Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

TR
Voi onnea Idealisti, vaikka rankkaa olikin niin lopputulos mahtava :heart: muakin kiinnostaa kovasti, että millä viikolla ja minkä kokoisina syntyivät ja siis ovatko he nyt poikia vai tyttöjä vai sekä että?

Bubblis: soita nyt ihmeessä ihan äitiyspolille suoraan! Ei ole mun mielestä normia että lapsivettä hulahtelee tuossa vaiheessa, jos se nyt siis lapsivettä oli. Itse oisin ollut jo matkalla suoraan polille varmaan, enkä täällä kyselisi :O En ole turhista pelästyvää tyyppiä kyllä, mutta jotenkin tässä kaksosraskaudessa kaikki enempi vähempi pelottaa ja jännittää. Toivottavasti ei siis ollut lapsivettä sulla kuitenkaan.

Nyt kun on melko varma tieto, että tulokkaat on tyttöjä, aloin eilen lajitteleen tuon vuotiaan tytön pieniä vaatteita innoissani, ja miettimään mitä pitää hankkia lisää, hyvä juttu, että pääsee noita hepeneitä hyödyntämään vielä :heart: Toki on mahdollista, että pippeli vielä kasvaakin matkan varrella heille...tarvii vielä varmistella parin viikon päästä! Niin ja luin kauhuissani vanhaa Vauva-lehteä eilen illalla; siinä oli juttu äidistä , joka odotti kaksosia ja jolta löytyikin vk. 28 vielä kolmas kyydistä :D Oon sanonu miehelle parikin kertaa, että musta tuntuu, että tuolla on kolme vauvaa, mahan kasvu on järkkyä ja kun kuuntelen sydänääniä, niin aivan kuin kolmet sieltä saisin kuuluviin...no, enpä halua ees miettiä asiaa sen enempiä!

TR ja Tiuhti&Viuhti 16+4
 
Kylläpäs täällä ketjussa tapahtuu koko ajan paljon :)

idealistille isot onnittelut terveistä vauvoista! :heart:
Muakin kiinnostais tietää mille viikoille pääsit (pistän sitten tonne listaan :) ) ja minkä kokosia vauvat oli?-) Tehtiinkö muuten hätäsektio vai kiireellinen sektio (eli pystyhaava vai bikinirajahaava)?

Jk mitä vauvoille nyt kuuluu?

Bubblis, Jk on varmaan meiän ekspertti noista lapsivesiasioistakin mutta kyllähän tuo kirkas hajuton neste pahasti lapsevedelle haiskastaa. Neuvolasta sai joskus sellasen ohjeen, että jos epäilee, että lapsivettä tulee, niin side päälle ja jos se kastuu ja on hajutonta niin se on lapsivettä. Kun kaksoset on kyseessä niin melkeen voisit suoraan äippäpolillekin soittaa ja varmistavat sitten siellä tilanteen mutta melkeenpä veikkaisin, että visiitille pyytävät. Lapsivettä voi alkaa yllättävänkin aikasin tulemaan ja se vaatii aina sairaalaseurantaa, tulehdusriskit ja tietty ennenaikasuusriski kasvaa heti. Toivottavasti kaikki siellä kuitenkin hyvin ja kyseessä olis vaan väärä hälytys!

Minde sun synnytys oli kuin jostain oppikirjasta tai leffasta, ihana kuulla tollasia tarinoita välillä! :)

Salla hurja verenpaineennousu sulla! Ei kuitenkaan sentään raskausmyrkytyksestä kai ollu kyse? Toivottavasti vointi paranee!

Tipetsu ihan oikeen kyllä huomauttaa tosta alkoholin käytöstä, lapsella on oikeus raittiiseen elämään ja turvalliseen elinympäristöön ja se minkä aikuiset helposti unohtaa, että ihan jo pari lasia muuttaa käytöstä, vaikkei sitä itse huomaisikaan niin lapsi kyllä huomaa. Uskaltaisitko itse ottaa asian puheeksi appiukkosi kanssa? Se mitä hän tekee omalla ajallaan on hänen asiansa mutta kun hänen lapsenlapsiaan on lähellä, heitä tulisi sen verran kunnioittaa, että pysytään selvänä. Täällä mies on rajottanu hirveesti juomistaan esikoisen synnyttyä ja vaihtanu saunakaljankin ykköseen :D Aina ollaan pyritty siihen, että vähintään toinen olisi täysin selvä (tai sitten joku isovanhempi, jos ollaan juhlittu), lapsen läsnäollessa.

ralliruudulle vielä iso rutistus! Kaksosen menettäminen on tosiaan jotain aivan erityistä, koska surun rinnalle jää elämä ja niitten kanssa pitäisi jotenkin pystyä tasapainottelemaan :( Sieltä yksinkaksonen-sivulta löydät varmasti vertaistukea, voimia sulle!

