Tupakkaa odotusaikana...

Poltin ennen kuin tiesin odottavani esikoistani. Lopetin kun sain tietää. Aloitin siitä sitten jonkun ajan kuluttua uudestaan. Nyt sain eilen tietää, että olen taas raskaana. Heti kun positiivisen testin tein, siihen loppui tupakanpoltto.

Ja kyllä, poltin n. askin päivässä ennen. Lopettaminen on helppoa jos siihen asennoituu oikein.
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
Itsellä sellainen kokemus, että itse lopetin polttamisen heti plussattuani, mutta kaveri jatkoi koko raskauden läpi.

Kaverille syntyi pari kuukautta ennen minua oikein terve ja tyytyväinen vauva. Minun pienokaiseni oli SGA-vauva ja aivan hirveät refluksivaivat ensimmäisten kuukausien ajan, yhtä huutoa oli meillä yöt ja päivät, kun kaverin vauva hymyili tyytyväisenä vieressä. Täytyy sanoa, että silloin tuntui kyllä että miksi ihmeessä kärvistelin tupakatta kun kaverin vauvaankaan tupakointi ei ollut mitenkään vaikuttanut.

Tilanne on toisin päin nyt. Meidän vaavi kasvaa ku unelma ja on ku naantalin aurinko. Kaverin vauvalla ongelmia kasvussa. Hengitys rohissut nyt monta monta kuukautta. Sairaalassa jatkuvasti. Kukaan ei tiedä mikä on. Astmalääke ei auta. Jouduttu aika ajoin turvautumaan adrenaliiniin kun ei henki kulje. Saturaatiot laskee aina nukkuessa, siksi happiviikset käytössä. En tiedä onko sattumaa, mutta tee nyt ainakin kaikkesi ja vähän päälle, että pystyisit lopettamaan :) Päivä tai vaikka tunti kerrallaan, syö vaikka mielummin niitä herkkuja. Suuret tsempit sinne!
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
Tunnen tulevia äitejä, joilla ei ole lopettamisesta tietoakaan vaikka LA on käsillä. Itse kitkutin ekaan ultraan ja yritin vähentää... Pienen näkeminen jysähti enkä ultran jälkeen polttanut yhtä ainoata tupakkaa. Olisihan ollut toki parempi lopettaa heti alkuunsa varsinkin kun raskaus oli toivottu, mutta kyllä se vuosien sauhuttelun jälkeen koville otti.

Imetyksen kosahdettua alkoi taas kessua mennä kun ukkokulta ei missään vaiheessa lopettanutkaan. Kyllä tämä vielä loppuu, yhdessä on jo asiaa alettu sulattelemaan :)

Jokaisen oma asiahan se on, polttaako vaiko ei, mutta minun kohdallani tunne siitä, että satutan viatonta ja aiheutan ehkä käytökselläni pysyvää vahinkoa oli kyllin suuri syy tumpata syöpä.
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
"Serkkuni poltti tupakkaa odotuksen alussa ja aikoi lopettaa mutta sanoivat neuvolassa että yhtäkkinen tupakanpolton lopettaminen voi vahingoittaa vauvaa yhtä paljon kuin koko aikainen polttaminen... En tiedä sitten, totta vai ei..."

Kuulostaa jotenkin siltä, kuin joku vähän olisi vääristellyt neuvolatädin sanoja. Ei minulle ainakaan kukaan neuvolassa ole koskaan sanonut, että mielummin jatka polttamista ettet tee vahinkoa lopettaessa.
 
Poltin ennen kun aloin odottaa esikoista ja kaksi päivää plussan jälkeen lopetin kuin seinään, se oli käsittämättömän helppoa. Sit aloin imetysajan jälkeen polttaan ja kun aloin kakkosta odottaa niin poltin ehkä 2-3 viikossa riippuen yhden kaverin näkemisestä. Harmittaa näin jälkeen päin.. Imetysajan jälkeen ratkesin kunnolla a useampi vuosi tuli savuteltua ja aloin odottaa kolmatta lasta. En saanut lopetettua ja raskaus meni kesken. Syytin itseeni ja tapojani ja inhosin itseeni kun poltin :( Sain vielä toisen keskenmenon perään ja tupakointihan lisää keskenmenoja joten päätin sit lopettaa polttamisen kun olin jo tarpeeks saanut riippuvuuteni kanssa pahaa aikaseks. Nyt oon ollut yli vuoden polttamatta ja raskaana rv26+6 ja en voi sietää sitä et odotusaikana poltetaan. Toivon et kaikki polttajat potee yhtä karmeeta mieltä asiasta kun mä. Likka onneks on toistaseks terve mutta kun noi muutamat tupakat sen odotusaikana poltettuna voi tehdä tuhojansa vasta aikuisiälläkin. Mulla itsellä on astma joka on puhjennut aikuisiällä ja äiti poltti osittain mua odottaessa. Voi olla äidin vika, voi olla että ei ole mut itse en hlauaisi kokea pahaa mieltä siitä et mun saamattomuuden ja luonteen lujuuden puuttumisen vuoksi lapsille tulis joku sairaus.

