Tuplamammat 2013-2014

Tervetuloa Tuplamammutti!

Sunshine tosi hyvä kuulla et mri:ssä kaikki hyvin :heart: Meilläkin kaikki siinä ok. Ainoostaan tota kuuloo jännään vielä, kun on vähän epäselvä ja kesken.. Teillähän oli korjattua nyt 3,5kk, muistanko oikein? Kiva että soseet maistuu.. Miten teillä ne soseet meni alussa? Mekin alotettiin nyt 3kk kalenterii peruna ja tänään maistetaan eka kerran kukkakaalii. Meillä tuo annos pysyny samana viikon (2tl perunaa,2tl luumua joukkoon) ja sit oon ite vähän laiska lisään noita maistelukertoja. Maito kun on paljon helpompi ja siistimpi syöttää :D Kuinka nopeesti lisäsit annoskokoa ja kertoja päivässä?

Mites tässä hiljattain vauvautuneet? Miten on arki lähteny käyntiin? Mua hirvittää ajatuskin siitä et mies menee ma takas töihin. Onnex on sitten heti noi joulun pyhät siinä, ettei oo kuin ma ja pe töitä. Oon niin tottunu että on toinen käsipari auttamassa, vaikka sitä saakin patistaa vallan, eikä mies suostu vaippoja ja vaatteita vaihtaan.

Te joilla vauvat on jo vähän isompia ja keillä on jo jonkinnäköistä rytmiä päivässä, niin miten teillä nuo syötöt menee? Syökö samaan aikaan vai erikseen. Mulla ongelma se, että vaikka koitan saada puolen tunnin-tunnin eron ruokailuun, nuot huutaa yleensä yhtäaikaa. Ja kahta en osaa syöttää samanaikaisesti. Nautinto menee syöttötilanteesta kun koittaa vaan äkkiä tuputtaa ekalle. Ja mun hermo ei kestä itkua.

Sunshine teil on kans aikalailla tota painoeroa. Meilläkin pojilla jo melkein kilo eroa. Aleksi 5kg ja Lauri 5,9kg , kun oli 3vko lasketusta.

Aksu pöngertää tässä mun sylissä,niin kirjottaminen käy työlääksi.
 
On kyllä ihan mieletöntä mitä vauhtia meille on tullu tänne noita vauvoja, ihanaa :)

Imetyksestä. Mä oon tyynyn kanssa muutaman kerran onnistunu tuplaimettämään, kainaloasento on musta oikeastaan ainut hyvä asento siihen, ja melkeen jopa onnistun itse kampeamaan noi pienet tytöt siihen tyynylle, lisäkäsistä tosin ei oo koskaan haittaa ;)

Alku oli täällä tosi kaottista esikoisen pahan sairastelun takia! Nyt on hiukan alkanu helpottaa ja vauvat nukkuu paljon yölläkin ainakin n 4h pätkiä niin sillä unimäärällä jo tekeekin jotain, koko ajan pelkään vaan, koska huuto alkaa niin kuin esikoisella ;) Anoppi on ollu täällä paljon auttamassa ja on ollu ihan korvaamaton apu! Tulevat myös jouluksi meille ja tuovat jouluruuat mukanaan :)

Sain ajan maanantaiks ihopolille tota ärsyttävän kutiavaa ja leviävää raskausihottumaa selvittämään, jos vaikka sais jotain apuja (vaikka pahoin pelkään ettei sellasta oo). Kohta täytyy taas ottaa molemmat tytöt rinnalle, imetystyyny kutsuu ;)

Maibei
 
Anteeksi, että en muista kommentoida. Käyn lukemassa usein, mutta kirjoittaminen jää ka sitten unohdan, mitä kukakin oli pohtinut. Tänne puolelle siirtyneille onnea kamalasti. Sunshinen pienet ovat jo noin isoja. Aika lentää!

Pumppaamisesta: minulle on kovasti täydennetty, että jos maito ei nouse kunnolla ja ei alussa yösyötä vauvoja niin kannattaisi pumpata. Ehkä näin minulle on sanottu, kun olen nihkeä maidontuottaja ja maito ei koskaan ole noussut hyvin ja nopeasti. Määräkin on lisääntynyt hitaasti.

