Uusia kaksosten odottajia?

SKE jaksamista ja enkeleitä koko teidän perheelle. itsekin muistan tota sairaala aikaa kun en saanut edes syödä istuen.... ja suihkussa joka toinen päivä ja wc:ssä harkiten. Toivotaan että vielä ainakin pari viikkoa menisi!
 
Jaksamisia SKE. Toivottavasti tilanne paranisi ja pääsisit lopulta kotiin kasvatteleen masua. Voima hali täältä :hug:

Ei mene enää kauan kun meilläkin pienokaiset voivat syntyä. Päivä päivältä jännittää enempi ja enempi. Tänään kävin neuvolassa ja kaikki hyvin. SF mitta oli jo huikeat 40!!!! Millaisilla mitoilla muut menee?? Kovin eloisia ovat nämä meidän masuasukit ja pyllyä pusketaan kunnolla äitin kylkiluihin : / Ja jalkaralli on ihan mahotonta =) Ens viikolla oliski sitten taas ultran vuoro äitipolilla.

:heart: Vimpula ja Vampula :heart:
 
SKE
Kiitokset haleista! Voi että miten ihanaa että sinulla Katjuska on raskaus mennyt hyvin ja olet jo kohta pässyt maaliin :heart:

En oikein tiedä mitä tässä pitäisi ajatella kun välillä lukee muiden juttuja että on jo ollut kaikenlaisia vuotoja ja kohdunsuuta auki sen ja sen verran, lapsivettä tihkunut jne. ja silti ovat päässeet kotiin lepäämään... tietysti riippuu viikoistakin, mutta kuitenkin. No joka tapauksessa täällä sitä nyt maataan ja tiiviisti... soja oli ollut myös levossa, seurattiinko sullakin sydänääniä kaksi kertaa päivässä? Tuntuu että tulen jo vainoharhaiseksi, ettei mulle kerrota kaikkea... Eilinen aamuhoitaja totesi kun kysyin tilanteesta, että vielä vähän varpaillaan ollaan supistusten varalta (vaikkei niitä ole nyt ollut kuitenkaan kohta kahteen viikkoon...?) Ultra on kaksi kertaa viikossa, vauveleiden kasvua seurataan kerran viikossa ja tuota kohdunsuun tilannetta kahdesti.

Nyt täytyy taas tehdä itselleen joku aivopesu vaikka mahjongilla että saa aivot narikkaan :whistle: ;)
 
SKE ihan normaalilta seurannalta vaikuttaa. mulla tosin kohdunsuun tilanne katottiin vaan kerta viikkoon, kun eivät halunneet sitä ärsyttää. mutta siis sydänkäyrät otettiin 2xpäivä. Jaksamista makoiluun. joka päivä on todella paljon eteenpäin kun ootte vielä pienillä viikoilla!
 
Voimia sinulle SKE lepäilyyn ja voimia myös koko perheelle. Toivon niin kovasti, että kaikki menisi hyvin ja saisitte viikkoja kasaan lisää. Varmasti aika matelee sairaalassa maatessa. Kotisohvalla se voisi olla ehkä hitusen siedettävämpää, olisi ainakin perhe ympärillä enemmän kuin sairaalassa. Minkälaisesta kaksosraskaudesta teillä on kyse? Onko vauvoilla omat istukat vai yhteinen? Entä ovatko omissa pusseissa? Minulla vauvat ottivat hurjan kasvuspurtin noilla viikoilla, niin kyllä ne varmasti siellä vahvistuvat ja voimistuvat päivä päivältä enemmän. Kun vain jotenkin saisi ajan kulumaan siivillä, että makoilu helpottuisi ja olisi nopeasti ohitse.
Minulla on kaksosraskaus edennyt "kuin oppikirjasta". Ovat omissa pusseissa ja omilla istukoilla. Taitaa siis olla kaksosraskauksien riskit kaikkein pienimmillään. Hyvin olen jaksanut ja toistaiseksi olen vain ihmetellyt mitä ne liitoskivut ja selkäkivut ovat joista niin monet puhuvat... Ehkä ne tulevat minullekkin sitten kun nämä kaverukset alkavat laskeutua lähtökuoppiinsa.

