Tuplamammat 2013-2014

Piltti ja bona o´n molemmat nestlen. Kannaattaako siis nestle jättää väliin ja laittaa molemmille erikseen viestiä? Mä kun siis otin yhteyttä nestleen, niin sanoivat kestävän muutaman kuukauden ennen kuin mitään tuotteita lähettävät.
 
Jenniferi, nestle lähettää sen piltti-bona-paketin. Ainakin suomen monikkoperheiden kotisivuilla jäseneduissa lukee että sen paketin saa kun vauvat on 4kk. Facebookin kaksoset&kolmoset ryhmässä on ollu keskustelua, että jotkut ovat saaneet vastaukseksi että nestle harkitsee koko paketista luopumista. Tuntuu olevan kovin erilaisia käytäntöjä, liekö sitten vastaajasta kiini.

Maibei
 
Mä laitoin tuonne Piltille/Bonalle viestin sieltä Pilttipiirin palautelomakkeen kautta. Nimenomaan vaan noin, että meille syntyneet kaksoset ja olen kuullut, että teiltä saisi tuotepaketin. Eilen sain tällaisen vastauksen:

"Suomen Nestlé Oy lahjoittaa pyynnöstä Piltti- ja Bona-tuotteita sisältävän paketin monikkoperheisiin. Vauvojen pitää olla vähintään 4 kk ennen kuin paketti toimitetaan. Turun lastenruokatehtaan lähettämön henkilökunta kokoaa paketteja muiden töidensä ohella, joten tarkkaa toimitusaikaa emme valitettavasti pysty ilmoittamaan. Tällä hetkellä toimittamisessa on hieman tuotannollisia toimitusvaikeuksia ja näin ollen arvioitu toimitusaika tällä hetkellä on noin 2-3 kk. Välitämme viestinne lähettämöömme."

Pampersilta ei saa mitään erillistä, mutta voi hakea sitä Babybox-pakettia, jos ei oo saanut sitä sairaalasta tai neuvolasta. Ei haittaa, vaikka vauvat on jo syntyneet. Sinne rekisteröidään tiedot kerran ja pakettia noustaessa sanotaan, et on kaksoset. Lastentarvike -liikkeestä sanoivat, et kannattaa olla yhteydessä siihen liikkeeseen, mistä paketin hakee, kun ne on olleet kai usein loppu. Sisältö on tämä:

"Boxi sisältää Me & i ruokalapun, Emma tuttipullon, Pampers vaipan ja My Safety avaimenperän. Tällä viikolla saamme uuden erän boxia joka sisältää Emma tuttipullon sijasta Lindexin sukat ja bodyn."

Osoite oli siis BabyBox

Nutricia Baby / MUKSU vastasi näin:
"Kohdistamme tukemme lähivuosina Suomen Ensi- ja turvakotien liitto ry:n toiminnan tukemiseen. Lisäksi Nutricia Baby Oy tukee valtakunnallisen monikkoperheiden yhdistyksen sekä MLL:n paikallisyhdistysten toimintaa. Kanavoimme tukemme yksittäisten perheiden sijasta näiden yhdistysten kautta pienten lasten perheille.

Lähetän kuitenkin mielelläni teille ja kaksosillenne tervehdykseksi Muksun tuoteoppaan, -puuronäytepussit sekä -hammasharjat mikäli kerrotte osoitteenne."

Muumi-vaipat näin:
Meiltä saa kyllä tuotenäytteitä, voitte tuotenäytteitä pyytää tästä osoitteesta Muumivaipat - palaute

Semper ei vastannut mitään.

Nää tiedot on siis tällä viikolla saatuja.

En nyt muista enää, et mitä muuta piti kommentoida...

Saatiin viime viikolla 2kk neuvolassa rota-rokote ja ehkä on vähän ollut enemmän iltakärttyjä. Vatsavaivoja on kanssa ehkä enemmän. Ei oo onneksi vaikuttanut yöuniin. Viime yönä nukkuivat puolilta öin kahdeksaan. Kuudelta alkoi pienet kitinät tytsyllä, mutta meni ohi parilla tutin nostamisella. Aika samanlaista rytmiä meillä Maibein kanssa.

Minkälaista aikataulua teille on annettu kiinteiden aloituksen suhteen? Kysyin sitä neuvolasta ja sanoivat et makuannokset voi aloittaa 4kk iässä. Esikoisen kanssa aloitettiin vasta 5,5 kk iässä vaikka hänkin oli täysin korvikkeella.

Jahas, akku lopussa...