Aliina ei osaa imeä ja hengittää samanaikaisesti. Rinnasta imeminen on työlästä ja pullostakin vinkuen ryystää maitoa. Hörppyytys tuntuu onnistuvan ookoo välillä. Lääkäri tutki tytön suun ja tarkisti kielikänteen, mikä on normaali ja kitalakihalkion, mitä ei ole. Tytöllä on sieraimet ja hengityskanavat ahtaan ja pienen oloiset ja sitten tyttö ei vain osaa olemus ja hengitys systeemiä. Toiseksi lääkäri epäilee maitoallergiaa. Vauva on tissimaidon vähennyttyä saanut enemmän korviketta ja illat ovat olleet yhtä itkua. Uni tulee hetkeksi yöllä ja sitten taas itketään. Eilen pääsin kolmen jälkeen nukkumaan. Väsyttää aika paljon tällä hetkellä. Kamala on katsoa pienen rakkaan valittavaa itkua :(. Ostin eilen kaupasta kokeeksi nutrilon jauhetta ja itselleni maidottomia tuotteita. Hei hei jouluherkut siis. Lanttulaatikon teen maidottomana itselleni kyllä. Kinkku, rosolli, perunalaatikko ja lanttulaatikko... Eiköhän niillä ja lohella pärjää sekä vararavinnolla. Ostin vielä vispautuvaa kaurapohjaista kermaa, jos alkaa tehdä mieli luumurahkaa. Dieettiä alan pitää siis allin takia enimmäkseen. Hänellä on samoja oireita kuin aliinall , mutta lievempänä. Ja josko aliina suostuisi rinnalle paremmin, kun se ei ole maidollista. Katsotaan nyt.

Joulukiireet painavat päälle ja olen retuuttanut vauvoja auton kyydissä kaikkina päivinä tehden, mennen, porhaltaen paikasta toiseen. Isommat mukana tai kotona miehen kanssa. Mies remontoi alakertaa, joten on kotona tämän viikon isyysvapaita pitäen. Ristiäiset ovat viikon päästä ja olen nyt jo ihan puhki. Voi miten haluaisin nukkua muutaman yön hyvin nyt tähän saumaan.

Täällä on siis hyvä joulumieli aika kaukana. Paha riita ystäväni kanssa varjostaa myös mieltä.

Voi kun saisi joulun tehtyä ja päästäisiin aattoon. Lasten riemu varmasti saa minutkin hymyilemään.
 
Viimeksi muokattu:
Se niistä 4h unipätkistä, viimeyönä tytöt närppi vuoronperään jonnekin puolneljään, ei saatu ees korvikkeella niitä tyrmättyä... Esikoinenkin vinkui taas pelottavasti, on varmaan sitä infektioastmaa. Mutta se kurkunpään tulehdus on vähitellen helpottamassa, joten niin pitäis astmankin. Eiköhän tää tästä.

Maibei
 
Kävin tossa meiän vanhan ketjun listaa läpi, marraskuussa saatiin 3 uutta tuplaäitiä: Elmeriini, Salla80 ja Crofti. Joulukuussa meitä onkin sitten tullu jo oikeen urakalla 6 äitiä: Juuni75, Pohjoistuuli, Katrilli79, maibei (allekirjoittanut), Tuplamammutti ja Murotar :) Saas nähdä kerkeekö joku muukin vielä ;) Aika moni on jo lähtenyt tähänkin ketjuun mukaan, kivaa :)

Hyvää joulunodotusta kaikille!

Maibei
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Huomenna täällä alkaa loiva lasku arkeen. Mies menee töihin ja mä jään näiden kolmen kanssa kotiin. Hän on tosin vaan puolipäivää, kun huomenna on pojan kuulokontrolli. Vähän hirvittää, mut eiköhän tästä selvitä.

Täällä on ollut ihan hyvä rytmi. Vauvat söi esim. viime yönä klo 23, 04 ja 07. Toki siinä syöttämisessä menee yöllä melkein tunti kaiken kaikkiaan. Yleensä syötän yksin, kun mies ei herää noihin kitinöihin. Jos tulee kovempi mekkala, niin kyllä hän sitten havahtuu :) Nyt tietty yöt onkin enemmän mun vastuulla, kun hän palaa töihin. Päivällä vauvat syö 3-4 tunnin välein.

Oltiin pe nruvolassa kasvukontrollissa. Poika oli jo ylittänyt syntymäpainon, mut tyttö oli vielä alle. Molempien paino oli kuitenkin noussut edelliskerrasta. Tytön kohdalla olu puhetta, että häntä vois syöttää vähän tiheämminkin. Melkoisia kerta-annoksia noi kyllä jo vetääkin. Poika saattaa imaista 100ml per kerta. Selkeästi tankkaavat iltasyötöllä enemmän.

Täällä päädyin ajamaan oman maitotehtaan alas :( Ruokatuotanto on nyt ulkoistettu kokonaan. Vähän on pettynyt olo vaikka tiedän tän olleen paras ratkaisu. Viime viikon aikana sain vauvat kerran rinnalle ja sekin oli yhtä taistelua. Pumpulla ei irronnut oikein mitään. Huomasin, et ei vaan aika riitä siihen jatkuvaan pumppaamiseen. On toisaalta helpottunut olo, kun päätös on nyt selkeästi tehty ja toisaalta taas sellanen olo, että luovutanko liian helposti. Uskon tän kuitenkin olevan oman jaksamisen ja*mielenterveyden kannalta paras ratkaisu.

