Uusi koira, mikä rotu?

  • Viestiketjun aloittaja Scarpetta
  • Ensimmäinen viesti
Scarpetta
Hei! Meillä harkinnassa uuden koiran hankkiminen ja pari vahvaa rotuehdokasta jo onkin :D Mielenkiinnosta ajattelin kuitenkin täältäkin kysäistä ehdotuksia, jos vaikka tulisi yllättäviäkin ideoita. Eli vaatimuksia rodulle:
- keskikokoinen/iso
- fyysisiltä ominaisuuksiltaan suht kevytrakenteinen, ketterä ja nopea
- energinen
- tempperamenttinen
- mielellään miellyttämishaluinen, muttei liian nöyrä
- terve

Siinäpä ne tärkeimmät. Löytyykö kenenkään kotoa tai tuttavapiiristä rotua, joka täyttää nämä ominaisuudet :)
 
Scarpetta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2004 klo 20:43 -ä77- kirjoitti:
ootko käyny kattoos kennelliiton sivuilta? sieltä löytyy rotujärjestöt ja niiden myötä myös rotuesittelyt. elikkäs www.kennelliitto.fi =)
Juu, oon käyny. Ja kuten sanoin, pari hyvää vaihtoehtoa onkin, mutta ois kiva, jos jollain ois henkilökohtasta kokemusta ja löytys sellanenkin yllättävä vaihtoehto :D
 
kikka3 harmaana
Sileäkarvainen noutaja, on kyllä varsinainen pusuautomaatti, mutta tempperamettia riittää
Jos haluut harrastaa niin tämän rodun kanssa voi harrastaa: jäljestystä, metsästystä, tottelevaisuutta, näyttelyitä ja palveluskoira kokeita (IPO ei käy koska puru ote ei riitä), vesipelastusta
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2004 klo 08:05 kikka3 harmaana kirjoitti:
Sileäkarvainen noutaja, on kyllä varsinainen pusuautomaatti, mutta tempperamettia riittää
Jos haluut harrastaa niin tämän rodun kanssa voi harrastaa: jäljestystä, metsästystä, tottelevaisuutta, näyttelyitä ja palveluskoira kokeita (IPO ei käy koska puru ote ei riitä), vesipelastusta
'
Yhdyn täysin tähän kikka3:sen viestiin!
Meillä myös flatti 4v. pusumaattilupsuleevi...
Vauhdikas, kiltti, tarvittaessa tempperamenttinen, eikä lähellekkään niin flegmaattinen kuin jotkut labbikset tai kultsut... =)
eikä sileäkarvaisia noutajia tule jokamutkassa vastaan, suht terve rotu myös... SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI! :D :D :D ;)
 
Lähes 10 vuotta belggareita harrastaneena, SUOSITTELEN! :heart:

Itselläni oli malinois-muunnos eli se lyhytkarvainen. Valitettavasti nyt meillä ei ole sitä iloista hännänheiluttajaa, kun aivokasvaimen vuoksi jouduimme Rauta-Rouvan saattelemaan sateenkaaren toiselle puolelle toukokuun lopussa. :heart: :'( :'( :'(

Malinois on energinen ja tempperamenttinen, mutta isona koirana vaatii toki peruskoulutuksen.
Suht terve rotu, jalostukseen käytettävät yksilöt silmäpeilataan, lonkka-ja kyynärpääkuvataan, yleensä myös joko pk-tulos tai SKL:n luonnetestitulos.
Lonkkavikaa on jonkin verran. Myös epilepsiaa joissakin linjoissa.

Mutta jos/kun saa terveen yksilön, niin aivan mahtava elukka!!! :heart:

Jos haluat tietää malinois-muunnoksesta enemmän, niin mielelläni kerron lisää!

Onnea uuden perheenjäsenen etsintään - voi, se on ihanaa aikaa, kun pikku-peetu sitten kotiutuu!!! :heart: :heart:

p.s. meillä kolme vilkasta ja eläväistä poikaa, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia koiran ja muksujen välillä!
 
