Työttömän korvaukset vastikkeellisiksi

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Palkan jolla elää? Eli jos nyt elät työttömyysetuudella, niin samansuuruinen palkka riittää lähtötilanteessa?
Mielestäni nykyajan ongelma on se, varsinkin tukien saajilla, että palkka ei ole enää se työsopimuksessa oleva summa vaan työsopparisumman ja tukien erotus...
Työttömyyskorvauksella ja puolison avustuksella, ilman muita tukia kun se päiväraha. Joku sanoi että tt-tuellakin elää. Mutta varmaan sitten kuvioissa on asumistuet, ruoka-avut, ehkä leipäjono.... Mulla ei ole näitä. Haluan sellasen palkan, että pärjään sillä ilman edellä mainittuja jatkossakin. Nykyisessä tilanteessa (yhteistalous puolison kanssa) riittää vähemmän, jos joutuisin muuttamaan ja alkaisimme pyörittää kahta huushollia tai asuisin yksin vuokralla, palkan riittäminen elämiseen pitäisi laskea uudestaan.

Mä en laske palkkaa suhteessa tukiin vaan suhteessa elämisen kuluihin.
t.Ap
 
vierailija
No eiköhän tomaatinpoiminnasta saa joku 1500 ainakin. Paljon enemmän kuin tt-tuesta.
No ei saa. Kuvitteletko, että viljelijä saa tomaateistaan saman hinnan, mikä Prisman heviosastolla näkyy?? Tuottajan palkka on paljon pienempi. Siitä vähennetään tuotannon kulut, itselle palkka ja sitten lasketaan, että palkataanko poimijat ja paljonko poimijalle on varaa maksaa.

Voihan olla, että tomaatinviljelijät saa jotain tukirahaa poimijoiden työllistämiseksi, mutta nehän olis sitten maataloustukiaisia, joka on vähintään yhtä iso synti kun työttömien rahat. Että mene ja tiedä.
 
vierailija
No ei saa. Kuvitteletko, että viljelijä saa tomaateistaan saman hinnan, mikä Prisman heviosastolla näkyy?? Tuottajan palkka on paljon pienempi. Siitä vähennetään tuotannon kulut, itselle palkka ja sitten lasketaan, että palkataanko poimijat ja paljonko poimijalle on varaa maksaa.

Voihan olla, että tomaatinviljelijät saa jotain tukirahaa poimijoiden työllistämiseksi, mutta nehän olis sitten maataloustukiaisia, joka on vähintään yhtä iso synti kun työttömien rahat. Että mene ja tiedä.
Ai että jos poimijalle on varaa maksaa vain 5 euroa tunnilta niin sitten maksetaan? Kyllä se on työehtosopimus joka sanelee mitä saa maksaa ja mitä ei.
 
vierailija
On toivotonta. Tämän tiedostan ja olen huomannut kokemuksen kautta.

Nyt kun olen tilanteeni hyväksynyt, pystyn elämään perustukien avulla kohtuullista elämää. Kyseenalaistan vain edelleen sen miksi minun pitäisi mennä työkokeiluun, jos en halua. Kuvittelisin että nämä palvelut on tehty työttömien työllistämisen edistämiseksi, ei kyykyttämiseksi. Ehkä olen väärässä?
Niinhän ne viralliset ohjeet kuuluvat, että tarkoitus on edistää työllistymistä, mutta käytännössä työnantajilla ei ole edes tarkoitus hankkia palkattua työvoimaa, vaan käyttävät vain ketjutettuina ilmaistyöntekijöitä, joille muut veronmaksajat maksavat kulukorvauksen.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
työttömän korvaushan on jo vastikkeellinen kun pitää aktiivisesti etsiä töitä ja laittaa hakemuksia. Turha tuota enää on tiukentaa ja kiusata ahkerasti töitä etsiviä. Ahkerille hakemuksien lähettäjille lisää tukea ja niiltä vieroksujilta/ideologisesti työttömiltä pois sitä tukea.
Juuri näin. Jos on vähänkin paremmin koulutettu, niin työhakemuksiin pitää oikeasti panostaa ja jos sattuu pääsemään haastatteluun asti, niin valmistautumiseen ei todellakaan riitä yksi tai kaksi päivää. Asiantuntemusta vaativiin työpaikkoihin hakemiseen menee vähintään viikon verran valmistautumisaikaa, mikäli haluaa erottua kymmenien-satojen työnhakijoiden joukosta.
 
vierailija
Siihen on hyvä syy, miksi ala-asteikäisille ei enää ole päivähoitoa tarjolla. Pärjäävät itse jos ne on opetettu siihen. Sitä paitsi harrastuksiinkin voi mennä vaikka pyörällä.
Älä viitsi. Lastensuojeluilmoitus tulee välittömästi, jos pienet lapset jätetään illoiksi yksin selviytymään. Eikä ainakaan meidän lasten harrastuksiin voi mennä pyörillä.
 
