Tuplamammat 2013-2014

heissan!

Tulee paljon lueskeltua teitin juttuja mutta kirjottelen harvemmin mitään :D meillä tytöt nyt 3,5kk iloisia hymytyttöjä. Jk kyseli, että mitä vauvat osaavat joten aattelin vastailla mitä meillä osataan. Eli hymyillää, nauretaan ääneen, kiljutaan, päristellään suulla, tartutaan leluun ja hakataan nyrkillä sitterin leluja :D mahalta selälleen käännytään ja nyt ovat alkaneet selällään ollessaan mennä kyljelleen joten kohta varmaan käännytään selältä mahallee.

mitä teidän muiden lapsoset osaa? on kiva lueskella niitä :)

T: minde87 + Minttu&Minea
 
Minde just tommosia juttuja on kiva kuulla. Eihän sais mut sit vähän voi "verrata" et missä iässä voi mitäkin omilta pieniltä odottaa. Meillä pojat tänään 4kk, mut korjattua ikää vasta reilu 6vko, joten eivät ihan noin taitavia oo :) Molemmat kääntyvät selältä mahalleen, Aleksi useammin ku Lauri. Lauri taasen HYMYILI edellispäivänä neuvolantädille eka kerran. Toivottavasti ees Aleksi sitten hymyilee mulle ekalla kerrallaan :) Ja mahallaan ollessaan kannattelevat hyvin päätänsä.

Mulla hirvee päänsärky. Ei auta buranat eikä mitkään :( Johtuu varmaan unenpuutteesta. Oon sortunu tälläseen ajattelumalliin: "Kyllä sit kuukauden päästä on jo helpompaa". Mut vielä ei oo saanu nukuttua yhtään enempää ku alussakaan. No taidan vaan jatkaa tätä toiveajatteluu, et joku yö sais nukuttu :D
 
Pohjoistuuli, varmaan 4-5h yössä. Päivisin ei ehdi nukkuun. Mulle toi ei tunnu riittävän enää kun on useampi kuukausi takana. 4 kuukauden aikana oon nukkunu ainoastaan yhden kokonaisen yön. Ja ehkä tieto siitä, että ainakin neljä kuukautta vielä menee ennenkuin noi on sen 6kk korjattua ikää ja voi unikouluttaa, tekee osansa tähän olotilaan. Mut melkein kaikilla äideillä ne yöunet jää vähiin, joten turhaan ruikutan :D

Mäkään en yhtään muista, missä iässä lapset ovat mitäkin oppineet. Sellanen muistikuva kuitenkin et kakkonen, joka on tyttö, ois ollu kehityksessä nopeampi kuin veljensä???
 
Voi jk, mä niin "feel you". Mä olen nukkunut viimeisen n 3 kk aikana nolla kokonaista yötä ja normi unimäärä on 3-5 tuntia katkonaisesti. Nyt on ollut neljä huonoa yötä. Aliinalla maha vaivaa taas. Joku Mun ruokavaliossa mättää. Alli nukkuu hyvin, mutta aliina ei nukahda ja herää aikaisin valittamaan ja heräilee yöllä useasti. En tiedä.... Pitääköhän lopettaa imetys kokonaan. En jaksa miettiä ja poistella ruokavaliostani sitä ja tätä. Tänään aamulla 3 t unien jälkeen itketti. Päätä särkee ja kahvi riisimaidolla maistuu pahalle. Toissa iltana sain pahimman migreeni kohtauksen 25 vuoteen. Unen puutetta.

Meidän tytöt osaavat hymyillä. Päätä eivät kannattele mahallaan ollessan hyvin. En pidä heitä paljoa lattialla survoutumisriskin takia :). Muut lapset ovat melkolailla suositusten mukaisesti oppineet kaiken :D. Ja kun minulle on ollut samantekevää oppivatko istumaan 5 vai 7 kk niin en ole kovin tarkasti kirjannut näitä ylös.

Mistä tulikin mieleen, että yksi aamu rupesin täyttämään vauvakirjoja. Onpa turhauttavaa tehdä sitä tuplaten. Hymähdys.... ja kaiken lisäksi tässä elämänvaiheessa voisin kyllä ehkä murehtia jostakin oleellisemmasta kuin tyhjistä vauvakirjoista.

