Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Jos vielä palais muille kommentoimaan.

Täällä oli jotku miettiny jo joulua :) Mä oon vaan suoraan todennu läheisille, että joulu vietetään matalalla prifiililla ja toivon ymmärrystä ;) Joulukortitkin aion lähettää sähköisenä, kahdesta pienestä joulutontusta tietenkin ;)

Pohjoistuuli, tosta raudasta vielä, mulle ainakin todettiin jo viimekertasesta yksösraskaudesta, että rautaa syödään sitten koko loppuraskaus ja se on kai aika yleinen käytäntö, jos kuurille määrätään, se raudan tarve on vaan niin kova. Mut onhan se sit loppupeleissä lyhyt aika ;)

Pohjoistuuli, kyselit tota henkilökunnan määrää synnytyssalissa. Jostain muistaisin lukeneeni luvun 6, mistä Jenniferikin kirjoitti. Googlaamalla tuli tällanen tieto vastaan: "Synnytyksessä ovat läsnä hoitava kätilö, kaksi synnytyslääkäriä, lastenlääkäri(t) ja lapsia hoitavat kätilöt. Monikkosynnytyksessä vauvojen vointia seurataan synnytyksen aikana. Heti syntymän jälkeen lastenlääkäri tarkistaa vauvat ja heitä hoidetaan voinnin mukaan." Jokatapauksessa paljon populaa :)

Kaikille sektiokammoisille haluaisin tosiaan vielä sanoa, että ei se aina huono kokemus ole! Ja suunniteltu sektio on aina hätäsektiota parempi vaihtoehto. Ja aina niissä ratkaisuissa on ajateltu äidin ja vauvojen parasta, kyllä kaikesta selviää, eihän se alatiesynnytyskään mikään ihan peace of cake ole... mutta kaikesta selviää ;) Jenniferi, muista jo etukäteen mainita tosta sun kipukynnyksestäsi ja siitä että kipulääkitys ei ole aina tehonnut niin osaavat sitten tarkkaan punnita vaihtoehdot!

Tipetsu, toi on kyllä niin hassua, että meihin on niin iskostettu toi, että alatiesynnytys on ainut oikea, tosi moni ajattelee noin. Itse olen ylpeä omasta synnytyssuorituksestani, vaikka se sektioon päätyikin. Synnytys se on sekin ja omalla tavallansa rankka. Ehkä itse synnytys ei koskaan ollut niin tärkeä juttu mulle, mä vaan halusin saada sen oman lapsen :)

Vielä tosta kaksosraskaudesta ja sen riskeistä. Raskaus ei ole sairaus mutta kaksosraskaus on aina, myös hyvin mennessään, riskiraskaus! Jostain muistan lukeneeni, että toisin kuin yksösraskaudessa, kaksosraskaudessa tulisi heti alusta lähtien muistaa liikkua vain maltillisesti. Se oman kropan kuuntelu on kyllä hyvä nyrkkisääntö: kyllä kroppa kertoo kun mennään liian lujaa tai rasitetaan liikaa. Ja jos ei kerro, niin maltti on valttia ;)

Idealisti on kerinny pohtimaan jo perhehuonettakin :) Mä en olekaan aiemmin ollenkaan miettiny, että millasta siellä sairaalassa tulee olemaan 2 pienen kanssa. Jos ovat keskolassa niin sitten se on selvä mutta jos saan ne viereeni niin sitten voikin olla aika työlästä, koska miehen täytyy kuitenkin olla esikoisen kanssa kotona (ellei saada häntä mummolaan) mutta en usko että perhehuone tulee silloinkaan kysymykseen... Itse olin esikoisen kanssa sairaalassa ihan hajalla, pyysin perhehuonetta mutta ei päästy, joten jaoin 3 hlö huoneen ja vain mun vauvani huusi kaikki yöt :( Mulla oli kauhea murhe, että häiritsen muita syötön jälkeen huutamaan jäävällä vauvallani, kun kaikki muut huoneessa nukkui nätisti. Jouduin pari kertaa antamaan vauvan kätilökoppiin yöksi ja olin aivan hajalla... Päivällä poikamme oli tietysti herra auringonpaiste :) Muistan että olin hormoonimyrskyissäni tosi ahdistunu siellä sairaalassa ja kotiinpääsy oli suuri helpotus! Ainakaan itkevä vauvamme ei enää häirinnyt muita ;)

