Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

Neuvolasta kotiuduttu. Kaikki oli ihan ok. Sydänäänetkin löytyi suht vaivattomasti. Mua aina huvittaa jotenkin se, että se terkka kysyy multa, että mites nämä täällä nyt ovat... Enhän mäkään tässä vaiheessa tiedä, että miten päin ne on siellä pyörineet.. Sf-mitta oli 30! Se tosin johtunee siitä, et toinen kerkes just tunkea jotain kropan osaa koholle. Mut sit vaan totes, että ei tästä kannata huolehtia kun on mitä sattuu kaksosten kanssa. Jostain kiekosta se muuten katsoi senkin, et viime ultrassa annetut painoarviot oli yli ns. keskimääräisen painon (ts sillä raskausviikolla ovat yleensä pienempiä). Mä kärähdän joka kerta siitä valkuaisista ja nyt sain pari liuskaa kotiin, et voin mitata. Labranäytteet on kyllä joka kerta sit ollu puhtaat. Onko muilla ollut niiden kans ongelmia? Terkka tosin epäili, et se johtuu vaan runsaasta valkovuodosta.

Vajaan parin vkon päästä onkin sitte se ultra ja loppukuusta on Kättärin monikkovalmennus. Onko kukaan muu tulossa sinne?

Ehkä suurimmat mietinnän aiheet on just toi synnytys ja sitten vauvojen ruokinta. Mä ostin jo uudet tuttiosat olemassa oleviin Aventin pulloihin. Imetyksen toki haluaisin onnistuvan ja ans kattoo kuin käy. Ihan vaan sit oman jaksamisen kannalta olis tietty hyvä, jos vauvat osais ottaa maitoa pullostakin. Mä joskus aiemmin tilitin mun terkan asennetta imetykseen. Tänäänkin sitä aihetta sivuttiin ja nyt se olikin yllättäen paljon suopeampi pulloruokintaa kohtaan. Ehkä se uskoi kun sanoin, että kieltäydyn tässä vaiheessa stressaamasta ruokinnasta. Siihen kuitenkin vaikuttaa niin moni asia, mihin ei voi itse välttämättä vaikuttaa.

Mä edelleen mietin sitä imetystyynyn hankintaa... Ehkä sen saa sit ostettua synnytyksen jälkeenkin.

Mulla on kyllä oma liikkuminen aika minimissä, vaikka mitään isompaa lepokehoitusta en ole saanu. Haen pojan päiväkodista (sinne kävelee n 10 min) iltapäivällä ja muun ajan päivästä joko makoilen sohvalla ja it teen jotain kevyitä kotihommia tai omia juttuja. Ei puhettakaan, et jaksais lähteä shoppailukierrokselle moneksi tunniksi. Jos sitä kävelee yhtään ripeämmin tai enemmän, niin kyl sen sit tuntee jaloissa ja nivusissa. Joinakin päivinä on vaan ollut niin vetämätön olo, ettei saa mitään aikaseksi.

Mut kyl toi maha vaikeuttaa jo jotain tekemistä. Sukkien ja kenkien laittaminen on suht haastavaa. Onneksi toi meidän esikoinen on jo sen verran iso, et sitä ei tarvii kantaa tai nostaa :)

Pohjoistuuli 30+0 (jei!)
 
  • Tykkää
Reactions: TR ja Karcci
Imettämisestä..sairaalassa on kaksosten imetystyyny, jonka avulla oon koittanu. Pojat vaan on niin pieniä että "imeytyvät" tyynyn täytteisiin. Juttelin tänään hoitajan kanssa että taidan imettää yhden kerrallaan kun se tuntuu mun mielestä paremmalta. Keskosilla on muutenkin noita syömisongelmia. Aattelin kokeilla uudestaan jossain vaiheessa, kun pojat ovat vähän jäntevämpiä.

Maibei, pojat saavat pelkästään mun maitoa. Keskosille tosin lisätään vahviketta maitoon, proteiinia, joka on tärkeetä aivojen kehitykselle ja massan kasvattamiseen. Mä lypsään kotona käsipumpulla ja oon pärjänny sillä varsin hyvin. Keskolassa on sähköpumput joita saa käyttää. Siellä pumppaan 1-2krt päivässä. Pojat syö 3h välein, mä lypsään 4-5h välein. Mulla tulee n. 1l maitoa vrk:ssa, ja oon huomannu et se on ihan sama pumppaanko 3 vai 5h välein. Yöllä käyn lypsyllä 1-2krt. Pakkokin, sillä maito alkaa pakottaa rintoja. Tänään kysyin minkä verran maitoa vauvat tarvitsee, niin se on 180ml per kg vrk:ssa. Eli laskeskelin, että tän hetkisellä maidontuotannolla pystyn ruokkimaan noin kolmikiloisiksi asti. Jos ei maidontuotanto lisäänny, joudun sitten jatkamaan korvikkeella. Pullosta joudun joka tapauksessa antamaan muutaman kerran vrk:ssa, koska kotona jatketaan vielä vahvikejauheiden antamista. Tällä hetkellä Lauri syö 42ml per kerta, ja Aleksi 38ml.