Scarpetta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2004 klo 15:40 JeJuJi kirjoitti:
Lähes 10 vuotta belggareita harrastaneena, SUOSITTELEN! :heart:

Itselläni oli malinois-muunnos eli se lyhytkarvainen. Valitettavasti nyt meillä ei ole sitä iloista hännänheiluttajaa, kun aivokasvaimen vuoksi jouduimme Rauta-Rouvan saattelemaan sateenkaaren toiselle puolelle toukokuun lopussa. :heart: :'( :'( :'(

Malinois on energinen ja tempperamenttinen, mutta isona koirana vaatii toki peruskoulutuksen.
Suht terve rotu, jalostukseen käytettävät yksilöt silmäpeilataan, lonkka-ja kyynärpääkuvataan, yleensä myös joko pk-tulos tai SKL:n luonnetestitulos.
Lonkkavikaa on jonkin verran. Myös epilepsiaa joissakin linjoissa.

Mutta jos/kun saa terveen yksilön, niin aivan mahtava elukka!!! :heart:

Jos haluat tietää malinois-muunnoksesta enemmän, niin mielelläni kerron lisää!

Onnea uuden perheenjäsenen etsintään - voi, se on ihanaa aikaa, kun pikku-peetu sitten kotiutuu!!! :heart: :heart:

p.s. meillä kolme vilkasta ja eläväistä poikaa, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia koiran ja muksujen välillä!
Itse asiassa mali onkin mulla se vahvin vaihtoehto :D Tuttavapiirissä on paljon tervuja, mutta ois kiva kuulla tuosta malista ihan omakohtaisia kokemuksia. Eikös malit kuitenkin poikkea tervusta aika lailla. Oon kuullu, et mali ois koulutukseltaan vaativin belggareista.
 
Malinois on mitä ihanin elukka... No joo, hieman se tahtoo olla itsepäinen. :whistle:

Tervuista mulla ei ole omakohtaista kokemusta, kavereilla on useampikin, samoin grotskuja.
Mutta itse tykkään ehdottomasti malinois-muunnoksesta ja muuta belggari-muunnosta en itse edes miettisi!

Malinois on hyvin energinen, tempperamenttinen, nopea, älykäs ja "vaativa". Sohvaperunaksi on kyseistä rotua turha edes miettiä. Helppo kouluttaa ja lapsiperheeseen mitä mainioin.

Meillä on 31 malipentua nähnyt maailman, joten kokemusta enempikin kun vaan yhdestä ja ainoasta malista.
Upea rotu, jos on aikomusta harrastaa PK-puolella jotakin. B)

Y-viestiäkin voit laittaa, jos haluat jotain erityistä kysellä.

Ei muutakun pennun etsintään. =) ;) =)
 
Malinois-kasvatajia löydät
www.finbelge.fi

Siellä myös pentulista, joista voit katsella pentuja.

Vinkkinä voin kertoa, että keväällä on varmasti enemmänkin tarjontaa, koska ihmiset yleensä haluavat pennun kesäksi ja alkusyksystä pääsee sitten jo harjoittelemaan mm. Pk-jälkeä.

:flower: :flower: :flower: :flower: :flower: :flower:
 
-ieva- harmaana
Olen vain kuullut noista Beauceroneista et suomen kanta on luonteeltaan aika arvelluttavia...
Itselläni oli hoidossa yksi 8v uros beauceron reilun viikon ja silloin tapahtui pelottavin kohtaamiseni koiran kanssa....koira ei yhtenä yönä päästänyt minua makkarista vessaan vaan haukkui ja ärisi pimeässä...en saanut edes liikahtaa sen vertaa että saisin valot päälle.
Pikkuhiljaa sain hivuttauduttua itseni keittiöön ja sitten lahjoin koiran rauhoittumaan makkaralla..siihen tarvittiinkin puolipakettia makkaraa.

