Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

maibei, neuvolassa meni kaikki hyvin. Sykkeitä pääsin kuuntelemaan nyt ensimmäistä kertaa. Eka löytyi ihan hyvin, mutta toinen kuului vähän kaiun omaisesti vähän kauempaa. Siinä oli ilmeisesti mun oma suoni häiritsemässä radioliikennettä :) Sykkeet oli toisella 130 ja toisella 145. Mä oon 164 pätkä, joten kyllä toi mahan kasvu pelottaa.. Mä ostin viime raskaudessa tukivyön, jota ei juurikaan tullut käytettyä. Luulin, että mulla olis ollut selkä kipeä, mutta ei se sitten vaivannutkaan. Ehkä sitä tässä raskaudessa tarvitaan enemmän :)

Seuraava jännitettävä onkin sitten se reilun kolmen viikon päästä oleva rakenneultra. Seuraava neuvolakäynti onkin vasta 14.8. Se onkin sitten se Kela-käynti. Vkolla 24-28 pitäisi mennä sokerirasitukseen - yöks.

Mulle ei edelleenkään ruoka ihan hirveästi maistu. Toki saan syötyä, mutta mitään tolkutonta ahmimista ei voi todellakaan harrastaa, kun tulee kahta kauheampi olo. Ehkä ihan hyvä, niin sais ton painon pysymään hallinnassa. Nyt on ehkä tullut n. kilo lisää. Muuten ehkä pahoinvointi ja etova olo on hieman siirtymässä taka-alalle. Ei ole enää ihan niin paljoa väsyttänytkään iltaisin. Vähän muutenkin helpompi olla ulkona, kun ei ole ollut ihan niin kuuma kuin pari viikkoa sitten.

Pohjoistuuli 16 + 5
 
Meibei, sitä lääkäriki ihmetteli et miten oon pystyny näin pitkään vältteleen sokerirasituksen :) Nyt käyn sen takia ku aamupalan jälkeen tulee sellanen tosi heikko, vetopois olo. Ilmeisesti mun elimistö ei saa tarpeeksi ravintoa ja aamupalan jälkeen sokerit nousee taivaisiin syönnin jälkeen. Oon nyt sitte vähä lisänny syöntejä ni toi heikotus on jääny poisa.
 
Kaikki taitaa olla lomailemassa :) Itsekin lomalla (tai oikeastaan työttömänä, kun työt loppui).. Olotilassa ei hirveitä muutoksia. Mahan turvotus on ehkä hieman vähenemään päin ja ns. oikea vauvamasu näkyy paremmin. Pieniä, satunnaisia liikkeitä tuntuu.

Nyt kun noi suuremmat hankinnat on saatu tehtyä, niin on aikaa keskittyä kaikkeen pieneen.. Meillä on jonkin verran esikoiselta jemmassa 50 cm vaattetta. Mä oon miettinyt, että niitä pitäis varmaan ostaa jokunen enemmän, kun todennäköisesti nämä kaksi käyttää niitä pidempään, kun on syntyessään pienempiä. Sit mietin jo sitäkin, että pitääkö ostaa esim. 44cm vaatteitakin. Niitä kun on hankalampi sitten viime tipassa metsästää. Löytyisköhän niitä kirpparilta?

Toinen mietityttävä asia on haalarit. Tulossa on kuitenkin talvivauvat, niin minkä kokoinen haalari pitäis olla. Jos tietty tulevat kovin aikaisin, niin sittenhän alkuun varmaan tarvis ehkä jotain fleecehaalaria tms. On tämä vaikeaa. Kovasti sitä haluais ite valmistautua jo hyvissä ajoin, kun ei koskaan tiedä, että joutuuko olemaan pitkään vuodelevossa tai sairaalassa. Miehen vastuulle kun näitä vaatehankintoja ei "uskalla" jättää. Ei sillä etteikö se osais, mutta se onkin eri asia, että mitä sieltä tulis ;)

Mä en muista, että mainitsiko joku muu vai mainitsinko itse, mutta oltiin ajateltu, että sellaset kaukalopussit vois olla hyvät. Mutta eihän ne poista kokonaan niitä toppahaalareiden käyttötarvetta. En tiedä. Tuntuu hassulta miettiä tällaista keskellä kesää :LOL:

Rakenneultraa odotellessa.. Siihenkin on vielä parisen viikkoa. Jotenkin aika tuntuu matelevan.. huoh.

