Tyttö-Poika-Tyttö-Poika-Tyttö-Poika

  • Viestiketjun aloittaja Am I gettin somethin`wrong?
  • Ensimmäinen viesti
Am I gettin somethin`wrong?
Niin, tuo ikuisuuskysymys....minulla on poikalapsi ja haluan pukea hänet pojaksi. Näin ollen en ole kuuna päivänä ostanut hänelle punaisia tai vaaleanpunaisia tai edes keltaisia vaatteita vaan sinisiä, harmaita, ruskeita, valkoisia, mustia....syynä ei toisaalta ole stereotypia "tyttöjen ja poikien värit" vaan ihan sekin että itselläni ei ole ainuttakaan keltaista tai punaista vaatetta. (yögh moisille väreille!!)

Mutta siis, miksi lastaan ei saisi pukea stereotyyppisesti? Miksi pitää tehdä oikein numero siitä että MEIDÄN Jussilla on punaisia ja vaaleanpunaisia vaatteita, MEILLÄ ei pueta stereotyyppisesti!

No MEIDÄN pojalla on vaan sinisiä, mustia, harmaita ja ruskeita vaatteita (ok, joukossa on pari vihreää...), MEILLÄ puetaan stereotyyppisesti!
 
En mä kans oikein tajua. Jos mä tahdon pukee poikani poikien vaatteisiin ja tytön taas tyttöjen vaatteisiin niin mikä siinä on niin kamalaa?

Eikä mua haittaa kyllä pojalla pinkki tai tytöllä tummansininen liekkipaitakaan, mä en vaan omiani pueni niin ja piste.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
En mä kans oikein tajua. Jos mä tahdon pukee poikani poikien vaatteisiin ja tytön taas tyttöjen vaatteisiin niin mikä siinä on niin kamalaa?

Eikä mua haittaa kyllä pojalla pinkki tai tytöllä tummansininen liekkipaitakaan, mä en vaan omiani pueni niin ja piste.
näinpä näin :)
 
Mä taas puen lapseni periaatteella hyvät (hyvännäköiset) ja laadukkaat vaatteet mieluiten luomupuuvillasta. Sen lisäksi harmaa ja beige (nämä ns. "neutraalit" värit) on mielestäni todella rumia ja rakastan keltaista, oranssia ja vihreää. Näissä vaatteissa kulkee siis vauvakin. Heti kun poika näyttää omaa tahtoa vaatteiden suhteen niin saa kyllä itse päättää värit oli ne mitä tahansa. Vielä hänellä on kuitenkin esim serkuilta perittyjä pinkkejä kuteita. Vaatteita en ala hukkaan heittämään sen takia, että ne on "väärän värisiä". Mielestäni sillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Pinkkejä en tule hänelle ostamaan enkä ostaisi tytöllekään siitä yksinkertaisesta syystä, etten siedä itse kyseistä väriä. Mutta kaikissa huusholleissa tavallaan! :) En siis pue lastani periaatteesta "tyttöjen" väreihin vaan niihin väreihin joista minä ja mieheni pidämme sekä vaatteisiin jotka lapsi on saanut lahjaksi. Ensimmäinen tutti oli pinkki, koska pojan serkku sen hänelle valitsi. Minua huvittaa kyllä suuresti ihmisten hinku saada tietää vauvan sukupuoli ja poika jolla on sininen myssy ja pinkki tutti tuntui hämmentävän monia! Numeroa en kuitenkaan asiasta tee...
 
foofight!
Alkuperäinen kirjoittaja unikeko80:
Mä taas puen lapseni periaatteella hyvät (hyvännäköiset) ja laadukkaat vaatteet mieluiten luomupuuvillasta. Sen lisäksi harmaa ja beige (nämä ns. "neutraalit" värit) on mielestäni todella rumia ja rakastan keltaista, oranssia ja vihreää. Näissä vaatteissa kulkee siis vauvakin. Heti kun poika näyttää omaa tahtoa vaatteiden suhteen niin saa kyllä itse päättää värit oli ne mitä tahansa. Vielä hänellä on kuitenkin esim serkuilta perittyjä pinkkejä kuteita. Vaatteita en ala hukkaan heittämään sen takia, että ne on "väärän värisiä". Mielestäni sillä ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Pinkkejä en tule hänelle ostamaan enkä ostaisi tytöllekään siitä yksinkertaisesta syystä, etten siedä itse kyseistä väriä. Mutta kaikissa huusholleissa tavallaan! :) En siis pue lastani periaatteesta "tyttöjen" väreihin vaan niihin väreihin joista minä ja mieheni pidämme sekä vaatteisiin jotka lapsi on saanut lahjaksi. Ensimmäinen tutti oli pinkki, koska pojan serkku sen hänelle valitsi. Minua huvittaa kyllä suuresti ihmisten hinku saada tietää vauvan sukupuoli ja poika jolla on sininen myssy ja pinkki tutti tuntui hämmentävän monia! Numeroa en kuitenkaan asiasta tee...
Mutta kun ihmiset eivät ole sukupuolettomia, kyllä minäkin haluan tietää lapsen sukupuolen, mutta, jos en sitä pysty itse lapsen ulkonäöstä päättelemään, jätän kyllä kysymättä koska ajattelen asian niin että äiti voisi loukkaantua jos hänen lapsestaan ei ota selkoa.....
 
