Uusia kaksosten odottajia?

Heippa kaikille!

Täällä päästiin eilen kotio sairaalasta:) Mukaani sain kaksi ihanaa poikaa:heart:
Mitat oli 2940g ja 49cm ja 2460g ja 48cm:heart:

Sektio meni hyvin ja pojatkin alkoivat heti hyvin syömään ja kasvamaan:)

Opettelua on vähän vielä tämä kotona oleminen, välillä tuntuu että ei kädet riitä kun molemmille iskee täysin samaan aikaan nälkä ja kuoro alkaa laulamaan:D

Jaksakaa vielä vähän aikaa niin saatte maailman parhaimman lahjan:heart:

Mie+poitsut
 
Wuhuu Riikkuli, paljon onnea! Ja hienot mitat pojilla.

Minua painostettiin eilen alatiesynnytykseen kätilön toimesta (kun ilmoitin, että sektiota vakavasti harkitsen). Tuli iso litania sektion vaaroista - ilmeisesti alatiesynnytys sitten on täysin vaaraton... Onneksi saan kuitenkin ihan itse päättää ja ajattelinkin ens viikon lääkärikäynnillä sanoa, että päätökseni on sektio, enkä jaksa siitä enempää keskustella.

Riikkuli, jos sulla joskus on aikaa, niin kerrotko miten imetys lähti käyntiin - minä olen ihan varma, että sen kanssa tulee ongelmia. On ollut kaveripiirissä kai turhan monta ongelmaa imetyksen kanssa...

marinatar ja tytöt 33+1
 
Onnea Riikkuli isoista pojista :flower: :flower:

Marinatar Inhottavaa tuollainen painostus. Kuitenkin meidän jokaisen tulisi itse saada päättää miten synnytyksemme hoidetaan, hoitohenkilökunnan tulee kyllä kertoa faktat asioista, mutta ei painostaa tiettyyn ratkaisuun.

Vimpula ja Vampula 13+5
 
Viimeksi muokattu:
No nyt taitaa käydä niin, että leikkaus on ainoa vaihtoehto. Tytöt eivät ole kasvaneet parin viikon aikana paljon yhtään. CTG sydänkäyrä otettiin ja se oli OK, samoin kaikki virtaukset ym. Uusi CTG perjantaina ja virtausten skannaus ensi viikon alussa. Lääkäri (sijainen tällä kertaa, oma oli kurssilla) sanoi, että näyttää siltä, että tuskin päästään viikolle 38 saakka.

En stressaa vielä. Kun napanuoravirtaus oli hyvä ja ctg-käyrä näytti, ettei tytöt ole ahdingossa, niin kaikki on vielä toistaiseksi ok. Liikkeet on tosin mun mielestä vähentyneet mutta onneksi meitä seurataan nyt ihan urakalla loppuun saakka.
 
Heippa!

Täällä päivät menee syötellessä ja vaippoja vaihdellessa:) Eilen kävi neuvolantäti mittailemassa poitsuja ja kasvaneet oli viikossa kummatkin vähän yli 400g:) ja muutenkin oli reippaan oloisia:)

Imetys lähti ihan hienosti käyntiin paitsi maito nousi vasta parin päivän päästä tisseihin sektion takia, pojat syövät kylläkin tissiä ja pulloa koska koen että omat varat ei riitä nuille syöttöpossuille:)

Toivottavasti Marinatar kaikki menee hyvin ja tytöt saisivat vielä hetken masussa kasvaa:heart:
 
jsl
Hei!
Olen uusi kaksosten odottaja. Viime viikolla kävin alkuraskauden ultrassa ja pikku hiljaa alkanut toipua alkujärkytyksestä =) Tänään siis rv 8+0. Kaksoset ovat saaneet alkunsa inseminaatiosta, jossa tosin näkyi vain yksi kypsynyt munasolu. Yllätys oli siis suuri sekä meille että lääkärillemme, kun kaksi sykkivää sydäntä kohdustani löytyi. :heart:
Aikaisemmastaan meillä on vuonna 2008 syntynyt poika, joka myös avustettuna alkunsa saanut.
Mieltäni painaa tällä hetkellä monen monta asiaa ja ensimmäisen neuvolakäynninkin sain vasta rv10 ja seuraava ultrakin on vasta np-ultra, johon vielä pidempi aika. Huoh!
Millä raskausviikoilla te olette uskaltaneet alkaa kaksosista ihan oikeasti ja kertoa siitä myös ulkopuolisille ja esim töissä?
 
