TYHMIÄ kysymyksiä ruuan - lihan - pakastamisesta..

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
eli kun olen ihan noviisi tässä pakastelussa.. niin siis meen kauppaan ja valkkaan sieltä esim. jauhelihaa ja heitän sen sitten paketissaan pakkaseen odottelemaan koska käytän sen. ja sitten kun tarvin, esim viikon päästä, niin sulkatan vaan ja käyttö kuten " tuoreena" ? Niinkö ? Mites onko sillä väliä että ostaako ale-lihoja - säilyykö ne huonommin ? Ja mite kauan lihat säilyy pakkasessa ? Mitä lihaa ei kannata pakastaa ?
 
Kyllä kaiken lihan voi pakastaa, juurikin noin teet miten olet sen kuvaillut. Ostat lihan laitat pakkaseen, jos ostat kokolihaa voit vaikka pistää pihveiksi ennen pakastusta... Sulamaan kannattaa ottaa vuorokautta ennen käyttöä ja sulattaa jääkaapissa ihan rauhassa näin ei kärsi maku eikä lihan rakenne.
Eikä ole väliä Ale-lihoilla, nehän myydään parasta ennen päivänä, jolloin ovat vielä käytettävissä. Kannattaa vaan laittaa suoraan kaikki pakastukseen meinatut lihat pakkaseen eikä säilyttää ensin jääkaapissa päivää paria.

tässä hiukan säilyvyys aikoja :


Elintarvikkeiden pakastusaikoja

Etusivu : Ruoan säilöntä, Ruokakoulu -

Kauanko ruoka säilyy pakastimessa kun pakastimen lämpötila on -18 astetta C tai alempi.

2-3 kk
makkarat, äyriäiset, mausteiset valmisateriat, leipä ja leipäjuuri

3-4 kk
jauheliha, sisäelimet, kinkku, pekoniviipaleet, rasvaiset kalat, suolainen voi, pehmeät juustot, jäätelö sekä rasvaton ja kevytmaito

4-6 kk
naudan-, lampaan-, sian- ja vasikanliha. Ankan, hanhen ja jäniksen liha. Hedelmämehut, kovat juustot, kakut.

6-8 kk
vähärasvaiset kalat, sienet, tomaatti, vihannessekoitukset, kerma, suolaton voi

8-10 kk
marjat, useimmat hedelmät

10-12 kk
useimmat vihannekset, marjat, broilerin ja kanan liha, kalkkuna, riista.
 
Jonkin verran kaupoissa myydään myös pakastettuna säilytettyä lihaa. Se on sulanut siellä kaupan tiskillä, ja sitä ei voi enää uudestaan pakastaa. Tästä on kyllä aina maininta lihan yhteydessä. Esim. Cittarin mainoksessa oli muutama päivä sitten maustamatonta grillikylkeä tarjouksessa, jossa oli maininta, säilytetty pakasteena. Possun ulkofileissä on monesti maininta tuore ulkofile, joka tarkoittaa sitä, että ei ole pakastettu aikaisemmin.

Jauhelihat kyllä voi aina pakastaa, niitä ei myydä "sulatettuina".
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Jauhelihan kanssa kannattaa olla tarkkana, koska niissä paketeissa voi olla lihaa, joka on jo kerran pakastettu. Sitä ei saa pakastaa uudestaan.

Itse sulatan jauhelihan aina mikrossa.
ok. mistäs sitten tiedän mikä on pakastettu ja mikä ei aiemmin ? lukeeko se jossain siinä paketissa ? Mä olen käsittänyt, että vain pieni osa siitä j-lihasta on mahdollisesti pakastettu aiemmin ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Jonkin verran kaupoissa myydään myös pakastettuna säilytettyä lihaa. Se on sulanut siellä kaupan tiskillä, ja sitä ei voi enää uudestaan pakastaa. Tästä on kyllä aina maininta lihan yhteydessä. Esim. Cittarin mainoksessa oli muutama päivä sitten maustamatonta grillikylkeä tarjouksessa, jossa oli maininta, säilytetty pakasteena. Possun ulkofileissä on monesti maininta tuore ulkofile, joka tarkoittaa sitä, että ei ole pakastettu aikaisemmin.

