Tupakkaa odotusaikana...

Mä en ainakaan halua ottaa minkäänlaista riskiä. Poltin ennen, mutta se jäi heti samantien kun testi näytti positiivista :)
Itselläni 3lasta,jokaista raskautta ennen olen polttanut n.askin päivässä, mutta sillä hetkellä kun olen plussannut on tupakka jäänyt samantien,HETI!!!

Ensimmäinen raskauteni meni kesken rv.7.silloin poltin.
En sano että keskenmeno johtui tupakasta,mutta todellakin sen jälkeen en ole raskana polttanut ja kolme raskautta sujui ongelmitta.

Helppoa se ei välttämättä ole,ja itselläni monta ystävää jotka polttaneet koko raskausajan ja kaikki sujunut hyvin..mutta kannattaa yrittää..lapsen takia.
 
Nimenomaan tupakointi voi aiheuttaa alkuraskaudessa keskenmenon.

Ja en oikeasti vaan voi ymmärtää ihmisten ajatusmaailmaa. Pidetäänkö raskautta niin itsestäänselvänä, että antaa mennä vaan?

Ja joku kun taas sanoi aiemmin, että eiköhän jokainen raskaana oleva tiedä riskit, edelleen uskallan vahvasti epäillä tätä. Jos tietäisivät, en usko että kukaan järki-ihminen enää näiden tietojen jälkeen polttaisi.
 
Niin ja se, jos joku tosiaan viitsii sanoa, että tupakka ei ole niin paha kuin huumeet / alkoholi. Tämä lause tulee vain pakosti naiivin tai muuten vain välinpitämättömän ihmisen suusta. Tällainen perustelu millekään päihdeaineen käyttämiselle (kun joku toinen aine on pahempi) on todella naurettava ja sääli, että joku oikeasti pitää sitä jotenkin parempana vaihtoehtona.
 
Täällä loppui tupakointi kuin seinään kun plussa pärähti ruutuun ja ei oo ees tullu minkäänsorttisia himoja tupakkaan. Mulla ilmeisesti oli tuuria että on näin helppo lopettaa :) Myös masuasukin isä on "lopettanut" tupakoinnin, ei kylläkään kuin seinään, mutta nyt jo vähentynyt vain muutamaan tupakkaanvuorokausi. Eli täällä menee ainakin vielä hyvin :)
 
Itse tupakoin yli kymmenen vuotta, ennen kuin tulin raskaaksi. Tosin aloimme avomieheni kanssa vähentämään tupakointia jo pari vuotta ennen, vaikkei lapsi ollut silloin suunnitelmissa. Kun sitten viime vuoden loppupuolella aloimme "yrittää" lasta, omat tupakkahimoni katosivat jonnekin ihmeellisesti ja vähensin entisestään, vaikken tehnytkään sitä mitenkään edistääkseni raskaaksi tulemista. Mies siirtyi pikkuhiljaa sähkötupakkaan, ja samalla oma tupakointini vähentyi "juopottelutupakoinniksi", siis polttelin vain silloin kun nautin alkoholia, eli korkeintaan yhtenä iltana viikossa.

Sitten tämän vuoden tammikuussa plussasin. Se oli perjantai-aamu, kun raskaustesti näytti vahvistuvaa punaista viivaa. Edellisenä iltana sanoin avomiehelleni, että "nyt käyn polttamassa viimeisen tupakkani pitkään aikaan". Ja niin kävi, olen ollut tupakoimatta siitä tammikuisesta torstai-illasta lähtien. Mielitekoja on kyllä ollut, ja olen nähnyt uniakin tupakoimisesta, mutta pientäkään lipsahdusta ei ole käynyt, en voisi elää niiden omantunnontuskien kanssa jos niin kävisi...

Avomies höyryttelee päivittäin sähkösavuketta, mutta alkanut senkin käyttöä vähentää. En olisi voinut sietää häntä röökinhajuisena (vaikka muuten tupakanhaju ei ällötä). Olen siis äärettömän iloinen että mieskin lopetti oikean tupakan polton. Tiedä sitten mitä vaaroja sähkösavukkeessa on, mutta tarkoitus on siitäkin päästä eroon.

