Turvakaukalosta...

Tuosta sairaalsat lapsen luovutuksesta sen verran ettei siellä sitä kaukaloa todellakaan tarvitse olla lasta varten näytillä. Ei ole meillä kertaakaan kukaan kysellyt että milläs lapsen viette,lähinnä pointti on siinä ettei lasta kuskata autossa vanhemman sylissä,ei edes lyhyttä taksimatkaa!! Ja kyllähän toiset pääsee sairaalasta ihan ilman istuimiakin pois,ei ne hoitajat kysele menettekö jalan vai autolla! Haloo!

Se tosiaan miksi myyjät myy mitäkin on ihan myyjän moraalista kiinni. Ei suomessa saa myyntilupaa tuote joka on vaarallinen annettuun käyttötarkoitukseensa! Kauppiaat myy helposti vaikka oikean kätensä jos ostaja saadaan vakuuttuneeksi sen tarpeesta!! Olen itse niin paljon tehnyt töitä kaupallisella puolella että tiedän kyllä miksi kukakin myy mitäkin,eri asia on kuka suostuu mitäkin ostamaan!!
Myynnistä vedetään jatkuvasti pois rattaita ja vaunuja jotka ovat lapsille vaarallisia tavalla tai toisella,joskus pienistäkin syistä, miksi ihmeessä ei ole vedetty pois sitten istuimia jos ne olisivat turvattomia vauvoille?? Kannattaisiko nyt vastaanväittäjien tarkistaa millaisesta tuotteesta on kyse?!? Ihan ystävyydellä! =)

Ja mitä tulee noihin saunakaljoihin niin ainakaan meidän perheessämme ei alkoholia kuluteta,eikä tupakkia poltella,eli ainakaan ihan kaikilla vanhemmilla ei se vauvan tarvikkeissa säästetty raha mene kurkusta alas tai savuna ilmaan! Tosin meillä on kyllä panostettu tuohon turvallisuuteen,tingimme enemmänkin vaatteissa sun muissa jonka voi hankkia vaikka käytettynä... ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 14:14 Turvamies kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 11:43 Äittä77 kirjoitti:
\Valitettavasti sulla on monta väärää uskomusta. Toivottavasti et koskaan joudu lapsesi kanssa kolariin!! Mistähän syystä sairaalasta lähtiessä pitää olla kaukalo mukana? Jos joku menee HTS:n penkin kanssa hakemaan vauvaa sairaalasta, vauva jää sinne kunnes palaa kaukalo kädessään. Mistä syystä Liikenneturva ja kaikki alan ammattailaiset suosittelevat NIMENOMAAN kaukaloa?? Miksi myyjätkin myy halpoja kaukaloita vaikka saisivat enemmän rahaa kalliista istuimista?
Ystävä hyvä, noille on kaikille syy olemassa. Sanoit ettei kaukalossa voi saada samoja ominaisuuksia kuin isossa istuimessa? Alle vuotinen vauva TARVITSEE eri ominaisuuksia kuin yli 13kg painava. Voi kun te ihmiset tietäisitte faktat paremmin. Toivon kuitenkin lapsillenne turvallista matkustamista!!
t: alalla Euroopassa työskennellyt, niin paljon nähnyt.
Sähän muuten voit varmaan kumota sitten noi mun väärät 'uskomuksetkin' kun alan ihminen olet? Saattaisi olla muillekin kiva saada 'faktaa' noista asioista... =)
Lisäksi kaupallisella kokemuksella sanoisin että noissa halvoissa istuimissa tai missä tahansa tuotteissa on yleensä aina parhaimmat kateprosentit,joten siksikin kauppiaat niitä mielellään myy! Uskoisin että net.anttilalle jää enemmän rahaa käteen tuosta heidän istuimestaan kuin esim lastentarvikkeelle hts:stä!?! Kalliimmat tuotteet kasvattavat enemmän liikevaihtoa ja halvemmat sitä tärkeämpää liikevoittoa!! :whistle:

Ja kuten jo aiemminkin sanoin,ei sairaala voi estää ketään viemästä lastaan jos ei ole kaukaloa kädessä! Vai pitääkö sairaalan lähistöllä asuvien ooikeasti laittaa vauva kaukaloon ja kaukalossa vaunuihin jos kävelevät kotiin? ;)
 
juuh. pakko oli vielä surffata noita erilaisia testejä
mielenkiintoinen juttu että aika moni turvakaukalo on saanut vain tyydyttävän arvosanan testeissa mutta isommilla istuimilla suurimmalla on hyvä arvosana.


