Tuplamammat 2013-2014

Osallistujat:

Omppuf / Tommi ja Mimosa / s. 24.1.2013 / rv 36+5

Ennanniina / Ansku ja Hensku / s. 6.2013 / rv 35+2

Nicci / V1 ja V2 / s.11.6.2013 / rv 37+0 / V1 49 cm/ 3110 g ja V2 49 cm/ 2860 g

Sunshine84 / Petter ja Patrik / s. 25.7.2013 / rv 33+5

PallukkaAllu / Luka ja Lilja / s. 5.9.2013 / rv 31+6 / Luka 40cm ja 1700g, Lilja 41cm ja 1740g

Jk79 / Aleksi ja Lauri / s. 9.9.2013 / rv 29+2 / A 40cm/1180g ja B 40,5cm/1375g

Miksa / poika T ja tyttö P / s. 11.9.2013 / rv 38+4

Minde87 / Minea ja Minttu / s. 20.9.2013 / rv 37+1

Jenniferi / Aliina ja Alli / s. 16.10.2013 / rv 37+5

Elmeriini / tytöt I ja S / s. 14.11.2013 / rv 37+0

Salla80 / Tuli ja Kivi / s. 19.11.2013 / rv 37+1

Crofti / pojat A ja B /s.26.11.2013 / rv36+0 / A 3200g 50cm ja B 2790g 47cm

Juuni75 / A poika ja B tyttö / s. 4.12.2013 / rv 36+0 / poika 48cm/2890g ja tyttö 48cm/2895g

Pohjoistuuli / tyttö A ja poika N / s. 9.12.2013 / rv 39+3

Maibei / tytöt A ja B / s. 12.12 / rv 38+2 / A 50cm/3180g ja B 48 cm/2800g

Tuplamammutti / poika A ja poika B / s.13.12.13 / rv 34+1

Murotar / tytöt A ja B / s.18.12 / rv 36+2 / A 2630 g ja 46 cm, B 2480 g ja 45 cm

Karcci / poika A ja tyttö B / s.7.1.2014 / rv36+3

Minttuma / 27.1. klo.17.18/17.24. A-poika 2860g 48,5cm, B-poika 2990g 47cm. (viikkoja oli 39+1)

TR /tytöt /28.1 / rv 34+4 / 1905g, 44cm ja 1785g, 43 cm

Bubblis / tytöt / 30.1.2014 /rv 37+0 /A 2340g 45cm ja B 2950g 49cm

Tipetsu / 11.3 / A 2860g ja Herra B 2980g








Päivityspyynnöt punaisella kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Pääsenkö minäkin mukaan? Meidän kaksoset on syntyneet 24.1.2013. Tommi ja Mimosa rv 36+5. Kirjottelin aiemmin tuolla toisessa ketjussa, joka jäi harmillisen hiljaiseksi. Kaipaisin kuitenkin kokemusten jakoa ja vinkkejä omaan arkeen samassa tilanteessa olevilta :).
 
Noniin,

ajattelin ensin lisäillä kaikki jo lapsensa saaneet listalle, mutta ehkä parempi laittaa nimiä ylös sen mukaan kun porukka tänne eksyilee. Joten laittakaahan mammat punaisella tietojanne, niin osuvat paremmin mun silmään :D

Ainakin Sunshine ja Jenniferi ovat tuolla kirjoitelleet ja tuplat. Huhuilen vielä odottajien puolella niitä joista ei ole vähään aikaan kuulunu :)

Jk
 
Joo täällähän minäkin :) Mamman omaa aikaa aamukaffille, kun pojat ähisee/nukkuu vielä. Petter ja Patrik/ s. 25.7.2013/ 33+5

Niin muuten tulikin ylläri pylläri :) Patologin mukaan meidän pojat onkin identtiset. Täysin satavarma ei olla, mutta edelleen se yksi sikiökalvo on vaan löytynyt. Aika näyttää. Mutta nyt jatkaa kahvittelua jatkan joskus paremmalla ajalla.
 
Olis kiva kuulla vähän teidän tarinoita. :) Onko lapset esikoisia vai onko aiempia? Täällä on näköjään myös etuajassa syntyneitä kaksosia, onko arki lähtenyt kotona sujumaan ilman suurempia murheita? Miten raskausaika sujui? Onko palautuminen ollut vaikeaa vai helppoa?