Pohjoistuuli
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, miten suositukset sanovat, mutta tarkoitus on mennä ainakin 5 kk ihan vain äidinmaidolla ja korvikkeella. Alli on äidinmaidolla ja aliina korvikkeella. Mun vauvoille on tullut päälle 5 kk selkeä kiinnostuminen ruokaan ja siihen, mitä muut laittaa suuhun ja tuolloin olen antanut ensimmäisiä makupaloja. Kunnolla olen alkanut antaa kiinteitä 6 kk kohdalla. En ole ymmärtänyt, että korvikkeen kanssa olisi kovin isoa eroa ellei maitomäärät ole tuossa vsiheesa isot.

Sain saman sähköpostin kuin pohjoistuuli. Ei kuulostanut järin innostuneelta vastaukselta.
 
Joo, se Semper olikin vähän vaan jään kokeilu kepillä :) Eivät oo kyllä vastanneet yhtään mitään.

Mä muistelen esikoisen ajoilta, että jos korviketta alkaa mennä litra päivässä, niin vois miettiä kiinteiden aloittamista aikaisemmin. Meillä menee kyllä nytkin jo aika paljon päivässä. Ehkä jotain 900ml kieppeillä. Jonain päivinä varmaan jopa se litrakin..

Pohjoistuuli
 
Itse olen lukenut, että korvikemäärän ollessa 1,5 l, olisi kannattavaa siirtyä kiinteisiin. Mutta en ole asiaan todellakaan perehtynyt. Lukenut vain sieltä ja täältä. Aliinalla menee n. 8-9 dl päivässä korviketta. Eli aika tarkkaan kuudesosan verran painosta.
 
4kk on kai se neuvolan suositus kiinteiden maistelun alottamisesta, jos haluaa aikaisin alottaa ja monessa paikkaan suosivat sitä 6kk täysimetystä, en tiedä onko korvikkeen kanssa sama? Me alotettiin esikoisen kanssa 4kk kohdalla kiinteät neuvolan suosituksesta, että saatais yösyömisiä vähennettyä ja aion kyllä alottaa nytkin, vaikka yöt ihan mukavasti menevätkin :) Kaksosten kanssa imetettävää kuitenkin riittää, joten kaikki kevennys imetykseen on ihan tervetullutta.

Maibei
 
Huhhuh! Pari kertaa oon aloittanut jo kirjoittamaan tänne mutta parin rivin jälkeen "joku/jotkut" ovat keskeyttäneet. Jospa nyt olisi parempi onni.

Maibei, paljonko teidän tytöille menee korviketta? Meillä on pääsääntöisesti myös noin että päivällä/yöllä ollaan rinnalla ja illalla sitten pullosatsit myös. Välillä päivälläkin jos tuntuu ettei maitoa tule ja molemmat kitisevät nälkäänsä. Mulla vaikuttaa ainakin heti syömiset ja juomiset, jos jää vähemmälle niin ei heru ei. Päivässä menee ehkä yhteensä noin purkki eli 2 dl, joskus vähän enemmän. Annan kerralla max 100 ml mutta monesti pärjätään vähemmälläkin. On tää imetys ihmeellistä kun tuntuu ettei rinnoista tule mitään mutta kai nuo muksut jotakin sieltä imevät kun korvikkeen määrä ei ole noussut kovin suureksi. Olen koittanut taas starttailla tuota pumppaamishommaa niin päästäisiin korvikkeesta eroon tai pysyttäisiin ainakin samoissa määrissä. Tiistaina 2 kk neuvola (viikon myöhässä) niin näkee miten painot ovat kehittyneet. A on selvästi sirompi, hoikempi ja jäntevämpi vaikka oli syntyissään suurempi. Kummallekin mahtuu edelleen 50 senttiset vaatteet vaikka arvelen että pituudessa lähestytään enempi 56:sta.

Meilläkin oli tosiaan ristiäiset, puhutaan tässä nyt sitten vaikka alkukirjaimilla kun en viitsi koko nimiä paljastaa... Eli A tytöstä tuli L ja B tytöstä S. :D Ristiäiset menivät oikein mukavasti, sain leivottua suurinpiirtein kaikki mitä aioinkin, vieraat pääsivät paikalle, vauvat olivat oikein rauhallisia koko illan ja kaikki sujui muutenkin oikein hyvin.

Paljonko Jenniferi teidän tytöt painaa? Onko tuo kuudesosa painosta korviketta joku standardi? (t. tyhmä)

Kiitos ilmaisvinkeistä, laitoin itsekin tuon babyboxin tilaukseen... jospa kaupassa sattuisi olemaan kun tästä joku päivä kaupungille selviän!