Jenna ja kakkoset 32+6
 
SKE
No hyvä tietää että on normaalit tarkastustahdit, mielikuvitus välillä laukkaa... :rolleyes:

Meillä on myös di/di raskaus, omat yksiöt ja istukat. Ja kaverit kasvaa tasaisesti, 80/90 g olivat kasvaneet viime viikosta. Hirmu toukukkaita olivat ultrassakin ja liikkeethän nyt tuntuu tosi selvästi. Monta kertaa päivässä seurustellaan ja höpötän heille ääneen kaikkea :heart:

Nyt taas oman mielen suhteen tasaisempaa, ihan joka välissä ei tarvitse itkeä tillittää... kyllä tämä tästä, taas :)
 
  • Tykkää
Reactions: soja
mulla kanssa on di/di eli molemmailla omat pussit ja istukat...ja molemmat poikia :D Mulla kyl on hirvee selkä ja mahakivut ja kaikenmaailman lantion löysttymiskivut..huoh...menispä aika vähän nopeemmin.... rv 32+0
 
Mites täällä ihmiset jaksaa???Mä oon edelleen kotona, mutta kivuliasta on..panadolia pitää ottaa että pystyy jotain tekemäänkin..pääosin menee aika sängyssä telkkuu katellen.. mulla A vauva oli kääntynyt, jotenka tiedossa ilmeisestikin alasynnytys...mitä muille odottajille kuuluu???

anzu rv33+3
 
Hyvin täällä jaksetaan. Päivät kuluvat vielä melko hyvin. Joka päivä tunnen kyllä kiitollisuutta tästä hyvästä voinnista. Ihanaa kun on päässyt näin pitkälle viikoissa näin vähällä, vaikka kuorma onkin jo melkoinen. Pikku askareita jaksaa puuhastella kun välissä käy sohvalla huilimassa. Prismassa ja vaatekaupoilla jaksoin perjantaina käydä ultran jälkeen. Kivuilta ja säryiltä olen yhä toistaiseksi säästynyt. Ehkä kohta alkavat, kun vauvat laskeutuvat alemmas.
Perjantaina tosiaan kävin polilla kontrollissa ja kaikki oli kunnossa. Kaveruksien painoarviot olivat nyt 2,5 kg. Olivat kasvaneet n. 500g kahdessa viikossa per nenä. Tällä reissulla olivat poikkitilassa molemmat ja varmaankin vielä johonkin suuntaan siitä mahtuvat pyörähtämään. Taas kahden viikon kuluttua seuraava käynti, se onkin jo RV 36.
Miten SKE:n lepäily sujuu? Onko tilanne pysynyt vakaana?
Mitä Sojalle kuuluu?
Voimia kaikille tasapuolisesti!

Jenna ja kakkoset 34+3
 
hyvää kuuluu. pienin poikanen on vähän vaille 3vkoa jaarki sujuu hyvin kun mies vielä kotona. Ens viikolla sitten alkaa oikea ARKI kun jän yksin 3 termiitin kanssa:D
kaksikkoo on ottanu vauvan hyvin vastaan, ovat toki kiinnostuneita, mutta eihän noi vielä paljon vauvasta ymmärrä. aikamoista vaippa-ja vaateralliahan tää on.... on oltu kestovaippailijoita aika pitkälti, mutta taitaa aika loppua... peseminen ei ole vaiva, mutta isommat karkaa potalta ja vaipanlaitosta ehkä 100 x päivässä, joten kertakäyttöhousuvaipat on ehkä se tulevaisuus...

jeps, kiirettä taas...

mukavaa alkanutta viikkoa!
 
jsl
Hei!
Minkä kokoisia teidän vauvat on olleet rv 28?
Itse tulin juuri rv 28+1 ultrasta, jossa lääkärin mukaan kaikki kunnossa ja tasaisesti vauvat kasvavat. Painoa A:lla 1078g (vastasi rv 27+1) ja B:llä 1043g (vastasi rv 26+5). A (hiljaisempi kaveri) kääntyi pari viikkoa sitten ryminällä perätilaan ja B (huomattavasti aktiivisempi kaveri) oli edelleen viistopoikkitarjonnassa. Ei lääkäri sanonut juuta ei jaata mahtaako A vielä mahtua kääntymään, koska ei ole ennustaja joten alan pikkuhiljaa henkisesti valmistautumaan sektioon. Noita painoja vaan mietin, että ovatko liian pieniä? Mutta eipä kai se ole merkityksellistä kun kerran tasaisesti kasvavat -itseensä ja toisiinsa nähden- ja muutenkin näyttävät voivan hyvin.
 
eiköhän noi painot ole ok, kyllä ne lääkärit sanoo jos on aihetta. ja viikot on tärkeempiä kun paino kuitenkin.

