** Tupla/tripla odottajat vuodelle 2014 **

Hei muijat,mikä buugi...:whistle: :ashamed: :D

No juu,tässä kun väsyneenä kirjottelee niin tommosta tekstiä vaan suoltaa..


Mua/meitä miehen kanssa alkaa pelottaa ja ahistaa koko touhu! Ihan oikeesti,mihin tää aika on menny,vastahan mä pissin tikkuun rv 3+ ja nyt jo poksuu ensi kerran rv 32..Tsiisus :O Kamoja hankkinu ja vaatteita pessy,jotenkin se tulee todellisemmaks (ja samalla pelottavammaks),vaikken silti usko että kohta meillä on kaksi vauvaa..Ihan hullua,kohta meitä on 5! Ihmeellistä,kun ensin ei meinattu saada ensimmäistäkään. Käytiin tutkimuksissa,piikitin nahkaan yli tonnilla hormoneja,käytiin IVF jossa ei silti ollu yhtään munasolua. Ennen tuota kävin endometrioosin takia laparoskopiassa,jossa toisesta munasarjasta poistettiin suurehko kasvannainen ja munis vahingoittui,joten yhdellä munasarjalla tuohon IVF:ään. Meni siis mönkään ja päätettiin luovuttaa. No menkat alkoi 30.9.2011 ja lähdettiin työnantajan tarjoamallle viikonloppu-reissulle hotelliin korpeen. Siellähän ei ollu muuta tekemistä kuin lillua altaissa ja tehdä sitä. Ja sitähän tehtiin..:whistle: :p Noh,siinäpä sitten kirosin viikkoja myöhemmin,että missä menkat,onpa kiva kun kierto sekasin. Koskaan ei ollu menkat myöhässä. Teinpä sit erittäin epäilevänä testin ja plussa tärähti! Voi sitä itkua ja onnea!! :heart:
No nyt sitten kun tuo neiti taapero pitää kiireisenä,eikä sitä jouda harrastamaan kuin joskus,niin siltikin taas luomu tärppi,vaikka imetinkin vielä! :)
Eipä siinä,saadaan toinen lapsi,ihana juttu. Siinäpä sit ihmeteltiin muutama viikko ja sitten totuus läsähti päin naamaria varhaisultrassa yksityisellä rv 7+: Odotan kaksosia!! Oli kyllä shokki ja suurensuuri ihme ja kumma. Miten mä voin odottaa kaksosia,kun ei ensimmäistäkään meinattu saada...
Nytpä sitten sama shokki kun alussa oli,alkaa nostaa päätään..Miten ihmeessä me pystytään hoitamaan kaksi vauvaa ja yksi tinttara taapero..hohhoijaa..
Ahdistaa ja pelottaa,ja varsinkin kun B-vauvalla ne aivokammiot on lievästi laajentuneet,niin tottakai se pelottaa että onko vauva jotenkin kehityshäiriöinen,miten sen asian kanssa voi elää?!!! Neiti ollut niin terve aina,yksi nielutulehdus,ei muuta ikinä. Nyt sitten toisella vauvalla voi olla häikkää paljon enemmän :( En mä oikeesti tullu koskaan esikoisen odotusaikana edes ajatelleeks että tytöllä voisi olla jokin vamma,vaan mä vaan oli raskaana,ilman mitään huolta muusta.. Toki nytkään en osannut odottaa paljastuvan enää mitään kun rakenneultrassa kaikki oli vallanmainiosti ja hyvin,mutta kuinkas kävikään :'(
Mun on pakko tunnustaa että ajattelenko ja tunnenko molempia kohtaan samoin..vai alanko jotenkin hyljeksiä B-vauvaa,osaanko ns. ottaa vauvan omakseni ja osaanko/hoidanko vauvaa samalla tavalla kuin toista.. En siis ole jotenkin ns. hyväksynyt koko asiaa... Mitään diagnoosiahan meille ei ole kerrottu,päinvastoin,lääkäri ei vaikuta kamalan huolestuneelta mutta eihän vauvan kehityksestä voi sanoa tässä vaiheessa kovinkaan paljoa..Varmaan joudutaan ravaamaan lääkäreillä jatkuvasti :(
Jossain kohtaan tuskastuin ja itkin itseni uuneen,että mä haluan terveen vauvan,ei mulla ole voimia/rahkeita/enkä varsinkaan halua mitään erityislasta :( Enkä taida vieläkään olla muuta mieltä..:ashamed: Ja just tän takia ahdistaa kun viikot vaan vierii ja syntymän myötä saamme tietää lisää vauvan tilasta..Haluaisin vaan olla raskaana ja toivoa että kammiot pienenevät ajan myötä,mitä harvoin kuitenkaan tapahtuu raskauden aikana :(

Tulipa pitkä selostus,eikä liittynyt oikeestaan mihinkään...

Eipä mulle sen kummepia. Välillä supistelee ikävästi,välillä maha menee pinkeeksi. Vaikee tehä mitään ja selkä väsyy äkkiä. Vaunuja ja vaippoja vaille on hankinnat..
Valmista on,mutta valmis mä en ole! Ensi ti on neuvola ja äitipoli on sit 3.2. vasta..
Närästää välillä,masu täyttyy sekunnissa ja sit ällö ähky vaivaa. Masussa möngitään kovasti,onneksi yöllä nukkuvat. Mä taas en. Nukun melkosen huonosti tai näen jotain ihan hirveitä sekopäisiä unia.. Vessaan herään pari kertaa yössä ja unta vaikea sitten taas saada. Missään asennossa ei ole hyvä ja masusta aletaan tökkiä,jossa asento ei miellytä :( Päikkärit sit tytön kanssa otan,mutta mieluummin nukkusin yöllä. Että näin.
Vaaka näyttää hurjia lukemia,painoa tullu alusta semmosen 13kg.
Mutta nyt puutuu jo käsi..