Meillä nukutaan yöt ihmeen hyvin. L on nukkunut pisimmillään yli seitsemän tuntia syömättä. S nukkui samana yönä myös kuutisen tuntia samaan aikaan, syötin sitten erittäin pinkeistä rinnoista ja seuraavana päivänä tuntui että maidon määrä ei taas täysin vastannut kysyntää = korviketta korviketta. Pääsääntöisesti L nukkuu pitempiä pätkiä, S:n syötän yleensä neljän tunnin välein. Kummallakin on myös päivisin aikalailla oma rytminsä ja syötän silloin kun kumpainenkin vaikuttaa nälkäiseltä, usein yhtäaikaa mutta usein myös eri aikoihin.

Tuo erirytmisyys on aiheuttanut sen että lenkit ovat edelleen saavuttamaton unelma... aina jompikumpi nukahtaa tai kakkaa tai herää tai puklaa väärään aikaan ja lopulta on jo iltapäivä ja lapset levottomia ja ruuanlaittoaika ja mitä kaikkea. Taidan alkaa käymään erikseen aina sen kanssa joka sattuu olemaan optimaalisissa asemissa syömisten ja muiden hässäköiden suhteen.

Luen Karcci sun blogia ja oot kyllä niin superreipas äiskä! Nostan hattua! :D

Sammasta on vieläkin, tulee aina uudestaan kun tuntuu että ollaan jo päästy selvemmille vesille. Oon jo luovuttanut henkisesti, olkoon, kunhan pystyn imettämään.

Olipas siinä omanapaa, laittakaapa muutkin kuulumisia kun ehditte... Mulla oli mielesssä muutama juttu mistä piti kysyä mutta unohtuivat, kyselen sitten kun muistan jos pääsen näppiksen ääreen. :D
 
Kiva kuulla Murottaren kuulumisia.

Aliina sai virallisen maitoallergiadiagnoosin. Ensin kuviteltiin, että maitokorvike sopisi, mutta kun pidemmän aikaa kokeilimme maitoa, niin vauvan kakka muuttui ihan ripuliksi eikä osoittanut minkäälaista tottumista. Hyvä näin.

Kysyin eilen allergialääkäriltä suositusta noista kiinteiden aloittamisista korvikevauvoilla. Ihan sama suositus on kuin rintamaitoa saavilla vauvoilla. Eli puoleen vuoteen saakka voi mennä korvikkeella ihan rauhassa. Maistelut voi aloittaa 4 kk iässä, mutta mikään tarve ei ole.
 
Jenniferi - kiva kuulla allergialääkärinkin*mielipide kiinteiden aloituksen suhteen.

Nykyään jotenkin vaan tuntuu siltä, että niiden aloittamista aikaistetaan koko ajan. Toki itsekin sitä odotan, kun sitä odottaa aikaa, jolloin pääsee eroon noista tuttipulloista ja hankalahkoista syöttämisistä. Vaikka tokikaan tässä ei oo pointtina se, että mikä on minulle mieluisin toimintamalli. Kuten oon jo aikasemmin todennut, en koe tämän vauva-ajan olevan sitä parhainta aikaa. En malttaisi odottaa, että vauvat on vähän isompia. Luin tuossa äskettäin kaksosblogia, jossa n. 4,5 kk kaksoset olivat jo maistelleet useita makuja (kasvis & hedelmä) ja puuroa. Lihatkin oli tulossa parin vkon sisään. Mä oon jotenkin muistellut, et aika hitaasti uudet maut pitäis ottaa mukaan. Mut joo, jokainen tekee parhaalla katsomalla tavalla. Mun ollessa vauva aloitettiin tuoremehuilla ja raasteilla kai joskus 3kk tietämillä ?! :)

Muutoin tänne ei ihmeempiä. Eilen ehdin vihdoin käydä vaunuilla vähän liikkumassa bussilla. Onneksi ei tullut toisia vaunuja, kun ei ne ois mahtuneet kyytiin :) Hyökkäysvaunut vei lähes koko tilan.

Pulauttelut on taas vähän vauvoilla lisääntyneet. Lisäksi tyttö saa yleensä illan viimeisellä syötöllä ihan järkyt kilarit. Yhtäkkiä ei enää haluakaan syödä vaan huutaa selkä kaarella. Mikään asento ei oo hyvä. Välillä rauhoittuu, jos laittaa sitteriin keinuttelemaan. Jonkun aikaa huutaa ja sit kun väsähtää vähän, niin jatkaa syömistä. Muutenkin ovat niin hanakoita syömään, et kun yrittää pitää pullossa vähän paussia sen pulauttelun takia, niin alkavat karjumaan pää punaisena. Sama röyhtäyttämisen aikana. Rauhallisia ruokailuhetkiä :D

Viime aikoina on enenevässä määrin ollut huono omatunto siitä, et kuinka vähän noita vauvoja ehtii sylitellä. Tuntuu, että meillä joko vauvat nukkuu vaunuissa, syövät, ovat vaipanvaihdossa tai pötköttelevät sitterissä. Mä aina illalla mietin, et pitäis pitää enemmä lattialla masullaan jne.. mut jotenkin tää ns. perushoitaminen ja arkiaskareet vie kaiken ajan ja energian. Sitterit on kyllä meillä kovassa käytössä :)

Mutta kai se on se äitien "vika", et aina on joku juttu, mistä tulee huono omatunto...

