Työhönkypsynyt...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Jos irtisanoutuu itse työtään ilman pätevää syytä, työttömyysturvaan tulee karenssi. Ilmeisesti maksimissaan 90 vuorokautta. Mutta saako sitten ihan normaalia ansiosidonnaista ja eihän vuorokaudetkaan kulu?

Ittellä on semmonen tilanne, että vuosikausia säästänyt ja sijoittanut eläkepäiviä varten, mutta nyt alkaa töissä nyppimään ihan tarpeeksi. Laskeskelin, että voisin jo tässä iässä 52-vuotiaana jäädä työttömyyden kautta eläkkeelle. Mutta tietty olis bonusta kun sais vielä pari vuotta ansiosidonnaisia.

Miten on, enhän oikeastaan menetä mitään vaikka irtisanoutuisin itse?
 
Työhönkypsynyt
Ei se nyt ole niin vaikeaa ole järjestää itselleen potkuja
Ei mutta kunniantunto tai joku muu estää sen. En vaan ole valmis mokaamaan tarkoituksella tms. Sitäpaitti mitä väliä kun saman rahan saa kumminkin, vähän myöhemmin vaan.

En oo aikeissa enää koskaan menemään töihin. Kenties verotuksellisista syistä yritän jaksaa ensi kesään... eli siksi että kun tienaa vaan puolet vuodesta, saa paljon enemmän suhteessa käteen.
 
vierailija
Ilman muuta sun pitäisi voida irtisanoutua ilman pätevää syytä. Mä kyllä ostan sulle leipää, maitoa ja maksan sun asumisesi. Tottakai. Sehän on vain reilua.

Sähkö tulee töpselistä ja raha seinästä!
Juuri näin! Yhteiskunnan kassa on pohjaton, sieltä vaan fyrkkaa lapioimaan itselle jos työ ei maistu!

Minähän toki teen töitä siksi, että kaikki laiskat paskiaiset ja työnvieroksujat voisivat öllötellä kotona! Koska minähän ehdottomasti haluan ja rakastan nousta joka saatanan arkiaamu tekemään töitä osakkeenomistajien hyväksi maksaakseni veroja jotta joku palstaämmä tai -äijä voi välttyä työnteolta. Totta kai!

Toivon ja rukoilen hartaasti kaikilta jumalilta ärhäkkää persesyöpää joka ikiselle tällä palstalla pyörivälle työnvieroksujalle.
 
Jos irtisanoutuu itse työtään ilman pätevää syytä, työttömyysturvaan tulee karenssi. Ilmeisesti maksimissaan 90 vuorokautta. Mutta saako sitten ihan normaalia ansiosidonnaista ja eihän vuorokaudetkaan kulu?

Ittellä on semmonen tilanne, että vuosikausia säästänyt ja sijoittanut eläkepäiviä varten, mutta nyt alkaa töissä nyppimään ihan tarpeeksi. Laskeskelin, että voisin jo tässä iässä 52-vuotiaana jäädä työttömyyden kautta eläkkeelle. Mutta tietty olis bonusta kun sais vielä pari vuotta ansiosidonnaisia.

Miten on, enhän oikeastaan menetä mitään vaikka irtisanoutuisin itse?
Menetät vastuunsa tuntevien kansalaisten kunnioituksen ja (onneksi) paljon eläkkeen tasossa. Tämä pulkka ei tosiaankaan kulje, jos kaikki päättävät siirtyä pulkkaan istumaan ja odottelemaan, että joku muu vetää.
 
Työhönkypsynyt
Aika lyhyen ajan mä saisin niitä tukia, 30 vuotta tässä on töitä tehty säästelisäästi eläen. Rahaa on sijoitettu ja se on kasvanut korkoa koron päälle. Asunnot on maksettu ja hyvin pärjäilisin. Valintojahan nää on. Eläke juu pienenee siis ihan ratkaisevasti, mutta omat laskelmat perustuukin siihen, että "omillaan" pärjää. Tuet on sitten bonusta.

Tiedän kyllä, että palstan vihamielisiä moisten valintojen teko ärsyttää. Mutta hyvä vaan että lähden pois epätyydyttävästä työstäni, joka silti voi olla melkoisen hyvä ponnahduslauta esim. jollekkin vastavalmistuneelle.
 
vierailija
Ei kyllä yllätä, että palstan naisvihaajat iskevät heti :) Jos joku mies olisi vastaavassa tilanteessa, olisi todennäköisesti vaan pelannut korttinsa oikein.

Kun kerran olette niin erinomaisia niin kertokaapa, että aiottehan jatkaa vielä eläkeiän jälkeen yhteiskuntamme kannattelua.
 
Työhönkypsynyt
Mä aapeen tilanteessa etsisin mielekkäämpää työtä. Tai kouluttautuisin lisää. Tai ryhtyisin yrittäjäksi.

Ei tossa iässä kannata enää olla duunissa mikä vituttaa.
Aika vähissä mahikset. Oma ala on sellainen, että työntekijöiden määrä vähenee koko ajan. Eli oman osaamisen sektorilla ei oikein ole mahdollisuutta "parempaan". 52-vuotiaana uudelle alalle? No mihinkään kiinnostavaan ei kyllä ole mahdollisuutta. Todennäköisesti (jos tosiaan johonkin edes pääsisi) tarjolla olisi vain vielä tylsempiä ja huonommin palkattuja hommia.

