Tuplia odottavat LA heinä-joulukuun aikoihin 2013

TR tosi hyvältä kuulostaa! Ja hyvältä myös sen suhteen, että Saksanreissu teiän osalta näyttää jäävän väliin ja selviätte tiiviillä loppuraskauden seurannalla! Tosi hienoa! :heart: Meille tehtiin siellä Saksassa se lapsiveden kromosomitutkimus mutta ei olla vieläkään saatu mitään tuloksia sieltä, toisaalta muistaakseni sanoivat, että ilmoittavat, jos niissä on jotain poikkeavaa, että ilmeisesti sitten vain kaikki hyvin. Mua ois vaan kanssa kovasti kiinnostanu sukupuolenvarmennus mutta saatiin se sitten lopulta pari viikkoa sitten ultrassa :) Eli tyttöjä tulee tähänkin tupaan :) Noita lapsivesipunktiotahan sulle voidaan vielä jatkossakin tehdä, varmaan siinäkin on sitten joku raja, milloin synnyttäminen on jo parempi vaihtoehto mutta ainakin tämä eka toimenpide tehosi teille tosi hyvin, hienoa!

Pohjoistuuli, tosi hyvä, että kutinat on helpottanu, toivotaan, että kyseessä oli vaan joku väliaikainen häiriö!

poksukka, kiva kuulla sustakin pitkästä aikaa!

Elmeriini, aika hurja turvotus, toivottavasti helpottaa ja äkkiä!

Crofti, isot on sullakin vauvat, jos noi oli painot jo viikko sitten! Onko sullakin monokoriaalinen raskaus vai miksi tohon painoeroon kiinittivät huomiota, kun ei se nyt ainakaan musta niin pahalta kuulosta... Itseasiassa aika samoissa mitä munkin vauvoillani eli alle 10% (sulla 7,5%, mulla 7%) - täällä eivät ainakaan enää ole huolissaa tosta kokoerosta, taisi pahimmillaan olla jotain yli 15%, lähemmäs 20% (siis ttts:n jälkeen uudestaan tullut painoero).

Crofti, Katrilli, kun mennään ihan samoilla viikoilla teiän kanssa niin on kauheen kiva verrata noita painoja ja muutenkin raskaudenseurantaa :) Kuinka usein teillä on ultria nyt? Mulla on vielä seuraavakin ultra 2 vko päästä eli siis melkeen rv34. Entä ootteko jo saanu kortisonit tai onko niistä ollu puhetta? Mulle ne tosiaan annettiin nyt. Entä synnytystapa-arviota? Täällä nyt vain viimeksi todettiin, että toistaiseksi alakautta mennään. Mangneettikuvistakin puhuivat mutta se jäi puheeksi enkä oikein ymmärrä miksi, kun nyt kuitenkin joka tapauksessa pieniä vauvoja lähdetään synnyttämään...

murotar, ei sulle mitään vuodelepoa määrätty, vaikka kohdunsuu auki? Muista nyt ainakin ottaa iisisti! Mullakaan ei aikaisemmin ollut mitään ennenaikaisuutta, poika meni reippaasti yliajalle mutta olen muutenkin ajatellut, että tämä kaksosraskaus on ihan eri juttu kuin yksösraskaus, mikään mitä yksösraskaudessa oli, ei päde tähän, vaan kaikki on taas kerran pitänyt opetella alusta ja ottaa itse selvää, ihan niin kuin esikoisen odotuksessakin. Kyllä tämä ihan oma maailmansa on! Siksi vertaistuki onkin niin tärkeää :) Joten vilkutukset vaan kaikille muillekin tuplapalloille ;) :heart:

Maibei 32+0
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Maibei: Mulla on ens kerran 6.11. Laittoivat periaatteessa kahden viikon päähän ajan, ei vaan ollut vapaita aikoja, joten meni 12 pv päähän. On kuulemma asiat nyt niin hyvin näillä kahdella :heart: ja kohdunkaulansuulla.

En ole saanut vielä mitään kortisonia, koska kohdunkaula on ollut koko ajan kiinni ja välillä 3-4 cm. Täytyy alkaa riehumaan loppukuusta ;)

Alatiellä mentäisiin sit kumminkin täälläkin, koska molemmat on raivotarjonnassa. Kävin ekasta lantionahtausmittauksessa, mutta lantio todettiin ultralla normaaliksi. Ei katsottu magneettikuvilla. Sulla ne puhuivat magneettikuvissa ehkä siksi, kun olet pienikokoinen, oliko se niin? Minä taas olen pitkä mutta kapea :D

Mulle on ihan sama, miten tulevat, mutten kaipaa sitä,että toinen alateitse ja toinen hätäsektiolla... Kaikenlaisia elvytysjuttuja olen lukenut. kuka sellaista kaipaisi? Kaipa ne sitten tietävät paremmin siellä... Kertaus on opintojen äiti: Nimimerkillä ykköstä 12,5 tuntia pusertanut. Pituutta oli 48 cm ja painoa 2,6 kg... Ja tosiaan viime hetkellä ennen hätäsektiolla syntyi toisella imukupilla vedolla.

