Työkyvyttömyyseläke ja opiskelu=mahdollista mitenkään?

  • Viestiketjun aloittaja Jannamari
  • Ensimmäinen viesti
Jannamari
Kysyisin semmoista asiaa että jos on nuorena joutunut työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen vuoksi ja olen siilä edelleen nyt yli kolmekymppisenä niin voinko lähteä opiskelemaan minua kiinnostavaa alaa vai meneekö eläke pois ja joudun johonkin uuteen arviointiin? Masennusta ei ole ollut vuosiin mutta syön cipralexia ja menee hyvin. Lääkettä syön siksi että jos sen lopettaisin niin minulle tulee jonkin ajan päästä paniikkihäiriötuntemuksia joten lääke on tarpeen.

Nuorena, kun sain yli 10v. sitten eläkepäätöksen, minua ei kiinnostanut mikään, en jaksanut opiskella ( koulu jäi kesken amiksessa ) ja olin masentunut, osittain vaikutti varmaan vaikeat kotiolot ( moniongelmallinen perhe oli minulla kun kotona vielä asuin ), kävin psykiatrilla vuosia ja paniikkia oli..

Nyt elämä menee hyvin ja olen onnellinen ja vakituisessa parisuhteessa asun ihanan miehen kanssa.

Mietin vaan että sotkeeko tuo opiskelu kaiken jos se ei onnistukaan tai tarkoitan kai sitä että saisin rauhassa ensin olla koulussa ettei heti alettaisi repimään joka suuntaan ja tutkimaan ja hutkimaan esim. työkykyarviointia yms..
 
yks masentunut
Olen itse määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä (ts. kuntoutustuella) masennuksen vuoksi ja silloin ainakin on sallittua opiskella kuntoutustuen aikana. Ja ainakin jos haluaa kokeilla esim. työntekoa, voi tuon tuen laittaa katkolle ja jos työt ei onnistu, niin sen saa takaisin (jos vaan päätös vielä voimassa).
Järjellä ajateltuna sehän olisi eläkeyhtiönkin etu jos kouluttautuisit ja sitä kautta pääsisit takaisin työelämään. Mutta kannattaa soittaa tai eläkevakuutusyhtiösi nettisivuiltakin saattaa löytyä tietoa tästä.
 
"vieras"
Miksi ihmeessä olet edelleen eläkkeellä, jos masennusta ei ole ollut vuosiin? Töihin siitä! Ei sulla ole mitään oikeutta elää meidän muiden rahoilla, jos sille ei oikeasti ole muuta syytä kuin oma laiskuus.
 

Yhteistyössä