Jaahas. Taas synttäreitä valmistelemaan. 9 v kaverisynttärit. Talo täyttyy noin 26 kaverista. Meillä on tapana, että jos luokkatovereita kutsutaan niin kaikki saavat kutsun. Siihen päälle muutama serkku. Järjestämme alakerrassa elokuvaillan eli videotykki ja iso screeni. Kutsujen mukana laitoimme elokuvalipun mukaa, mikä tarkistetaan ovella ennen teatterisaliin menemistä. Hölmöä tuhrata ehkä energiaa tällaisiin, mutta toisaalta taas elämän ollessa melko väsynyttä ja harmaata on kiva tehdä jotakin hauskaa vastapainoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Moikka,
minäkin olen käynyt lukemassa palstaa päivittäin, vaan ei ole vielä aika riittänyt kommentointiin. Pojilla on nyt 4 viikkoa ikää ja tänään aloitellaan Niferex-rautavalmisteen antamista. Onko kellään kokemusta/hyviä vinkkejä kuinka tuo 2x0,1ml olisi helpointa antaa. Ja onko valmisteesta tullut mahanpuruja tai muita oireita?

terveisin, Tuplamammutti
 
Tuplamammutti, meillä menee maltofer rautalisä. Eli 2 tippaa aamuin, illoin, kun ollaan jo yli 5kg. Mä laitan sen maidon joukkoon. Sama kai se on sen teidän valmisteen kanssa, maidon sekaan vaan :)

Jenniferi, ootko fb:ssä kaksoset ja kolmoset ryhmässä? Siellä vaan olen päivityksissä törmännyt Alliin ja Aliinaan :)
 
Kiitos Jk nopeasta vastauksestasi :) Mulle vaan apteekista sanottiin, että rauta ei imeydy maidon kanssa nautittuna, vaan nuo tipat pitäisi antaa veden kanssa. Ilmeisesti pipetillä suoraan suuhun. Muut tipat (keskostipat ja d-vitamiini) olen kyllä sekoittanut maitoon, jonka annan sitten pullosta kerran päivään. Muuten pojat syövät rinnasta.
 
Jk, olen siinä ryhmässä, mutta en muistaakseni ole kirjoittanut tyttjen nimiä mihinkää. Harvakseltaan olen kirjoittanut mitään. Tai sitten olen kirjoittanut nimet johonkin... En muista :D. Hauska juttu, jos olet bongannut minut. Ja jos se en ole ollut minä, niin hauskaa jos jollakin on saman nimiset tytöt.
 
Heippa,

Tuplamammutti, meillä on myös tuo Niferex-rautalisä, aloitettiin se 4 vkon iässä ja siis vain pienempi saa sitä, kun oli syntyessä alle 2500g(pienipainoinen). Oon antanut sen ihan lusikalla suuhun ja jakanut tipat eri aikoihin. Meillä aiheutti ummetusta ja vatsanväänteitä, ja ei olla sen takia lisätty määrää painon noustessa ihan niin paljon kun pitäisi kun maha on muuten ummessa. Lääkäri oli sitä mieltä että annetaan se määrä kun millä maha toimii ja nyt saa kaksi tippaa päivässä, niin on ihan ok (vaikka painoa 3800g). Kaikille ei aiheuta mitään. Kakka saattaa mennä tummaksi myös.

Meillä myös unet vaihtelee, viikko on mennyt nyt aika huonosti, koko ajan jompi kumpi herää, pari tuntia unta max. Kerrallaan. Pienempi herää nyt 3tunnin välein vähintään vaikka joulun aikaan saattoi nukkua 6 tuntia putkeen. Ei siis enää. Ja aina herätessä on kauhea nälkä vaikka syö tosi paljon. Olisko joku extrakasvuvaihe päällä..

