Tuntuu, että työssäkäynti on nykyään Parempien Ihmisten erityisoikeus

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meille jollain lailla vajavaisille ei ole tiedossa juuri muuta kuin ikuinen nöyryytys työkkärin listoilla sekä ilmaistyö (työkokeilu tai kuntouttava työtoiminta). Hyväonnisimmat ehkä saavat jonkun tunnin tai päivän oikean työsuhteen sairaslomasijaisuuden tms. muodossa silloin tällöin.

Normaaleihin työpaikkoihin ei palkata kuin valioluokan ihmisiä, joilla on moitteeton CV vailla aukkoja alkaen 16-17-vuoden iästä ja päättyen nykyhetkeen sekä erinomaiset sosiaaliset taidot, markkinointitaidot jne jne. Me vajavaiset jäämme rannalle ruikuttamaan ja 300 hakijasta pahnanpohjimmaiseksi hakiessaan myös niitä paljon puhuttuja siivoojan töitä.

Välillä tuntuu, että Suomeen tarvittaisiin joku uuskommunistinen vallankumous, jotta myös muille kuin niille, jotka eivät ole silkkoja kiiltokuvia taustaltaan ja persoonaltaan taattaisiin oikeus palkkatyöhön, eikä vaan ikuista passiivisuutta ja sosiaalituilla kituuttamista. Vaikka näiltä ison omakotitalon, kahden auton ja kultaisen noutajan ihmisiltä verot huippuunsa ja rahoilla järkättäisiin meille muille valtion tukemat työt.
 
vierailija
Lue kirja Globalisaatioloukku, niin pääset jyvälle asioista. Eliitin suhteen on ymmärrettävää, että he haluavat sellaiset yksilöt tuottamaan heille lisää rahaa, jotka sitä parhaiten tuottavat. Eli kommunismi tässä mielessä on eräs ratkaisu, mutta ei sekään toimi, ellei kaikki ymmärrä mihin sillä pyritään.
 
leipäjono odottaa
Me 'paremmat ihmisetkin', joilla on omakotitalo, kaksi autoa ja lemmikkejä, olemme joutumassa tuohon samaan kurimukseen, kun ikää tulee tarpeeksi, eikä ole nuolemalla onnistuttu hankkimaan itsellemme hyvää suojatyöpaikkaa.

40 ikävuoden jälkeen, kun firmaan iskee YT, niin tulee potkut persuksiin ja sen jälkeen ei ole enää paluuta työelämään, kun meidät katsotaan yli-ikäisiksi kehäraakeiksi. Edes työhaastettaluun ei tule kutsua, vaan paikan vie aina joku nuori ja paperilla täydellinen henkilö, olipa kyse kuinka epätrendikkäästä työpaikasta tahansa. Siinä olet oikeassa, että vain jotkut superihmiset löytävät nykyään töitä vapailta markkinoilta.
 
Juu ja ei.

Mä luulen että tuo voi olla tilanne isoissa kaupungeissa. Täällä perähikiällä pääsee tekemään ainakin keikkaa, koska tekijöitä ja sijaisia ei ole niin paljon. Ja sijaisuuksien (ensin päivä, sitten 2, sit viikko) kautta saa pidempiä pätkiä ja ehkä sen vakityönkin.

Pikkupaikkakunnilla ikäkään ei ole este, vaan jos on hoitanut sijaisuudet moitteetta niin vakityöhön on otettu 50-vuotiaitakin, silloin kun on tiedetty se tyyppi hyväksi työntekijäksi.

Puhuit ap markkinointitaidoista ym. Itse en tiedä onko mulla huiput sosiaaliset taidot ja itsensä markkinoimisessa olen aika tumpelo, mutta perusolemus on töissä hyvä olla iloinen ja reipas, ulkoasu siisti jne. Introverttikin vähän olen, mutta siihen pyrin että perus-sosiaaliset taidot täytyy olla.
 
vierailija
Jos meiltä paremmilta nostettaisiin veroa vielä vähänkään niin meen sitten ulkomaille töihin.
Ja niin muuten menee kaikki muutkin. Nykyaikana ei ole esteitä ulkomailla työskenteleville..
Et ei onnistu sun haaveet..
 
