Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Heippa kaikille! En ihan täytä kriteerejä koska laskettu aikani on tammikuun puolella, mutta roikun täällä nyt ainakin siihen asti kunnes mahdollisesti tuo uusi ketju saadaan pyörimään! :) Tuplat tulossa, LA 13.1. Np-ultrassa paljastui ylläri, neuvolassa oli ultrattu yksi syke aikaisemmin. Näillä näkymin yksi istukka eli identtiset olisi tulossa. Huolestuttaa vain nuo riskimahdollisuudet, ultra oli viimeksi silloin 11+2 ja äitipolille annettiin aika viikolle 18+2. Tuntuu että joka paikassa muualla seurataan tiheämmin...

Murotar 13+4
 
Moikka kaikille! Ilmottaudun joukkoonne eli meille on identtiset tytsyt tulossa, LA 10.10 mutta käynnistys viikolla 38 ellei aikaisemmin synny. Viikkoja nyt 27+3 :heart: On ollut kyllä niin erilainen raskaus kun vertaa esikoiseen.. huolta ja murhetta ja kaikenmaailman kolotuksia :D turhaan oon kantanut huolta ja murhetta koska kaikki on vauvoilla ollut kokoajan hyvin. Ja aikas harvinaista se TTTS on.. oon kovasti tayssin lekureilta asiasta ja on kuulemma tosi harvinaista. Onko teillä muilla odottajilla ollu lonkat kipeät?? mulla on niiiiiin kipeet ja ne vaan poksuu ja lonksuu, huh.
 
Moikka! Täällä olis identtisten kaksosten odottaja, LA 23.11. 9-vuotias poika ja kohta 7-vuotias tyttö odottavat myöskin innokkaasti uusia pikkuveljiä. Kaksosilla todettiin ttts ja Hampurissa kävin laserhoidossa vajaa pari viikkoa sitten. Seuranta linjalla mennään, pienemmän selviytymisestä ei ole juuri toivoa annettu :( Tämä on ollut todella raskasta. Olen etsinyt tietoa ttts:stä, mutta sitä on todella vähän, varsinkaan suomeksi. MAIBEI: bongasin sut ja kiinnostuin heti kun löysin kohtalotoverin, vielä jopa samalta vuossadalta. Olet varmaan nyt Hampurissa, toivottavasti hoito onnistuu. Mulla operaatio onnistui loistavasti, tosin se ei ole tae lasten selviytymisestä, mutta itelleni ei tullut mitään komplikaatioita ja molemmat lapsetkin ovat toistaiseksi elossa. Muu rumba olikin todella sekavaa.. saatiin täällä Turun päässä hieman puutteellista ja väärää informaatiota matkan kestosta ja järjestelyistä. Kerroin tyksissä palattuani käytännöstä Saksan päässä, ja toivottavasti sua on jo informoitu oikein. Muutenkin pelko lasten kuolemasta on jo tarpeeksi suuri ilman byrokratia sotkuja. Ja sen verran vielä.. Oulussa ei tehdä enää laserhoitoja. Maibei, odotan innolla kuulumisia kun palaat Saksasta :) Toivottavasti operaatio menee hyvin!
 
Moikka! Tervetuloa uusille! Toivottavasti maibein operaatio menee hyvin!!

Mulla on huomenna kontrolliin meno. Hieman jänskättää mitä masuun kuuluu. Viimekdihän kävin vkt sitte ja sillon oli B täsmälleen saman kokonen mitä edellisellä kerralla 2 vkt sitte ja A oli kasvanu 2vkt aikana 200g. Virtaukset yms oli kunnossa. Tutulla ollu ihan vastaava tilanne omia kaksosia odottaessa ja hänellä käynnistettiin. Istukka oli ollu ihan loppu. Saa nähä miten huomenna käy! Ollaan jo onneksi hyvillä viikoilla kun tänään rv35+.

Iltatähteni 35+0
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Liityn ryhmään. Olen kahden tyttären äiti ja odotan kaksosia syntyväksi 1.1.2014 Nyt ollaan rv 16 ja maha on pullahtanut esiin :)

Odotusaika on ollut täynnä väsymystä ja pientä pahaa oloa. Mitään ylimääräisiä ponnisteluja en jaksa ja odottelenkin alkaakohan energistä keskiraskautta laisinkaan. Ed. yksösraskaudet ovat olleet helppoja ja ilman suurempia vaivoja.

