uusi vauva-sisarkateus

Meillä siis taapero pian 2 v ja vauva 2 kk. Taapero halaa ja silittää ja sitten lyö. Toki torutaan. Nyt sain ilkeän kommentin sukulaiselta tästä taaperosta, kun tekee näin. Toki kielletään, otetaan pois vauvan luota jne. Mutta kyllä minusta tuntuu pahalta, taaperoni tietää tekevänsä väärin, mutta silti ei vielä itsehillintää riitä. miten muilla? Ratkaisuja?
 
Jaa... lienee kai vaan ajan kysymys. Meillä ollut samaa ongelmaa jo puoli vuotta. Ikäeroa lapsilla 1v11kk.

On kyllä inhottavaa jos sukulaiset kommentoi ilkeästi koska et sinä suinkaan hyväksy esikoisen tekosia ja on taas aika vaikea olettaa parivuotiaalta täydellistä käytöstä.

Minä kävin mll.fi sivuilta hakemassa konsteja mustasukkaisuuden vähentämiseksi ja minusta ne sivut on ihan hyvät.

Tsemppiä teille todella paljon :hug:
 
Hyviä neuvoja kyllä, pitkälle jo näin toimittu. Sukulaiset ehdotti myös, että itse nipistäisin tai läpsisin malliksi vanhempaa, jotta ymmärtää tuottavansa kipua. Minusta ei näin kannata tehdä. Hyvä on jättää huomiotta sillä hetkellä ja laittaa vauva turvaan sen sijaan että lohduttaisi mustasukkasuuden riivaamaa lasta heti, vaan vasta myöhemmin.

Missä määrin teillä ollut ongelma? Mitä tekke ja onko ajan kanssa vähentynyt?

Vanhemman lapsen kanssa ollaan vietetty kyllä kahdenkeskistä aikaa, mutta toki tilanne on nyt uusi kilpailijan läsnäollessa.
 
vieras myös
Hulluja nuo sun sukulaiset. En missään nimessä lähtisi kostamaan aikuisen pitäisi olla tilanteen yläpuolella. Miten olisi jäähy, ja selitys miksi ei saa tehdä niin ja sen jälkeen kunnon sylitys. Kuitenkin on tärkeää omasta mielestä että vanhempi saa olla vauvan kanssa vaikka itse pitää vahtiakkin koko ajan ihan lähellä.
 
Pyrystiina
Kyllä tuo on ihan normaalia mustasukkaista käytöstä 2v lapselta. Sukulaiset vaan on etääntyneet liian kauaksi lastenmaailmasta.

Meillä ikäeroa lapsilla on myös 1v10kk. Ensimmäiset 4kk esikoinen läpsi vauvaa, sitten oli seesteinen kausi ja sitten alkoi tosi rankka vaive, kun kuopus oppi ryömimään ja pääsi näin ollen sotkemaan leikkejä.

Esikoinen on nyt 3v ja kuopus 1v. Esikoinen on edelleenkin mustasukkainen, mutta heidät voi jo jättää muutamaksi sekunniksi ihan kahdestaan. Välillä saattavat jopa löytää yhteisen leikinkin.

Itse olen koittanut antaa paljon myönteistä palautetta lapselle. (Yhdessä vaiheessa tuntui kyllä, että oltiin kokoajan ei saa-linjalla). Olen estänyt läpsimisen ja muuttanut sen silitykseksi. Olemme katsoneet esikoisen vauva-ajan valokuvia. Olen selittänyt mitä etua on olla isoveli esim. saat valvoa pitempään kun olet isoveli jne. Esikoinen on saanut osallistua kuopuksen hoitamiseen mm. rasvailu, nyt kiinteiden syöttö, sylissä pitäminen jne. Meillä juuri tuo sylissä pitäminen on ollut erittäin tärkeää. Nyt sitten koitan keksiä leikkejä missä esikoinen saa kuopuksesta leikkikaverin. Koitan myös väkisin järjestää esikoisella mahdollisuuden leikkiä ihan rauhassa ilman kuopuksen häiriköintiä. Välillä laitan tietoisesti esikoisen tarpeita esim. janon kuopuksen janon edelle jne.

Koita jaksaa ja anna ajan kulua. Älä masennu, jos tilanne pahenee uudestaan. 2-3v lapsen on tosi vaikea vielä hallita tunteitaan ja käytös menee ihan sen mukaan. Ja ennenkaikkea älä välitä sukulaisten kommenteista. Ja sano heillekin, että antavat paljon huomiota esikoiselle, vauva ei siitä vielä niinkään välitä!!!

:hug: <br><br>
 
Meillä ihan sama ikäero ja samat ongelmat. Tosin nyt on helpottanu kun vauva jo 8 kk. Mä vein isoveikkaa välillä omaan huoneeseen jäähylle, jos ei muuten uskonu. Vieläkin välillä halaa "kovaa", mut pärjätään. Luulen että ihan normaalia käytöstä. Sitä kahdenkeskistä aikaa pitäis olla isommallekin, mutta tiedän että vähän vaikee järjestää ainakaan niin paljon kun pitäis.
 

Yhteistyössä