Tuulimuna?

Voisitteko tämän kokeneet kertoa, miten teillä huomattiin tuulimuna, millä rv:llä, vuotiko itsestään pois vai pitikö tehdä kaavinta/lääkkeellinen tyhjennyt? Oliko raskausoireet normaalit? Ja kertokaa muutenkin tästä kokemuksia.

Oma tilanne: Oon tällä hetkellä (ainakin pitäis olla) rv6+4. Vähän alle viikko sitten vuosin hieman verta (en tiedä liittyykö pieni vuoto tähän mahdolliseen tuulimunaan ollenkaan). Kävin lääkärintarkistuksessa, kohdunsuu oli kiinni. Pientä, ja välillä suurempaakin, menkkakipuilua lähes joka päivä. Halusin tietää, onko tuolla mitään ja onko oikeassa paikassa. No eilen sitten pääsin ultraan. Raskaus oli kohdunsisäinen, mutta siellä oli ainoastaan raskausrakkula (ruskuaispussi), ja mitta oli 11,9 mm, kun näillä viikoilla olis pitänyt olla 22 mm. Ja olen melkein varma, ettei tää raskaus oo alannut myöhemmin, vaan oikeastikkin kuuluisin olla nyt rv7. Eli selvä tuulimuna??

:snotty:
 
:hug: Heippa mmiilia minäkin ajattelin siirtyä tälle puolelle.
Vuotoa ei ole enään tullut,mutta se epämääräinen raskausrakkula joka uä:ssä näkyi ilman sikiötä sai minut pelkäämään tuulimunan mahdollisuutta.

Menetkö milloin uudestaan ultraan? Mulla on 3.5 ultra naistentautien polilla,lapsettomuus puolella. Ei ole enään samanlaista fiilistä kuin aikaisemmin nyt kun lääkäri arveli raskauteni olevan muuta kuin normaali.

Voimia sulle mmiilia,olet ajatuksissani =)
 
Jaana76 :hug: Voi että, toivotaan nyt kovasti, että me molemmat selvittäis vain säikähdyksellä ja masuissamme alkaisikin syke näkymään ja pikkunen kasvais normaalisti!

Mutta siltikin, itselläkin on olo muuttunut, en enää osaa yhtään iloita ja ajatella että olisin raskaana :/ Haluaisi vaan nopeaa saada selvyyden, että tietäis missä oikein mennään. Vuotoakaan ei oo tullut yhtään enää.. Se oli vain sillon viikko sitten se pari päivää. Mutta takaraivossa koputtelee koko ajan se mitä ultrassa näkyi, tai pikemminkin mitä siellä ei näkynyt :'( Odotellaan vaan.. Mä en tiedä vielä yhtään, koska pääsen uudelleen ultrattavaksi. Noin viikon-parin päästä soittelen uutta aikaa, tuskin jaksan kahta viikkoa odotella kuiteskaa.

Hyvä että sulla on se ultra aika pian, saat sitten selvyyden :)

Voi hyvin ja tsemppiä siihen ultraan! :hug: Tuuthan kertoilemaan kuulumisia?
 
onko tuulimunassa samat raskausoireet kun ns normaalisti??
mulla kans sama homma kävin ultrassa 5+4 mut näky vain paksuutunut limakalvo ja siellä sisällä piste.
Kaikki oireet mulla kyllä löytyy..
uuteen ultraan vielä 2 viikkoo aikaa nyt menossa6+5.
ja onko niin että tuulimunassa se raskaus hormonin määrä ei nouse samalla tavalla kuin norm raskaudessa?
Kamalaa tää epätietoisuus.

Mutta toivotaan parasta
 
vieras: Kyllä tuulimunassa on usein ihan tavalliset raskausoireet. Ja siitä hormonin määrästä en ole ihan satavarma, mutta tietääkseni se voi olla ihan normaalitasolla (?). Mutta monelta oon kyllä lukenut, jotka ovat tuulimunan kokeneet, et hcg ei oo kovin korkeelle noussut. Tsemppiä sulle uuteen ultraan ja toivotaan, että pikkuinen löytyisi sykkeen kera sieltä sillon! :hug:
 
Mulla alkoi mmiilia juuri äsken menkat ja verta tulee paljon. :'(

Ei auta kun yrittää uudestaan niin kauan kun alkaa onnistamaan. :)
Toivon nyt sulle jarrusukkia sinne masuun ja et kaikki on siellä sinun massussa hyvin kun menet ultraan. :hug:


Silleen hyvä et meni kesken näin alussa,kun lukenut noita viestejä joissa lapsi kuollut vatsaan tai synnytyksessä. Se se vasta koettelemus on verraten näin alkuun,kun lasta ei ole viellä ehtinyt mitenkään tuntea.