Nyt tarviikin mennä pumppaamaan :D Jaksuja kaikille odottelijoille!

Jk ja pojat 3vko (huomen rv 33)
 
  • Tykkää
Reactions: maibei ja TR
TR
Kauheen pienillä painonnousuilla on monet menneet vaikka kaksoset masussa :| En voi tajuta, mulle tulee noita kiloja ja mä sentään liikun vielä ihan kivasti, mutta masu on aika järkyn kokonen kyllä kun miettii, ettei olla ees puolivälissä, enkä kyllä oo muualta paisunutkaan ainakaa vielä, saas nähä, oon aina kyllä ollut tosi kriittinen noitten mittojeni kanssa, joten tulee oleen varmaan aika hermoja raastava tämä kaksosraskaus loppuvaiheessa :LOL:

Mulla ei ole imetys oikein ottanut onnistuakseen edes yhden vauvan kanssa; kahta ekaa imetin kolme kuukautta jotenkunten (maitoa tuli aika vähän) ja vauvat huusivatkin päivin öin aikalailla. Olen jälkikäteen ajatellut, että olivat varmaan nälissään raukkaparat! Nyt tää viimenen tyttö joutui lisämaidolle heti sairaalassa alhaisen syntymäpainon takia (se raja on kuulemma 2,8 kg, ettei anneta sairaalassa pullosta lisämaitoa) ja tottui pulloon niin, että tissillä olo oli sellaista lutkuttelua, joten lopetin kahden viikon päästä koko touhun ja siirryttiin suosiolla pulloruokintaan täysin. Tyttö alkoikin sitten nukkua ilman yöruokintaa kokonaisia öitä kahden kuukauden iässä ja kasvoi just sopivassa tahdissa, eikä kyllä olla sairasteltu juuri ollenkaan (että turhaan sitä tissiruokintaa niin paljon hypetetään). Kukin toki tyylillään, ehkä olen hiukan itsekäskin; oli aivan ihanaa kun mies pystyi osallistumaan niin paljon vauvan ruokintaan heti alussa.

Niin ja siis en todellakaan jaksa ottaa paiseita koko imetysasiasta näiden kaksosten kanssa, katotaan miten käypi :)

Nyt äkkiä lenkille, kelit on aivan mahtavat vielä toistaseks, voikaahan paksusti, kuten minäkin :p
 
Jk, olipas kiva lukea keskosten imetyksestä siellä, kiva kun jaksat kertoa niin paljon :) Aika hyvältähän tuo 1l maitoakin jo kuulostaa, itseasiassa aika hurjaltakin kun rupeaa miettimään maitotölkkiä... :D Vauvoillehan tulee aina joskus niitä tiheän imun kausia, millä lisäävät maidontuotantoa, kun tarvitsevat, tietysti pumpatessa täytyy sitten vähän keinotekosesti saada näitä tehoja aikaseksi. Mutta luulisi, kun olet noin hyvin alkuun päässyt, että maitoa riittäisi jatkossakin, kun vaan muistaa syödä ja juoda itse tarpeeksi. Mutta hieno alku joka tapauksessa!

TR oi 2kk ikäisenä yöt läpinukkuva vauva, saadapa sellainen ;) Mä olen kanssa samaa mieltä, että imetyksestä hössötetään turhan paljon. Musta olisi tärkeintä, että jokainen yrittäisi, jos ei onnistu niin ei siitä sen ihmeempää numeroa tarvitsisi tehdä mutta jostain syystä toi imetyskin on Suomessa niin tunteitaherättävä aihe... Itse aion kanssa mennä rennolla asenteella, joko se onnistuu tai ei. Jos imetän, ajansäästömielessä olis kiva oppia myös kaksosimetys mutta pahoin pelkään, että hyvän asennon saaminen on hyvin vaikeeta... Ja pullon aion joka tapauksessa opettaa, esikoinen ei koskaan oppinut tuttipullosta juomaan ja oli tosi rasittavaa, kun kaikki syötöt oli musta kiini, myöskin rinnasta vierottaminen oli tosi vaikeeta, kun vain rinta kelpasi... kaksosten kanssa en halu tehdä samaa virhettä!