Tuntuu, että kaikki seikkailee jossain fb:n kaksoset ryhmissä ja minä en uskalla minnekkään isoon ryhmään liittyä missä on satoja ihmisiä. Ihan vaan niiden kuvien ja identiteettivarkaiden takia. Täällä (keski-pohjanmaalla) on myös tuplakerho, mutta siellä kaikki kaksoset ovat jo niin isoja (5-7 vuotiaita) että tunnen oloni ulkopuoliseksi. :)

Oletteko huomioineet lapsia yksilöllisesti? Esim. viettämällä aikaa vaan toisen vauvan kanssa? Jos niin oletteko lähteneet kotoa jonnekkin vai? Mä en ole oikein kerennyt ja poden huonoa omatuntoa siitä. Mulla on miljoona kysymystä, mutta en viitsi tähän samaan viestiin kaikkea tunkea :D

Omppu ja murut 9kk2vk ja isosisko 3v
 
Omppuf, mä olen 4 lapsen äiti varsinais-suomesta. Poika -04, tyttö -06 ja kaksospojat -13. Pikkupojat täyttää tänään 2kk, korjattua ikää tulee myöskin tänään täyteen 38vko.

Sunshine, onko sun omasta mielestä pojat samannäköisiä? Meillä pojat on todella samannäköisiä, toinen on vaan 200g painavampi ja mielestäni se näkyy vielä tässä painoluokassa (3250 ja 3520). Kasvot on Aleksilla sirommat ja nostaessa Lauri tuntuu jämäkämmälle.

Mä luin synnytyskertomusta tossa muutama päivä sitten ja jäin ihmettelemään kun siinä luki näin a:n kohdalla: istukka paino 500g,ISP 42,4%, täydellinen
istukan lisätiedot: istukoiden erillisyys erillinen
kalvot: täydelliset
b:n kohdalla: istukka paino 500g, ISP 36,4%, täydellinen
istukan lisätiedot: istukoiden erillisyys erillinen
kalvot: täydelliset

Mulle muodostu tosta käsitys et ois niinku omat istukat? Mut ei voi olla kun meillä oli ttts, joka on mahdollista vaan identtisillä, ja oltiin Hampurissa operaatiossa, jossa laseroitiin väärät verisuoniyhteydet, jotka oli muodostuneet yhteisen istukan kautta. Osaako joku viisaampi kertoo miten toi kuuluu tulkita ja mikä toi ISP on?

Omppuf, on hyvä että meillä on joukossa tuollainen "konkari" :) Sulta voi sit kysyä kaikenlaista vinkkiä ;) Mäkin kuulun fb:ssä kaksoset ja kolmoset ryhmään, mut se on jotenkin niin suuri yhteisö, et täällä on paljon kivempi kertoa kuulumisia, kun muistaa jokaisen kanssakeskustelijan.

Meillä oli tänään helpotuksen aamu kun pojat saivat äherrettyä ihan ite kakat! Heillä on pari viikkoa ollu paha ummetus ja oon joutunu kuumemittarilla kakattaan kun eivät ole ite pystyneet. Se alkoi kun siirryttiin korvikkeeseen, pojat joi premilonia (keskosmaitoa), mutta lääkäri antoi luvan lopettaa kun painot ovat jo noin hienot :) Nyt syödään nan ha1:stä (tietty sekin on kaupan kallein korvike :D, mut kolme kertaa halvempaa kun noi keskosvalmisteet) ja ainakin näyttäis sopivan heijän masuille :) Koitin myöskin luumusosetta kun keskolasta neuvoivat ja rypsiöljyä sit taas neuvolantädin neuvomana, näistä ei kuitenkaan ollut apua. Mallasuute apteekista ja toi korvikkeen vaihto onnex auttoivat :)

Meillä pojat yhä edelleen nukkuvat suurimman osan päivästä. Hereilläolo tunteja on yhteensä ehkä 2-3. Toisaalta saa olla tyytyväinen et viel on omaa aikaa :)

Jk ja pojat
 
Jk, pakko tulla heti kommentoimaan tälle puolelle ;) Pikainen googlaus sanois et ISP tarkottaa istukan suhteellista painoa eli montako prosenttia istukan paino on vauvan painosta. Mutta muakin ihmetettyyää toi sun "istukoiden erillisyys erillinen"!?! Miten niin noin voi edes olla (juurikin kun sulla oli toi ttts jne)?! Ajattelitko kysyä asiaa vielä joltain TYKSin lääkäriltä? Mitähän se tarkottaa vai onko siihen tullu joku virhe tai väärinkäsitys? Oon ymmärtäny, että istukka-analyysit on tosi vaikeita ja varsinkin toi erillisyys/yhteinen istukka on loppuvaiheessa tosi vaikea määritellä, kun erilliset istukatkin helposti kasvaa yhteen - oiskohan sulla voinu käydä niin et patologi ois vaan erehtynyt tossa erillisyydessä? Muakin tosiaan kiinnostaa mitä ton lauseen takana on!