Miksalle tsemppiä h-hetkeen! Mä kyllä koin matalavyötäröiset pikkuhousut parhaaks sektiohaavalle, tai jos voi vaikka vähän kääriä sitä vyötäröä alas. Toisaalta ei oo mummohousuista siinä tilanteessa kokemusta, voihan ne toimiakin! Kyljen kautta täytyy muistaa nousta ylös sängystä mutta kyllä ne sairaanhoitajat pitää huolen, että sen muistaa :)

Täällähän oli aika monella kuitenkin alle 3v tulevia isosisaruksia, mitä aika moni oli murehtinutkin. Ootteko muut varannu esim loppuraskauden varalle hoitopaikkaa tai miettiny muita järjestelyjä? Mä tosiaan varasin sen hoitopaikan heti kuultuani kaksosraskaudesta ja siitä, että loppuraskaudeksi määrätään saikulle terveetkin. Jenniferi tossa jo murehtikin asiaa, toivotaan nyt kovasti ettei sulle enää mitään pakkolepoa ainakaan määrättäisi! Tipetsulla tais olla ainakin pieni lapsi kotona ja samaten Murottarella, oliko vielä muitakin, mites teillä hoitokuviot??? Vai olenko mä ainut kun on ulkopuoliseen apuun turvautunut?-)

Jk, hyvä että pojat oli sentään yli kilosia ja noinkin monta viikkoa sun masussa! Paljon pidemmälle pääsit, kun mitä alussa uskottiin, hienoa! Onnea ja voimia vielä!

Maibei 24+6
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79 ja miksa
Täällä poksahti rv 13+0 POKSPOKSPOKS!!!!


Onnittelut Jk pojista!!! Voimia sinne pienokaisille ja paranemista sulle!! :flower:

Miksalle tsemppistä keskiviikkoon!! Hyvin kaikki menee!! :)


Maibei Jep,mulla täällä kotona on ihan pian 1v3kk täyttävä tyttönen..Hoitopaikasta en tiiä,iskähän meillä on vielä(kin)ntyötön että täällä kotosalla ollaan koko kööri. Mutta jotain urakoita on tiedossa miehelle,alkamis ajankohta vielä epävarma..Jostai pitäs sen kyllä saada töitä,että päästäs pankkiin ruinaamaan rahua,kun ei me viidestään tänne 47m2 kaksioon mahduta millään!!!!! Äitini on tällähetkellä osa-aika eläkkeellä ja kai vissiin eläkkeelle kohta pääsee kokonaan (vaikka on vasta 50v...) eli mutsistakin saattas olla jotain apua tytön hoitoon jos mies pääsee töihin.

En millään jaksas ootella sitä varhaisrakenneultraa,vielä moooonta viikkoo..4vkoa ja 1pvä. Ennen tuota on vielä neuvola ja sokerirasitus,molemmat lokakuun ekoina päivinä eli nyt tää syyskuu menee vaan masua kasvatellessa..
Millon te muuten aloitte tuntea liikkeitä?


Voikaahan paksusti ja ottaakaa iisisti! :)


-Tipetsu ja tyypit rv 13+0-
 
  • Tykkää
Reactions: miksa ja Jk79
Onnittelut jk:lle! :flower: ihan asialliset viikot jo kasassa =)
Omaa napaa ja työketutusta, olen siis tosiaan tämän viikon ollut töissä. Viime viikko tuli makoiltua kotisohvalla. Kivoja kommentteja, kuten eräs työkaveri, joka mainostaa siskoaan, joka oli paljon minua vanhempi (40), raskaammaksi työssä ( lastenhoitaja) ja teki töitä äippäloman alkuun saakka kaksosraskaudessa... Vähän kettuilua tästä mun saikusta...
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Onnea ja voimia JK:lle!! Ihanaa, että pojat oli yli kiloisia! Kyllä he ovat vain pieniä sisupusseja :heart:

Pohjoistuuli Mullahan oli synnytyksessä mukana 4 kätilöä, gyne, lastenlääkäri ja lääkäri. Eli porukkaa tulee olemaan mukana.

Maibei Mä en ainakaan ole vielä siirtynyt muihin ketjuihin. Tossahan olis tuo arkea ja juhlaa ketju, mutta on aika hiljainen...