vierailija
Mä katson kaikki intternetin paikat missä voisi olla työpaikkoja, mol, monster, oikotie... firmojen omat sivut ja laittelenpa jopa avoimia hakemuksia sellaisiin paikkoihin missä ei ole työpaikkaa edes haussa...
Ei tärppää ja v*tuttaa kun hallitus vaan rankaisee ja meinaa tiukentaa vielä työttömien rahoja, nyt on ihan tarpeeksi tiukkaa ja en ole laiska, saamaton omasta halusta työtön tai mitään muutakaan. aaaaaarrrrrgggghhh:poop::poop::poop:
Suurin osa työttömistä on juuri näitä aktiivisia työnhakijoita. Vituttaa todellakin, kun kaikki niputetaan työnvälttelijöiksi ja lyödään lyötyä oikein urakalla. Vetää katkeraksi.
 
vierailija
Itse asiassa työkokeilustahan sä saat sen verottoman kulukorvauksen eli todennäköisesti saat sen pari sataa kuussa enemmän näppiin. Se jos koulut on jättäny kesken, on vähän niin ku henkilökohtainen voi voi....(syytä et toki kerro).
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla seutulippuun mene yli satanen kuussa, joten eipä siitä parista sadasta jää käteen kuin muutama kymppi. Ei riitä edes työpaikkaruokailuun.
 
vierailija
Älä viitsi. Lastensuojeluilmoitus tulee välittömästi, jos pienet lapset jätetään illoiksi yksin selviytymään. Eikä ainakaan meidän lasten harrastuksiin voi mennä pyörillä.
Miten se ilmoitus tulee? Kuka teitä tarkkailee?

Entä mitä ilmoituksesta seuraa? Osa-aikainen huostaanotto niinä päivinä kun vanhempi on töissä siihen asti, kunnes tämä suostuu jättäytymään työttömäksi?

Miksi harrastuksiin ei voi mennä pyörällä? Ja miksi sitä harrastusta ei voi vaihtaa johonkin muuhun vapaa-ajan tekemiseen?
 
vierailija
työttömän korvaushan on jo vastikkeellinen kun pitää aktiivisesti etsiä töitä ja laittaa hakemuksia. Turha tuota enää on tiukentaa ja kiusata ahkerasti töitä etsiviä. Ahkerille hakemuksien lähettäjille lisää tukea ja niiltä vieroksujilta/ideologisesti työttömiltä pois sitä tukea.
Nimenomaan näin.

Nyt keskustelu on harhautunut pahasti, kun muutaman työtävieroksuvan takia haluaat ottaa tuet kaikilta pois. Myös siltä suurelta enemmistöltä, joka oikeasti etsii töitä aktiivisesti.
 
vierailija
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla seutulippuun mene yli satanen kuussa, joten eipä siitä parista sadasta jää käteen kuin muutama kymppi. Ei riitä edes työpaikkaruokailuun.
Ei kukaan pakota ostamaan seutulippua päästäkseen työkokeiluun. Itse asiassa työkokeilupaikka on järkevintä hankkia sellaiselta etäisyydeltä, ettei sinne menoon ylipäätään tarvitse moottorikäyttöistä kulkuneuvoa.
 
vierailija
Miten se ilmoitus tulee? Kuka teitä tarkkailee?

Entä mitä ilmoituksesta seuraa? Osa-aikainen huostaanotto niinä päivinä kun vanhempi on töissä siihen asti, kunnes tämä suostuu jättäytymään työttömäksi?

Miksi harrastuksiin ei voi mennä pyörällä? Ja miksi sitä harrastusta ei voi vaihtaa johonkin muuhun vapaa-ajan tekemiseen?
Harrastuspaikat ovat pisimmillään 15 km:n päässä ja kilpailut ja turnaukset eri paikkakunnilla. Eipä sellaisiin pääse pyörällä menemään varustekassien kanssa.

Miksi vuosikausia kestänyt harrastus pitäisi vaihtaa kaduilla notkumiseen? Matuillekin tarjotaan vaikka mitä ilmaisia harrastukisa ja vielä kuskaillaan bussilla ilmaiseksi.
 
vierailija
Tässä ketjussa on taas miljoona tekosyytä työttömiltä miksei työnteko muka onnistu. Mutta oikeasti se on vaan asennekysymys, eli jos ei laiskotuta niin silloin voi kyllä laittaa asiat järjestymään.
 
vierailija
Harrastuspaikat ovat pisimmillään 15 km:n päässä ja kilpailut ja turnaukset eri paikkakunnilla. Eipä sellaisiin pääse pyörällä menemään varustekassien kanssa.

Miksi vuosikausia kestänyt harrastus pitäisi vaihtaa kaduilla notkumiseen? Matuillekin tarjotaan vaikka mitä ilmaisia harrastukisa ja vielä kuskaillaan bussilla ilmaiseksi.
Ei se nyt niin mene, että joko lapsella on joku kallis kilpailukeskeinen harrastus urheiluseurassa tai sitten hän notkuu kadulla.
 
vierailija
Tässä ketjussa on taas miljoona tekosyytä työttömiltä miksei työnteko muka onnistu. Mutta oikeasti se on vaan asennekysymys, eli jos ei laiskotuta niin silloin voi kyllä laittaa asiat järjestymään.
Minä en ole nähnyt täällä yhtään tekosyytä, vaan ainoastaan hyviä perusteluja siihen, miksi ei ole järkeä lähteä toiselle puolelle Suomea muutaman kympin kuukausikorvauksella tai miksi ilmaistyön tekeminen ei miellytä.
 

Yhteistyössä