Vauvat on huomenna jo 2 vkon ikäiset. Päivät kuluu kyllä melko haipakkaa. Jouluvalmistelut on minimissä. Ollaan vaan oman perheen kesken. En taida jaksaa siivotakaan :) Huomenna taidetaan koristella esikoisen kanssa joulukuusi. Ei oo kyllä yhtään joulufiilis. Täällä ei oo yhtään lunta ja viime päivät on vaan satanu vettä. Odotus kohdistui enemmän vauvoihin kuin jouluun :) Paitsi tietty esikoinen odottaa luonnollisesti lahjoja ;)

Mukavaa joulun odotusta!

Pohjoistuuli
 
Jee, pojan kuulokontrolli oli tänään ja kaikki oli ok.

Viime yö menikin tytön kanssa hulinoiden. Hän ei nukahtanut klo 03 syötön jälkeen vaan oli kovin itkuinen. Hänet pitää saada aina röyhtäisemään syönnin jälkeen tai muuten ei tuu mitään... Söi aika paljon ja pulautteli jonkun verran. Sitte röyhtäisyn jälkeen oli taas nälissään. Minkä verran teidän muiden vauvat on syönyt parin vkon ikäisenä (jos siis vaan pullosta saanut)? Vihdoin sain hänet viiden jälkeen uneen. Ja sit olikin seuraava herätys jo seiskalta. Aamupäivä oli melkoista yhteishuutoa. Korvissa soi..

Pohjoistuuli
 
Pohjoistuuli, meijä pojat sai n. 20ml 8kertaa vrk, kun olivat 2vko. Mut sekin meni nenämahaletkusta ja painoahan niil oli sillo vaan alle 1,5kg. Oiskohan semmonen 80-100ml normaalimäärä?

Mä oli lauantaina viihteellä. Teki hyvää, mut nyt oon vaan viel väsyneempi (oma vika). Mies olis eilen tuonu kuusen sisään, mut kun oli niin ällö olo pääl, sanoin etten haluakaan sitä. Lapset ihmetteli et mix mein kuusi on pihal vielki :D Siihen sanoin etten jaksa sitä kuusen siivoomista ja neulasia parin viikon päästä.

Ei ol kyl yhtään joulufiilis, ja viel vähemmän kun kattoo ulos :(

Hyvät jouluntoivotukset teille kaikille kuitenkin!
 
Jk ~ meillä menee tällä hetkellä varmaan 8 x 60-100 ml. Pojalle maistuu maito paremmin ja välillä tuntuu, et koko ajan saa olla syöttämässä. Päivällä voi olla vain 2 tunnin syöttöväli. Aattona tosin vetäsivät 4,5 tunnin välin :) Mä muistelen, et 3 vkon iässä on ns. tiheän imun kausi ja sehän voi ilmetä myös pulloruokituilla. Ehkä heillä on se ny menossa.

Imetys (tai sen yrittäminen) on loppu. Tällä kertaa taisin selvitä ilman rintatulehduksia :). Vähän toi vielä vaivaa mieltä, mut parempi näin.

Ristiäisvalmistelut on kans aloitettu. Kummit pyydetty, pappi ja tila varattu, toinen kastemekko hommattu. Vielä pitäis hommata juhlavaatteita itelle ja lapsille. Päädyttiin pitämään sekä kaste että kahvit sellasessa seurakuntakodissa. Mun täti tulee jeesimään kahvituksessa yms. Äiti on luvannut tehdä voileipäkakut. Nimetkin on jo kaiketi lyöty lukkoon. Kummallekin tulee 3 nimeä.

Kyllä nämä ekat arkipäivät ilman miestä on aika rankkoja. Koko ajan pitäis olla liikkeessä. Ja silti pitäis yrittää vähän levätä, kun unet jäi vähälle viime yönä. Esikoinen ei nuku enää päikkäreitä ja sillekin pitäis pitää seuraa.. Tänään meinas jäädä lounaskin syömättä, kun tuli huutokuoro. Ehkä jatkossa sitte lounaaksi kylmää tai nestemäistä ruokaa ;)

Ulkoilutkin ollaan jo aloiteltu. Nyt ollaan oltu pisimmillään 30-45 min ulkona.

Tjaah, pitäis tsekkailla vähän noita alennusmyyntejä... Lisäksi pitäis ostaa vihdoin vaunuihin se sadesuoja ja rengassuojat.