Pohjoistuuli 17 + 3
 
Taitaa tosiaan kaikki vähän lomailla :) Täällä oli neuvola tänään, ei mitään ihmeellistä, molemmat sykkeet löytyivät :) Kun valitin mun jatkuvasta tukkoisesta olosta (iltaisin aivan kamala, molemmat sieraimet tukossa, ei aukene sarvikuonolla eikä nenäsumutteilla, joten lopetin sumutteet, sarvikuonoa käytän vaikka turhauttavaltahan se tuntuu), neuvolantäti suositteli, että menisin yksityiselle korvalääkärille. Jotenkin ei houkuttaisi maksaa lähemmäs 100€ vain kuullakseni, ettei tälle vaivalle voi tehdä muuta kuin synnyttää... Saa nyt nähdä mitä teen. Tukkoisuus johtuu raskaudesta ja turvonneista limakalvoista, joten ei tälle paljon mitään voi :( Huomista ultraa odotellaan sen sijaan mielenkiinnolla :) Maha tuntuu kyllä jo tosi valtavalta, joten jännä nähdä mitä siellä on :)

iltatähteni koska sulla nyt olikaan LA? Taitaa lähestyä kovaa vauhtia :)

pohjoistuuli mulla on esikoisesta tallella vielä kaikki vaatteet ja LA:kin oli vain 2 päivää eri kuin nyt, joten joka tapauksessa suhtsaman vuodenajan vauvoja ovat, joten aika pitkälle aattelin mennä esikoisen kamppeilla. Luulen että niitä pieniä vaatteita hommaan sitten tarpeen mukaan. Joha-merkillä ainakin on alle 50cm vaatteita mutta ovat melko kalliita varmaan pienten valmistuserien takia.

Mites muilla menee? Kellään ollu ultria viimeaikoina? Neyski onko sulla erityisen usein ultria, kun on tollainen erikoinen tilanne?

Maibei 15+6
 
Viimeksi muokattu:
kannattaa parit setit 44 hankkia. ja jos vauvat syntyy kovin pieninä tai on pakkastalvi, ette paljon uloskaan pääse.... mut ehkä hankkisin noin 60cm talvipuvut, hukkuuvat niihin aluksi, mut menis sit kevääseen asti. meillä kun synty kuopus syyskuussa, niin hälle ostin 62cm puvun, se oli ihan hyvä, sit pärjäs seuraavan talven melkein äp:n puvulla. mut näähän on ihan makuasioita monet =). Hyvä varustautua, mut aika paljon näkee sit ite käytännössä mistä tykkää ja mitä tarvii, joten liikaa ei kannata kamoja haalia. Noi pussit saattas olla kyllä talvivauvoille hyvä idea. Meill ei ollu, mut kaksoset syntyi huhtikuussa, joten talvi meni oikeen hyvin sit äp:n puvuilla... jotkut välipuvut (fleece/villa) kannattaa olla, kerrospukeutuminen on ihan jees! ja aluks meillä oli rattaissa/autossa sellaset pörröset nallepuvut, nekin fleecen kanssa ihan kivoja.

soja

(meillä kaksoset jo 3v ja kuopuskin kohta 2v joten en ihan kaikkee muista.... ja samoja tässä pähkäilen kun odotan uuden vauvan syntymää lähipäivinä =) )
 
Mä en ole vielä hankkinut yhtään mitään, ainoastaan rattaat on hommattu mutta ne haetaan vasta syyskuussa :) Yhtäkään vauvanvaatetta ei meiltä enää löydy, kaikki tuli myytyä, samoin sitterit jne joten kaikki täytyy ostaa. Kellarissa on vanha pinnis, ehkä se käy näin ensin vauvoille.
Mulla on keskiviikkona rakenneultra, jännään vähän että mahtavatko vauvat edelleen vastata viikkoja vai ovatko vähän pieniä viikkoihin nähden. Joka on enemmän kuin odotettavissa, mulla on kaksi nuorinta olleet SGA-vauvoja, nuorin syntyi rv 42 ja painoa oli vain 2500g :)
Potkut tuntuvat jo hyvin, eilen mieskin tunsi mahan päälle kun oikein myllersivät mahassa. Ihan selkeä rytmi on kehittynyt, aamulla aikaisin alkaa liikuskelu ja illalla myös kova meno.
tuplat 19+5
 
