Ultrassa näkyi sikiö ikää 46 v

Hei kaikki täällä, olen seurannut tätä palstaa mielenkiinnolla. Nyt sitten kävi niin että äsken kävin ultrassa ja siellä näkyi sikiö 8 + 4 ja sydän löi. Meillä on entuudestaan 5 vuotias tyttö (tehty Avassa Tampereella).
Mitä teen ? Lääkäri oli ehdottomasti sitä mieltä että kesken vaan. Olenko liian vanha, te jotka odotatte tai olette saaneet vauvan yli 40 vuotiaana kertokaa mielipiteitä !
 
onnea onnea
Siis miten lääkäri voi olla sitä mieltä, että keskeytys? Millä perusteella ? Pelkkä ikä?

Sullahan on iän myötä oikeus kunnan kautta istukkabiopsiaan, se tehdään viikolla noin 11, valmistuu 1-4 viikkoa. Jos siis pelkona on down tai vastaavat kromosomimuutokset..

Täytän loppuvuodesta 43 v, olen toki nuorempi kuin sinä siis, mutta odotan (jälleen) vauvaa. Yksikään hoítotaho ei ole minulle keskeytyksestä mitään puhunut!!!!!
Ei heillä ole oikeutta puuttua perheen päätökseen.
Abortti on kuitenkin niin valtava asia, että olkoon naisen ikä mikä tahansa, se on yhtä kipeä, ei ikä tee ihmisestä henkisesti kuollutta puupökkelöä.

Onhan Paavo Lipponenkin melko vanha mies isäksi, kun lapsensa sai. Miksi tätä miestä ei kielletty tekemästä lapsia?
 
luoja mikä lääkäri
Me kävimme ko. paikassa kysymässä mahdollisuuksia lapsettomuushoitoihin ja meidät suunnilleen heitettin ulos... :eek:
Olemme 40-kymmppisiä.
Menimme Helsinkiin Diacorille ja kohtelu siellä oli täysin asiallista.
Mä en ainakaan kuuntelisi ketään muuta kuin itseäni ja miestäni, törketä että joku lekuri päästelee suustaan jotain tuollaista !!!!!
 
Siis lääkäri oli pelkän iän perusteella sitä mieltä, että ei ole mitään järkeä edes yrittää synnyttää tätä lasta. Jos nyt kuitenkin tulemme siihen tulokseen että haluamme yrittää niin kuulemma kannattaa mennä kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin, kuulemma kromosomihäiriön mahdollisuus 1/50.

Niin kun jo edellisessä viestissäni kirjoitinkin meillä on jo yksi lapsi ja olin silloin jo 40 vuotias: kaikki meni hyvin ja syntyi terve tyttö. Lääkärin mielestä jo olisin edes kaksi vuotta nuorempi niin kaikki olisi paremmin. Tässä sitä nyt mietitään, kiitos mielipiteistänne ja lisää kaivataan.
 
Niin, sinulla on tosiaan ikäsi perusteella ilmaiseen istukkatutkimukseen ja ellei se onnistu tai ei voida tehdä, voit saada ilmaisen lapsivesitutkimuksen.
Käyhän ensin niissä ja harkitse vasta sitten keskeytystä jos ja kun päätät niin.
Kautta aikojen ikäisesi ovat saaneet vauvoja!Ja esim lestadiolaiset.
Oon itse 42-v kun saan kolmannen lapseni. Hienosti on kaikki mennyt tähän
asti.
 

Onnea Rusina vauvan odotukselle.

Itse olen 40, ja odotan neljättä lastani.

Yksikään lääkäri ei saisi päästää suustaan tuollaista "kesken vaan" lausetta. Törkeää, ellei sitten tutkimuksissa ole todettu jotain sellaista ettei lapsella olisi todella mitään mahdollisuuksia selvitä.
 
Poujou harmaana
Selvästikin haluat pitää vauvasi, joten siinähän se vastaus on. Anna vaan vauvasi tulla maailmaan.

Voithan sitten miettiä uudelleen, jos tutkimuksissa ilmenee jotain.

Myös minä olen 4-kymppinen vauvelin äiti. Oma äitini sai minut 43-vuotiaana ja työkaveri kertoi mummonsa tulleen äidiksi viimeisen kerran 48-vuotiaana.