Pohjoistuuli
 
Jk hyvä kun pääsit vähän viihteelle, pieni breikki tekee hyvää, vaikka se sitten vähän kostautuiskin ;)

Pohjoistuuli, just mietinkin, että miten oot pärjänny siellä kolmistaan ilman miestä :) Me ollaan täällä jo harkittu, että koska viedään esikoinen mummolaan, että sais itekin levätä ;) Tuntuu että kaksosetkin vielä menee mutta siihen päälle vielä parivuotias esikoinen, niin kädet loppuu auttamattomasti! Parhaimmillaan kaikki kolme huutaa yhtäaikaa. Ja kun vauvat vielä antaiskin hetken levätä, niin esikoinen vaatii jatkuvaa huomiota, siihen menee se oma lepoaika... Mies on auttanu paljon ja hoitanu pari "aamuyövuoroa" niin olen muutaman aamun saanu nukkua, vuorostani olen antanu miehen nukkua päiväunia :)

Kuinkamoni täällä imetti??? Tuntuu että pulloruokinnalla olijat on enemmistöä. Mä imetän, joskus annetaan toki korviketta, joskus pumpattua maitoa. Maito tuntuu kuitenkin aika hyvin riittävän ja imetys sujuu. Pohjoistuuli, älä nyt kuitenkaan syyllistä itteäs epäonnistuneesta imetyksestä, sulla ei kyllä ollu mitkään helpot lähtökohdat, toisin ku mulla. Ei se aina vaan onnistu.

Mä kävin maanantaina sitten vielä ihopolilla siitä mun raskausihottumaepäilystä, ottivat koepalan käsivarresta ja soittavat tammikuun puolessavälissä tuloksista. Kutina ei ole vieläkään loppunu, vaikka sain uutta salvaa, hiukan on hellittäny mutta toisaalta sitä myöten kun vanhat paikat lakkaavat kutiamasta, uusia ilmestyy... Ärsyttävä vaiva :/ Lisäks on vielä pari kipeää peräpukamaa, muuten tuntuu, että synnytysvaivat alkaa pikkuhiljaa helpottaa. Tietty lantionpohjan- sekä vattalihakset on sit ihan oma lukunsa ;)

Meiän piti kans tänään alottaa ulkoilut, tytöt on 2 vko ja toinenkin jonkun gramman vaille 3 kg. Kun alettii purkaa vaunupakettia, niin huomattiinkin, että olivatkin lähettäneet meille toisen kopan mustana, vaikka paketissa päällä luki harmaa (ja tietty se ainut paketti mitä ei oltu vaunulähetyksestä tarkastettu)... Ei auta muu ku palauttaa koppa ja uus pitäs tulla ensviikolla, toivottavasti ennen uuttavuotta, mutta nyt sit vielä vähän lykkäänty meiän ulkoilut, no oma vika ku ei ajoissa tarkastettu koko lähetystä... Harmi, kun nyt nää lauhat hyvät vaunukelit on just päällä!

Maanantaina tulevat sitten lastenneuvolasta ekaa kertaa kotiin, hyvä niin :)

Joulu meni täällä mukavasti. Anoppi tuli aattona jouluruokien kerä tänne ja teki meille joulun, ihanaa :heart: Eilen kävi vielä isäni ja veljeni meillä syömässä ja pienokaisia tervehtimässä ja tietysti leikkimässä isoveljen kanssa :) Isoveli on kyllä selvästi hämillään uudesta asemastaan ja herkkänä poikana entistäkin itkuvalmiimpi, muuten on kyllä ottanu ihanan hellästi siskot vastaan, toki joskus on varomaton, kun on vielä niin pieni...

Mitäs muille joulukuunäideille kuuluu??

Hyvää loppuvuotta ja ihanaa uutta vuotta kaikille!

Maibei ja tytöt 2 vko +1 päivä

Ps. Meiänkin tarttis alkaa ristiäisvalmisteluja tekemään, tammikuun lopulla kotona ajateltiin pitää mut pappi nyt ainakin pitäis kutsua eli varata... ;)
 
Viimeksi muokattu:
Hyvää joulunjälkeistä arkea!

Pohjoistuuli, tuo kuulostaa ihan hyvältä maitomäärältä, kun noin usein vielä syövät :) Mekin aloitettiin ulkoilu silloin 30-60min kerralla. Meni varmaan muutama päivä, niin annoin poikien jo nukkua ulkona niin pitkään kun jaksoivat. Kerran päivässä, tuntuu että useampi kerta ois jo liian rasitus äidille (lue:pakkaaminen ulos) :D Vaikka helppoa se kyllä on näillä keleillä. Meillä on housut, body, sukat. Siihen vaan kevyt h&m fleecepuku (hihansuut kiinni, umpinaiset haalarintromput), makuupussiin ja vaununkoppaan. Mä en ymmärrä kuka tarvii villapukuja, tumppuja ja sukkia tällä kelillä? Oon tyksissä käydessä nähnyt "michelin" topattuja vauvoja, hui hirveää!!

Kohta 4kk synnytyksestä, enkä oo vieläkään ottanu itteeni niskasta kiinni kilojen karistamiseksi. Aina löytyy tekosyitä :( Onnex täällä kotona voi pomppia ihan leggareissa ja topissa, mut onkelma tulee vastaan kun pitäis lähtee ihmisten ilmoille. Kaikki kiristää ja puristaa vyötäröltä ja näyttää kauheelta!! Mulle on myöskin kehittynyt "ihanat allit". Kaksosten kantelu ei siis ehkäise niitä. Nyt mun pitäis lähtee lenkil, mut ilma ei houkuttele ja vähän laiskottaakin. Tekis vaan mieli herkutella..