Täällä kanssa tuntuu, että nyt alkaa napa paukkua jo yksösen maksimimitoissa! Iltapäivällä on neuvola, joten sieltä pitäis saada tuore sf-mitta ja vahvistus epäilylle ;) Viikon päästä sitten taas ultraa. Meillä oli eilen kiva monikkovalmennus kaksosperheen arjesta, mukana oli kolmet kaksoset: 3kk, 9kk ja 4v - ihania olivat :) Mä oon alkanu kanssa pikkusen vaatteita hommaamaan, mm sieltä tuplien fb-kirppikseltä, se on niin kätevä kun vaatteetkin on lajiteltu kuva-albumeihin koon mukaan niin ainakin helposti löytää etsimänsä :) Sähkörintapumpun hankintaa tässä vielä vähän pohdin, ostaisko käytetyn vai tilaisko jostain ulkomailta...

Maibei 27+1
 
bublis Toivottavasti kaikki on hyvin. Valkkaria voi kyllä hulahdella ihan kiitettävästikkin, mutta kun noin paljon tulee, niin täytyy tarkistaa ettei ole lapsivedestä kyse. Jos on, niin todennäköisesti ylhäällä kalvoissa saattaa olla reikä, mutta se voi umpetua. Tulehdus riski silloin on kova, jos kalvoissa on reikä, joten sitä pitäneen seurata sairaalassa. Tsemppiä! (joosukka joka lukee taustalla mielenkiinnosta teidän kaikkien matkaa, on lukenut jo pidempää)
 
Kiitti kaikille tsempeistä. TR, mä kuulun siihen todella typerään ihmisryhmään, joka ei koe koskaan olevansa tarpeeksi sairas/kipeä, jotta voi mennä sairaalaan. Sama tilanne oli toisen lapsen jälkeen,viittä vaille verenmyrkytys, tulehdusarvot 290 ja kuumetta 41, ennenkuin suostuin sairaalaan. Siellä maattiinkin sitten viikko.

Olin äippäpoliin yhteydessä ja kehottivat käymään ensin neuvolassa. Kävin nyt siellä, tällä hetkellä vauvoilla kuulosti olevan kaikki hyvin, molempien sykkeet saatiin kuuluviin ja vaikutti normaaleilta. Enempää ei ole tällä hetkellä nestettä tihkunut, se mitä se oli, jäänee arvoitukseksi. Neuvolassa yritettiin pH-testiä tehdä, mutta tällä hetkellä onneksi emätin näytti olevan normaali, ei ylimääräistä nestettä. Kyllä taas veti ihmisen hiljaiseksi, kun sanoivat äippäpolilta, että aina on huolestuttavaa ja keskentulemisen riski on suuri tässä vaiheessa raskautta..

Eniten sitä pelkää just, että kalvo olis ylhäältä rikki ja sieltä tulis pieniä tihkumisia. Pitää toivoa, että tämä oli jokin epämääräinen ilmiö, jolle ei välttämättä selitystä löydy. Muklla kävi silloin nt-ultrassa niin, että kätilö ensin luuli löytäneensä kolmannenkin sikiöpussin, joka oli tyhjä. Sitä ei sitten varmaksi koskaan saatu, oliko siellä kolmatta pussia vai ei. Mietin, et olisko voinut olla, että siellä on ollut se kolmaskin sikiöpussi, joka nyt tyhjeni lopullisesti..kuka tietää ! Mutta tällä hetkellä täällä mennään luottavaisesti, että olis kaikki hyvin ! Muutapa sitä ei tässä tilanteessa paljoa voi kuin luottaa ! :)


Bubblis ja odotettua odotetummat masuasukit <3 18+5
 
Bubblis, kamala mikä säikähdys! Toivottavasti ei enää vuotele mitään. Kyllä mun mielestä voisi olla ihan mahdollista, että se vuoto oli siitä kolmannesta pussista, toivotaan niin!

Idealisti, onnea valtavasti teille!

Mulla vointi on parempaan päin taas, verenpaineet ovat laskussa. Mitään toksemiaan viittaavaa ei ole löytynyt, ja sain eilen paketin tikkuja kotiin, niin saan itse tsekkailla proteiinit virtsasta. Helpottaa kovasti, kun ei tarvi käydä sen takia neuvolassa ravaamassa :)

Tsemppiä Tipetsulle, et ole minunkaan mielstäni turhasta ärsyyntynyt. Kaikilla meillä on oikeus päättää, mikä meidän mielestämme on hyväksyttävää omien lastemme läheisyydessä. Toivottavasti saat miehestä tukea tuossa asiassa.