Hyviä vointeja kaikille!! :)



-Tipetsu ja tuplakupla 31+3-
 
Tipetsu; En halau olla ylioptimistinen postiivari vailla realistisuuden häivää. Erityislapsi tietää erityistä huolenpitoa ja erityistä jaksamista. Voi olla paljon rankempaa kuin ei erityisen lapsen kanssa.

Mutta erityinen lapsi saa vanhemmiltaan erityistä rakkautta kaiken rankkuuden lisäksi. Lapsi ei tule jäämään vähemmälle. Enemmänkin voisi pelätä sitä, että saako se ei erityinen yhtä paljon huomiota ja rakkautta kuin erityinen sisarus.

Älä turhaan mieti tuota erityisyyttä. Jokainen toivoo lapselleen parasta ja kaikki toivovat tervettä lasta. Harva sellaisen saa, sillä suurimmalla osalla ihmsistä on joku sairaus, joka sitten ilmenee joko heti synnärillä, ensimmäisen vuoden aikana, seuraavan vuoden aikana, kouluiässä, yläasteella, teini-iässä, aikuisena tai sitten vanhana. Aika useat ihmiset sairastavat tai sairastuvat johonkin krooniseen sairauteen jossakin vaiheessa. Erityinen tai sairas lapsi synnärillä ei tarkoita vähempää rakkautta, vähempää onnea tai vähempi onnistumista. Jaksaminen kasvaa yleensä tarpeen mukaan. Tietenkin ennen kuin lähtee juoksemaan maratonia, miettii jaksamistaan, mutta juostessaan huomaa, missä kohtaa pitää löysätä, missä kohtaa voi kiristää, pitääkö hiljentää, vaihtaa kenkiä, juoda nestettä, ottaa huikopalaa.... ymmärrätkö mitä tarkoitan. Kun sitten elää vaikka sitä ihan vain tavallista ei niin erityistä kaksoselämää, niin sitä venyttää jaksamistaan, jotta se riittäisi. Kun sitten ei enää jaksa, etsii apuja tai ratkaisuja tilanteeseen. Sitä jaksaa sen mitä jaksaa. Loppu jää jaksamatta. Mutta yleensä ihmiset auttavat mielellään, kun vain osaa pyytää apua. Toivottavasti ymmärrät, mitä ajan takaa :)
 
Voi Tipetsu! Toivottavasti huoli on turhaa ja molemmilla masuasukeilla kaikki hyvin.
Jenniferi oli kuitenkin todella hyvin kiteyttänyt sen, mitä minäkin ajattelen. Kyllä kaikesta jotenkin aina selviää, kun on pakko... Ja vaikken mikään uskovainen olekaan niin uskon kuitenkin, ettei kenellekään anneta enempää taakkaa kuin hän jaksaa kantaa. Kyllä kaikki aina jotenkin järjestyy.

Mutta en minäkään ole oikein missään vaiheessa osannut nauttia tästä raskaudesta, kun koko ajan miettii mikä kaikki voi mennä pieleen. Ja miten sitä ylipäänsä sitten selviää kahden pienen vauvan ja tuon vajaa 3-vuotiaan taaperon kanssa.

Tiistaina äitiyspolikäynti oli todella nopea. Kaikki hyvin, molemmat lapset kasvaneet hienosti (painoarvio 1200 g molemmilla). Kohdunkaula vielä tiukasti kiinni (tuli lupa kevyeen liikuntaan, kun sairaslomalle jäämisen jälkeen ei ole supistellutkaan). Salaperäinen A varmistui nyt myös tytöksi. Eli meille on tulossa sekä poika että tyttö! Piti heti käydä ostamassa muutama vaaleanpunainen vaate, kun esikoiselta on jäänyt vain poikavaatteita :)

Tällä hetkellä mieli on kuitenkin melko apea. Mulla on ilmeisesti vatsatauti. Aamulla heräsin siihen, että pitää päästä vessaan ja nopeasti. Vatsa oli ihan kuralla. Toisaalta se on ollut jo useamman viikon melko löysällä, joten vielä silloin epäröin onko kaikki kuitenkin ok. Sitten koetin syödä banaanin aamupalaksi, joka pysyi sisällä 2 minuuttia. No vatsataudiltahan tämä vaikuttaa. Kuumetta on nyt 39 astetta. Pieniä kulauksia juotavaa on kuitenkin pysynyt sisällä, joten jospa tämä tauti menisi nopeasti ohi. Hiukan hankalaa, kun vatsaa muutenkin kolottaa tyyppien kasvun vuoksi niin erottaa, mitkä kivuista kuuluu raskauteen ja mikä tähän vatsatautiin...

Vähän on myös neuvoton olo. Voinko mä nyt ihan normaalisti sairastaa tätä vatsatautia vai pitääkö tehdä jotain erityistä? Kokemuksia? Neuvolantäti oli jo lähtenyt viikonlopun viettoon, kun yiritin soittaa. Tietty voishan sitä soittaa äitiyspolille varsinkin, jos olo huononee.