Jos koittais ees pyörähtää tuota pihaa pidemmälle..ei kun menox!

Ja kirjotelkaahan tänne, on niin kiva lukea juttujanne :)
 
Karcci Tyksissä suositeltiin Nan Ha1:stä. Meille se ei sopinut, kovetti vattan ja kakka muuttui vihertäväksi. Meillä käytössä Tutteli1 jauhe. Ollaan käytetty myös samaista tetraa. On väriltään tummempaa kuin jauheesta tehty, muuta eroa ei ole. Neuvolasta suositeltiin Nutrilon Omneo:ta, saa vain jauheena. Kehitysseurannasta taas Semperiä ja siellä käyvien vanhempien mukaan myös Tuuti on hyvää, tätä ei kuitenkaan henkilökunta osannut vahvistaa. Siinä on aika homma jos korvikkeelle joutuu, löytää se sopiva. Tai sit ei :) Kahdesta ekasta lapsesta käytin Nan 1:stä, mut nyt en oo koittanu, kun toi Ha:kin veti vattan kovax ja pitäis olla vatsaystävällisempi. Huh, tulipa pitkä sepustus :D
 
HOPLAA JA TERSE

Kiitos Omppuf kun kävit mullekin vinkkaamassa. Eilen pitkästä aikaa kerkesin/muistin käydä kuikuilemassa, et onkos täällä ketään ja onkin perustettu uusi. Hienoa, koska apua aina välillä kaipailee, tai edes vertaistukea :p

Eli meidän pojat syntyi 11.6.2013 rv 37+0 puhkaistiin kalvot. Kutsuttakoon heitä V1 ja V2. V1 49 cm/ 3110 g ja V2 49 cm/ 2860 g syntyessään.

En ole jaksanut ihan kaikkea lukea läpi, mutta alan ottaa osaa keskusteluun heti kun pääsen vähän jyvälle "kuumista" aiheista.

JATKUU...

Eli yksi kuuma aihe on imetys. Meillä ei olla imetty rintaa kun laitoksella :'(. V1 ei oppinut otetta millään ja v2 kyllä imi, mutta tarvitsi lisämaitoa, koska omatuotanto oli niin vähäistä. Kotia päästyä yritin imettää ja pumpata, mutta maidon tulo tyrehtyi. Syyksi tähän epäiltiin unettomuuttani, laitoksella en osannut nukkua päivisin ja pojat valvoi yöt. Ja toinen syy, menetin synnytyksessä 2000 ml verta, joten tuo hemppari pääsi laskemaan 75 asti. Hitaasti se sitten nousi, mutta maidon tulo oli sitten jo tyrehtynyt. Nyt kun mietin niin voi olla, että olisin hurjaksi tullut jos olisin onnistunut pitämään pääni imetyksen suhteen. Mies kun lähti 2 vkoa synnytyksen jälkeen takas töihin ja on viikot poissa, niin en todella olisi varmaan nukkunut yhtään öisinkään.

Kävikö muille näin, että synnytys sotki täysin unirytmin???? En tosiaan alkuun nukkunut kun muutaman hurjan tunnin vrk, vaikka vauvat nukkui päivisin.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Karcci ~ meillä on käytössä tällä hetkellä nestemäinen NAN 1. En ole ees kokeillut muita. Samaa annetaan myös Naistenklinikalla.

Ei ole meilläkään enää neuvolassa kyselty imetyksen tai pumppauksen perään. Tais ymmärtää, että en oo hirveen halukas enää keskustelemaan siitä.

Huomenna oliskin taas painokontrolli. Ollaan nyt käyty joka viikko siellä. Muruset on huomenna jo 3 vkoa. Aika menee törkeän nopeasti.

Tarttee mennä, jäi kommentoinnit tällä kertaa.

Pohjoistuuli
 
Hei!
Vieläkö mahtuu mukaan :) Täältä löytyy: PallukkaAllu / Luka ja Lilja / s. 5.9.2013 / rv 31+6 / Luka 40cm ja 1700g, Lilja 41cm ja 1740g Pohjoistuuli me ollaan Vantaalta ja olisi kiva joskus nähdä muitakin monikkoja :)

Meillä arki on mennyt ihan mukavasti, onhan tässä paljon kaikkea uutta ja ihmeellistä. Soseita on nyt alettu syödä pikku hiljaa. Yöt meillä menee ihan mukavasti jo, 1-2 syöttöä yössä, eri rytmissä olisivat jos antaisi olla, välillä laiskana ajattelee että syöttää vaan yhden kerralla ja sitten se kostautuu kun toinen herääkin jo tunnin päästä syömään niin siinä ei paljon kerkiä itse nukkua :)

3kk painot oli Lukalla 6,1kg ja Lilja oli 4,9kg

-Allu ja pallukat-
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Kiva kun tulee uusia mukaan ja tottakai kaik ovat teretulleit!