Täällä Päijät-Hämeessä kuulemma on 20-30 kaksossynnytystä vuodessa, joista noin 1:ssä joudutaan leikkaamaan. Epäilen... Täytyy vielä kysellä lisää. Ettei tuo yksi olisi hätäsektio. Ihan varmasti esim. Suunniteltuja sektioita on enemmän.

AI niin, käynnistys on viikoilla 36-37, jolleivät ymmärrä itsekseen lähteä syntymään sitä ennen ;)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TR
Maibei , mulla oli 4:n viikon ja sit 3:n viikon välit ultrissa ja nyt siis laittoi jo 1,5:n viikon päähän seuraavan.
Pojat ovat omissa pusseissaan mutta niillä on yhteinen istukka.

Isojahan ne on jos teidän muiden vauvoihin vertaa, mut lääkäri sano viimeks että pienempi on täysin viikkoja vastaava (31+2 1850g).

Synnytys lähestyy ja alkanut hieman pelottamaan, en tiiä minkä takia..
Esikoinen syntyi hienosti alakautta ja seuraavalle tehtiin suunniteltu sektio. Tällä oli omfaloseele ja viettikin ensimmäiset 2 viikkoa KYSsissä ennen omaan sairaalaan siirtymistä.
Ensin ajattelin että tottakai alakautta nämä, mutta riskit pelottaa ja toisaalta sektiokin hieman jännittää.
Miten teillä muilla?
Täytyy ens kerralla ottaa puheeks synnytys niin sais vähän mielenrauhaa..
 
Jaahas... meinasin, että pääsisin koneelle rauhassa maksamaan laskuja ja sitten kirjoittamaan rauhassa. Not.

.... hiljeni.... hetkeksi....

TR: kirjoittele ja mietiskele ja pohdiskele ihan vain omanapaisesti! Sitähän varten tämä paikka on. Tuskinpa kukaan loukkaantuu, jos jää ilman mainintaa tai kommentointia. Itse ainakin olen joskus niin tolkuttoman huono muistamaan, mitä edes piti kommentoida, että hävetys sentään. Hyvä, että teidän vauvojen tilanne ei ole pahimmasta päästä.

Karcci: Olet kyllä positiivinen ja iloinen tuplaodottaja :).

Teitä on muuten suhteellisen paljon noin 30 viikolla olevaa äitiä. Hauska lukea teidän fiilareita ja verrata niitä omiin, kun itsellä maha onneksi pienenee kokoajan. Pienihän se ei vielä ole, mutta hyvin tuntuu vielä viidennen synnytyksen jälkeenkin keski-ikää lähestyvällä rouvalla iho kursiutuvan kasaan. Olen hieman jopa yllättänyt, vaikka siis kiloja en edes ole uskaltanut punnita vaa'alla. Niitä on jokatapauksessa paljon pudotettavaksi, kun laskee ennen kaksosraskautta olleet 8-10 ylimääräistä mukaan. Luulisin, että parisenkymmentä voisi ottaa pois, niin oltaisi siinä ihka oikeassa omassa painossa. Ehkäpä vähitellen pitää alkaa myöntää, että ihan heppoisesti vähän kävelemällä ulkona ei tässä iässä enää kilot lähde pois. Ja toivottavasti juuri ennen raskautumista aloitettu kilpirauhasen vajaatoiminta lääkitys auttaisi. Olen siis jo useamman vuoden paininut laihduttamisen kanssa. Se ja kaikki muut vajaatoiminta oireet yhteenlaskettuna olettamuksena sisälääkärillä oli, että lääkitys voisi tuoda helpotusta elämääni. Katsotaan nyt sitten ensi vuoden puolella, kun muu hormonitoiminta alkaa tasaantua, että auttaako tyroksiini minua.

Jännityksellä myös odottelen seuraavaa synnyttäjää ja synnytystä täällä!

Omat tylleröt ovat kaksi viikkoisia. Yösyötöt ovat vielä aikamoista improvisointia, mutta olen saanut parhaimpina öinä nukuttua kaksi tuntia putkeen. Nukumme prinsessojen valtakunnassa eli meidän makuuhuoneessa isossa sängyssä kolmistaan. Minä keskellä ja vauvat molemmilla puolilla. Käännyn aina jompaan kumpaan suuntaan ja imetän. Kerran yössä, yleensä alkuyöstä, annan pullosta maitoa, jotta masut olisivat täynnä, ja tämän luulen auttaneen pidentämään yhtä unijaksoa tunnista jopa kolmeen tuntiin. Ihan samaan aikaan nämä jaksot eivät ole vaan vauvat syövät eri aikaan. Mikä kyllä sopii minulle hyvin. Jos vauvat söisivät yhtäaikaa, niin molemmat menettäisivät hermonsa, kun säätäisin heitä yhtäaikaa tisseille tai antaisin toiselle pullosta.

Ei tämä nyt niin kovin hankalaa ainakaan vielä ole. Mies ei pidä isyyslomaa nyt heti alkuun vaan joulun aikaan, koska luulisin silloin apuja tarvittavan enemmän. Unet lyhenevät päivisin, jouluvalmistelut painavat päälle ja joulun jälkeisenä viikonloppuna olisi tarkoitus pitää ristiäiset.

