Ujo ja syrjäänvetäytyvä lapsi

  • Viestiketjun aloittaja "Surullinen"
  • Ensimmäinen viesti
"Surullinen"
Te joilla ujoja ja vähän syrjäänvetäytyviä lapsia, ovatko lapsenne saaneet kavereita koulussa? Onko rohkeutta tullut lisää iän myötä? Kiusataankohan tällaisia lapsia helposti?

Surettaa ja huolestuttaa välillä tosi paljon oma tyttö, joka täyttää kohta 4. On aina ollut sellainen ettei hakeudu isoon lapsiryhmään ja on ujo ettei tuosta noin vaan leiki vieraiden lasten kanssa. Tykkää paljon leikkiä yksikseen. Jää helposti syrjään jos on joku isompi lapsiporukka leikkimässä. Aikasta tieten vielä murehtia, mutta pelottaa saako tyttö ystäviä sitten koulussa ja pelottaa jos tulee kiusatuksi. Jokainenhan haluaa lapselleen vaan parasta. Miten tyttöä voisi rohkaista?
 
"tulppis"
Minulla on ujo ja arka 9v poika, nyt kolmannella. Tykkää kyllä leikkiä toisten kanssa, jo pienenä, mutta ainoastaan jos on pieni porukka. Karttaa isoja porukoita eikä halua olla esillä "arvosteltavana" (itse kokee näin).
Päiväkodissa oli jo muutama kaveri, mutta jo tuolloin oli vapaa-ajalla mieluiten vaan kotona perheen kanssa eikä kaivannut muita ympärilleen.
Jännitin myös hänen kohdallaan koulun alkua, mutta kaikki on mennyt ihan hyvin. Hän leikkii / pelaa välitunnit toisten kanssa eikä ole yksinäinen. Vapaa-ajalla on edelleen mieluiten perheen kanssa, pelailee ja rakentelee legoilla. Tykkää edelleen myös leikkiä.
En ole erityisemmin koettanut kasvattaa häntä rohkeammaksi vaan olen antanut kasvaa rauhassa. Niin pitkään kuin on koulussa kavereita asiat ovat kunnossa. Myös synttäreille tulee muutamia kutsuja ja itse kutsuu luokkakavereita omille synttäreille. Ei halua harrastaa ryhmissä mutta käymme yhdessä uimassa, laskettelemassa tms. Minusta sekin riittää.
 
ggggg
Paras rohkaisu on varmaankin etsiä niitä ikäisiään kavereita. Käykö tyttö päiväkodissa tai muualla hoidossa?

Meillä on 3,5v poika ja isossa lapsilaumassa on myös melko syrjäänvetäytyvä, mutta monta kaveria on sitten hoidon ulkopuolella joiden kanssa leikit sujuu hyvin. Sen takia en vielä huolestu, onhan tässä vielä aikaa sinne kouluun.
 
apap
Päiväkodissa ei tällä hetkellä ole. On kyllä ollut, mutta pikkusisaruksen syntyessä jäi myös kotiin. Syksyllä olisi ainakin tytön tarkoitus mennä päiväkotiin. Kerhoissa käydään ja tapaa muita lapsia kyllä lähes päivittäin. Joskus leikit sujuu tosi hyvin ja ihan tuntemattomankin kanssa saattaa leikit sujua todella hyvin. Mutta usein käy sitten niin, kuten esim. tänään kerhossa ollessa. Oli useita samanikäisiä lapsia kerhossa ja oma tyttö tuntui jäävän sitte koko ajan ulkopuolelle ja tyttö leikki sitten yksinään aika paljon. Yhdessä vaiheessa tyttö sanoi tulleensa surulliseksi, kun jotkut olivat kuulemma kieltäneet leikkimästä heidän kanssaan vaikka tyttö olisi halunnut. Kumma miten jo pienet lapset osaa olla ilkeitä. Tämmöiset tapaukset sitten saa aina huolestumaan miten käy tulevaisuudessa.. Itse kyllä aina yritän kannustaa tyttöä ja kehun monista asioista, että itsetunnosta tulisi toivottavasti hyvä.
 
ggggg
Uskon, että tilanne korjaantuu kun menee sinne päikkyyn tai johonkin, missä näkee niitä lapsia sitten enemmän ja säännöllisesti, siis samoja lapsia.