Hei kaikille ja lämpimät onnittelut Riikkulille poikien johdosta!
Mulle kävi vähän niin kuin pelkäsinkin eli raskaushepatoosi iski (esikoista odottaessa oli myös). Nyt arvot onneksi korjaantuneet ja kutina helpottanut lääkityksen ansiosta ja viimeksi ultrassa tytöillä näytti olevan kaikki hyvin. Tasaisesti kasvavat, painoa molemmilla 1100g (rv 27+6). Sairauslomalla olen nyt kolmatta viikkoa. En olis uskonut miten yhtäkkiä ja nopeasti vointi muuttuu kun vauvat kasvavat. Nyt supistelee melko herkästi, joten kävelyvauhti ei paljon päätä huimaa ja välillä tuntuu ettei meinaa päästä sängystä tai tuolista ylös. Vielä olis enintään 10 viikkoa synnytykseen. Lääkäri kun sanoi, että viikolla 38 voidaan jo äidin omasta toiveesta synnytys käynnistää.
Kelit lämpenee ja meillä kellään ei varmaan tule olemaan helppoa jos kovin helteinen kesä on tulossa. Jaksamista kaikille masujen kans :)
 
jsl - me kerrottiin vanhemmillemme ensimmäisen ultran jälkeen, joka oli muistaakseni viikolla 9. Muille kerrottiin vasta rakenneultran jälkeen, kun haluttiin tosiaan olla varmempia siitä, että kaikki on hyvin.

T+V - hienot painot teillä jo viikolla 27. Meillä oli tosiaan viikolla 33 painot 1466g ja 1809g ja leidit tuntuvat kasvavan hitaasti. Mun vauhti on hidastunut vasta nyt mutta sitäkin dramaattisemmin. Viikolle 34 jaksoin liikkua ja käydä uimassa ym. mutta nyt en montaa sataa metriä jaksa kävellä ja jos kävelen, niin sitten saan maata kaksi päivää sohvalla kun tosiaan nouseminen ja kävely sattuu.

Meille annettiin jo alustavasti yksi leikkauspäivä kesäkuun alkuun! Ja lääkäri oli tällä kertaa vahvasti leikkauksen kannalla - johtuen tyttöjen pienestä koosta. Seuraava ultra ja kasvumittaus ylihuomenna - toivon, että kasvua olis tapahtunut vähintään 200g per tyttö ja leikkausta voitaisiin siirtää rv-viikolle 38 (nyt varattu aika viikolle 37).

Täällä Tanskassahan kaksoset leikataan/synnytetään aina viikolla 38 jos eivät aiemmin ole tulleet ulos.
 
jsl - Meillä oli alunperin tarkoitus kertoa raskaudesta vasta 12. viikon tienoilla, mutta kun kaksosraskaus selvisi neuvolan varhaisultrassa viikolla 7 emme malttaneet olla kertomatta lähimmillemme :). Töissäkin kerroin asiasta (esimiehelle, en muille) jo melko varhaisessa vaiheessa (oliskohan ollut viikolla 11), koska tiedossa oli, että joudun jäämään sairauslomalle jo paljon ennen äitiysloman alkua (vrt. yksösraskaus).

marinatar - pidetään peukkuja, että tytöt vielä malttaisivat kasvaa!

onko kellään muuten kokemusta uniliinoista, joilla voi kätevästi kapaloida vastasyntyneen? törmäsin netissä tuotteeseen ja vaikutti niin hyvältä, että ajattelin hankkia sellaiset vauvoille. olis kiva kuulla jos jollain on käyttökokemuksia.
 
Heipä Hei!!!