Siki
tuolta löytyy kohta painon khitys jos haluu käyriä piirrellä. toki on ykkösille tarkotettu, mut silti
 
Hei jsl!
28+6 A:n painoarvio oli 1337g ja B:n 1550g.
Tasasesti sinulla on vauvat kasvaneet, molemmat jo yli kilon. Kyllä se varmaankin on ihan riittävä kasvutahti. Itselläni taas on sellainen olo, että kasvavat kovin hurjaa vauhtia. Minulla ainakin vauvat ovat vielä kääntyilleet 28 viikon jälkeen. Nyt ovat pysyneet muutaman viikon toisiinsa nähden samassa asennossa. Heillä on päät eri suuntiin, eli olis varpaat toistensa suussa jos asustelisivat samassa pussissa. Tässä mykkyrässä sitten ovat välillä poikkitikassa ja välillä taas toinen perätilassa ja toinen raivotarjonnassa.
 
SKE
Täällä vielä yhdessä paketissa, nyt jo kotosalla, mutta pötköttely-moodilla edelleen mennään. Ihanaa olla kotona, mutta toisaalta tuntuu että stressaa nuo tekemättömät valmistelut kahta kauheammin nyt kun ne on kokoajan silmän alla... mutta mitään ei voi todella tehdä, mahaa alkaa kiristämään heti jos liikehtii liikaa. Toisaalta se että antaa miehen nyt touhuta ja laitella omanlaistaan tekee varmaan ihan hyvää meille molemmille, olen melkoinen perfektionisti normioloissa ja nyt täytyy vain "tyytyä" toisen mielestä parhaaseen mahdolliseen... lankojen päästäminen omista sormista meinaa ottaa vain hieman koville. :x

Tilanne oli viimeisen puolitoista viikkoa stabiili sairaalassa, siksi pääsin kotiin. Ja siksi että asumme niin lähellä sairaalaa. :) Kerran viikossa käyn ultrassa tarkastuksessa ja heti jos tulee painetta alas tai "oikea supistus" pitää singota synnärille.
 
Hei! En hirveesti ehtinyt teidän juttuja vielä lukea mutta pääsiskö tänne mukaan jutustelemaan :) Olen parikymppinen 1v 3kk ikäisen tytön äiti ja nyt odotellaan kaksosia rv 17+3. Kaksosista saatiin tietää nt-ultrassa ja erimunaiset kaksoset tulossa. Seuraava ultra olisi parin viikon päästä.
 
SKE
Tervetuloa mukaan vaan jendde!

soja, viikkoja mulla vasta tai "jo" 25+5 =)

Eilen tuli äitiyspakkaukset ja kyllä taas itkua tihrustin.. ihania ne on. Kaikki itkettää taas, stressi sen varmaan tekee... Katsoin tosin että ei niissä 50 senttisiä ollut kovin paljoa, laskinkohan 6 vaatekappaletta/pakkaus. Kaksi avustusta otettiin pakkauksena ihan toppapukujen takia kun on talvivauvat (toivottavasti). Isommat lapsethan meillä on jo niin isoja että ne kamat on häipyneet kierrätykseen jo aikoja sitten. Siskolta saatiin jotakin mutta ei niissäkään ollut noita pieniä kokoja kuin muutama, hänen tyttönsä oli miltei neli-kiloinen syntyessään. Ja kun mies ei todella ole mikään kirpputorien kiertäjä niin netistä olen yrittänyt katsella.

Onkos muuten kukaan teistä jo synnyttäneistä jaksanut kestovaippailla kaksosten kanssa? Sitä ainakin osittain suunnittelimme, säästö olisi melkoinen varsinkin kun noita taskullisia kestiksiä saisimme eräältä ystävältä ihan ilmaiseksi. Ja pystyn itse neulomaan lisäimuja niihin, sopivia lankojakin löytyy omasta jämälanka korista vaikka kuinka.

Tänään neuvolaan pitkästä aikaa ihan normitarkastukselle, ihan mukava poistua neljän seinän sisältä vaikka vain sinne. :)
 
me on kestovaippailtu, eikä koettu sitä liian työlääksi. Meille anoppi teki vaipat, joten on tosiaan tullu halvaksi! jos kaipaat tuosta vinkkejä, voin vastailla kysymyksiin enemmänkin

ja noita pieniä vaatteita itse löysin kappahlista, oli 44cm ja H&M 50cm on myös pienemmästä päästä.