Taapero on räkätaudissa ja valitteli juuri korvaansa päiväunille mennessä. Taitaa mennä sairasteluksi koko viikonloppu. Kunpa poika ja mies välttyisi tältä vatsataudilta. Viime keväänä oltiin koko perhe koko pääsiäinen oksutaudissa ja maattiin vaan meidän sängyssä katsoen nettivideoita. No tulipa ainakin vietettyä aikaa lähekkäin koko perhe. Taapero on kyllä tänään ollut erityisen kiltti, kun äiti on kipeä. Ihana poika mulla!

Aurinkoista ja mukavaa viikonloppua teille kaikille!
Ihana, kun on tällainen foorumi jonne purkaa sydäntään ja kiva lukea myös muiden kokemuksia.
 
Tosi kauniisti kirjoitit Jenniferi, täällä lueskelin ihan tippa linssissä! Vomahali Tipetsulle :hug:

Tervetuloa mukaan Sirkkunen! :)

Sitten nopeasti ON: Näyttäisi támän päiván ultran mukaan siltä, että meille olisi tulossa kaksi poikaa ja tyttö! Oli kuulemma harvinaisen hyvát näkymät, mutta onhan tämä hyvin aikaista vielä.

Mukavat viikonloput!

Tulppu & Salamatkustajat 15+5
 
Tervetuloa sirkkunen ja tuplasti onnea!:heart:

Jennifer kirjoitti kyllä todella kauniisti:heart: Iso voimahali täältäkin Tipetsulle:hug: Toivottavasti tilanne syntymän jälkeen kuitenkin normalisoituisi ja kaikki hyvin:heart:

Tulpulle onnea hyvistä ultrakuulumisista:heart: Toivottavasti erinomainen tilanne masussa kestää loppuun saakka:heart:

(.) Itse kävin eilen myös ensimmäisellä äitipolikäynnillä. Aivan huippu keski-ikäinen miesylilääkäri tutki masun huolellisesti. Edelleen, selkeä monokoriaalinen raskaus. Yksi istukka, ohut välikalvo.
Tällähetkellä minullakin kaikki erinomaisesti. Virkeitä veitikoita ja rakenteet tähänmennessä kunnossa.
Lapsivettä hyvin, verivirtaus hyvä. Painoivat n. 130g ja pää-perä 9cm vastaten hyvin viikkoja.
Näyttäisi myös siltä että oma jääkiekkokentällinen alkaa olla muodostumassa, poikia siis povaili :D Odotin että tieto olisi minulle jotenkin raskas ja pudottava, mutta ei, repsahdin vain naurun remakkaan. Kesällä mulla on siis kuusi poikaa :D
Kontrollit 2vkon välein. Riskeistä kerrottu. Nyt jatketaan odotusta ja toivotaan että masussa kaikki olisi jatkossakin erinomaisesti:heart:
Viikkoja nyt 15+1.
 
Mahtavaa, että on tullut monille hyviä uutisia :) Kiitokset Hellanlettas onnitteluista, hiljalleen alkaa asiaa paremmin sisäistämään.

Sinänsä hauska, että ultraan tuli mentyä varmistamaan, että masussa kaikki hyvin ja yllätys oli kyllä melkoinen kun siellä olikin kaksi vesseliä muhimassa. Suvussa ei ole kaksosia, joten asiasta on kyllä vitsailtu, että mitä jos..mutta todellisuudessa ei ole pätkääkään ajateltu, että näin voisi todella olla. Ihanaa kuitenkin, että näin on!!

Onko teillä muilla ollut alkuraskaudesta mahan kanssa millaisia tuntemuksia? Parisen päivää ollut vatsalihakset jotenkin venytetyn tuntuiset. Masu ei ole kuitenkaan ollut mitenkään kipeä tms muuta vaivaa ole ollut, huomaavaan puuhastellessa, että ihan kuin olisi käynyt vasta rajun salitreenin tekemässä vatsalihaksille.=)
 
Täällä poksuu rv 32 POKSPOKS!!


Mutta voi jumaliste,etä mua ottaa aivoon koko homma!! :mad: MÄ EN PYSTY NUKKUMAAN YÖLLÄ!!! On niinkus maku menny koko raskaudesta,koko ajan v*tuttaa ja väsyttää,esikoinen vänisee jotain eikä pinna kestä kuunnella sitä..
Mä olen nyt viikon putkeen kärsiny tästä paskasta. En mä kipujen tms. takia valvo,vaan kun en vaan saa nukutuksi. Vessaan herään 2-3 kertaa yössä ja sen jälkeen vaikee enää nukahtaa. Siinäpä sit pyörin sängyssä siihen asti kun taas pitää nousta vessaan. Ihan oikeesti,voisin vaikka itkee. Kyllähän sitä päivällä saa nukkua tytön kanssa,mutta kun se tuntuu olevan yöstä pois.. Tosin samapa tuo näkyy oleva nukunko päivällä vai en,valvon yöllä joka tapauksessa :(
Kyllä kauhulla ja pelolla ootan sitä että tähän nyt vielä kaksi vauvaa hoidettavaksi tulee,joiden kanssa valvotaan yöt,voi herrajumala!!! Mihinkähän tässä vielä joutuu,lataamoon varmaan jossain kohtaa.. :headwall:
Mitä mä voin tehdä? Neuvolassahan ne lässyttää että tämä kuuluu tähän raskauteen.. Melatoniinia purkista ei suositella raskaana oleville,ylläri!

