Unikoulusta kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja "vierailee"
  • Ensimmäinen viesti
"vierailee"
Meillä 1v vauva heräilee monta kertaa yössä ja aina vaatii tissiä. Oon kattonut jos jonkinmoisia ohjeita,että miten sais nuo yösyötöt pois. Tuntuu että olen ihan hukassa. En siis tiedä millä menetelmällä tässä nyt kannattais edetä. Mies kyllä auttaa,mutta ei herää vauvan itkuun. Mies kyllä nukuttaa vauvan. Onko siis kukaan äiti onnistunut itse saamaan vauvaa nukkumaan paremmin? Kauanko meni,että vauva hyväksyi että tissiä ei tule?
 
"vieras"
Sori vastausta mulla ei ole tähän mutta milelelläni kuulisin kokemuksia. Meillä myös 1 v vauva heräilee monta kertaa itkien/kitisten öisin ja tissi on ainoa mikä auttaa. Nyt kun lopettelen imetystä niin suuri kysymys onkin miten yöt hoituu tästä eteenpäin. Mies ehdotti, että annetaan maitoa mukista, mutta haluisin vallan päästä eroon koko yösyöttämisestä kun tiedän ettei vauva sitä ravinnollisesti yöllä tarvii. Vettä vois antaa jos janottaa.
 
"vierailee"
[QUOTE="vieras";28706894]Sori vastausta mulla ei ole tähän mutta milelelläni kuulisin kokemuksia. Meillä myös 1 v vauva heräilee monta kertaa itkien/kitisten öisin ja tissi on ainoa mikä auttaa. Nyt kun lopettelen imetystä niin suuri kysymys onkin miten yöt hoituu tästä eteenpäin. Mies ehdotti, että annetaan maitoa mukista, mutta haluisin vallan päästä eroon koko yösyöttämisestä kun tiedän ettei vauva sitä ravinnollisesti yöllä tarvii. Vettä vois antaa jos janottaa.[/QUOTE]

No juuri noin täälläkin mennään. Itse mietin myös tuota mukin tarjoamista,mutta tosiaan haluaisin kyllä myös kokonaan päästä noista yösyötöistä eroon.
 
kokemuksia ja ajatuksia
Tässä mun ajatuksia kahden lapsen kokemuksella eli lapsen unikoulun on ehkä vaikeinta äidille. Jos olet vuoden ajan, reilu 350 yötä heräillyt, niin olet unesi ansainnut. Voitko hyväksyä ajatuksen, että isä herää noin yhden prosentin verran siitä, mitä sinä? Eli että mies nukuttaisi kolmena yönä? Meillä lapset ovat ekana yönä heräilleet yhtä usein kun ovat rintaa pyytäneet eli kahden tunnin välein. Toisena yönä heräsivät ehkä kerran tai kaksi ja kolmantena yönä ovat nukkuneet koko yön. Unikoulujen on sanottu auttavan viikossa, mutta mulla (ja muilla tutuilla) on auttanut paljon nopeammin.

Voit tietenkin yrittää itsekin, mutta se on väsyneenä (ja imetykseen pystyvänä) vaikeampaa.

Lapsihan ei öisin maitoa tuon ikäisenä tarvitse, joten siitä sun ei tarvii huolehtia. Yösyöminen on opittu tapa, josta voi oppia pois.

On tutkitusti todistettu, että äidin univaje voi aiheuttaa masennusta. Lapsen unikoulu ei aiheuta lapselle traumoja tms.
 
ajatuksia ja kokemuksia
Tässä mun ajatuksia kahden lapsen kokemuksella eli lapsen unikoulun on ehkä vaikeinta äidille. Jos olet vuoden ajan, reilu 350 yötä heräillyt, niin olet unesi ansainnut. Voitko hyväksyä ajatuksen, että isä herää noin yhden prosentin verran siitä, mitä sinä? Eli että mies nukuttaisi kolmena yönä? Meillä lapset ovat ekana yönä heräilleet yhtä usein kun ovat rintaa pyytäneet eli kahden tunnin välein. Toisena yönä heräsivät ehkä kerran tai kaksi ja kolmantena yönä ovat nukkuneet koko yön. Unikoulujen on sanottu auttavan viikossa, mutta mulla (ja muilla tutuilla) on auttanut paljon nopeammin.

Voit tietenkin yrittää itsekin, mutta se on väsyneenä (ja imetykseen pystyvänä) vaikeampaa.

Lapsihan ei öisin maitoa tuon ikäisenä tarvitse, joten siitä sun ei tarvii huolehtia. Yösyöminen on opittu tapa, josta voi oppia pois.