 
Kylläpä tuntui pahalta että moisia lääkäreitä löytyy. Mutta kai on sitten ollut hyvä tuuri kun ajattelee että itse olen täyttänyt 45 vuotta ja olen raskaana viikolla 9 + 0 eikä lääkärit eikä neuvola ole yhtään negatiivista sanaa raskaudestani sanonut! Tänään olin ultrassa ihan vaan varmistelemassa mitä vauvalle kuuluu ja sieltähän löytyi selvä syke ja se vielä liikkukin siellä ihan kuin olisi halunnut itsensä joka puolelta esitellä. Oli todella hellyttävä näky ja sitten kun lukee aloittajan tekstin niin pahalta tuntui. Tämä lääkäri oli tosi asiallinen, niin kuin edellinenkin lääkäri joka pari viikkoa sitten ultrasi. Olen nääs menossa 23. päivä istukkabiobsiaan niin haluan tietää miten tuolla voidaan, etten turhaan mene sinne Naistenklinikalle. Kyllä se on jokaisen oma asia minkä ikäisenä lapsen synnytttää. Kyllä luonto on sen määrännyt milloin nainen on liian vanha lapsen saamiseen.
Mutta tsemppiä sulle toimi miten itsestäs ja miehestäs on parasta ja laita tommonen lääkärin kommentti omaan arvoonsa.
 
Juuri
tuollaisia lääkäreitä minä pelkään kohtaavani. Mielestäni kuitenkin 46-vuotiaalla on suurempi riski saada mongoloidi kuin 1:50. Se taitaa olla jotain 6 % luokkaa (eli 1:16 tai 6:100 tai 12:50) . Mutta kuitenkin tod. näk, että ei ole iän vuoksi mongoloidi on 94 %.

Sitten kaikilla on riski saada vammainen 3 %. Joten jos iän tuoma riski on 6 % ja siihen yleisriski mukaan, niin vammaisriskisi on 9 %.

Jos kumminkin ajattelet niin, että vammaisen saamisen riskisi on kolminkertainen nuoriin verrattuna, ei tunnu ollenkaan suurelta riskiltä ja vielä voi ajatella niin, että on kumminkin yli 90 % todennäköisyys saada täysin terve lapsi.

Valituissa paloissa sanottiin vielä hiljattain, että iäkkään riski saada vammainen lisääntyy, jos edellisestä synnytyksestä on erittäin pitkä aika tai sitä ei ole. Eli sulla on tämäkin etu puolellasi. Tuo 6 % on vain keskimäärin.
 
Edellinen
lisää: siis onko Tampereen Avalta vai mistä joku heitetty ulos, kun ikää on ollut 40 vuotta. Kysyin kerran avan vastaanotosta, että saakos yli nelikymppiset kelan korvausta hoidoista, niin sanoivat, että vasta yli 45-vuotiaat ovat toisinaan tarvinneet erityisperustelut. (Tämä voi olla muuttunut, mutta pointtini on se, että ilmiselvästi he olivat hoitaneet yli 45-vuotiaitakin.) Toisaalta netistä luin, että ava hoitaisi viisikymppiseksi asti.

Siis: uskallanko mennä Tampereen avalle ja kenelle siellä. En haluaisi pahoittaa mieltäni iän vuoksi. (Hämärä mielikuva on, että olisin jollakulla terhillä (en muista sukunimeä) käynyt jossain muualla, mutta tiedän hänen toimivan myös avalla, niin hänellä taisi olla negatiivinen käsitys iäkkäiden raskauksista. Siis kenelle kannattaa tai ei kannata mennä Tampereella, jos otetaan huomioon tämä ikäkysymys.
 
Meilläkin lapsilla tosi pitkät väli, kahdella viimeisellä kuusi vuotta. Silti kuopus on nyt terve , energinen 2-vuotias, äiti täyttää ensi viikolla 46v. :) Missään vaiheessa ei keskeytystä ehdotettu iän perusteella, onniteltiin vain ja ohjattiin testeihin menossa, kun halusin ne teettää saadakseni aikaa sopeutua, jos lapsi olisi ollut vammainen.
 
Kyllä meitä ainakin aikoinaan hyvin kohdeltiin Ava:ssa (ainakin Häkkisen Liisa on erittäin miellyttävä lääkäri).
Tämä tämän kertainen ultra oli ihan toisella lääkäriasemalla,siis tämä raskaus on ihan luomuna tapahtunut ihmeellinen yllätys. Tässä oli nyt varmasti minun virhe, että sekoitettiin tämä Ava tähän.
 
Ahaa
kiitos tiedosta. Hyvä myös tietää tuo mukava lääkäri. Nauti ihmeessä yllätysraskaudestasi. Mikä ihme siinä nyt sitä lääkäriä mietityttää. Jos henkisesti pystyt, voit aina mennä kromosomitutkimuksiinkin. (Minä en uskalla, jos tulen raskaaksi, sillä hermot eivät kestäisi ja pelkään keskenmenoa, jonka riski sen vuoksi 1 %)

Olet luomuna tullut raskaaksi. On luonnollista saattaa se myös loppuun. Älä edes harkitse keskeyttämistä, ellei sitten sulle tule jotain henkeäsi uhkaavaa. Olen lukenut tutkimuksen, että perusterve 50-63 -vuotias kestää raskauden aivan yhtä hyvin kuin nuoremmatkin. (Ei omilla munasoluilla) Ainoa lisäongelmasi on siis tuo 6 % lisäriski epämuodostumille.