Kiva, jos tulee joku jatko höpinä paikka. Taitaa olla aluksi vain aika hiljainen paikka.... minä höpisen hyvällä omalla tunnolla täällä teidän kanssa. Ja jos en höpise niin ainakin päivittäin tai oikeastaan öiseen aikaan imettäessä vauvoja käyn lukemassa teidän kuulumisia.

Hah! Sainpas kirjoitettua :D
 
Viimeksi muokattu:
Maibei, eivät mitään varsinaista vuodelepoa määränneet mutta antoivat kyllä ymmärtää että kaikki ylimääräinen tekeminen ja meneminen nyt pois ja levähdeltävä niin paljon kuin pystyy. Pakko nyt yrittää skarpata tuon lepäämisen kanssa ettei joudu sinne osastolle lepäilemään. Kuten lääkäri totesikin, muutamat seuraavat viikot ovat niin kriittisiä vauvojen hyvinvoinnin kannalta että nyt kannattaa keskittyä ihan vain niihin viikkoihin.

Mukava lukea vauvajuttuja, kirjoittele jenniferi nyt toistaiseksi tänne vain niin pysyy meillä mahakkailla se palkinto mielessä. :) Tuo synnytysasia kyllä mietityttää täälläkin, mutta olen yrittänyt olla pohtimatta asiaa kunnes lääkärit ottavat siihen jonkun kannan, käsittääkseni kuitenkin vauvojen asento ratkaisee sen millä mennään kun ei mitään erikoista historiaa tai ainakaan tosi pahaa synnytyspelkoa ole. Ja näyttävätpä nuo kääntyilevän vielä joka suuntaan, tiistaina oli A rt:ssä ja B poikittain vasemmalla ylhäällä. Aina on kuitenkin sellainen kombo ollut että alatiesynnytys olisi ensisijainen jos niillä viikoilla jo mentäisiin.

Tänne iski flunssa vielä tämän muun kökötyksen päälle. Karcci voisi ystävällisesti luovuttaa osan energioistaan linjoja pitkin meille raihnaisille. :D
 
Hei kaikki!
Täällä kaikki menee ihan samaa rataa kuin aiemminkin, tosin tuntuu kyllä, että oma olo on nyt paljon parempi, kuin siinä 30 viikon kohdilla! Sain lääkäriltä reseptin hyvään närästyslääkkeeseen, ja se on tehnyt kyllä uskomattoman muutoksen mun vointiin! Nukun paremmin, syön paremmin, ja oksentelen vähemmän. Hassua, miten joku noinkin vähäpätöinen vaiva voi vaikuttaa niin paljon kun oikein pahaksi yltyy :)

Muakin tuo synnytys jännittää, ei kukaan TAYSissä ole edes muuta vaihtoehtoa väläytellyt, kuin alatiesynnytystä. Perätilassa siis A edelleen, mutta koska kukaan muu ei tunnu olevan huolissaan siitä, on kai pakko luottaa siihen, että siellä tietävät mikä on parhaaksi!

TR, tsemppiä teille täältäkin päin! Toivottavasti selviätte sillä tiiviillä seurannalla, eikä tosiaan Saksan reissua ole edessä.

Toi Elmeriinin turvotus tosiaan kuulosta aivan kauhealta, toivottavasti tilanne paranee pian! Tsemppiä!

Salla 34+3
 
  • Tykkää
Reactions: TR
Ihanat :heart:

Lähettää kaikille energiaa :wave: ja toteaa että 1/3 tavaroista on jo muutettu ja muuttopäivä on vasta huomenna...ihanan tehokasta ;)

Nyt mulla on pikku tauko sohvalla ja voitte vaan kuvitella et noilla kahdella ei oo :D Tyttö varsinkin tekee kaiken maailman kuperkeikkoja sen minkä kerkee....Nooh,kohta viimeset tavarat eteisen kaapista laatikkoon ja sit oon valmiina huomiseen.

Aamusta heti Ikeaan hakemaan muutamat "mun on kulta ihan pakko saada nää uuteen kotiin ihan heti"- jutut ja sit laatikko rumba alkakoon. :)

-Karcci 26+5-
 
  • Tykkää
Reactions: TR
TR
Sateista siivouspäivää vaan :D

Kyllä tässä niiiin veitsenterällä mennään nyt, eilen kävin tsekkauttamassa masukit Hämeenlinnassa, kun alkoi taas olla tosi tukala olo, no, toisen vauvan vesimäärä oli taas kasvanut siihen vajaaseen yhdeksään senttiin, toisella tilanne sama. Muuten kaikki oli erinomaisesti, tuon isompivetisen sydämen oliko ne nyt kammioseinämät on hiukan paksuuntuneet, mutta ei kuulemma huolestuttavaa (itse kyllä jäin tuota pohtimaan, että eikös se voi lupailla jotain sydänvikaa syntymän jälkeen...). Sain heti maanantaiaamuksi uuden ajan sinne, ja käskyn tulla jo viikonlopun aikana, jos olo pahenee selvästi. Varmaan sitten joudutaan sinne TAYSiin taas jo ensi viikolla kuitenkin :O Eipä tässä voi oikein mitään suunnitella ja ennustaa, mutta jotenkin on usko kova ettei Hampuriin tarvi lähteä. En sit tiedä, kuinka monta kertaa tuo lapsivesipunktio voidaan tehdä ilman suurempia riskejä, ja siis ilman Hampurin reissua tytsyt syntynevät melko varhaisilla viikoilla :|