..

 
ä67

Ihan fysiikan lakien merkitys. Ihmisen tai esineen painohan moninkertaistuu törmäysvoiman ansiosta. Mitä painavampi penkki, sitä suurempi törmäysvoima siihen kohdistuu. MIKÄLI tarpeeksi kova tälli tulisi, tollainen painava penkki voi olla kohtalokas VAUVALLE. Kun taas kaukaloon ei kohdistu yhtä suurta törmäysvoimaa kovassakaan tällissä. Vauvan rinta- ja niskaranka eivät ole valmiita kestämään sitä törmäysvoimaa mikä isompaan penkkiin kohdistuu! Siitä syystä kaukalot ovat järjestään paljon kevyempiä kuin isompien turvaistuimet.
[/quote]

Oma mielipiteeni istuinten painoeroihin on (en tosin ole lukenut mistää joten luultavasti olen väärässä) että, kaukalot on tarkoitettu kannettaviksi joten niiden on oltava kevyempiä kuin istuimet. Silloin kun lapsi oppii kävelemään ei kantoapua enää tarvita, vaan voidaan siirtyä kiinteisiin istuimiin. Kukapa jaksaisi kantaa 15kg lasta kaukalossa?
 
ja mitä kaukalon ja istuimen eroon tulee. useimmat kaukalot on kiinni vain turvavyöllä. eli kolarissa kaukalo lentää kyllä vaudilla ja "heittää vauvan" eli ei niinkään vaimenna sitä törmäystä. kun taas suurin osa turvaistuimista on kiinni myös erilaisin turvajaloin. hihnoin yms. ja törmäyksessä napakampi kiinnitys vaimentaa lapseen kohdituvaa iskua.
 
jenna 83
Vaikka HTS:n istuimeen saa tuon pienentäjän, ei sillä saada yhtä suojaavaa ja tukevaa suojaa lapselle kuin turvakaukalolla.
Se on vähän kuin laittaisi äidin kenkiin lapselle seitsemät villasukat.

Kyllä se ahtaaksi tulee, mutta paha niillä on kävellä. Turvakaukalot on kehitetty käsittääkseni juuri sille lapsen koko- ja painoluokalle sopivaksi. Useimmissa turvakaulakoissakin on aluksi tuo pääntuki, joka suojaa lapsen päätä keikkkumasta. Miten se sitten toimisi isossa istuimessa.

Lisäksi nuo törmäystestit on tehty isommalla nukella. Ne eivät kerro mitään ison istumen toimivuudesta pienellä vauvalla sivutörmäyksessä.

Lisäksi ylempänä joku totesi, että testissä istuimen vyöt tai kiinnitettävyys eivät olisi turvallisuuskysymyksiä. Ne vasta ovatkin.
Jos nuo eivät toimi ei turvallisuudestakaan voi paljon puhua.
 
DIESELmom harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 13:14 jenna 83 kirjoitti:
1 Vaikka HTS:n istuimeen saa tuon pienentäjän, ei sillä saada yhtä suojaavaa ja tukevaa suojaa lapselle kuin turvakaukalolla.
Se on vähän kuin laittaisi äidin kenkiin lapselle seitsemät villasukat.

Kyllä se ahtaaksi tulee, mutta paha niillä on kävellä.

2.Turvakaukalot on kehitetty käsittääkseni juuri sille lapsen koko- ja painoluokalle sopivaksi. Useimmissa turvakaulakoissakin on aluksi tuo pääntuki, joka suojaa lapsen päätä keikkkumasta. Miten se sitten toimisi isossa istuimessa.

3.Lisäksi nuo törmäystestit on tehty isommalla nukella. Ne eivät kerro mitään ison istumen toimivuudesta pienellä vauvalla sivutörmäyksessä.

