Tuplamammat 2013-2014

TR
Voi Tipetsu ja Jenniferi...mä niiin myötäelän teidän fiiliksissä! Ite oon tällä hetkellä aika puhki ja hirvittää kun mies lähtee töihin ens viikolla :| Vauvat on varmaan ns. tavallisia, ei kauheen vaativia eikä ihan helppojakaan. Mutta, kun heitä on kaksi, on se TODELLA kuluttavaa jo henkisestikin, tuntuu ettei tässä riitä kunnolla kummallekaan, ja sit on tosiaan tuo taapero tossa, aivan ihana kyllä, ei ole mitään mustasukkaisuutta ilmassa, mutta muuten vaan aika paljon känisee ja raivoaa, etenkin isälleen. Ihan suoraan sanottuna, en toivo kyllä kellekään tällasta tilannetta, et on kolme alle kaks vuotista hoidettavana...

Tjaap, makkarissa taas huudellaan, eiku menoks. Tosi pieniä pätkiä ovat vauvat nukkuneet tänään taas, huoh :(

ValiValiterveisin, TR
 
Moi! Oon vähän pihalla näistä jutuista, mutta tulin moikkaileen silti :) Täällä taitaa enimmäkseen olla juttua pikkuvauvavaiheesta, meillä kun tytöt tulee jo 10kk.

Molemmat ryömii, toinen hakee konttausasennon ja pääsee itse istumaan. Tukea vasten puskevat seisomaan. Molempien tasapaino olematon, joten päivät kuluu kun pitää toisella kädellä toista niskasta ja toisella kädellä toista :) ...mitäs tässä muutakaan tekemistä olis...

Sen mahavaivaepisodin jälkeen haetaan nyt taas normaaliruokavaliota. Mahavaivat paljastuivat peruna-allergian aiheuttamaksi suolistotulehduksi, jota hillittiin ruokavaliolla, lääkekuurilla ja nutrilon pepti juniorilla. Taivas kun on kallista maitoa kun ei mitään kelakorvauksia tipu.

Vaunuissa siirrytään pikkuhiljaa ratasosiin. En tykkää kun haluaisin pitää kopat aina :D Rattaat on niin suojattomat.

Ekat kengät on hankittuna ja kurahousut. Odotellaan lämpimiä kelejä, että päästään hiekkikselle!

Tytöt on suht iloisia ja tyytyväisiä. Kaikki tekeminen on niin mukavaa, että päivä/yöunille ei enää meinaisi malttaa nukahtaa ja päiväunet onkin nyt supistuneet, jotta nukkuvat vain kerran päivässä.

Hauskinta on kun isosisko tulee eskarista, laitetaan pyykkiä pyörimään, tyhjennetään lusikkalaatikon sisältöä, saa napattua kaukosäätimen/puhelimen tai kun sisko pelleilee (laittaa korin päähän, tutin väärinpäin suuhun ym.)

Omaksi helpotukseksi ostin molemmille käytetyt kävelytuolit. Saa edes hetkeksi laitettua toisenkaan vauvan siihen. Ovat kätevä apu uloslähtiessä kun voi pukeissa olevan laittaa tuoliin odottamaan toisen pukemista ja että saa myös itselle päälle.

Sellaista meillä. Tässä samalla oon jatkanut kaiken ylimääräisen tavaran hävittämistä. Edelleen haaveissa siintää isompi talo kun seinät meinaa kaatua päälle. Kapuloita rattaisiin heittää nyt se tosiasia, että miehen työpaikka menee alta, lopettavat koko tehtaan toiminnan :( Mulla olisi vakipaikka täällä, mutta haetaan molemmat töitä myös mun kotipaikkakunnalta. Ehkä palaan juurilleni tässä hoitovapaan aikana! :)

Enna ja tytöt pian 10kk
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Heippa kaikille mammoille! Meidän pojat syntyi 18.3. sektiolla, viikkoja oli 33+5 ja vauvojen painot 2160 ja 2255g. Eka viikko meni Oulussa teholla, sitten mun kotiutumisen myötä siirryttiin Rovaniemelle, sieltä kotiuduttiin eilen.

Tuntuu niin vaikealta uskoa, että sairaala-aika on takana ja saatiin pienet kotiin, eka yö meni kyllä ihan ihmetellessä. Pojat on tempperamentiltaan niin rauhallisia ja tyytyväisiä oloonsa, että kotona ei ole odotettavissa sen ihmeempää rallia, mutta onhan tämä erilaista kun niitä on kaksi.

Meillä mies on kotona vielä, mutta menee kyllä töihin piakkoin ainakin muutamaksi päiväksi. Ei ainakaan vielä ole mitään paniikkia yksin vauvojen kanssa jäämisestä, eiköhän siitä selvitä. On kyllä mahtavaa nyt kun on yölläkin toinen syli käytössä.