Huoh...no, huomenna ois tarkoitus kaveriperheen tulla istumaan iltaa, suunnittelen tässä safkapuolta juuri. Kiva koittaa miettiä jotain muutakin välillä vaikka vaikeeta se on, eikä oikein energiat riitä mihinkään just nyt. Aion muuten leipoa salmiakki-lakutäytekakun joka siis Halloween henkinen, saas nähä kuinka herkkua tulee :LOL: Eilen tehtiin pannaria miehen kanssa ja koko pellillinen vedettiin nassun kaksin...että tällasta täällä!

Voikun monella on jo suht lähellä vauvojen syntyminen, tavalla tai toisella :heart: Mulla outo fiilis nyt, että tää mamma voipi joutua leikkuriin tällä kertaa ja ihan ekaa kertaa elämässään...

TR ja Tiuhti&Viuhti rv. 21+6 (huomenna ALKAA jo rv. 23, näin haluan aatella!)
 
RU käyty aamulla,kaikki hyvin ja poikia ovat edelleen :heart:
Painoa 427g ja 428g :) Mutta me jäätiin miehen kaa vähä miettimän että mittaskohan kaksi kertaa saman vauvan.. Nimittäin kun rv 17+3 painot oli 217g ja 188g..
Paikat kiinni ja kaikki hyvin,seuraava ultra vasta sitten 5.12.2013 kun nyt ei mitään ihmeitä ollu.

Hittolainen kun muuttoa tässä tehdään,oikeestaan pakataan. Huomenna tulee veljeni kuorma-autolla niin saadaan koko höskä kerralla muutettua.
Tuleekohan sanomista naapureilta heti kun huomennahan on pyhäinpäivä ja kun joutuu ukot juoksuttamaan sängyn rappusia pitkin 6. krs. asti..
Mutta muuta vaihtoehtoa ei meidän muuttopäivään ollu.Pitää sanoa että tule toki kaveriksi kantamaan niin saadaan nopeemmin pois alta kaikki :D
Ei ne kyllä vuokrasopparia kirjottaessa maininneet että olis jotenkin kiellettyä tänä v-loppuna muuttaminen.. :confused:

Anteeksi kun on niin oma-napaista tekstiä ollu viime aikoina,mutta nämä muutto yms. systeemit vieny aikaa niin paljon..Lupaan kommentoida ahkerammin kunhan asetutaan uuteen torppaan..:)


Mukavaa viikonloppua!!



-Tipetsu ja tuplakupla 20+4-
 
Moikka!

Niinku jenniferikin, niin mäkin runoilen tänne. Jos siten kun useampi on synnyttänyt siirtyis uuteen ketjuun?

Mulla loppu maidontuotanto muutamassa päivässä ihan tyystin. Äsken koitin lypsää, 20ml!! Aika stressaavaa ja hektistä on ollu nämä lähipäivät tässä. Tytöllä murtui taas sama käsi samoista kohdista. Jouti myös oleen osatolla pari päivää kun tehtiin avokäsileikkaus ja laitettiin ydinnauloja. Sunnuntaina olin aamusta yömyöhään Aleksin kanssa Tyksissä punasolutankkauksessa. Ke oltiin Tyksis labras ja silmänpohjatutkimuksis jo toistamiseen. Eilen oli sitten Laurin vuoro saada verta ja taas koko päivä Tyksissä. Tänään oli ihanaa, kun ei tarvinnu muuta ku viedä lapset aamul kouluun ja hakee iltapäivällä. Ei tarvinnu heiluu noitten kahen kaukalon kaa pisin maailmaa.

Pojat kasvaa huimasti ja ovat jo yli kolme kilosia :) Huomenna tulee 37 vko täyteen ja maanantaina syntymästä 8vko. Täysaikasina syntyneet lapset seurailevat jo hieman tässä iässä, mutta eivät nämä. Kehitystä ootankin vasta lasketun jälkeen.

Ja pojat kutsuu..

Jk ja pojat
 
  • Tykkää
Reactions: TR ja Karcci
En taas muista puoliakaan, mitä oon aatellu tänne kirjottaa mutta pistetään nyt ees jotain tulemaan :)

Katrilli ja Crofti, kiva tosiaan seurata teiän raskaudenetenemistä, kun mennään samoilla viikoilla :) Ketähän meistä saa ekana nyytit kainaloon?-)

jenniferi ja Jk, kiva kun jaksatte käydä täällä kertomassa vauva-arjestanne ja miten niitä käytännön järjestelyjä hoidatte! Seuraisin kyllä juttujanne ihan yhtälailla sieltä uudeltakin palstalta (kunpa avaisivat sen pian!) ja sinne olis tosiaan helpompi muidenkin kaksosäitien eksyä :) Jk, ootko itse keksiny selityksiä maidonloppumiselle? Jatkoitko pumppaamista, vaikka sait pojat kotiin? Sulla tuntuu vaan noita vaikeuksia riittävän :( Mutta ihanaa, että pojat on jo saavuttanu 3kg rajapyykinkin - se on varmaan TYKSissäkin "ulkoiluraja"?