Tsemppiä polttamattomuuteen!
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
Noista neuvolatädeistä ja heidän sanomisista, minua neuvolatäti ei meinannut ensin uskoa kun sanoin että lopetin polttamisen kun tulin raskaaksi. Minä itse järkytyin siitä että ilmeisesti moni äiti ei siis lopeta vaan jatkaa, vaikka itse aina olin siinä uskossa että suurin osa lopettaa tupakoinnin kun vauva on tulossa. Surullista.

Neuvolatäti myös kertoi, että hän on ollut sairaalassa töissä ja hoitanut vastasyntyneitä joiden äidit ovat polttaneet raskausaikana. Sanoi että lapsille joudutaan välillä antamaan tosi vahvoja särkylääkkeitä jotta selviävät reppanat vierotusoireista. :( Tää tuntui itsestä aivan kamalalta. Tupakoivan äidinmaito on kuulema myös selkeästi harmahtavaa verrattuna ei tupakoivan. :S

Tsemppiä kovasti kaikille tupakoinnin kanssa taisteleville että pääsisitte eroon!
Kyllä sitä itsekin melkein joka yö näkee unta tupakasta mutta päätös pitää.
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
Epäselvä reumadiagnoosi, kipuja 24/7, kipulääkkeillä lievittyy hieman.
Parisuhde kriisissä, puoliso ei halua lapsia. Yhdistelmäpillerit käytössä. Tupakkaa 20 vuotta reilu aski päivässä. Päätän lopettaa suhteen, koska en halua halua luopua lapsentekohaaveista.
Ja kuinkas käykään, kaksi viikkoa sitten plussaa näytti testi, kumppanille josta päätin juuri erota.
Heti plussasta vähensin tupakan 5/vrk, viikon kulessa 2/vrk. Parisuhde edelleen kriisissä, pahemmassa kuin aiemmin. Kipuja enenevässä määrin, särkylääke kielletty. Muutama päivä ilman tupakkaa, syke tuntikausia yli 120, päänsärkyä, levottomuutta, ruokahaluttomuutta ym kaiken muun kipuoireilun päälle. Parisuhteen tilanne ahdistaa, tulevaisuus pelottaa. Kipuoireilua helpottava liikunta kielletty kohta vuoden kestäneen kuumeilun vuoksi. Nikotiinikorvaustuotteet aiheuttavat oksentelua, luojan kiitos ei raskauteen liittyvää päälle. Yritän kovasti löytää positiivisen asenteen, sillä olen aina toivonut omaa lasta enemmän kuin mitään muuta elämältä. Päädyin antamaan itselleni aikaa ja lupasin itselleni max 2 tupakkaa päivä, tavoitteena lopettaa kokonaan 2 viikon kuluessa. En ole muuten eilen hakemaani askia vielä avannut ;)
 
Viimeksi muokattu:
Ajattele se niin, että se on kuitenkin kemiallista pahoinpitelyä sitä lasta kohtaan, ja jo kolmeki röökiä päivässä pitää vauvan jatkuvassa happivajeessa! (jostain lukenu) ei muutaku lopetat polttamisen, mikään ei oikeasti oo sen helpompaa! Ajattelet niin, että sun ei TARVI enää polttaa, kun nyt ajattelet, että sä et SAA enää polttaa :)
Mua kans ahisti tupakoinnin lopettaminen, olin ihan varma etten pysty lopettaa, mutta yhtään en ole vetäny sen jlk ku huomasin olevani paksuna :) Tsemppiä!!
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
ei muutaku lopetat polttamisen, mikään ei oikeasti oo sen helpompaa! Ajattelet niin, että sun ei TARVI enää polttaa, kun nyt ajattelet, että sä et SAA enää polttaa :)
No ei se nyt kyllä ihan niin kaikilla mene että senkus lopetat, niin helppoa se on. :D Mulla meni näin, senkus lopetin. Vaikeita hetkiä on ollut mutta en ole repsahtanut. Mutta miehellä ei se lopettaminen ole onnistunut ei sitten millään. On jo ties kuinka monesti yrittänyt, on käyttänyt nikotiini purkkaa, laastaria, on ollut lääkärin määräämiä pillereitä ja vaikka mitä mutta kun ei niin ei. Hänellä kanssa aivan kamalat vieroitusoireet joita tekee ihan pahaa välillä seurata vierestäkin kun huomaa että toisella on pahaolla.