Nostan hattua sulle Jenniferi kun jaksat vielä kehitellä kivoja synttärijuttuja. Mä en hädin tuskin ehdi itse syödä näiden kanssa, ja kaikki ylimääräinen jää tekemättä.:(

Käytiin neuvolassa eilen, tytöt kasvaneet hienosti, 4270 ja 3780g jo.=) pikkuisella vähän naksuu lonkka, pysyy onneksi paikoillaan eikä pitäisi olla vakavaa. On kuulemma yleistä jos ollut perätilassa.

Oletteko ottaneet rotavirusrokotteen? Sen aika olisi pian ja sivuvaikutukset vähän hirvittää? Onko teillä tullut millaisia oireita?

Mullakin alkaa olla pysyväisluonteiseen päänsärky.. Taitaa kuulua asiaan univajeen takia.

Terkuin
Elmeriini ja tytöt kohta 2 kk
 
Tuplamammutti Meillä menee niferex. Oon ihan vaan antanut pipetillä suuhun ja sen jälkeen maitoa päälle ja hyvin on rauta imeytynyt. Eivät edes keskolassa kieltäneet sitä vaan käskivät tehdä noin. Meillä meni niferexin annostus että 3kg 0,1mlx2 krt/pv 4kg 0,15ml 2krt/pv ja 5kg ja yli 0,2ml 2xkrt/pvä. Niin kauan kunnes eka hammas puhkeaa tai ikää tulee 6kk. Ja joka kontrollissa hempat on ollut 130-140. Mahan puruja ei ole tullut ollenkaan raudasta.

Tässä meidän poikien osaamiset :heart: hymyilyt 1kk, kiljumiset 3,5kk, päristelyt 3,5kk, leluun tarttuminen ja suuhun laittaminen/siirto toiseen käteen 3,5kk, selällään pyöriminen navan ympäri 3,5kk, nauraminen 4kk ja selältään mahalleen 5kk. Istumaan kovasti nyt pungetaan ja mahallaan koetetaan ryömiä, meneevät jo ympyrää mahallaan.

Ainiin eilen oli juhlayö :D Herrat sai iltapuuron 20 aikaan, pinnikseen nukkuu ja aamulla herätys 5:45 ja 5 minsassa 200ml maitoa alas ja unta vielä 9 asti. Vähän luksusta!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Kauheesti tehny mieli kirjotella tänne ja sit ku ois ehkä? hetki aikaa ni ei taas muista mitä piti sanoa :D Käyn kanssa lukemassa täällä kirjotuksia säännöllisesti mut aina ei vaan kerkee kirjottelee - mut ihana lukea teiän kirjotuksia :)

Pohjoistuuli, meno siellä kuulostaa hyvin samantapaiselta :) Me kans pelättiin et miten esikoisen tarhaanpaluu sujuu mut hienosti on menny :) Muutaman kerran on kotona itkeny, kun on sanottu, että lähdetään tarhaan mutta aina on kuitenkin päivä sujunut hyvin ja illallakin on hyväntuulinen :) Ja tykkää kanssa siskoistaan paljon, haluis koko ajan silitellä ja ottaa syliin <3

Pohjoistuuli, jos Bumbleriden sadesuoja on vielä hakusessa niin suosittelen harkitsemaan niitten omaa. Vaikka maksaakin sen 50€ niin istuu toki kuin valettu noihin vaunuihin ja koska on läpinäkyvä, ei ole näköhaittaakaan :)

Jenniferi, sulla sitten riittää energiaa juhlienjärjestämiseen, kivankuulonen idea tuo elokuvailta! :) Mä tässä vaan edelleen pähkäilen, että jaksaisko tehdä ristiäiskakun ite...

Joku kysy rotarokotuksesta. Me otettiin esikoiselle ja aiotaan ottaa nytkin kaikki rokotteet. Vain otettu rokoite suojaa, ajattelen että mahdolliset haittavaikutukset on pienempi paha kuin itse tauti. Eikä meiän esikoinen ainakaan saanut mitään oireita.