Hyvä kuulla että viikkoja kertyy lisää koko ajan, kun nyt vielä pari-kolme ainakin pääsisitte..... Jaksa vaan levätä, se on tärkeintä mitä voit nyt tehdä (muutahan et voikaan). Tiedän kyllä millaista se on, itsellä kun meni siis kesällä 10vkoa sängyn pohjalla. Oli siinä pari kertaa lähellä että ois tarvinnu suu teipata kun anoppi tai äitinin meillä hoiti kotia ja lapsia.... no, luojan kiitos he olivat apuna, eipä tässä varmaan näin hyvin olisi muuten käynytkään

soja
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: SKE
SKE
soja, kiitos mielellään otan neuvoja vastaan tuosta kestovaippailusta! Olen netistä katsellut ohjeita ja eri vaihtoehtoja, mutta ainakin vielä vaikuttaa tosi sekavalta... asuimme silloin kun pojat oli vaippaiässä tämän suomalaisen vaippatehtaan lähellä ja kävimme hakemassa 2. luokan vaippoja sieltä, olivat tosi halpoja. eli kestovaipat on aika vieras käsite. taidan kasata kysymyksiä ja vaivata niillä sinua hieman myöhemmin, kiitos kovasti jos jaksat vastata! =)
 
Kappahlista ja H&M:sta minäkin ostin jo kesällä pari 44cm:n bodya ja housua. Sieltä sai ihan edullisesti nättiä bodyja ja yökkäriä. Saattaa olla, että jäävät meillä pitämättä kun miettii mitä tahtia pienet ovat nyt kasvaneet. No jos nyt edes synnäriltä kotiintulovaatteena menisvät niin tallennetaan ne sitten muistojen laatikkoon =)
Mä löysin hyvät 56 cm:n toppapuvut tälle talvea kirppikseltä. Toppikset tulee kuitenkin marrasvauvoilla heti käyttöön, niin ne pakkauksen puvut tuntui niin valtavan suurilta. Kevätvauva ehtisi niihin jo vähän kasvaa kokoa, mutta jos lopputalvesta tai vuoden kuluttua niille pakkauksenpuvuille olisi käyttöä.
Soja kyllä kirjoitti kannustavasti kestovaippailun puolesta. Olen sitä harkinnut, mutta asiaan senkummemmin perehtymättä ajattelin, että se olisi kahden kanssa kovin vaivalloista. Niitä vaippoja pitäisi hankkia paljon ja työtä riittää varmasti ilman vaipanpesuakin. Osakestoilua voisi tietty kokeilla, lisätä sitä sitten jos tuntuukin hyvältä. Mutta mitä pitäisi hankkia ja kuinka paljon. En nyt just jaksaisi perehtyä asiaan kovin syvällisesti :ashamed:

Täällä oli kontrollikäynti polilla. Pienet olivat 2920 g ja 3070 g ja ripirinnan perätilassa. Viikon kuluttua tarkastetaan ovatko yhä perätilassa ja jos ovat, niin varataan sektiopäivä. Jos A onkin kääntynyt, niin sitten on taas alakautta synnytys mahdollista. Mahtaako siellä olla enää tilaa kääntyä... Kanavaa oli reilusti jäljellä, joten ihan äkkiä ei synnytyksen pitäisi alkaa.

Jenna 36+0
 
nopeesti kommentoin, että jos saa vaippoja hankittua edullisesti, niin sikäli kahden kanssa kätevää toi kestoilu, kun saa tosi nopeesti pyykkikoneen täyteen eikä tarvii parii päivää vaippoja kerätä, vaan saa mättää vaipat koneeseen suoraan ja pestä kerran vuorokaudessa. Me tehtiin aina niin että välillä oli kestopäiviä ja sit jos ei ollu vaippoja kuivana tai muuta pyykkiä oli pestäväksi, niin sit kertakäytöillä. Nyt kun yhden pienen vaippoja on keränny jo pari päivää, niin paljon hankalammalta on tuntunu. (yöks aina kertsi pannaan). ja kaksosille oon nyt kertakäyttöjä tosiaan pitäny, kun olin nyt ekan viikon yksin kotona kolmen kanssa, niin tietosesti karsin kaiken turhan työn pois (lähinnä siis siksi, kun kestojen päälle pukeminen hitaampaa). Ens viikolla kyllä aion pitää kestovaippapäiviä koko katraalle, säästäähän se vähän luontoa ja rahaa :D

Tosi hyvillä viikoilla oot jo Jenna, voi tosiaan jäädä noi 44cm käyttämättä, meillä kun syntyi nyt tää vauva normaalisti 39+2 ja painoi 3510g, niin ei mahtunu noi 44cm vaatteet oikeesti kun ekalla viikolla, ja nyt alkaa jäädä H&M:n 50cm jo auttamatta pieneksi.
 