Tämä on minun toinen keskenmeno ja jälleen kerran viikoilla 6 kohti seitsemättä. :(

Kyllä se vaavi viellä sieltä tulee kun aika on..Harmittaa mutta en ole kuitenkaan syvästi järkyttynyt.Tämähän on aina odotettavissa oleva tosiasia alkuraskaudessa,et keskenkin voi mennä.


Tottahan sitä 9 vuoden yrittämisen jälkeen toivoi onnistuvansa viimeinkin,mutta pettymyksiinkin olen ehtinyt jo "tottua",joten ehkä parempi tuuri ensi kerralla.

Tulethan mmiilia sitten kertomaan ultrastasi? Halaan sua oikeen kovasti ja pidän peukut ja pottuvarpaat pystyssä sinulle ja masu asukkaallesi =) :flower:

Nyt kömmin petiin huilimaan,kun masuun kivistää aika kovasti.Otin särkylääketä jotta ei ihan sietämättömäksi yltyisi kivut.

Nyt kauniita unia mmiilia!
 
Voi Jaana :'( tuli ihan itku sun puolesta :hug: Tosi ikävä juttu, että noin piti mennä käymään! Toivottelen sulle nyt rutkasti voimia ja jaksamisia tulevaan :hug:

Mä muistan sua iltarukouksessa tänään :)

Yritä nyt huilia paljon ja itke kun siltä tuntuu. Ja tule kertoon kuulumisia kun jaksat ja kun haluat. Mäkin tuun sitten kertomaan, kun tiedän jotakin lisää.

Kauniita unia sullekkin Jaana kaikesta huolimatta :)
 
Tuulimunan kokeneet tulin toivottamaan onnea ja uskoa huomiseen, kyllä se nyytti vielä teilllekin suodaan. kokemusta on.... toista lasta en meinannut saada neljä tuulimunaa peräkkäin vuoden sisällä ja vasta sit onnistui. Ja nyt oma mussukkani on 1v4kk. :heart:
 
:mmiilia kiitoksia voimahaleista! Kyllä tämä tästä viellä joku päivä iloksikin muuttuu.Elä rasita itseäsi murheilla ystäväiseni,sinulla on siellä pieni papunen jonka äiti ei saa kokea kovia järkytyksiä,jotta kaikki menee hyvin. Minä ihan varmasti selviän ja kestän tämän.Olen monessa leimessä keitetty.

Nyt panostan parisuhteeseemme mieheni kanssa ja tulevaan kesään.Koitellaan tulla uudelleen raskaaksi,vaikka meille on IVF:ää tiedossa varmaan jo syksyllä,mikäli ei pistoshoidoilla onnistusta.

Kidetär,muistinkohan niccisi oikein? :heart: Niin,olen kanssasi samaa mieltä. Ja periksi ei anneta!

kaikille iso repullinen voimia ja haleja!

:heart: :heart: :heart: :heart:
 
Harmitonta tuhrua voi tulla ihan normaali raskaudessakin siinä paikkeilla,kun sun menkat olisivat pitäneet muutoin alkaa.

joten ei ole mitenkään selvä merkki tuulimunasta.Tuulimuna raskaudet selviävät ultrassa,kun sikiöpussista ei löydykkään asukasta.

Toivotaan,että sulla janna kaikki ihan ok ja normaali raskaus etenemässä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.04.2007 klo 09:07 janna kirjoitti:
kyselisin teiltä onko mitään tietoa voisiko olla tuulimuna,viime menkoista nyt viitisen viikkoa ja aika pahat raskausoireet mutta nyt eilen kun kävin vessassa oli pissa siis ihan kirkasta mutta pyyhkiessä jää paperiin epämääräistä rusehtavaa tuhrua ja olen nyt ihan paniikissa voisiko olla tuulimuna kenties?
Mulla tuli veristä vuotoa johtuen osittaisesta eteisistukasta.
 