Maibei 28+3
 
Kiva JK kuulla miten tuo imetys on keskosten kanssa mennyt. Ja minunkin mielestä tuo maitomäärä kuulostaa aika paljolta kun kuitenkin tietää miten rankka alku oli.

Itsekin olen miettinyt että täytyy vaan katsoa sitten miten imetys lähtee liikkeelle eikä ottaa liikoja paineita asiasta. Stressaaminen ei varmaan ainakaan paranna tilannetta yhtään ja etukäteen ei kannata vaivata päätään kun sitten sen vasta kuitenkin näkee miten alkaa sujua. Imetystyynyn ajattelin kuitenkin hankkia. Onko kellää hyviä vinkkejä minkälainen tyyny voisi olla hyvä? Molla-vauvan tyynyistä luin kehuja jostain mutta en ole niitä livenä nähnyt.

Ultrakuulumisia tältä päivältä: molemmat vauvat olivat kasvaneet hyvin, A oli vähän yli 1600g ja B 1500g. B oli tosin kääntynyt poikittain ja oli nyt puoliksi A:n alla. Häntä olikin hieman hankala sen vuoksi mitata. Kaikki oli kuitenkin vauvoilla hyvin. :)

Kohdunkaula oli lyhentynyt ja pehmentynyt mutta kiinni kuitenkin ja A on kuulemma tosi alhaalla. Rauhallisesti siis pitää edelleen ottaa ja lääkärin mielestä todenäköisesti syntyvät vähän ennemmin kuin myöhemmin. Kun synnytystavan arvioinnista kysyin niin tämä lääkäri oli taas sitä mieltä että ihan miten päin vaan vauvat on niin alatiesynnytyksestä lähdetään.. Ja että ei olisi mitään väliä etenkin jos A on rt niin B voi olla mitenpäin vaan. Hänet voitaisiin kuulemma vaikka vetää jaloista tarvittaessa ulos etenkin kun on oletus että vauvoista ei kuitenkaan tule kauhean suuria. Ei kuulostanut minusta ihan kauhean hyvältä.. No, voivat vielä hyvinkin vaihtaa asentoa, joten tilanne voi muuttua.

En tiedä pitäisikö olla huolestunut kun en edelleenkään pysty nukkumaan kyljellään vaan pakko olla selällään, vaikka välillä vähän siinä asennossa ottaa henkeen ja tulee hieman painostava olo(se menee kyllä aina nopeasti ohi). Luin jostain että voi aiheuttaa vauvoille ongelmia kun äidin verenpaine laskee niin hapensaanti heikkenee. Toisaalla taas sanottiin, että niin kauan kun äidin ei ole pakko vaihtaa asentoa, niin vauvoilla on kaikki hyvin. Kyljellään vaan sattuu niin paljon että en voi olla kun ihan hetken ja pakko kääntyä selälleen takaisin ja vauvat alkaa kyljellään myös potkimaan ihan hulluna vaikka olisi mitä tyynyjä jalkojen alla tai välissä. Pakko kai sitä on jotenkin nukkuakin kuitenkin.. Luulisi näin maalaisjärjellä, että niin kauan kun itsellä on suht hyvä olo niin ei kai ne vauvatkaan siitä vahingoitu? Kai tässä alkaa tulla vähän vainoharhaiseksikin kun joka puolella on kaikenlaisia varoituksia milloin mistäkin. huoh. Tulipas tässä nyt paljon omaa napaa ja valitusta, sorry!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

t. Elmeriini +möllit rv 31+0
 
Huh kun päivät menee nopeaan.. On nämä vauvat niin ihania!! Kaksosarki on ollut yllättäen miljoonasti helpompaa mitä odotin, vaikka työtä tässä on. Mies siis vielä kotona, joten mieli saattaa muuttua ensi kuussa.. ;) yöt mennään 2 herätyksellä ja yöllä imetän vauvat peräkkäin. Usein päivälläkin syövät perätysten, mutta yhteis syöminenkin onnistuu kunhan joku antaa ja ottaa pois toisen vauvan. Mulla oli entuudestaan doomoon se isompi imetystyyny ja se on kuin tehty sekä yhden että tuplien imetykseen, suosittelen hankkimaan! Lisäksi olen käyttänyt sitä raskausaikaiseen nukkumiseen jalkojen välissä yms.. Ihan super juttu!

Maibei: bumbleridet ovat myös aivan mahtavat!

Jaa, taas tyssäs kirjoittaminen tähän.. Koitan saada palatuksi vielä tänään kirjoittelemaan loputkin mitä piti..