Joku täällä tais jutella et välillä vauvat juo paljon eikä tunnu saavan tarpeekseen. Pulloruokinnassakin on "tehoimu/maidonlisäyskausia" vaikkei niillä tietenkään oo samaa vaikutusta kuin imetyksessä ;) Täällä tuntuu et mun oma maito ei riitä iltatankkaukseen, kun ovat ihan koko ajan rinnalla ja ollaankin sillon vielä korviketta annettu, ovat muutenkin vähän levottomampia siinä ja varmaan hurjasta tankkauksesta tulee vattavaivojakin, eilen illalla oli kyllä yhtä huutoa... Toisaalta, jos tarjoo liikaa korviketta, herään yöllä rinnat ihan pinkeenä, vaikea löytää tasapainoa ;) Sit vielä esikoisen nukutus päälle, niin noi illat on kyllä melko rasittavia...

Mites muuten te jotka ootte ollu pidempään kotona: miten arki lähti sujumaan, kun mies palas töihin? Ja ootteko jaksanu käydä vauvojen kanssa jossain vai tuleeko vallan hengattua kotona?

Se on taas menoks!

Maibei
 
Unettomista öistä piti vielä sanoa. Esikoisen yöimetys oli tosiaan haastavaa, kun ei ottanut millään loppuakseen. Neuvolassa ym sanoivat että kyllä se viimeistään vuoden ikään mennessä hellittää. En millään halunut uskoa, että siihen menis niin ksuan, vaikka tavallaan oli helpottavaa kuvitella edes joku raja, millon saattaisi yöunet alkaa helpottaa. No, se vuosihan siinä sitten meni. Jotenkuten järjissään sentään onneksi selvittiin ;)

Maibei
 
Meil oli sillee että kun tulin vauvojen kans sairaalasta niin
Mies oli vielä sen viikon töissä ja jäin heti kaikkien kolmen kanssa yksin :D mut hyvin meni ja on menny. Mää oon alusta asti menny muksujen kans paikasta toiseen. Ollaa käyty shoppailemassa, kyläilemässä jne jne. Mulla hajoo pää jos vaa ollaan kotona päivästä toiseen. Kauppareissutkin hoidetaan aina porukalla :D
T:minde
 
Meilläkään isä ei ole jäänyt kotiin. Yhden viikon oli isyyslomalla, mutta rakensi alakertaa valmiiksi ristiäisiin. Hyvin olen minäkin pärjännyt. Vauvat nukkuvat aamupäivällä niin saan tehtyä kotihommia ja oltua keskimmäisten kanssa. Illat on vähän harmillisempia, kun koululaisten kanssa ei oikein ehdi olemaan. Vauvat tarvitsevat huomiota ja mies tulee vasta kuudelta kotiin. Iltojakin olen tehnyt itsekseni eli hallinnut iltavillejä, mutta aivan kamalan kivaa yksin ei ole olla vetovastuussa kahden vauvan itkiessä iltakähinöitä.

Minulla ei hajoa pää kotona ollessa, mutta ihan mieluusti lähden pikkubussilla reissaamaan. Kaupassa käynnit voisin tehdä koko porukan kanssa, mutta en saa kaikkia järkevästi kulkemaan ja ostettua tarpeeksi ostoksia.

Aliina on vähän sellainen rauahallisuudesta tykkäävä, joten ihan ehdoin tahdoin en häntä useana päivänä vie hälinään ja hylinaan. Illat ovat itkuisia, jos koko päivä on vain heilutty kylillä.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon on juttua tullut :)

Juu sitähän sanotaan et rauta imeytyy paremmin eri aikaan otettuna ku maito, mut toimii meillä lisättynä pulloon.

Jenniferi et varmaankaan oo sitten sinä, kun juttua tytöistä on tuolla ryhmässä ollut. Jännä juttu että samanikäiset ja nimiset :)

Rotarokotteesta me otettiin ja sehän on makeaa litkua suun kasutta. Ollaan saatu jo toisen kerran tehoste. Ei ole mitään haittavaikutuksia ollu. Ainoastaan 3kk annettavasta yhdistelmärokotteesta (siis oikea piikki) on tullu pahkura ja lämpöä eka yönä.