Kiva, että pojat antaa vielä omaa aikaa ja ovat noin hyvin taas kasvaneet! Kuinka pitkiä muuten nykyään ovat?

Terkut kaikille tuolta pallomahojen puolelta!

Maibei 33+4
 
Maibei, pojilla on osastonäyttö lasketussa ajassa, eli parin viikon päästä. Aattelin siellä kysästä. Ensi viikollakin on pari keikkaa tyksiin, mutta ne on silmäpolilla ja sydänultraa, et niillä osatoilla ne ei ehkä osaa vastata tuohon..

Pojat on jotain 47-50cm välillä, veikkaisin :D Pituudet otettu osastolla viimeksi, joten siitä on viikkoja aikaa.

Sunshine, mitä korviketta oot antanu pojille? Ja onko kokemuksia mitä ei kannata antaa? Aattelin, että kun tuota ikää tulee lisää, jos voisi siirtyä johonkin huokeampaan tuotteeseen, vaikka nannin peruskorvikkeeseen :confused: Entäs Omppuf, ootko imettänyt vai korvikkeella menny? Sit mua kiinnostaa, missä vaiheessa ootte aloittanut kiinteät ja onko sillä ollu vaikutusta yöuniin? Mä oon aatellu aloittaa maistattamisen siinä 4kk, pojat ovat kyllä vasta 1,5kk korjattua ikää silloin, joten kokemukset siitä miten masut on kiinteät vastaanottanut ovat tervetulleita. Meillä kun on masuvaivaisia nuo pikku-ukot.

Nii, sit Ompulla oli kans monta kysymystä joihin koitan vastata :) Raskausaika oli sekä helppo, mut vaikee.. Mulla kunto kesti, eikä ollu vaivoja. Pojilla sit taas rankempaa, ensin istukan repeytymää, sitten ttts ja vielä lapsivesienmeno A:lla rv 25. Mulle tehtiin hätäsektio, T-viilto, jonka vuoksi kohtu ei enää uutta raskautta välttämättä kestä. Kipuja oli todella paljon ekat kax, kolme viikkoo. Raskauskiloja on vieläkin jäljellä n.6kg :D

Noi on vielä niin pieniä, etteivät oikein seurustele, joten aika tasapuolisesti aika menee tasan. Lähinnä hoito- ja syöttötilanteet vietän poikien kanssa, muuten ne nukkuu :)

En oo muualla poikien kaa käyny ku tyksissä kontrolleissa ja pari kertaa kaupassa. Keskolasta neuvottiin kotiutumishetkellä, että vältetään kaikkia julkisia paikkoja ja vieraita ei saisi kutsua, kun on flunssa-aika. On noille paha jos saavat flunssan, saattavat joutuu hengityskoneeseen, kun on viikkoja niin vähän. Kohta ollaan jo lasketussa, joten neuvoa voi varmaan alkaa soveltaan :D

No, tulipas taas runoiltua :D

Jk
 
JK mä sain keskolassa ohjeen aloittaa kiinteät seuraavasti: 3kk iässä hedelmä-kasvissoseet+velli, 4kk iässä lihasoseet mukaan ja 5kk iässä puurot. 6kk iässä aamulla ja illalla pitäis mennä puurot ja aamu- ja iltapäivällä 1,5dl lihasosetta (3dl). Ja välipaloilla hedelmäsoseet. Enää ei kuulemma oteta korjattua ikää huomioon. Täytyy pitää yllä mineraali ja rauta ettei tule puutteita. Rautatipat menee 6kk asti tai kunnes eka hammas puhkeaa. Tällä hetkellä Petter syö jauhemaista tuttelia ja Patrik Nutrilon pepti (maitoallergia epäilyä) ja molemmille menee sakeuttaja kun puklaavat tosi paljon. Toi korvikekin on ollut meillä hankala. Kokeiltiin NAN HA ei sopinut, nutrilon omneo aiheutti masuvaivoja samoin Nutrilon HA. Nyt on onneksi löytynyt sopivat maidot. Patrik syö myös tuttelia jos ei ole allergiaa.
Soseita on nyt maisteltu kohta 2 viikkoa silti mennään 2 tunnin syöntivälejä päivällä. Iltavellin saavat 8 aikoihin ja nukkuuvat yleensä 12-2 asti. Ja sen jälkeen maidolla 3-4 tuntia ja sitten alkaa tuo 2 tunnin välein syönti. Toisaalta sosetta ei mene vielä kauheita määriä, kun eivät osaa vielä oikein syödä.
Kyllä pojat on pahasti saman näköisiä, kasvonpiirteet ja kaikki ja keskolassahan ne aina sekotti pojat :D Petter on vain vähän pulskempi nyt niin siitä tunnistan pojat toisistaan.
Mullahan oli molemmilla omat istukat, mutta on kuulemma 10% mahdollisuus saada identtiset vaikka molemmilla olisi kaikki omaa, kuten mun tapauksessa.
Niin ja muuten meillä autto masuvaivoihin disflatyl, alko pierut kulkee paremmin. Meilläkin kätistiin siinä 2kk iässä niitä kolmisen viikkoa.

