Uurnan lasku

Kiitos kommenteista ja osanotosta!

Taidamme piirtää ja kirjoittaa kirjeen mukaan, ehkä pehmonkin. Uurna on kappelilla, saamme sen sitten lauantaina. Ajattelinkin, että se on varmaan hyvin kiinni. Meitä on vain me kolme ja miehen vanhemmat.
 
"..."
Kiitos kommenteista ja osanotosta!

Taidamme piirtää ja kirjoittaa kirjeen mukaan, ehkä pehmonkin. Uurna on kappelilla, saamme sen sitten lauantaina. Ajattelinkin, että se on varmaan hyvin kiinni. Meitä on vain me kolme ja miehen vanhemmat.
Saanko kysellä mihin miehesi kuoli? Tiedän kuinka raskasta teillä on nyt, itse menetin äitini puoli vuotta sitten ja ikävä on suuri.
 
Keittiönoita
Ruumista ei saa haudata muualle, mut jos on tuhkattu niin sillon tilanne on toinen. Samoin kuljettamiselle on eri säännöt ruumiin ja tuhkien kohdalla.
Saa ruumiinkin haudata, mutta nyt alkaa mennä juttu aloittajan kannalta sen verran sivuraiteille, että pyydän anteeksi, jos tästä aiheutuu hänelle mielipahaa :hug: On siis olemassa muitakin kuin kirkon ylläpitämiä hautausmaita.
 
"xxx"
Alkuperäinen kirjoittaja entäs;25932891:
No, ei voi olla muutama metri.
Voi ei, miks nä ihmiset kommentoi kun eivät oikeesti tiedä asioista mitään.
Ei se tosiaan mitään muutamaa metriä ole. Uurna lasketaan käsin ja aikas pitkät kädet saa olla jos parisen metriä syvään kuoppaan sen saa laskettua. Se ei tosiaan ole kuin 70-100cm halkaisija n.40cm.
 
Ei kovin syvä.
Alkuperäinen kirjoittaja Syvä se on;25932696:
Uurnakuoppa ei ole leveän leveä, mutta syvyyttä löytyy muutama metri.
Oman isäni uurnaa laskiessa sille kaivetun kuopan suu oli n. 40 cm x 40 cm ja syvyyttä vajaa puoli metriä. Uurnan vierelle olisi niin halutessaan mahtunut pudottamaan ihan hyvin kukkakimpun, piirroksia tai pehmolelun.
 
  • Tykkää
Reactions: rops
"vieras"
Suomessa ei saa ripotella tuhkia minnekään. Varmaan nyt yhdistät jenkkeihin :) Suomessa pitää kaikki haudata kirkkomaalle.

Ei pidä paikkansa. Poikamme tuhkauksesta on kohta 4 vuotta, ja silloin sairaalan pappi sanoi, että ripotella voi esim tontille tai itselle tärkeään paikkaan. Pyysi kuitenkin miettimään sitä, että voihan olla että talo myydään jollekin toiselle ja sitten voisi haitata se muistopaikan siirtyminen toiselle omistajalle. Uurna laskettiin kirkkomaahan, emme edes harkinneet muuta.

APlle lämmin osanotto ja voimia tulevaan, uurnanlasku on aika rankka paikka.
 
Ei täällä ainakaan
Alkuperäinen kirjoittaja Ei kovin syvä.;25933397:
Oman isäni uurnaa laskiessa sille kaivetun kuopan suu oli n. 40 cm x 40 cm ja syvyyttä vajaa puoli metriä. Uurnan vierelle olisi niin halutessaan mahtunut pudottamaan ihan hyvin kukkakimpun, piirroksia tai pehmolelun.
Vantaalla Pitäjän kirjolla uurnahaudassa oli syvyttää pitkälti toista metriä. Naru jossa se sinne laskettiin oli todella pitkä.. Uurnahautaan tulossa muitakin ja jos uurnahautaan ei ole muita tulossa eikä sovittu sinne haudattavaksi, ei ehkä ole niin syvä.
 
Saa nähdä miten syvä meillä on, periaatteessa "sukuhauta" johon minäkin ehkä sitten aikoinani päädyn (mies siinä ensimmäinen). Minä myös uskon, että on rankempi paikka tuo uurnan lasku kuin siunaus ja muistotilaisuus.

Kysyjälle - pitkään sairauteen, aivokasvaimeen, kuoli mies. Vaikka tätä loppua tiesi odottaa kuukauden, ehkä pari oikein kunnolla (vaikka 6v oli tauti meidän elämässä) niin onhan tämä shokkiaikaa ja uuteen arkeen totuttelemista. Onneksi on lapset! <3
 
Voimia tulevaan
Saa nähdä miten syvä meillä on, periaatteessa "sukuhauta" johon minäkin ehkä sitten aikoinani päädyn (mies siinä ensimmäinen). Minä myös uskon, että on rankempi paikka tuo uurnan lasku kuin siunaus ja muistotilaisuus.

Kysyjälle - pitkään sairauteen, aivokasvaimeen, kuoli mies. Vaikka tätä loppua tiesi odottaa kuukauden, ehkä pari oikein kunnolla (vaikka 6v oli tauti meidän elämässä) niin onhan tämä shokkiaikaa ja uuteen arkeen totuttelemista. Onneksi on lapset! <3
Itselläni kyyneleet tuli kun laittoivat kirkonkellot soimaan kun uurnahaudalle kävelimme. Toki kysyi ensin haluammeko kellot soimaan. Voimia tulevaan. Meillä myös uurnahauta on nyt sukuhauta ja siihen otimme ison kalliin kivenkin joka näyttää ehkä hieman hullulta pieneen uurnapaikkaan nähden.
 