Täällä uusi kaksosten odottaja. EIlen oli ultra ja tämä ylläri josta kyllä olin jo nähny enneunia :) Vastaavat nyt siis viikkoja 7+1, minun laskujen mukaan kuitenkin voisi olla jo 8, mutta laskettu-aika siis tammikuun alussa. Kaksoset ovat erimunaisia. Nyt vaan odottelen että kaikki menisi hyvin :) On tämä aika jännää.......... :D

lilli 7+2
 
Tänään taas kävin kontrollissa, viikkoja nyt 28+1. Neljä viikkoa sitten kaikki oli hyvin, nyt on kohdunsuu sentin auki ja kaulaa jäljellä 2cm. Neiti a on niin alhaalla, ettei meinattu saada kunnolla päätä ultrattua. Kokoa neideillä on 1157 ja 1162g, ja muuten kaikki tosi hyvin. Nyt vaan hirvittää toi alhaalla oleminen. Supistuksia on tässä muutaman viikon ajan ollut, kivuttomia enimmäkseen, mut muutama kivuliaskin, tänään tuli jo monta, mutta luulen et se johtui tosta tämänpäiväisestä tutkimuksesta. Nyt vaan levätään ja otetaan rauhassa, että tytöt pysyisivät ainakin sen kuukauden vielä matkassa mukana.
Hankinnat mä olen onneksi suurimmaksi osaksi jo tehnyt, ei tartte niistä enää huolehtia..
 
nyt kannattaa sarmiina tosiaan lepäillä, suosittelen mahdollisimman paljon vaakatasossa olemista ja istumisen välttämistä ihan yli kaiken... ainakin omat kokemukset opetti, että makaaminen kannattaa! jokainen päivä lapsille masussa turvassa on tosi tärkee! ja hankinnat ehtii hoitaa myöhemminkin, tai joku muu voi ne hoitaa.

nauti lepäilystä, kohta siihen ei ookkaan enää aikaa ;)

soja
 
Terveisiä sairaalasta. Saimme eilen kaksi tyttöä, noin 1,9kg ja 2,6kg Kätilö on unohtantut kirjoittaa mitat ja painot ylös, joten voi olla, ettei tuon tarkempia lukuja saadakaan.

Suunniteltu sektio meni hyvin ja olen toipumassa hyvää vauhtia. Pienempi oli yhden yön keskolassa mutta pääsi tänään meidän muiden kanssa normaaliosastolle. Ruoka menee vielä sondin kautta mutta eiköhän tyttö tuosta vahvistu nopeasti, kun saa painoa lisää.

Leikkaus tehtiin siis rv 37+0.

Tsemppiä ja hyvää kesää kaikille!
 
Marinatar :flower: :flower: Onnea ihanaisista pienistä prinsessoista :heart: :heart:

Täällä on todella hiljaista, vaikka meitä tuplien odottajia on aika monta!!!

(.)Täällä koitetaan kuulostella pienten liikkeitä. Ihan varma en ole, mutta ehkä jotain olen tuntenut...=) Kaikki "liikkeet" vaan tuntuu oikealla puolen ja olenkin alkanut nyt miettiin, että onko toisella vauvoista kaikki kunnossa??? Viimeisestä ultrasta on jo kuukausi ja pelko alkaa hiipiä takaraivoon :( Tätä ennenhän kuljin ultrassa kahdenviikon välein ja se oli todella helpottavaa, nyt meinaa järki lähteä. 7.pvä on neuvola ja silloin varmaan pääsen kurkkaan onko masussa kaikki ok, mutta sinne on niiiiiin pitkä aika.....

Vimpula ja Vampula 17+0 *poks poks*
 
Paljon onnea Marinatar! Hienoa, että kaikki sujui hyvin.

Minä sinnittelen yhä pahenevan hepatoosin kanssa. Kutina on etenkin öisin jotain sanoin kuvaamatonta! Väsyttää kun toisinaan yöt menee valvoskellessa kutinan kanssa. Onneksi on parempiakin öitä välissä. Nyt maksimilääkitys päällä ja jos ei ala sappihappoarvot laskea niin joudun osastolle seurantaan ja kortisonia saamaan. Tytöillä painoarvio nyt 1.5kg molemmilla ja viikkoja tänään siis tasan 30. Kovasti liikkuvat, mutta hankala on tunnistaa kumpi liikkuu vai molemmat, koska mahtuvat vielä liikkumaan masussa paljon. Neiti A on jo pitempään ollut oikealla pää alaspäin ja neiti B milloin vasemmalla pää alaspäin, milloin poikittain keskellä. Poikittain ollessaan neiti B:n jalat samaan suuntaan kuin neiti A:n jalat, joten ihan mahdoton sanoa kumpi potkii vaikka hirmu jytke käy tämän tuosta. Ja samaan aikaan vasen puoli masusta on ihan hiljaa kun ei siellä ole ketään. Monesti olen huolestunut minäkin, että onhan molemmilla kaikki hyvin. Tasaisesti kuitenkin kasvavat ja lähes viikoittain olen joutunut TAYSissa nyt tämän hepatoosin takia kontrolleissa käymään, joten ultrattu on moneen otteeseen.