Täällä arki menee mukavasti. Pojat on enkeleitä :heart: Nyt on masut sekaisin, kun lääkäri luuli että heillä on maitoallergia ja kokeiltiin NAN HA:ta, aivan järkyt 2 päivää, no seuraavaksi nutrilon pepti, ollaan selkää myöten ripulissa. Ihanaa... Nyt kokeilen omneota taas edes hetken, jos hepottais ja noi näpyt olis jotain muuta allergiaa. Lopetin imettämisenkin, kun ei sitä maitoa tullut niin paljoa niin samapa tuo. Viime viikolla oli lääkäri. A painoi 2970 ja 48,8cm ja B 2745 ja 49cm joten kyllä poijat kasvaa kovaa kyytiä :)

Sunshine ja pojat 6vko ja 5pv
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Hei vielä,

Täältäkin omanapakuulumisia. Edelleen ollaan lepomoodissa mutta onneksi kotona. Viime viikolla oli taas ultra ja vauvoilla oli kaikki hyvin, A painoi melkein kilon (975g) ja B oli 100g pienempi ja lääkärien mukaan painoerokin oli ihan hyväksyttävän rajoissa. :) Kohdunkaula oli palautunut yli 3cm:iin, eli lepo oli tehonnut tosi hyvin! Sain sitten pieniä lievennyksiä makoiluun, eli vähän saa välillä olla jalkeilla ja tehdä jotain ihan kevyttä. :)

Ihmettelen kyllä erilaisia käytäntöjä tuon sairasloman kanssa. Mulla lääkäri oli aivan ehdoton, että kun kohdunkaula on lyhentynyt niin heti sairaslomalle ja viime lääkärikin (joka siis eri hlö kun edellisellä kerralla) vielä varmisti, että onhan mun sairasloma varmasti nyt kirjoitettu äitiysloman alkuun saakka. Mulla on kans ollut joka kerta eri lääkäri ja ultrassa käyty varmaan jo 10 kertaa ja kaikki lääkärit on olleet sairasloman kanssa samoilla linjoilla eikä mistään tarkoista viikoista mitään puhuttu vaan voinnin mukaan. Kuten Maibei sanoi, kaksosraskaus on riskiraskaus vaikka menisikin hyvin.

Katrilli ole vain itsekäs ja kuuntele itseäsi ja jos yhtään tuntuu niin pyydät uudelleen siraslomaa vaan heti. Lääkäri sanoi mulle mun mielestä tosi hyvin, että unohda työprojektit, sulla on nyt tässä kaikista tärkein projekti meneillään joten keskity siihen nyt kokopäiväisesti. Muiden tietämättömistä ja ajattelemattomista kommenteista ei kannata välittää. Itse tietää oman kunnon parhaiten.

Oli mukava lukea sektiokokemuksista, itseäkin mietityttää synnytys. A on tällä hetkellä rt ja B pt ja tällä yhdistelmällä voisi synnyttää alateitse (jos nyt pysyvät samassa asennossa). Itseä tuo B:n perätila kuitenkin mietityttää kun monella jonka tiedän on sitten kuitenkin siinä tilanteessa käynyt niin että A on syntynyt alakautta mutta B on jouduttu leikkaamaan lopulta kun ei olekaan syntynyt. Ja riskejä siinä tietenkin enemmän ja jouduttu hätäsektioihin. Lähipiirissä on myös yksösraskauksissa ollut epäonnistuneita perätilasynnytyksiä, joten melkein itsekin toivoisin sektiota jos molemmat vauvat eivät ole oikein päin.

Huomenna olisi neuvola ja sain luvan mennä sinne, joten tämähän on ihan luksusta kun pääsee vähän ulos. :) Sitten varmaan tietää vähän raudan tarpeesta ja sf-mitastakin, josta ei ole tällä hetkellä mitään käsitystä kun edellisestä neuvolakäynnistä on niin pitkä aika.

Miksalle tsemppiä keskiviikkoon! :) Ja JK:lle ja pojille myös vielä paranemisia!

Kiva kuulla myös että Sunshinella ja pojilla on mennyt hyvin. :) Toivottavasti masuvaivatkin paranevat pian.

Tsemppiä kaikille odotukseen ja pienokaisten kanssa!

Elmeriini +möllit 27+3
 
  • Tykkää
Reactions: miksa
Huomenta!

