Työllistyminen ja asumistuki

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Aloitan työt 1.12.2017, mutta saan ensimmäisen palkan vasta tammikuun puolessa välissä. Saanko siis täyden asumistuen vielä joulukuulta vai vaikuttaako työhön meno jo joulukuun asumistukeen?
 
vierailija
Kun asumistuen lakkauttaa niin sen saa vielä ensimmäisen kuukauden ajalta senkin jälkeen, kun tulot ovat jo liian isot asumistukea varten.
Eli työn aloittaminen ei vaikuta asumistuen määrään? Hmmm. Lakkautin kelaan asumistuen tammikuusta lähtien, mutta ovat lakkauttaneet myös joulukuun asumistuen. Tällä hetkellä kelan sivuilla lukee että asumistuki on lakkautettu. Kuinka se voi olla mahdollista?
 
vierailija
Miksi ihmeessä pitäisi maksaa jotain perkeleen tukia? Aikuinen kykenevä ihminen käy luonnollisesti töissä ja kustantaa itse katon päänsä päälle. Ei ole muiden aikuisten ihmisten tehtävä vetää yhtä aikuista perässä pulkassa, jos hän kykenee itsekin kävelemään.
 
vierailija
Miksi ihmeessä pitäisi maksaa jotain perkeleen tukia? Aikuinen kykenevä ihminen käy luonnollisesti töissä ja kustantaa itse katon päänsä päälle. Ei ole muiden aikuisten ihmisten tehtävä vetää yhtä aikuista perässä pulkassa, jos hän kykenee itsekin kävelemään.
Ehkä valtio voisi järjestää jonkun luukun mihin ilmoittautumalla jokainen halukas saisi itselleen töitä 100%-todennäköisyydellä? Ettei meinaan kukaan pääse väittämään, ettei heidän työpanoksestaan olla valmiita maksamaan.
 
vierailija
Hmm, mä oon töissä ja saan asumistukea 80% vuokran määrästä. Kylläkin yh olen.

Ootko ihan varma ettet olisi oikeutettu asumistukeen vaikka töihin menetkin? Olisit voinut pyytää sen asumistuen tarkastuksen ennen lakkautusta.

Vaikka ihan pirun hienoahan se on, jos ilman tukia pärjää :)
 
vierailija
Sä toimitat kelaan palkkatodistukset sitten kun niitä alat saamaan. He katsovat sitten, oletko oikeutettu tukeen.

Mutta luulisi että joulukuulle tuki vielä tulee.
Voi olla että joudut jotain maksamaan takaisin jos tulot hyvät
 
vierailija
Hmm, mä oon töissä ja saan asumistukea 80% vuokran määrästä. Kylläkin yh olen.

Ootko ihan varma ettet olisi oikeutettu asumistukeen vaikka töihin menetkin? Olisit voinut pyytää sen asumistuen tarkastuksen ennen lakkautusta.

Vaikka ihan pirun hienoahan se on, jos ilman tukia pärjää :)
Joo minulla sama tilanne, saisin varmasti asumistukea jonkin verran mutta joulukuun tuet ovat nyt myös lakkautettu ja jos laskevat sen jo joulukuuksi niin minulla ole varaa maksaa joulukuun vuokraa... voiko se olla virhe kelan päässä että ovat lakkauttaneet jo joulukuun asumistuen? Kiitos sulle vastauksista. Siksi kyselen täällä, koska häiritsee asia ja kela vasta maanantaina auki:D
 
vierailija
Sä toimitat kelaan palkkatodistukset sitten kun niitä alat saamaan. He katsovat sitten, oletko oikeutettu tukeen.

Mutta luulisi että joulukuulle tuki vielä tulee.
Voi olla että joudut jotain maksamaan takaisin jos tulot hyvät
Joo näin sanottiin kelasta myös, että pitää toimittaa palkkatodistus kun sen saan. Ihmetyttää vaik miksi ovat jo joulukuun tuen katkaisseet..
 
vierailija
Mutta siis sitä nyt en ymmärrä, miksi olet katkaissut tuen?

Pelkkä tarkistus olisi alkuun riittänyt.
Sitä tarkoitinkin että tuki tarkastettaisiin tammikuusta lähtien kun alan saamaan palkkaa, mutta se tässä ihmetyttää että katkaisivat tuen jo joulukuun alusta kun aloitan työt. Tuloni eivät kuitenkaan vielä joulukuussa muutu niin outoa etteivät kelan päässä sanoneet mitään vaan katkaisivat koko tuen :D
 
vierailija
Sitä tarkoitinkin että tuki tarkastettaisiin tammikuusta lähtien kun alan saamaan palkkaa, mutta se tässä ihmetyttää että katkaisivat tuen jo joulukuun alusta kun aloitan työt. Tuloni eivät kuitenkaan vielä joulukuussa muutu niin outoa etteivät kelan päässä sanoneet mitään vaan katkaisivat koko tuen :D
Eihän niiden kai pitäisi sitä tukea tuosta vaan katkaista. Vaan tosiaan tehdä se tarkistus muuttuvien tulojen vuoksi.
 
vierailija
Välitarkistuksen syyt ja ajankohdat
  • Ruokakunnan tulot nousevat vähintään 400 e/kk tai pienenevät vähintään 200 e/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna.
    • Tuki tarkistetaan sitä kuukautta seuraavan kuukauden alusta, josta alkaen tulojen muutos on voimassa kuukauden 1. päivästä alkaen.
Esimerkki
Tulot muuttuvat 1.2., tuki tarkistetaan 1.3. alkaen.
Tulot muuttuvat 4.2., tuki tarkistetaan 1.4. alkaen.

  • Ruokakunnan asumismenot muuttuvat vähintään 50 e/kk edellisen päätöksen hyväksyttäviin asumismenoihin verrattuna tai ruokakunta vaihtaa asuntoa.
    • Tuki tarkistetaan sen kuukauden alusta, josta muuttuneita tai uusia asumismenoja maksetaan koko kuukaudelta.
http://www.kela.fi/asumistuen-tarkistaminen
 

Yhteistyössä