Itse olen miettinyt, että kunhan tämä vauva syntyy, ja imetyskin loppuu, niin aion polttaa vielä tupakan silloin tällöin. Olen sallinut sen itselleni, mutta se ei tarkoita että tulen välttämättä koskaan enää polttamaan ;)

Tsemppiä kaikille lopettamista yrittäville! Jos saatte edes vähennettyä röökaamisen ihan minimiin, niin sekin on tosi hyvä juttu! Siitä on helppo lopetellakin pikkuhiljaa. En tiedä, olisinko itse saanut näin helposti lopetettua, jos en olisi jo etukäteen vähentänyt. Joillakin seinään lopettaminen toimii, jotkut tarvitsevat pehmeämmän laskun. Oli miten oli, jokainen tupakka vähemmän on askel kohti savuttomuutta!
 
Tupakointi loppui täällä päin kuin seinään, kun verikokeesta varmistui raskaus. Tein plussatestin muutama päivä ennen verikokeeseen menoa ja sanoin miehelleni, että lopetan siihen paikkaan kun tulos varmistuu. Päätös pitänyt tähän päivään asti :) Muutaman kerran on tehnyt mieli polttaa pari röökiä, varsinkin kun mies polttaa, mutta nykyseltään haju jo ällöttää. LA 8.2.2013 ja esikoista odotellaan :)
 
"Laittaisitko itse vauvasi kaasukammioon 9 kuukaudeksi ilman kunnollista hapensaantia? Tuskinpa. Joillakin on paha tapa ajatella, että mitä he eivät konkreettisesti näe, ei ole “olemassa”.

Ei se lopettaminen vaadi kuin itsekuria.
Nimim. kokemusta on."

Tämä oli mielestäni aika osuva lause, koska luulenpa tosiaan että moni suhtautuu raskaudenaikaiseen tupakointiin siksi niin "kevyesti", kun sitä ei oikeasti tajuta miten se sikiö siellä kohdussa niistä myrkyistä kärsii.
 
SSL
Ehdin polttaa 8vuotta ennen ensimmäistä raskautta, ja plussan jälkeen lopetin heti, ihan seinään, ja muutaman kerran on tehnyt tupakkaa mieli mutta ei tulis kyllä mieleekään polttaa. Polttamatta oleminen on niin helppoa, että en mitenkään ymmärrä miten joku ei pysty lopettamaan..
 
SSL > Tupakassa on pitkä liuta muitakin koukuttavia aineita kuin nikotiini. Riippuvuutta voi verrata heroiiniin. On hyvin yksilöllistä millainen riippuvuus kehittyy vai kehittyykö ollenkaan ja kuinka helposti siitä pääsee irti. Itse olen kyllä sitä mieltä, että raskauden vuoksi tupakoimattomuus onnistuu vaikka päällä seisoen. Fyysiset vieroitusoireet poistuvat muutamassa päivässä. Henkinen riippuvuus voi olla myös vahva. Itsellänikin se on se vahvempi, mutta motivaation löytyessä lopettaminen on helppoa. (Saattaa tehdä välillä mieli, mutta ilman kummempia vieroitusoireita päätöksessä on helppo pysyä. Täytyy vaan olla riittävä motivaatio itsekurin pitämiseksi.) Ymmärrän kuitenkin, että kaikille se ei ole yhtä kivutonta, koska riippuvuudet ovat yksilöllisiä. Onneksi on apuja tarjolla, jos sellaisia tarvitsee.

Hienoa, että olet pystynyt lopettamaan helposti! :) Onnittelut siitä!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: SoulSyndicate
Täällä taaskirjottelen.

Plussasin toissapäivänä nelosen,ja tupakki jäi taas samantien.
Aamulla kahvia juodessa tullut olo että jotain puuttuu ja kahdesti hakeutunut kädet takin taskuun,luultavasti etsimään tupakkiaskia..mutta onneksi siellä oli huulirasva,joten rasvasin huulet :) Kyllä on tällä äidillä hyvin hoidetut huulet jonkun ajan kuluttua ;) .

No ei,ei ole ollut vaikeaa (taaskaan).
Oikeestaan ollu aika jees olo,eikä ainakaan vielä oo tullu korviketta,karkkia tai muuta.
 

Yhteistyössä