Hyviä viboja kaikille!

Salla 29+2
 
Moikka!

Voi sinua Ralliruutu :( Jaksamisia sinulle :heart:

Meillä taas kaikki hyvin poikien kanssa. Nyt on painotkin jo aika komiat: 1540g ja 1420g. Ite pystyn liikkumaan jo tosi hyvin.

Onnea Idealisti! Tiedän ton tunteen kun ei edes sängystä pääse ylös. Mullahan kohtua leikeltiin niin paljon, ettei kestä enää uutta raskautta :( Onneksi kivut helpotti siinä parin viikon jälkeen :)

Minde, Olenko mä sua vielä onnitellut? Onnea teillekin nyt varmuuden vuoksi :D

Syksyn jatkoja!

Jk ja pojat 2vko
 
  • Tykkää
Reactions: maibei
Onnittelut idealistille!!!

Ralliruudulle pahoittelut. Olet joka tapauksessa etuoikeutettu, vaikka toinen kaksosista ei jatkanut kasvamistaan. Sinulla on silti kohdussasi ihme, joka kasvaa ja kehittyy. Onnea matkaan tämän pienen kanssa.

Jaahas. Kello on yli 12 yöllö. Tasan 35 on viikkoja ja saan synnyttää Hyvinkäällä. Etappi saavutettu ja helposti :).
Kövin maanantaina ultrassa ja kohdunsuu sekä kanava olivat pysyneet ihan samoissa. En ole oikein pystynyt lepäilemään, mutta sille ei nähtävästi ole tarvettakaan ajatellen ennenaikaisuutta. Viikon verran olen touhunnut kotona, mihin kunto on antanut periksi ja kanava on pysynyt samassa 2,5 cm. Vauvat ovat taas eri asennoissa. Tai A nyt tuntuu jymähtäneen perätilaan jalat enempi vähempi kohdunsuulla, mutta b on poikkitilassa A:n takana, kun viikko sitten oli rt A:n vieressä. Olotila on paljon parempi näin ja sjpisteluja on vöhemmän. Myöskin kävely on helpompaa. Vauvat painavat noi 2,2 kg. Kaikki siis hyvin.
 
Hei, koska synnytystapa-arviointi tehdään? Jos se on vasta rv 36, niin näädän voi olla jo syntynyt/syntymässä silloin? Taidan kysyä maanantaina äitipolilla. Minä kun jouduin ekasta lantionahtausmittaukseen. Arvioitiin 3 kiloiseksi kommentilla "kyllä se sieltä mahtuu tulemaan. KAI." Tyttö syntyi 2,6 kg imukuppiavusteinen. Vasta toisella vedoll syntyi, sydänäänet olivat jo heikenneet, juuri ennen kuin olisi kiidätetty hätäsektioon... Ei kiva! Normaali ja terve lapsi kuitenkin tuli =)

Ihan noiden vauvojen omaksi parhaaksi ja hätäsektioilta välttyäkseni olen kallistumassa suunnitellun sektion puoleen. Haittansa siinäkin, mutta lähinnä kai äidille? Itse parannuin alatiesynnytyksestä supernopeasti, ei siinä mitään, mutta näitten vauvojen puolesta hirvittää.

Eihän tämä ole vielä edes ajankohtaista, mutta mietinpä kuitenkin.

T. Katrilli 27+2
 
katrilli, mulle ainakin sanottiin, että "katsotaan sitten lähempänä" eli varmaan vähän tilannekohtaisesti. Jos esim alkaa ennenaikaisen synnytyksen merkkejä näkymään, synnytystapaakin varmasti varmuuden vuoksi arvioidaan. Oon kanssa samaa mieltä, että suunniteltu sektio on hätäsektiota parempi, joten kyllä sitä vaihtoehtoa kannattaa harkita ja ottaa asia puheeksi sairaalassa, jos sulla oli jo pienen esikoisenkin synnytys noin vaikea, vaikka pieniähän nämäkin todennäköisesti ovat... Mulle tehtiin tosiaan esikoisesta kiireellinen sektio (varmaan pari kolme tuntia sektiotiedosta itse sektioon) ja mulla ei ole kuin hyvää sanottavaa sektiosta, kaikki meni tosi hyvin ja toivuin nopeasti, joten ei sitä sektiota tosiaan tarvitse pelätä ja aina parempi, jos välttää hätäsektion.