Pitäiskin varmaan mennä pikkuhiljaa untenmaille, että jaksaa taas huomisen. Tsemppiä kaikille!

Pohjoistuuli
 
Heippa pitkästä aikaa!

Täällä kaikki on sujunut hyvin, mutta vähän kiirettä tosiaan pitänyt ja meidän tukiasema taas lakkasi toimimasta niin en ole päässytkään kirjoittelemaan kun olen niin laiska puhelimella näpyttelemään.

Tänään käytiin neuvolassa ja isompi tyttö on jo 5600g ja pienempikin hienosti 4800g joten hyvin on tytöt kasvaneet. Tuossa oli puhetta korvikkeista, meillä menee 1,5-2dl 4-5 krt/pv:ssä, vähän riippuen miten unet rytmittyy ja kasvusta päätellen riittää oikein hyvin. Pienemmän tytön kanssa tosin on nyt ollut vähän mahaongelmia, luultavasti johtuu raudasta, jota sille pitää antaa (kun on syntyessään ollut alle 2500g). Rauta pistää mahan kovalle ja sitä kipuillaan. Sitten kakka on sellaista mustaa liisteriä.. ei kiva. :( Nyt ei olla enää nostettu rautamäärää,vaikka olisi painon noustessa pitänyt, vaan jätetty se alhaisemmaksi, kun ei siitä tullut mitään kun maha ei yhtään toiminut. Kirjoitit Pohjoistuuli, että teillä tulee huutoa kesken syönnin, nyt on meilläkin tullut pienemmälle sama ongelma - syö 100ml ja sitten alkaa huuto ja vetää itsensä kaarelle. Sitten hetken päästä ehkä jatkaa syömistä, mutta välillä kun näyttääkään pulloa niin huuto alkaa. Luulisin että meillä liittyy tuohon ummetukseen. Isompi tyttö on tosi tyytyväinen, syö joka syötöllä 2 dl ja väliajat naureskelee. :)

Minde taisi kertoa että teidän lapset myös nukkuu kapaloissa. Ootko miten pitkään jatkanut öisin kapalointia ja millaisen kapalon teet että he pysyvät siellä kasvaessaan (meillä usein kaivautuvat ulos puoliksi :))? Meillä nukkuvat nykyään jo aika pitkiä unia, mutta ilman kapaloa paljon huonommin, joten mielellään jatkettaisiin samalla mallilla ainakin vielä. Rytmi on vaan vähän myöhäinen, nukkumaan mennään 10.30-11.30 ja nukutaan 07-08.30. Yöllä välillä täytyy nostaa tuttia, mutta syömisiä ei ole juuri ollut ja se on kyllä ihanaa. :) Aamusyönnin jälken jatkavat unia vielä pari tuntia, sitten taas ruokaa n.11-12 välillä ja sitten yleensä vielä pienet torkut. Seurustelu ym, aloitetaan vasta sen jälkeen. Samoin vähän on huono omatunto, kun pitäisi pystyä pitämään enemmän sylisä ja lattialla, mutta jotenkin päivät vaan hurahtaa. Samoin, sitterit on meilläkin kovassa käytössä. :)

Ollaan käyty kärryilemässä melkein joka päivä yleensä iltapäivällä, siinäkin nukkuvat lenkin ajan ja siihen perään ehkä tunnin verran. Illalla sitten helposti venyy, kun on ovat aika virkeitä. En ole vaan viitsinyt pakolla muuttaa rytmiä vielä kun tuntuvat tyytyväisiltä. Ehkä tässä ehtii ruveta iltoja aikaistamaan kun kasvavat.. Jollain muullakin taisi olla samantyyppinen rytmi ainakin illassa?