Olen Tampereen seudulla ja np-ultrassa raskaus todettiin di-di -raskaudeksi eli 2 munasolua hedelmöittynyt ja asustelevat omissa yksiöissään. Rakenneultra on Tays:ssa 14.8. jolloin olisi mukava kuulla arvauksia sukupuolista.

Vaunu ym. tarvikeasiaa ei olla vielä mietitty. Enempi mietitään mahdummeko kuinka pitkään nykyiseen kotiin ja millaiseen autoon vaihdetaan. Toiveissa kun oli pikku kolmonen ja nyt saamme bonuksen kaupan päälle. Jos kaikki siis menee hyvin :)

Kaikille tuplaodottajille onnittelut ja tsemppiä ttts:n kanssa eläville ja muille, joilla hieman haasteellisempi odotus.
 
Tervetuloa juuni! Meinas naurattaa sun kommentti pikku kolmosesta! Meille kävi ihan samalla tavalla. Kolmosta toivottiin ja saatiinki kolmonen ja nelonen. :D

Täällä oyksin osastolla ollaan. Keskiviikkona tänne laittovat b:n huonojen virtauksien takia. Synnytystapa on nyt sektio. Sen virtaukset on nyt ok ja käyrää seurataan. Huomenna aamusta taas katotaan josko leikattaisiin. Viimestään ens viikon alusta. Vauvat painaa nyt n.2kg kumpiki ja viikkoja on 35+2. Amulla supisteli lupaavasti mut siihen ne loppu. Paikat on auennu 2cm ja kaula hävinny. Josmsuppareita rupee tulemaan enemmän ni se on leikkaukseen lähtö. Tosiaan B:n hyvinvoinnin takia leikataan.
 
Tervetuloa uusille toivottelen minäkin!
Mun oli kanssa ihan pakko kommentoida edellisiin, että kolmosen lisäksi tuli täälläkin sekä kolmonen että nelonen! :D (Aika monta tapausta olen nyt tässä kuullut että on tullutkin sitten 3. ja 4. lapsi)

Ä-polilla taas käyty ja kaikki ok. Painoarviot olivat A hieman vajaa 1500g ja B hieman yli 1600g. A edelleen pt, mutta B kääntynyt rt eli jännitys kääntymisen suhteen jatkuu..

Toivottavasti maibeillä kaikki ok ja tsempit sulle iltatähteni ihan loppusuoralle!

Miksa ja tuplikset 30+5 (ei enää pahasti jäljellä odotusta...)
 
Omaa napaa :D eilen käyty äitipolilla ja kaikki hyvin. A:n painoarvio 197 g ja B:n 187 g. Kokoeroa minimaaliset 3,5% eli laskenut viime kerran 7%:sta =).

On tää vähän sellasta race against time näitten identtisten kanssa. Joka kerta ultran jälkeen huokaisee, että taas vauvelit on vähän isompia ja ollaan askelta lähempänä turvallisia vesiä. TTT-syndroomaa ajatellen. Ainakin jos on tullakseen, niin aina parempi mitä isompina vauvelit joutuu leikkaukseen.

P.s. Pojilta näyttäisivät tässä vaiheessa, saattaa tietty olla että päättävät vaihtaa sukupuolta jossain vaiheessa :D