Maibei 27+2
 
Tuosta sektiosta..Itsekin "haluaisin" sektion. Esikoisen sektio meni ihan hyvin,paitsi epiduraalin laitto oli melkosen työn takana,mutta muuten siitä jäi ihan hyvä maku. Tuttavani joka odottaa myös kaksosia,haluaa sektion,sanoi ettei muuhun rupea juurikin lasten takia. Sen takia myös itsekin sen haluaisin,kun entä jos pusken A:ta vuorokauden reveten joka suuntaan ja sit B pitääkin leikata hätäsektiolla? Eikö se oo parempi ihan suunnitellen mennä? Tokihan se sektio on kalliimpaa mut silti.. Toisaalta halusin ekan aikaan niin kovasti kokea alatiesynnytyksen,ehkä vähän nytkin,mutta kun vauvoja onkin kaksi..
Tietysti sekin vähän mietityttää että kun tyttö on vasta 1v3kk ja jos tuplat syntyy sektiolla,niin en saa sit kuukauteen nostaa tyttöä ja millä ihmeen käsillä mies retuuttaa kahta vauvaa ja kauppakasseja jne..?
Noh,kaikki aikanaan,kunhan nyt edes menis tää aika kaksi viikkoa eteenpäin,8.10. ultra ja aion kysyä sukupuolia! :)


-Tipetsu ja Tiku&Taku 15+3-
 
Mäkin oon miettinyt sitä, että missä vaiheessa synnytystavasta keskustellaan.. Kai se on kiinni äidin ja vauvojen voinnista sekä siitä, että missä asennoissa vauvat on. Tai siitä, että kuinka kauan A vauvalla on mahdollista siirtyä oikeisiin asemiin. Tällä hetkellä kun mulla on molemmat poikkitilassa, niin ainoa vaihtoehtohan on sektio. Mutta lähinnä mietin sitä, että missä vaiheessa sitä voi sitten asennoitua siihen sektioon vai vaihtaako vauvat vielä asentoa :O

Jotenkin tuntuu noita potkuja satelevan ihan ympäriinsä, niin ties vaikka olisivatkin vaihtaneet asemia. Mut toisaalta, kokoa tulee lisää päivä päivältä ja vauvat voimistuvat, niin kyllähän se monotuskin on paljon vahvempaa. Tällä viikolla on kyllä kaiken kaikkiaan ollut melko raskas olla ja ahdistaakin jonkun verran. Kenkien laittaminen käy jo työstä ;)

Pohjoistuuli 28+6
 
Pohjoistuuli mulla vauvat oli pitkään rtssä kumpikin mutta viikko sitten oli A kääntynyt perätilaan. Että näköjään vielä myllertävät miten sattuu :) Saa jännätä nyt että kääntyykö takaisin rt vai ei.
Mullakaan ei ole mitään synnytystapa-arviosta puhuttu, kerran lekuri vaan sanoi että hyvä kun sulla on kaikki neljä synnytystä mennyt hienosti alakautta. Ja mä taas pelkään tätä synnytystä hirveästi koska en missään nimessä halua synnyttää alakautta jos A on ptssä. Ja muutenkin tuntuu että suurinosa synnytyksistä päätyy siihen että B kanssa tulee ongelmia ja tuloksena A alakautta ja B hätäsektio :/ Että vauvojen kannalta mieluusti menisin kyllä suunniteltuun sektioon.
Mulla neuvolaa ensi viikolla. Omassa olossa ei muutoksia, tukalaa on valivali :D
tuplat 31+1
 
Olen viikolla 35 ja vauva B oli taas maanantaina vaihtanut asentoa. A vauva on taas niin alhaalla nähtävästi, että lääköeit eivät oleta hänen enää kääntyvän. Viikolla 36-37 tehdään arvio ja suunnitelma minun kohdallani.
 
  • Tykkää
Reactions: Karcci
Onnea Idealistille täältäkin! :)

Itsekin olen tuota synnytystapa-arvion tekemistä pohtinut. Viimeksi kun kysyin äitipolilla, eivät ottaneet mitään kantaa, sanoivat vain että jos A rt, niin alatiesynnytys on ensisijainen vaihtoehto. Meillä A on ollut pitkään rt ja B pt, mutta kun aiempaa kokemusta synnytyksestä ei ole, niin arveluttaa kyllä käykö siinä juuri niin että ensin A syntyy ja sitten B:lle hätäsektio. Kokenut kätilö tosin polilla totesi, että jos B kolmekiloinen, niin ei välttämättä lähdettäisi alakautta perätilassa synnyttämään. Tuskinpa vauvat niin isoiksi kasvavat..