Nyt on pakko mennä päiväunille :)
 
Onnea Marinatar :flower: tyttöjen syntymän johdosta.
Riikkulinkin pojat ovat jo kuukauden ja kasvaneet huimasti.
Kuulostaa tosi kurjalta tuo Tiuhti&Viuhtin hepatoosi. Kaikenmoista vaivaa sitä ihmisen pitää osakseen saadakkin. Toivonmukaan se nyt lähtisi paranemaanpäin ja pikana.
Kuten Katjuska, olen minäkin välillä hiljentynyt liikkeiden tuntemisen toivossa. Ehkä jotain hipaisuja olen tuntenut, tai sitten ne ovat vain ilmakuplia. Keskiviikkona pääsen neuvolaan ja toivonmukaan siellä kuunnellaan, että sydänäänet kuuluvat. Viimeksi ei ainakaan ultrattu, liekö tuolla pikku neuvolassa edes laitteita moiseen. Edellisestä neuvolasta on jo kulunut kuukausi ja nyt elän kovin oireetonta aikaa. Hieman jännittää, että ollaanko siellä vielä kunnossa...
Repäisykipuja on ollut ja ajoittain vihlontaa, joten eiköhän siellä edelleen jotain kasva =)

Jenna 17+00
 
Moikka!

En tiedä olenko kirjoitellut tänne palstalle.

Mutta.

Kaksosia odotan ja LA on 23.7.

Vauveleilla oli huhtikuussa hoppu maailmaan liian pieninä ja joudun sairaalalepoon. Äitienpäivänä pääsin kotiin ja tässä ollaan edelleen yhtenä klimppinä.

Mulla oli tänään ultra ja kylllä siinä äiti sekä lääkäri meinasi perseelleen lentään kun viikkoja on 34+2 ja vauva A oli 2700g ja vauva B oli 2900g

Totesi lääkäri sitten vain että ihmeellisen suuret kaksoset tuloillaan ja rv 37 asti ei varmaan päästä heidän suuren koon vuoksi.

Molemmat oli RT ja A vauva niin alhaalla ettei mittaaminen aluksi meinannut onnistua.

Mutta näin. Olen aina kuvitellut että kun on kaksi vauvaa niin ne ovat pienempiä kuin yksiössä kasvava vauva. Tällähetkellä nää kaksoset ainakin päihittää mun edellisten lasten painoarviot jotka oli rv 35+6 2700g


Onnea kaikille joilla vauvelit jo sylissä. Itse en malttaisi enää odottaa.

Ja Onnea kaikille jotka saaneet tämän tupla uutisen <3 <3
 
Eilen kävin taas TAYS:ssa kontrollissa hepatoosin vuoksi. Rv 31+6 tänään. Tytöt voivat hyvin, kasvavat käyrillä. Neiti A:n painoarvio 1700g ja neiti B:n 1850g. Mutta ne sappihappoarvot on taas koholla! Lääkityksen tehostuksesta oli vain hetkellinen apu. Seuranta jatkuu ja jos arvot edelleen nousee, kutinat pahenee tai vauvojen liikkeet heikkenee, ottavat osastoseurantaan. Kutinaa on, muttei pahasti juuri tällä hetkellä. Toivon todella, ettei se pahene. Odottavan aika on pitkä, en voi muuta sanoa. Ainakin kuukausi pitäisi vielä sinnitellä ennen kuin vauvat vois syntyä.
 
Niinpä sitten meikämamma joutui osastolle alkuviikoksi. Kohdunkaulaa enää 1,5cm jälkjellä ja sentin verran auki, kortisoonihoitoa jouduin siellä ottamaan. Painoarvio neiti b:llä on reilut 1700g, a menee varmaan samoissa mitoissa, ei saatu enää kunnolla mitattua, kun on niin lähtökuopissa, ettei päästä saa luotettavaa mittaa. Nyt sit loppu aika lepäillään, vessassa ja suihkussa saan käydä, muuten oon muiden passattavana. Ainoa "hyvä" puoli tässä on se, että mies on vihdoinkin tajunnut, että tytöt voi syntyä milloin vaan. Tähän asti kun ei oikein ole sitä tajunnut, vaikka päivittäin ollut supistuksiakin. Nyt onneks ne on loppuneet, kun oon vaan makuulla. Mutta näin meillä, päivä kerrallaan kasvatetaan pieniä:)
 
Hei! Pakko oli tulla tällästä ketjua lukemaan. Itse kaiholla muistelen omaa odotuaikaa, oli se vaan niin ihanaa (vaikka niitä huonompia hetkiäkin oli) :)
Paljon onnea kaikille odottajille ja jo nyytit saaneille!! :) Mun mielestä kaksosuus on niin kiehtovaa..