T. Katrilli ja pikkuoravat 17+4
 
Viimeksi muokattu:
Heippa kaikille! Hampurista kotiuduttiin eilen hyvien uutisten kera :) Toimenpide meni hyvin ja molempien vointi oli kumpanakin seuraavana päivänä ultrassa hyvä ja päästiin kotiin. Reissu oli aika rankka mutta hyvä kun tuli tehtyä. On se aika hurjaa joutua tuollaisen takia ulkomaille, ei mitenkään hyvillä mielin reissuun lähdetty, murhe ja huoli oli koko ajan kova ja aikamoinen epävarmuus oli asioiden sujumisesta vieraassa maassa, vaikka Saksalla onkin hyvä maine siitä, että ovat tarkkoja ja huolellisia. TTTS:n todennäkösyyksistä sen verran, että pitkälle kehittyneissä tapauksissa kuten meidän 80-100% kuolee hoitamattomana ja tuolla Hampurissa on hoidoissa hyvät ennusteet, 90% tulee kotiin vähintään yhden vauvan kanssa ja 70% kahden. Suurin menehtymisriski on ensimmäisen 48h sisään. TTTS:ää esiintyy n. 10-15% monokoriaalisista raskauksista. Jos meitä on jo kaksi täällä ketjussa, niin eiköhän se kiintiö ole sitten jo tämän ketjun osalta täynnä - sovitaan näin! ;) Mulla oli vielä tuo etinen istukka, mikä vaikeutti toimenpidettä, laserhoidon tekevä lääkäri totesi ultrassa, että kun vain löydetään kohta mistä pästään sisään kohtuun ja lopulta löytyi n. 1-2cm paikka, mistä pystyi menemään tärvelemättä tärkeää - onneksi oli hyvin kokenut lääkäri niin tuo paikka löytyi! Oli muuten todella jännän näköistä nähdä värillistä live-kamerakuvaa vauvasta sikiöpussin sisällä, jopa kaikki verisuonet ohuen ihon pinnassa näkyivät! Päihittää varmasti kaikki 4D:t :D

Jk79 tosi kiva, että löytyy kohtalotoveri ja vielä täältä Turusta! Voisin pistää sulle tässä joskus yksityisviestiäkin niin voitas vaihtaa paremminkin TTTS-kuulumisia :) Valitettavasti mekään ei saatu hirveästi informaatiota TYKS:in puolelta mutta facebookin ryhmästä sain viimetipassa kullanarvoisia vinkkejä, mm. omat vaatteet ja pyyhkeet mukaan! Toisin kuten Suomessa, Saksassa ei sairaalassa olla sairaalavaatteissa muuten kuin toimenpiteen aikana. Miten muuten, sanoit että teillä on vielä pienemmästä vauvasta murhe, ilmenikö se heti toimenpiteen jälkeen vai onko tilanne muuttunu kotiinpalattaessa? Onhan tässä vielä esim riski, että kaikkia yhdyssuonia ei saatukaan poltettua ja tilanne voisi kehittyä uudestaankin mutta hyvin harvinaista se on. Oliko teillä pienempi ollu kauan stuck twin -tilassa? Meillä oli vielä torstaina vesipussia 1,5cm ja sunnuntaina Saksassa ei ollut enää ollenkaan, tiistaina päästiin laserhoitoon, joten oletettavasti ei hirveen kauaa kärsinyt.

Tervetuloa vielä kaikille uusille odottajille! Lisään teidät listaan, kunhan saan kerättyä itteni Saksan reissun jäljiltä. Toisin kuten tämän ketjun otsikossa, listan otsikossa lukee, että tämä ryhmä koskee myös vuoden 2014 alkuvuoden odottajia, joten olette kaikki lämpimästi tervetulleita :)

Vieläkö sunshine pötköttelee sairaalassa? iltatähdelle kovasti tsemppejä ja hyviä vointeja kaikille muillekin pallomahoille :)

maibei 17+4
 
Tässä vielä Suomen monikkoperheiden sivulta tietoa TTTS:stä niille jotka siitä murehtivat:
http://www.suomenmonikkoperheet.fi/monikko2008/tiedostot/tietoa_monokoriaalisesta_raskaudesta_monikkoperheet2_2008.

Tällä hetkellä tosiaan Oulussa ei enää tehdä noita laserhoitoja vaan kaikki Suomen tapaukset hoidetaan Hampurissa Saksassa. Kaikki TTTS-tapaukset eivät vaadi laserhoitoa, jotkut voivat selvitä läpi koko raskauden tarkassa seurannassa. Kriteerinä Saksaan lähettämiselle on sikiöiden vesipussien koot eli tilan täytyy olla vakava ennen kuin laserhoitoon ryhdytään. Laserhoitoa ei annetan viikon 26 jälkeen, jolloin synnyttäminen on jo turvallisempi vaihtoehto, laserhoidossa on aina riskinsä.
 
