Tuoreita kokemuksia Jyväskylässä synnyttäneiltä?

Edellisestä synnytyksestä on nyt puolitoista vuotta, ja kieltämättä siitä jäi p****n maku suuhun. Synnytyspelkoja on tarkoitus lähteä aukomaan ensi kuussa, sillä olen jo jossain määrin päättänyt, etten Jyväskylässä tätä toista enää tee.

Onko kellään tietoa, miten helposti kirjoittavat maksusitoumuksen esim. Mikkeliin? Ensimmäinen synnytys oli haastava ja ilokaasu olisi ollut enemmän kuin tervetullutta, mutta siitähän ei Jyväskylässä edes keskustella.. Niinpä toiveissa olisi päästä hengittelemään tuota ihmekaasua vaikka Mikkeliin. Ykkösen synnytyksen ensimmäiset 4 sairaalatuntia ilman mitään kivunlievitystä selällään maaten liikkumis- & juomiskiellossa olivat aika tuskaa. Nyt jos kaikki asiat menevät samalla tavoin päin helvettiä, kuolen varmasti siihen paikkaan.

Mikä muuten ylipäätään on KS-KS:n tilanne synnytyssalien suhteen? Siirtyvätkö ensi kuussa "johonkin bunkkeriin" niinkuin joskus loppuvuodesta jostain luin, vai ovatko jo siirtyneet?

Kertokaahan kaikki toki omia kokemuksianne Jyväskylässä synnyttämisestä, ja miksei tietysti muuallakin. Uskon, että edustan kuitenkin vähemmistöä tämän "KS-KS -vihani" kanssa. Asenteita voi yrittää korjata, mutta uskon, että tämä jonkinmoinen katkeruus ei ihan hoitajan kanssa jutustelemalla mihinkään katoa. Minulla on omat syyni näihin mietteisiini (joista voin toki lisääkin kertoa, jos jotakuta kiinnostaa), eikä suinkaan pienimpänä vaakakupissa paina pelko synnytyskivuista.
 
Heippa!
Mä synnytin esikoiseni Jyväskylässä viime syyskuussa ja mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa paikasta! :) No okei, yhden pienen miinuspisteen annan kätilölle, joka otti meidät aamuyöntunteina vastaan ja laittoi käyrille, mutta tämänkin käytöksen laitan väsymyksen ja sen piikkiin, että sen työvuoro oli just loppumassa..Mä siis vuodin litratolkulla lapsivettä ja vanhemmanpuoleinen kätilö tiuskaisi mulle, että älä sotke sitä lapsivettä joka puolelle! :D Okei..Oota, mä laitan ton hanan kiinni. Silloin olisi tehnyt mieli sanoa jotain ja jos olisi ollut supistus just käynnissä niin olisin kyllä sanonutkin!! Mutta lopulta me saatiin kätilöksi aivan superihana nuori kätilö ja kätilöopiskelija!! <3 Olen oikeesti ikuisesti kiitollinen siitä, että he todellakin tekivät parhaansa jotta synnytyksestä jäisi mahdollisimman hyvä mieli ja tuntisin mahdollisimman vähän kipua. Sain kaikki mahdolliset kivunlievitykset heti kun pyysin ja kätilö öljysi alapäätä koko ponnistuksen ajan, jotta välttyisin repeämiltä ja yhtään ainutta repeämää ei tullutkaan :) Tosin eppari jouduttiin tekemään, mutta sekin tikattiin niin siististi, että kolme viikkoa synnytyksestä ei lääkäri huomannut koko epparia :) En voi kuin toivoa, että seuraavalla kerralla saisin yhtä ihanan kätilön!!

Ja ilokaasuahan siellä ei saa sen takia, että siellä ei ole riittävä ilmastointijärjestelmä, jotta sitä saisi käyttää. Joten niitä ilokaasulaitteitakaan ei siellä edes ole..
 