Miksa ja T&P 3vko ja risat
 
  • Tykkää
Reactions: maibei ja TR
Huomenta.

Kännykällä kirjoittaminen on niin hidasta, mutta täällä Maibei ollaan. Olen köynyt päivittäin lukemassa, mutta kirjoittaminen on sitten jäänyt.

Jk ja Miksa: olipa kiva lukea imettämiseskokemuksista. Minun olisi tarkoitus imettää pääsääntöisesti, mutta pumpulle herumattomuus tulee kyllä aiheuttamaan sen, että korviketta joudutaan käyttämään. Yhden vauvan kanssa vielä olen pystynyt suurinpiirtein imettämään vauvantahtisesti ja sinne 6 kk asti vähällä korvikemäärällä, mutta kahta vauvaa en saa kyllä tuomittua omalla maidolla kuin jonkun aikaa. Kokeilen kyllä pumpaamista, mutta luulenpa korvikkeen olevan ainut vaihtoehto.

Itse jaksan imetyksestä puhua ja puhua vielä kerran. Olen itse ikäluokkaa, jonka äidit on opetettu pois imettämisen kulttuurista. Minun äidillä on aivan vääriä luuloja imetyksestä ja jos noita tietoja olisin kuunnellut, niin en olisi imettänyt kuukautta pidempään yhtäkään vauvaa ja kertoisin sitten jälkipolville, kuinka minulta ei vain tullut maitoa tai imetys ei vain onniistunut. Sen enempää tunteita asia ei nostata vaan mielestäni imetys on järkevää ja ihan vain jo oikeilla tiedoilla päästään monen sudenkuopan ohi helposti. Itsevarmuuden lisääminen on toinen imetystä tukeva tekijä. Suurimmalla osalla naisia maitoa valmistuu ihan normaalisti ja juuri sopivan verran, vaikka kuinka mIetityttäisi sen riittävyys. Ja jos sitten syystä tai toisesta pitää antaa korviketta, niin loistava juttu, että meillä on hyvin tutkittuja tuotteita korvaamaan äidinmaito. Suomessa täysimetettyjä vauvoja sinne 6kk asti on vain 1 %. Se on todella vähän. Paljon useammalla äidillä olisi helposti mahdollisuus ruokkia vauva omalla maidolla. Ilman syyllistymisiä tai tunteenpaloja.

Elmeriinille jaksamista lepäämiseen. En ole rekisteröinyt sinun lepoasi. Kuinka pitkään olet jo levännyt?

Itse vietin viimoisen neuvola ja ultrakäynnin jälkeen noin parin viikon suvanto aiheen. Tai ei ihan kahta viikkoa. Oli ihan hyvä olla kaikinpuolin. Vauvat muuttivat asentoaan ja supistelut loppui ja jaksoin liikkua paremmin. Kotona sain tehtyä järjestelyjä ja pääsimme muuttamaan alakertaan meidän uuteen makuuhuoneeseen. Verhotangot ja listat puuttuvat. Muutama ystävä ja anoppikin ( :O ) on käynyt siivoamassa ja auttamassa, sillä on päiviä, ettei jaksa tehdä kuin yhden pienen jutun ja sitten joutuu lepäämään.

Kolme päivää sitten lkoi taas supistella. Pikkaisen ja kävely muuttui hankalaksi. Kumartelu aiheutti painetta peräsuolessa sekä tuolla alhaalla. Ylipäätään olo muuttui raskaaksi. Mies kokeili kohdunsuuta toissapäivänä ja sanoi kaiken olevan ennallaan. Paitsi että vauvan jalkoja ei tunnu kohdunsuulla vaan pää. Kävin seuraavana päivänä pikaneuvolassa ja täti oli samaa mieltä mahaa painellessaan, että vauva A on muljahtanut pää alaspäin ja on todella alhaalla. Mies sanoi samaa, että kohdunsuuta on vaikea edes kokeilla, kun vauva painaa sitä hyvin alhaalla hieman sivuttain. Tämä siis voisi selittää supisteluja ja raskasta oloa. Ja tietenkin se tarkoittaisi alatiesynnytystä!!!