Nicci kyseli unirytmistä..siis mä nukkuisin jos pojat vaan antais. Koitan tässä pikkuhiljaa alkaa kokeileen jos sais jotain rytmejä noille :) Eikö sulle sitten vaan tule uni? Päivisin on kyllä vaikeaa nukkua ja yöllä se on tosi katkonaista, niinkus jokainen varmaan tietää :)

Tänään, pojat kävi unten maille eka kerran ysin aikaan. Tähän asti ovat nukkuneet melkein koko päivän ja heränneet vasta tuohon aikaan, joten yö on sitten riekuttu :D Jos tää nyt tästä lähtis.. sormet ja varpaat ristissä ;)

Täytyy kai ite mennä pehkuihin, kun ne kerrankin nukkuu oikeaan aikaan :)

Öitä mammat!
 
Allu, pakko oli vielä palata kommentoimaan, et kiva saada pikkukeskosten vanhempiakin tänne. Oletan et heitit lasketaan pikkukeskosix, kun on päivän vajaa tuon 32 vko rajapyykin, vaikka painoiltansa menevät jo "isojen" puolelle :) Meillä menee kans noi painot aika samanlaisesti ku teillä, 3kk 5,9kg ja 4,9kg. Syntymäpainot 1375g ja 1180g.

Mut nyt hammaspesul ja nukkuun.
 
Jk79 Siis ei tule uni. Vaikka kuinka yritän väkisin maata itseni kanssa :kieh:. Ennen synnytystä tätä ongelmaa ei ole ollut. Nykyään yritän nukkua poikien päiväuni aikaan sekä iltaunien aikaan sekä yöllä. Onneksi jo nyt saan yöt nukuttua, mutta päivällä/illalla en |O. Vaikka tuntisin itseni kuinka väsyneeksi. Sitäpä tässä on pohdittukin oikein neuvolan kanssa, että olenko yliväsynyt vai ylivirittynyt. Ennen kun se selviää ei kuulma oikein voi mitään tehdä kun vielä olen kuulemma suhteellisen järissänikin (vaikka itse tätä välillä epäilenkin). Eikä sillä että olisin mitenkään innokas ainakaan mitään lääkkeellistä hoitoa ottamaan. Mut oishan toi kiva välillä ottaa päikkäritkin ni ois nämä illat helpompia kun ei ole sumussa... Kai tuo hellittää viimeistään kun pojat täyttää kaksikymmentä tai jotain :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Nicci ei mullekaan tuu uni päivällä. Ei vaikka kuin huonosti nukuttu yö ois takana ja ois väsyny :( Nytkin pojat torkkuu, mut en mä osaa mennä maate. Yöllä haluiaisin nukkua, mutta pojat on toista mieltä :)

Eilen kun hehkutin poikien nukkumaanmenoa, niin kostautuihan se. En saanu ees päätä tyynyyn, kun toinen heräsi. Ja taas itkua ja huutoa. Ei oo nälkä, vaipat vaihdettu, mielestäni ei masukaan nyt oo vaivana. Tuntuu vaan että pojat nukkuu liikaa päivällä, niin ei uni maita sitten yöllä. Eikä ton ikäsiä saa pidetty hereillä, eikä varmaan väkisin saakaan?

Oon alkanu pitää kirjaa poikien syömisistä nyt kun menee hieman kiinteitä ja vellejä. Ne on vaikuttanu maitomäärään, mut ei yöuniin. Mun tekis mieli antaa vaan maitoa.. Kehitysseurannasta sit taas et pitäis antaa.

Mut nyt taas kutsutaan :)
 
Täällä olis yksi väsynyt äiti. Pojalla on alkanut vatsa vaivaamaan öisin. Eilen alkoi huuto yhden aikaan. Selvästi on ilmavaivoja ja masua kipristelee. Syö pullosta ahnaasti. Vaikka yrittää pitää taukoja ja röyhtäyttää, niin ei meinaa helpottaa. Ite valvoin jonnekin kolmeen asti hänen kanssaan. Sitte mies otti vuoron. Oli saanut rauhoittumaan rinnuksille ja sai sit itekin nukuttua. Päivät on parempia eli vaivaa yöllä. Eilen aloitin Cuplatonin. Koliikista ei oo kokemusta, mut voisko olla sitä?!

Eilen käytiin painokontrollissa. Poika oli 3,9 kg ja tyttö 3,6 kg. Painot nousseet syntymästä 600g ja 300g. Eilen tuli 3 vkoa täyteen vauvoille.

Täytyy mennä taas...

Pohjoistuuli
 
Hei kaikki täältäkin ja tervetuloa uudet!