Tietääkö kukaan saako tässä uudessa moduulisairaalassa ilokaasua ja onkohan siellä ammeita?? On jo aikaa kun viimeksi synnytin jyväskylässä, mutta hyvät muistot niiltä ajoilta ainakin on jäänyt :) Nyt vähän jännittää, kun ei olekaan tuttu paikka minne mennä synnyttämään vaan ihan uudet tilat ja ilokaasua kovin tahtoisin :D
 
Olis tosiaan kiva kuulla enemmänkin kokemuksia Jyväskylässä synnyttämisestä, koska itse olen sinne kohta puoliin menossa :D kaikki jyväskylässä synnyttäneet ystävät ovat kyllä kertoneet pelkkiä positiivisia synnytyskokemuksia, mutta eihän sitä tiedä vaikka sattuis omalle kohalle joku kärttynen kätilö :p
 
Omia kokemuksia ei vielä ole, mutta helmikuussa mahdollisesti siellä synnyttämässä minäkin. Ainakin sukulaiset ja kaverit eivät ole mitään negatiivista kertoneet, mutta tästä uudesta moduulista ei ole kokemuksia lähipiirissä. JKL:ssä ei ole tietääkseni ilokaasua saanut useampaan vuoteen, syynä oli jokin muukin kuin se ilmastointi... ellen ihan väärin nyt muista, oli siitä juttua joskus alueen lehdissä.

Itselläni on tilanne muutenkin se, että matka Jyväskylään ja Seinäjoelle on melkein sama - toki reittinä JKL on tutumpi ja nykyisen lain mukaan voin tarvittaessa siirtää itseni Seinäjoelle hoidettavaksi. :) Pidän nyt kuitenkin sitä JKL ykkösvaihtoehtona.

Minäkin siis mieluusti lukisin niitä kokemuksia erityisesti tästä uudesta moduulista, sen verran tiedän, et sisäänkäynti on takaa eli auton kanssa tulee jänniä tilanteita.
 
Ihan tuoreita eivät omat kokemukseni ole, mutta itselläkin esikoisen syntymä kyseisessä sairaalassa oli lähes traumaattinen kokemus. Papereista katsottuna kaikki sujui tilanteeseen nähden "ihan normaalisti", mutta tapahtumista jäi pitkäksi aikaa todella paha mieli. Myös minua makuutettiin tarpeettomasti selällään supistuskivuista kärsimässä. Muutenkin kohtelu oli kaikin puolin aika tylyä. Jäi vahvasti tunne, ettei ketään kiinnostanut miltä minusta tuntuu. Tein tapahtuneesta kirjallisen valituksen ylilääkärille, ja kävin hänen luonaan keskustelemassa asiasta. Hän suhtautui erittäin ymmärtäväisesti ja pahoitteli tapahtunutta. (Hän on nykyään jo eläkkeellä.)

Pelkoja tämä keskustelu ei kuitenkaan poistanut. Seuraavan raskauden aikana kävin myös pelkopolilla puhumassa tapahtuneesta. Keskustelussa käytiin läpi kaikki ne isommat ja pienemmätkin yksittäiset asiat, joissa olisin toivonut henkilökunnan toimineen toisin. SYPE-kätilökin myönsi että monessa kohtaa olisi ollut parantamisen varaa. Kaikki toiveet kirjattiin ylös seuraavaa synnytystä ajatellen, päällimmäisenä tieto edellisen käynnin aiheuttamista pelkotiloista.

Toisella kertaa kohtelu olikin huomattavasti asiallisempaa. Kaikki toiveeni otettiin mahdollisuuksien rajoissa huomioon. Toki tämänkin jälkeen mielessäni heräsi kysymys: Mitä jos en olisi valittanut saamastani kohtelusta? Olisiko sama voinut toistua? Luonteeltani kun olen sellainen kiltti ja hiljainen potilas, että tämänkaltaisissa tilanteissa saatan mennä lukkoon, enkä osaa/uskalla heti tilanteen ollessa päällä ryhtyä kovaan ääneen vaatimaan oikeuksiani. Samassa sairaalassa synnyttäneiden tuttujeni kokemukset ovat enimmäkseen hyviä, mutta myös muutamalla muulla on ikäviä kokemuksia.
 