4.Lisäksi ylempänä joku totesi, että testissä istuimen vyöt tai kiinnitettävyys eivät olisi turvallisuuskysymyksiä. Ne vasta ovatkin.
Jos nuo eivät toimi ei turvallisuudestakaan voi paljon puhua.
1. ootkos katsonut kyseisen penkin ja kaukalon kokoluokitusta. kaukalon yleisin painoraja on 0-15kg ja hts penkin 0-18kg. eli ovat muuten leveysuunnassakin aika saman kokoisia hts vaan on korkeampi jolloin pää ei kasva ulos penkin reunan yli niin pian.. ei tarvi kmitään supistajia kuin vauvalla ettei pää heilu.. kuten myös kaukalossa tarvii. ja kaukalot yleensä käy pieneksi pituus suunnassa ei leveys suunnassa

2.hts penkin turvamerkinnät:
selkä menosuuntaan käytettäväksi 0-18 kg naama menosuuntaan käytettäväksi 9-18kg eli on TUTKITTU TURVALLISEKSI käyttää näin asennettuna näillä painorajoilla, eli eivät saa merkitä 0 kiloisesta alkaen ELLEI ole sillä testattu!!!!

3, törmäystestit on tehty NIILLÄ NUKENPAINOILLA joilla penkki on suositeltu käytettäväksi. eli kun penkissä on alin painoluokka 0- niin on testattu myös sen kokoisella nukella. MUUTEN SITÄ EI OLISI HYVÄKSYTTY KÄYTTÖÖN SILLÄ PAINOLUOKALLA!!!!
siksi osa turvaistuinten ala painoista alkaa tyyliin 8-18kg. koska ei ole suositeltu eikä tarkoitettu käytettäväksi pienenmillä.
4. ja tässä lienee väärinkäsitys.

HTS penkin miinukset ovat tuleet vaikeammasta kiinnityksestä. eli penkin kiinnitys on hankalampaa selkä menosuuntaan kun tarvii laittaa se turvajalka. ja lisähihnat turvavyön lisäksi! kun taas useimmat kaukalot keikkuu pelkän turvavyön avulla kiinni.
eli toki voi olla rasittavaa jos joutuu penkkiä vaihtamaan autosta toiseen kun pitää kaikki turvahihnat ja jalat irroittaa mutta niiden kanssa SE ON TURVALLISEMPI kuin pelkällä vyöllä kiinni oleva penkki, joka tosinn on hgelpompi siirtää autosta toiseen.

'HTS penkin omat turvavyöt. ne 5 pistevyöt ovat samanlaiset kuin kaukaloissa. on vaan aika jäykät käyttää. mistä yksi miinus tulee. mutta tästä jäykkyydestä on se etu ettei lapsi saa ite sitä auki. (siis isompi lapsi,, vauva ei tietty edes osaa) kun esim kaukaloissa turvavyön kiinnityksen jäykkyys voi olla paljon löysempi koska vaubva ei osaa sitä avata.

eli otapas selkoa noista testeistä ennenkuin alat kertouilla juttujasi.
 
DIESELmom harmaana
näistä testeistä olen kysynyt suoraan liikenneturvalta ja tämän vastauksen sain. itsekin voit sinne soittaa ja kysyä jos et usko.

eli tietenkään vauva ei saa laittaa penkkiin jossa suositus paino on alkaen 9kg. mutta jos on painosuositus alkaen 0kg niin silloin se on tutkittu sillä painolla sopivan. muutan ei saa sitä testihyväksyntää, jota ei muuten edes kaikilla istuimilla ole.