Maibei, mukava kuulla että kaikki meni hyvin! Olen tässä miettinyt, pitäisikö oman mielenrauhan vuoksi käydä yksityisellä ylimääräisessä ultrassa... Jos tuo pelätty ttts voi kehittyä noin aikaisin niin ehtisiköhän sitä tällä ultratiheydellä edes hoitaa? Tiedän kyllä että riski on pieni mutta ainahan sitä pelkää että se juuri omalle kohdalle sattuu. Seuraava ultra on vasta neljän viikon päästä ja kolme viikkoa sitten oli np-ultra. Ihan mielenkiinnosta, jääkö paljon omavastuuta noista Hampurin keikoista?

Keskiviikkona lääkärineuvola, ensimmäinen sitten 8. viikon... Osaa olla piinaavaa aikaa kun ei tietoa edes mistään sykkeistä, saati että pääsisi näkemään pikkuiset. Maha kyllä kasvaa mutta se voi johtua myös syöpöttelystä... :-D

Murotar 14+5
 
Maibei tosi hienoa kuulla hyviä uutisia! :) Täällä jo kovasti odottelin teidän kuulumisia.
Murotar mulla ei neuvolaterkan mukaan tule laisinkaan neuvolalääkärille käyntejä koska kaikki hoidetaan äitiyspolilla. Neuvolassakin olen käynyt vaan kaksi kertaa, maanantaina kolmas käynti tulossa. Ultria mulla on nyt 4 viikon välein, kai ne sitten loppua kohden tiheentyy. Laskin juuri että olen nyt käynyt ultrassa 7 kertaa, kaksi niistä yksityisellä. Ei noita ultria noin montaa olisi mutta kun alussa makasin osastolla tiputuksessa tuli vähän ylimääräisiä.
Mä kävin yrittämässä shoppailua mutta totesin ettei selkä jalat kestä :/ Aika hurjaa kun vasta puolessavälissä mennään. Joten olen sitten tyytynyt nettishoppailuun senkin edestä ;)
tuplat 21+3
 
Tää puhelimella kirjoittaminen on hieman hankalaa joten sen takia oon päivittänyt vähän huonosti.

Ihanaa että maibeilla oli hyviä uutisia ja toivottavasti kaikki menee vielä hyvin!

Tsemppiä iltatähdelle! Onneksi olet noin hyvillä viikoilla jo.

Nyt sitä omaa napaa. Maanantaina pääsin Oulusta Kokkolaan ,mutta edelleen vuodelepo on pakollinen. Ensi viikolla pääsen ehkä kotiin jatkaa lepoa koska jos pojat päättää syntyä niin sitä ei enään estetä. Tuo kanavan lyhentyminen tuli yllätyksenä koska mitään oireilua ei ollut. Mutta pääasia että pojat viihtyy masussa. Ja lääkärin mukaan voi viihtyä vielä pitkäänkin :D Koska lepo on auttanut pääsemään jo 3 viikkoa tasaisena eteen päin.
 
Murotar pyydä ihmeessä neuvolalääkäriltäsi, että saisit lähetteen ylimääräiseen ultraan tuohon väliin! Voit vaikka mainita huolesi ttts:kin, kyllä ammattilaisten pitäisi aina tässä tilassa olevat naiset ottaa vakavasti! Itsekin mietin tota ttts:ää ennen ultraa, vaikka se olikin enemmän sellaista mitä jos... kuin todellista pelkoa. Kela korvaa kyllä reissusta aiheutuvat kustannukset. Yksi merkki ttts:stä on pinkeä vatsa - tosin musta tuntuu, että mun vattani on jo nyt ihan yhtä pinkeä kuin ennen reissua, joten se siitä oireesta ;) Toimenpiteen aikana isommassa vesipussissa köllöttelevältä kaverilta otettiin 1,3l lapsivettä pois (suonia poltettiin 7), joten olihan se vatta mukavan väljä ja löllö pari päivää, kunnes tuo toinen kaveri on taas alkanut kasvattelemaan omaa vesipussiaan ja nyt kiristää ihan yhtä paljon kuin ennenkin :D Harvinaistahan tää on mutta on se epätietosuuskin raastavaa, toivottavasti saat ylimääräisen ultran!

tuplat mä mietin kanssa, että millaisiin sfääreihin tässä vielä paisutaan! Mies lähti juuri lakkasuolle ja kovasti olisi tehnyt mieli mukaan! Tällä mahalla on vaan pakko nyt unohtaa kaikki suollarämpimiset :( Esikoisesta oli la vain kaksi päivää aiemmin ja silloin lakkasuolla päätin, että näistä marjoista syntyy talvella pojalle ristiäiskakku :)

Katrilli meillä taitaakin olla sama la, jouluaatto?