Kovasti kuitenkin tsemppiä kaikille tupakan kanssa taisteleville!! Se on musta jo älyttömän hienoa että pystyy vähentämään radikaalisti sitä sauhuttelua. Kyllä se lopettaminenkin toivottavasti vielä onnistuu.
 
No ei se nyt kyllä ihan niin kaikilla mene että senkus lopetat, niin helppoa se on. :D Mulla meni näin, senkus lopetin. Vaikeita hetkiä on ollut mutta en ole repsahtanut. Mutta miehellä ei se lopettaminen ole onnistunut ei sitten millään. On jo ties kuinka monesti yrittänyt, on käyttänyt nikotiini purkkaa, laastaria, on ollut lääkärin määräämiä pillereitä ja vaikka mitä mutta kun ei niin ei. Hänellä kanssa aivan kamalat vieroitusoireet joita tekee ihan pahaa välillä seurata vierestäkin kun huomaa että toisella on pahaolla.

Kovasti kuitenkin tsemppiä kaikille tupakan kanssa taisteleville!! Se on musta jo älyttömän hienoa että pystyy vähentämään radikaalisti sitä sauhuttelua. Kyllä se lopettaminenkin toivottavasti vielä onnistuu.
mä luin joskus sen alan carrenin Stumppaa tähän- kirjan, ja seki autto.. siis joskus kauan sitte.. tosin sen "avulla" mä olin vaan kolmisen kuukautta polttamatta!
Joo, eli sillon kyllä sit kuitenki lipsuin takas poltteleen.. on se jännä ettei ittesä takia lopeta, onneks nyt ees kuitenki lastaan aattelee enemmän :D
 
Ei vaikuttanut lapseen MITENKÄÄN? Pötypuhetta. Lapsi kärsi syntyessään vieroitusoireista, joita äiti itse ei voinut sietää.. Tupakoitsijoiden lapset usein myös jäävät pienikokoisiksi. Erittäin itsekästä. Tupakointi pitäisi lopettaa jo ennen plussatestiä, ettei se aiheuttaisi stressiä alkuraskauteen. Lääkäriappiukkoni sanoi, että ensimmäiset viikot ilman tupakkaa ja alkoholia ovat ensisijaisen tärkeitä, sillä juuri silloin kehittyvät kaikki tärkeät elimet ja aivot!
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
lopetin heti kun plussasin! se oli itsestäänselvä juttu,mies lopetti pari viikkoa myöhemmin! Olen ajatellut asian niin että sama asia jos hönkii syntyneen vauvan päälle tupakin savua kun polttaa raskaana ollessa! kuka hullu oman lapsensa siihen haluaa altistaa?! Tai sitten tupakin hajuisilla käsillä hoidat vauvaa,yök! kyrsii muutenkin se näky kun mahat pystyssä tupakkia vedetään,siinä ei kyllä ajatella ketään muuta kuin itseään! ja sama homma kaikki autossa polttajat ja lapsi kyydissä tai sisällä polttelijat,älytöntä!!
siskoni poltti koko raskausajan ja nyt pojalla,4v, on astma,kärsinyt ihan vauvasta asti hengitysoireista ja tulehduksista keuhkoputkissa ja keuhkoissa,sitten todettiinkin astma. että eipä paljon kannattanut!

jos ei saa itseään sen verran niskasta kiinni että lopettaa tupakin polton raskausajaksi,niin aika saamatonta minusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
Mä kuulun niihin jotka ei pystyneet lopettaan tupakointia raskausaikana. Aina olin miettinyt, että raskaus on se syy miksi joskus lopetan, mutta ei, en vaan pystynyt. Tiedän että olen ollut julma ja "pahoinpidellyt" lastani ja tupakointi raskausaikana on väärin. Tiesin kyllä kaikki faktat. Vähensin toki polttamista ja välillä olin n. kuukauden polttamatta mutta retkahdin.

Raskaudessa ei ollut ongelmia, mutta loppuvaiheessa istukka alkoi kalkkeutua ja mulle tuli raskausmyrkytys ja synnytys piti käynnistää. Vauva oli pienipainoinen ja tupakoinnista kai se johtuu. Vauvalla on maitoallergia, en tiedä johtuuko se tupakoinnista vai perimästä koska isällään on ollut sama juttu. Muita allergioita ei ole tullut ainakaan ilmi. Kuumetta lapsella ei oo ollut koskaan, nyt pikkusen vajaan vuoden ikäisenä tuli eka korvatulehdus. Esikoisesta on kyse niin en tiedä paljonko tällaset pienet normaalisti sairastelee.

