Tupakointi ja imetys, mitä tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja anonymous
  • Ensimmäinen viesti
anonymous
Olin raskausajan tupakoimatta. Ensimmäinen kuukausi vauvan synnyttyä meni vielä hyvin savuttomuuden merkeissä. Toisen kuukauden aikana poltin viitenä päivänä (ei peräkkäisiä), 2-6 tupakkaa per päivä. Pidin imetyksessä taukoa tupakoinnin jälkeen 2-4 tuntia. Olisiko parempi jos olisin kuukauden imettämisen jälkeen lopettanut imetyksen kokonaan, koska nythän vauva on saanut myrkkyjä elimistöönsä? Olenko kumonnut savuttoman raskauden hyödyt nyt? Sisätiloissa en ole koskaan polttanut, eikä vauva ole ollut ulkona mukanani tupakoidessani.

Olen äärimmäisen väsynyt enkä saa tukea oikein keneltäkään. Kun vauva nukkuu kaikki ihmiset ovat töissä tai on yö enkä voi soittaa kenellekään, ja iltapäivän ja illan vauva valvoo, toisinaan aika itkuisenakin enkä silloinkaan voi soittaa kenellekään. Olen todella yksinäinen. Siksi tupakka tuntuu ainoalta mahdolliselta keinolta rentoutua. Ihannetilanteessa en repsahtaisi enää, mutta... Tiedän että on helppoa sanoa että no älä polta niin ei tarvitse miettiä koko asiaa. Kunpa olisikin helppoa olla tupakoimatta. Silloin kun olen polttanut, olen iloisempi ja jaksan puuhata vauvan kanssa, tarjota sille virikkeitä, hymyillä kun päälleni yrjötään, jutella iloisena kun syöminen keskeytyy kymmenettä kertaa... Ja sitten toisaalta ne terveyshaitat.

Jos alkaisin polttaa, olisiko järkevintä lopettaa imetys tähän ja antaa vauvalle korviketta? Tuntuu oudolta että suositellaan imettämään tupakoinnista huolimatta, koska en halua lapseni juovan syöpää aiheuttavia aineita sisältävää maitoa.
 
Hei, hienoa että pystyit olemaan raskausajan tupakoimatta. Nyt kun olet alkanut hiljalleen polttaa jälleen, selität syyt uskottavasti kysymyksessä, mutta myös ilmeisesti selität samalla itsellesi ja annat sitten itsellesi luvan polttaa. Minusta tupakointi ei oikeasti voi olla hyvien ihmiskontaktien vaihtoehto. Kysymyksestä ei käy ilmi, missä asut, mutta lähes kaikilla paikkakunnilla neuvola osaa ohjata äiti-vauvatapaamisiin, joissa tapaa samassa tilanteessa olevia äitejä. Pienen vauvan kanssa oleminen on usein pitkästyttävää ja turhauttavaakin, kun vauvasta ei oikein vielä saa seuraa. Siksi on tärkeää hakeutua kontaktiin muiden aikuisten kanssa, jotta voi vaihtaa ajatuksia. Tällaisesta paineenpurkumekanismista uskoisin olevan pitkän päälle enemmän iloa kuin yksin tupakoimisesta.
Tupakan terveyshaitat ovat suurempia sikiölle, kuin rintamaitoa syövälle vauvalle. Rintamaidon etuja pidetään suurempina, kuin tupakoinnin aiheuttamia haittoja, kunhan tupakointi ajoitetaan siten, että siitä imettämiseen kuluu vähintään 2 tuntia.
Sinun kannattaisi kuitenkin harkita tupakoimattomuutta myös itsesi vuoksi. Vaikka elämää tuntuu olevan paljon edessäpäin, ei voi ennustaa kenelle kuitenkin kehittyy syöpä, ennenaikaisia aivoverisuonikatastrofeja tai keuhkoahtautumaa. Ja lapsesi on mukavampaa kasvaa terveen äidin kanssa.

Kaija Hartiala
lastentautien erikoislääkäri
 

Yhteistyössä