Viime yönä synnytys oli sillä hilkulla lähtemässä käyntiin. Harrastimme miehen kanssa aviollisia velvoitteita ja minulla alkoi itselleni omituiset supistukset. 7minuutin välein ja tunne peräsuolessa oli juuri sellainen kuin synnytysten alkuvaiheessa minulla on ollut. Sain oikeasti mietiskellä, että pitäisikö soittaa synnärille. Kun olin tunnin verran ensin maannut ja sitten kävellyt, niin pyysin miestä kokeilemaan, onko supistukset aikaan saaneet mitään. Makuulle oli vaikea käydä ja tunnelma oli kuin synnärillä konsanaan. Ei ollut kanava lyhentynyt olennaisesti eikä pehmentynyt kohdunsuukaan, mutta avautunut kylläkin. Eli vauvan painautuminen oli avannut ulkosuuta, mutta ei synnytys ollut lähtenyt käyntiin. Kävin nukkumaan ja muutaman laimean supistuksen jälkeen nukahdinkin. Heräsin yöllä kolme kertaa supistukseen ja muutaman kerran vessaan. Limatulppaa tuli hieman.

Nyt ei enää ole painetta ja supisteluja tässä sängyllä loikoessa ei tule. Alavatsaa ei kivistä. Taisi vain masu häiriintyä liiallisesta höykyytyksestä :).

Katsotaan nyt, mihin tämä päivä vie oloja. Vietämme 2 v synttäreitä ja pitäisi alkaa siivota kotia. Miehellä on töitä kahteen saakka ja omat vanhemmat tulevat auttamaan. Hyvä, että on siis lapsenvahdit jo paikalla, jos synnytys sitten lähteekin käyntiin. ( se miksi olen huolissani kipeistä supparwista on siis nopeat synnytykset. En ole ennen edes kokenut kotosalla supistuksia)

Paljon auringonvaloa kaikille tähän viikonloppuun.

Jenniferi 36+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TR
Kotisohvalla taas! :) Tänään yllättäen hoitaja ilmoitti että pääsenkin kotiin sillä suppareita/ paineentunnetta ei ole tullut lisää ja käyrät on olleet hyviä :) Sisätutkimuksia ei tehty joten kohdunsuun tilanteesta ei tarkkaa tietoa. Mutta täällä kotona on lääkärin määräyksen mukaan jatkuttava sama meininki kuin sairaalassa eli vessassa ja suihkussa voin käydä ja keittiössä tietty ;) En saa kantaa mitään jne. Että tässä ollaan sitten apulaisten tarpeessa. Ja herkästi takaisin päivystykseen jos jotain uutta ilmenee. En saanut kahteen vikaan yöhön nukuttua sairaalassa, nälkä vaivasi ja vessassa sain rampata tunnin välein :/ Jostain syystä tuo sairaalaruoka ei vaan täytä mua ja iltapalakin oli jo klo 19! Eihän sillä mitenkään pärjää aamuun asti. Yöllä kävinkin syömässä leipää nälkääni ;) Toivon nyt että vauvelit pysyisivät vielä hetken matkassa, tosin ei hoitsut ja lääkärit olleet huolissaan kaikki sanoivat että hyvillä viikoilla ollaan:)
Synnytystavasta on paljonkin kyllä sanottavaa kun A edelleen pt ja B rt, hakautumisen riski on kuitenkin melko suuri olen ymmärtänyt joten tosissaan olen kallistumassa sektioon vaikka lääkärit eivät sitä tunnu lainkaan kannattavansa ja tuntuu kuin puheeni menisi kuuroille korville ;(
Nyt on pakko koittaa nukkua, hiukan univelka painaa.
tuplat 32+3
 
  • Tykkää
Reactions: Katrilli79 ja TR
miksa Se Doomoon isompi imetystyyny lienee siis toi Buddy-malli? Mä sitä kans just katselin ja tori.fi:ssä olikin aika edullisia. Uutta en kyllä raaski ostaa, kun tosta imetyksen onnistumisesta ei oo takeita.

Mua kiinnostais myös se, että onko sulla noissa Bumblerideissä se niiden oma sadesuoja vai sopiiko niihin joku muun merkkinen sadesuoja näppärästi? Se oli aika suolasen hintainen se niiden oma, niin en oo sitä vielä ostanut vaan jäin miettimään, että olisko jonkun muun mallinkin ihan ok.

Pohjoistuuli 30+2
 
Keskola kuulumisia!

Laurilla menny tänään 2kg puhki! 2020g, Aleksikin 1870g. Ja molemmat ovat hanakoita syömään pullosta, rinnasta eivät vielä saa kerta-annosta irti. Aleksin happiviiksetkin vietiin jo kokonaan pois. Laurikin päässee kohta niistä eroon, apneoi vain harvakseltaan. Pojat nukkuvat jo tavallisissa kehdoissa, pystyvät siis pitämään lämpönsä. Kaikki hyvin, ihanaa!

Onnen hetkiä teille kaikille!

Jk ja pojat 3vko, huomen 4vko! (rv33)
 
Hei vaan!