Hohhoijaa..nyt ei paljo nappaa!



-Tipetsu ja tuplakupla rv 32-
 
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille, täälä on nyt sit 11+0 ja alkaa olo olla hieman huojentuneempi ja mieli väkisinkin pyrkii ajattelemaan kaikenlaisia hankintoja :) . Sirkkunen me taidetaan olla melkein samoilla viikoilla,kiva kun on joku kanssa jännääjä samoilla viikoilla :) Tällä viikolla olis sit np-ultra ja hieman kyllä jännittää jo.
 
nasu-80 Mennään joo ihan samoilla viikoilla :) Mulla nyt 10+5, np ultra tiedossa ensi viikon perjantaina. Mulla myös on maha kasvanu jo, oikeastaan tämä rv 10 viikko on ollut semmoinen, missä tuntuu, että on maha plopsahtanut esiin. Peitteleminen meinaa olla vähän hankalaa jo.

Miten oot nasu-80 voinnut? Saat myös kyllä laittaa mielellään meiliäkin laitan sulle yvtä tulemaan!
 
Hellou!

Tipetsulle voimia :heart: :heart: :heart:. Kärsin itsekin unettomuudesta muutamia vuosia sitten ja se oli kyllä haastavaa. Kuitenkin jotenkin niistä päivistä selvisi. Mun oli lopulta pakko laittaa lääkkeillä kierre poikki. Se auttoi ja aloin taas nutkkua. Ota uudelleen yhteyttä neuvolaan ja kerro kuinka väsynyt olet tilanteeseen. Kyllä niiden on pakko ottaa asiaan kantaa. (Muutakin kuin tuo et kuuluu asiaan.)

Sirkkuselle tervetuloa :flower:!!

ON: Kävin myös viime pe Taysissa toisessa kontrollissa. Pakko yhtyä Hellanjestaksen näkemykseen mieslääkäristä. Hän oli huippu :). Vauvoilla oli kaikki hyvin :heart:. Mitat vastas viikkoja ja vauvat olivat kasvaneet tasaisesti. Meillekin lääkäri veikkasi poikia :heart: :heart:. Voiko muuten näillä viikoilla tehtyihin veikkauksiin luottaa? Tekisi meinaan jo mieli lähteä kunnolla vaateostoksille :).

Hellanjestas meinaatko muuten mennä Taysin järjestämään monikkovalmennukseen (kertaamaan :D)?

Timmutar joko tauti helpotti? Kuinka selvisit?


Kaisuli rv 18+1..Jee!
 
Moikka Kaikille!

Tipetsu: Tosi paljon voimahaleja sinne. :hug: Mä olen ollut kanssa tosi väsynyt viimeisen kuukauden. Unet yöllä ovat todella vähäisiä ja katkonaisia. Pyydä neuvolasta tosiaan lisää apua. Onko teilläpäin käytössä lapsiperheiden kotipalvelua, suosittelen pyytämään neuvolasta lisätietoja tosta jos et siitä tiedä. Sieltä saa ainakin päivään helpotusta lapsen hoitoon yms.

Joku kyseli alkuraskauden oireista: mulla ainakin oli kaksosraskaudessa alusta asti paljon enemmän liitos- ja lihaskipuja. Varsinkin vatsalihaksia ja pakaroita vihotteli jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Vatsa kun kasvaa siitä hetkestä kun se lähtee kasvuun huomattavasti yksöisraskautta nopeammin, joten vatsalihakset on ainakin kovilla. Mulla tosin oli alussa n. 2kk kestävä raju pahoinvointi, mikä myös kipeytti vatsalihakset ja koko maha oli kipeänä useita viikkoja. Voi sitä oksennuksen määrää! Siksi mulla ei alkuun oikein mahakaan näkynyt selvästi, kun painokaan ei noussut yhtään. Mutta mutta, voi niitä aikoja kyllä se paino sieltä lähti nousemaan, piru vie! :popcorn:


No juu, tätä päivää: täälläkin meni viikonloppu mahataudin kanssa kieriskellessä ja se oli aivan kamalaa! Pe se oksentaminen alkoi ja su yöllä päättyi! Ajattelin, että kyllä nyt koitellaan tän muijan kestävyyttä! Tänään aamulla sanoin ultrassa, että nyt tää saa riittää ja niimpä sovittiin että ensi keskiviikko aamuna aletaan rauhallisesti käynnistelemään! Jippii!! Käynnistystapojakin kun on näköjään aika monenlaisia. Mutta siis ts. mulla olisi näillä näkymin nyytit kainalossa viimeistään torstaina! :heart:

Tsemppiä ja voimia oikein kovasti kaikille teille odotukseen, missä vaiheissa nyt kuka ikinä onkin!! Koittakaa nauttia sen pienenkin verran jos vain pystytte. Ulkoilkaa paljon te ketkä vielä voitte!!!! Ostelkaa jotain pientä kivaa itselle ja vauvoille se piristää aina mieltä :)

Minttu & miniboys 38+1
 
Kiitos Minttuma minä se taisin olla se alkuraskauden oireiden kyselijä. Itse ensimmäisiäni tässä odottelen, joten raskaana olosta ylipäänsä ei ole kokemusta ollenkaan :)

Mulla nyt tässä viime viikon aikana tosiaan tullut noita erilaisia pikku kolotuksia juuri vatsalihaksiin. Vatsaa oon yrittänyt parhaani mukaan rasvata, että olisi iho sitten venyväinen niin, että raskausarpia ei tulisi ihan koko mahan täydeltä :)

Sulla alkaa siis Minttuma olee H hetki lähellä, mieletöntä :heart: Hyvää vointia vielä viimeisille masunkasvatuspäiville!!

