Tyttökissa n. 5kk pissailee sänkyyn.

Osaisiko joku auttaa? Meillä pieni tyttökissa n. 5kk ikäinen. Osaa käydä omassa vessassaan hoitamassa tarpeet mutta yöaikaan käy lasten sängyssä pissalla.... :( Kissankarkotussuihke ei auta ollenkaan. Mitä muita keinoja voisin vielä kokeilla??
 
"kissamamma"
Hommaa pari hiekkalaatikkoa lisää, auttoi meillä välittömästi. Useimmat kissat haluavat tehdä tarpeensa eri laatikoihin, varsinkin jos taloudessa on useampi kissa tai jos vessalaatikko rauha ei ole aina taattu. Kissat ovat aika tarkkoja näistä vessajutuista. Putsaattehan myös laatikot aamuin illoin?
 
3 kissaa
Kissa ei tee tarpeitaan mielellään väärään paikkaan, eikä mielenosoiteuksellisesti. Jos hiekkalaatikko on puhdas, hiekka tutunmerkkistä (jotkut kissat ovat siitäkin tosi tarkkoja...) ja laatikolle pääsee rauhassa tarpeille (ettei ovi ole ollut vahingossa kiinni, tai toinen kissa ei päästä laatikolle tms.), niin kyseessä voi olla pissatulehdus tai muu vakava pissavaiva. Se ei vältämättä oireile muuten kuin väärään paikkaa pissailuna (kissa tekee johonkin pehmeään paikka kun vaan saa kipenä tehtyä), ja sitten kun oireita ulospäinkin näkyy, on jo todella kiire eläinlääkäriin.

Kissaa ei pidä torua, ja kannattaa vakavasti miettiä lääkäriin lähtöä. Pissavaivat ovat suht yleisiä, tosi kivuliaita ja vaarallisiakin.
 
Laatikko on siisti ja tuota samaa hiekkaa on meillä ollut alusta asti. Kissan meille tultua kaikki meni hyvin, mutta 3 viikon päästä tää alkoi. Ja siitä asti sitä on kestänyt. Yöllä täällä kyllä on rauhallista käydä omalla vessalla, mutta just silloin se menee tytön sänkyyn pissalle. Ja todellakin pissaa myös laatikolle, ei pelkästään sänkyyn.
 
Eläinlääkäriin varmistamaan ettei ole mitään pissatulehdusta.

Toinen mitä voi kokeilla on felifay-tuotteet, pitäs rauhottaa kissoja jos kokevat olevansa stressaantuneita. Toimii osalla, osalla ei.

Jos ei mikään muu auta, estä pääsy sängyille yöaikaan. Toisaalta kyse voi olla mielipiteen esittämisestäkin, protestia jostain. Tuttu ottaa kaikki, etenkin vauvan, muualla lojuvat rataspussit ym. makkariin yöksi (ovi kiinni) ja sitterin kääntää kyljelleen. Ihan vain kun toinen kissoista välillä on protestoinut, yleensä rajumpien muutoksien kohdalla.
 
"Anki"
kissani (nyt 3v poika) aloitti sänkyyn pissaamisen parin kuukauden päästä, kun muutimme uuteen asuntoon. Vein sen eläinlääkäriin, ja sillä todettiin virtsakiteitä (jotka voi olla hengenvaarallisia). Sen jälkeen ei oo kiteitä näkyny, mut kuseminen jatkuu silloin tällöin. Yleensä syynä tässä mun tapauksessa on koli-bakteeri, jonka kissa käsittääkseni voi "aiheuttaa" itse itselleen stressaamalla, kuten tässä mun kissan tapauksessa. Ostin eläinlääkäristä sellasta stressi-ruokaa, Royal Canin Calm, jota lääkäri kuvaili näin: "En usko et muista erikoisruuista on hyötyä, mutta tämä toimii oikeesti". Meil on toiminu, yhtä kertaa lukuunottamatta. Suosittelen! Ja jos sulla ei oo eläinvakuutusta, niin ota se ENNEN ku käyt eka kerran pissa-asioissa lääkärissä, nim.olisinpa mä ottanut!
Sinuna veisin kissan lääkärille. Ne tutkii kissan virtsan, josta näkyy onko esim. toi koli-bakteeri. Jos haluat säästää pari kymppiä, ota virtsanäyte itse. Mä teen niin, et kun kissa menee laatikkoonsa pissalle, annan sen alottaa pissaamisen ja sen jälkeen nostan vähän häntää, ja laitan kertakäyttölautasen alle. Kun se on lopettanu, kaadan pissan purkkiin ja menoks lääkäriin. Se pitää viedä nopeesti se näyte. Näytteen voi ainakin täällä päin viedä koska vaan lääkäriin, kissan tutkinta sit erikseen. Toivottavasti oli jotain hyötyä :)
 
"Anki"
jäi se, et hätä keinot keksii-> käytän kotona sängyllä ja sohvalla suihkuverhot. Ja ei oo mukavaa pitää niitä, mut mieluummin niin ettei sit tartte pestä peittoja koko ajan. Ja laitan viel kuivaruokaa verhojen päälle, ku kissa harvemmin pissaa siihen, mistä syö. En tiiä onko tosta apua, jos se käy pissailee yöaikaan...mutta jos se alkaa päivällä tehä sitä. Toivottavasti vika löytyy!
 

Yhteistyössä