Olo on aivan eri kuin eilen aamulla :) Kuume laskenut, uni auttanut, eikä kipuja enää niin paljon. Tunnin parin päästä koitetaan jo ylösnousua. Tänään pääsen vihdoin näkemään pojat :heart:

Mulla oli synnytyssalissa 2kätilöä,2 erikoislääkäriä ja 1lastenhoitaja. Viereisessä vauvojen "virvoitteluhuoneessa" odotti vielä lastenlääkäri ja muutama lastenhoitaja. Tarkkaa määrää en osaa sanoa siitä kuinka monta oli sitten leikkaussalissa kun kiidätettiin hätäsektioon. Enemmän, ainakin anestesia lääkärin ja hoitajan verran.

Lastenlääkäri kävi juttelemassa eilen illalla kotiinlähtiessään, että A-vauvakin oli kokenut ihmeparantumisen :heart: Sydän ja keuhkot oli ultrattu useaan kertaan, mutta niistä ei löytynyt mitään vikaa. Sitten on epäilys aivokalvontulehduksesta johon on jo heti aloitettu järeimmät antibiootit. A:n kunto ei olisi kestänyt selkäydinnäytettä, joten varmuuden vuoksi nyt hoidetaan. A:n hengityskone oli alussa 100% ja laskettu iltaan mennessä 86% ja yleiskunto parempi. Tätä se "ihmeparantuminen" ilmeisesti tarkoitti. B onkin sitten hoitajien mukaan temperamenttinen priima-kuntoinen keskonen :)

Ja myöskin se kävi ilmi että pojat tosiaan olivat vaihtaneet jossain vaiheessa saksan reissun jälkeen paikkoja. Alussahan A oli vastaanottaja ja B luovuttaja. Nyt kuitenkin toisinpäin.

Ihanaa, niin odotan että pääsen pojat näkemään :heart:
Voikaahan muut paksusti vielä!

Jk ja pojat 1vrk
 
Voi miten ihanaa kuulla hyviä uutisia Jk :) Niin ne on sitkeitä pieniä sissejä. Ja hyvä että sun oma olokin on parempi!
Mulla vaan supistukset jatkuu mutta kun niitä on jo viikkoja tullut päivittäin eikä kohdunsuulla ole tapahtunut mitään niin kai se on lopetettava stressaaminen. Mutta otan silti iisisti sohvannurkassa ;) Kyllä täytyy sanoa että aika käy kuitenkin pitkäksi päivisin kun yksin kotona olen. Otin äippäloman varhennettuna ja se alkaa 28.9. Olisi miljoona asiaa mitä pitäisi valmistella mutta kroppa ei vaan anna tehdä, turhauttavaa.
Huomenna neuvola ja odotan sitä kuin suurempaakin tapahtumaa :D Mulla on niin ihana neuvolatäti että mielelläni siellä käyn :)
tuplat 28+6
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Jk79 Hieno juttu, että siellä voidaan jo paremmin ja ihanaa, että pääset kohta poikien luokse.

Mäkin oon lukenut jostain, että sitä väkeä riittää siellä salissa. Lähinnä mä vaan mietin sitä siltä kannalta, että kun täällä voidaan käännyttää toiseen sairaalaan, jos se ensisijainen paikka on täynnä, niin miten tapahtuuko sitä kaksosraskauksissakin. Mutta joku tuolla jo sanoikin, että ei tapahdu (en vaan muista kuka). Jotenkin mäkin oon ajatellut sen niin, että ei tämä tule käynnistymään itekseen vaan että oon jo valmiiksi sairaalassa, kun jotain tapahtuu :)

maibei Meillähän on toi 3,5 v. esikoinen päiväkodissa vaikka oon itse kotona työttömänä. Oli alunperin tarkoitus, että olis voinut joko lyhentää päivää tai vkoa, mutta kaksosuuden selvitessä päätettiin jatkaa kuten keväälläkin. Ajateltiin niin, että jos tässä nyt joutuu vielä sairaalaan lepoon ennen synnytystä, niin on sitten suunnitelma olemassa hoidon suhteen. Hoitopäivän pituus on vielä laskettu sen mukaan, että mies ehtii viedä ja hakea ja olla vielä sen 8 tuntia töissäkin. Eihän se helppoa tulis olemaan, mutta näillä mennään. Mä oon jo ehtinyt suunnitella sitten ihan sitä h-hetken hoitosuunnitelmaakin, mutta se varmaan selkenee sitten lähempänä. Helpointahan se olis, jos kaksoset syntyis suunnitellusti sektiolla, niin sais hoidon järkättyä helpoiten. Mutta jos jotenkin muuten, niin sitten mennään sillä. Tukiverkostomme ei ole kovin laaja, mutta ei me ilman apua jäädä. Onneksi molempien vanhemmat on eläkkeellä jo, niin yleensä aina saa apua.