Mutta kyllä itsekin sektion puoleen haluaisin kääntyä kun pelottaa että B:lle sitten sattuu jotain ja joudutaan siihen hätäsektioon. En tiedä miten näihin toiveisiin kaksosten osalta yleensä suhtaudutaan mutta tähän asti on tuntunut että kukaan ei halua ottaa kantaa, vaikka onhan se mahdollista että voivat alkaa syntyä hyvinkin jo ennenaikaisestikin. Ja identtisillä ilmeisesti käynnistys viim 36-37 vkolla (enää ei sen perusteella olisi kuin 6-7 vkoa! kääk!). Täytyy varmaan ensi viikolla taas ottaa asia puheeksi.. Mukava kuulla että muutkin miettivät ihan samoja asioita, etten ole ainoa joka näillä asioilla jo päätään vaivaa. :)

Aika tukalat oltavat täälläkin, mä en oo saanu kenkiä jälkaa kunnolla enää moneen viikkoon, pakko käyttää sellaisia jotka voi vaan topsauttaa jalkaan..heh. Aina kun olen ylhäällä niin mahaa kiristää ihan hillittömästi ja se loppuu vasta kun menee makaamaan, sitten kyllä onneksi yleensä helpottaa nopeasti. Mutta ei voi valittaa kun ollaan jo näin pitkällä. :) Kyllä tämä loppuaikakin menee vaikka sitten päällään seisten, niin olen päättänyt.

Tsemppiä kaikille, me tarvitaan sitä!

Elmeriini+möllit 29+6
 
Synnytystavasta täällä on paljon keskusteltu. Mullekin sanottiin aina äitipolilla et alatiesynnytys, kun A on rt. Silloin kun vedet meni eka kerran, sanottiin et alateitse, ei siinä sen suurempia suunniteltu, vaikka synnytys ois voinu jo silloin käynnistyä. Ja alateitsehän mä pusersin sen 12h ja ponnistusvaiheeseen jo ehdin. Mun kohdalla tilanne saattoi olla eri, kun oli kohtutulehdus päällänsä ja A sinnitellyt jo monta viikkoo lähes ilman vettä. Varmaan nuo johtivat äkilliseen sykkeen laskuun..ja hätäsektioon, joka ei todellakaan ollut kiva, eikä helppo. Ja harmittais jos ois ekat lapset ollu ja sanottu ettei enempää voi hankkia, kun juoduttiin leikkaan niinpali enempi ku normisti. Hätäsektiossa nyt vaan ei ehdi äidin tulevia kiputiloja lääkärit ajattelemaan, kun lapset on saatava ulos minuuteissa. Siinä sitten leikellään sen verran kun on tarpeen. Vertakin menetin yli puolet enemmän ku ylees..

Kylläpä tuo nyt kuullostaa katkeralta :D En kyllä oo, palkinto on mitä parhain :heart: Hätäsektio vaan oli rankka kokemus mun kohdalla :(

Jk ja pojat
 
JK :heart:

mä en oo ees ehtinyt synnytysjuttuja miettii...Meen enemmänki silleen etappi kerrallaan. :) Mut mä oonki viel aika alussa tai keskivaiheilla mut eniwei ;)

Nyt seuraava etappi on ti neuvola ja sit siit viikko niin ultra... =) sillon ollanki jo rv 24 eli sen jälkeen rupeen venailee numeroiden vaihtumista kolmeenkymppiin :)

Mä oon vähän tällänen etten hirveesti ressaile....Tottakai mietin ja pohdin, varsinkin jos töissä toi maha supistaa(!) mut sit hetki iisii ja "unohan" asian...Kotiin ku pääsen niin aikaslailla otan heti tunnin parin lepohetken sohvalla :)

Mut nyt töihin ja illaks mökille :heart:

-Karcci, Speedy & Gonzales 21+6-
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Tähän voi olla sairaala ja lääkärikohtaisia eroja, mutta minulle sanottiin synnytyksestä keskusteltaessa, että on parempi, jos synnytys lähtee käyntiin ennen kuin leikataan. Vauvojen fysiikka usein kaipaa ns synnytysstressiä, jotta heidän elimistönsä olisi valmiita kohdun ulkopuoliseen elämään. Myös äidin elimistölle tekee "hyvää", että se kehittyy tai muuttuu synnyttäväksi (siis kaikki ne muutokset, mitä synnytys aiheuttaa). Jos ei ole mitään riskejä, niin alatie synnytys on parempi vaihtoehto kaikkien kannalta. Jos sitten jonkun syyn takia päädytään sektio-vaihtoehtoon, niin silti ei ole pahasta, että synnytys on lähtenyt käyntiin. Sektio voidaan silti tehdä ns suunnitellusti. Jos keskenkaiken alatie synnytyksen joudutaankin toteamaan, että alateitse homma ei suju, niin ei puhuta hätäsektiosta vaan yleensä on aikaa tehdä sektio silti rauhallisesti. Leikkaukseen valmistautuminen siellä leikkaussalissa ei nähtävästi vie kovinkaan paljon aikaa. Tämä tarkoittaa, että vauvalla ei ole mitään hätää ja äiti sekä pienokainen voivat molemmat hyvin. Jos taas sitten jommallakummalla, yleensä vauvalla, on jokin hätä ja hänet täytyy kiireesti saada ulos, tehdään hätäsektio.