Sirkkunen 10+5
 
Oijjoi,kohta saadaan seuraavat tuplamuruset :heart: :heart: Onnea matkaan minttuma :heart: Oletkin päässyt pitkälle. Omat esikoistuplat syntyivät rv 38+2=)

Tipetsulle myös jaksuhalit :hug:

Kaisuli onnea poikalupauksesta :flower: Olikos teillä vanhemmat lapset mitä mallia?
Mulle tuli tänään käynnin potilaskertomus ja mielestäni sukupuoliveikkaus saa olla aika varma jos sen uskaltaa rv 15 siinä mainita =) Varmistan toki vielä ensikäynnillä mutta itse elän kyllä sillä ajatuksella että poikia tuloo :heart:
Joko sulla katsottiin rakenteita vai onko rakenneuä sinulla vasta 2vkon päästä? Entä seuraavatko kohdunsuun/kaulan tilannetta...tai katsoiko sinulla nyt sitä?
Lääkäri oli kyllä huippu...voisi vaikka rakastua:LOL:
Tuosta monikkovalmennuksesta minulle ei olekaan vielä puhuttu mitään. Oletko sinä menossa?
En kuulu enää edes monikkoyhdistykseen.

(.) Pienet potkut ne vaan voimistuu ja lisääntyy päivä päivältä:heart:
Huomena reilu viikon sairasloman jälkeen kokeilemaan taas työntekoa =)

Hellanlettas & Nysät 15+3
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vaan jaksamisen toivotuksista :)

Huomennahan sitä neuvolaan mennään. Meillä sama täti kuin esikoisen aikana ja silloin kun valittelin unettomuutta,tuumaili vaan että "se on luonnon keino valmistaa äitiä tuleviin yöheräilyihin..." Jepjep. Ei ne siellä siihen sen kummemmin puutu.

Tuosta perhetyöntekijästä. Siitä puhuttiin joskus ekoilla neuvola käynneillä ja äitipolillakin mainittiin jonkun tapaamisesta jossain vaiheessa raskautta,mutta ei niistä ole puhuttu enää. Kuulin jossain vaiheessa että täältä meidän kylältä on lakkautettu tämä kotiapulainen tai mikä nyt onkaan. Mutta nyt kuitenkin kuulin kaveriltani,joka töissä päiväkodissa,että tuleekin takasin tämä palvelu.. Lupasi selvitellä tarkemmin millanen tilanne pitää olla että sen saa.
Meillähän siis on isi kotona ja mun äitikin on poissa työelämästä,niin kyllä siitäkin apuja on että en sit tiedä saatasko me ees mitään jeesiä mihinkään kun on "jopa" 6 kättä omasta takaa hoitamassa kolmea lasta vaikka kellon ympäri..
Nyt vaan tuntuu varmaan niin rasittavalta nuo tytön vinkumiset kun ite on niin poikki koko ajan. Tyttöhän nukkuu yöt läpeensä omassa huoneessa eli sikäli yöt rauhallisia,mutta kun itse pyörin ja hyörin,vaihdan asentoa koko ajan,enkä ees siksi että koskis johonkin,vaan ihan vaan vissiin pyörimisen ilosta :headwall:

Ihmettelen kyllä jos ei hemoglobiini oo laskenu,koko ajan ollu laskussa,eka käynnillä oli 132,viimeksi kuukausi sitten oli 118..


Mutta yötä odotellessa,jos vaikka köllis loppuillan sohvalla.



-Tipetsu-
 
Tipetsu ootko muuten kokeillut syödä yöllä jotain, esim palan leipää ja maitoa, jos un ei tule takaisin. Matala verensokeri nostaa stressihormonien määrää veressä. Tämä piristää ja estää nukahtamisen. Kandee kokeilla!
 
Moikkamoi !

Ekaks tervetuloa Sirkkunen sekaan ! :) Ja Minttuma, mä niiiiin jo haistan sen vauvan tuoksun, mikä sulla on jo kohta kainalossa... :heart:

Tipetsu, mä niin tiiän tuon sun olon ! Täällä on vedetty nyt jo kans useampi viikko muutaman tunnin unilla, jotka nukutaan 15-45min pätkissä sängyssä, sohvalla, istuallaan tai epämääräisessä vaaka-asennossa..mulla noi unet vie kylläkin kivut, nivelkivut sen kuin jatkuu jatkumistaan ja pahenee päivä päivältä. Nyt on sit entinen paikka sohvallaki epäsopiva, ennen se oli paras paikka nukkua, nyt on lonkat tulessa jo 15min jälkeen.. :headwall: Että todellakin Tipetsu alkaa niiiiiiiiiiiiiiiiin mennä maku koko raskaudesta !