Kiinteistä meille jo sairaalassa lähtiessä sanottiin että pienemmän pienen syntymäpainon vuoksi kiinteät tulisi aloittaa aikaisin ja nyt kun ollaan 3,5kk, niin pitäisi vähän jo ruveta maistelemaan. Itse mietin, josko odottaisi 4 kk:een, mutta eikös JK sullekin ohjeistettu että pitää ruveta aikaisin antamaan kiinteää. Meillä sanottiin myös, että myös lihaa (ei tietenkään heti mutta mahd. aikaisin). Liittynee rauta ja proteiinivarastojen vähyyteen pienenä syntyneillä.) Neuvolassa suositeltiin aloittamaan luumusoseella, se kun voisi auttaa tuohon ummetukseen myös. Mitä kokemuksia teillä aloituksesta näin aikaisin tai muuten maistelun aloittamisesta? :)

Meillä on tarkoitus aloittaa myös vauvauinti heti kun pienempi on aloitusrajan yli eli 5kg (arviolta kahden viikon päästä). Onko kukaan teistä käynyt ja millaista on ollut? Hyviä käytännön vinkkejä otetaan mieluusti vastaan? Tytöt ainakin tykkää kylvystä kovasti, joten luulisin että tykkäävät myös uinnista. :)

Tuli sitten kevätkin jo melkein, mä luulen että jonkunlainen takatalvi on vielä tulossa.. Toisaalta kiva kun ei tarvi vauvoja pukea niin paljon, mutta tuo kura ja märkyys ei ole kyllä kovin kivaa. Mutta ihanaa että illat alkavat jo olla valoisampia!

Tsemppiä kovasti kaikille! :)

Elmeriini ja tytöt 3,5kk
 
heippa Elmeriinille :)!

Miksi pienillä vauvoilla pitäisi aloittaa kiinteät jotenkin aiemmin? Elmeriinin vauvat ovat samankokoisia kuin omani ja meidän tytöt ovat sentään kohta 5 kk. Kasvavat omalla käyrällä suurinpiirtein. Miinuksella mennään, mutta ei keskimmäiset lapsetkaan ole olleet mitään jättiläisiä. Enemmänkin pieniä vuoden ikään saakka ja sitten ovat kiihdyttäneet kasvamista.

Itse noudatan kyllä ihan mieluusti tuota noin 6 kk ikää soseiden kanssa. En ole oikein koskaan ymmärtänyt, miksi ajatellaan soseiden 4 kk iässä lisäävän energiansaantia, kun normaalisti kumminkin käy niin että maidon määrä vähenee kiinteiden ruokien tullessa ruokavalioon ja nuo 4-5 kk soseissa on vähemmän energiaa kuin sitten taas maidossa. Kiinteäruoka sulaa hitaammin, mutta ei nuo pienet hedelmä tai vihannessoseet sisällä energiaa samalla tavalla kuin rasvainen maito. Kun olen sitten aloittanut lähempänä 6 kk ikää kiinteät, niin on voinut samantien kokeilla viljoja, lihaa ja hedelmiä nopealla tahdilla ilman pikkuisia kokeiluja.

Kodinhoitajan kanssa oli eilen arviointipalaveri jatketaanko palvelusopimusta. Jatketaan, mutta harvennetaan käyntejä kerta kahteen viikkoon. Voin liian hyvin, jotta voisi sanoa tarvitsevani kerta viikkon käyntiä. Olisi pitänyt olla siivoomatta ja kaik voivotella hieman enemmän :). Hyvä kumminkin, että kodinhoitaja tulee vielä seuraavat 3 kk.
 
Heips!

Ennanniina Toi on siis niin tuttua!!! :p Pojat kans ton 8 kk tai siis kohta 9 kk. Meille tosiaan tuli hampaita kaksi peräkkäin ja alapuolelle. Tuohon hampaiden tuloonhan saattaa liittyä kuumeilua, flunssaa yms. kuulemma. Meillä ei kyllä vielä ihan noin selviä sanoja sanota... Ja toinen ei taida olla niin hätäinen tuon liikkumisenkaan kanssa. Tuumailee ja pohdiskelee ennen kun toimii, toinen taas vetää tukka putkella (jos ois tukkaa) pitkin taloa. Et oikeesti olen saanut minäkin ihan uudenlaista liikuntaa. On ollut todella jännä seurata miten eri tavalla pojat kehittyy. Ja miten erilaiset luonteet niilla on. Mites teillä?

Nicci ja jäbät
 
Murotar: Olit kysynyt tyttöjen painoa. Ohi oli mennyt kysymys. Melkeinpä tuossa vastasinkin kysymykseen vahingossa. Eli pari viikkoa sitten Aliina painoi 4900 eli nyt voisi olla, kun painoa on tullut todellakin rutkasti muutamassa viikossa 5400-5500g ja Alli painoi neuvolassa 5100 g ja painoa ei ole tullut samaan tahtiin eli painot olisivat noin suurinpiirtein samassa. Ehkä aliina painaa lähemmäs kuutta kiloa, jos nyt oikein mietin kumpi painaa enemmän sylissä.