Salla, minkänimistä närästyslääkettä sulle määrättiin?

Karcille ja Tipetsulle onnea uuteen tupaan, ihana sada vauvat uuteen kotiin :)

TR, voi kurja jos ei se ttts jätä rauhaan ja joudut olemaan veitsenterällä koko ajan! Mites se pienemmässä vesipussissa oleva, oliko sillä vielä virtsarakko kuitenkin näkyvissä? Ultrassa kun puhutaan MCA:sta (mitataan aivoista) niin sillä puolestaan mitataan sitä anemiaa. Oliko noille tullu vielä painoeroa? Toivotaan, että tilanne pysyisi maltillisissa rajoissa! Tsemppiä!

Täällä on moni kirjotellu synnytyksestä ja viikkojen karttuessa se on pikkuhiljaa alkanu itseäkin mietityttämään, ei se varsinaisesti pelota mutta on ehkä konkreettisemmin ajatuksissa ku alkuraskaudessa. Se viimekerralla magneettikuvista puhuminen tosiaan vähän jälkikäteen hämmästytti, kun kerta samassa sairaalassa ollaan kuin esikoisenkin kanssa niin kai siellä jossain on merkintä, että käsikopelolla on arvioitu, että nelikilosta vois lähteä alakautta synnyttämään (poika oli 3,7kg ja Katrilli, joo, mä olen tosiaan aika lyhyt mutten sentään suoralanteinen) niin miksi nyt sitten, jos kyseessä on ehkä 2,5kg puhutaankin magneettikuvista?!? No, ehkä enskerralla selviää taas enemmän. Lisäksi b:n riskit synnytyksessä kiinnostais. Sanotaan, että identtisten synnyttämisessä on yhteisen istukan takia vielä isommat riskit kuin erimunaisilla, mitähän ne sitten on? A alakautta ja b hätäsektiolla tuntuisi tosiaan jotenkin kurjimmalta kohtalolta. Tästä oli siellä fb-ryhmässä juttua ja todettiin, että todennäkösyys on n 4%, TYKSin tilastoissa 2,5%, että kyllä ne aika harvinaisia loppuenlopuks on. TYKSin tilastojen mukaan hiukan reilu puolet kaksosista syntyy alakautta. Sektioarpeani oon kanssa miettiny, että voiko siitä koitua jotain ongelmia alatiesynnytyksessä mutta kuulemma sekin on tosi harvinaista ja mun arpi näyttää hyvältä, vaikka yksi lääkäri totesi, että yleensä tässä vaiheessa (yli vuosi sektiosta) ovat jo paljon vaaleampia mutta ilmeisesti sinänsä arvessa ei mitään vikaa. Arpikudos on tietysti heikompaa kuin leikkaamaton liha. Ehkä sitä on vaan tosiaan alkanu miettimään konkreettisemmin sitä synnytystä, kun se nyt kerta auttamattomasti lähestyy ;)

tuplat2013 siellä on kai seuraavana vuorossa, mitä sinne kuuluu?

Hyvää viikonloppua kaikille!

Maibei 32+4
 
Hei vaan kaikille! Mäkin päätin lopulta hypätä mukaan tähän ketjuun. :) Olen 25-vuotias kaksosten odottaja Pirkanmaalta ja minulla on la maaliskuun lopulla, eli 20. viikolla ollaan nyt menossa. Meillä ei ole ennestään lapsia, vaan nämä vauvat ovat esikoisemme. Raskaus on diamnioottis-dikoriaalinen, eli minua ei vielä tähän mennessä ole seurattu mitenkään yksösodottajia tarkemmin, rakenneultrakin on vasta ensi viikolla. Raskausaika on muutenkin sujunut tähän asti oikein hyvin, täytyy toivoa, että sama onni jatkuisi johonkin sinne kevättalvelle asti.

Sellaisen kysymyksen heittäisin heti, että millä viikoilla te olette käyneet monikkoperhevalmennuksessa? Täällä päin monikkoperheyhdistys järjestää noin kerran kuussa keskusteluiltoja odottaville perheille, ja olen nyt kovasti pähkäillyt, pitäisikö sinne mennä nyt hyvissä ajoin vai odottaa vielä kuukausi tai pari? :)
 
Kiirettä on pitänyt viime päivät, pojat päättivät tulla maailmaan 3pv sitten rv 36+0 :) Suppareilla alkoi ja sain sektion niinkuin olin halunnutkin sillä A oli tulossa jalkaterät edellä. Kiireellinen sektio siis ja kaikki meni hyvin. Pojat ovat pikkuisia, 1,9kg/43cm ja 1,8kg/43cm ja alusta asti ovat olleet osastolla vieressä. Nyt seuraillaan lähinnä alkavatko kellastua ja syöminen on hidasta puuhaa.
Kyllä on ihan käsittämätön olo, kaikki kävi niin äkkiä, supistukset kun alkoivat niin muutama tunti meni niin pojat olivat syntyneet :) Itsellä vähän hutera olo ha sektiohaava jomottelee mutta yleisesti kaikki hyvin :)
Onnesta soikeana koko perhe ja lapsilla kilpailu kuka saa syöttää vauvoja :D Ollaan vielä tosiaan sairaalassa ja ehkä alkuviikosta kotiin jos eivät kellastu ja mun hutera olo tästä kohenee.
 