Kiitos Sunshine, kun ei noita juttuja enää muista niin mukava kuulla milloin kukin on oppinut ja mitä. Saanko vielä kysyy, et noi iät on varmaan teillä korjattua ikää? Meillä pojat oppivat tällä viikolla vasta hymyilemään, ikää siis korjattua 7vko :)

Mä en enää yritä käydä poikien kanssa missään, kun oon kans huomannu, etteivät innostu muutoksista, vaan pitävät rauhasta ja rutiineista ja kodin ilmapiiristä. Käyn sitten vanhempien lasten kanssa viikonloppuisin. Eilen oltiin hohtokeilaamassa. Oli huippu juttu!! Pikku pojat oli isän kanssa kotona. Näin pikkuisetkin saa isäaikaa ihan rauhassa keskenään. Yleensähän mä hoidan ne, niin ovat vaan aikalailla mun seurassa.

Mulla on kyllä väsymystä kun yksin hoitelen lapsia. Mutta toisaalta oon tyytyväinen kun mies on töissä, eikä arvostelemassa mun lastenhoitoa. Meillä ollu paljon kinaa kun mä kuulemma totutan pojat syliin. Mä taas en kestä kun mies antais niitten itekseen huutaa, argh!!

Sunshine kiva kun meni yö noin hyvin :)
 
Nääkin tykkää rauhasta ja rutiineista ja mennäänki tyttöjen ehdolla. Päiväuniaikaan ollaan aina kotona. Meil nukutaan kahdet päikyt päivässä. Ekat noin klo 14 ja toiset pikkupäikyt ottavat illalla puol seiskasta seiskaan. Muuten ovat hereillä ja oon huomannu että nää tykkää katella kaikkee uutta ja ihmeellistä.Muutama päivå sit oltii hoplopissa ja vauvat katteli ihmisiä hymyillen ja esikoinen riehu liukumäissä :D mää oon aina ollu kova kyläileen ja kierteleen kaupoissa enkä halua tästä luopua lasten takia.. ne kulkee mukana ja esikoinen on samanlainen kyläluuta ku minäkin :)
 
Minde, minkä ikäsiä sun tytöt nyt onkaan? Entä esikoinen? Kiva kuulla, että toiset on onnistunu tuplien kanssa liikkumaankin :) Mä kyllä koen, että ainakin vielä tällä hetkellä on helpompi kutsua ihmisiä kylään kuin lähteä ite ja mielellään sitä kaksostyttöjä tullaankin katsomaan, sekin sopii mulle ja lievittää mökkihöperöyttä ;) Esikoisen kanssa liikuin aika paljon kaupungilla, nyt arveluttaa miten tuplavaunujen kanssa mahtuu bussiin, autolla en viitti keskustaan lähteä.

Jk, nyt sä sit vihdoin sait sen kauan odottamasi hymyn, onnea :) Ja turha murehtia siitä sylittelystä, pikkuvauvat kaipaa aina paljon syliä, kyllä ne sit viimeistään teininä kiertää sylin kaukaa ;) Nää meiän tytöt tuntuu kyllä vaan nukahtavan parhaiten syliin, heti kun siirtää pinnikseen, alkaa käninä. Mutta huutoakin tulee väistämättä varsinkin iltaisin, kun tarvii esikoistakin hoitaa, niin sylit loppuu vaan auttamattomasti kesken!

Maibei ja tänään tytöt tasan 1kk <3
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Tuplat on 3,5kk ja esikoinen on 4vuotias. 4weellä on jo järkee päässä joten sen kanssa on helppo mennä mihin vaan ja pysyy aina vierellä eikå juoksentele. Varmaan jos olis vaikka 2 vuotias niin menemiset jäis vähemmälle :D on kans kivaa mun mielestå kun ihmisiä käy meillä kahvilla. Kivaa saada aikuista seuraa kun mieskin on aina iltavuorossa töissä.