vierailija
Jos meiltä paremmilta nostettaisiin veroa vielä vähänkään niin meen sitten ulkomaille töihin.
Ja niin muuten menee kaikki muutkin. Nykyaikana ei ole esteitä ulkomailla työskenteleville..
Et ei onnistu sun haaveet..
Tervemenoa vaan. Meitä hyvinkoulutettuja ja päteviä ihmisiä on jonoksi asti tulemaan nykyiseen työpaikkaasi. Kuten tiedät, niin kukaan ei ole korvaamaton. t. kohta työtön insinööri
 
Vierailija111
Vaikka näiltä ison omakotitalon, kahden auton ja kultaisen noutajan ihmisiltä verot huippuunsa ja rahoilla järkättäisiin meille muille valtion tukemat työt.
Just joo. Meillä on varmaan sun mielestä iso talo kun asuinneliöitä on 140 ja kellari lisäksi. On kaksi autoa, lemmikkejä ei ole. Talo on kuitenkin 50-luvun rintamamiestalo ja toinen autoista 15 vuotta vanha. Kaksi autoa on pakko olla, että päästään miehen kanssa kulkemaan töissä. Mä olen ollut välillä työtön, tehnyt keikkatyötä ja nyt muutaman kuukauden sijaisuudessa. Ihan tavallisia ihmisiä ollaan eikä todellakaan tarvita lisää veroja.

Olet kyllä melkoisen katkera ihminen. Ei ihme ettei sua kukaan palkkaa.
 
vierailija
Just joo. Meillä on varmaan sun mielestä iso talo kun asuinneliöitä on 140 ja kellari lisäksi. On kaksi autoa, lemmikkejä ei ole. Talo on kuitenkin 50-luvun rintamamiestalo ja toinen autoista 15 vuotta vanha. Kaksi autoa on pakko olla, että päästään miehen kanssa kulkemaan töissä. Mä olen ollut välillä työtön, tehnyt keikkatyötä ja nyt muutaman kuukauden sijaisuudessa. Ihan tavallisia ihmisiä ollaan eikä todellakaan tarvita lisää veroja.

Olet kyllä melkoisen katkera ihminen. Ei ihme ettei sua kukaan palkkaa.
Ap ei nyt varmaan ihan tuota tarkoittanut.. mut joo ihan kaukaa haettua eikä tule ikinä tapahtumaan..
 
vierailija
Ei tosiaan olla enää siinä vanhassa yhteiskunnassa missä töihin pääsi vaikkei olisi osannut mitään erityistä ja jopa vaikka olisi henkisesti jälkeenjäänyt. Toisaalta eivät silloin vanhaan aikaan myöskään palkat olleet lähelläkään nykytasoa.
 
vierailija
Heh. No siksihän mun nykyisestäkin työstä maksetaan huomattava summa, kun korvaajia ei tähän työhön oikein löydy. T. Diplomi-insinööri
Montako kertaa alasi tespalkkaa parempi palkka? Itselläni noin 3 kertaa tespalkka, vaikka koulutusta on tasan pk ja yo-tutkinto, toki ala ei ole välttämättä koulutusta vaativakaan. En ole omasta/työnantajan mielestä korvaamaton, mutta teen työni hyvin ja koska kuitenkin jo osaan työni, haluaa pitää minut työssäni tarjoamalla kilpailukykyisen palkan+auto-, puhelin ja asuntoedut.
 
vierailija
Katkeroituisit sinäkin jos sinua potkittaisiin työmarkkinoilla päähän vuodesta toiseen ja olisit jatkuvassa pettymys- ja köyhyyskierteessä ilman juurikaan toivoa paremmasta.
Näin siinä käy kenelle tahansa. Tällä hetkellä on työnantajien markkinat ja sen kyllä huomaa. Ammattitaitoisia ja työhaluisia ihmsiä on kortistossa pilvin pimein. Silti heitä haukutaan ja kyykytetään oikein urakalla.

Jopa tässäkin ketjussa huomaa, miten joilläkin työssäolevilla on hyvin ylimielinen asenne muita kohtaan ja kaiken kukkuraksi vielä brassaillaan omalla työpaikalla.
 
vierailija
Meille jollain lailla vajavaisille ei ole tiedossa juuri muuta kuin ikuinen nöyryytys työkkärin listoilla sekä ilmaistyö (työkokeilu tai kuntouttava työtoiminta). Hyväonnisimmat ehkä saavat jonkun tunnin tai päivän oikean työsuhteen sairaslomasijaisuuden tms. muodossa silloin tällöin.