Olen ymmärtänyt, että vauva suurinpiirtein juo kuudesosan painostaan maitoa. Eihän se ole mikään päivittäinen vakio, mutta suurinpiirtein. Jos en muista väärin ihan kokonaan. Allergialääkäri laittoi reseptiin määräksi 8-1,5 dl päivässä tarpeen mukaan. Eli minimissään ainakin 8 dl menisi korviketta, mikä tarkoittaisi 4800 g vauvan painoa. Taisin antaa allergialääkärille Aliinan painoksi 4900 g
 
Moi taas,

Ajattelin laittaa tässä meidän tän hetkisen rytmin. Se on melkein sama päivittäin:
n. klo 8 - heräävät, syödään ja tehdään aamupesut
n. klo 10 - 12 nukkuvat
n. klo 12/13 syövät
n. klo 13-15 nukkuvat
n. klo 16/17 syövät
n. klo 19.30/20.30 syövät
n. klo 22/23 syövät

Tuon ilta-ajan ovat joko hereillä tai torkkuvat. Jonkun verran on iltakärttyisyyttä. Nukkuvat koko yön useinmiten heräämättä. Pisin unipätkä on ollut varmaankin just viime yönä, kun nukkuivat 23.30-8.00. Joskus viiden maissa heräsin ähräämiseen ja krohinaan, mut ei vaatinut toimenpiteitä. Joskus tyttö herää yöllä / aamuyöstä vähän kätisemään, mutta se yleensä menee ohi tutilla.

Esikoisen kanssa aloitettiin kiinteiden maistelu tosiaan joskus 5,5 kk iässä. Mä luulisin, että näiden kanssa vois kokeilla jo jotain vähän aikasemminkin. Mä jotenkin muistin, että silloin 6kk iässäkin olis pikkuhiljaa hyvä tuoda uusia makuja ruokavalioon, mutta ilmeisesti on siis ihan ok tuoda vähän nopeammallakin tahdilla? Tai siis niin ymmärsin tuosta jenniferin kommentista. Kuinka nopeaa tahtia tarkoitat?

Vellejä ei meillä ollut käytössä esikoisen aikana, kun ymmärsin, että se on "vaan" maustettua korviketta. En sit tiedä, kun ei oo kokeiltu. Mä oon ymmärtänyt, että monet antaa sitä velliä sen takia, että sais pidennettyä yöunia. No, siihen ei tällä hetkellä ole varsinaisesti tarvetta.

Jenniferi tais joskus kirjoitella omien tuplien luonteiden eroista. Mites teillä muilla? Onko samanlaiset luonteet vai erottuuko jo persoonat? Meillä tyttö on edelleen melkoisen temperamenttinen tapaus ja poika ottaa asiat rennommin. Hauska seurata, että sitten kun sisko on saanut mielipahansa julki ja hiljentynyt, niin poika saattaa alkaa mölistä ja itkeä. Odottaa selkeästi omaa vuoroaan :)

Pohjoistuuli ja A&N
 
Moikka pitkästä aikaa! <>:)

Elmeriini kyseli kiinteiden aloituksesta ennenaikaisilla ja Jenniferi ihmetteli tuota aikaista aloitusta. Koitan nyt vastata molemmille sen verran kuin tiedän, tai siis mitä tyksissä on neuvottu. Kyse ei siis ole pienipainoisista täysaikaisina syntyneistä lapsista, he voivatkin aloitella kiinteät vasta 6kk, niinkuin Jennifer sanoikin. Kun on syntynyt reilusti ennen laskettua niinkuin meillä (rv 29+2), eli ovat pikkukeskosia, s.paino alle 1500g tai alle rv 32, kiinteiden saanti mahdollisimman aikaisin on tärkeää, koska eivät raskausaikana ole ehtineet saada kaikkea tarvitsemaansa. Valitettavasti edes äidinmaidossa ei ole näitä tarvittavia ainesosia riittävästi pikkukeskosille. Peruna, parsakaali ja liha ovat kaikkein tärkeimpiä. Ymmärtääkseni ainakin aivojen kehitykselle tuo liha on välttämätöntä. Nyt en muista, millä viikoilla Elmeriini teidän pienet syntyi, mutta jos käytte kehitysseurannassa, niin sieltä kyllä neuvotaan :) Neuvolassa eivät yleensä tiedä näitä pikkukeskosten juttuja.

Meillä pojat täyttävät ensi sunnuntaina puoli vuotta! Korjattua ikää silloin kuitenkin vasta 3,5kk, eli ihan pikkuvauvoja ovat yhä :) Eivät vielä käänny, kädet alkavat pikkuhiljaa avautua nyrkistä. Josko kohta opittaisiin tarttumaan esineisiin :)

Pohjoistuuli, aika samanlaiselta tuo teidän rytmi vaikuttaa kuin meilläkin, paitti nukkumaan mennään illalla n. 21.00, syödään maitoa n.24.00 ja vielä n.04.00. Eli ei meillä syödä kiinteitä yöunien vuoksi, vaan koska he niitä tarvitsevat kehittyäkseen normaalisti. Oishan se kiva että ne auttaisi öihin, mutta uskon että vasta iän myötä oppivat nukkumaan yönsä.