Joulunpyhistä selvittiin ja sähkökatkojen takia oli nettiyhteydetkin poikki monta päivää. Tosi paljon on tullut vauvoja, onnea kaikille vielä kovasti!

Meillä on kasvettu mukavasti ja isompi tyttö on jo yli 4 kg ja pienempikin 3,5 kg. Pohjoistuuli kyseli syömisistä, meillä meni parin - kolmen viikon ikäisenä 60-100 ml kerralla ja söivät 6-8 krt/vrk. Ja tosi hyvin kasvaneet, joten munkin mielestä teidän määrät kuulostaa hyvältä.

Meillähän mennään kans korvikkeella(nan 1 ollut alusta asti) kun imetys tyssäsi mun tulehduksiin. En saanut enää imetystä käyntiin kun jouduin kovien lääkkeiden takia lopettamaan sen. En tiedä miten se olisi enää onnistunut, kun pumpulla ei tullut mitään ja vauvat ei suostuneet imemään kun eivät saaneet mitään. Lohduttavaa kuulla että täällä on muitakin jolla imetys ei onnistunut. Jotenkin siitä on ollut huono fiilis, vaikka sille ei mitään voinut. Neuvolassa ollaan oltu tosi tsemppaavia onneksi ja todettu että tärkeintä että kaikki voi hyvin ja vauvat kasvaa.

Meillä syötöt menee kans päivisin niin, että tuntuu että syövät koko ajan, parin tunnin välein. Vähän ovat eri rytmissäkin päivästä riippuen. Illan viimeinen ja yö on herätetty tarvittaessa samaan rytmiin ja se on öiden osalta toiminut ainakin toistaiseksi. Nyt ovat nukkuneet jopa kuuttakin tuntia yöllä putkeen(!), voi kun jatkuisikin.. Me ollaan tehty niin, että yöllä nukkuvat kapalossa ja päivällä ei, jolloin on saatu ero yölle ja päivälle ja on näyttänyt toimivan. Rauhoittuvat illalla kapaloihin makuuhuoneeseen ja sitten on tullutkin niitä pidempiä unia. Jotenkin tuntuu että uni on sikeämpää kapalossa eivätkä viuhdo itseään hereille, samoin jos heräävät, saattavat muutaman inahduksen jälkeen nukahtaa uudelleen useaksi tunniksi.

Meillä oli pienemmällä vatsanväänteitä tuossa 3-4 viikon iässä, nyt on auttanut kun on annettu ennen yötä ja yöruokaan disflatyliä, tulee pierut paremmin ja kipristely on vähentynyt. Toivottavasti Pohjoistuuli saisit apuja sinäkin kuplattomasta tai tuosta disflatylistä. Meillä neuvola suositteli tuota, se on kai valmiiksi siinä muodossa että pilkkoo ilmaa kun kuplaton muodostaa sen jotenkin siellä suolistossa jonkun ajan kuluessa.

Päivisin tytöt haluaisivat nukkua lähinnä sylissä, mulla on ollut käytössä sellainen bumbauel sling kantoliina, johon rauhoittuvat yleensä heti jos itkevät eikä oikein mitään syytä ole(nälkä tai märkä vaippa tms.). Sen kanssa voi sitten itsekin tehdä jotain samalla ja on tosi kätevä kun sitä ei tarvi sitoa kun on sellainen valmis "pussi".

Meilläkin ristiäiset olisi viikonloppuna ja nimetkin viimein päätetty. Ei oikein ole meinannut ehtiä/ jaksaa järjestellä, onneksi äiti tulee avuksi, niin eiköhän ne jotenkin suju.

Voi kun olisi paljon kirjoitettavaa, mutta syöttö kutsuu..Voimia kaikille, toivotaan ensi vuodelle kaikille mahdollisimman paljon unta! Oikein hyvää uutta vuotta!

t. Elmeriini ja tytöt 1 1/2 kk
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Hyvää alkanutta vuotta 2014 kaikille!

Pohjoistuuli, meilläkin oli noita masuvaivoja aika pitkään.. nyt on alkanu helpottaan, eikä tarvita enää cuplatonta. Mekin koitettiin tota disflatyliä, mut en oikein osaa sanoa auttoko meillä?

Elmeriini, suotta podet huonoa omatuntoa imetyksestä. Kyllä mäkin alussa stressasin siitä, mutta nyt on muutama kuukausi jo mennyt mainiosti korvikkeella, enkä asiaa enää sen enempää ajattele.

Meitä kehotettiin aloittamaan kiinteät, kun pojilla oli korjattua ikää 1vko. Tuntui aika hurjalta, ja tosi hankala syöttää vastasyntyneen tasolla olevia. Meillä meni kaikki rytmit ihan sekasin ja tuntui et koko ajan vaan on syöttöaika, joko maitoa tai kiinteää. Nyt mä ajoin alas kaikki muut kiinteet ateriat, paitti yhden ja silloinkin annan vaan pari teelusikallista. Juovat taas maitoa paremmin, eikä oo koko päivä yhtä syömistä. Mennään tolla maistelutekniikalla niin kauan, kuin tuntuu hyvältä. Jos vaikka kuukauden, kahden päästä alkais lisäämään määriä. Ovat sitten 2-3kk korjattua ikää.