Se piti vielä sanoa, että ei se katkeruus minullakaan vielä noiden ylilääkärin ja sype-kätilön kanssa keskustelujen jälkeen hellittänyt. Vaikka kumpikin keskustelu sujui todella hyvässä hengessä jne, niin tosi kovat olivat pelot silti loppuraskaudesta.

Itsekin harkitsin ihan vakavissani sitä vaihtoehtoa, että lähtisin vain pokkana synnyttämään johonkin toiseen sairaalaan. Mikään sairaalahan ei kuitenkaan saa käännyttää synnyttäjää ovelta, jos tilanne on edennyt jo tarpeeksi pitkälle. Itsellä taisi olla Tampere silloin mielessä, kun kahdella tutulla oli sieltä todella positiivisia kokemuksia. Mieskin ymmärsi tämän täysin, ja olisi varmasti ollut tukenani jos olisin näin halunnut tehdä. Kuitenkin, kun aloin miettiä kaikkia taloudellisia ja käytännöllisiä asioita, olisi homma mennyt aika paljon hankalammaksi. Esikoinen oli silloin vielä aika pieni, ja hänen etunsa painoi vaakakupissa aika paljon. (Jos olisin lähtenyt kauemmas, hän olisi joutunut olemaan vielä enemmän molemmista vanhemmistaan erossa.)

Joka tapauksessa sairaalaan mennessä pelotti aivan hirveästi. Pelko alkoi hellittämään vasta siinä vaiheessa kun olin päässyt vauvan kanssa osastolle. Jotenkin koin asian niin, että nuo keskustelut ehkä hieman lievensivät pelkoa. Kokonaan sitä ei kuitenkaan olisi voinut poistaa mikään muu kuin toinen, onnistuneempi kokemus - johon tietysti kuului tämä "pelkoa päin meneminen".
 
Tammikuu-helmikuussa olisi vasta meillä ensimmäisen lapsen maailmaan tulo edessä. En pelkää synnytystä, mutta sairaalat ahdistaa (kiire, hälinä, kliinisyys, pelottavat toimenpiteet jne). Ja kun luin tämän artikkelin: Synnyttäjät ajettu ahtaalle keskussairaalassa | Yle Uutiset | yle.fi niin ei ainakaan helpota oloa. Ihmettelin, että tuo artikkeli on päivitetty 6.6.12, niin koskeeko tuo ahtaus siis uutti konttisairaalaa vai vanhaa? Ei lempeitä kivunlievityksiä, ei perhehuoneita, huone pitää jakaa jonkun vieraan kanssa? Ei kai... Henkilökuntaongelma tuskin on ratkennut uuden moduulisairaalan myötä.

Sehän on hyvä tässä vaiheessa jo lietsoa itsensä paniikkiin. :LOL: (viikolla 22)

Jakakaa kokemuksianne tosta uudesta konttisairaalasta!
 
Eikös tuo uusi moduulisairaala avattu jo ennen tuon artikkelin julkaisua? Ainakin nykyisessä on juurikin tuo seitsemän synnytyssalia. Tuosta uutisesta nyt sai sellaisen kuvan, että ei tunnu sairaalaa paljon kiinnostavan äitien synnytyskokemukset. Itselläni on la 6.11. ja saa nähdä mitä siellä on sitten tarjolla. Toivottavasti tilanne on edes vähän korjaantunut siihen mennessä.

Acacia 33+2
 
Nyt kun katsoin tarkemmin, niin tuo artikkeli on kirjoitettu keväällä 2011, mutta miksiköhän sitä on päivitetty tänä kesänä. Moduulisairaalahan avattiin tuossa alkukesästä? Jospa tuo tilanahtaus ei olisi enää riesana. Mutta en kauheasti usko, että henkilökunnan määrää on kauheasti kasvatettu...