Onnea tuplat2013! Satuinpas huhuilemaan suakin sitten juuri oikeaan aikaan :) Hyvä, että sektioon päädyttiin, ultrattiinko sut synnärillä? Aika pieniä noi pojat viikkoihin nähden, ovatko koko ajan olleet pieniä ultrissa vai tuliko yllätyksenä (joskus ne ultraennusteet menee ihan pieleen...)? Kiva jos pääsisitte jo alkuviikosta kotiin, pojilla oli kuitenkin sentään jo noin paljon viikkoja masussa :) Ei muuta kun nauttimaan :heart:

Aidille tervetuloa mukaan porukkaan, lisäsin sut tonne meiän ekan sivun listalle. Suosittelen menemään sinne monikkovalmennukseen vaan heti! Kaksosraskaus kun on riskiraskaus niin tässä ei koskaan tiedä miten käy... Ennenaikasena syntymisen riskit on todella suuret ja toiset on joutunu pakkolepoon 20+ viikoilta, olo voi muuttua hyvin äkkiä, joten parempi vaan hankkia kaikki saatavillaoleva tieto ajoissa! Täällä monikkovalmennuksesta vastaa Suomen monikkoperheet ry:n paikallisyhdistys ja niitä järjestetään muistaakseni 2-3 kertaa vuodessa, yksi syksyllä, yksi keväällä ja ehkä yksi vuodenvaihteen tienoilla. Ite pelkäsin etten pääsisi kaikille luennoille mutta hyvin kävi :)

Maibei 32+5
 
Onnea tuplat2013!

Tervetuloa Aidi ja kannattaa mennä heti sinne valmennukseen. Me ei ehditty kun jouduin sairaalaan jo rv 25. Paljon muutakin oli kesken, että suosittelen laittamaan asiat ajoissa kuntoon :)

Maibei, luulen et se on tää alituinen kiire ja stressi. Ihan kuin kaksosissa ei ois jo kerralla tarpeeksi, niin sitten on näitä tyksissä käymisiä useita kertoja viikossa. Olen kyllä pumpannu, mutta maito ei lisäänny, laskee vaan. Nyt saan enää amuisin 50ml ja iltaisin saman. Siinä välissä pumppaamisen koin turhaksi, kun tulee pari milliä ja nännit huuta hoosiannaa kun kuiviltaan pumppailee. Pojat juo nyt keskosmaitoa, sain reseptin tyksistä. Kakka on taas maitokakan oloista, mutta sen ähertäminen on työn takana. Olen nyt parina päivänä joutunu kakattamaan poikia kuumemittarilla, kun kipuja on paljon. Vaikka sillä saa vatsan tyhjentymään se ei pidemmän päälle ole hyvä, ettei suoli totu siihen.

Muuten kyllä menee oikein mukavasti ja ristiäisetkin päätetty pitää joulukuun puolessa välissä :)

Jk ja pojat
 
Ja taas :)

Katoin tuota etusivun listaa ja hokasin että kaikilla on vauvat syntyneet hyvillä viikoilla, paitti mulla :( Ois kiva saada vertaistukea, vaikken kyllä toivo et kellään syntyis liian ajoissa. Sairaalassa tutustuin pariin äitiin, joiden pojat syntyneet samoilla viikoilla, mutta nä oli yksösraskauksia..

Googletin sen kevyt.fi sivun, mut tuli heti huonot vibat, kun ois pitäny maksaa jotain.

Jk
 
Onnea Tuplat!!!!!!! :flower::flower:

Ja tervetuloa Aidi :) Kaikkiin valmennuksiin vaan mukaan...Mähän oon ollu niin "kiireinen" etten oo päässy, mut nyt yritän tän kk alussa mennä ku jäin vihdoista viimein saikkuliinille eli saan vähän levättyäkin...(h töissä ja illalla viel jonnekkin lähtö...nöy way ;)

(.) Nyt on muutto suoritettu, esi tuparit pidetty ja nyt saan sitten ruveta rakentaa kotia meidän pienelle suurelle perheelle :heart:
Huomenna kontrolliultra, joten kirjailen sitten paremmalla ajalla.

-Karcci, Speedy&Gonzales 27+1-

P.S.Jk..... :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Onne valtavasti Tuplat! Hienoa, että sait pojat heti viereen, ja toivottavasti pääsette pin kotiin koko sakki! Nopeaa toipumista sinulle, ja ihania vauvantuoksuisia hetkiä koko perheelle!

Tervetuloa mukaan Aidi!

Salla 34+6
 
Onnea onea paljon Tuplat !! :heart: Ihanalta taas kuulostaa vauvantuoksut, voi kun iteki jaksais odotella rauhassa.. :)

JK:lle voimahaleja, on se vaan uskomatonta, kuin sun pojat on urhoollisia ja eipä vähiten niiden mamma !! :hug: Toivottavasti löydät jostain vertaistukea, sitä varmasti kaipaa..