On tutkitusti todistettu, että äidin univaje voi aiheuttaa masennusta. Lapsen unikoulu ei aiheuta lapselle traumoja tms.
Lisäyksenä että se siirtyminen imettämistä esim. mukiin on mun mielestä vaan ongelman siirtämistä. Ei lapsi tarvitse keskellä yötä nesteitä.
 
"vierailee"
Lisäyksenä että se siirtyminen imettämistä esim. mukiin on mun mielestä vaan ongelman siirtämistä. Ei lapsi tarvitse keskellä yötä nesteitä.
Kiitti vastauksista. Totta on,että ongelman siirtämistä se mukiin siirtyminen on. Nyt on muutama ilta menty niin että mies nukuttaa. Heräilyt on pysyneet samoina,mutta toivotaan että pikku hiljaa alkais oppia nukkumaan yöt ilman tissiä.
 
meillä
Meillä hoidettu yösyöttöjen lopetukset vastaavalla tavalla 1 vuotiaana. Eli isä nukuttaa ja herää yöllä. Mielestäni se ei ole unikoulua, koska joka itkuun reagoidaan ja lohdutetaan. Meillä siis otettiin aina syliin ja hyssyteltiin uneen ja kun nukahti, niin laskettiin vasta takas omaan sänkyyn. Meillä myös nukutettiin vauvat joka ilta syliin tai tissille, jos tissille nukahtivat. 2-3 yötä syöttöjen lopetuksesta, niin ovat ruvenneet nukkumaan täysiä öitä. Syliin nukuttaminen ei ole ikänä vaikuttanut mitenkään kielteisesti (etteivät muka osaisi yöllä jatkaa unta, kun ovat syliin nukahtaneet).
 
meillä
Jatketaan vielä, että ekana yönä ovat saattaneet ekalla heräämisellä itkeä 2 tuntiakin (siis sylissä pidellen ja lohdutellen), mutta joka heräämisellä itkun kesto väheni ja tosiaan 2-3 yötä vain kesti tuo heräily, sit oli tissi unohdettu öistä.
 
"vieras"
Minä tarjoaisin (ja olen tarjonnutkin) ehdottomasti vettä unikoulun aikana, jos lapsi tarvitsee. Itkeminen on aika suuta ja kurkkua kuivattavaa hommaa, joten jos unikoulu sisältää yhtään itkemistä niin lapsella todellakin on oikeus saada hörppy suunkostuketta halutessaan. Ei sitä toki tarvitse imetyksen korvikkeena tarjota, lohduksi saati nukutukseksi (esim. tuttipullosta).

Mulla on vähän huonosti vinkkejä, kun itse ole unikouluttanut vasta vähän isompaa (1,5-vuotiasta), jolloin puhe oli mielettömän iso apu (kun lapselle supatti että "äiti nukkuu, isi nukkuu, mummo nukkuu, kissat nukkuu, hevoset nukkuu..." niin rauhoittui kuin taikaiskusta ja kävi nukkumaan). Olen myös rauhoitellut aika aktiivisesti, en siis ole yrittänyt saada lasta pärjäämään heti mahdollisimman itsenäisesti nukahtamisen kanssa, vaan olen ottanut syliin, silittänyt, laulanut, ottanut kainaloon, mitä vain että lapselle tulee olo että olen edelleen läsnä ja hoivaan edelleen, vaikka maitoa ei enää tipu. Jonkun kohdallahan tuossa voi käydä niin että sitten seuraava kierre on sitä silittämistä, sylittelyä jne., mutta meillä lapselle riitti siirtymävaihe ja sitten totesi, että koska hoiva ja apu on saatavilla läpi yön, niin ei sitä tarvitse herätä varmistelemaan :)
 
"Laura"
Meillä myös isä herännyt unikouluaikana. Huutoa on tosiaan ollut paljon ja sitä on vaikea kuunnella, mutta meillä sovitiin, että mies tuleepyytämään, jos haluaa apua ja että en saa mennä sinne sotkemaan tilannetta;). Muutenhan olisin kyllä mennyt, huutoa on vaikea kuunnella. Ensimmäisessä unikoulussa meni yli viikko pientä heräilyä (8 kk iässä), toisessa meni se kolme yötä ( 1 v iässä). Ensimmäisen unikouluun jälkeen lapsi tuli kipeäksi ja aloin imettämään uudestaan...
 