Jokaisen kohdalla varmasti mietitään parasta suunnitelmaa sen hetkisten äidin ja vauvojen kunnon, vauvojen asennon ym mukaan. Myös edelliset synnytykset vaikuttavat, miten synnytystä suunnitellaan. Itselläni esim on niin törkeän nopeat synnytykset, että ihmettelisin, jos jäätäisiin odottelemaan sektioajan kanssa kovin myöhäisille viikoille. Nopein synnytys on kestänyt 30 minuuttia. Tuossa ajassa sairaalaan ehtiminen ja leikkaukseen kerkiäminen alkaa tehdä haipakkaa. Luulisin, että tämän takia sektio suunnitellaan, vaikka kaikki olisi minulla ja vauvoilla mainiosti, vähän aiemmaksi kuin esim viikolle 39. Kaksi edellistä vauvaa on syntynyt viikoilla 38.
 
Viimeksi muokattu:
Äh, kuulosti sille kuin tarkoittaisin, että synnytysten annetaan löhteä käyntiin ennen kuin leikataan, mutta tarkoitin siis ettei synnytyksen käynnistyminen tai käynnissä oleminen ole este tai haitta sektiolle. Jos kesken synnytystä todetaankin, että sektio on parempi vaihtoehto, niin ei suoraan puhuta hätäsektiosta. Yleensä synnytys kestää useamman tunnin ennen ponnistusta eli ns h-hetkeä. Tuota ennen keritään tekemään päätös leikkauksesta ja valmistautua siihen paremmin kuin hätäsektioon.

Ymmärtääkö kukaan, mitä tarkoitan :/
 
Jenniferi, juu ymmärtää :)

Eli hätäsektio oli mun tapauksessa, 7 kerrosta synnäriltä alas leikkaussaliin ja nukutus ja lapset ulos, kaikki tämä parissa minuutissa.
Normaali sektiota ei tehdä nukutuksessa, vaan ehditään tekemään puudutus? Näin oon ymmärtäny? Ja sektiohaava on alavatsassa poikittainen viilto? Onko näin? Mulla taas lähtee navasta häpyluuhun saakka. Päällisnahassa ei oo kuin tämä haava, mutta kohdussa on sitten viillot pitkittäin ja poikittain, jonka takia ei kohtu kestä enää uutta raskautta.

Ei ole tarkoitus ketään pelotella, ja suurimmalla osallahan täällä on mennyt synnytykset loistavasti. Eli tsemppiä vaan tuleville äideille synnytykseen, eiköhän ne hoideta niin kuin on parasta :)

Keskola kuulumisia.. Pojat voivat hyvin ja ovat kasvaneetkin jo jonkin verran. Tänään ehkä päästään kylvettämään heitä eka kerran :) Olen muutaman kerran tehny aamusuihkutuksen heille hanan alla. On siinä vähän erilaiset otteet ku aikaisemmilla lapsilla. Tuntuu ettei reilu kilon pötkylä tahdo oikein tukevasti pysyä siinä käsivarren päällä :D Molemmat ovat päässeet maistamaan tissiä! Eihän siinä nälkä lähde ku kerran pari imastaan ja sitten vaan nautitaan siitä maidon tuoksusta. Eli imetys on kyllä aika kaukana vielä. Tuntuu ettei viikot vaan mene mihinkään. 2,5 vko keskolaa takana ja mielestäni aika on vaikuttanut pidemmältä :( Ainakin jouluna ollaan jo yhdessä koossa. Kuullostaa ihanalta! :heart:

Jk ja pojat 2,5vko
 
Joku kyseli perätilasynnytyksestä ja tehtiinkö mulle eppari. Ei tehty, ei tullut haavan haavaa tai tikkejä. Pelkäsin perätilasynnytystä hirveesti mutta eipä se ollu sen ihmeellisempi kuin normisynnytys. Vartalo tulee helposti ulos ja lopuks tulee se pää mutta lääkäri sen sieltä kivasti vetää niin oli aika helppo juttu :) täällä tytöt kovasti kasvaa, molemmat ylittäneet jo syntymäpainonsa. Tänään ovat tasan viikon ikäisiä <3 nukkuvat hyvin, kerran yössä heräävät syömään, päivällä syövät kolmen tunnin välein. Ja sama rytmi molemmilla, melkein kellonlyömällä heräävät samaan aikaan :D siis kakkaavatkin samaan aikaan :D meinattii miehen kans tukehtuu nauruun toissa yönä kun molemmat ähisee huoneessaan ja lähes yhtaikaa kuuluu kauhee pörinä :D on ne niin mussukoita.
 