Hienoa JK kuulla noin hyviä uutisia keskolasta! Tuli itsellekin tosi hyvä mieli kuin luin sun viestin. :)

Jenniferi, toivottavasti tilanne on edelleen pysynyt rauhallisena, vaikka hyvillä viikoillahan olette vaikka nyt päättäisivätkin syntyä. Ja hienoa että A oli kääntynyt rt, se varmaan mahdollistaisi alatiesynnytyksen jota olet toivonut. Pidetään peukkuja että pysyykin niin päin loppuun saakka.

Mulla tosiaan tuli lepotuomio jo elokuun lopussa, eli reilu kuukausi on jo täällä oltu tosi rauhassa. Oon onneksi saanut olla kotona! Ensin oli tosiaan pari viikkoa ihan vuodelepoa ja sitten sain vähän lievennystä siihen kun kohdunkaula oli jonkun verran palautunut. Eli voin olla myös vähän jalkeilla ja tehdä kevyitä asioita mutta ei mitään nosteluita, lenkkjeä tms. Eli tosi hiljakselleen pitää mennä. Ja ei kyllä oikein voisikaan tehdä mitään, heti menee maha täysin kivikovaksi ja alkaa kipuilemaan. Ja nyt viime pe ultrassa kaula oli taas lyhentynyt ja pehmentynytkin. Lääkäri viime pe sanoi myös,että A on tosi alhaalla ja että viittaisi siihen, että syntyvät mieluummin aiemmin kuin että aika pitkittyisi. Nyt senkin takia täytyy olla rauhassa etteivät nyt ihan vielä syntyisi kun viikkoja ei niin paljon ole.

Pohjoistuuli, se isompi imetystyyny on munkin mielestä just se Buddy-malli. Miksa varmaan voi varmistaa. :)

Miksan kuulumisia oli myös ilo lukea! Ihana kuulla, että arki on sujunut odotettua paremmin ja mukava kuulla syötöistä myös, että sujuneet hyvin. :) Ja kiitos Doomoo-suosituksesta, taidan itsekin hankkia sellaisen, muuallakin sitä on kehuttu. :)

Tuplat, hienoa että pääsit kotiin! Toivottavasti oot saanut nyt myös nukuttua paremmin kotona. Ei ihme jos sairaalassa öisin tuli nälkä jos iltapala jos klo 19! Mä syön iltapalaa n 22 aikaan ja kolmen aikaan mulla on jo kauhea nälkä... :) Ota nyt vaan tosi rauhassa että saat viikkoja vielä vähän lisää. :) Ja tuosta synnytystavasta tosiaan ihmettelen tuota asennetta, että mikä tahansa tilanne niin alatiesynnytystä tarjotaan, oli ne vauvat sitten miten vinksin vonksin tahansa. Jotenkin maalaisjärjellä tuntuu että ihan aina se ei voi olla vauvojen etu.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

t. Elmeriini+möllit 31+3
 
Jk79 - mukava kuulla näitä uutisia sieltä suunnalta.

Imetystyyny - mä löysin Doomoo Buddyn 15 eurolla tuolta tori.fi:stä ja huomiseksi sovin noudon. Jos ei imetys onnistu, niin onhan siitä varmaan muutenkin apuja syötöissä ja tukityynynä. Oli mielestäni hyvä löytö. Yksillä kaksosilla ollut käytössä.

Tänne ei mitään ihmeitä - päivä kerrallaan. Viikot menee kyllä yllättävän nopeasti. Maanantaisin oon ihan poikki, kun vkonloppuna ei tuu lepäiltyä samaan tahtiin kun arkena. Oon kadottanut jonnekin kyvyn nukkua päikkäreitä. Makoilen kyl sohvalla, mut ei tuu uni.

Mäkin bongasin ton Erilaiset äidit kaksosjakson. Mielenkiinnolla odotan.

Tsemppiä kaikille!
Pohjoistuuli 30+3
 
Oletteko ajatelleet varata synnäriltä perhehuonetta? Mietin vaan että vois olla kätevä, varsinkin jos nää leikataan. Mitenköhän toi 4 vee siinä perhehuoneessa menis vai veisikö sen suosiolla mummolaan siksi aikaa. Ei sillä kuluis varmaan aika siellä tai sit pyöris jaloissa : /
 
Mä vähän epäilen, että Kättärillä ei oo perhehuoneita saatavana. Naistenklinikka on rempassa ja käsittääkseni se tarkoittaa hieman suurempia volyymeja Kättärillä. Viimeksi ei saatu ja se oli ihan ok. Nyt ei olla oikeastaan ees vielä puhuttu asiasta miehen kanssa. Riippuu varmaan siitä, et millainen hoitosuunnitelma meillä on esikoiselle.