Mää oon jatkanu tätä kuntokuuria ja ajattelin ostaa jäsenyyden elixialle kun siel on lapsiparkki. Vai onko iha järjenköyhyyttä lähtee reenaan tän lauman kans..? Bussilla pitäis matkat suhata.. ja aina ei oo varmaa että mahtuuko bussiin kaksosvaunuilla
 
JK noi on ihan kalenteri iät niistä pitää vähentää se 6 viikkoa pois niin on oikeat iät :)

Jaaá kyllä noi yöt on tainnut tulla jäädäkseen :heart: joka yö on ollut 8-10 tunnin unet ja syödään ja jatketaan pari tuntia lisää unta. Päikkäreitä ei haluta ottaa joten kätinät alkaa ennen 8, mutta onneksi nukahtavat pieneen heijaukseen pinnasänkyyn varttitunnissa.

Nyt tekee omia hommia kun murut nukkuu.
 
Viimeksi muokattu:
Sunshine teillä pojat eteviä :) Ovat hymyilleetkin jo ennen laskettua ikää!! Voi kun meilläkin nyt alkaisi pikkuhiljaa tapahtua enemmänkin. Meillä kestäny ikuisuuden tää vastasyntyneiden kausi. Nyt oon kyllä niin ilonen noista hymyistä! :)
 
TR
Hei kaikki jo vauvaantuneet :) Käyn täällä taustailemassa ahkerasti, eipä tässä niin hurjasti enää ole itelläkään jäljellä tätä raskautta!

Itselläni on nyt (ja mies oikeestaan panikoi enemmän) mietinnän alla, miten suhtautuisin jos tuo B-vauva aikoo tulla peppu edellä maailmaan, niin kuin nyt vahvasti näyttää, tiedän kyllä että voi vielä hyvällä onnella kääntyäkin! Ovat vaan tuolla Hämeenlinnassa kovasti sitä mieltä, ettei ole mitään ongelmaa synnyttää alateitse perätilavauvaa uudelleensynnyttäjällä, eikä edes vaikka A ois perätilassa kuulemma...no, haluaisinkin kuulla teiltä joilla se B tuli peppu edellä maailmaan, menikö kaikki ilman ongelmia (happivaje, lonkat jne...), aika usein olen kuullut, että vauva on ainakin hiukan heikossa hapessa synnyttyään peppu edellä :| Mies on siis ehdottomasti sektion kannalla.

TR ja masumimmit rv 32+2
 
Heippa!!2 yötä kotona takana ja äiti on vähän väsy.meillä siis pakkoruokailu 3h välein ja ongelmana on se että varsinkin pienempi eli neiti nukahtaa syötön aikana ja meillä menee yli tunti helposti ton minimaito määrän nauttimiseen. Saati sit jos yritän tissitellä ennen, vartti tissillä, sit tunti ainakin pullolla.
Onko muilla havaittu tälläistä?neuvoja?
Poikahan vetäsee tarvittavan maitomäärän ihan helposti, mut nyt jännittää et jos oikeesti 10ml per pv pitää annosta kasvattaa, niin eihän vauvatkaan kerkee enää nukkuu, meistä puhumattakaan :eek:

Nyt meen ottaa 30min lepiä ku sit on taas ruoka-aika

Karcci ja Speedy&Gonzales 6pv
 
Karcci, uneliaan pikkuvauvan herätys kikkoja:

* vaihda vaippa ja pese peppu vaikka hieman haalealla vedellä. Herättää uneliaan vauvan jälleen syömään.

* vöhennä vauvan vaatetta hieman, jotta viileys herättää hengissä pysymisvimman.

* nipistele hellästi tietenkin korvasta tai jalkapohjasta.

* anna lusikalla tai mukista maitoa, jos tuntuu ettei millään suostu imemään.

Uneliaan vauvan syöttäminen osaa joskus olla stressaavaa. Minulla on neljä viimoisinta olleet tällaisia piskuruisia, jotka eivät ole jaksanut aluksi imeä tehokkaasti. Myös itsekseen jättäminen eli sylistä pois laittaminen saattaa herättää vauvaa itkemään ja syömään. Sinun tyttö on kyllä vielä niin pieni, että ei välttämättä horroksesta vielä heräile tällä tyylillä, mutta hieman isompana tosissaan yksin jättäminen saa usein vauvan heräämään ja sitten syömään hetken tehokkaammin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79

Yhteistyössä