Omppuf dna testi maksais 250€, joten taidetaan jättää välistä :D Katotaan kun kasvaavat miten käy. Niin ja nämä suloisuudet on ensimmäiset :heart:
Raskaus meni ihan hyvin kunnes viikolla 30 jouduin pakkolepoon, kun kanava oli lyhentynyt 0,7cm ja oli funneloitunut. Olisin päässyt just kotiin lepää tuolloin 33+5 viikolla, mutta Petter päätti posauttaa vedet pihalle. Muuten raskaus meni ihan hyvin, jos ei oteta huomioon sitä pahonvointia jota jatkui viikolle 22 asti.
Palautuminen on ollut hidasta, maha on vieläkin löllö ja ihme muotoinen. Ehkä se joskus normalisoituu.
Mäkin mietin tota Keski-Pohjanmaan tuplajuttua, matkaa sinne olis 80km ja Ouluun taas 130km vaikka kuulutaankin Pohjois-Suomeen. Voi olla, että jää haaveeksi.
Mä olen yrittänyt huomioida molempia, joskus se on hankalaa kun vaativat yhtä aikaa huomiota. En ole vielä jättänyt kumpaakaan hoitoon tai lähtenyt minnekään. Mummu tulee vahtii parin viikon päästä vähksi aikaa poiki, että mä pääsen ostaa joululahjat.
 
Viimeksi muokattu:
Sunshine, kiitos vinkeistä :) On se jännä et just nan ha ja omneo voi aiheuttaa masuvaivoja, kun niitten pitäis olla niihin parhaat. Nyt tuntuu et toi nan ha jauhe ei kans sovi, et valmis litku menis? Omneoo mul on purkki tuol, aattelin nyt sen testaa ja aloittaa seuraaval syötöl. Jos ei se sovi, ni sit mennään tol tetra nan ha:alla. Disflatylii mekin otetaan ja auttaa ilmavaivoihin, mut ei oo meil vaikutusta ummetukseen. Tosiaan nyt ei taas kakka tule ja masut sattuu. Meillä ei keskolassa annettu vielä ohjeita kiinteistä, jote kiva tuokin tietää :)

No nyt pojat heräs :)

Jk ja pojat
 
Kiitos vastauksista! Minusta on mukava kuulla muista tuplaperheistä, kun kaksosuudesta on niin vähän tietoa missään. Paikallisesta kirjastostakaan ei löytynyt kun yksi todella vanhentunut kirja. Kuulostaa todella oudolta tuo istukoiden mahdollinen erillisyys, kun on kuitenkin identtisistä kyse yms. Tosin en lääkäreiden kieltä ymmärräkkään. :D Kannattaa varmaan kysellä lääkäriltä lisää.

Kiinteistä: Me alotettiin vasta 4kk iässä, kun nuo kuitenkin oli ihan hippua vajaa täysaikasia. Meidän tytöllä oli refluksivaivaa 6kk ikään asti, istumisen ja kiinteiden myötä helpotti.. vaikkakin vieläkin 10kk iässä oksentelee helposti ja inhoaa paukkuista ruokaa. Meillä tais yöunet pidentyä siinä 5-6kk ikäisenä (puurojen aikaan), mutta heti kun soseruokia ruvettiin antamaan niin ruokailut säännöllistyi siihen 6-7 kertaan vuorokaudessa. Illalla nukkumaan meneminen oli kanssa helpompaa, kun pysyi nälkä poissa pidempään. Yöunet on meillä olleet muutaman kuukauden jo 19-07 (yhdellä syötöllä).