Tsemppiä kaikille vauva-arkeen! On aivan uskomatonta, että saatiin yhden tuoksuvan vauvan sijaan kaksi, molemmat yhtä ihania. Oppisi vain erottamaan pojat toisistaan, ovat nimittäin erittäin identtiset...
 
Täällä on kirjoittelu hiljentynyt. Porukka taitaa olla kovin kiireistä tai sitten jumiutunut tuonne Facebookin puolelle. Näin mulle on ainakin käynyt. Siellä se keskustelu on vilkkaampaa ja kommentointi helpompaa.

Meillä ipanoilla tuli eilen 4kk täyteen. Tiistaina käytiin neuvolassa. Jäntevä tyttö 7075g/62,5cm. Jämäkkä poika 7625g/63cm. Pituuskäyrällä miinuksella ja painokäyrällä plussalla. Ens viikolla on vielä lääkäri erikseen. Saa nähdä kuin käy, kun siellä pitäis olla 9.20 :) Noissa aamutoimissa menee oikeasti aika kauan!

Korvatulehduksien jälkitarkastukset on lauantaina ja jos tulehdukset on ohi, niin aloitellaan varmaan kiinteiden maistelu. Jos tulee lääkekuuria, niin sit ei viitsi sekoittaa vatsaa entisestään. Mä aattelin, et aloitellaan näillä: peruna, porkkana, maissi, bataatti, kukkakaali, parsakaali. Sit ehkä välissä joku hedelmä tai marja. Kasvissoseet on pitkälti tarkoitus tehdä itse, hedelmiä ja marjoja tulee varmaan ostettua ainakin jotain. Ja sit tietty lihat ja kalat ite. Puurot aattelin kans tehdä ihan perushiutaleesta, kun ne valmispuurot on melkoista töhnää.

Jahas, esikoisen iltapesut odottaa :/ Yksin kotona, niin saa taas kitisevät tuplat odottaa hetken. Tää on ehkä inhottavin hetki päivässä, kun ei vaan kädet riitä joka paikkaan.

Pohjoistuuli ja A&N 4kk
 
Näihin ei tarvii kutsua, voi vaan itse laittaa liittymispyynnön ja yp hyväksyy. Tällaiset ryhmät nyt ainakin on:
Syys-talvimonikot 2013
Monikot 2013
Monikkomeininki: kaksoset ja kolmoset

Itsellä tuo ylin aktiivisessa seurannassa, kun siellä on sen verran samanikäisiä vauvoja.
 
Heipä hei pitkästä aikaa!

Täällä päivät on mennyt tohinalla, niin ei ole ehtinyt kertomaan tännekään kuulumisia. Meillä pojat on jo 9kk ja täydellä tohinalla mennään. 8,5kk keskoskontrolleissa kävästiin hutikuun puolessa välissä ja herrat oli hienot 10,1kg ja 70,7cm ja 8,5kg ja 69cm. Seuraavat kontrollit onkin vuoden korjatussa iässä eli syksyllä.

Sitten meidän osaamiset. Pete osaa mennä itse istumaan, konttaa ja kovasti on alkanut nousemaan tukea vasten polvilleen ja siitä koettaa nousta seisomaan ja ottaa myös askelia tuettuna. Pate osaa kontata, melkein osaa jo mennä itse istumaan, tukea vasten nouseminen kiinnostaa muttei ole vielä hoksannut kuinka se tehdään :D Lattialla viihdytään melkein koko päivä, välillä tulee 5 minsan sylitaukoja ja äkkiä takas lattialle leikkii.

Meillä edelleen syödään 2 tunnin välein päivällä vaikka menee 4 ateriaa päivässä, noh kukaan ei ole huolissaan siitä joten olkoon. Yöt nukutaan 20/21-7/8 ilman syöttöjä ja puuroa jaksetaan odottaa heräämisen jälkeen, kunnes se on jäähtynyt. Yöllä kyllä heräillään monta monituista kertaa kokeilemaan uusia taitoja ja muutenkin on nuo kätinät ja itkeskelyt tulleet kuvioihin joten pojat nukkuu vielä meidän makkarissa. Nukkumaan meno on Patella vielä tuskaa, herraa kun ei kiinnostaisi nukkuminen ollenkaan alkaa vaan huutaa kurkkusuorana kun laitat pinnikseen nukkuu joten heijaus kuuluu vielä nukahtamisrituaaleihin. Pete onneksi nukahtaa joskus kun on aikansa höpötellyt unilelullensa. Päiväunia otetaan 3-4 kertaa päivässä, onneksi ovat alkaneet nukkua 1-3 tuntia pisimmät unet tulee yleensä vaunuissa, kunhan mamma pysyy lähellä :D Atooppinen ihottuma vaivaa edelleen ja ruoka-aineiden kanssa on ollut ongelmia. Tällä hetkellä on karsittu porkkana, kala, ruis ja mango pois.