Mulla henkilökohtaisesti on ihan se ja sama, mitä värejä muut vanhemmat suosivat lastensa pukeutumisessa. Meillä on kaksi pientä tyttöä ja vaatteiden värit, kuosit ja mallit ovat hyvinkin monenkirjavia. Meillä toteutetaan ns. sukupuolineutraalia kasvatusta, mutta käyttämiemme lastenvaatteiden värit eivät siihen liity niinkään paljon kuin voisi kuvitella. Mä vain satun tykkäämään väreistä :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
provooooooo
Ei välttämättä provo vaan saattaa kertoa äipän huonosta itsetunnosta.
Ai miksi?

Meillä puetaan tytöt vaaleanpunaiseen ja muihin perinteisiin tyttöväreihin, pojat vaaleansinisiin ynnä muihin perinteisiin poikaväreihin! Minulla onkin niin hyvä itsetunto ettei minun tarvitse miettiä mitä muut ajattelee siitä että noudatan lasten pukeutumisessa omaa tyyliäni!
 
2 pojan äiti
en pue poikiani vaaleanpunaiseen tai pinkkiin, mutta kyllä tuolla on muutama punainen teepaita ja kauluspaita ja punaiset urheilushortsit. Heidän isäkin käyttää punaista paitaa mutta ei punasii housuja! :) Mun mielestä punanen sopii tytöille sekä pojille, ei yksin tyttöjen väri toisin ku vaaleenpunaset ja pinkit!
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Ap naureskelee:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
provooooooo
Ei välttämättä provo vaan saattaa kertoa äipän huonosta itsetunnosta.
Ai se on huonoa itsetuntoa jos ei pidä pinkistä, punaisesta tai keltaisesta väristä? Nyt taidat itse provoilla siellä.......
Joo mutta lapsesi voi pitää. Jos vaikkapa 4v poika pyytää punasta puseroa, niin jätätkö ostamatta siksi että väri ei miellytä sua? Täytyykö lapsen ottaa sininen tai harmaa vaikka ei haluaisikaan?
 
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap naureskelee:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
provooooooo
Ei välttämättä provo vaan saattaa kertoa äipän huonosta itsetunnosta.
Ai se on huonoa itsetuntoa jos ei pidä pinkistä, punaisesta tai keltaisesta väristä? Nyt taidat itse provoilla siellä.......
Joo mutta lapsesi voi pitää. Jos vaikkapa 4v poika pyytää punasta puseroa, niin jätätkö ostamatta siksi että väri ei miellytä sua? Täytyykö lapsen ottaa sininen tai harmaa vaikka ei haluaisikaan?
Viittiks lukee pari viestiä ylöspäin????
 
Kyllähän jokainen saa lapsensa pukea just niin kun tykkää. Musta itsestäni keltainen, oranssi, vihreä ja punainen on muiden värien rinnalla kauniita joten tykkään pukea niitä pojallekin. vaaleansinisestä en sitävastoin kamalasti tykkää, joten ei oo tullut osteltua vaaleansinisiä vaatteita tuolle pojalle.

Meillä poika itsekin tykkää paljon punaisesta väristä ja valitessaan esim. sinisistä ja punaisista kengistä hän on valinnut punaiset ja ne sitten sai.

Mun mielestäni ei ole olemassa mitään "tyttöjen ja poikien värejä", on kauniita itseään mielyttäviä värejä ja sitten niitä jotka ei miellytä.
 
Lunatic
Jos mulla olis poika, ei mun silmät vaan kestäis jatkuvasti niitä rumia poikien vaatteita.. ankeaa jos lapsella on aina pelkkää tummansinistä tai harmaata.. ei ihme jos isompana tarttuu pulloon ja lynkkaa ihmisiä.
Väreillä ei ole sukupuolta, ne kuuluu kaikille. Mutta kukin tavallaan. :xmas:
 
Voi hitsi, mä ostin siskon pojalle punasen slipoverin :ashamed: Ja meidän nuorimmaisella on juuri päällänsä ruskea body, jossa vaaleansiniset ompeleet reunoissa ja vaaleansiniset potkarit jalassa :ashamed:

*muoks. meidän nuorimmainenki on tyttö
 
Marjo
Mun mielestä on söpöä kun lapsen vaatteet on hänen sukupuoltaan korostavat, tytöllä vaaleanpunainen mekko tai pojalla jotain vaaleansinistä. En oikein ymmärrä miks lapset pitäis pukea sukupuolineutraalisti, minusta on vaan sellaista erikoisuudentavoittelua. Tavallisesti sellaiset ns sukupuolineutraalit vaatteet on tylsiä tai muuten rumia.
 
Kyllä minä ainakin haluan että meidän tytöt on puettu tyttömäisesti ja tavallaan tyttö väreihin.Samahan tuo on miten muut pukee ja ei minua yhtään mietitytä se että mitä muut ajattelee kun meillä tytöillä ei ole muita vaatteita kun mekkoja tai hameita.Yhtään ei löydy housuja tai mitään poika väristä vaatetta.Vaan kaikki värit on vaaleanpunaisia tai sen sävyjä.Meiltä ei myöskään löydy yhtään tummanpunaista vaatetta kun itse inhoan sitä väriä.Minulla ei tulisi mieleenkään pukea muihin väreihin ja vaatteisiin meidän lapsia.
 
tiltu
antaa jokaisen kukkasen kukkia vaan...lapsilla on tasan vanhempien mieltymysten muksiset vaatteet siihen asti kunnes joko itse osaavat sanoa jotain asiaan tai kunnes itse vaaterahansa ansaitsevat.

minä puen omani niin kuin parhaaksi näen ja sen mukaan mikä väri lapsen omiin väreihinkin passaa, enkä kapea-alaisen sukupuolivaatimuksen mukaan :)

jokainen tehköön tyylillään, ei kait siitä riidellä tarvitse, kun oikeaa vastausta ei kerran ole
 

Yhteistyössä