 
Haluaisin vielä lisätä tuohon 'Dieselin' hienoon selvitykseen sen noista turvavöistä kaukalo vs. HTS... kaukalossa on useimmiten 3-pistevyöt (kiinni haaroista ja olkapäiltä) kuin taas HTS:ssä on 5-pistevyöt (haarat,lonkat ja olkapäät) eli parempi on siinäkin hommassa,pitää muksun entistä tiukemmin penkissä kiinni.. =)
 
musta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 14:14 Turvamies kirjoitti:
Miksi myyjätkin myy halpoja kaukaloita vaikka saisivat enemmän rahaa kalliista istuimista?
buahahahaaa :LOL:

mitähän semmoista ei myydä jota joku ei ostaisi..

voi mitenkä ne on ennen tullut toimeen ilman tuota vieroitus maitoa. siis tuota joka on tarkoitettu korvikkeen ja tavallisen maidon väliin. 6-12kk vanhoille.. sehän on ihan terveydelle välttämätöntä.. muutenhan lapsen maha menee sekaisin ja saa vaikka mitkä toleranssit jos sitä aletaan korvikkeesta siirtymään tavalliseen maitoon ilman tätä välimaitoa.. kohta varmasti joku tutkimus siitäkin.. valion maksamana tietty.

maailma muuttuu eskoseni.. tulee uusia ja parempia asioita myös turvalaite alalla. ei ne 0-20kg penkit turhaan maksa tuplaten sen mitä tavallinen turvaistuin..
 
musta
ja pakko vielä lisätä,, mää en tarvi mitään turvakaukalo.. vauvasyöttötuoli, kantoväline, sitteri, keinu yhdistelmää. vaan hankin mieluummin turvaistuimeksi suunnitellun turvaistuimen ja sitteriksi sitterin..
 
Hanna-L
Minä en missään nimessä ostaisi minkäänlaista kakkos-sarjan 0-18 tai 9-18 kg istuinta. Paljon fiksumpaa ostaa hyvä kaukalo ja sen jälkeen suoraan sellainen istuin, joka menee 25 kg asti! Ei ole mitään järkeä maksaa ensin pari sataa euroa 0-18kg istuimesta kun sen joutuu vaihtamaan melkein yhtä nopeasti kuin kaukalon, ja taas reilut 200 euroa maksuun että pärjää siihen asti kun lapsi on 25kg.
 
jaah no riippuu kyllä lapsesta.. meillä poju 4v6kk painaa nyt vasta sen 18kg.. ja siirtyi suoraan turvavyö istuimeen jonka käyttöpaino on 36 kiloon asti eli varmasti niin kauan kun sitä tarvii
tyttö 2v6kk painaa11kg.. puoli kiloa vähemmän kuin poju samassa iässä..
kaukalo meillä jäi puolen vuoden iässä kun alkoi pää nousta jo reunan yli. eli paljon pidempi käyttöikä kyllä tuolla 0-18kg penkillä kun kaukalolla..

ja mitähän tarkoitit kakkos sarjan?

 
Hanna-L
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 00:09 DIESELmom kirjoitti:
jaah no riippuu kyllä lapsesta.. meillä poju 4v6kk painaa nyt vasta sen 18kg.. ja siirtyi suoraan turvavyö istuimeen jonka käyttöpaino on 36 kiloon asti eli varmasti niin kauan kun sitä tarvii
tyttö 2v6kk painaa11kg.. puoli kiloa vähemmän kuin poju samassa iässä..
kaukalo meillä jäi puolen vuoden iässä kun alkoi pää nousta jo reunan yli. eli paljon pidempi käyttöikä kyllä tuolla 0-18kg penkillä kun kaukalolla..

ja mitähän tarkoitit kakkos sarjan?
Herranen aika miten kevyet lapset sinulla on!! Omani tuntuu jättiläisiltä ;)
Kakkos-sarjalla tarkoitin niitä luokkia, joihin ne on painorajoitusten mukaan jaettu. Voi olla, että tarkoitin sittenkin ykkös-sarjaa, ne taitaa sittenkin lähteä nollasta eikä ykkösestä.
SUURIN syy miksi en koskaan HTS:ää ottaisi, on kuitenkin se, ettei niiden yhdelläkään mallilla taida olla T-turvahyväksyntää mikä on kaikista oleellisin kun kuljetetaan selkä menosuuntaan.
 