Normaaleihin työpaikkoihin ei palkata kuin valioluokan ihmisiä, joilla on moitteeton CV vailla aukkoja alkaen 16-17-vuoden iästä ja päättyen nykyhetkeen sekä erinomaiset sosiaaliset taidot, markkinointitaidot jne jne. Me vajavaiset jäämme rannalle ruikuttamaan ja 300 hakijasta pahnanpohjimmaiseksi hakiessaan myös niitä paljon puhuttuja siivoojan töitä.

Välillä tuntuu, että Suomeen tarvittaisiin joku uuskommunistinen vallankumous, jotta myös muille kuin niille, jotka eivät ole silkkoja kiiltokuvia taustaltaan ja persoonaltaan taattaisiin oikeus palkkatyöhön, eikä vaan ikuista passiivisuutta ja sosiaalituilla kituuttamista. Vaikka näiltä ison omakotitalon, kahden auton ja kultaisen noutajan ihmisiltä verot huippuunsa ja rahoilla järkättäisiin meille muille valtion tukemat työt.
En tiedä, miten ihmiset ovat parempia tai huonompia.

Itse muistan jo yläasteella tehneeni valintoja, jotka erottavat minut joistain muista luokkatovereista. Laajat kurssit, kouluun keskittyminen, harrastukset ovat yhteistä kaikille niille, joilla "menee hyvin". Myös muuttohalukkuus koulutuksen ja työn perässä.

Oma työnantajani rekrytoi jatkuvasti. Hyviä hakijoita vaan ei ole. Meillä on jatkuvasti rekrypalkkio, jos osaisi suositella hyviä tyyppejä. Vaatimuksena tekninen koulutus, työkokemus ja asiakastyöhön sopiva luonne. Tosin, koulunpenkiltäkin rekrytään, joilloin ei tarvitse olla sitä työkokemusta.
 
Montako kertaa alasi tespalkkaa parempi palkka? Itselläni noin 3 kertaa tespalkka, vaikka koulutusta on tasan pk ja yo-tutkinto, toki ala ei ole välttämättä koulutusta vaativakaan. En ole omasta/työnantajan mielestä korvaamaton, mutta teen työni hyvin ja koska kuitenkin jo osaan työni, haluaa pitää minut työssäni tarjoamalla kilpailukykyisen palkan+auto-, puhelin ja asuntoedut.
Jjep.
Mä pärjään suomella ja englannilla kuin äidinkielelläni.
Ruotsilla selviän. Saksasta osaan alkeet. Siitäkin voin opetella lisää jos tarve vaatii.

Ja joo, olin ja olen vieläkin alallani paras. Maailmanlaajuisesti.
Olis vaan pitäny ymmärtää vaihtaa työpaikkaa kun kysyntää oli.
 
vierailija
40 ikävuoden jälkeen, kun firmaan iskee YT, niin tulee potkut persuksiin ja sen jälkeen ei ole enää paluuta työelämään, kun meidät katsotaan yli-ikäisiksi kehäraakeiksi. Edes työhaastettaluun ei tule kutsua, vaan paikan vie aina joku nuori ja paperilla täydellinen henkilö, olipa kyse kuinka epätrendikkäästä työpaikasta tahansa. Siinä olet oikeassa, että vain jotkut superihmiset löytävät nykyään töitä vapailta markkinoilta.
Tuo koskee lähinnä niitä naispuoleisia työntekijöitä jotka ovat olleet pelkän työsuorituksen kannalta enemmän tai vähemmän painolastia jo nuorempinakin, yksinkertaisuudesta ja hitaasta oppimiskyvystä johtuen. Neljänkympin jälkeen kaikki ulkonäön tuoma etu on kadonnut, joten pelkäksi silmäniloksi ja piristykseksi ei enää ole mitään järkeä palkata. Päinvastoin, kuka hitto palkkaisi vuosi vuodelta kärttyisämmäksi ja vaativammaksi muuttuvan, viimeisen käyttöpäivänsä jo ohittaneen naisen, jonka konkreettisin anti organisaatiolle on innokkaana juorutessa suusta lentävä sylki?
 