Aamulla kun vein lapset kouluun, kävin hakemassa päiväkotihakemukset kunnantalolta. Töihin paluu tuntuu vielä kaukaiselta, joten tuntuu hassulta täytellä noita lappuja :D

Toivottavasti kevät nyt kuoriutuisi tuolta loskan seasta, ja saataisiin paljon päivän paistetta :)
 
Kovasti on hiljentynyt täälläkin kirjoittelut :)

Mäkin oon ymmärtänyt, että keskosilla kiinteät aloitellaan aiemmin esim. riittävän raudan saannin vuoksi. Eiks keskoset saa myös rautaa tippoina? Musta täysaikaisilta ei taideta ees mitata hemppaa? Tai ehkä synnärillä.. No joo. Mä luulen, että me ei aloitella ihan 4 kk iässä, mut todennäköisesti aikaisemmin kuin 6 kk. Sehän olis etuna, että kiinteiden aloittamisen jälkeen ei tarvis keittää enää vettä :) Mut eipä tässä sillai kiirettä ole. Itse elättelen toiveita, et kiinteiden myötä tuo pulauttelu vähenisi. Tai siis korvikkeen vähenemisen myötä. Ihan meinaa itelläkin oksu tulla, kun nuo korvike-pulautukset haisee niin pahalle :/ On mullakin ongelmat.

Vähän on mekin saatu hilattua tota illan nukkumaanmenoa aikaisemmaksi. Yleensä mennään omaan sänkyyn n. klo 23. Nyt vauvat on taas yleensä omassa pinniksessä. Mies on edelleen tosin työhuoneen sohvalla, kun parina yönä oon tytön ottanu viereen. Meillä nukutaan edelleen samassa pinniksessä, mut nyt sillai lomittain, et on varpaat vastakkain. Aamulla ovat kyllä ennemmin poikittain sängyssä :)

Kevättä odotellaan täälläkin. Nyt on ollu ihan viheliäinen tuuli. Lunta ja loskaahan täällä ei siis oo enää. Olis kivempi kärrytellä, jos putsaisivat sepelit jalkakäytäviltä. Vähän meinais flunssaa pukata itelle ja esikoinen on jo räkätaudissa ja kuumeessa. Toivittavasti ei tarttuis pieniin.

Tiistaina oliskin 3 kk neuvola. Muruset ovat tosiaan tänään jo 3 kk!

Pohjoistuuli ja A&N
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Hiljaista on kyllä tässä ketjussa. Mäkin käyn kattomassa melkein päivittäin, onko juttuja tullu, mutten oo itekseni lähteny kirjotteleen. Aika paljon pyörin myös tuolla fb:n puolella :)

Pohjoistuuli, meillä kiinteät autto pulatteluun. Mies on meillä samanlainen, että meinasi yökätä kun tuli pulautus :D

Samalla tavalla täälläkin nukutaan samassa pinniksessä. Pojilla on unipussit, kun potkivat muuten toistensa peittoja pois, ja samalla on enemmän tilaa sängyssä, kun on vaan yx peitto "tilanjakajana" :)

Tosiaan tuo kevät tekee nyt tuloaan, ihanat ilmat! En vaan oo saanu itestäni vieläkään irti sen vertaa, että vaunulenkille lähtisin. On niin helppo vaan laittaa pojat vaunuihin pihalle nukkuun ja tulla ite kahvetteleen ja istuun koneelle :D
 
Mä kattelen tätä kans säännöllisesti, mut ei tänne hirveästi uusia kuulumisia tuu. Fb:tä tulee täälläkin seurattua enemmän.

Meillä nukkuvat saman peiton alla ja toistaiseksi se on pysynyt päälläkin. Pitää kattella jos jossain vaiheessa tarvii unipusseja. Mahdollisimman pitkään yritetään pärjätä tolla yhdellä sängyllä.

Mä oon jo välillä miettinyt, että missä iässä noi vois siirtää nukkumaan omaan huoneeseen? Esikoinen sai oman huoneen vasta kun muutettiin ja oli silloin 1v 4kk.

Hitosti kertynyt noita vauvojen vaatteita, joista pitäis hankkiutua eroon. Nyt on pääsääntöisesti 62 käytössä, mut myös jotain 56 ja 68 myös. Huomaa noista esikoisella olleista 68, et ne on aika nafteja. Tainnu kutistua kuivurissa :) Mut paremmassa kunnossa olevia aattelin laittaa myyntiin sinne fb kirppikselle ja kulahtaneemmat varmaan jonnekin keräykseen. Ei jaksa alkaa järkkää jotain kirppispöytää tms.