Muuten täällä on säilytty terveinä, vanhemmat on kyllä sairastellut kaiken mahdollisen, mutta pojat ei vaan oo sairastanut, mun pikku sissit :heart:

Mutta nyt tuonne ulos aamupäivälenkille niin pojatkin saa ekat päikkärit siellä.

Sunshine ja pojat 9kk
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci
Minulla onkin ollut aikomuksena kysyä, että onko miten yleistä että keskosia kontrolloidaan. Meillä ei ole ollut mitään kontrollia keskussairaalan puolesta, eikä neuvolassa tunnuta tietävän keskosista oikein yhtään mitään. Mitä tuolla keskoskontrollissa siis seurataan? Olen vähän huolissani, että tulee vielä yllätyksenä eteen jotain mitä ei ole ajoissa huomattu..

Meillä menee hyvin, pojat syö kiinteitä 2-3 kertaa päivässä ja sen ansiosta on taas alettu nukkumaan kunnon yöunia, jopa 8 tuntia heräämättä. Luksusta sen 1-2h heräilyn jälkeen :)

Pojilla on ikää kohta 5 kuukautta, ja kädet ja jalat viuhtoo sen minkä ehtii, kohta ehkä mennään kyljen kautta ympäri.
 
Tuplamammutti meillä käydään kontrolleissa yleensä fysioterapeutilla joka katsoo/tutkii kehityksen onko iän tai korjatun iän mukaista. Samalla jos on ongelmia niin tulee jumppari käymään kotona jumppaamassa jos on tarve. Samalla reissulla on myös lääkäri joka tsekkaa fyssan arviot ja katsoo kunnon ja kasvut. Kontrolleja ennen meillä on ollut vielä verikokeet missä on katottu raudat ja pieni verenkuva. Ja tottahan toki me on käyty ylimääräisessä sydämen ultrassa joka on todetty hyvälaatuiseksi sivuääneksi ja aivojen MRI:ssä (nämäkin vain Petellä). Muuta pikku vikoja ei keskosuudesta onneksi ole ilmennyt. Meillä on ollut keskoskontrollit 3kk ,5kk ja 8,5kk iässä ja seuraava tosissaan vuoden korjatussa iässä, kun kaikki oli hienosti. Hb:tä ei enään kontrolloida kun ollaan oltu ilman rautalisää 3 kk ja hempat oli molemmilla 140 luokkaa.

Ei meilläkään neuvola ota kantaa keskosuuteen, mutta toisaalta kehitys on ollut koko ajan kalenteri iän mukaista ja ne tietää että sairaalassa on tarvittavat tiedot annettu ja meidän nvl näkee kaikki epikriisit pojista mitä saadaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kysyin keskussairaalalta tuosta keskoskontrollista, ja täällä ainakin rajana on, että ennen viikkoa 34 syntyneitä kontrolloidaan, ja muita vain jos neuvolassa huomataan jotain tarvetta. Noh, meidän pojat syntyi 34+1, eli sen takia ei mitään kontrollia ole.

Poikien kotiutumisen yhteydessä lähetetyssä epikriisissä ei mainita mitään edes rautalisästä eikä arvojen kontrollista, joten neuvola ei ottanut siihenkään mitään kantaa. Tuo nyt kuitenkin selviäisi ihan vaan yhdellä sormen päästä otettavasta verikokeesta, niin en ymmärrä miksi siihenkin pitäisi olla ohje keskussairaalasta. Ollaan nyt kuitenkin jatkettu rautalisän ottamista kotihoito-ohjeen mukaisesti.
 
Näihin ei tarvii kutsua, voi vaan itse laittaa liittymispyynnön ja yp hyväksyy. Tällaiset ryhmät nyt ainakin on:
Syys-talvimonikot 2013
Monikot 2013
Monikkomeininki: kaksoset ja kolmoset

Itsellä tuo ylin aktiivisessa seurannassa, kun siellä on sen verran samanikäisiä vauvoja.

Muoks
Paitsi nyt huomasinkin, et sun on syntyneet tammikuussa. Oliskohan sitte olemassa vastaavanlaiset ryhmät alkuvuodelle?! Tälle keskusteluporukalle ei oo tietääkseni perustettu omaa ryhmää.
 