"silakka"
Osanotto aloittajalle ja voimia suruun ja pahoittelen aiheesta eksymistäni.

Vainajan saa haudata muuallekin kuin hautausmaalle. Tuhkat saa ripotella vaikkapa mereen. Tuhka pitää joko haudata tai ripotella muistaakseni vuoden päästä tuhkauksesta, eli niitä ei saa säilöä takan reunuksella, kuten jenkeissä. Haudata voi periaatteessa vaikka takapihalleen, mutta silloin siihen pitää perustaa ja anoa lupa yksityiseen hautapaikkaan.
 
Keittiönoita
Saa nähdä miten syvä meillä on, periaatteessa "sukuhauta" johon minäkin ehkä sitten aikoinani päädyn (mies siinä ensimmäinen). Minä myös uskon, että on rankempi paikka tuo uurnan lasku kuin siunaus ja muistotilaisuus.

Kysyjälle - pitkään sairauteen, aivokasvaimeen, kuoli mies. Vaikka tätä loppua tiesi odottaa kuukauden, ehkä pari oikein kunnolla (vaikka 6v oli tauti meidän elämässä) niin onhan tämä shokkiaikaa ja uuteen arkeen totuttelemista. Onneksi on lapset! <3
Kun siskoni mies - joka oli mulle kuin isoveli - nuorena kuoli, niin hautaanlasku oli paljon rankempaa kuin itse siunaustilaisuus. Siunaustilaisuus oli täällä kotipaikkakunnalla ja hautaanlasku Keski-Suomessa. Ja mä vieläkin muistan sen aamun, kun alettiin auringonnousun aikaan ajaa saattueessa Keski-Suomeen. Vainajan poika oli tuolloin 6 v ja mä vieläkin purskahdan itkuun joka kerta, kun niitä vanhoja kuvia katson. Pienen pojan suru niissä kuvissa on vielä 20 vuotta myöhemminkin käsinkosketeltavaa.

Paljon jaksamista sinulle ja lapsillesi :hug:
 
Paikkakohtaista.
Alkuperäinen kirjoittaja Ei täällä ainakaan;25933460:
Vantaalla Pitäjän kirjolla uurnahaudassa oli syvyttää pitkälti toista metriä. Naru jossa se sinne laskettiin oli todella pitkä.. Uurnahautaan tulossa muitakin ja jos uurnahautaan ei ole muita tulossa eikä sovittu sinne haudattavaksi, ei ehkä ole niin syvä.
Riippunee myös siitä onko uurnapaikkojen alla arkku, milloin se on haudattu ja kuinka syvään.
 
"Jipp"
Olen itse ollut laskemassa uurnaa ja kuoppa oli kohtuullisen syvä. Oli myös oma lapio mukana ja itse laitettiin kuoppa umpeen. Laskee sen uurnan kuoppaan, ja sitten voi pistää sinne muistoesineitä. Parhaiten taitaa sopia piirustukset ym. paperi, mutta kukapa sitä huomaa jos sinne sujauttaa esim. korun tms.
 
Osanotto ja voimia :hug:

Meillä on äidin siunaus vasta edessä. Arkkuun laitetaan jotain äidille rakasta mukaan joka sitten tuhkataan myös. Sitä uurnan laskua kauhulla odotellaan, viimeistään sitten vuoden kuluttua...

Ikävä on kova :'(
 
Suomessa ei saa ripotella tuhkia minnekään. Varmaan nyt yhdistät jenkkeihin :) Suomessa pitää kaikki haudata kirkkomaalle.
Mä olen itse ollut sirottelemassa tuhkaa ja osan siitä vein mereen ja tutun isä esim. siroteltiin järveen (kunnalta piti kysyä lupa). Se uurna oli metallinen ja ihan sai kannen vaan avattua, en sit tiä onko ne haudattavat uurnat aina suljettu lopullisesti ennen hautausta.
 
Arkku alla siis mitä?
Riippunee myös siitä onko uurnapaikkojen alla arkku, milloin se on haudattu ja kuinka syvään.
Helsingin Pitäjän kirkolla on uurnapaikat suhteellisen uusia ja ainakin oma äitini haudattiin uuteen osaan sinne pari vuotta sitten. Siis mikä arkku alla? Uurnapaikoilla ei ole mitään arkkuja alla. Uurnahaudat on täysin erikseen kun arkkuhaudat. Uurnahauta Helsingin Pitäjän kirkolla on ainakin syvä ainakin sen metrin matka.
 
"silakka"
Alkuperäinen kirjoittaja Arkku alla siis mitä?;25934432:
Helsingin Pitäjän kirkolla on uurnapaikat suhteellisen uusia ja ainakin oma äitini haudattiin uuteen osaan sinne pari vuotta sitten. Siis mikä arkku alla? Uurnapaikoilla ei ole mitään arkkuja alla. Uurnahaudat on täysin erikseen kun arkkuhaudat. Uurnahauta Helsingin Pitäjän kirkolla on ainakin syvä ainakin sen metrin matka.
Täällä ainakin haudataan vanhojen arkkuhautojen päälle. Muistaakseni 100 vuotta oli se raja.
 
Isäni uurnahauta ei myöskään ollut kovin syvä. Itse sen peitimme. Ne olivatkin tähänastisen elämäni raskaimmat hiekkalapiolliset. Siihen hautaan ei kyllä uurnan lisäksi olisi juuri piirustuksia isompia asioita mahtunut.
 

Yhteistyössä