Mä muuten olin hitusen järkyttynyt siitä, et viime viikon Erilaisissa äideissä se niiden esikoinen oli mukana synnytyksessä. Mulla ei suoraan sanottuna ole käynyt koskaan ees mielessä, et lapsen vois ylipäätänsä ottaa sinne mukaan (saati et sitä itse tekis)..

Pohjoistuuli 30+3
 
Juu, buddy on tuon malli. Tilasin muuten doomoon sittereitäkin kaksin kappalein, kun olen niin ihastunut niiden materiaaliin ja netistä löytyi niistäkin pelkkää positiivista käyttökokemusta..

Sadesuojaa mulla ei vielä rattaisiin ole, enkä ole vielä siihen mitenkään perehtynyt että sopiikos jokin toinen merkki. Ei kyllä viitsiisi paljon siitä maksaa kun käyttöä mulla ei sille juurikaan ole, kun huonolla ilmalla nukutan katoksessa ja liikun autoillen.. ;)

Ihanaa kuulla Jk positiivisia kuulumisia!

Maibei: kyselit mun huoneesta tyksissä.. Kysyin aamulla omaa huonetta ja sellainen oli vapaana joten 1hlö huoneessa sain olla. Mut oli kyllä alunperin suunniteltu 3hlö huoneeseen..

Kirjoittelen taas tässä puhelimella kun syötän poitsua, joten jää taas paremmat kommentoinnit seuraavaan kertaan.. Teidän kuulumiset käyn aina kuitenkin lukemassa! <3

Miksa ja t&p kohta 4vko
 
Viimeksi muokattu:
Voi imetystyyny.... mistä niitä saa helpoiten ja edullisimmin... pitäisi kai katsella nettikirppiksiä.

Elmeriini: No muistanhan minä nyt, että kirjoitit jo pitkän aikaa sitten, että olet kotilevossa.

Jk:n pienien kuulumisia on hieno lukea :).

Minulle lääkäri sanoi silloin kolmisen viikkoa sitten sairaalassa ollessani, että keskosille alatiesynnys on parempi ja helpompi vaihtoehto kuin leikkaus. Jostakin syystä (ei oikein avautunut, mikä se syy oli) leikkaus on rankempaa ja pienen kokonsa takia on aivan sama, missä asennossa ovat alatiesynnytystä ajatellen. En tiedä, miten asia oikeasti on, mutta näin minulle sanottiin silloin viikoilla 32-33.

Ultrassa käyty ja en oikein hullua hurskaammaksi tullut. Paikalla oli erikoistuva nuori lääkäri, joka näytti olevan ja olikin todella paljon myöhässä aikatauluista ja minun käyntini jälkeen myöhässä oleminen vain lisääntyi. Lääkäri reppana ei osannut käyttää tätä ultrauslaitetta ja mittaustulokset katosivat kertaalleen. B:n napanuoraa ei löytynyt eikä kummastakaan jotenkaan saatu ihan kunnollisia mittoja. Kun sitten oli ultrattu jo yli tunti ja alettiin katsella B:n liikkeitä, niin vauvahan oli täydessä unessa. Liikkeitä näkyi ja tuntui koko ajan aiemmin, mutta sitten kun lääkäri oli valmis yytsäämään mahdollisia liikkeitä, niin niitä ei ollut ollutkaan. Jo kyseltiin kätilöltä mehua, ja ehdotti, jos joisin sitä ja puolen tunnin kuluttua ultrattaisiin uudelleen. Kätilä sanoi, että sydänkäyrät näyttävät ihan hyvältä ja minä sanoin, että vauva B kyllä liikkui koko ajan aiemmin, mutta lääkäri halusi vauvan liikkelle. Ja sitten pompuutettiin ja heilutettiin. Pienokainen vain nukkui. Vihdoinkin pieni käännähdys näkyi ruudulla ja lääkäri tuntui tyytyvän siihen. Lääkäri parka :). SItten käyrät näyttivät, että B ei ole kasvanut yhtään melkein kahteen viikkoon. Lääkräi soitti ylilääkärille ja kertoi huolestaan, kun vauva ei ole kasvanut eikä liikkunut kunnolla. Vauva A painoi 2600 g ja vähän yli. B:n painoa en nyt muista, mutta vähemmän. Ylilääkäri nähtävästi oli sitä mieltä, että kyseessä oli edellisen mittausvirhe. Itse taas olisin kaatunut ajattelemaan, että tämä lääkäri teki mittausvirheen. No, kaikki tuntui olevan tyytyväisiä ja ylilääkäri suositteli, että seuraava kontrolli on 10 päivän kuluttua. Suhteellisen pitkä aika minusta, jos toinen vauvoista ei kasva eikä liiku :). Kohdunsuu on kahdelle sormelle löysästi auki ja kanavaa vähän reilu sentti. Aika kauas siis oikeasti kontrolli laitettiin, mutta sanoinkin tulevani todella herkästi näytille, että sinäänsä on aivan sama, milloin se virallinen kontrolli on. TOdella omituinen lääkärillä käynti kerta kaikkiaan. Synnytyksestä ei puhuttu mitään muuta kuin ne samat litanjat.