Nauti raskaudestasi. Ihanaa. Käy vaikka jollain mukavaksi tietämälläsi lääkärillä hakemassa toinen mielipide.
 
Se oli nimenomaan joku terhi joka oli meille epäystävällinen. Paistoi selvästi mitä mieltä hän oli yli 40 raskaaksi yrittävistä.... :ashamed: mua ainakin loukkasi todella pahasti..meni lähes vuosi lisää aikaa hukkaan, ennenkuin uskalsimme mennä diacorille...
 
Mun kaveri sai viime vuonna 45-v:nä terveen tytön. Itse jouduin 30-v:nä ensimmäistä odottaessani todennäköisesti väärin ajoitetun veriseulonnan, joka osoitti isoa prosentuaalista downriskiä, vuoksi istukkabiopsiaan, josta tulokset venyivät ensiksi siksi, etteivät saaneet tarpeeksi soluja ja joutuivat tekemään viljelyn.Sitten ilmoittivat, että solut eivät kunnolla kasva, että odotetaan tuloksia vielä pari viikkoa ja että sen en tarvitse merkitä mitään. Aikanaan tulokset sitten tulivat ja osoittivat, että terve lapsi. Terve poika aikanaan syntyi. Nyt olen 46 ja tikuttelin ovulaatiotikulla aamulla hymyä, että toimin näköjään ainakin jotenkuten vielä. Eri asia tarttuuko mitään. Että ei niihin riskiprosentteihin ja ikiin kannata liikaa tuijotella, eikä tutkimuksia pelätä.
 
Minulla on (nyt jo aikuinen) pikkusisko. Äitini oli 46 vee kun sai hänet... Systeri kirjoitti viisi vuotta sitten lukionsa parhaat paperit, joten ei mikään "huono" tapaus !
Siskostani on ollut todella paljon iloa ja vaikka minulla ja hänellä on ikäeroa 18 vuotta olemme todella läheiset.
maalaisjärkeä käyttäen - luonto tekee tehtävänsä, EI LÄÄKÄRI... Jokainen lapsi on suuri lahja oli äiti sitten alle 15 vee tahi yli 40 vee.
Olkaamme suvaitsevaisia ja hienotunteisia !

Hyvää kevään alkua kaikille :heart:
 
Yhtä asiaa en ole vielä yhdessäkään viestissä huomannut. Millainen on oma terveydentilasi? Eihän siinä ole mitään suurempia ongelmia, joille raskaus voi olla turhan suuri rasite? Sekin voi olla yksi syy lääkärin kommentteihin.
 
Seitsemäs vauva
Onneksi olkoon! Minullekin suositeltiin voimakkaasti vähintään istukka-lapsivesinäytettä 41v raskaudessa. En voinut mennä, enkä halunnut. En halunnut riskiä keskenmenovaaran vuoksi... Minua helpotti ja auttoi raskauden aikana niskaturvoke UÄ 11 rkv ja 4D UÄ, jossa näkyy vauva melkein yhtätarkasti kuin kädestä katsoisi! Se helpotti odottamaan pitkän raskauden läpi vauvan syntymää! Nyt vauva 1kk ikäinen suloinen tummakutri. Uusi elämä on uskomattoman ihana asia! Nauti raskaudestasi!

 
Kiitos kaikille kannustuksesta ja kommenteista. Meillä on toistaiseksi kaikki hyvin eli raskaus etenee ihan mukavasti. Istukkanäyte otetaan kahden viikon päästä ja ensimmäinen neuvolakin on käyty. Neuvolassa kaikki suhtautuivat todella mukavasti, taisin olla itse se joka tätä ikää enemmän siellä käsitteli.
Eli nyt kaikki vaan vauvoja tekemään, koska mikään ei näy olevan mahdotonta!
 
Kiitos kaikille kannustuksesta ja kommenteista. Meillä on toistaiseksi kaikki hyvin eli raskaus etenee ihan mukavasti. Istukkanäyte otetaan kahden viikon päästä ja ensimmäinen neuvolakin on käyty. Neuvolassa kaikki suhtautuivat todella mukavasti, taisin olla itse se joka tätä ikää enemmän siellä käsitteli.
Eli nyt kaikki vaan vauvoja tekemään, koska mikään ei näy olevan mahdotonta!
 

Yhteistyössä