Toivotaan, että ei ihan noin kamala tilanne ole ja saadaan ihan rauhassa synnyttää. Meinaatko käydä etukäteen tutustumassa Acacia?

Piia-Liisa 21+2
 
Kävin viime lauantaina tuolla Keskussairaalan synnytysvalmennuksessa. Siellä kerrottiin tuosta uudesta moduulisairaalasta sen verran, että siellä sijaitsevat ainoastaan synnytyssalit ja vastasyntyneiden teho-osasto. Eli synnyttäneiden vuodeosasto (osasto 5) on edelleen sairaalan vanhoissa tiloissa. Valmennuksessakaan ei päässyt tutustumaan synnytystiloihin, eikä sinne pääse muuten kuin pelkopolin kautta tutustumaan.

Valmennuksessa nähtiin kyllä valokuvia uudesta sairaalasta, ja sen perusteella on ihan viihtyisäksi laitettu tilat. Ja tosiaan joka huoneessa on oma suihku ja wc, mutta ammemahdollisuutta ei ole ollenkaan. Myöskään ilokaasua ei saa Jyväskylässä lainkaan. Ja synnytyssaleja on sama määrä kuin ennenkin, eli seitsemän.

Muuta en nyt osaa kertoa ennen omaa h-hetkeä, joka ei kyllä ihan mahdottoman kaukana enää ole. Hui!

Acacia 36+0
 
Synnytin kyllä kotia, mutta menin kotoa synnytyssaliin vielä tikattavaksi. Tämä siis 24.9 ja oli kyllä mielestäni oikein viihtyisä paikka tuo uusi moduli verrattuna siihen entiseen ja tuo mun synnytyssali oli huone 3 muistaakseni ja oli tosi tilava. Isille oli suht mukava nojatuoli jota ei esikoisen synnytyksessä ollut, kun oli vielä vanhat salit. Kätilökin oli oikein mukava. Ja siis synnyttäneiden osastolla oli mielestäni edelleen ahdasta. Olin huoneessa 8 ja se on todella ahdas mielestäni.
 
Hei

Itse voin kertoa että koskaan en enää jyväskylässä synnytä. Esikoiseni siellä synnytin ja kadun sitä todella. Kävin pelkopolilla ennen synnytysä. Kerroin peloistani ja tein pientä toivelistaa. Voin kertoa että kaikki pahimmat pelkoni kävi toteen ja ehkä enemmänkin. Hoitohenkiläkunta ei ollut mitenkään ymmärtäväistä sakkia ja minua ei kyllä kuunneltu synnytyksen aikana ollenkaan... Synnytys kesti 25 tuntia ja koko sen ajan jouduin makaamaan sängyssä ja mutta kipeäkään ei ois kuulemma saanut olla. 7 imukuppiyrityksen jälkeen PITKIN HAMPAIN suostuivat keisarinleikkaukseen mutta ihmettelivät vielä salissakin miten en muka saanut tyttöä ulos ponnistettua!!! Selän takana paskaa puhuivat kuitenkin niin että kuulin kyllä kaiken. Jälkeenpäin toivoin keskustelua leikanneen lääkärin kanssa mutta sainki jonku joka ei edes ollut koko synnytyksessä. Sain myös jälkeenpäin kuulla että napanuora oli ollut kaulan ympärillä ja tytöllä ollut jo kova hätä ennen leikkausta. 10 minuuttia olivat joutuneet elvyttämään tyttöä (siitäkään minulle ei kerrottu). Sanoivat vaan että kaikki on hyvin! Että sellainen muisto minulla. Anteeksi tämä vuodatukseni mutta tuntui että pakko oli kertoa... Varmasti siellä hyviäkin kokemuksia ihmisillä mutta itellä jäi p****n maku vaan suuhun.
 