Mulla olis huomenna äitipoli, ajattelin sanoa, et ensviikon alkuun odottelen, sit saa riittää. Pian 4kk nivelkipuja takana, nyt alkaa olla univaje sitä luokkaa, et juurikin Tipetsun mainitsemat pienetki vinkumiset toisten lasten suusta saa sellasen raivon valtaan, ettei mitään järkeä enää kenenkään kannalta tämä touhu..isäntä on ihan helisemässä, ku sekään ei saa nukuttua mun hippasun takia ja sen kuitenki pitää joka aamu töihin selvitä..tänäkin aamuna mä olin ollu sohvalla jo klo 2:00 hereillä, keittelin sit isännälle klo 5:00 aamukahveet ja syökäsin banaania...menin sit sänkyyn ja klo 6:30 kattelin viimesen kerran kelloa, sit siinä 9 pintaan lapset tuliki herätteleen..hyvillä mielin mamma nous taas aamuun ! :headwall:

Mutta huomista odotellessa, jospa mä saisin sen leikkausajan tietoon ja sais OIKEASTI päivän, jota odottaa..nyt ei muuta haluais ku vaan vauvat syliin.. :heart:


Jaksuja itse kullekin, ei tää elämä aina mitää helppoo oo..tukka irti ja menoks ! :LOL:

Bubblis ja muksoset 35+5
 
Kaisuli Juuh,aina kun herään veskiin kävelen keittiöön ja syön jotain,muttei sekään ole auttanu samaan unta nopeammin : /


Bubblis Voi hitto,ei sulla kyllä oo kovin kivat oltavat :( Jaksamista sinne!
Ja hyvinhän sulla on jo viikkooja läjässä,kyllä ne varpilla kohta päästää vaavit sun syliin. Ihanaa. Itekään en malttas oottaa,mut samaan aikaan toivosin että pysyn kasassa vielä kaaauaan! Tukka irti ja menoks...:LOL: :LOL:


Minttu Sullakin meinaa olla H-hetket käsillä,hiiiih!! Hyvät viikot on! :)


Ja jennifer Kiitos kirjoituksestasi :kiss: En oo muistanu kommentoida, kun niin kypsänä unettomuudesta vaan kirjottanu... Saatoin vaikuttaa typerältä ja itsekkäältä teksteineni erityiselapsesta :ashamed: Toki lapsi on yhtä rakas,mutta mä pelkään sitä miten jaksan ja, miten ja miloin pystyn hyväksymään asian. Kun toinen on niin avuton ja pieni ja kaikkee,tahtomattaan saanu jonkun ihme häiriön päähänsä,josta varmaan syytän itseäni :(
Sitten leikkausksin jossa päähän ehkä joudutaan laittaamaan letku loppuelämäkseen,joka pitää paineen aivoissa normaalina..:( Ihan kauheeta,reppana! :'( Mutta onneksi on edes tuo letku-juttu hoitona,huuh!


Viime yönä sain jopa vähä paremmin nukuttua,jeee! Mutta tyttö itkeskeli jotain muutamaan otteeseen jossain 02-03 välillä,se piti sitten hereillä ja kun oikeen kuuntelemalla kuuntelin sitten hetken,että alkaako itkeä uudestaan..Mutta parempi yö kuin moni muu. Toivoisin silti että voisin nukkua täysillä nämä loput yöt ennen synnytystä.


Bubblista lainatakseni: Tukka irti ja menoks.. :D



-Tipetsu ja tuplakupla 32+1-
 
No ni, se olis sitten meikällä lähtö lähellä! :wave:

Kaikki kotona valmiina ja kassit odottaa oven vieressä aamua. Tosi hyvillä mielin olen lähdössä sairaalaan :) Aamulla 8:30 alkaa käynnistys. Veikkaan, että vähän voi alkaa yöllä jännittään, mutta sitähän sanotaan että pieni jännitys parantaa suoritusta ;) Alatiesynnytyksellä lähdetään etenemään, A pää alaspäin. Ja kaikki kivunlievitykset otan mitä vaan on mahd.! :whistle:

Nyt vielä aattelin pistää petivaatteet ulos pakkaseen ja mennä illalla saunaan, se olis sit sillä taputeltu tää raskaus, ah ihanaa :heart:

Onneks pakkasen on luvattu laskevan ens viikolle, helpottaa kotiutumista huomattavasti.

Jaksuja kaikille ja "nähdään" taas pian!! :)

Minttu & "miniboys" 38+2 (kohta nähdään kuinka minejä sitä enää ollaankaan ;)
 
Voimahali Tipetsulle, toivottavasti yöt alkaisivat helpottaa. Ihan kiva ois kuulla antoivatko ne neuvolasta jotain vinkkejä helpompiin öihin?

Voi Bubblis parka. Eipä kivalta kuulosta sinunkaan yösi. Onneksi ei ole enää montaa viikkoa jäljellä... Voimahali myös sinulle!

Tsemppiä Mintulle huomiseen koitokseen! Vauvauutisia odotellessa...

Miten jotenkin itselle tuntuu vielä niin kaukaiselta ajatukselta tuo synnytys (nyt rv 28+5) vaikka toisaalta tähän odottamiseen alkaa jo kypsyä. Haluaisin kuitenkin ehtiä vielä tekemään kaikenlaista ennen vauvojen tuloa. Sitä harhaa minulla ei enää esikoisen jälkeen ole, että "teen sitten äitiyslomalla, kun on aikaa". Nyt haluan äitiyslomalla vaan olla ja nauttia vauvoista, joten esim. koti on saatava kuntoon ennen vauvojen saapumista. (Viimeksi muutettiin, kun esikoinen oli 3 viikkoa vanha ja muuttolaatikoiden purkamisesta tuli melkoinen stressi. Meillä kun ekat kunnon pitemmät päiväunet nukuttiin vasta puolivuotiaana!)