Maitohommasta: Mä en onnistunut yhteisimetyksessä ollenkaan, tuntui kun olis pitäny kokoajan jompaa kumpaa syöttää. Pumppasin rintapumpulla muistaakseni 5kk, päivittäin kuitenkin annettiin korvikettakin (nutrilon ha). Korvikkeeseen upposi "imetyksen" lopetuksen jälkeen 170€/kk. Nyt 7kk ikäisenä mahat rupesi kestämään tutteli2, joka on huomattavasti halvempaa. Jos en soseita osaksi keittelis niin tällä hetkellä niitä menis 240 purkkia/kk +puurot. Säästän siis ja teen liha+kasvissoseet itse ;D.

Isoin menekki on aina ollut vaipat, jos kustannuksista puhutaan. Mä niin toivon, että nuo oppii nopeammin potalle kun isosiskonsa. ;)

Tupla-arki on välillä vähän raskasta ollut, mutta niiiiin palkitsevaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Omppuf oletko tehnyt mistä lihoista soseen? Kana ja kala ainakin. Mitenhän muuten olis järvikalat?! Mulla olisi pakastimessa kuhaa ja haukea... Mä oon kotona tehnyt just kasvissoseita porkkana, bataatti, parsakaali ja kukkakaali. Niin ja perunaa tietysti, kun on keitetty itellekin kun sen rakenne kärsii pakkasessa jos ei sekota jotain muuta joukkoon. Hedelmiä oon sitten satunnaisesti ostanut kaupasta. Ideoita otetaan vastaan :)

JK voi harmi kun pojilla on ummetusta. Meillähän kanssa kakka tulee 2-3 päivän välein, mutta tyytyväisiä ne on ja kakka ei ole kiinteää/kovaa vaan aikalailla sellaisen löysän/kiinteän sekoitusta. Meillä autto luumu kyllä silloin, kun Petter panttasi melkein viikon. Annoin lusikallisen.

Ja yhdyn suurimpaan kulutuserään :D VAIPAT siis se määrä on ihan jotain järkyttävää ja korvikkeen kanto. Just tuota nutrilonia kun annettiin niin kk hinta nousi korkealle. Onneksi tuo tutteli(4,95€/4,4l) sopi ja tuo jauhe on kätevä jos on menossa jossain. Mukaan vaan kylmää vettä ja termariin kuumaa niin aina saa heti maitoa eikä tarvii etsiä mikroa.

Nyt pojat tarttee seuraa eli lattialle köllii niitten kanssa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Moikka!

Meillä kärsitään täällä yhä ummetuksesta. Aattelin että koitan viikon verran tuota nan ha:ta ja vaihdan sitten. Nyt sain tarpeeksi ja annoin äskön omneota, jos tuon purkin verran koittais ja jos se kakka vieläkin on vaan tinttaa niin sitten meen ihmetteleen lastenruokahyllyn eteen. Mua pelottaa noi kiinteät, kun näillä on jo nyt niin kova kakka :( Nii ja kun sanotte et jokin maito ei sovi vattalle, niin tarkottaako se samaa ongelmaa ku meillä, et kakka menee liian paksuksi ja aiheuttaa ummetusta, vai mitä se teijän kohdal on käytännös tarkottanu?

Tänään olis tarkotus mennä Ikeassa käymään, mä ja muksut. Isommat haluaa lihapullille ja otan noi pienetkin mukaa, en jaksa loputtomiin täällä kotona nyhjöttää. Kyllä mun ihan pitäis pari säilytysjärjestelmääkin sieltä ostaa, et en mä ihan huvikseni :D Mies ei tykkää yhtään et meen pikkupoikien kaa mihkään. On sanonu et vahtii poikia sen aikaa jos käyn kaupassa. Mut ei oo kiva, kun kauheelle kiireellä koittaa ostokset hoitaa ja silti kotona heti kysytään et misä olit ku näin kauan kesti. Eikä se tajuu et välil tartteisin jotain muuta kun nää kotiseinät. Siks otan kaik muksut mukaan, ni ei oo tuli hännän alla.

Koskas Omppu oot menossa töihin takas? Millaista hoitomuotoo oot aatellu, vai jäätkö hoitovapaalle? Luin jostain keskustelusta parin vuoden takaa, et yx perhe oli hankkinu yksityisen lapsenvahdin kotiin. Saivat näin kodinhoidontuen ja siihen sitten laittoivat vielä lisää niin saivat palkan maksettua. Ja tuli kuulemma halvemmaksi kuin päiväkoti kahdelle, silloin kun ei tietty saa ees tota tukee. Mut ei siinä voinu kysyy et mistä näitä lapsenvahteja löytää ja miten homma käytännössä toimii? Kun tosiaan oli niin vanha ketju.. Saako kaksosista molemmista kodinhoidontuen? Mulle tää on ihan vieras alue, ku oon menny aina töihin heti ja lapset olleet tarhassa.

