TYÖTERVEYSTARKASTUS? Mitä siihen kuuluu?

  • Viestiketjun aloittaja työtä
  • Ensimmäinen viesti
siiri
se on lakisääteinen ja jos et mene, jossain tilanteissa ei saa esim. tiettyjä korvauksia, esim. jos ei käy säännöllisesti melu-tutkimuksissa ja huomaa olevansa 10v.päästä melki kuuro...
 
Meillä oli ihan terveydenhoitajan jutustelua. Pituus ja paino oli itse ilmoitettuja, verenpaineen se mittasi ja jutteli tupakoinnista, liikunnasta, alkon käytöstä ja ruokavaliosta ja otti kasan verikokeita ja kusinäytteen.
 
Keittiönoita
Riippuu ihan alasta ja työtehtävistä. Esim lentäjillä muistaakseni pakollinen terveystarkastus kerran vuodessa - vai oliko jopa useammin? - ja siihen kuuluu varmasti erilaiset tutkimukset kuin jollain toisella alalla. Joillain aloilla, joissa työperäisten sairauksien riski on suuri, ensimmäisessä työterveystutkimuksessa pyritään varmistamaan, että työntekijällä ei työhön hakeutuessaan vielä näitä tiettyjä sairauksia ole. Tämä sen vuoksi, että jos joudutaan joskus oikeudessa kiistelemään siitä, onko sairaus aiheutunut työstä vai ei, on ainakin todistettuna se, että ko sairautta ei ennen kyseistä työtä ollut. Paljon siis riippuu siitä, missä työssä on.
 
sama
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Riippuu ihan alasta ja työtehtävistä. Esim lentäjillä muistaakseni pakollinen terveystarkastus kerran vuodessa - vai oliko jopa useammin? - ja siihen kuuluu varmasti erilaiset tutkimukset kuin jollain toisella alalla. Joillain aloilla, joissa työperäisten sairauksien riski on suuri, ensimmäisessä työterveystutkimuksessa pyritään varmistamaan, että työntekijällä ei työhön hakeutuessaan vielä näitä tiettyjä sairauksia ole. Tämä sen vuoksi, että jos joudutaan joskus oikeudessa kiistelemään siitä, onko sairaus aiheutunut työstä vai ei, on ainakin todistettuna se, että ko sairautta ei ennen kyseistä työtä ollut. Paljon siis riippuu siitä, missä työssä on.
tehdäänkö tutkimus kaikille --maaräaikaisillekin. vaiko vain pitkäaikaiselle
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja sama:
tehdäänkö tutkimus kaikille --maaräaikaisillekin. vaiko vain pitkäaikaiselle
Riippuu ihan työpaikasta. Joillain aloilla säännölliset tarkastukset ovat lakisääteisiä ja koskevat siten sekä vakinaisia että määräaikaisia työntekijöitä. Joillain aloilla taas on vain vakinaisille työsuhteen alussa nk työhöntulotarkastus.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Maniokki:
paino, pituus, kuulo, näkö, PEF-mittaus, yleistä jutustelua, Hb, verensokeri, verenpaine...näitä ainakin meillä.
Mulla ei ollut PEF-mittausta, eikä pissanäytettä.
Verikokeita otettiin niin paljon, että vastaukset täyttivät A4:n. Lisäksi mulla otettiin EKG ja keuhkokuva, koska mulla on sydämessä sivuääni ja verenpainelääkitys.
 
mie
lastenhoitajan hommaan kävin tarkastuksessa, niin ei muuta kun verenpaineen otti ja sitten juteltiin etukäteen täyttämästäni kyselylomakkeesta.. ei siis mitään labroja tms, vaikka oletin että sellaisia otetaan.. mutta ei
 

Yhteistyössä