Minulla todettiin tuulimuna (tai keskeytynyt keskenmeno)viime viikolla. Kaavinta oli torstaina. Ultrassa nähtiin paljon lapsivettä, suurentunut kohtu ja sikiökaikukin löytyi mutta sykettä ei nähty. Tuulimunaksi gynekologi sanoi. Oireet oli ihan normaalit, pahoinvointi oli voimakasta,rinnat arat ja suurentuneet. Ja pissahätä aina. Aloin aavistella ettei kaikki ole kunnossa kun normaalissa kätilön tekemässä ultrassa näkynyt sykettä. Tuli lähete gynekologille kahden viikon päähän ja siinä nähtiin ettei sikiö ollut kasvanut ja sykettä ei edelleenkään. Aavistuksia lisäsi vielä puuttuva painon tunne. Ekassa kesken menneessä raskaudessa oli voimakas painon tunne alavatsalla ja nyt se hävisi vähän ennen ekaa ultraa.

Voimia kaikille keskenmenon kokeneille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mmiilia:
Voisitteko tämän kokeneet kertoa, miten teillä huomattiin tuulimuna, millä rv:llä, vuotiko itsestään pois vai pitikö tehdä kaavinta/lääkkeellinen tyhjennyt? Oliko raskausoireet normaalit? Ja kertokaa muutenkin tästä kokemuksia.

Oma tilanne: Oon tällä hetkellä (ainakin pitäis olla) rv6+4. Vähän alle viikko sitten vuosin hieman verta (en tiedä liittyykö pieni vuoto tähän mahdolliseen tuulimunaan ollenkaan). Kävin lääkärintarkistuksessa, kohdunsuu oli kiinni. Pientä, ja välillä suurempaakin, menkkakipuilua lähes joka päivä. Halusin tietää, onko tuolla mitään ja onko oikeassa paikassa. No eilen sitten pääsin ultraan. Raskaus oli kohdunsisäinen, mutta siellä oli ainoastaan raskausrakkula (ruskuaispussi), ja mitta oli 11,9 mm, kun näillä viikoilla olis pitänyt olla 22 mm. Ja olen melkein varma, ettei tää raskaus oo alannut myöhemmin, vaan oikeastikkin kuuluisin olla nyt rv7. Eli selvä tuulimuna??

:snotty:

Miten sulla kävi?
Mulla on kanssa jonkinlainen epäily tuulimunasta, kun ultrassa olin rv6+2 eikä mullakaan oltu varmoja onko siellä pussissa ketään...
 
Mulla oli tm 03/08. Ei tullut itsestään pois, kaavittiin 9+4. Oireita oli alkuun, loppua kohti väheni, mutta sitkeimmät säilyi vielä pitkälle kaavinnan jälkeenkin. Menkat tuli normaalisti sit kuitenkin, kun kaavinnasta oli 28 päivää.

Ultrassa oli sikiöpussi, ruskuaispussi ja parin millin sikiökaiku (sekä jotain kalvoja). Eka ultraus 6+3, toka varmistava 8+4 ja kaavinta viikkoa myöhemmin. Kohdunsuu oli loppuun asti tiukasti kiinni. Alavatsakipuja oli jonkin verran koko raskauden ajan, muttei "normaalia" enempää. 5+ ja 6+ viikkojen alussa oli minimaalista pientä ruskeaa tuhruttelua, mutta se olikin sitten ainoa merkki siitä, ettei kaikki ollut kunnossa. ...ja edes vuodoksi tota ei voi laskea, siis tosi pientä ja vain osan päivästä parin päivän ajan kummankin noiden viikkojen alussa.

Suosittelen kaavintaa, jos oma kroppa ei käynnistä keskenmenoa. Mulla oli sitkeessä kaavittunakin eikä cytoteceillä ainakaan esilääkityksenä ollut mitään tehoa.
 