Vatsatauti oli onneksi nopeaa lajia. Perjantaina kyllä soitin illalla synnärille, kun kuumetta oli 39,5 astetta ja olo todella kaamea. Mutta koska ei supistellut ja nesteet pysyivät sisällä niin sai jäädä kotihoitoon. Jos nesteytys ei olisi kotioloissa onnistunut, niin sitten olisi pitänyt mennä terveyskeskuksen päivystykseen tiputukseen. Lauantaina tuli (harjoitus)supistuksia ja en meinannut oikein tuntea Ipanan&Pirpanan liikkeitä, mutta ehkä heilläkin oli energiat vähissä, kun äiti oli ollut vuorokauden paastolla. Sunnuntaina olo oli jo normaali ja tyypit voimistelivat tavalliseen tapaan.

Mites onko kenelläkään kokemuksia monikkoperhevalmennuksesta?
Täällä meilläpäin alkais helmikuussa, mutta se saattaa aikataulullisesti olla meille vähän myöhäinen niin emmimme mennäkö vai ei. Toisaalta jotain opastusta ja vinkkejä arkeen kahden vauvan kanssa olisi kiva saada. Muutamia kirjoja ja opaslehtisiä olen kirjastosta lainannut ja lukenut, mutta jonkinlainen vertaistuki ja käytännön kokemukset voisivat olla mukavia...
 
Onnea matkaan Minttu :heart:! Innolla jään odottamaan vauvauutisia!

Hellanjestas meillä aiemmat lapset tyttö, poika ja poika =). Veljekset olis mielissään, jos tulokkaat on poikia. Tytär uhkas muuttaa pois kotoa..:D. Ensi kerralla katsotaan vähän rakenteita ja kuulemma jatketaan sitä seuraavalla kerralla. Kohdunsuuta ei katsottu nyt, kun ei ole enää ollut supistuksia niin paljon. Olispa sama lääkäri myös seuraavana pe!! Monelta sulla aika seuraavalla kerralla? Mulla on klo 10 =). Tuleekin pitkä reissu, kun samalla kerralla myös diabeteshoitajan tapaaminen. Tays järjestää monikkoperheille valmennuksen, jossa käydään läpi raskautta, synnytystä ja lapsivuodeaikaa. Sen pitää Taysin kätilöt ja samalla käydään tutustumassa myös keskolaan. Valmennus kestää noin 2,5h. Täältä voi käydä ilmoittautumassa : Pirkanmaan sairaanhoitopiiri: Potilaille & läheisille: Monikkovalmennus. Mä kävin kans just jättämässä ilmoittautumisen. Kutsuvat kirjeellä, kun tarpeeksi porukkaa kasassa.

Kaisuli rv 18+2
 
Neuvolassa käyty eikä siellä paljon tullu kun myötätuntoisia nyökkäyksiä valvomisesta : / Mutta muuten siellä kaikki ok. Sf oli 36 ja huvittavan näköstä oli kun näytti käyrää,niin mulla oli joku oma käyrä näytön yläosassa :D Toki käyrästö on yksöisraskaus-käyrä..
Hb oli 121 (118) oliki noussut viime kerrasta
Paino +800/vko yht: 13,1kg tullu
RR 117/76

Sykkeet ja liikkeet ok,A-vauvalla syke tosi nopee mutta B:llä huomattavasti hitaammat..Kauan niitä kuunteli,mutta tuumaili olevan normaalit kuitenkin. B:llä on syke ollut aina hitaampi,ihan alussakin kun omalla dopplerilla kuuntelin,niin eron kyllä huomasi.. Terkka sanoi että ne on niitä yksilöllisiä eroja nämäkin. En tajunnut lukuja kysyä,mutta A:lla varmaan jotain 150 ja B:llä 120-130. A kyllä mylläsi kovasti,B-liekkö nukkunut. Vauvat kyllä tuntuvat liikkuvan vuorotellen.

Puhuttiin vähän myös synnytyksestä,josko kävisin pelkopolilla juttelemassa ehdotti terkka. Kunhan ensi kerralla käyn äitipolilla ja synnytyksesta sielläkin tarkotus puhua,niin terkka ehdotti että sen perusteella sit kävisin juttelemassa. Kun sektiosta aikaa niin vähän,niin tutkailee kohtulihasta yms. Pakko sanoa että molemmissa tavoissa hyvät ja huonot puolensa. Alakautta en ole synnyttänyt,mutta siis lähinnä tämä,että kun en voi hallita tilannetta itse,se pelottaa. Ja ympärillä oleva härdelli saa mut paniikkiin ja hätääntymään..
Pitää miettiä nyt.
Neuvolassa on ihan kiva käydä :) Musta on kyllä koko ajan tuntunu liian vähiltä nuo neuvolakäynnit vaikkei siellä nyt sen kummempia tapahdukaan. Sairaalassa se on jotenkin kliinisempää eikä niin rentoa jutustelua vauvoista ja raskaudesta,kuin neuvolassa..


Nyt iltapuuhiin!


-Tipetsu ja tuplakupla 32+1- ........edelleen :p
 
Oonpa aktiivisesti aloittanut tänne kirjoittelun.. :LOL:

Mulla oli sokerirasitus ja niin kävi, että arvot ylittyivät (tai se 2 t paastoarvo ylittyi). Sormenpäät jo ihan kipeänä, kun kotona joudun mittailemaan. Nyt tuntuu, että en edes uskalla syödä mitään. Painolukemat jo ihan hirveät, 15 kg tullut. :( Ilmankos näitä vaivoja nyt löytyy.. Toisaalta en ihmettele tuota painonnousua, koska en ole päässyt liikkumaan kovin hyvin. Mieli tekis kovasti lenkille ja pyöräilemään.. Ekassa raskaudessa tuli 12 kg ja tokassa 9 kg. Molemmissa tunsin itseni tosi painavaksi, mutta nyt ihme kyllä en. Turvotusta ei ole missään. Verenpaine on parempi kuin ennen raskaaksi tuloa.

