Tytöstä tuli sitten ylisuorittaja

  • Viestiketjun aloittaja Humble_Brag_and_I_know_it
  • Ensimmäinen viesti
Humble_Brag_and_I_know_it
Kai se on sitten geeneissä tää juttu. Olen aina yrittänyt pitää huolta, että koulut ja harrastukset hoidetaan hyvin, mutta ei pakkomielteisesti. Samaa ohjenuoraa olen sitten noudattanut molemmille lapsille. Nyt tyttö on lukion tokalla ja poika ysillä.

Tyttö harrasti ratsastusta ja tanssia lukioon asti, mutta ratsastus jäi koska aika ja energia ei riittänyt. Hyvä niin. Tanssin ottaa yhä erittäin tosissaan. Koko hiihtoloman on lukenut koulukirjoja ja tehnyt tehtäviä tms. Lukion keskiarvo on lähellä kymppiä ja pärjää loistavasti myös pitkässä matikassa, joka on hänelle kunnia-asia (Kaipa siksi, että se juuri harvemmin on tytöille hyvä aine). Mutta jos ei saa kymppiä kurseista (etenkin matikka) niin se on "katastrofi"... Kelpuuttaa ysit vaan semmoisista aineista jotka ei kiinnosta pätkääkään (niitä ei taida olla kuin historia ja ruotsi, niistäkin toki ysi).

Jotenkin vaan tuntuu, että mikä on ton kaiken hyöty? Eiköhän juuri tee sen tyttömäisen virheen, että "tekee kaiken oikein", mutta on kuin robotti?

Poika ei harrasta säännöllisesti mitään, mutta kaikkea on kokeillut. Koulussa vetänyt todella vasurilla yläasteen (keskiarvo yli kasin), mutta tokaissut että "yläaste on niin löysää, että ottaa loppukirin". Lupasin hänelle 1000 euroa päättäjäisrahaa jos keskiarvo on yli ysin. Nyt kantaa vain kymppejä kotiin, panostus on sitä luokkaa että tekee iltaisin pikaisesti läksyt ja vähäsen lukee kokeeseen.

Tytöllä tuntuu, että suorittaa suorittamisen vuoksi. Poika panostaa kun on tarve (eli hyvä keskiarvo takaa sen, että pääsee haluamaansa lukioon). Selvä on että poika saa keskiarvoksi yli ysin, mutta tuskin paljoa. Tytöllä keskiarvo oli 9,7 yläasteella. Lukiossa melkein samaa tasoa.

No tuskin tuota touhua kannattaa estellä, lukiota enää vuosi jäljellä. Kertokaapas hikarit, oletteko kokeneet että yltiöpanostus on ollut lukioaikana järkevää? Ja onko sama meno jatkunut yliopistossa vai oletteko löytäneet rentoutta elämään.

Itse en ole asiantuntija, koska olin keskiverto-oppilas. Ihan työteliäs, mutta en hikari. Eikä älliäkään ollut niin paljoa että älliä olis sadellut. Taitaa nuo geenit tulla isän puolelta, joka toisaalta oli ultralaiska koulussa, mutta ainakin matemaattisesti lahjakas. No eipä sekään tie mihinkään hyvään hänen osalta johtanut...
 
vierailija
Tyttö yrittää miellyttää.. poika saa tonnin ko vähän panostaa lisää kouluun mitä tyttö saa?? Ei hyvin käy, ongelmia tiedossa tulevaisuudessa, sisarten välillä ja tytön ja vanhempien..poikaa suositaan
 
vierailija
Hikkeilystä on hyötyä vain jos aikoo alalle, jonka koulutukseen hakiessa pitää olla hyvät arvosanat lukiosta. Eipä siitä muuta hyötyä ole. Eli vaikkapa lääkikseen tai eläinlääkäriksi voi tyttösi päästä. Hikkeily menee kyllä itsekseen ohi aikaa myöten.

Peruskoulu ja lukio ovat niin helppoja, että sieltä nyt saakin hyviä arvosanoja tekemättä juuri mitään. Minä lintsasin lukiosta todella paljon, tai jos kävin tunnilla, en kuunnellut enkä tehnyt ollenkaan läksyjä. Silti tuli laudaturin paperit.

Hikkeily on ok, kunhan lukiota ei ala venyttää pidemmäksi sen vuoksi. Missään tapauksessa älykkään ihmisen ei kannata istua lukiota neljää vuotta, se on silkkaa ajanhukkaa, kun selvästi olisi valmiudet siirtyä yliopisto-opintoihinkin. Neljän vuoden venytys on niille, jotka eivät muuten pääse ylioppilaaksi ollenkaan. Jos älykäs ihminen venyttää lukion neljään vuoteen vain saadakseen korkeimmat arvosanat kaikesta, kannattaa jo harkita, olisiko kysessä pakko-oireet tai muu mielenterveyden ongelma.
 
väsähtänyt
Tuosta ei pidemmän päälle hyvää seuraa. Tiedän sen kokemuksesta. Jossain vaiheessa tulee uupumus ja loppuunpalaminen. Minulla oli päästötodistuksen keskiarvo 9,6. Lukiossa kirjoitin L:n paperit (laaja matematiikka ja fysiikka mukana sekä saksa).

Näin vanhemmalla iällä olen tajunnut, että minulla on huijari-syndrooma. Yliopistoon hain ja pääsin, mutta rimakauhu iski ja suoritinkin 'vain' alemman korkeakoulututkinnon. Harrastuksissa olin kilpailuviettinen ja halusin kaikessa pärjätä hyvin. Perustin perheen ja hoidin lapsia työn ohella väsymykseen asti. Lopulta uuvuin, enkä enää jaksanut hoitaa mitään kunnolla, en työtä, en lapsia, en lemmikkejä, en kotitöitä enkä edes itseäni.

Lääkäriltä en ole hakenut apua missään vaiheessa, koska en halua leimautua masennuspotilaaksi tai mielenterveydellisistä ongelmista kärsiväksi. Nykyään yritän vain selviytyä ja päästä kaikessa siitä missä aita on matalin. Ikävää, että koti ja lapset ovat välillä ihan hunningolla ja työpaikkakin on menossa alta. En tiedä onko pahin romahdus vasta tulossa vai jo takanapäin.

Pitkään jaksoinkin perfektionismin tiellä. Lähes neljäkymppiseksi. Nyt yritän opettaa tyttärelleni, joka on myös ylitunnollinen, että vähempikin riittää. Pojalle taas yritän takoa vähän enemmän vastuullisuutta koulutehtävien suhteen.
 

Yhteistyössä