Uskon asioista!

  • Viestiketjun aloittaja Äpä
  • Ensimmäinen viesti
Äpä
Mitäs jos vanhemmat eivät ole kovin uskovaisia, mutta eivät myöskään uskoa vastaan, mites sitä lapselle opettaa? Luin lapselle raamatullista lastenkirjaa, jonka saimme. Hän tietenkin kyseli jaolin hieman pulassa, kun en tiennyt mitä vastata, kun tunsin lukevani satua, mutta silti ei-satua. Sekavaa...
Kun en itse omaa mitään suurta vakaamusta, en tiedä mitä lapselle opettaisin. Olen vähän itsekin hukassa mihin uskon joten mitä lapselle kannattaisi opettaa?
 
Liina72
Emme mekään ole mitään "uskovaisia". Mutta lapsille luetaan joka ilta iltarukous. Esikoinen osaa jo itsekin. Samalla jutustellaan että jumala kuulee rukouksen. Meillä on Lasten oma raamattu, jossa on pieniä raamatun kertomuksia. Sitä lueskellaan, samoin myös jotain muita kirjoja on saatu lahjaksi, jossa on uskonnollisia tarinoita. Itse kerron lapsille sen, mitä uskon ja jos en tiedä jotain sanon rehellisesti, etten tiedä.
 
Opetat sen, mitä itse pidät tarpeellisena. Jos et jotain asiaa tiedä, myönnä se lapselle. Itselleni on lapsuudesta jäänyt "päälle" iltarukouksen lukeminen illalla mielessäni enkä saa unta, ellen ole sitä lukaissut. Minusta se on ihan kiva tapa ja aion ottaa iltarukouksen "ohjelmistoon" myös pian 2-v. poikamme kanssa. Itse aion kertoa lapsille sen, minkä osaan sitä mukaa, kun alkavat asioista kysellä. Tapoihimme kuuluu käydä joulun alla laulamassa kirkossa kauneimpia joululauluja, pääsiäisenä monesti katson sivusilmällä tv:stä jumalanpalvelusta (joskus myös ortodoksista) jne. Uskon Jumalaan, mutta en paatoksellisesti.
 
jalla
mun vanhemmat eivät ole kovinkaan uskovaista sorttia, joten itse olen hakenut vastaukset uskonnollisiin kysymyksiini sitten vähän vanhempa. ekaluokkalaisena juttelin asiasta uskovaisen kaverini kanssa ja hän opetti minut rukoilemaan illalla. sen jälkeen huomasin myös oman mummoni mutisevan aina iltaisin iltarukoiksen ja hänen kanssaan myös joskus juttelin asiasta. myös ekan luokan aikana kävin yhden uskovaisen tädin pitämää tyttö-kerhoa ja sieltäkin sai ihan kivasti ajateltavaa. ripariin asti asiat oli vähän niinkuin unohduksissa, mutta riparin jälkeen liityin meidän seurakunnan raamattupiiriin. näitä kävin vuoden verran kunnes tunsin olevani "uskonnollisesti kyllästetty". sen jälkeen olen ollut uskossa, mutta omalla tavallani. sain siis itse muodostettua itselleni oman käsitykseni uskonnosta, siis ev.lut.ista ja kaikista muistakin uskonnoista. näin ajattelin toimia myös oman tyttöni kohdalla. kun hän on tarpeeksi vanha ymmärtääkseen asioita ja käsittelemään saamaansa tietoa omilla aivoillaan, niin ohjaan hänet johonkin sopivaan kerhoon tai seurakunnan toimintaan ja annan hänen itse muodostaa oman käsityksensä tästä henkisestä maailmasta!
 
kevätsiivous

Meillä keskimäinen 6v typykkä viimeksi tänään kysy autossa, että onks se totta, ihan varmasti totta että on Jeesus ja enkeleitä ja vielä Allahikin... Olen ottanut sen linjan, että kerron yleisesti, jotkut uskoo että on toiset taas pitävät satuna. Vielä olen kertonut senkin, että on aikoja, jolloin haluaa uskoa ja toisinaan ei muistakaan koko asiaa. Tämä ollut meidän perheessä hyvä asia. 6 vuotiaamme tänään vannotti, että mä sit ainakin uskon että se on totta. Perheemme ei ole "uskovainen", mutta suvussa on paljonkin ihmisiä, jotkä käyvät säännöllisesti kirkossa. Lapsemme ovat myös kotiäitiaikanani käyneet seurakunnan kerhoissa oppia saamassa ja viihtymässä...
 
netta-marika
miu äiti ei ollu uskovainen..mut mie kävin penskana
reurakunnan leireillä..8-12v..sitten muistaakseni olin jossai seurakunnan kerhossa.
ukkoni ei kuulu kirkoon mutta ajattelin silti pitää
ristiäiset..mut sitten myöhemmin erotaan kirkosta..lapsi jos vanhempana haluaa kirkon kirjoille että pääsee riparille ni se käy mutta ukkoni (ja mie) ei halua että lapselle tulee minkäänlaista uskonnollista kasvatusta..siihen kuuluu myös se että koulussa lapsella ei ole sitten uskontoa..!
 
Minä annan kerhojen ja koulujen pitää niistä asioista huolta. En kyllä ala tuputtamaan uskonasioita, kun ei ole mullekaan niitä tuputettu pienenä. Jos lapsi kysyy jotain jumalasta, raamatusta tms. niin sitten selitän sen minkä pystyn. :saint:
 

Yhteistyössä