jenniferi, ihan selvästi sä ton homman selitit :) Puhuit tuossa kiireellisestä sektiosta, joka mullekin esikoisen kanssa tehtiin. Synnytys oli käynnistynyt itsellään ja sairaalassakin kerkesin olemaan 23h kotona ähistelyn lisäksi ennen kuin vauva saatiin ulos, joten kyllä siinä vaiheessa sektio oli jo ihan paikallaan ja tosiaan, koska käynnistyminen oli kuitenkin tapahtunut itsellään, esim nuo mainitsemasi stressihormoonit valmistelivat vauvaa jo maailmaantuloon (raskausviikkojakin oli jo 41+6 eli ihan kypsä poika sieltä tuli :D). Pojalla oli pään virhetarjonta, mistä lääkäri totesi, että se johtaa aina sektioon, muuten sieltä ei olisi ulos tultu, pää oli ikäänkuin jumittunut väärin lähtökuoppiinsa. Kohtulihas alkoi väsymään yli vuorokauden synnyttämisen jälkeen (äidistä puhumattakaan), mikä varmisti sektiopäätöksen. Koska vauvalla oli kaikki hyvin, tarvetta välittömään hätäsektioon ei ollut, vaan tosiaan niin kuin jo tuossa aiemmin kirjoitin niin sektiopäätöksestä leikkaukseen meni varmaan pari kolme tuntia, aika jolloin sain puudutteet, ne ehtivät vaikuttaa ja tehtiin kaikki leikkausvalmistelut. Minä olin hereillä puudutuksessa koko toimenpiteen ajan ja sain välittömästi nähdä ja koskea poikaani synnytyksen jälkeen. Näin on myös suunnitellussa sektiossa, ainut poikkeus tuo Jk:n kertoma hätäsektio, minne mennään välittömästi ja siksi äiti nukutetaan, koska se käy kaikkein nopeiten. Hätäsektion varmaan yleisin syy on nimenomaan tuo vauvan sydänäänen lasku, kiireelliseenkin sektioon mennään myös kesken jo käynnissä olevan synnytyksen ja tuo suunniteltu sektio on ainut, missä kroppa ei yleensä vielä ole valmistautunut synnytykseen.

Yksi luonnollisen synnytyksen etu, mistä sektiossa vauva jää paitsi, on se että kun vauva kulkee synnytyskanavan läpi, se saa äidiltä hyviä bakteereja, jotka lisäävät sen vastustuskykyä. Toinen etu liittyy jotenkin hengittämiseen, kun vauva kulkeutuu ahtaasta synnytyskanavasta, lapsivedet puristuu keuhkoista pois ja lapsen on helpompi ottaa ensimmäinen hengenveto ilmaa. Mutta ihan terveitä vauvoja sitä on sektiollakin maailmaan saatettu, ja kuten todettu, synnytystavassa arvioidaan aina vauvan ja äidin etu (esim raskausmyrkytyksessä äidin voinnin takia synnytys on käynnistettävä).

Perätilasynnytyksestä vielä. Meillä kaksossynnyttäjillähän on muutenkin aina lääkärit synnytyksessä mukana mutta perätilasynnytys on sellainen, missä yksösodottajakin tarvitsee lääkäriä. Minde kertoi, että lääkäri teki jotain synnytyksen aikana, lääkäri tosiaan avustaa vauvan päätä perätilasynnytyksessä, ettei leuat meni niin loukkoon, ettei lapsi saisi hengitettyä. Mutta meillä tosiaan niitä lääkäreitä piisaa ilman perätilaakin :D