Mulla on lomailun jälkeen aikeita käydä läpi noi esikoisen vaatteet. Hän syntyi helmikuussa, niin jotain käytettäviä haalareita voikin löytyä. Sellanen H&M:n nallehaalari ainakin on, varmaan 56 tai 60. Just katoin, et niitä oli taas tullut sinne postimyyntiin, joten vois tietty toistakin harkita.

Onneksi noi haalaritkin tulee aika aikaisin myyntiin. Jos ei pääse ite kaupoille, niin onneksi netistä saa tilattua oikeastaan kaiken tarvittavan.
 
Se piti vielä lisätä, että noi H&M:n 50cm vaatteet on kans minusta tosi pientä mitoitusta, niin nekin on varmaan aika ok. Jännä miten sitä pitääkin niin orientoitua ihan eri tavalla näihin hankintoihin. Ensin kuviteltiin, et oikeastaan mitään ei tarvitse hankkia. Sit kun selvis, et tulee kaksi, niin on pitänyt vähän muuttaa lähestymistapaa. Itellä ahdistaa myös se, että jos onkin ihan toimintakyvytön vikat kuukaudet, niin ei ehdi valmistautua riittävästi.

Pohjoistuuli 17 + 3
 
totta että netistä saa hyvin, ja noi hm:n 50cm on aika pieniä. meillä oli myös lindexin 44 vaatteita ja olivat ihan tarpeen kyllä... Ja aika paljoon ne miehetkin pystyy kun on pakko =) (JA annetaan niille mahdollisuus)
 
soja, ehkä se on enemmän sitä omien korvien välissä olevaa kontrollointitarvetta eikä sitä, että ei luottais miehen toimintakykyyn. Useinmiten naiset taitaa ottaa vastuun näistä vaatehankinnoista. Ehkä sitä vaan enemmän ajattelee niin, että kun tässä tuplaraskaudessa on kuitenkin enemmän muiden "armoilla", niin yrittää sit viimeisen asti pitää ees jotain omissa käsissä. Jos tiukka paikka tulis, niin ihan varmasti vaatehankinnat joku tekis :)

Onko teillä muuten jotain erillistä synnytysvalmennusta monikkoraskauksissa. Neuvolassa ei ollut viimeksi mitään puhetta enkä muistanut ees kysellä. Nykyään kun säästötoimet on joka paikassa, niin mulla ei ole mitään käsitystä, että onko näissäkin säästetty. Vai käydäänkö sitä synnystystä sit tilanteen mukaan läpi ihan henkilökohtaisesti (siellä ultrien yhteydessä?). Joskus tuntuu, että oon vaan ihan pihalla näistä. Siitä NP-ultrasta on kuitenkin jo reilu kk ja siihen rakenneultraan on vielä parisen viikkoa. Tällä välillä on ollut se yksi neuvolakäynti, mutta ei siitä terveudenhoitajasta ihan hirveästi lisätietoa herunut. No, kai kaikki ennen pitkää selviää. Pitäis varmana kirjoitella kysymyksiä ylös jonnekin, niin vois sit tilanteen tullen kysellä :)

Pohjoistuuli 17+4
 
joo, meillä ainakin neuvola melkein irtisanoutui koko tuplaraskaudesta. Monikkovalmennuksia taitaa kannattaa paikallisten yhdistysten kautta kysellä. meillä käytiin tilanne läpi meidän osalta kun makasin sairaalassa ja koitettiin synnytystä jarrutella. Se riitti ihan hyvin. ja tuttu tunne toi että ois kiva pitää ohjat käsissä =). mie oon joutunut kaksosia odottaessa makaamaan sairaalaan ja silti syntyvät 32+3, ei siinä paljon voinu mihkään vaikuttaa. Kuopusta odottaessa makasin (onneksi kotona) rv26-36 ja tässäkin raskaudessa makasin rv27-33... että tuttua toi nettishoppailu ;)

kannattaa varmasti sinne rakenneultraan kirjotella kysymyksiä ylös, jos tuntuu niitä olevan =)
 