Sektiosta on ollut puhetta.. Mä en ole oikein muodostanut mielipidettä siitä. Jos siihen mennään, niin sitten mennään. Vauvojen parasta tässä kuitenkin ajatellaan. Esikoinen syntyi ihan normaalisti alateitse, joten alatiesynnytys on mahdollista. Mulla on molemmat vauvat tällä hetkellä poikkitilassa, joten kovasti tietty odotellaan, että missä vaiheessa asettuvat parempiin asentoihin.

maibei Vielä tosta raudasta.. Kyllähän sitä rautaa kannattaa ottaa, ei siinä mitään. Mulla meinaa vaan toi ummetus aiheuttaa peräpukamia, niin siksi purnaan tästä asiasta täällä :) Kuten jo todettua, lyhyt aika tämä loppujen lopuksi on.

Vähän meinaa täällä iskeä tylsistyminen. Eilen oli jotenkin sellainen päivä, että kaikki vaan otti päähän. Oli vähän huonompi olo jne. Tälle viikolle ei olekaan mitään ohjelmaa. Ens viikolla on sitten taas Kättärillä ultra. Pitäis varmaan aloittaa noi ompelutyöt, mut jotenkin sekään ei oikein nappaa. Nari nari :)

Pohjoistuuli 26+4
 
Jeeeee, hyvä JK:n pikku prinssit ja niiden taisteluntahto :heart:
Ihan tunne, kun tulee niin iloiseksi siitä että toisella asiat on paljon paremmin kun edellisellä kerralla lukiessa :)

(.) Mul on ollu nyt vähä outo olo kaks päivää..:Eilen supisteli(kai) aika paljo ja jouduinki ottaa aikas iisiti, tosin siis noi kaks pikku uuvattia on riehunu tuol mahassa ihan koko päivän et en yhtään ihmettele :)
"Lapsi nukkuu kun äiti on liikkeessä" Yeah, right, kertokaa se noille :heart:

Mut siis onneks huome on se ultra...Täytyy nyt kysellä kaikki asiat maan ja taivaan väliltä....Eniten tietty kiinnostaa et voinko tehä viel ihan normisti 8h päiviä? Ku mietin sitä osa-aika saikkuu eli tekis 4pv vkoa...hmmmm :) tai et tekis esim lyhyempii päivii...äh en mä tiiä...
En haluu ketään jättää pulaan ja kaikista vähiten noita kahta tuolla mahassa. Mutta siis huomenna ollaan viisaampia...Toivottavasti myös sukupuolista *hihihihihi*

K ja riehuriiviöt 19+3

P.s. Pohjoistuuli sä asustat kans varmaan tääl uudellamaalla ku kättärille suuntaat?
 
No niin se olis tänään 25+0 !
Meillä taitaa maibei olla samat viikot ja päivät, onpas kivaa.

Täällä on olo ihan kiva kun vähän rauhallisemmin ottaa. Tosin koira ja tytär 10kk pitää huolen ettei äiti liikaa lepää :)
Aamuiset vaunukävelyt tekee ihan hyvää paitsi että yli 3km:n lenkit on saanu unohtaa.

Neuvolassa kävin 22+6 ja sf-mitta oli 29. Ei tuo maha nyt vielä tiellä ole, mutta saapa nähdä miten isoks sitä paisutaan. Painoa on tullut noin 5kg.
Uskaltaako joku mitata mahan ympärystä?!
Mä mittasin ja sain paksuimmalta kohdalta 89cm..
 
:) ihana kuulla Jk:n ja vauvojen kuulumisia.