DIESELmom harmaana
juu kevyitä ovat.. pojan ennustepituus 196 ja risat.. tyttö kovaa perässä. isän sukuun tulevat.

no tässäpä sulle sitten istuin joka täyttää kaikki kriteerit
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=263&valikoimaid=6

vauvasta 4v asti. Täyttää sen T_luokituksen selkä menosuuntaan asennettuna ja sitten voi kääntää nenä menosuuntaan kun on tarvis.
toinen linkki
http://liikenneturva.magazine.fi/fi/kysyttya/haku.php?we_objectID=210&pid=678
en löytänyt sitä mitä etsin.. siinä oli sanottu että läheskään kaikkia selkä menosuuntaan olevia istuimia ei ole edes testatu tuota T-hyväksyntää varten. eli se ei ole se autuaaksi tekevä merkintä penkissä..

ja vielä tiedoksi.

meillä oli molemmilla turvakaukalo joka jäi pieneksi tosi pian.. se onneksi tuli aikanaan rattaiden kylkiäisenä Grago.. poistokuosi kun oli. ja tuo meidän istuin oli silloin markkinoiden turvallisin testien mukaan. mutta nyt vaan kuullut niin monelta että kaukalo ei ole enää sen turvallisempi kun turvaistuin vauvalle. vaikka osa kokee kaukalon helpoksi kun siinä voi lasta myös kantaa jne.

 
musta
britax freeway istuin clion törmäystesteissä:

Renault suositteli Clioon selkä menosuuntaan asennettavaa Renault Argonaut -turvaistuinta. Istuin on kuitenkin liian kookas asennettavaksi takaistuimelle etuistuinten ollessa normaaleilla paikoillaan. Testissä käytettiin Renaultin toista suosittelemaa turvaistuinta,

Britax Freewayta. Turvaistuin pysyi hallitusti paikallaan etutörmäyksessä. Ylävartalon riittämättömän suojan vuoksi lapsen pää liikkui kuitenkin hallitsemattomasti eteenpäin. Sivutörmäyksessä turvaistuimen liike oli hallitsematon, istuimen yläosa siirtyi matkustamon keskilinjalle asti ja pää jäi vaille suojaa.

JA TÄMÄKÖ PENKKI ON SAANUT SEN T MERKIN?? tämäkin testi tuolta autoliitto linkistä löytyi


 
DIESELmom harmaana
Vielä vastaan ennen nukkumaan menoa.

eiköhän se ole pääasia että lapsi on istuimessa ja oikein kiinni.
Tuo T-tunnus ei kerro muuta kun että kyseinen penkki täyttää ruotsissa sen tietyn arvon, ja sitä ei ole edes kaikista suomessa myynnissä olevista istuimista tutkittu.
kaiken lisäksi se T-arvo ei sitten enää päde mihinkään istuimeen kun sen siirtää naama menosuuntaan. Eli lapsen olisi hyvä matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin pystyy. se on kuitenkin turvallisinta.

kyllähän noita tutkimuksia on netti pullollaan. ja aika samat istuimet siellä on kärkisijalla. kenellä on joku piste tippunut kun lapsi ei näe penkistä ulos, tai istuimen kangas ei ole niin huoliteltu. mutta eipä taida montaa huonoa penkkiä myynnissä olla jos valitsee noita laadukkaampia. kuten britax tai hts mitkä molemmat ovat saaneet hyviä arvosanoja testeissä.
 
Hanna-L
Mun käsittääkseni kaikki eivät halua antaa istuintaan T-testaukseen, jos omissa testeissä on ilmennyt että se sallii liian suuren törmäysvoiman. Näin oli jonkun HTS:n mallin kanssa jokunen vuosi sitten. Toki on hyvä huomioida, että T-turvahyväksyntä taitaa olla kaikista tiukin turvahyväksyntä. Gracon istuimetkin saivat hyväksynnän ensimmäistä kertaa vasta 2005-mallistoon. Britaxilla ne on olleet vuosia.

Harmi ettei mulle tota Britaxin Freewayta esitelty ostaessa, meillä on tällä hetkellä Britaxin TwoWay Elite, mikä on kyllä ollut äärimmäisen hyvä ja myös sillä on T-turvahyväksyntä.

musta: Luotettavimmat testit ovat PUOLUEETTOMIA, ei minkään auto- tai turvaistuinmerkin valmistajan tekemiä. T-hyväksyntä mittaa törmäysvoimaa, eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä istuin on stabiili missäkin autossa. Nekin ovat merkkikohtaisia eroja, myös autosta, ei pelkästään istuinmallista riippuen.
 
