uskaltaako joku oikeasti vielä olella auringossa ilman aurinkorasvaa??

mä ainakin laitan, sen verran pelkään uv-säteilyä ja ihosyöpää.. ja lasten kans yritän olla tosi tarkka!
Mies ei juuri laita..
Just tänään rantsulla mun sisko ei viitsinyt laittaa aurinkorasvaa, kun halus saada väriä iholle |O palanut JOKA kesä eikä vieläkään opi, mä olen ihan vihainen! :kieh:
 
vieras
Suomessa me käytetään aurinkorasvaa vain esim. huvipuistossa, jos aurinko mollaa täydeltä terältä. Muuten ei käytetä, koska eivät ne voiteetkaan mitään terveellisiä ole. Mä suojaan pienempien lasten ihon vaatteilla, ja isommat ymmärtävät jo mennä välillä varjoon.
 
Noh.. minä en pala, mutten ole mikään auringonpalvojakaan. Ulkomailla on ollut tapana suojata, Suomessa ei juurikaan. Oma ihoni on ennen parantunut auringosta, mutta tänä kesänä olen saanut ensimmäisen kerran aurinkoihottumaa, joten lienee pakko suojautua/pysyä kokonaan poissa auringosta. Meillä oli melanoomatapaus lähisuvussa vast'ikään, joten tämä asia on mietityttänyt muutenkin.
 
ahaa
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä en käytä oikeestaan ikinä,oon jostain lukenu että siitä on melkein enemmän haittaa kun se rasva rupee tavallaan kiehumaan iholla...
Nyt kun kerrot linkin mistä tän tiedon löytää ni ihmeteon teet!

Mä oon aiemmin ollut sitä mieltä, että mieluummin ei aurinkorasvoja jos ei ole pakko. Etenkään niitä aikuisten kemiallisia. Olen kyllä ihmetellyt tuota, kun musta kanssa tuntuu aurinkorasva ihan imevän sitä kuumuutta, vasiten jos liian pian meet ulos rasvan laiton jälkeen.

Nykyään oon jo alkanut enemmän käyttää. lapset haluaa suojata ja ihosyöpä todettiin vuos sitten isällä.
 
vieras
Tänään tuli auringolta suojautumisesta Tv 1 aamutv:ssä. Tänään tai siis eilen oli UV säteily arvo 6. Korkein annettu luku suomessa. Nuo arvot alkaa olla jo niin kovia, että kaikkien tulisi suojautua rasvalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tänään tuli auringolta suojautumisesta Tv 1 aamutv:ssä. Tänään tai siis eilen oli UV säteily arvo 6. Korkein annettu luku suomessa. Nuo arvot alkaa olla jo niin kovia, että kaikkien tulisi suojautua rasvalla.
Järkevämpää olisi, että kaikki suojautuisivat vaatteilla. Ei kesä ja kuuma tarkoita sitä, että pitää keikistellä pienissä vaatteissa. "Oikeasti kuumissakin" maissa paikalliset ihmiset kulkevat pitkälahkeisissa ja -hihaisissa.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tänään tuli auringolta suojautumisesta Tv 1 aamutv:ssä. Tänään tai siis eilen oli UV säteily arvo 6. Korkein annettu luku suomessa. Nuo arvot alkaa olla jo niin kovia, että kaikkien tulisi suojautua rasvalla.
Juu juu. mutta kun se rasva on vaan hyvä lisä suojaukseen, ihan oikeasti kaikkien tulisi suojata ihonsa vaatteilla.Rasvaa pitää lisätä parin tunnin välein ja laittaa reilusti, jotta siitä olisi yhtään mitään hyötyä.Eli jos rasvaat lapsesi kerran tai kaksi päivässä, on ihan sama vaikket rasvaaa ollenkaan.
 
neukkis
Juu uskallan. Suojaan vaatteilla ja vältän oleilua ulkona päivän kuumimpana aikana. Kun lapsi oli pieni ei ulkoiltu juuri lainkaan vajaa puolesta päivästä iltapäivä kolmeen.
 
me laitetaan aurinkorasvaa jos ulkona tuntikausia oleskellaan tai vaikka ollaan vesillä, mutta en minä normaalipäivänä enää tuollaisille koululaisille kotona. minusta yksi hyvä suoja on se että ei edes itseään turhaan siellä auringossa grillaa. En siis makaamalla makaa auringossa en kotona enkä maailmalla
 
Ihosyövät suomessa noussu yli100% vai oliko se jopa moninkertaisesta?. Aurinkoa otetaan yhtä paljon kuin ennen. Tästä tuli ohjelmaa ja suomenkin ( Kuten Australiassa ollut jo vuosikymmeniä esim. koulussa hattu/lippalakkisuositus/pakko) otsoonikerros on ohentunut niin että aurinko vaikuttaa ihan eri tavalla kuin silloin kun itse olin lapsi. Todellakin käytän suojakertoimia ja pukeutumista jos ei liian kuuma sää :)
 
Helekutti
Mä palan helposti, rasvoja tai ei. Liian ohkanen paita päällä niin palaa rintakehä ja hartiat silti. Eilenkin fillaroin tuulitakki päällä, katottiin kyllä tosi vinoon kun muita tulee vastaan bikinit päällä.
 
Christina
Jos kovasti porottaa niin lapsille laitan aurinkovoidetta...Itselle monesti unohtuu laittaa. Tästäkin esimerkkinä toissapäivänä tosi pahasti palanut yläselkä.......Vieläkin sattuu jos siihen esim.voidetta laittaa. Tyhmä mikä tyhmä.
 
En uskalla ja mä en edes ole mikään auringonpalvoja, mä olen se joka istuu varjossa jos on istuakseen :D Meillä kaikki käyttää aurinkorasvaa. Ja kai sitä voi tunnustaa että UV-säteilyn ollessa korkeimmillaan me ollaan sisällä jos mahdollista...
 
kerpele
en jaksa, ennen kyllä mutta nyt en enää, pojalla on sellanen paita jossa on valmiiksi se aurinko juttu, siis se paita on ihan pitkähihainen, kun muuten raukka palaisi rasvoista huolimatta, olispas varaa ostaa toinen paita
 

Yhteistyössä