Kiusaaminen ja syrjiminen on kyllä surullista ja itsekin sitä pelkään eniten. Lapset osaa olla todella ilkeitä.
 
"joku"
Meillä oli ujo ja takertuva poika, 4 vuotiaana varsinkin asia oli niin vaikea että neuvolassa kysyin vinkkejä tilanteeseen. Käytiin psykologillakin kerran juttelemassa, aivan turhaa touhua eikä hyödyttänyt mitään. Sitten saatiin avuksi elto ja hän kävi lapsemme kanssa kotona leikkimässä ja samalla teki arviota mikä voisi olla avuksi. Päätettiin laittaa lapsi päivähoitoon 10pvää/kk jotta "altistui" muiden lasten seuralle/sosiaalisiin tilanteisiin ja oppisi tulemaan toimeen "omillaankin" ilman vanhempien läsnäoloa. Ja eskariin lähtöä myös ajateltiin helpottavan.

Ei ollut mieluisaa pojalle pitkään aikaan mutta meni kuitenkin ja pärjäsi päivät ihan hyvin. Koti oli kuitenkin se paras paikka ja on edelleen. Lapsi nyt ekaluokalla. Kokee että koulupäivä on hänelle tarpeeksi, ei halua harrastuksia eikä välttämättä kyläilemäänkään mihinkään. Joillakin synttäreillä käynyt ja kotiin ottaa kavereita kyllä, yhden kerrallaan. Koulu mennyt hyvin, on kavereita.. Aluksi ujosteli opettajaa niin ettei esim viitannut juurikaan ennen joulua tunneilla. En enää huolestunut kun sama juttu oli eskarissakin. Reipastunut kovasti mutta edelleen hieman hitaasti lämpiävä =)

Asiat voi teillä kuitenkin mennä ihan hyvinkin, päiväkotiin menosta nyt ainakin näette miten tyttönne sielä alkaa viihtymään yms. Meillä oli samanlaista kerhoissa kuin teilläkin, ei oikein osannut keskenkaiken alkaa kenenkään kanssa leikkimään kun kerho kesti vain 2h. Ei ehtinyt tutustua toisiin tarpeeksi siinä ajassa, muilla oli jo leikit käynnissä yms. Lisäksi sielä oli aina eri lapset paikalla kun srk perhekerhosta oli kyse. Kehotukset mennä leikkimään muiden kanssa ei tuoneet tulosta mutta kokeilin lähestyä asiaa toisinpäin: menin itse leikkimään poikaani kiinnostavan lapsen kanssa ja kas kummaa poikani liittyi leikkiin huomaamatta hetken asiaa tarkasteltuaan. Tämä toimi myös kotona vieraiden kanssa tosi hvyin.
 
vieras_
Lapsesi on vielä pieni ja koulun alkuun aikaa. Kutsukaa välillä kavereita kylään, vaikka lapsi ei seuraa kaipaisikaan ja käykää hälyisemmissäkin paikoissa. Lapset tosiaan sanovat ilekitäkin juttuja, mutta samoin unohtavat myös nopeasti. Mä olen äitinä sellainen, että huomautan saman tien, jos tulee tuollaista 'ei me leikitä tuon kanssa' juttua. Usein leikit on jatkuneet pienen keskustelun jälkeen. Mukana leikkiminen voi auttaa lasta pääsemään ryhmään. Ja nimenomaan mukana lapsiryhmässä; ei niin, että jäätte kaksin reunalle leikkimään.

Mä olen itse ollut ujo lapsi ja siksi olen yrittänyt kiinnittää huomiota, etten siirtäisi omia tapoja lapsille. Aina välillä huomaa, miten ujon lapen äiti on myös melko vetäytyvä tai vetoaa lapsen ujouteen ja siksi ei kutsu kavereita/vietä synttäreitä/käy harrastuksissa/käy kylässä. Nyt en tarkoita, että ap olisi tällainen äiti :D Omalla esimerkillä voi vaikuttaa. Ja olen mä kerhossa kysynytkin lapsilta, voisiko tämä ja tämä tulla mukaan, jos lapsi ei ole itse rohkaistunut.
 

Yhteistyössä