Minä voin taas suositella lääkkeellistä tyhjennystä. Rv 9 minulla todettiin keskeytynyt keskenmeno. Mitään vuotoja eikä kipuja ollut. Raskausoireet olivat ihan normaalit. Varhaisraskauden ultrassa ei vaan löytynyt sitä mitä olisi pitänyt. Viikon odottelin ja asia vielä varmistettiin ultralla. Minulla ei ollut tuulimunaraskaus vaan sikiön kehitys oli lakannut 5+. Sain sairaalassa ensimmäisen lääkkeen joka toisilla aiheuttaa jo kovaa vuotoa. Minulla ei alkanut vuotoa. Yhden välipäivän jälkeen laitoin 3 x 2 tablettia emättimeen. Sain särkylääkkeitä joita otin kahtena päivänä. Kovia kipuja minulla ei ollut. Noin kolme tuntia ensimmäisistä tableteista kohtu tyhjeni vessassa. Kahtena päivänä vuoto oli aika kovaa sitten se rauhoittui. Vuotoa kesti viikon ja kaksi viikkoa tyhjennyksestä oli ultra jossa selvisi, että kohtu oli tyhjentynyt. Muutama pieni verihyytymä oli vielä jäljellä ja ne tulivat tutkimuksen jälkeen pois.
Minulla keskenmeno ei ollut käynnistynyt ja silti lääkkeellinen keskeytys onnistui. Kaavinta minulle on tehty kaksi kertaa. Silloin en uskaltanut lääkkeellistä edes ajatella ja kaavinnat menikin ihan hyvin. Puolen vuoden jälkeen molemmista keskenmenoista olinkin uudelleen raskaana. Ne raskaudet päättyivätkin sitten onnellisesti.
Tuntuu kuitenkin, että tämä lääkkeellinen oli itselle helpompi tapa, jos nyt mikään voi olla helppo. Rankkoja nämä keskenmenot ovat olleet.
 
AAM
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mulla oli tm 03/08. Ei tullut itsestään pois, kaavittiin 9+4. Oireita oli alkuun, loppua kohti väheni, mutta sitkeimmät säilyi vielä pitkälle kaavinnan jälkeenkin. Menkat tuli normaalisti sit kuitenkin, kun kaavinnasta oli 28 päivää.

Ultrassa oli sikiöpussi, ruskuaispussi ja parin millin sikiökaiku (sekä jotain kalvoja). Eka ultraus 6+3, toka varmistava 8+4 ja kaavinta viikkoa myöhemmin. Kohdunsuu oli loppuun asti tiukasti kiinni. Alavatsakipuja oli jonkin verran koko raskauden ajan, muttei "normaalia" enempää. 5+ ja 6+ viikkojen alussa oli minimaalista pientä ruskeaa tuhruttelua, mutta se olikin sitten ainoa merkki siitä, ettei kaikki ollut kunnossa. ...ja edes vuodoksi tota ei voi laskea, siis tosi pientä ja vain osan päivästä parin päivän ajan kummankin noiden viikkojen alussa
6+3 viikolla (oli kehitys ruskuaispussi ja pikkainen) mulla tuli itsestään ulos kaikkinensa ja, oli ensin tuhrutellut ruskeahkoa vuotoa pari päivää, sit muuttui kirkkaaks vereks ja siinä vaiheessa sit lähti toivo, pienine alkuineen.. muistin ekasta raskaudestakin sen ruskea tuhru ei välttis mtn mutta jos on kirkasta verta ni sit o jo paljon pahempi juttu näin alussa... (ei tietty kaikilla, mut useimmilla).

Käytiin samana aamuna ultrassa ja ei saanut näkymään sydänääniä ja gyne ei sit siinä paljon toivoa antanut, no samana iltana (pe) tuli tosiaan pois. ma jorvissa kävin tarkistuksella ja sanoivat ettei tarvitse kaavintaa et siisti on. Menkat siitä parein viikon päästä normisti (kesti jopa 5 päivää ennätys sinänsä mulle :) ennen oli vain tops 3 pvää)...

Nyt uutta yritystä kehissa mutta takaraivssa silti istuu tiukkaa tuo tm/km että ei kyllä samaa iloa tässä odotuksen "odotuksessa" ole... kylmä rinki. Sit joskus voi huoahtaa kun on sen 12 viikon ohi...ehkä aikanaan :)

 
Kärppänä heinälatoon:
Suosittelen kaavintaa, jos oma kroppa ei käynnistä keskenmenoa. Mulla oli sitkeessä kaavittunakin eikä cytoteceillä ainakaan esilääkityksenä ollut mitään tehoa.

Mä taas en ole samaa mieltä. Mulla on kaksi keskeynyttä km:a takana ja kummallakin kerralla kohdusu oli viimeiseen asti täysin suljettu ja vuoto olematonta tuhruilua. Silti kummassakin tapauksessa kohtu alkoi tyhjentymään pelkän Mifegynen (esilääkitys)ansiosta. Jouduin kuitenkin vielä ottamaan Cytotecit varmuudeksi päälle. Lääkkeelinen tyhjennys on kohdulle kaikista hellävaraisin ja pääasiassa se onnistuu melkein kaikilla. Itse olen lääkkeellisen tyhjennyksen puolella ihan viimeiseen asti, minua kun ei sairaalassa olo kiinnosta yhtään ja lääkeelliset olen hoitanut kotona kaksin mieheni kanssa.