Täällä oli huonoja uutisia ultrassa :( Meillä ois nyt sit luvassa identtisten kaksosten vaiva, TTTS-oireyhtymä ja riskit sen mukaiset :( Toinen kaksonen oli jo nyt 25% isompi ku toinen, ei hyvä juttu. Ultrat siirty nyt sitten tästä eteenpäin omakustanteisiksi äippäpolille, seuraava jo ylihuomenna, jossa kuullaan jatkotoimenpiteistä. Koska tapaus kuulostaa mun korviini noin selvältä, toivon sitä laserhoitoa, vaikkei riskitön oo sekään... Suomessa sitä tehdään vain Oulussa mutta ultraava lääkäri vähän meinas, että eivät sitä kesällä tee, joten edessä vois olla Hampurin reissu epävarman lopputuloksen kera :(

Noista vaatteista, muistan kanssa että henkkamaukan koot oli pieniä. Mun muistaakseni Lindexinkin 50cm oli melko pieniä...?

pohjoistuuli oon käsittäny, että monikkovalmennuksen hoitaa pääsääntöisesti Suomen monikkoperheet ry:n kunkin oma alueyhdistys, siihen kannattaa liittyä. Neuvolassa edetään ihan samoin kuin yksösraskaudessa, lisänä tulevat sitten nuo tiheät ultraamiset ja äippäpolin seuranta (ultra) lopussa tai niin kuin meillä, heti ongelmien ilmaantuessa.

Maibei 16+0
 
Pohjoistuuli Meillä oli ainakin yhden kerran monikkovalmennus synnytyssairaalassa (Helsingin Kätilöopisto). Toisaalta siellä käytiin melko pitkälti perusyksössynnytysjututkin, koska ensiodottajia oli paljon. Vaihtelee varmaan aika
paikkakuntakohtaisesti nuo kunnan järjestämät.

Maibei Voi teitä. Mutta toisaalta, hoidot ovat kehittyneet ja laserleikkauksia tehdään yhä enemmän ja paremmin. Jaksamista!
 
Terveiset täältä OYS:tä. Normaali kontrolli muuttuikin pakko lepoon. Kohdun kanava oli lyhentynyt alle senttiin ja sisäsuu oli auennut sentin. Viikko lepoa takana ja vielä pitäisi levätä pari viikkoa niin pääsisi ehkä sitten kotiin. Eilen oli kontrolli ja kanava oli jo 2 senttiä. Pojat painoi 1.5 ja 1.7 kiloa ja majailivat poikittain.

Maibelle tsemppiä!

Sunshine ja pojat 31+4
 
Terveiset täältä OYS:tä. Normaali kontrolli muuttuikin pakko lepoon. Kohdun kanava oli lyhentynyt alle senttiin ja sisäsuu oli auennut sentin. Viikko lepoa takana ja vielä pitäisi levätä pari viikkoa niin pääsisi ehkä sitten kotiin. Eilen oli kontrolli ja kanava oli jo 2 senttiä. Pojat painoi 1.5 ja 1.7 kiloa ja majailivat poikittain.

Maibelle tsemppiä!

Sunshine ja pojat 31+4
 
maibei :hug: Tsemppiä ja jaksamista!

Mulla on ajatuksena liittyä tuonne monikkoyhdistykseen sitten rakenneultran jälkeen. Nyt ollaan tässä vähän liikekannalla loman aikana, niin helpompi sitten rykäyksenä hoitaa asioita sen ultran jälkeen.

Muutoin ei mitään ihmeitä. Olo on jotenkin kokonaisvaltaisesti parempi. Eniten ihmetyttää se, että vatsan turvotus on hävinnyt melkein kokonaa (ei tulee ees syömisen jälkeen). Närästys on sitä vastoin pahempaa kuin aikaisemmin.

Tsemppiä Sunshine84 - sä oot jo onneksi aika pitkällä. Toivottavasti lepo auttaa.
 
sunshine tsemit pötköttelyyn, hyvin ootte päässy eteenpäin. Itselläni oli sama homma, rv 30 kontrollilta makaamaan suoraan, ja hyvin siinä sit kävi, yli 32 päästiin =) ja vauvat aikanaan terveenä kotiin =)

maibei kurjuus. Voimia teille, onneksi on huomattu ja nykyisin voidaan kaikki mahdollinen tehdä!
 