Aidille minunki puolesta tervetuloa jengiin ! :)

Mulla pitää alkaa passittaa tuo isäntä taas reissunpäälle, joten jatkan juttujen lukemista..yhtä nälkäisenä kuin aina ennenkin !! :) Jaksuja kaikille tulevaan viikkoon, mulla toivottavasti viimeinen työviikko..sitte olis taas äippäpolin vuoro, jos sitä pääsis jo kotio levähteleen.. :)

Bubblis ja muksoset 24+3
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Paljon onnea Tuplat!! :flower: Vauvantuoksuisia päiviä sinne!

Tervetuloa Aidi mukaan!

Täällä on ollut ei-ihan-niin-lepoa-täynnä-oleva-viikonloppu kuin olisi suotavaa. Pitää taas rauhoittua. Koomista kuinka kummallisesti tuo kohtu venyy, tuntuu niinkuin olisin ympäröitynä vauvoilla kun jalkaterää on vähän siellä sun täällä...

Jk, oot huippureipas ja sulla on sinnikkäät ihanat pojat. Vielä tulee aika kun saatte kaikki vain huokaista ja rentoutua!

Murotar 29+6 (tunnin ja vartin päästä tasan 30, jippii!)
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
ONNEA HURJASTI TUPLAT! :heart: Mahtava kuulla että kaikki meni hyvin ja voitte kaikki hienosti.

Tsemppiä TR, pidetään kovasti peukkuja että selviätte nyt ilman Hampurin reissua. Voimia kovasti! :hug:

JK:lle myös voimia, ei olisi nyt teille tarvittu ylimääräisiä vastoinkäymisiä, varmaan stressillä ja kiireellä tosiaan vaikutusta maidontuloon. Toivotaan että tilanne helpottuisi sen osalta. Toisaalta tärkeintä että vauvat kasvaa ja nehän on tosi hyvän kokoisia. :) Toivottavasti vertaistukeakin löytyisi.

Täällä on ollut aika hankala viikko. Toinen jalka jatkoi turpoamistaan niin paljon että siinä epäiltiin olevan veritulppa ja jouduin sen takia sairaalaan tutkimuksiin. Mitään tukoksia ei onneksi kuitenkaan löytynyt, joten se varmaan johtuu A-vauvan asennosta joka painaa pahasti. Nivelet ei kuitenkaan enää juuri taivu mihinkään ja liikkuminen sen mukaista..

Samaan aikaan alkoi ihan hirveä kutina mahan ihossa. Ei siis mitään pientä kuivan ihon kutinaa vaan aivan sietämätöntä kutisemista ja tuntui että on pakko raapia mahan iho melkein irti. Sanoinkin polilla että tätä voisi käyttää jonain keskiaikaisena kidutuskeinona, sen verran hirveä olotila kun mikään ei auttanut kutisemiseen ja raapiminen vain pahensi. Äitiyspolilla epäilivät hepatogestoosia (raskauden ajan maksasairaus) kun maksa-arvot oli koholla. Vauvat kuitenkin voivat hyvin kun ne otettiin käyrille. Sappiarvoja ei heti voitu ottaa kun piti paastota, mutta ne ei lopulta sitten olleetkaan koholla, joten se ei ainakaan tässä vaiheessa vielä ole hepatogestoosia. Vauvat otettiin kuitenkin käyrille sitten vielä toisenakin päivänä ja ultrattiin myös varmuuden vuoksi ja kaikki oli edelleen hyvin ja molemmat olivat kasvaneetkin hyvin (A 2200g ja B 2050g). Syytä kutinaan ei siis tiedetä. Valvoin alkuun kolme yötä putkeen sen kanssa (ja olin ihan zombie). Nyt se on sen verran helpottanut että on voinut nukkua parikin tuntia yössä.. Huomenna uusiin labrakokeisiin, jossa maksa- ja sappiarvot tsekataan uudelleen. Eli taas ollaan paastolla.

Pohjoistuuli, eikös sullakin ollut sitä kutinaa ja sama tilanne että sappiarvot ei kuitenkaan olleet koholla? Äitiyspolilla ei osattu sanoa mistä oireet voi johtua ja miksi toinen maksa-arvo kuitenkin oli koholla. En kyllä toivo kenellekään tuota vaivaa!

Tuntuu että nyt loppua kohti alkaa tulla koko ajan jotain ongelmaa lisää. Seuraava ultra on onneksi jo torstaina ja neuvola huomenna. Sorry kun tuli kauhea vuodatus, mutta jos vaivat jatkuu tätä vauhtia niin tulee hankalat viimeiset viikot. Ultraava lääkäri oli tällä kertaa nyt sitä mieltä, etä synnytyksestä ei ole ollenkaan ajankohtaista vielä edes keskustella kun on vielä niin paljon aikaa jäljellä..(käynnistys siis oletettavasti viikolla 36-37, onhan siihen 36 vkoon vielä monta päivää.. :O).