Minä kyllä suosittelen ehdottomasti kokeilemaan ensin sen lääkkeellisen ja vasta sitten kaavintaan jos se ei jostain syystä onnistu. Varsinkin silloin kun raskaus on ihan alussa.

Itse olen taas kerran raskaana ja pelko perseessä täällä odottelen mitä tapahtuu. Kerran jo tuli hieman punaista yhtenäpäivänä...

Terveisin Leinikki rv 6+0
 
No niin, mulla taas yksi ultra takana ja vielä viikon päästä olisi yksi ja viimeinen jos ei kehitystä tapahdu. Nyt oli sen verran uutta että ruskuaispussi oli tullut ja pienenpieni alkio, muttei sykettä löytynyt. Lääkäri sanoi että seuraavaksi olis sitten se keskeytyslääkitys jos ei oo tullu sykettä.
 
Minulla päättyi juuri ensimmäinen raskauteni tuulimuna raskautena. Pari päivää sitte otin Cytotecin ja sitä edellisenä päivänä, jolloin oli ensi ultra ja jossa keskytynyt raskaus huomattiin otin esilääkkeenä heti lähes saman tien Mifegynen. Verenvuoto alkoi lievänä heti seuraavan päivänä Mifegynen ottamisen jälkeen, mutta ei riittävästi, joten menin kolmantena päivänä sairaalaan ottamaan Cytotecia jota minulle annettiin kolme annosta - kaksi sairaalassa ja yksi kotona. Varsinainen tyhjentyminen tapahtui vasta illalla kotona jolloin tunsin alavatsassa suurta painetta (jota eryhdyin luulemaan ulostamis tarpeeksi) näin kohtuni tyhjeni "lotinalla" vessanpyttyyn. Täydellinen tyhjeneminen tapahtui kolmessa eri osassa ja onnneksi kaikki suurin tavara meni ponnistusten saattelemana suoraan pyttyyn. Sairaalasta otin mukaan valtavia vaippoja joita siellä oli tarjolla ja ne olivatkin seuraavana yönä todella tarpeellisia.
Ultrassa kun tuulimuna todettiin, en jotenkin ollut yllättynyt, sillä vaikkei minulla ollut ollut aikasempaa vertailukelpoista kokemusta raskaudesta, jollain tavalla tunsin että kaikki ei ole ihan kunnossa. Lähes koko "raskauden" ajan minulla oli kuukautiskipuja muistuttavia alavatsakipuja ja välillä tunsin epämiellyttävää vihlontaa toisella puolella alavatsaa. Lisäksi ihan ensimmäisen viikon aikana jolloin tajusin olevani raskaana minulta tuli tuota rusehtavaa tuhrua, mutta ihan vähän. Lisäksi äärimmäisen herkkänä ihmisenä ihmettelin ettei minulla ollut sen suurempia pahoinvointeja pientä ellotusta lukuunottamatta, joka lähti napostelemalla esim. hedelmiä. Pahoinvoinnin voimaakkuus on ilmeisesti verrattavissa raskaushormoonin määrään kehossa eli mitä enemmän oksettaa sitä voimakkaampi hormoonitaso. Sekin aiheutti aavistuksia siitä että jokin saattaa olla vialla.
Nyt kuitenkin kokemus on jo takana päin jälkivuotoa lukuunottamatta ja olen oikein kiitollinen sairaalan hoitajajalle, joka teki kokemuksesta huomattavasti helpomman. Lisäksi mieheni oli korvaamattomana tukena ja vaikkemme vauvaa saaneetkaan, niin kokemuss lähensi meitä entisestään. Ja jos joudutte kokemaan saman - mitä en tietenkään kellekkään toivo - niin ottakaa kipulääkettä niin paljon kuin tarjotaan, sillä sitä tarvitaan ja varatkaa todellakin kunnon vaippoja sillä always ultrat on pahimmassa vaiheessa ihan yhtä tyhjän kanssa. Tsemppiä kaikille ja vauvaonnea tuleviin raskauksiin. Pitäkää huolta itsestänne <3
 

Yhteistyössä