Asiasta kukkapurkkiin, mulla on varmaan kaikki tarpeellinen lapsille. Silti mun tekis mieli ostella kaikkea. Esim. toiset vaunut autoon, ettei noit tarviis eestaas nostella. Aiemmin päätin et en hanki sittereitä, kun käyttöikä todella lyhyt ja voin syöttää kaukalossa ja pitää lattialla. Mitäs kokemuksii teil on, kannattaako hankkii sitterit? Toisaalta mua ärsyttää kaikki "pienex" jäävä kama, joka nurkka täyn jotain. Ja vaikka laittaa toriin, niin siitä tulee oma ressinsä, kun ostajaa on niin monennäköistä ja vaikeaa tapausta :( Sit itkuhälytin, tarviinko oikeesti? Meillä asunto toisessa kerroksessa, eikä täs oo parveketta, on tällänen vanha puutalo. Lapset siis nukkuis "kaukana" terassilla johon en kunnol ees nää. Ei muuta, mut pelkään noita kissoja et tuppaavat naaman päälle. Täällä maalla niitä on paljon. Niin että taas kysyisin mites te kokisitte asian? Neljältä lapselta jää kauhia röykkiö tarpeetomia tavaroita, sen takia koitan nihilistellä kaikessa mahollisessa. Sit vielä toi vaatepuoli, niitä riittää, mut silti oon jo sortunu jotakin tilaileen, argh! Ekan ja tokan kohalla hankin kaiken ja paljon turhaa ja taas meinaan olla yhtä tyhmä. Ja sit hei, käytättekö unipusseja? Mä en oikein oo hokannu niiden ideaa. Ei ne yökkäritkään sen huonommat oo, vai onko siinä jotain mitä en tiiä?!

Näyttää olevan mullakin aikaa kun taas tässä sepustelen :) Nyt täytyy pakata pienet ja lähtee hakeen tyttö koulusta :)

Kiitos jo etukäteen kun jaksatte vastailla :)
 
Katos Sunshine, olitkin ehtiny sil aikaa kirjottaa tänne kun mä runoilin tota tekstiäni. Ai että teilläkin on menny ihan viikko. Huutakos pikkuiset sitten kipua ihan tuskaisena? Voi pieniä :( Luumua mäkin oon koittanu ilman mitään hyötyä. Tosiaan olis hyvä jos sopiva maito löytyis tuolta halvemmasta päästä. No nan ha nyt kokeiltu, joten tästä eteenpäin hinta ei muutako laske :)
 
Mä tuun sen verran huutelemaan tänne, että mä hankin esikoisen sosetehtailujen aikaan tälläisen kirjan ja siitä sai ihan kivoja ohjeita ja vinkkejä. Mulla on joku toinenkin, mut sen nimeä en nyt tähän hätään muista. Muitakin kirjoja on tullut viimeisen kolmen vuoden aikana, mut niistä ei ole kokemusta. Kannattaa siis vaikka hakea kirjastosta koelukuun :)

Kotiruokaa vauvalle - P

Pohjoistuuli 35+4
 
Käynpäs minäkin täällä taasen pikasesti kommentoimassa. Jk, kyselit noista unipusseista. Itse harkitsin jo esikoiselle mutta en sitten hommannut. Nyt kaksosille varmaan vähän myöhemmässä vaiheessa hommataan (niitä saa mm Ikeasta! ;) Ehkä suurin hyöty/idea niissä on, että vauva ei pääse potkimaan peittoa pois päältään, unipussi kun korvaa peiton, sen kanssa ei käytetä peittoa, yöpuvun voi pukea alle. Voisin kuvitella, että on varsin kätevä siinä vaiheessa, kun vauvat alkavat vähän potkimaan ja nukkuvat vielä samassa pinniksessä?-)

Sittereitä on kanssa esim monikkovalmennuksessa hirveesti kehuttu. Meillä on vielä esikoisen siteri tallessa, hän ei siinä juurikaan ollut, ja kaverilta olen saamassa toisen. Käytettynä niitä saa noin kympillä eri (netti)kirppareilta. Mm. Syöttötilanteissa niitä on kehuttu, että toistavoi vähän keinuttaa sitterissä samalla kunsyöttää toista (ovat myös selälle ystävällisempiä kuin kaukalot) ja siinä vaiheessa ovat kuulemma hyviä, kun vauvat lähtevät vähän liikkumaan niin saa ne hetkeksi tarvittaessa paikoillen ;)

Itkuhälytin on meillä kanssa todella hyväksi havaittu, käytetään vieläkin esikoisen kanssa! Oli käytössä jo vanhassa 50 m2 kämpässä ja tosiaan edelleen käytössä, vaikka poika on melkein aina nukkunut unet sisällä ja ollaan itse viereisessä huoneessa. Meillä on käytössä aventin itkuhälytin, mikä soittaa n. 10 min tuutulauluja ja ne tuntuu rauhottavan esikoista välillä aika hyvin, montä hyötyä siis tästä!