Tapaus johtui varmaan siitä että koira oli uudessa paikassa ja oli sen vuoksi epävarma. Muutenkin koiraa vaivasi jo hieman kaihi joten näkökään ei ollut enää loistokunnossa ja vielä kun oli pimeää niin ei nähnyt sitäkään vähää eteensä.
Onneksi itse osasin olla suht koht rauhallinen siinä tilanteessa.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2004 klo 15:40 -ieva- harmaana kirjoitti:
Olen vain kuullut noista Beauceroneista et suomen kanta on luonteeltaan aika arvelluttavia...
Itselläni oli hoidossa yksi 8v uros beauceron reilun viikon ja silloin tapahtui pelottavin kohtaamiseni koiran kanssa....koira ei yhtenä yönä päästänyt minua makkarista vessaan vaan haukkui ja ärisi pimeässä...en saanut edes liikahtaa sen vertaa että saisin valot päälle.
Pikkuhiljaa sain hivuttauduttua itseni keittiöön ja sitten lahjoin koiran rauhoittumaan makkaralla..siihen tarvittiinkin puolipakettia makkaraa.

Tapaus johtui varmaan siitä että koira oli uudessa paikassa ja oli sen vuoksi epävarma. Muutenkin koiraa vaivasi jo hieman kaihi joten näkökään ei ollut enää loistokunnossa ja vielä kun oli pimeää niin ei nähnyt sitäkään vähää eteensä.
Onneksi itse osasin olla suht koht rauhallinen siinä tilanteessa.

Mä taas en oo kuullu mitään ja omat kokemukset ko. rodun edustajien kanssa niin suomessa ku muuallakin euroopassa ovat vain positiivisia.
Rotuun olen tutustunu ihan -90 luvun alusta jolloin kaverini toi suomeen ensimmäissen beussin.
Eiköhän niitä negatiivisia juttuja ja kokemuksia löydy rodusta kuin rodusta.
 
laulava lintukoira
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2004 klo 21:53 matu kirjoitti:
belgianpaimenkoira, siitä on 4 vaihtoehtoo. ja se täyttää kaikki nuo sun vaatimukset. sekä helppo koulutta, oppii nopeesti.
tää mullakin tuli mieleen :D tai sitte sekarotuinen,missä palveluskoiraa.
 
Scarpetta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2004 klo 10:12 JeJuJi kirjoitti:
Scarpetta;

Mielenkiinnosta kysyn, että mikäs mahtoi olla se toinen rotu vaihtoehto, jota mietiskelitte??? ;)

Malinois on kyllä kiva - suosittelen!!! :whistle:
Mudi on ollu aika vahvasti esillä ja jossain mielenhäiriössä ajattelin jopa bordercollieta. Kelpietäkin oon vähän miettinyt.
 
piitu1981
Malinois ehdottomasti! Jääräpäisiähän ne ovat mut mukavalla koulimisilla saat kivan harrastuskaverin niin agilityyn, pk-lajeihin kuin tokokentällekkin. Malinois sopii lajiin kuin lajiin. Meillä lapsiperheessä malikka on sopeutunut hyvin, ja tietää paikkansa eikä ongelmia ole pojan ja koiran välillä. Leikkii pojan kanssa jne.. Mali tarvitsee omistajan, joka on kiinnostunut kaikesta mikä vähänkin liittyy koiriin; joka päivä vähän aivotoimintaa ja energianpurkua ja saat parhaan ystävän itsellesi. :)

 
Piitu;

Ihana juttu, että ne juoksut vihdoin alkoi. Ja on se maailma taas pieni, kun oliki siellä Teitin seurana ihan oma kasvatti! ;)

Omalle kasvatti maliretaleelle iiiiiso hali, koskas menossa taas kehiin ja kisoihin? :wave:

:heart: :heart: :heart:

T; Kasvattaja :flower:
 
Scarpetta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2004 klo 20:28 Minä vain kirjoitti:
Sanoisin sheltti, mutta ne ei täytä kyllä koko kriteeriä (jotkut kyllä). Meidän sheltti-poika :heart: täyttää nuo kaikki muut kriteerit, mutta säkä on vaan 35 cm. Bordercollie vois olla myös yx vaihtoehto.
Sheltti todellakin on liian pieni, enkä tykkää siitä pitkästä karvastakaan. Muutenkin mulla on shelteistä vähän huono kuva :ashamed: kamalan kovia räksyttämään :eek:
 

Yhteistyössä