Tuo koskee lähinnä niitä naispuoleisia työntekijöitä jotka ovat olleet pelkän työsuorituksen kannalta enemmän tai vähemmän painolastia jo nuorempinakin, yksinkertaisuudesta ja hitaasta oppimiskyvystä johtuen. Neljänkympin jälkeen kaikki ulkonäön tuoma etu on kadonnut, joten pelkäksi silmäniloksi ja piristykseksi ei enää ole mitään järkeä palkata. Päinvastoin, kuka hitto palkkaisi vuosi vuodelta kärttyisämmäksi ja vaativammaksi muuttuvan, viimeisen käyttöpäivänsä jo ohittaneen naisen, jonka konkreettisin anti organisaatiolle on innokkaana juorutessa suusta lentävä sylki?
Kokeilepa haistaa vittu, jos se on sinulle mahdollista.
 
vierailija
Meilläkin on rekry kokoajan auki ja jos itse suosittelis jotakin ja hänet palkataan niin sais 1000 euroa. Tunnen paljon ihmisiä mutta en yhtään sellaista joka tuohon sopisi. Ei niitä osaavia vain löydy. Ei nykyaikana mennä töihin niin että ollaan käyty peruskoulu ja osataan jotakin mutteria pyörittää. Ymmärrän että on vaikea löytää työtä jos ei yhtään erotu massasta ja sille massamäärälle on vaikea etsiä työtä kun ei helppoa työtä ole niin paljon... Typerää kun kaikki jankuttaa sitä nopeaa oppimista joka paikassa. Ymmärrän että joku tupla tohtori sanoo haastattelussa että on nopea oppimaan mut jonku kouluja käymättömön suusta se on pelkkä vitsi. Kutokaa vaikka sukkia tai jotakin. Uskokaa että on enemmän haittaa että osaamattomat on kotona kuin työpaikalla mokailemassa.
 
vierailija
Tuo koskee lähinnä niitä naispuoleisia työntekijöitä jotka ovat olleet pelkän työsuorituksen kannalta enemmän tai vähemmän painolastia jo nuorempinakin, yksinkertaisuudesta ja hitaasta oppimiskyvystä johtuen. Neljänkympin jälkeen kaikki ulkonäön tuoma etu on kadonnut, joten pelkäksi silmäniloksi ja piristykseksi ei enää ole mitään järkeä palkata. Päinvastoin, kuka hitto palkkaisi vuosi vuodelta kärttyisämmäksi ja vaativammaksi muuttuvan, viimeisen käyttöpäivänsä jo ohittaneen naisen, jonka konkreettisin anti organisaatiolle on innokkaana juorutessa suusta lentävä sylki?
Olen vähän samaa mieltä. 40 kympin hujakoilla naiset alkavat höpsööntymään hormonitoiminnasta johtuen. Näkeehän sen liikenteessäkin et keski-ikäiset naiset törttöilevät eniten ja ajaminen ei luonnisty niinkuin parikymppisenä. Kärttyisempiäkin heistä tulee tietenkin. Tiedän jo et 15 v jäljee mullaki työpaikka lähtee..
 
vierailija
Meilläkin on rekry kokoajan auki ja jos itse suosittelis jotakin ja hänet palkataan niin sais 1000 euroa. Tunnen paljon ihmisiä mutta en yhtään sellaista joka tuohon sopisi. Ei niitä osaavia vain löydy. Ei nykyaikana mennä töihin niin että ollaan käyty peruskoulu ja osataan jotakin mutteria pyörittää. Ymmärrän että on vaikea löytää työtä jos ei yhtään erotu massasta ja sille massamäärälle on vaikea etsiä työtä kun ei helppoa työtä ole niin paljon... Typerää kun kaikki jankuttaa sitä nopeaa oppimista joka paikassa. Ymmärrän että joku tupla tohtori sanoo haastattelussa että on nopea oppimaan mut jonku kouluja käymättömön suusta se on pelkkä vitsi. Kutokaa vaikka sukkia tai jotakin. Uskokaa että on enemmän haittaa että osaamattomat on kotona kuin työpaikalla mokailemassa.
Osaajat täytyy kouluttaa, ei niitä koulun penkiltä löydy. Mutat teidän yrityksenne (tai muutkaan) eivät halua antaa työntekijöille mitään, vain riistää heitä.
 

Yhteistyössä