Maibei 34+0
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Meillä on selkeästi vielä liikaa aikaa :) Me käytettiin esikoisella uniliinaa, kun oli rauhaton nukkuja. Ostin nyt kirpparilta toisenkin liinaan, jos nämä toimisivat tälläkin kertaa.

Uniliina.com

Itkuhälyttimet meilläkin on ja nyt varmaan hyödyllisemmät kuin esikoisen aikaan, kun asutaan kahdessa kerroksessa.

Sittereitä on kans kaksi. Toisen ostin käytettynä ja toisena sellanen Baby Björnin (niitä sai syksyllä Vauva-lehden lahjatilauksen lahjana :)).

Pohjoistuuli 35+4
 
Kiitti Pohjoistuuli tuosta kirja vinkistä :)

Saan varmaankin ensi osastonäytöllä ohjeita kiinteiden aloitukseen, niin vois kokeilla jos tuo kirja löytyis meijän kirjastosta.

Menin eilen puol kympiltä nukkuun kun pojat oli syötetty. No, yhentoista aikaan ne heräs huutamaan masukipujaan. Siinä sitten sohvannurkassa koitin vuoronperään tyynnytellä heitä kunnes tuli ruoka-aika- Sen jälkeen vasta krempat alko kun tuli pulautusta ja roppaa väännettiin karrelle kun sattui niin. Tätä sitten aamupuol kuuteen, eli nukuttu 1,5h.

Missäs kaikki muut äipät ovat? Tai en kyllä ihmettele, jos ei ehdi täällä kirjotteleen, tai jaksa. Mustakin tuntuu et silmät tippuu päästä :D
 
Sunshine: Järvikaloista en tiiä, eikös niissä ollut sitä elohopeaa? Olen laittanut myös sika-nautaa ja naudan jauhelihaa :). Esim. vauvojen makaronilaatikkoa, tuli myös testattua se kananmuna siinä samalla. Sipulia ja mausteita sekaan, suolaa ei tietenkään. Olen myös käyttäny vähän oliiviöljyä joskus.

Jk: Tuo ummetus kuulostaa todella inhottavalta :(. Meillä oli myös sitä samaa ongelmaa kun etsittiin sopivaa maitoa ja myös kun söin suklaata tai ruisleipää.

Sittereistä: Meillä oli, mutta tuli käytettyä vaan syöttöjen ajan. Muuten olisivat ihan turhaksi jääneet. Mä siis pulttasin vauvat sittereihin ja lusikoin/ syötin maidot siinä. Nyt eivät pysy sitä vähää paikallaan niin laitettiin kiertoon (onneksi en ostanu uutena!!)

Kotihoidontuesta: Mulla loppuu äitiysloma helmikuussa. Kotona olen ainakin vuoden 2014 loppuun. Toisesta kaksosesta maksetaan täysi tuki ja toisesta vaan sisaruskorotus, eli vähän päälle 100e/kk. Saan sitten esikoisesta toisen lapsikorotuksen kun hänkin on kotona. Ei tuo raha silti häävi ole, vaikka täällä saa kuntalisänkin.

Itkuhälyttimistä: Meillä ei ole, niin en sen enempää osaa sanoa. Nukkuvat sisällä tai vaunuissa vauhdissa, ei siis ole ollut tarvetta ostaa. :) Kaverit on kyllä kehuneet hyödyllisiksi parvekenukkujilla.

Unipusseja: Hyvä hankinta seisomista harjottelevalle tytölle. Pussissa ei pääse yöllä nousemaan pinnoja vasten. Potkivat myös hanakasti peittoja pois, onneksi meillä on sisällä yölläkin tarpeeksi lämmin. Kirpparilta löysin..

