Uusperheen rahat?

Milla Magia
Me olemme yhdessä lastemme kanssa perhe (molemmilla 2 lasta, yhteisiä ei ole). Minun lapseni asuvat meillä, miehen lapset äitinsä kanssa. Ruokaa ostamme kumpikin, emmekä katso kumman lapset sitä syövät. Käyttörahaa antaa se, jolla sattuu käteistä olemaan pussissa. Kun mieheni lapset ovat meillä, ovat he meidän perhettämme ja kohtelen heitä tasaveroisena omieni kanssa. Joku muu uusioperheen äiti toimii toisin ja se sallittakoon.
Mielestäni tämä keskustelu rahan käytöstä on aivan turhaa, koska jokainen perhe/puolisot voivat tehdä kuten parhaaksi näkevät. Tällä palstalla tulee vain pahamieli, kun lukee näitä ahdasmielisiä kirjoituksia. :\|
 
kuka maksaa
Siihen kuka maksaa on yksinkertainen sääntö.

SE MAKSAA JOKA NUSII

Mitä tämä kertoo naisita?

Tuntuu että kaikki on maksullista
toisille maksetaan suoraan käteen ja toisille välillisesti
laskujen kautta että sillee.


:LOL: :LOL: :LOL:
 
Josefiina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 16:13 Milla Magia kirjoitti:
Me olemme yhdessä lastemme kanssa perhe (molemmilla 2 lasta, yhteisiä ei ole). Minun lapseni asuvat meillä, miehen lapset äitinsä kanssa. Ruokaa ostamme kumpikin, emmekä katso kumman lapset sitä syövät. Käyttörahaa antaa se, jolla sattuu käteistä olemaan pussissa. Kun mieheni lapset ovat meillä, ovat he meidän perhettämme ja kohtelen heitä tasaveroisena omieni kanssa. Joku muu uusioperheen äiti toimii toisin ja se sallittakoon.
Mielestäni tämä keskustelu rahan käytöstä on aivan turhaa, koska jokainen perhe/puolisot voivat tehdä kuten parhaaksi näkevät. Tällä palstalla tulee vain pahamieli, kun lukee näitä ahdasmielisiä kirjoituksia. :\|
Tottahan toki kohtelet miehen lapsia tasaveroisina, koska se on sinulle kannattavaa. Miehesi kohtelee tasavertaisesti sinun lapsiasi, ja tod.näk. vielä isomman osan ajasta kun sinä hänen. Kohtelisitko samalla tavalla jos sinulla ei olisi omia lapsia? Olisi vain miehen lapset.. Nyt saat vastapalvelusta takaisin monin kertaisesti.

Olisikin huvittavaa jos kieltäytyisit maksamasta miehesi lapsien ruokia tai käyttörahoja, vaikka miehesi maksaa useammin sinun lapsiesi ruokia.

Tämä on se pointti. Toinen hyötyy, toinen ei. Ja yllätys, yleensä se on se perheen äiti-henkilö joka hyötyy...
 
Täysin tasavertaiseen rahankäyttöön/jakoon ei pääse koskaan. Mies syö yleensä kalliimmin kuin nainen, valmista ja enemmän. Naisella sitten voi mennä jonnekin muualle enemmän rahaa. Ja kyllä nykyajan miehet ulkonäöstään välittävät eli merkkivaatteita ostavat eli ei ryysyissä kuljeta.
 
Milla Magia
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 17:18 Josefiina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 16:13 Milla Magia kirjoitti:
Me olemme yhdessä lastemme kanssa perhe (molemmilla 2 lasta, yhteisiä ei ole). Minun lapseni asuvat meillä, miehen lapset äitinsä kanssa. Ruokaa ostamme kumpikin, emmekä katso kumman lapset sitä syövät. Käyttörahaa antaa se, jolla sattuu käteistä olemaan pussissa. Kun mieheni lapset ovat meillä, ovat he meidän perhettämme ja kohtelen heitä tasaveroisena omieni kanssa. Joku muu uusioperheen äiti toimii toisin ja se sallittakoon.
Mielestäni tämä keskustelu rahan käytöstä on aivan turhaa, koska jokainen perhe/puolisot voivat tehdä kuten parhaaksi näkevät. Tällä palstalla tulee vain pahamieli, kun lukee näitä ahdasmielisiä kirjoituksia. :\|
Tottahan toki kohtelet miehen lapsia tasaveroisina, koska se on sinulle kannattavaa. Miehesi kohtelee tasavertaisesti sinun lapsiasi, ja tod.näk. vielä isomman osan ajasta kun sinä hänen. Kohtelisitko samalla tavalla jos sinulla ei olisi omia lapsia? Olisi vain miehen lapset.. Nyt saat vastapalvelusta takaisin monin kertaisesti.

Olisikin huvittavaa jos kieltäytyisit maksamasta miehesi lapsien ruokia tai käyttörahoja, vaikka miehesi maksaa useammin sinun lapsiesi ruokia.

Tämä on se pointti. Toinen hyötyy, toinen ei. Ja yllätys, yleensä se on se perheen äiti-henkilö joka hyötyy...