Maibei paljon voimia ja jaksuja!!
Mä olen nyt puolessavälissä ja rakenneultra tänään meillä käytynä ja kaikki oli ok, pojilla painoa 270g ja 293g :) Vilkkaasti liikkuivat edelleenkin.
Puheet kaikista tavarahankinnoista on nyt saaneet meikäläisenkin innostumaan tosin vielä en ole jaksanut raahautua shoppailemaan, ehkäpä katselen netistä ensin :)
Päivät menee samaa rataa, kyllä tulee lepäiltyä paljon, väsymys on aikamoimen mutta hb oli vain 107 eli rauta täytyi aloittaa jospa se vähän korjaa tilannetta.
tuplat 20+0 :)
 
Saatiin Hampuriin lähete, mikä odottaa vielä heidän pään vahvistusta. Riippuen milloin vapaita aikoja on, päästään joko ens tai seuraavalla viikolla lähtemään. Riskit on tosi isot mutta vielä isommat jos ei tehdä mitään. Näin varhaisessa vaiheessa kehittyny TTTS ei lupaa hyvää mutta toivotaan parasta! Nyt vaan jännätään, että koska päästään lähtemään ja miten hoito menee...

Sunshinelle jaksuja löhöilyyn!

Maibei 16+2
 
Ilmoittaudun mukaan! :)

Täällä 33-vuotias 4-vuotian tytön äiti. Identtisten kaksosten virallinen la on 28.12. Neuvola merkkasi la:n 4 pv myöhemmäksi, kuin minkä ilmoitin kierron pituudeksi. Np-ultrassa A oli 5 pv yli la:n ja B 4 pv, mutta eivät lähteneet muuttamaan aikaa.

Np-ultrassa oli vielä epäselvää, onko vauvoilla yhteinen istukka. Tämä varmistettiin tiistaina. Vauvojen kokoarviot rv 16+0 olivat A 157 g ja B 147 g (!). Minkä kokoisia teidän vauvat ovat olleet vastaavana aikana? Pituuseroa li 6 % ja painoeroa 7 %, vai oliko se toisin päin? Nyt sitten seurataan, ettei kehit TTTS-syndroomaa. Seuraava kontrolli laitettiin jo 10 pv päähän, pe 19.7.

Me ollaan harkittu Emmaljungan Double Vikingejä, vaikka ne tulevat kauppoihin vasta syys-lokakuussa. Toivottavasti olen hyvissä voimissa että pääsen itsekin testaamaan :)

t. Katrilli & pikkuoravat rv 16+3
 
Tervetuloa mukaan Katrilli79 :) Meillä poikien painot olivat rv 18 A 197g ja B 213g. Ovat erillisissä pusseissa ja omat istukat. Mä olen vasta täällä palstalla kuullut ensimmäistä kertaa tuosta TTTS:stä, toivottavasti teille ei sitä kehity. Ja Maibeille hurjasti tsemppiä, varmasti olette osaavissa käsissä <3
Mulla on ollut Emmaljungan tuplarattaita muutamat, isompien lapsien pienten ikäeron vuoksi mutta tällä kertaa en enää missään nimessä vierekkäinistuttavia halunnut joten Emmikset jäi heti pois laskuista. Meille tulee Baby jogger city select, vaikuttivat niin hyviltä meidän tarpeisiin :)
Oma olo on ollut nyt viime päivät ihmeenkin hyvä, ehkäpä tämä keskiraskaus nyt jonkin aikaa pysyisi tällaisena :)
tuplat 20+2
 
Kiitoksia, kiitoksia! Mihin väleihin olette änkeneet noita 3d ultria? Meillä on tosiaan seuraava ultra 19.7. Eli 17+3, sitten on jo neuvola 23.7. Eli 17+6. Jossain välissä on se rakenneultrakin?
Kovasti kiinnostaisi mennä 3d ultraan, mutta onko se jo liikaa/liian usein ultrausta? Katsotaanko rakenneultrassa 3d:llä? :confused:

Voimia ja tsemppiä Maibelle!

T. Katrilli79 ja pikkuoravat
 

Yhteistyössä