Kiva sunshine että pojat on malttaneet köllötellä sun kanssa :) Vaikka hurjalta tuo pakkolepokin tuntuu! Voimia sinne!

Maibei 17+4
 
Viimeksi muokattu:
Maibei, todella hienoa kuulla että operaatio sujui hyvin :)

Eilen ultrassa todettiin luovuttajasikiönkin vesitaskun kasvaneen, ja nyt parin viikon jälkeen näkyi jo virtsarakko! :) Painoarviota ei tehty, lääkäri sanoi että näkee paljaalla silmälläkin että toinen on paljon pienempi. Viikon päästä maanantaina taas ultra, ja jos tilanne vaatii voidaan alkaa antamaan jo silloin kortisonia. Pienemmän tilanteesta kun ei vieläkään anneta positiivista toivoa :(

Maibei, vois olla jossakin kohtaa mukava vaihtaa vähän yksityiskohtaisempaakin tietoa, kun sitä tässä riittäisi, muttei viitsi muita hukuttaa näihin omiin murheisiin. Sitä en tiedä kuinka kauan stuck twin oli kuivassa pussissa ollut, sillä mulla oli eka kontrolliultra vasta 18+6!! Maanantaina lääkäri laitto sähköpostia Saksaan, ti aamu sieltä tuli kutsu lähteä heti sinne. Sanottiin vaan, että päiväkin voi olla liikaa.Ti-ke välisenä yönä sitten jo lähdettiin, ke aamulla oltiin perillä. Stressi oli kova. Tiistai päivän aikana piti käydä tyksissä hakemassa todistus ja vielä ultrassa, hakea se lomake kelasta, tilata lennot ja hotelli miehelle, niin ja hakea pikalainaa 1500€ millä maksaa tämä lysti. Kyllä siinä kiirettä piti, huh! Tekikö sulle operaation professori Hecher? Ja kuka oli lähettävänä lääkärinä Tyksissä? Operaatiossa mulla poistettiin lapsivettä 2,5 l, ja anastamooseja, eli yhteisiä verisuonia poltettiin 12 muistaakseni.

Juu, ja niille jotka miettivät ttts:n oireita, niin omasta puolesta voin sanoa ton pinkeyden lisäksi, jonka Maibei jo mainitsikin, painonnousu. Parissa viikossa tuli 10kg, paino on nyt laskenut 3kg hoidon jälkeen.

Toivottavasti meillä kaikilla nyt sujuu nämä tuplaraskaudet hyvin. Ja eiköhän toi ttts-kiintiö oo nyt tällä hetkellä jo täynnä :) Joten positiivista odotusta ja nautitaan tästä ajasta! :)

Tänään 22+0 :)
 
Meille syntyi 19.7 kaksi identtistä poikaa sektiolla. En muista mitä oon tänne kirjottanu mutta keskiviikkona tänne ouluun tultiin b:n virtausten takia. Perjantaina käyrillä sykkeet oli kovin tasaset ja matalat ja virtauksissa oli taas lievää katkeinta. Enää ei uskallettu oottaa. Oltin saatu jo 2 kortisolit ja kummallaki painoa oli hyvin n.2kg tuntumassa kummallaki.
Nyt on kummatki lasten teholla omissa sängyissään. Hengittelevät ite, kaikki arvot on hyvät ja maitoaki menee hyvkn. Päsin pienemmälle vaihtaan jo vaipatki ?
Ite toivun sektiosta. En kyllä olis uskonu miten kipiä voi olla! Mut kullä tää tästä. Tänään jo kävelly ite pieniä matkoja. Pojat synty siis 35+3.
 