Jenna Onko tämä ensimmäinen raskautesi/synnytyksesi? Ajattelin vain, että saatko yrittää synnyttää alakautta (jos haluat) vai antavatko suoraan leikkausajan. Minulla oli molemmat pienet perätilassa ja lääkäri kysyi, miten haluan toimia. Sanoin, että kokeillaan alakautta ja niinhän siinä kävi, että kun A oli syntynyt, B kiepsahti raivotarjontaan. Minulla oli kyllä aikaisempia synnytyksiä pohjalla.
 
Tämä on ensimmäinen synnytykseni. Eivät kysyneet mielipidettäni, vaan ilmottivat suoraan, että molemmat ovat perätilassa, niin se on sitten sektio. Jos A vauva vielä kääntyy raivotarjontaan, niin siinätapauksessa saan synnyttää alakautta. B vauvan asennolla ei kuulemma ole väliä.
Jännä nähdä kuinka käy =) mutta jokatapauksessa aika pian alkaa tapahtua. Ei tarvi enää viikkotolkulla odotella.
Soja, onneksi ripustin noi ostamani 44 cm:n ihanat bodyt odottelemaan käyttäjiään tuohon pinnasänkyjen päähän. Olen saanut edes siinä niitä ihailla ohikulkeissa muutaman viikon ajan, koska taitaavat tottatosiaan olla heti pienet :D Jos tässä vielä parikin viikkoa mahassa kasvetaan, niin ovat varmaankin jo sen 3,5 kg tällä kasvuvauhdilla.
Tutkailin muuten kestoilu jutskiakin jo hieman, ehkä sittenkin innostun ainakin kokeilemaan osakestoilua.
 
lyhyesti kestoista.

Me tykätty käyttää eniten taskuvaippaa, johon imuna ollu harso tai sitten bambuimu. Harsot melkein parhaita, koska kuivuuvat äkkiä. Me ei yhtään tykätty all-in-one vaipoista, kun ne fuskas helposti ja kuivuuvat hitaasti pesun jälkeen. Kuorina on käytetty imse-vimse merkkisiä (tuli 09 äp:ssä pienimmät, ostettu sit isompia) Myös vastasyntyneelle tykättiin imsen vaipoista mitkä oli äp:ssä 09. kesällä villahousut oli tosi hyvät, käytettiin niitä paljon, muutta talvella sitten noi muovikuoret paremppia, kun ei tule niin paksu paketti. Kesällä kun meidän kaksikko oli pieniä, pidettiin myös paljon pelkkää harsovaippaa joko kuorella tai villiksellä. sit meistä oli joko bambu tyyppinen (tai joku muu en tiedä mikä se oli, kun anoppi teki vaipat) kangas paras ihoa vasten. toiset taas vannoo fleecen tai teknisen kankaan nimiin, nää nyt on makuasioita. Meillä ei ollu koskaan käytössä mitään silkkipapereita tms pintakosteuden kerääjiä (miksi niitä nyt sanotaankaan). meistä tärkeetä on kuoren hyvä malli, niin että sen saa reisistä istumaan. Kaikissa vaipoissa ei välttämättä ole tätä huomioitu.. Imsen kuorissa on sellanen lisä rypytys osa, mikä auttoi. Meidän lapset aika hoikkia, niin pelkällä kuminauhalla lahkeessa ei pito riittänyt useinkaan. tän vuoden äp:ssä näkyi olevan myös laadukas vaippa, mut siitä ei ole käyttökokemuksia....

kyselkää jotain, koitan vastailla. ja kannattaa kokeilla rohkeesti ja kysellä mielipiteitä monilta, niin löytää itselle mieleisen tavan toimia. eikä kestoilusta kannata stressata.

Miekin oon nyt viikon menny kertiksillä kokonaan.... toivon kyllä kohta siirtyväni 3xkestoiluun, kuhan saan aikaseksi. Vaipat on kyllä valmiina pinossa pöydällä. Niin kannattaa muuten aina "ladata" vaipat valmiiksi pyykkinarulta, että se on valmiina kun sitä tarvii, jos alkaa sitten kasata vaippaa kun vauva on jo nakuna, on aika tod.näk. että tuntuu hankalalta. Me aina pidetään vaippatalkoot miehen kanssa, äkkiä niitä sen koneellisen verran kasaa =)
 

Yhteistyössä