Parempia olotiloja ja vointeja kaikille, eli voikaa hyvin! :)

t. Elmeriini 35+3


ps ja tervetuloa Aidi myös mukaan! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jk79
Senkus vuodatat Elmeriini myös sen suhteen tä on ihan paras paikka, täällähän jaetaan ilot ja surut ;)

Nyt tää mami lähtee meikkaa, käyttää koiruudet ulkona (tai no ehkä toi isäntä tekee sen) ja sit auton nokka kohti Hyvinkäätä \o/

-Karcci 27+2-
 
Tuplat 2013 Paljon onnea koko perheelle!

Elmeriini Joo, mulla on ollut vaan se maksa-arvo koholla. Sappiarvo on ollut ihan ok. Mähän kävin kontrollissa viime tiistaina labrassa ja maksa-arvo oli noussut 49 -> 70 jotain (raja-arvo on se 45). Mulla se kutina oli jo loppunut kuitenkin aikaisemmin ja ei ees ollut alunperinkään kovin pahana. Mä en tiedä, että miten toi maksa-arvo sit vaan nousee, vaikka oireita ei ees ole? Ekalla kerralla sappiarvo oli 3,1 (eli alle raja-arvon) ja tokalla kerralla kans arvojen puitteissa (en saanut sitä ylös, kun th soitti). Hän sit konsultoi Kätilöopistoa ja ne olivat olleet sitä mieltä, että kun ei ole kutinaa, niin ei tarvii mennä päivystykseen, vaikka maksa-arvo on koholla. Mulla on torstaina äitipolille aika, niin ne varmaan siellä sitä sitten vielä katsoo. Vauvat kuitenkin liikkuu ihan normaalisti.

Tilitys ja avautuminen :) Mun mielestä tää on nimenomaan se oikea foorumi kertoa niistä todellisista tuntemuksista ja fiiliksistä. Ei tän parempaa vertaistukea ole missään. Mä oon aika huono itsekin kommentoimaan toisten juttuja, kun ei niitä saa sit oikein tässä kirjoitusvaiheessa enää selattua. Nyt kun oma olo alkaa olla aika ahdistava, niin en enää mielellään ole ees koneella, kun ei löydy hyvää asentoa. Yritän sit parhaani mukaan kirjoitella kännyllä tai tabletilla.

TR Tsemppiä!

Aidi Tervetuloa mukaan joukkoon! Meillä jäi paikallisen monikkoyhdistyksen valmennukset väliin, kun ei saatu niitä sopimaan aikatauluun ( 3 tapaamiskertaa). Me käytiin vaan tuolla Kättärin valmennuksessa, joka oli siis vaan 1,5 tuntia ja aika perustietoa. Toi Kättärin valmennus oli sellanen, että sinne sai mennä jotenkin tietyillä raskausviikoilla. Noissa monikkoyhdistyksen valmennuksissa ei sellaista taida olla. Noita yhdistyksen järjestämiä taitaa olla n. 3 kk välein vaan täällä päin.

Jk79 Mulla kävi esikoisen kanssa niin, että kun hän söi pelkästään pumpattua maitoa, niin kyllähän se alkoi ennen pitkää hiipua, vaikka pumppasin säännöllisesti. Kai se oli se oma stressitaso ja "pakko" saada pumpattua. Saatoin yöllä joutua pumppaamaan tunninkin seuraavaa satsia. Ei puhettakaan, että sitä pumpattua maitoa olis ollut varastoon asti. Tsemppiä!

Omaa napaa Täällä on periaatteessa ihan ok olo. Maha ahdistaa. Ylempänä oleva puskee aika tukalasti välillä tonne kylkiluihin ja tissien alle. Potkut tuntuu tasaisesti koko navan yläpuolisella mahan alueella. Alempana oleva taas venyttelee ja potkii niin, että tuntuu painetta molemmissa nivusissa. Noi molempien venyttelyt kyllä välillä oikein salpaa hengityksen.

Sormet ja varpaat on aika turvoksissa. Sormien nivelet edelleen kipeät. Mä en jotenkin ees odota, että nää oireet lieventyisivät ennen synnytystä :) TH sanoi, että pitäis juoda 2-3 litraa vettä päivässä. Mä oon aina ollut tosi huono juomaan pelkkää vettä. Nyt sit oon yrittänyt skarpata ton vesipullon kanssa, mutta ei kyllä toiveitakaan päästä yli 2 litran.

Se taitaakin olla nyt niin, että Elmeriini, Salla80 ja mä ollaan seuraavana "synnytysjärjestyksessä". Hui sentään :) Joulukuussa on aika monella muullakin LA. Mihin sairaalaan Elmeriini oot menossa, kun tossa alun listassa sitä ei oo mainittu?

Torstaita täällä kovasti odotellaan, kun on taas ultran aika. Toivon kovasti, että siellä selviäis jo jotain - joko vauvojen asennot vaihtuneet tai sitte sovitaan sektiosta. En tiedä, että tiheneekö ultrausväli jo tässä vaiheessa vai ei. Vaikea välillä yrittää saada aikoja tuonne neuvolaankaan, kun täällä ne sanoo tuolla äitipolilla, että milloin olis suotavaa mennä seuraavan kerran neuvolaan.

Hyvää viikonalkua kaikille sekä jaksamista ja tsemppiä!

Pohjoistuuli 34 + 3
 
  • Tykkää
Reactions: TR ja Jk79

Yhteistyössä