Rakastan lastani ja tupakoinnista huolimatta oon hyvä äiti. Kyllä kai ne on ainakin raskausaikana parempia jotka kykenee tupakoinnin lopettamaan. Mutta äiti olen muiden joukossa eikä mun nykyinen tupakointi vaikuta siihen miten paljon lastani rakastan..
 
  • Tykkää
Reactions: janlind
Kun tulin raskaaksi ensimmäisen kerran ajatus oli lopettaa, vähensin reilusti mutta en saanut lopetettua ja raskaus meni kesken.
Tulin uudestaan raskaaksi ja tarkoitus oli taas lopettaa ja taas vähensin mutta lopetettua en saanut ja kesken meni sekin.
Sen jälkeen päätin lopettaa jo ennen seuraavaa raskautta ja siinä onnistuin ja nyt meillä on 2kk ikäinen tyttö tuhisemassa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
Oma kaverini poltti myös koko raskautensa ajan. Väitti aina sytyttäessään että "tää on viimenen, on nyt vaan niin hirvee stressi sen ja sen asian takia". Tekosyitähän löytää helposti. En tiedä lapsen kehityksestä, sanoo että on terve. Ei imettänyt kuin neljä viikkoa, kun hänen lääkityksensä vaikutti jotenkin lapseen. Tuota en usko, tuskin olisivat antaneet edes aloittaa imetystä jos kerran lääke siirtyy maitoon. Itse vähän luulen että tupakka ja alkoholi olivat siinä enemmän taustalla.

Itse lopetin kuin seinään plussattuani, toki auttaa se ettei mieheni ole koskaan polttanut, joten ei tarvitse katsella toisen röökillä juoksua :) Yhtäkään en ole sortunut polttamaan, yksiäkään savuja en ole toisilta pumminut. LA kahden viikon päästä.
Röökin haju tekee jo niin pahaa, että sekin motivoi hyvin pysymään ilman. Esim. kauppajonossa etoo ihan älyttömästi, jos vaikka jonossa takana oleva on juuri vetänyt röökin ennen kauppaan tuloa, tai joku tulee samaan autoon heti röökin jälkeen. Yööök.
En tietenkään voi sanoa etten sorru polttamaan joskus vielä myöhemmin, mutta parhaani yritän! Kyllä aloittajakin varmasti onnistuu, etenkin kun noin paljon olet saanut vähennettyä! Tsemppiä!

Äitini muuten lopettaessaan käytti näkkileipää. Aina kun tuli se tilanne että hän normisti olisi mennyt tupakille, hän söikin näkkärin. Hän kun on sitä mieltä että eihän tuleva mummokaan saa röökille haista ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
Onko kellään tietoa nikotiinikorvaushoitovalmisteiden käytöstä raskauden aikana? Voisivat olla pienempi paha kuin stressi ja tupakka kun sisältävät pelkästään nikotiiniä eivätkä muita tupakan myrkkyjä. Jos siis käyttää niitä lopettamisen tukena aluksi pari viikkoa.

Itse ajattelin että haluan puhdistaa elimistöni raskautta varten ja olla vähintään vuoden polttamatta ennen yrittämistä.
 
Itse olin polttanut tupakkaa n.4v kun sitten tein positiivisen testin ja lopetin siltä seisomalta. Olin täysin ilman tupakkaa 4kk kunnes pikkuhiljaa "sorruin" ja polttelin tupakkaa loppuraskauden, epäsäännöllisesti. Yritin pitää mahdollisimman vähissä tupakoinnin. Lisäksi tunsin häpeää polttaessani, en koskaan polttanut missään ihmisten nähden kun maha pullotti pitkällä edessä- lapseni on täysin terve, syntyessään oli 4290g ja 53,5cm elikkä tuskinpa on kasvuunkaan vaikuttanut... :) Nyt lapseni lähestyy 6 ikävuotta ja koko ajan on kasvanut jonkin verran käyrien yläpuolella.