Jauhelihat kyllä voi aina pakastaa, niitä ei myydä "sulatettuina".
Myydään kyllä, ne on pakastettu jo siellä tehtaassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Jauhelihan kanssa kannattaa olla tarkkana, koska niissä paketeissa voi olla lihaa, joka on jo kerran pakastettu. Sitä ei saa pakastaa uudestaan.

Itse sulatan jauhelihan aina mikrossa.
ok. mistäs sitten tiedän mikä on pakastettu ja mikä ei aiemmin ? lukeeko se jossain siinä paketissa ? Mä olen käsittänyt, että vain pieni osa siitä j-lihasta on mahdollisesti pakastettu aiemmin ?
Niissä joskus lukee että saattaa sisältää pakastettua lihaa, ei voi oikein olla varma onko lihaa pakastettu vai ei. Yhdellä merkillä oli lihaa, joka on takuuvarmasti pakastamatonta, en muista enää mitä se oli ("HK:n Aito jauheliha" tms.).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Jonkin verran kaupoissa myydään myös pakastettuna säilytettyä lihaa. Se on sulanut siellä kaupan tiskillä, ja sitä ei voi enää uudestaan pakastaa. Tästä on kyllä aina maininta lihan yhteydessä. Esim. Cittarin mainoksessa oli muutama päivä sitten maustamatonta grillikylkeä tarjouksessa, jossa oli maininta, säilytetty pakasteena. Possun ulkofileissä on monesti maininta tuore ulkofile, joka tarkoittaa sitä, että ei ole pakastettu aikaisemmin.

Jauhelihat kyllä voi aina pakastaa, niitä ei myydä "sulatettuina".
Myydään kyllä, ne on pakastettu jo siellä tehtaassa.
Silloin siitä pitää pakkauksessa ilmoittaa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Silloin siitä pitää pakkauksessa ilmoittaa.
Niin pitää, mutta se on tosi pienellä. Itse en edes huomannut koko juttua ennen kuin lehdestä luin.
se mahdollinen pakstetun lihan osuus siinä paketissa on senverran pieni, että siitä ei ole mitään estettä pakastamiseen. Ja tosiaan, on nykyään jo ihan aikast harvinaista, että käytetään pakastelihaa sekoitettuna tuoreen kanssa. Joten huoletta voi j-lihat pakastella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Silloin siitä pitää pakkauksessa ilmoittaa.
Niin pitää, mutta se on tosi pienellä. Itse en edes huomannut koko juttua ennen kuin lehdestä luin.
se mahdollinen pakstetun lihan osuus siinä paketissa on senverran pieni, että siitä ei ole mitään estettä pakastamiseen. Ja tosiaan, on nykyään jo ihan aikast harvinaista, että käytetään pakastelihaa sekoitettuna tuoreen kanssa. Joten huoletta voi j-lihat pakastella.
No, minä en uskalla, koska valmistajakin sen kieltää.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Silloin siitä pitää pakkauksessa ilmoittaa.
ei pidä, mitään merkintää ei velvoiteta siitä laittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se mahdollinen pakstetun lihan osuus siinä paketissa on senverran pieni, että siitä ei ole mitään estettä pakastamiseen. Ja tosiaan, on nykyään jo ihan aikast harvinaista, että käytetään pakastelihaa sekoitettuna tuoreen kanssa. Joten huoletta voi j-lihat pakastella.
joissakin lihoissa jopa 25% on sitä kertaalleen pakastettua ja sulatettua, eli ei tosiaan mikään pieni määrä.

helppohan se on sitäpaitsi heti ostaessa paistaa ja pakastaa sellaisena, jos on tarvis.
 
määää
Juu, pakastettuna olleesta voi kypsennyksen jälkeen pakastaa. Ja se liha on saattanut olla pakastettua:

Pitääkö marinoidusta raakalihavalmisteesta ilmoittaa
onko sen raaka-aine ollut pakastettua?
• VASTAUS: Ei. Valmisteista ei tarvitse ilmoittaa raakaaineen
pakastamisesta ja raakalihavalmiste on valmiste
• POIKKEUS ON 1.4. 2010 pakastettua siipikarjanlihaa ei
saa myydä tuoreena eikä käyttää
raakalihavalmisteisiinkaan
http://www.maaseutu.fi/attachments/newfolder_25/632WycEam/Pakkausmerkinnat_liha_SM.pdf

Myös jauhelihan sekaan sekoitetaan pakastettua lihaa eikä sitä tarvitse mainita pakkauksessa.
 

Yhteistyössä