prinsessatyttö olen kanssa eräältä lapsuudenkaverilta kuullut, etteivät kovin mielellään keskustele siellä pieleen menneistä asioista... Kamalaa se on, kun henkilökunta on välinpitämätöntä tai ainakin antaa sellaisen kuvan. Mut siksipä näitä kokemuksia on hyvä tulla, puolin ja toisin, että tietää, mitä voi odottaa parhaimmillaan ja pahimmillaan.
 
prinsessatyttö, saanko kysyä milloin synnytit Jyväskylässä? Ihan uteliaisuudesta, sillä tilanne on voinut muuttua ja korjaantua, mikäli siitä on paljonkin aikaa. Tuo kuulostaa kyllä inhottavalta mitä olet joutunut kokemaan. Toivon, että jatkossa kokemuksesi olisivat paremmat. Itselläni on edessä synnytys Jyväskylässä, ja siihen on osiaan jo aika vähän aikaakin jäljellä.

Acacia 36+5
 
Kiitos näistä kokemuksista ja näkemyksistä. Täytyy tulla sitten itse kertomaan, kun synnytys on takana päin. Nyt on kuitenkin uusi moduulisairaala käytössä, mitä ei vielä tuolloin vuosi sitten ollut. Saa nähdä, onko mikään muuttunut.
 
Jyväskylässä on niin kauvan kun minun tuttavani täällä on synnyttänyt niin saanut huonoa palvelua henkilökunnalta joten en itse usko että tuohon muutosta tulisi uuden modulin ansiosta. Mutta onhan siellä tosi mukaviakin kätilöitä, itelle esikoisen synnytyksessä osui sellanen :)
 
Heippa!
Itse synnytin 6.9.12 oman tyttäreni juuri KSKS:ssa ja omasta puolestani voin sanoa että jäi ihan hyvä ja positiivinen mieli koko hommasta. Toki synnytykseen ja osastollaolo aikaan mahtuu myös niitä huonojakin asioita mutta päällisin puolin jäi sellainen olo että uskallan mennä sinne vielä joskus uudestaankin jos sellainen tilanne vielä tulee :) Meille saittui tosi mukavat kätilöt itse synnytykseen, varsinkin ponnistusvaiheessa ( kätilöiden työvuoro juuri vaihtui tuolloin) sain ihanan kätilö-opiskelijan vastaani ja jäi itse ponnistusvaiheesta ja synnytyksen loppuvaiheesta tosi hyvä mieli. Miinuksia ko.sairaalassa on juuri se ettei sielä ole perhehuonetta, ilokaasua tai ammetta ja ainakin omalla kohdallani kun synnytyssaliin mentiin ja synnytys alkoi (piti käynnistää oksitosiini-tipoilla) niin kätilö ei kysynyt minulta mitään mitä toivomuksia esim.kivunlievityksen suhteen tai ylipäänsä mitään ja en itse edes tajunnut siinä hötäkässä kysellä (neuvolasta sain raskauden aikana lapun mikä olisi pitänyt antaa synnytykseen mentäessä sinne kätilöille mutten tietenkään muistanut sitä esittää vaikka se laukusta olisi löytynytkin, mutta eipä sitä kukaan pahemmin kysellyt) ja kätilö sitten päätti minun puolesta mitä kivunlievitystä käytän. (sain Oxynest-injektion reisilihakseen ja epiduraalin) Lisäksi synnytysvuodeosastolla os. 5 oli joitakin kätilöitä joista en niin välittänyt, esim.kun kysyin apua imetyksen opetteluun niin kävivät vain kattomassa että imuote vauvalla on ok ja lähtivät yms. mutta niitähän mahtuu joka paikkaan, jokainen ihminenhän on oma persoonansa eikä kaikista voi tykätä. Moduuliosassa siis tosiaan on vain ne synnytyssalit ja vastasyntyneiden teho-osasto, vuodeosastot on vanhassa osassa sairaalaa. Ainiin, ja ne synnytyssalit on tosi kylmiä että kannattaa varata paljon lämmintä päälle, ainakin isille/tukihenkilölle!
 

Yhteistyössä