Missään nimessä en sano että tupakointi ei olisi haitallista raskausaikana. Neuvolassa oltiin huolissaan, kun olin niin yhtäkkiä lopettanut tupakoinnin, että aiheuttaako se minulle stressiä.. Sanoivat, että parempi vaikka polttaa muutama päivittäin, kuin kärsiä stressistä lopettamisen takia... Itse olen ollut aina sitä mieltä, että lopettamaan pystyy jos haluaa! Tiedän monta ihmistä jotka on polttaneet monta kymmentä vuotta ja lopettavat sitten tuosta noin vain, ilman korvaushoitoja tms. Ja sitten joku pari vuotta tupakoinut sanoo, ettei onnistu! Ei mene mulla jakeluun millään :)

Itse tupakoin edelleen ja olen tupkaoinut siis jo yli 10v, vauvaa yritetään saada alulle ja varmasti heitän röökit pois jos raskaudun. Itsestä tuntuu, että jos odottava äiti voisi olla tupakoimatta edes ne 3 ensimmäistä kuukautta, jolloin sikiö on erityisen altis kaikelle, niin hyvähän se olisi :)
 
Onko kellään tietoa nikotiinikorvaushoitovalmisteiden käytöstä raskauden aikana? Voisivat olla pienempi paha kuin stressi ja tupakka kun sisältävät pelkästään nikotiiniä eivätkä muita tupakan myrkkyjä. Jos siis käyttää niitä lopettamisen tukena aluksi pari viikkoa.

Itse ajattelin että haluan puhdistaa elimistöni raskautta varten ja olla vähintään vuoden polttamatta ennen yrittämistä.
Nikotiinilaastaria ei saa käyttää. Itse käytin muita nikotiinivalmisteita mutta ei ne mitään auttaneet.
 
Itse en henk.koht tajua ihmisiä, joille tupakanpolton lopettaminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa. Siis itse olen polttanut monta vuotta ja 15-25 tupakkaa meni joka päivä. Molempien raskauksien alkuvaiheilla olen voinut lopettaa polttamisen ilman sen suurempia stressejä.

Ja siis ihminenhän ei kärsi vieroitusoireista ikuisesti. Keskimääräisesti se pahin aika on n. 2 viikkoa. Ensimmäiset päivät ovat toki vaikeimpia, yleensä ensimmäiset 3. Mutta kuten todettu, jos yhden viikon voit olla polttamatta, tuplaat mahdollisuutesi onnistua.
 
  • Tykkää
Reactions: Nasu-otus
Mulle taas ekan kuukauden jälkeen on tullut pahimmat oireet. Pari ekaa viikkoa menee leikiten. Sitten alkaa niin pahat ahdistusoireet ettei niitä kestä. Mulla on muutenkin ahdistuneisuushäiriö, tupakoinnin lopettaminen pahentaa sitä. Kerran olin useita kuukausia polttamatta mutta ratkesin kun ei pää kestänyt enää. Ihmisten taipumus riippuvaisuuksiin ja niiden vaikeuteen vaihtelee.
 
Kun siis se on ihan tutkittu asia, että ihminen kärsii tupakoinnin lopetuksen jälkeen vieroitusoireista vajaan kuukauden ajan keskimäärin. Jos taas ratkeaa polttamaan uudestaan jonkin ajan kuluttua, ei siinä enää puhuta vieroitusoireista. Nikotiini on jo tuolloin hävinnyt täysin sinun verenkierrostasi, eikä siinä ole riippuvuudesta enää kyse. Toki on monenlaista riippuvuutta, monelle vaikeinta on päästä eroon itse tavasta eikä tupakasta itsestään.
 
Kyllä se vaan niin on, että riippuvuudet ovat aina yksilöllisiä.

Itse poltin kymmenisen vuotta ja lopetin plussattuani heti. Kolme ensimmäistä päivää olivat pahoja, kun oli fyysisiä oireita, mutta sitten ne loppuivat. On useasti tehnyt mieli tupakkaa, mutta on todella helppo kieltäytyä toisen takia, itseäni en niinkään ajattele. Nyt täytyy sitten vaan tsempata, etten vaan aloittaisi taas polttamaan, kun se on sallittua... Tekisinpähän myös itselleni palveluksen! =)

Onnea kaikille yritykseen, toivottavasti onnistutte!:heart:
 
Myös mä lopetin saman tien kun testi näytti positiivista. Töissä arvasivat heti kun lopetin muiden joukossa röökillä käymisen. Oli yllättävän helppoa, mutta voin kuvitella, ettei kaikille ole. Poltin huonoina aikoina ainakin 20 tupakkaa päivässä. Raskausaikana ei oikeastaan tehnyt lopulta enää edes mieli, hajukin teki pahaa. Lapsen synnyttyä olen imettämisen jälkeen polttanut ainoastaan jos olen ollut juhlimassa (siis todella harvoin), ei ole onneksi jäänyt päälle.
 

Yhteistyössä