Olin myös huomannut ettei jaksa pihalla juosta toisten lasten perässä kovin pitkään ja alkaa kävelemään. Näytti rinta kehää ja sanoi että tähän alkaa käymään. Kontroli käynnillä lääkäri vaihtoi astma lääkeen seretideen syyskuussa 2007 sen jälkeen on sairastanut kaksi kertaa flunssan ja jaksaa juosta paremmin muiden lasten perässä. Flunssa aikan lääkityksen voi tuplata.
Huomenna lähtee ensimmäiselle pitemmälle partioleirille kolmeksiyöksi ja arvata saattaa kenellä jännittää... minulla tietysti. Adrealiini piikki ja muut lääkeet mukaan ja menoksi. Täytyy luottaa että kaikki menee hyvin..
 

Yhteistyössä