Viimeksi muokattu:
No moikka taas! Käykö täällä enää ketään? Mä vilkuilen päivittäin puhelimella, mutta jotenkin se aika vaan on niin vähissä ettei tuu koneella istuttua enää ikinä.. Täällä pojat on 5,5kk ja kovasti opetellaan kääntymistä ja ryömimistä, ihan ei olla vielä ympäri päästy. Ehkä puolivuotiaana sitten :)
Soseita syödään ja lihaakin jo käskettiin aloitella, mutta viljat vasta myöhemmin, joten aamupuuroa ei vielä ole päästy syömään :) Mites te, jotka laitoitte aikoinaan bonalle /piltille viestiä, saitteko jotain sieltä?

Kuinka teillä muilla meni helteet? Täällä kiukuteltiin kovasti öisin, mutta jälkikäteen ajatellen en tiedä johtuiko sittenkään helteestä vai rokotteista vai juuri puhjenneista ensimmäisistä hampaista. :)

Niin ja tervetuloa vaan kaikki uudetkin äidit tälle puolelle, jospa tämäkin ketju heräisi taas eloon :)
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!!!

Long time no see :D

Meillä täytettiin eilen 5kk ja mä pohdin vieläkin, et mihin tää aika menee? :eek:
Tyypit osaa kääntyä ja Adele kovasti yrittää jaloilla potkia eteenpäin :) huomenna neuvola, niin tietää miten paino on kehittynyt nyt kun olla kk syöty soseita. Ja terve, kuin noi rakastaa soseita!!! Suu apposen auki, ku näkeekin lautasen. Maito onkin pakko juoda eka, muuten se ei enää uppoo.

Noi nukkuu vieläkin 19:30-07 ja yhdellä herätyksellä mennään. Paitsi viime yönä, kun Joel päätti kääntyillään mahalleen muutaman kerran. Ja sit huudettiinkin jo äiti apuun, kun ei osata viel takas kääntyä. :)

Tosta FB RYHMÄSTÄ... 2014 syntyneillä ei oo omaa ryhmää, olisikohan sellaiselle tarve? Hmmm....täytyy varmaan monikkoryhmässä kysellä ;)

Jaaha, triplatkin oli syntynyt ja niitä kuulumisia odottelen :D hattua nostan jo etukäteen!

Meillä noi helteet vaikutti vaan ekojen päikkäreiden pituuteen eli ne oli "vaan" 1,5h ja sit tokat oli sen ~3h

Terkuin:
Karcci, Joel ja Adele 5kk
 
heippa! koitanpa kirjoitella tännekin puolelle, jos vaikka keskustelu vähän heräisi :)

eli meillä syntyi triplat rv 32 11.5. ensimmäinen kk vierähtänyt sairaalassa. raskasta on, mutta kaikki on ihan suht ok. A ja C pojat olisivat jo valmiita kotiin, mutta B tytöllä on ollut vatsavaivoja, eikä ole sietänyt maitoa kovin hyvin. kaksi kertaa ollut jo paksusuolen leikkaus lähellä, mutta ollaan onneksi leikkaukselta vältytty. antibiootteja kyllä senkin edestä :(

painoa on tullut puolisen kiloa kaikille lisáä ja pojat syövát jo tosi hyvin. nänämahaletkun repivät usein jo itsekin irti ja nyt ollaan jo noin viikko oltu kokonaan ilman. poikien kanssa päästiin perhehuoneeseen ja täällä ollaan niin kauan, ettá päästään koko kopla kotiin.periaatteessa hoidetaan vauvoja itse, mutta hoitajat vielä auttavat tarvittaessa ja pediatrit käyvät vielä katsomassa. eli saatiin tämmoinen pehmeä lasku ennen kotiinlähtöa.

syöttöjen kanssa olen vähän huolissani, toki haluaisin antaa kaikille rintamaitoa, mutta ei se taida riittää. ja ensimmáinen yö osoitti että kaikki syötöt suoraan rinnasta on jo kahden kohdalla erittäin haastavaa, niin kolmen kanssa varmaan ihan mahdotonta, jos aion itse syödä ja nukkua jossain vaiheessa. eli täytyy kehittáä joku vuorottelusysteemi. vinkkejä otetaan vastaan :)

nyt huudellaan! se on moro!
 
Hyvää jussia kaikille!

En oo tosiaan täällä käynyt pitkään aikaan. Täytyy myöntää, et oon myös jumittunu tonne fb:n puolelle. Pohjoistuuli jo laittoikin noita ryhmiä joita löytyy. Niiden lisäksi vielä löytyy

Monikkovanhempien avoin group


Toivottavasti jokainen löytää omanlaisensa ryhmän, tai sitten perustatte sellaisen :) Luulen että täällä ei tuu kauhiasti enää käytyä :(

Hyvää kesänjatkoa jokaiselle! :)
 

Yhteistyössä