Maibei 27+3
 
Tohon pitää kommentoida että kun normaalissa alatiesynnytyksessä lapsi saa niitä jotain vastutuskykyyn liittyviä bakteereja,niin mai ääs...vaikka tyttö synty suunnitellusti sektiolla,niin tasan yksi silmätulehdus ollu ja yksi nielutulehdus koko elämänsä aikana,että on kyllä vastustuskyky kohdillaan tytyllä,enkä mä ainakaan tiedä että hällä ois olli hengityksen kanssa vaikeutta synnyttyään.. Voihan siinä olla totta toinen puoli.
Tokikaan en nyt tarkoita pahoittaa maibei sun mieltä kun tästä kirjoitit,vaan ihan oikeesti sektiota mollataan NIIIIIN paljon ja kuinka se ei ole hyväksi kenellekään,äidille saati lapselle. Näiden käsitysten ja vallitsevan mielipiteen vuoksi mäkin suorastaan masennuin kun sain tuomion sektiosta.. Olenpa huono äiti kun en voi omaa lastani synnyttää,vaan joku tyyppi sen leikkaa sieltä. Enkä kokenut tuona päivänä synnyttäväni lastani vaan meneväni leikkaukseen..Meni kaverinkin kanssa välit poikki,joka oli myös tuolloin raskaana..Joku jossain keskustelussa kirjoitti että jos lapsi "syntyy" sektiolla ei se päivä ole lapsen syntymäpäivä..Joku kommentoikin että vietetäänkö sitä sitten "3 vuotis sektiopäivää synttäreiden sijaan..?" :D
Mutta nykyään en kyllä ole sektiota vastaan,enkä masennu jos se on vauvojen synnyttämistapa.

Mutta lisättäköön vielä,etten halunnu sitä pahoittaa kenenkään mieltä,kyrsii vaan yleinen sektion mustamaalaaminen ja mollaaminen jne. ja se,miten epäterveellistä se onkaan!

Kiitos ja anteeks!



-Tipetsu ja Tiku&Taku 15+4-
 
Tipetsu, en pahastu ollenkaan, halusin vaan tuoda faktoja esille, kun jenniferkin niihin tossa jo vähän viittasi. Ja oon sun kanssas aivan samaa mieltä, että Suomessa vähän liikaakin ylistetään alatiesynnytystä ja mollataan sektiota! On paljon myös maita, joissa lähestulkoon lähtökohtaisesti synnytetään sektiolla ja ihmetellään alatiesynnytystä (jenkit, intia) mutta maassa maan tavalla... Mutta tosiaan vähän turhankin huonossa maineessa meillä sektio. Mitä niihin bakteereihin tulee, niin saahan niitä rintamaidostakin. Tosin imetys on myös meillä toinen liki ylikorostettu juttu, hyvin selvii vauvat korvikkeellakin! Ja mitä siihen henkäykseen tulee, niin kyseessä on ihan vain ensimmäinen hengenveto, että siihen loppuu ne alatiesynnytyksen edut ;)

Minä itse en missään vaiheessa kokenu alemmuudentunnetta ja tuota Tipetsun ja niiiiiiin monen muunkin kuvaamaa tunnetta, "en ole äiti, koska en saanut synnyttää alakautta", vaan mulle jäi ihan mielettömän hyvä fiilis koko ensimmäisestä synnytyskokemuksesta ihan kaikkine vaiheine, mitä siihen kuului (ilokaasut ja epiduraalitkin otin kiitollisena vastaan) ja olen ylpeä sekä itsestäni, että suorituksestani - lopputuloksesta tietysti nyt puhumattakaan :heart: Toivottavasti kaikki muutkin saisi yhtä ihania synnytyskokemuksia tavasta riippumatta!
 
Viimeksi muokattu:
Tosi kiva kuulla, että teillä vauva-arki on lähtenyt noin hienosti käyntiin, idealisti!

Ja jk, kuulostaa todella mahtavalta, pieniä askeleita eteenpän, ja päivä päivältä isommat ja vahvemmat pojat! Kaikkea hyvää teille tuleviin kuukausiin!

Mulla itsellä on kyllä tällä hetkellä kaikkea muuta kuin hehkeä olo, voimat ihan poissa ja koko ajan kädet tärisee. Johtuu mahdollisesti uudesta verenpainelääkityksestä, jolla yritetään saada myös mun sykettä alaspäin. Ehkä se siitä helpottaa lähipäivinä. Keskiviikkona ultrataan taas, toivon tosi paljon, että sukupuolet selviäis vihdoinkin! Toinen on varma tyttö, mutta toista arvaillaan edelleen. Eihän sillä oikeasti mitään muuta väliä ole, helpottaa vaan nimien miettimistä ja vaatehankintoja.

Olen muuten joutunut ottamaan kyynärsauvat käyttöön, liitoskivut on jo niin kovat, että ilman en pärjää. Tuntuu, kuin puukolla kaivettais...

Muuten kyllä oikein iloinen fiilis, huomenna paukkuu 30 viikkoa! Nyt alkaa tuntua, että kyllä tämä odotus ihan oikeasti loppuu, eikä mene enää kauan! Vaikka fyysinen olotila ei ole parhain, voin kuitenkin sanoa olevani todella onnekas. Vauvoilla kaikki hyvin, kohdunduu kiinni, kaikki millä on oikeasti väliä on kunnossa. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79, TR ja Murotar

Yhteistyössä