Mulla oli tosiaan 2 kk väliä neuvolakäynneillä ja älyttömän väsymyksen syyksi selvisi niinkin yksinkertainen asia kuin hemoglobiinin lasku... Äitiyspolilla mulla siis ei ole koskaan tutkittu muuta kuin sikiöiden vointia. Ensi kerralla jos eivät tee mitään muuta, niin täytyy pyytää sitä alatutkimusta. Aiemmissa raskauksissa tässä vaiheessa tehty kahteen kertaan. Neuvolalääkärille kuitenkin päätin olla menemättä. Sinne ajan olis saanut rv:lle 30.

Tipetsu : Mulla ollut mukavia nuo äitiyspolikäynnitkin. Kätilö ottaa aina vastaan ja kyselee miten on mennyt ja kertoilee asioista. Fysioterapeutille mun olis mentävä selkäkipujen vuoksi, kun ei tämän tyyliseen kipuun tukivöistä ole apua. Siitäkin viimeksi juteltiin.

Silloin kun sain tietää odottavani kaksosia, niin ensimmäisenä tuli mieleen, että pystyykö kaksosia imettämään? Tuo ajatus ei ole hävinnyt viikkojen kuluessa mihinkään.. Imetystyyny tekisi mieli ostaa, koska tuntuu että tyyny jakojen välissä nukkuessa ei enää riitä vaan pitäis saada muutenkin kropalle lisää tukea. Mietityttää, että tuleeko sille myöhemmin käyttöä? Melkoisesti hintaa isoilla imetystyynyillä. Käytettynä ei ole lähettyviltä tullut sellaisia vastaan.

Synnytys myös pyörinyt mielessä jo pitkään vaikka tässä toivottavasti on vielä pitkä aika siihen. Kuopus nimittäin syntyi sellaisella vauhdilla, että ei meinattu saliin asti ehtiä. Ilman kivunlievitystä syntyi. Se ei tosin ollut mitenkään hirveää, että ei siitä ikäviä muistoja jäänyt. Se lähinnä mietityttää, että älyänkö lähteä ajoissa sairaalaan. Tietty voi käydä niin, että joutuu olemaan siellä jo valmiiksi. Hirvittää myös se, että jos A syntyy alakautta ja sitten jos B ei pystykään syntymään niin. Kovia pyörijöitä ovat vielä (varsinkin A), kun on tilaa. Viime ultrassa olivat peput alaspäin molemmat. Jos meinaa A olla niin sitten synnytyksen lähestyessä, niin en taida uskaltaa alakautta synnyttään. Mutta myönnytäänkö tuollaisessa sektioon?? Sekin kyllä hirvittää...

maamii ja rv 26+0
 
maamii Mä huutelen täältä jo kaksoset maailmaan saaneena pariin mietintään kommenttejani :)

Mä ostin imetystyynyn käytettynä vaikka mulla oli jo epäilys, että imetys ei tule kaksosten kanssa onnistumaan (epäonnistui esikoisen aikana). Mä ostin Doomoo Buddyn (löysin onneksi edullisen tori.fi :stä). No, ennakko-odotukseni ei pettäneet enkä onnistunut imetyksessä.. Mutta tyyny ei ole ollut turha hankinta. Mä oon päivät yksin kotona ja syötän kaksoset sen tyynyn avulla pullosta. Näin saan syötettyä heidät samaan aikaan. Siinä heidät saa kuitenkin laitettua vähän kaltevaan asentoon. Mä pohdin, että vauvojen kasvaessa tyynyä voi käyttää myös lattialla niin, että vauvat saa laitettua nojaamaan tyynyä vasten ja istumaan opetellessa. Doomoon tyyny sisältää pientä mikroraetta, niin on tosi muotoiltavissa.

Mulla oli A perätilassa ja B raivotarjonnassa. Mä sanoin äitipolilla, että en halua synnyttää perätilassa olevaa ja sen kummemmin kyseenalaistamatta asiaa varasivat ajan sektioon. Jos olisin halunnut synnyttää alakautta, niin sekin olisi ollut mahdollista. Siinä tapauksessa lantio olisi kuvattu ja varmistuttu, että perätilassa mahtuu tulemaan ulos. Mulla oli takana yksi normaali alatiesynnytys . Tämä siis Helsingissä Kätilöopistolla. Päädyin siis suunniteltuun sektioon, joka oli tarkoitus tehdä Naistenklinikalla. Vauvat päättivät vaihtaa suunnitelmaa ja tulivat maailmaan kiireellisellä sektiolla :) Lapsivedet meni su-ma välisenä yönä, kun sektioaika oli varattu maanantaille :) Itse olen toipunut sektiosta todella hyvin. Söin särkylääkkeitä vajaan viikon. Haava on parantunut hyvin. Vatsa on navan alapuolelta hieman tunnoton, mutta se voi olla sitä vuodenkin ajan.

Pohjoistuuli ja A&N (reilut 6 vkoa)
 

Yhteistyössä