Minä soitin päivähoidon johtajalle. Ei tuntunut mahdottomalta saada päivähoitopaikkaa, mutta katsotaan nyt mitä lääkärit sanovat perjantaina. Etsimme vain väliaikaista paikkaa, joten sellainen nähtävästi löytyy. En millään haluaisi laittaa lapsia hoitoon, sillä päiväkoti on 15 km päässä ja miehen työpäivät matkoineen tarkoittaisi melkein 10 tuntisia päiviä lapsilla. Vähintään 9 tuntisia. Ei antaisi luonto periksi laittaa niin pitkiksi päiviksi hoitoon. Sairaalaan jos joutuu pidemmäksi aikaa, niin onhan sitä pakko miettiä ja omaa äitiä en haluaisi vielä kuormittaa, sillä vauvojen synnyttyä hänen apuaan varmasti tullaan käyttämään. Omat vanhempani ovat eläkkeellä hyvässä kunnossa, onneksi. Ja äiti vielä enemmän onneksi on 100 % kotihoidon kannattaja. Mieluusti tulee hoitamaan meidän lapsia tai hakee aiemmin hoidosta, jos päivät meinaa tulla liian pitkiksi. Tosi harvoin kenestäkään haluan negatiivista puhua, mutta anoppi on eläkkeellä ja ihan 50 v voimissa. Ainut ihminen, joka ei ole tarjonnut edes apuaan vauvojen synnyttyä. Kesällä sanoi auttavansa, mutta kolmesti pyydettyäni unohdin naisen avuntarjoamiset. Hymähdys. Enemmän hän tuntuu olevan huolissaan vanhemmasta pojastaan, joka joutuu iltaisin huolehtimaan omista isommista lapsistaan työpäivän jälkeen perheen äidin tehdessä töitä iltaisin - menee hoitamaan heille lapsia, jotta isä saa vähän omaa aikaa. Hyvä juttu. Harvoin olen näin suunnattoman pettynyt kehenkään.

Onhan tässä isoa suku ympärillä ja lapsenlapsia sen verran, että synttärikakkua tehdessä jo pelkästään lasten pääluku on 20. Ja jokaisella perheellä ja ihmisellä on omat kiireensä, mutta täytyy ihmetellä silti...

Kodinhoitaja aloittaa ensi viikolla kerta viikkoon. Khdesti viikossa toivoisin. Katsotaan, mitä heidän esimiehensä sanoo. Eskarilaisen taksikuljetus koulusta kotiin pitäisi onnistua. Ehkäpä siis selviämme :). Pakkohan se on.

Raudasta oli puhetta.
Minulla muuten 100mg rautaa ummettaa ja 200 mg saa vatsan toimimaan. Nestemäisellä raudalla ei ole ummetus vaikutusta ollenkaan.

Miksalle kovasti onnea ja hymyjä. Teillä on jännä viikko! Tulevan kertomaan kuulumisia.

Tipetsu kysyi liikkeistä. Minä olen tuntenut vasta lähellä viikkoa 20 liikkeet. Istukka on ollut usein tuossa edessä valmentamassa tuntemuksia.

Maibei: Onhan kaksosraskaus on ns riskiraskaus ilman mitään ongelmiakin, mutta kyllä minulle on jäänyt sairaalan suhtautumisesta sellainen vähättelevä mielikuva. Ihan kuin pyrittäisiin alleviivaamaan, että turhaan ei kannata riskejä miettiä vaan raskauden oletetaan menevän ja edistyvän kuten normaalistikin. Erityiskohtelua on turha olettaa. Liikutuksen kyyneleet on tullut silmiin aina välillä, kun sitten on tullut vastaan ihmisiä, jotka ovat ns antaneet luvan tuntea itsensä väsyneeksi ja voimattomaksi tai jotka ovat ymmärtäneet jaksamattomuutta.

Jaahas. Jos sitä vielä rutistaisi itsestä voimia. Tämä viikko on niin täynnä pakollisia hommia, että ei paljoa pysty lepäämään. Illat ovat täynnä ohjelmaa. Päivisin on virallisia asioita. Viikonloppu ihan täynnä. Ensi viikonloppu myös. Ja kun oikeasti ottaa löysästi eikä rehdi, niin pienimmänkin jutun tekemiseen menee tripla aika. Eilen käytiin tapaamassa perhettä, missä asustelee 2 vuotiaat identtiset pojat. Hyvä neuvo äidiltä oli, että kylään ei kannata kutsua ketään, josta ei ole jotain hyötyä ja koska ihmiset eivät itse tajua auttaa, niin pitää sumeilematta pyytää apua tai patistaa ihmisiä tekemään jotakin hyödyllistä. Esimerkkinä että kun vieraat ovat lähdössä pois, niin pyytää heittämään roskapussin mennessään roskikseen. Ihan hyvä neuvo.

32+5 joten hyvillä viikoilla mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Oi, Jk, onnea pienokaisista! Ja pikaista paranemista tosiaan A:lle ja itsellesi, ja jee tomeralle B:llekin!