Pohjoistuuli: Kiitos kirjavinkistä! Pitää käydä kirjastossa katselemassa. Tuntuu välillä, että omat ideat on ihan loppu jo :D

Mulla on ollut ongelmia tämän sisäänkirjautumisen kanssa, esim. etusivulta en pääse ollenkaan tänne kaksplussaan. :eek:

Meillä ollaan siirrytty erillisiin sänkyihin. Ei noita potkijoita voi samassa enää pitää kun pyörivät toistensa päälle ja varastelevat tutteja. Jännä on ollu huomata kun kaksoset tuntuvat olevan ihan hukassa ilman toista (jos ovat esim. päikkäreillä erikseen). Minkähänlaisia niistä isona tulee?

Päivästä tuntuu loppuvan tunnit kesken! Olen ottanut omaa aikaa melkein päivittäin ja käynyt salilla tai pelaamassa palloa. Se pitää mut järjissään. Välillä oli viikkokin kun sai öisin vaan 2-3 tuntia pätkissä unta ja tuntui pää räjähtävän. Onneksi tämä on nyt ainoastaan sairastaessa enää. Alun mahavaivat ja kaikki palaa välillä mieleen kun lukee teidän kirjoitteluja. :S Tsemppiä ja jaksamista niihin!

Miten te kerroitte sukulaisille ja ystäville, että tulossa on kaksoset? Minkälaiset reaktiot saitte? :)
Saatteko käydä kaupassa rauhassa vai tuleeko paljon uteliaita kyselemään?


Palaillaan! menen nyt toimimaan erotuomarina lelukiistassa

Omppu ja murut 9kk+
 
Otatteko mukaan loikkarin tuolta arkea ja juhlaa-ketjusta?
Meillä Ansku ja Hensku, identtiset tyttöset. Syntyivät 6/2013 rv 35+2. Arki on lievästi sanottuna kiireistä, niinkuin varmasti itse kullakin täällä ;). Perheessä myös 6-vuotias eskarilainen, joka elää jotakin esiteini-ikää metkuineen. Niin ja isäukkokin lapsille toki löytyy!

Jonkun verran käyn myös tuolla fb:n monikoissa, mutta tämä kaksplus tuntuisi niin paljon kodikkaammalle! Vertaistuen jano on suuri. Meidän paikkakunnalla on monikko-kerho, johon on ollut jo useita kertoja aikomus lähteä, mutta aina joku nukkuu/syö/on väsynyt/kiukkuinen, joten lähdöt on jäänyt.

Vauvat nyt siis 5kk. Kääntyilevät kyljelleen, toinen mennyt vahingossa 2 kertaa mahalleen saakka. Istumisen opettelu tuntuu olevan tärkeämpää kun kääntymisen opettelu. Kiinteät ruuat aloitettiin 3,5kk iässä ja hyvin maistuu molemmille. Yöt nukkuvat 0-1 syötöllä, omissa pinniksissään. Mutta älkää luulko, että minä saisin nukkua, sillä tuo meidän eskarilainen herää vähintään kerran myös ja nyt kun viikko sitten leikattiin kitarisat niin ollaankin sitten valvottu urakalla!

Muuten sujunut mukavasti, mutta toisen vauvan kanssa oli silmäepisodi, josta avauduinkin tuolla toisessa ketjussa. Otin siis valokuvan, jossa Anskun pupilli oli valkoinen. Ilmeisesti kyse kuitenkin vaan piilokarsastuksesta, mutta ensimmäinen lääkäri jonne asian takia mentiin (päivystys perjantai-iltana, joo olen hysteerinen :xmas: ) diagnosoi molemmille vauvoille tuon kuvan ja omien tutkimustensa perusteella silmäsyövän ja oli lähettämässä meitä saman tien yo-sairaalaan. Onneksi lastenlääkäri kumosi diagnoosin samalla päivystysreissulla, mutta varuilta ollaan kuitenkin menossa joulukuun alussa silmäpolille, jossa silmäpohjat katsotaan tarkemmin. Vähän jännittää tuo tuleva lääkärikäynti...

Mulla tuo tähän arkeen tosi ison haasteen just tuo, että tarkkailen lapsiani liikaa ja pelästyn kaikkea epäoleellista. Monia sydämentykytyksiä olen saanut turhaan. On varmaankin ammatin (th) varjopuolia... Töissä kun pitää just nimenomaan bongata niitä epäkohtia, että niihin pystytään ajoissa puuttumaan.

Mutta työasiat yritän pitää pois mielestä ja nauttia nyt äitiyslomasta! Toivottavasti tämä ketju pysyisi hengissä ja saataisiin jakaa pitkälle kaksosarjen juttuja!

Enna ja tytöt 5kk
 

Yhteistyössä