Jos olisi intoa, niin esimiestehtävät voisivat kiinnostaa, mutta oikeastaan ainoa paikka missä niihin voisin päästä, on tämä yritys. Ja sitten saisi odottaa 3-4 vuotta. Tässäkin tapauksessa melko varmaan palkattaisiin joku nuorempi.
 
vierailija
Menetät vastuunsa tuntevien kansalaisten kunnioituksen ja (onneksi) paljon eläkkeen tasossa. Tämä pulkka ei tosiaankaan kulje, jos kaikki päättävät siirtyä pulkkaan istumaan ja odottelemaan, että joku muu vetää.
Menetät vastuunsa tuntevien kansalaisten kunnioituksen ja (onneksi) paljon eläkkeen tasossa. Tämä pulkka ei tosiaankaan kulje, jos kaikki päättävät siirtyä pulkkaan istumaan ja odottelemaan, että joku muu vetää.
Jos kaikki istuu pulkassa niin kukaan ei vedä.
 
vierailija
Niin, siinäpä se ongelman ydin.
Kun niin monet eivät osaa tarkastella asioita kuin siitä omasta näkökulmasta.
Ajattelepa mitä ap tekee väärin.
Hän on toimimassa ihan vallassa olevien määräysten ja lakien mukaan.
Ymmärtääkseni hän tekee vastoin sinun moraalikäsityksiä asiasta.
Se taasen on sun mielipide ja sinun näkökulma.

Ymmärsinköhän sinut oikeen?
 
vierailija
Mä olen kanssa kyllästynyt. Saan näennäisesti hyvää liksaa mutta kiitos vetotuksen niille "pienituloisille" sairaanhoitasjillekin jää enemmän käteen (+ ei mulla ole yhtä pitkiä lomia kuin heillä).

Mä väännä itseni millon minnekin päin suomea. Lähden aikaisin aamulla ja palaan illalla. Ja naapurin 5 lapsen yh kitisee kun valtio vie pienituloisilta ja itse hän ei voi töitä tietenkään tehdä koska lapset... paitsi että nuorinkin 6v ja lapset vuoroviikoin isällä.

Mä en vittu jaksa enää vetää perässä noita valittajia. Me en halua laittaa enää pennin latia muiden "vapaa matkustajien" elämään. Enkä varsinkaan jaksa kuunnella sitä vitun kitinää. Kele ei muakaan työ kiinnosta saati se että tässä yhteiskunnassa revitään kaikki rahat keskituloisilta. Eikä meitä kukaan puolusta
 
  • Tykkää
Reactions: .....
Ajattelepa mitä ap tekee väärin.
Hän on toimimassa ihan vallassa olevien määräysten ja lakien mukaan.
Ymmärtääkseni hän tekee vastoin sinun moraalikäsityksiä asiasta.
Se taasen on sun mielipide ja sinun näkökulma.

Ymmärsinköhän sinut oikeen?
Se ei ole mikään minun "mielipide" vaan silkka tosiasia. Kaikilla meillä olisi lain mukaan mahdollisuus vaikka heti tänään jättäytyä pois töistä ja jäädä kotiin tukien varaan elämään. Ongelmaksihan silloin muodostuu vain se, että kukaan ei silloin tienaa niitä tukirahoja.

Yhä pienempi joukko elättää yhä suurempaa erilaisten tukien ja etuuksien varassa eläviä. Tilanne alkaa jo nyt olla sietämätön, ja jos maksajien joukko tarpeettomasti vielä pienenee, ollaan tilanteessa, jossa tukia ja etuuksia on poistettava ja pienennettävä. Tällöin apua eivät saa nekään, jotka sitä oikeasti välttämättä tarvitsisivat.
 
OSAKESAASTAJA
Se ei ole mikään minun "mielipide" vaan silkka tosiasia. Kaikilla meillä olisi lain mukaan mahdollisuus vaikka heti tänään jättäytyä pois töistä ja jäädä kotiin tukien varaan elämään. Ongelmaksihan silloin muodostuu vain se, että kukaan ei silloin tienaa niitä tukirahoja.

Yhä pienempi joukko elättää yhä suurempaa erilaisten tukien ja etuuksien varassa eläviä. Tilanne alkaa jo nyt olla sietämätön, ja jos maksajien joukko tarpeettomasti vielä pienenee, ollaan tilanteessa, jossa tukia ja etuuksia on poistettava ja pienennettävä. Tällöin apua eivät saa nekään, jotka sitä oikeasti välttämättä tarvitsisivat.
Hetkinen. Vähemmänhän tää ihminen tuolla tavalla tulee saamaan yhteiskunnalta tukia. Nimittäin kun hän jää nyt pois duunista, saa ehkä ansiosidonnaista kaksi vuotta. That's it. Sitten eläke pienenee roimasti joten yhteiskunta säästää. Lisäksi joku työtön saa duunia tästä.

Aloittajahan elää pääosin omilla sijoituksillaan. Eli ei kyseisen ihmisen toimintaa voi todellakaan moittia.
 

Yhteistyössä