Olen 23v äippä lahdesta about vuosi sitten tuli kaksosraskaus ilmi ja oli aluksi hirveä shokki! Esikoinen oli vielä pieni, reilu 9kk ja ajattelin että miten mä selviän!? :D Onhan mulla mies ja lähipiiri tukena mutta silti.

No nyt on sitte akkavalta talossa, esikoistyttö 1v9kk ja identtiset kaksostytöt 5kk <3 Kaikki on mennyt paremmin kuin hyvin.
Meidän tirpat syntyivät 4.1.2011 rv38+4. Synnytin alakautta koska kumpikin oli raivotarjonnassa ja vauvat voivat hyvin ja olivat hyvän kokoisia. Synnytys kesti ekasta supparista n.7h ja oli oikeesti paljon helpompi kuin esikoisen synnytys. A vauva 2850g ja 48cm ja b vauva 2975g ja 48.5cm. Ei yhtään repeämää tms ja olin täysissä voimissa heti synnytyksen jälkeen.. Olin koko raskauden ajan pelännyt synnytystä ja kaikka mahdollista että vauvat joutuu teholle ym. Mutta sainkin molemmat heti vierihoitoon ja imetys saatiin hyvin käyntiin. 3 päivän päästä päästiin kotiin harjottelemaan uutta arkea. Ja tähän asti se arki on sujunut mallikkaasti. :)
Tytöt ovat jo tomeria 8kilosia jötkäleitä joilla on kova halu eteenpäin. Toistaseks onnstuu vasta kääntyily, onneksi! :D Isosiskokin hoitaa pieniä mallikkaasti ja on äitin apuna kaikessa mahdollisessa <3
Tulen vielä lukemaan tätä ketjua ja toivotan kaikille paljon tsemmppiä ja onnea tälläisestä ihanasta lahjasta! On niissä kyllä tuplatyö mutta niin on myös tuplaonni ja kaiken saa kahtena, hymyn, naurun, kiukut, hampaat ja ilon!! :) On se kaiken sen odotuksen ja tuskan arvoista, hetkeäkään en antaisi pois.

Nemi- ja tytöt 2x5kk ja 1v9kk <3
 
Heippa taas kaikille! Aika hiljaista täällä tuntuu olevan. Miten jakselette masujen kanssa näillä helteillä? Minä oon suosiolla ollu aina päivän kuumimman hetken sisällä, päiväunilla esikoisen kanssa :). Taistelu hepatoosin kanssa jatkuu. Toissa viikonloppuna olin sairaalassa kolme yötä, koska kutinat paheni. Kortisonikuurin söin ja se hetkellisesti laskikin sappihapot melkein normaaliksi, mutta tällä viikolla ne oli jälleen nousussa :(. Tänään kontrollissa painoarviot 2100g ja 2160g. Viikon päästä taas kontrolliin ja jos sappihapot vaan nousee, kahden viikon päästä eli rv 36 synnytys todennäköisesti sitten käynnistetään. Alkoi jo vähän jännittää. Molemmat on onneksi hienosti raivotarjonnassa, joten mahdollisuudet normaaliin alatiesynnytykseen ovat oikein otolliset. Sektio mulla vähän pelottaa, mutta eihän sille mitään voi jos siihen syystä tai toisesta sitten joudutaan. Ja saas nähdä miten monta päivää siihen käynnistelyyn taas menee. Esikoisen synnytystä käynnistettiin 4 vuorokautta.
 
nemi ois kiva kuulla miten ootte käytännön juttuja järkänny kolmen pienen kanssa. Meillä nyt kohta se tilanne että tulee kolmas vauva, ja kaksikko on sitten vasta 1v4kk (ja kehitysikää 2kk vähemmän). Millaset ratasjärjestelyt, yms. teillä on ollu?
 

Yhteistyössä