Vieläkin pojat nukkuu tosi paljon, pikkupätkiä, eikä säännöllisiä unirytmejä oikein oo havaittavissa. Molemmat syö n. 7krt/vrk, välillä samassa, välillä eri rytmissä. Painoeroakin on yli kilon. Välillä tuntuu et ois helpompi arvioida syömismenekkiä, jos oisivat suht samanpainoisia.. edelleen odotan niitä hymyjä :) kohta oottanu jo 4kk! Tällä hetkellä korjattua ikää on reilu 5vko, joten luulis kohta hymyjen irtoovan. Jos oikein joutuvet huutamaan kun syötän toista, kostuvat silmät hieman, mutta varsinaisia kyyneleitäkään ei vielä ole tullut. Molemmat jaksavat kannatella päätään kyynärvarsien varassa jo jonkin aikaa, ja Aleksi on niin kova selänkäyttäjä, että kellahtaa siitä aina selälleen, kun taivuttaa itteään karrelle. Laurikin on mennyt muutaman kerran.

Vielä kerran hyvää uuttavuotta ja kertokaa mitä kaikkea teidän vauvat ovat oppineet :) Luen mielelläni niistä, kun tuntuu että täällä mennään niin hitaasti :(

Moikka!
 
Hei ja hyvää tätä vuotta!

Kiitos JK, ei kai siitä imetyksestä kannata potea huonoa omaatuntoa, mutta harmittaa ja miettii olisiko kuitenkin pitänyt koittaa vielä enemmän, tuntuu vain ettei kaiken keskellä olisi mitenkään pystynyt/ehtinyt pumpata enempää tai pitää vauvoja koko päivää iholla vaikka eivät ime.. Nicci, minäkin menetin paljon verta ja hb oli alimmillaan 70, se varmaan kans vaikutti maidonloppumiseen muun ohella. Onneksi tytöt ovat kuitenkin tyytyväisiä ja pirteitä.:)

Ollaan kans ulkoiltu joulunpyhistä asti. Miten ootte kätevimmin tehnyt kärryilyn, kun kärryt pitäisi saada sisälle (koppia ei voi jättää uloskaan tietty) ja renkaat on likaiset, onko ne renkaansuojukset toimivat vai ootteko irrottaneet aina kopat? Lähinnä jotain hyväksi havaittuja käytännön vinkkejä kaipailen.. Vauvoilla ollut nyt päällä sisävaatteet ja ohut ruskovillan haalari ja sitten untuvapussiin myssyt päässä. Ei ole ainakaan yhtään liian vähän ollut kun pussit on tosi lämpimät. Mitä teillä on ollut nyt päällä ja mitä sitten kun on pakkasia?

Tytöt vähän jo hymyilevät ja seuraavat katseella tiiviisti myös. Hymyt on kyllä enemmän satunnaisia, mutta välillä jo ojentavat käsiään esim. Jotain esinettä kohti jota heille näyttää. Tänään koitin isommalle baby björnin sitteriä, oli siinä ihan tyytyväisenä ja sai sen sätkimisellä jopa vähän liikkumaan. Onko kukaan muuten koittanut syöttää sittereissä, mietin olisiko siitä apua tilanteeseen kun molemmat huutaa nälkää yhtä aikaa niin saisi molemmille pullot suuhun?

Tytöt nostelevat hieman päätään mahallaan, mutta eivät kovin paljon vielä, vähän myös hermostuvat siinä helposti, yrittävät kyllä kovasti möngertää eteenpäin.:)

Omaa kuntoa ei ole vielä myöskään kovasti ehtinyt kohottaa, jälkitarkastusta ennen ei kuulemma saa muuta kun kävellä, ei mitään raskaampaa tai lihasliikkeitäkään. Maha on edelleen aika pallo, sellainen kova siis ja iso kolo on vielä keskellä, toivottavasti menee kiinni, nyt kai se suolisto on tuossa pömpöttämässä. Haava on onneksi jo parempi eikä kipeä, tunnoton tosin mutta sehän voinee kestää pitkäänkin. Jospa nuo kärrylenkit alkaisi nostaa kuntoa pikkuhiljaa. Aluksi en jaksanut edes pitää selkää pitkään kunnolla suorassa kun kaikki tukilihakset oli lähteneet. Uskomatonta miten huonoon kuntoon sitä ehti mennä ensin vuodelevon ja sitten kaikkien komplikaatioiden jälkeen. Mutta suunta ei voi olla kun ylöspäin!

Voimia kaikille!

Elmeriini ja tytöt tasan 1 1/2kk tänään
 

Yhteistyössä