Hanna-L
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 01:32 DIESELmom harmaana kirjoitti:
Vielä vastaan ennen nukkumaan menoa.

eiköhän se ole pääasia että lapsi on istuimessa ja oikein kiinni.
Tuo T-tunnus ei kerro muuta kun että kyseinen penkki täyttää ruotsissa sen tietyn arvon, ja sitä ei ole edes kaikista suomessa myynnissä olevista istuimista tutkittu.
kaiken lisäksi se T-arvo ei sitten enää päde mihinkään istuimeen kun sen siirtää naama menosuuntaan. Eli lapsen olisi hyvä matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin pystyy. se on kuitenkin turvallisinta.

kyllähän noita tutkimuksia on netti pullollaan. ja aika samat istuimet siellä on kärkisijalla. kenellä on joku piste tippunut kun lapsi ei näe penkistä ulos, tai istuimen kangas ei ole niin huoliteltu. mutta eipä taida montaa huonoa penkkiä myynnissä olla jos valitsee noita laadukkaampia. kuten britax tai hts mitkä molemmat ovat saaneet hyviä arvosanoja testeissä.
Erittäin hyviä pointteja. Hyvää yötä täältäkin :)
 
Mitä tulee noihin lasten painoihin,niin keskimäärin varmaankin 3-4v lapsi painaa sen 18kg.

Meillä ainakin 2v3kk poika painaa nyt noin 12-13kg (menisi siis vielä kaukaloon???) ;) ja 11kk tyttö painaa noin 9kg.

ON varmastikin aika harvinaista jos lapsi painaa vuoden iässä sen 15kg tai kaksivuotiaana yli 18kg sillä ainakin nuo mein kakrut menee nätisti keskikäyriläl neuvolassa mittojensa suhteen. Se painon nousu kun tasaantuu sen ensimmäisen vuoden aikana ja jos lapsi painaa vuoden vanhana tuon 12kg niin todennäköisesti painaa saman sitten 2vuotiaanakin kun liikkuminen sun muut lisääntyy... =)

Noista testeistä vielä sen verran että vastahan oli yksi näilläkin sivustoilla mainostettu testi puheenaiheena kun oli tietyn istuinfirman testiradalla suoritettu ja esim britaxin kaukalo asennettu ihan miten sattuu...JOten vain puolueettomia testejä kannattaa katsella sillä silmällä... =)
 
DIESELmom harmaana
joo. lapsien kasvu hidastuu vuoden iän jälkeen.. Mutta meillä tosiaan hoikat lapset. Poika jopa niion hoikka että menee neuvolan - käyrän alapuolella ja ollaan painokontrolleissa jouduttu juoksemaan.

TESTEISTÄ
minusta tuolla autoliiton sivulla on hyvät testit. tässä pieni kopio testistä.. koko teksti löytyy sivuilta.
EuroTest 2003 turvaistuinten testin ovat toteuttaneet eurooppalaiset autojärjestöt ja kuluttajajärjestöt. Suomesta mukana olivat Autoliitto ry. ja Kuluttajavirasto. Testi toteutettiin nyt toisena vuonna peräkkäin.

Kaikkiaan turvaistuinten EuroTest 2003 -testissä oli mukana 52 turvaistuinta. Suomessa myytävät turvaistuimet arvioitiin koko ryhmän tulokseen nähden keskimääräisesti paremmiksi.

Samalta sivulta löytyy myös eri automerkkien testejä.


JA VIELÄ LOPPUKSI

taitaa olla yhtä turvallista jos on
-turvaistuin /kaukalo huippuluokkaa ja testien turvallisin MUTTA auto sitten vanha räppänä tai pieni japsikottero

TAI
-halpa istuin, mutta kuitenkin nuo E standardit täyttävä(käsittääkseni muita ei suomessa saa myydäkään) ja auto sitten kolaritestien mukaan turvallisimmasta päästä.

että ihan pilkun viilaustahan tämä jo on ;)
 

Yhteistyössä