Oikein paljon onnea iltatähteni pienistä pojista!! <3

Vedet tässä tuli silmiin kun sai kuulla näin onnellisesta ja hyvin menneestä tapahtumasta! Oikein ihanaa ja antoisaa aikaa suloisten nyyttien ja perheen parissa. Toivottavasti vielä kuullaan jatkoa, vaikka tästä eteenpäin sitä ylimääräistä aikaa ei enää välttämättä ole ;)

Jk7 22+1
 
iltatähdelle lämpimät onnittelut! Saatiin ketjun ekat tuplat :) Ihanaa että kaikki meni hyvin ja olit kuitenkin jo noin hyvillä viikoilla :heart: Mulla oli esikoisesta sektio ja itse en kyllä muista mitään kipua, sen verran kovat lääkkeet oli. Mutta sen muistan, että ekan kerran tuntui pelottavalta nousta sängystä, kun jo heti seuraavana aamuna patistelivat ylös :eek: Sitten kun kerkeät, olis vielä kiva kuulla vauvojen tarkat mitat :) Onnea vielä teille sinne!

Jk79 teillä on kyllä sitten varmaan ollu stuck twin kauan, kun noin huonossa hapessa oli :( Onpa hurjaa ja kurjaa, toivottavasti lähtee nyt sitten nopeasti kasvamaan, tuohan on kuitenkin hyvä merkki, että on jo saanut vesitaskua! Turussa meille ultraava lääkäri sanoi, että painoeroa kriittisempää on juuri tuo vesitaskun koko. Ja tietty ne virtaukset on tärkeitä, niistähän se riippuu, että virtsaa pääsee taas muodostumaan, kun saavat ravinteita. Meillä oli ekan päivän jälkeen ultrassa vielä tyhjässä pussissa mutta jo toisena päivänä oli saanut 1,8 cm vesitaskun eli nopeasti lähti toipumaan. Meillä on varmaan tosiaan sitten onnistuttu hieman aiemmin puuttumaan tuohon tilanteeseen. Kun soitin neuvolaan np-ultran jälkeen (12+0) ja kerroin kaksosuutisesta, heti varattiin viikolle 16+0 seuraava ultra. Mutta oli meilläkin varmaan jo hyvän aikaa kerinnyt tuo tilanne olemaan päällä. Mulla oli kanssa kyllä tuota painonnousua, ensin ei tullut yhtään, sitten kilo viikossa ja seuraavana viikkona oli tullut jo 2 kg, sitten lähdettiinkin jo Saksaan. Saksassa meillä oli kanssa tosiaan Hecher lääkärinä, Turussa Tertti (täällä varmaan monet lääkärit hoitaa noita tapauksia eikä ole ketään asiaan perehtynyttä voisin kuvitella?). Sain facebookista myös sellaisen vinkin, että miehellä on mahdollisuus yöpyä samassa sairaalassa, joten emme varannet hänelle hotellihuonetta (oli minulle todella suuri helpotus, että mies sai olla koko reissun ajan tukena vieressä eikä tarvinnut yksin jännittää ja oli aina joku jonka kanssa jutella, että mitä meidän nyt tässäkin tilanteessa pitäisi tehdä), selvittiin pelkillä lentolipuilla ja varattiin sellaset liput, jossa paluupäivän pystyi siirtämään, koska sairaalareissun kestosta ei voi koskaan olla täyttä varmuuta. Kysyin Saksan sairaalan kansainvälisestä toimistosta (jonka löysin googlaamalla), mitä suosittelivat paluupäiväksi ja jouduimmekin sitä sitten siirtämään, koska meillä koko toimenpide siirtyi päivällä Norjasta saapuneen kiireellisemmän tapauksen vuoksi. Teillä on ollu kyllä todella kiireinen lähtö! Meille soitettiin perjantaina, että sunnuntaina on lähtö. Itse muistan, että tavallaan olin helpottunut, että reissun sai nopeasti pois päiväjärjestyksestä. Oli se henkisesti kyllä aika rankka reissu. Onko muuten ollut juttua kuinka usein nyt ultrataan, kerran viikossa, kahdessa? Varmaan loppuun asti seurataan nyt aika tarkkaan. Meillä on torstaina seuraava ultra, mielenkiintoista kuulla, onko tilanne muuttunu johonkin suuntaan.

Nyt tuli paljo ttts-löpinää. Vilkutukset vielä muille odottelijoille!

Maibei 17+5
 

Yhteistyössä