"vierailee"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä;28706961:
Meillä hoidettu yösyöttöjen lopetukset vastaavalla tavalla 1 vuotiaana. Eli isä nukuttaa ja herää yöllä. Mielestäni se ei ole unikoulua, koska joka itkuun reagoidaan ja lohdutetaan. Meillä siis otettiin aina syliin ja hyssyteltiin uneen ja kun nukahti, niin laskettiin vasta takas omaan sänkyyn. Meillä myös nukutettiin vauvat joka ilta syliin tai tissille, jos tissille nukahtivat. 2-3 yötä syöttöjen lopetuksesta, niin ovat ruvenneet nukkumaan täysiä öitä. Syliin nukuttaminen ei ole ikänä vaikuttanut mitenkään kielteisesti (etteivät muka osaisi yöllä jatkaa unta, kun ovat syliin nukahtaneet).
No näin ajattelin minäkin,että joka itkuun ilman muuta vastataan,eikä yksin jätetä huutamaan. Täytyy vaan tsempata itseään,että kestää kuunnella sitä huutoa.
 
kokemuksia ja ajatuksia
[QUOTE="vierailee";28707030]No näin ajattelin minäkin,että joka itkuun ilman muuta vastataan,eikä yksin jätetä huutamaan. Täytyy vaan tsempata itseään,että kestää kuunnella sitä huutoa.[/QUOTE]

Unikoullua voi myös pitää niin, että ensin laskee 10 sekuntiin ja menee sitten. Sen jälkeen 20 ja sitten. Seuraavaan 30 ja sen jälkeen rauhoittelu.

TÄmäkään ei ole lapselle vaarallista.

Jos kirjat kiinnosata niin suosittelen kirjaa "Unihiekkaa etsimässä". Siinä on vinkkejä myös aikuisten uniongelmiin.
 
"vierailee"
Mä jätin yösyötöt pois kun poika täytti 6kk, yleensä söi 2-3krt/yö. Yksi ilta vaan päätin että nyt loppu ja niin tehtiin. Ekana yönä vähän itkeskeli, tokana yönä heräs kerran mutta nukahti helposti takaisin ja siihen loppui heräilyt.

Mä siis hoidin tuon vieroittamisen. Poika nukkui silloin omassa huoneessaan.
 
[QUOTE="vieras";28706894]Sori vastausta mulla ei ole tähän mutta milelelläni kuulisin kokemuksia. Meillä myös 1 v vauva heräilee monta kertaa itkien/kitisten öisin ja tissi on ainoa mikä auttaa. Nyt kun lopettelen imetystä niin suuri kysymys onkin miten yöt hoituu tästä eteenpäin. Mies ehdotti, että annetaan maitoa mukista, mutta haluisin vallan päästä eroon koko yösyöttämisestä kun tiedän ettei vauva sitä ravinnollisesti yöllä tarvii. Vettä vois antaa jos janottaa.[/QUOTE]

Rauhottelua tissin sijaan. Äidin oltava sitkeämpi lasta jotta onnistuu. Jos mahdollista nin isä vois hoitaa muutaman yön jotta se maito ei houkuta siinä. Toiseen yömaitoon ei kannata siirtyä enää taaperon kohdalla.
 
"vierailee"
Rauhottelua tissin sijaan. Äidin oltava sitkeämpi lasta jotta onnistuu. Jos mahdollista nin isä vois hoitaa muutaman yön jotta se maito ei houkuta siinä. Toiseen yömaitoon ei kannata siirtyä enää taaperon kohdalla.
Nyt kyllä tuntuu,että voisin jaksaakin tsempata ja pysyä lujana. Meillä vauva syö aikas hyvin päivällä ruokaa,että luulen ettei kyllä nälkäänsä herää. Imetystä aion kyllä edelleen jatkaa,mutta yritän nyt noista yösyötöistä tuolla tavalla eroon.
 
[QUOTE="vierailee";28707254]Nyt kyllä tuntuu,että voisin jaksaakin tsempata ja pysyä lujana. Meillä vauva syö aikas hyvin päivällä ruokaa,että luulen ettei kyllä nälkäänsä herää. Imetystä aion kyllä edelleen jatkaa,mutta yritän nyt noista yösyötöistä tuolla tavalla eroon.[/QUOTE]

Mahtaa juu herää vaan tottumuksesta.Josta nyt ois päästävä eroon. Sekin kannattaa muistaa että jokainen paluu tekee seuraavasta kerrasta vaikeamman. Senkin takia kannattaa sun pysyä päätöksessä. Imettää kyllä voi edelleen vaikkei yötarjoilua olisikaan. Meilllä yösyönti loppu 6kk lapsen suunnalta, mutta heräily jatkui edelleen vielä kauan. Tais olla lähemmäs 2v ennenkun alko nukkua putkeen.
 

Yhteistyössä