turvonnut varvas!

  • Viestiketjun aloittaja --
  • Ensimmäinen viesti
--
Onko kellään kokemuksia vastaavasta; Mulla turposi nimetön varvas, kuumottaa ja punoittaa. On vähän kipeä jos laittaa kengän jalkaan. Vanhana vaivana onmyös peukalon nivel joka kipeytyy rasituksessa. Nyt on sekin turvonnut (tuntuu että luu olisi kasvanut :eek: )

Peukalon takia on joskus kauan sitten otettu reumakokeita ja tulehdusarvot joista ei selvinnyt mitään.. diagnoosi taisi olla luulosairaus...

Mitäs hittoo tää voi olla??!
 
kippee
Mulla tuli viikonloppuna myös oikean jalan nimetön varvas ihan karseen kipeeksi.
En paljon pystyny kävelemään. Nyt on vähän helpottanut, mutta varvas
on turvonnut ja punainen.
Epäilin kihtiä, vaikka se yleisimmin kuulema tulee isoon varpaaseen.

Mulla on joitakin vuosia sitten otettu kihtikokeet, sekä joku reimako, kun oli jotain
nivelvaivoja: Vaivat selvittyivät kuitenkin sillä, että oli alkamassa vaihdevuodet.
Tää varvas ei kyllä nyt mene sen piikkiin.


 
"riepu"
Mulla on ollut samanlaisia vaivoja jo yli 10 vuotta. Varpaat kipeytyy, punoittaa, turpoaa. Nyt olen huomannut, että homma toistuu aina TALVISIN. Ja aina kovilla pakkasilla. Ulkoilen kyllä joo, mutta varpaani ei koskaan ole päässyt paleltumaan, eli siitä ei nyt ole kyse. Pakkaskeleillä kuitenkin riittää, että olen ulkona vaikka puolisen tuntia, ja varpaat pääsevät hieman VIILENTYMÄÄN. Mulla tuo kylmyys siis toimii laukaisevana tekijänä. Pieni kylmyys varpaille, ja jo on seuraavana päivänä vähintään yksi varvas kipeä ja turvoksissa. Seuraavina päivinä saattaa kipeytyä lisää varpaita. Kipua/turvotusta kestää jopa pari viikkoa, sitten menee itsekseen ohi. Kipu on aina itse nivelessä, ei niinkään punoittavassa ihossa. Sormissa ei ole mitään vaivoja, vaikka ne pääsisivät kylmettymään.

Lääkärissä on tullut käytyä useaan otteeseen, ja kaikki mahdolliset kokeet on toki otettu (reuma-, kihti- jne), mutta mitään ei ole tietenkään löytynyt.
Sittemmin diagnooseiksi on tarjottu puristavia kenkiä, Raynaudin tautia (eli valkosormisuus), luulosairautta jne. Tympii, koska lääkärit eivät voi suoraan sanoa, etteivät tiedä yhtään. Eräskin käski minun katsoa netistä lisää tietoa tuosta Raynaudin taudista. :eek:
Oma diagnoosini on, että joku sidekudoksen tyyppiin liittyvä vaiva tämä taitaa olla, koska mulla on muitakin ihmeellisiä epämääräisiä sidekudoksien (mm. nivelien) vaivoja, jotka eivät ole selitystä saaneet. Mulla on positiivinen HLA-B27, joka altistaa ainakin joillekin reumasairauksille. Mutta reumatekijä mulla oli negatiivinen, onneksi. Vaikka eihän nuokaan tekijät aina sataprosenttisen varmoja taudinaiheuttajia ole.
Ainoa, mikä vaivassa auttaa, on varpaiden pitäminen ehdottoman lämpimänä. Hankin pari vuotta sitten sellaiset neopreenisaappaat ulkotöitä varten (mugg-bootsit). Oli kalliit, mutta ovat kestäneet ja pitäneet varpaat lämpimänä talvellakin. Ostin tarkoituksella 2 numeroa liian isot sappaat, ja saan tungettua kunnolla villasukkaa saappaisiin. Ovat hyvät työkäytössä, mutta jos tarvii kaupungille lähteä tms., niin eipä taida sellaisia naisten kauniita saappaita olla, jotka pitäis varpaat lämpöisinä..
 
koos
Kävin juuri lääkärissä ensimmäistä kertaa tämän jokatalvisen ongelmani kanssa, paleltumahan se kuulemma silti on. Näköjään riittää todella pieni kylmäaltistus siihen että näin käy, nyt on ollut kaksi viikkoa kipeä, turvonnut ja punainen ja mätää on kuulemma sisällä mutta sen verran syvällä ettei kannata puhkoa. Pirulaisia :/
 

Yhteistyössä