Jiihaa!!!! Molemmat vauvat ovat pääalaspäin ja vauva A lääkärin mielestä niin alhaalla, jotta ei kyllä enää käänny sieltä mihinkään. B on myös pää edellä punkeamassa ulos. Ehkäpä nyt sittenkin alatie synnytys onnistuu. Toivotaan.

Itse veikkailen, että 5-7 päivää niin vauvat syntyvät. Mutta rahapanosta en lähtisi laittamaan. Ehkäpä ollaan lasketussa ajassa ennen kuin syntyvät. Olotila siis on parantunut taas viikonlopusta huomattavasti!

- J 36+4
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Ja toi jakso sai minut entistä vakuuttuneemmaksi, että vaadin sektiota, jos siis pääsemme loppuviikolle. Taustalla tosiaan se 2,6 kiloisen synnytys toisella imukuppivedolla kehoituksella "nyt sen on pakko syntyä", sydänäänten olivat jo heikenneet.

T. Katrilli 29+0
 
TR
Huomenia =)

Jenniferi: jotenkin kuulostaa kurjalta toi lääkärikäynti, ite oisin varmaan vaatinut toisen lääkärin ultrausta ja niin pian kuin mahdollista! Mulla on joka kerta mielessä kun ultriin meen; että millainenhan lekuri siellä tällä kertaa on vastassa, joka kerta ollut eri lääkäri tähän mennessä, eiköhän niitä samoja naamoja ala vastaan tulla kun siellä parin viikon välein ramppaan :D Mutta joo, tähän mennessä ovat olleet oikein ihania ja pätevän oloisia kaikki.

Eilen käytiinkin moikkaamassa vauvoja; kaikki hyvin, pääköt oli sievästi alaspäin (ei toki vielä lopullista), toinen kasvaa hieman pienempänä koko ajan, ei kuulemma mitenkään hälyyttävää vielä ainakaa kokoero: 230 g ja 250 g oli mitat ja vastasivat reilusti viikkoja, ylläripylläri oli, että tämä lääkäri ois kallistunut sille kannalle, et poikia oisivat ja ihan selvästi siellä mekin miehen kanssa kassit toisella nähtiin :LOL: Nyt sitten tuli mieleen, et jos sittenkin oisivat epäidenttiset ja tyttö&poika! On tää jännää ja kivaakin, niin kauan kun on positiivisia juttuja jännättävänä!

RU onki sitten vasta 30.10. kun on jo melkein 22 viikkoa täynnä, ei ollut aiempia aikoja kun siihen pitää kuitenkin varata reilusti aikaa, mutta ei voi mitään.

Mä en todellakaan pysty nukkumaan yhtään selällään enää, enkä oo pystyny moneen viikkoon, aika hassua, mutta voi olla että toi kohdun asentokin vaikuttaa asiaan (on mulla reippaasti taaksepäin kallistunut). Hassua sinänsä että toi massu on sitten jo nyt noin iso kun kohdun asento on tuo :O

Nyt otettiin äitiyspolilla veriarvo, verenpaine jne, ja kaikki oli ihan ok, hemppakin pysynyt 120, eli samoissa. Eivät kyllä mua vaakaan komentaneet ollenkaan, mikä oli hassua.

Mäkin ihmettelin sitä viime viikon Erilaiset äidit jaksoa, jossa ottivat sen pikkuisen synnytykseen mukaan, ei kyllä oikein järkeä mun mielestä.

TR ja Tiuhti&Viuhti rv 18+3
 
TR
Niin ja Katrilli: mulla on jotenkin ristiriitaiset fiilikset tosta synnytystavasta; oon nyt ajatellut, että jos molemmat vauvat ovat sievästi pää alaspäin kun aika koittaa, niin mennään ihan luomutavalla, jotenkin en missään tapauksessa haluaisi joutua leikkaukseen, mutta kuttumaisinta ois kyllä ensin pukertaa A ulos ja sitten joutua Bn kohdalla hätäsektioon...hankalaa.
 

Yhteistyössä