Mulla on vähän noiden vaunulenkkien ongelmana toi aikataulutus. Kun tuntuu, et ruokailujen välissä on aina jotain muuta tekemistä (oma aamupala ja lounas, iltaruoan tekeminen jne). Ja tietty sit esikoinen on ma ja pe kotona ja silloin ulkoilut on enemmän sit puistoilua kuin kävelyä. Mäkään en jaksais moneen kertaa päivässä pukea ja pakata tuplia ulos :)

Pohjoistuuli
 
3kk neuvola takana. Tyttö 6205g & 60cm, poika 6725g & 60,5cm. Kaikki oli ihan ok. Pojan napatyrä on pienentynyt. Th sanoi, et pulautteluun vois kokeilla maissivelliä. Kai se tarkoitus olisi siis lisätä sitä vähän korvikkeen sekaan?! En taas muistanut kysyä, kun noi käynnit on aina melkoista hulinaa. Tuli ekat piikit ja huutokin oli sen mukainen. Kumpikin sai siis rotan ja kaksi piikkiä. Saa nähdä tuleeko kuumetta... Esikoinen on toista päivää 39 asteen kuumeesssa. Panadolilla saa aina laskettua, mut nousee sit taas. Kauhea yskä ja nuhakin sillä on. Onneksi nukkui viime yön ihan ok. Itellä vähän katkonaista unta, kun jää kuuntelemaan tota yskimistä.

Muutoin ei mitään ihmeitä. Kotosalla oloa, kun esikoinen sairastaa.

Pohjoistuuli ja A&N
 
Tulempa mäkin tänne. Pojat syntyivät sektiolla eilen 11.3. Kaikki voidaan hyvin. Painoa a:lla 2860g,pipo 35 ja Herra b 2980g, pipo 36,5 mut pituuksista ei tietoa. Palailen tässä jahka kerkiän :)


-Tipetsu ja ukkelit reilu 1vrk- :heart:
 
Meillä pojat painoivat 3 kk:n neuvolassa 4800g ja 5500g. Molemmat kasvaa hienosti omilla käyrillään. Kiinteitä ei kuulema aloiteta ennen 6kk:n ikää, mitä vähän ihmettelin kyllä, mutta ilmeisesti pojat on sen verran reippaasti kasvaneet, että syytä kiinteiden aloittamiseen ei ole.
Pituudet oli 54cm ja 57cm.

Täällä on elämä sen verran hulinaa, eikä mistään rytmistä vielä tietoakaan, etten ole ehtinyt kommentoida.. luen kyllä palstaa monta kertaa päivässä :)
Koetan ryhdistäytyä myös kommentoinnin suhteen :)
 
Onnea Tipetsu ja vauvelit! :)

Mäkin laitoin synnytyksen jälkeisenä aamuna viestejä ihmisille mutten voinut laittaa painoa ja pituutta koska en tiennyt niitä. :D Sitä se (hätä)sektio teettää.

Meillä vauvat ovat 3 päivän päästä 3 kuukautta, hui kun aika vierii. S kasvattaa mielestäni yhä kokoeroa L:aan. S on siis B vauva ja tuttu kätilö sanoi että B joutuu yleensä kohdussa olemaan jotenkin "huonommin" ja kirii sitten syntymän jälkeen kasvussa usein ohi.

Tytöillä on jo selkeä yö ja itsekin aloitin opiskeluhommat jälleen. Mies on siis vanhempainvapaalla joka virallisesti alkaa muutaman viikon päästä, nyt on vielä se monikkopidennyshässäkkä menossa. Päivät ovat aika tiiviitä mutta pakko tehdä jotain muutakin kuin lastenhoitoa, alkaa muuten turhauttamaan. Eri asia jos mies kävisi töissä mutta pitemmän päälle molempien kotonaolo saa päivistä aika yksitoikkoisia.

Pohjoistuuli, itse siirtäisin vauvan omaan huoneeseen kun pärjää ilman yösyöttöjä. Tosin tokalle taidettiin juosta sinnekin niitä pulloja. En muista miksi siirrettiin, taisi olla että haluttiin hetki omaa aikaa ennen kaksosten syntymää. :D mutta oli siis noin vuoden kun laitettiin omaan huoneeseen (esikoisen kanssa yhteiseen).

Huomenna alkaa totaaliherkkulakko tällä äiskällä. 2,5 kg kiloja karistettavana, ei sinänsä mitenkään hirveästi mutta imetys ei näytä vaikuttavan näillä syömismäärillä.

Nyt hommiin, mies lähti ulos kaikkien neljän muksun kanssa. Talvi tuli takaisin.
 

Yhteistyössä