Sektiosynnytyksestä voisin kertoa myös oman kokemukseni. Meillä siis A oli perätilassa. Lääkärit suosittelivat silti alatiesynnytystä, kävin magneettikuvauksessakin ja mittojen mukaan olisi pitänyt mahtua hyvinkin. Halusin silti itse suunniteltuun sektioon, kaikenlaiset uhkakuvat alatiesynnytyksestä perätilassa kaksosten kanssa kun häilyivät mielessä.

Sektio oli suunniteltu 39+2, mutta meidän tytsyt päättivätkin päästää lapsivedet jo yöllä 39+1. Seitsemän tunnin odottelun jälkeen päästiin sektioon, joka meni loistavasti.

Itse koin ne sairaalaan hienot (heh) verkkoalkkarit mainioiksi sektiohaavan kanssa. Haava sai ilmaa, eikä resori painanut juuri haavan kohtaan. Alkuaikoina käytin myös sellaisia lappufarkkuhaalareita, niin ei ollut ongelmaa vyötäröresorin kanssa siinäkään.

Haava parani hyvin ja arpi on nyt - lähes kahden vuoden jälkeen - hyvinkin vaalea ja siisti.

Ja sitten omaa napaa =) Sain kaksosraskaudesta kertovan kirjani painosta viime viikolla. Kirjaa saapi ostettua minulta suoraan tai kysymällä kirjakaupoista (pitäisi ilmestyä niiden tietokantoihin piakkoin). Ja väkersinhän mie sitten Facebook-sivunkin.

Annella: Kaveri
https://www.facebook.com/pages/Toinen-toista/357974510999408

Tsemppiä kaikille mahakkaille, kohta-vauvautuville ja jo-vauvautuneille!
 
  • Tykkää
Reactions: miksa
Jenniferi: lääkärit tosiaan ehdottivat alatiesynnytystä, koska esikoiseni (3970 g) oli mahtunut syntymään hyvin ja magneettikuvien perusteella myös kaksosteni olisi pitänyt mahtua syntymään hyvin. Tosin sanoivat, että silloin myös minun itseni pitäisi olla hyvin motivoitunut alatiesynnytykseen. En ollut tarpeeksi motivoitunut, vaan valitsin sektion. Tytöt olivat syntyessään molemmat 3.2 kg.
 
Mokoma: missä asennoissa vauvat olivat. Minulle on sanottu, että voisin synnyttää vaikka rekan eli isompikin vauva mahtuu syntymään. Kaikki vauvat ovat syntyneet helposti ja olen hyvin motivoitunut. Luulen vain, että vauvojen asento muutenkin vaikuttaa siihen, mitkä riskit alstie synnytyksessä on.
 
Ihan ensiksi tuhannet onnen toivotukset Jk:lle!!!! :flower: :heart:
Ja tsemppiä pikku pojuille, varsinkin tuolle A:lle!!! :) Sekä koko perheelle jaksamista sairaala arkeen! Hurjalta kuulostaa tuo koko synnytyksesi leikkauksineen päivineen, hui! Ainakin mulla pelko huomisesta laantui pikkuriikkisen, kun ajattelen kuinka kipeä sä olet tuolla T-viillolla, niin kyllä mun on pakko kestää tavallisesta sektiosta aiheutunut kipu. Hassua, huomenna ollaan samojen seinien sisäpuolella.. mä tosin ilmeisesti os.2:lla.

Kiitos kaikille sektio kokemuksista ja tsempeistä huomiselle, yritän ehtiä huomenna laittamaan muutaman rivin tekstiä että hengissä ollaan.. :) Nyt ajatus ei oikein juokse kun jänskättää niin.. kädet hikoaa ja vatsassa lepattelee perhoset, eikä oikein tiedä kuinka päin sitä olisi..

Liikkeistä oli puhetta ja itse tunsin liikkeitä rv 13, ihan tosi aikaisin siis. Olen tuosta keskimmäisestäkin liikkeet tuntenut rv14 ja esikostakin aikaisin tuntui oliskos ollut jotain rv 17?!

Mulla on ainakin sellainen käsitys että on todella riskialtista lähteä synnyttämään alateitse jos A on pt, varsinkin silloin jos B rt, koska oiskos ollut että leuat voivat ns. lukkiutua jotenkin ja siinä sitten menehtyy molemmat. Tyksissä mulle myös sanottiin kun alatiesynnytystä toivoin, että jos A pt niin kyllä synnytystapana on lähes aina sektio turvallisuus syistä. (Niin ja mulla tuo keskimmäinen ollut 4260g syntyessään ja synnytys oli ns. helppo) Ja tuo B:hän voi kääntyä ennen A:n syntymää ties miten kun A laskeutuu, niin varmasti on kovin riskialtista vaikka olisivat molemmat pt?!?

Mutta nyt mun täytyy taas tehdä jotain kun jännitys kasvaa niin suureksi tässä synnytystä miettiessä... (pulssi varmaan 120 AINAKIN!! ;) )

Miksa ja viimeistä vuorokautta masussa olevat tuplat 38+3
 
Viimeksi muokattu:
Mullakin sananen sektiosta. Oon taaa todella kipeä. Huoneessa oma vessa jossa käyn avustettuna. Lisäksi istuin puolitoista tuntia pyörätuolissa kun kävin keskolassa. Sen jälkeen onkin ollut jäätävää kipua. Olen saanut lisälääkitystä kipuun, mutta vaan sattuu ja sattuu. En pääse edes istumaan, saati ylös ja vessaan. Katetri otettiin pois tänään. Pakko sitten käyttää alusastiaa. Varsinainen sektio haava ei satu, mutta oikea puoli kohdusta tuntuu olevan tulessa. Luulen että ylimääräinen poikkihaava ja kohtutulehdus ovat syynä kärsimykseeni. Joten ne jotka pääsevät suunnniteltuun sektioon olkaa huoletta. Jostain syystä mä vaan joudun kokeen kaiken vaikeimman kautta. Kätilö sanoi kun koitettiin vessaa hetki sitten että kipu asteikolla 1-10 mulla ois 10. Kunhan vaan tämä mun huono tuuri ei poikia koskisi. Kyllä mä ite tän kestän, mutta se on sietämätöntä jos lapsiin koskee.

Ihanaa on se, että sain Laurin (B) tänään syliin! :heart: Aleksille (A) asennettiin syväkanyyli tänään, oli sen verran rasittava ja pitkä prosessi,ettei tänään vielä saanut koskea. Ehkä huomenna sitten :) Pelkään vaan ettei mun tilanne tästä kohene, enkä pääse huomenna keskolaan :( Onneksi isä on siellä ahkerasti poikien kanssa. Sai nyt ensin viikon sairaslomaa, koska minä olen niin huonona etten voi olla poikien luona :(

Toivotaan että kohtutulehdus ja haava kokevat myöskin ihmeparannuksen yön aikana, jotta vihdoin pääsisin liikkumaan :)

Parempaa odotusta ja synnytystä teille muille :)

Jk ja pojat :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci
Jk79, pyydä päästä sängyllä vauvateholle, jos mitenkään mahdollista! Itse pidin sektion jälkeen molempia poikia tuntikausia kenguruhoidossa sängyssä maatessani :) En pystynyt pariin ekaan päivään istumaan juuri ollenkaan, mutta onneksi sain olla silti melkein koko ajan poikien luona. Kenguruhoitoa antaessa voi itse nukkua ja sitä jopa suositellaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Ai niin, isä voi D-todistuksen turvin saada kelalta erityishoitorahaa koko keskola ajalta. Työnantajalta anoo palkatonta vapaata. Erityishoitoraha on n. saman suuruista kuin isyysloman korvaus. Pyytäkää päästä osaston sosiaalityöntekijän puheille, auttaa järjestämään kaiken (jos ette ole jo käyneet).
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Olisko kellään tietoa, että kuinka kauan tuttipullot ja tuttiosat kestää? Meillä on siis satsi esikoiselta tallessa ja mietin, että olisko ne keittämisen jälkeen käyttökelpoisia vai pitääkö investoida uusiin? Tokihan siis on tuttiosat on tarkistettu, että ne on ehjät jne. Meillä oli käytössä Aventin pullot ja voin niitä kyllä suositella, jos joku miettii näitä hankintoja.

Tässä muuten ihan näppärä opas, jos päätyy syöttämään tuttipullosta:
http://vaestoliitto-fi-bin.directo.fi/@Bin/08fb72a1f3dde6c42c4ab635c85c4b4a/1378892159/application/pdf/816691/PULLONPYORITTAJAT-2010-2.pdf

Mulle oli tästä ekalla kerralla apua.

Miksa Miten siellä voidaan?

Jk79 Pikaisia paranemisia sulle! Toivottavasti tänään on jo taas hitusen parempi päivä.

Pohjoistuuli 26 + 5
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79

Yhteistyössä