Muistapa, että mieheni maksaa lastensa äidille lasten elatuksesta kohtuullisen suuren summan rahaa sen lisäksi, että maksamme lasten harrastukset kokonaan (esim. mieheni poika harrastaa motocrossia, tytär balettia ja ratsastusta), ostan heille vaatteita jne. Meillä on ns. "yhteiset rahat" ja yhteinen talous, emmekä erittele kumman tililtä mitäkin maksetaan ja tulomme ovat suht' saman suuruiset. Enpä usko, että minä meidän tapauksessamme voitan yhtään rahallisesti, koska omat lapseni ovat sen verran pieniä, etteivät vielä muskaria ihmeempiä harrastuksia tarvitse. :)
 
Milla Magia
Jäi vielä mainitsematta, että mieheni lapset ovat meillä joka viikonloppu (harvoja poikkeuksia lukuunottamatta) ja usein viikollakin. Asumme melko lähellä heidän toista kotiaan (+kouluaan), joten myös kouluun meno meiltä käsin onnistuu mainiosti.
 
hohoohoo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.03.2007 klo 09:49 Milla Magia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 17:18 Josefiina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 16:13 Milla Magia kirjoitti:
Me olemme yhdessä lastemme kanssa perhe (molemmilla 2 lasta, yhteisiä ei ole). Minun lapseni asuvat meillä, miehen lapset äitinsä kanssa. Ruokaa ostamme kumpikin, emmekä katso kumman lapset sitä syövät. Käyttörahaa antaa se, jolla sattuu käteistä olemaan pussissa. Kun mieheni lapset ovat meillä, ovat he meidän perhettämme ja kohtelen heitä tasaveroisena omieni kanssa. Joku muu uusioperheen äiti toimii toisin ja se sallittakoon.
Mielestäni tämä keskustelu rahan käytöstä on aivan turhaa, koska jokainen perhe/puolisot voivat tehdä kuten parhaaksi näkevät. Tällä palstalla tulee vain pahamieli, kun lukee näitä ahdasmielisiä kirjoituksia. :\|
Tottahan toki kohtelet miehen lapsia tasaveroisina, koska se on sinulle kannattavaa. Miehesi kohtelee tasavertaisesti sinun lapsiasi, ja tod.näk. vielä isomman osan ajasta kun sinä hänen. Kohtelisitko samalla tavalla jos sinulla ei olisi omia lapsia? Olisi vain miehen lapset.. Nyt saat vastapalvelusta takaisin monin kertaisesti.

Olisikin huvittavaa jos kieltäytyisit maksamasta miehesi lapsien ruokia tai käyttörahoja, vaikka miehesi maksaa useammin sinun lapsiesi ruokia.

Tämä on se pointti. Toinen hyötyy, toinen ei. Ja yllätys, yleensä se on se perheen äiti-henkilö joka hyötyy...

Muistapa, että mieheni maksaa lastensa äidille lasten elatuksesta kohtuullisen suuren summan rahaa sen lisäksi, että maksamme lasten harrastukset kokonaan (esim. mieheni poika harrastaa motocrossia, tytär balettia ja ratsastusta), ostan heille vaatteita jne. Meillä on ns. "yhteiset rahat" ja yhteinen talous, emmekä erittele kumman tililtä mitäkin maksetaan ja tulomme ovat suht' saman suuruiset. Enpä usko, että minä meidän tapauksessamme voitan yhtään rahallisesti, koska omat lapseni ovat sen verran pieniä, etteivät vielä muskaria ihmeempiä harrastuksia tarvitse. :)
Eli mies parkaa kuppaa kaksi naista.... :LOL: :LOL: :LOL:
 
järjetöntä
Minusta on järjetöntä, että äitipuoli nyxä maksaa ja ostaa miehensä etälapsille vaatteita, vaikka lapset asuu pääsääntöisesti äitinsä luona ja lasten isä huolehtii elatusmaksut.
Kun omatkin lapset pitäisi myös vaatettaa. Mutta ehkä äitipuoli nyxän exä ja tämän nyxä vaatettaa ilolla hänen lapsensa? Ettei mene kaikki omasta pussista.

Tai että kun elareita maksetaan, lapsia vaatetetaan ja ruokitaan, niiden harrastuksetkin menee kokonaan isin pussista.

Hyvät on oltavat lasten äidillä ja lapsillakin.

Miten sitten tämä yh-äitipuoli.nyxä pärjää omiensa kanssa, että onko joku joku kustantaa hänen lapsilleen yhtä hienot ja kalliit harrastukset vai onko vaan seurakunnan ilmainen kokkikerho - saa mahansa täyteen samalla.

No, kukin rahapussinsa mukaan.

Ja jonkun muunkin mukaan.

Minä kannan vastuuta vain omistani, sillä minulla on velvollisuudet vain omiani kohtaan, kuten oikeudetkin vain omia lapsia kohtaan. Miksi minun pitäisikantaa vastuuta ja velvotteita missään muodossa miehen etälapsista - korostan sanaa etälapset - koska minulle ei suoda oikeuksiakaan? En pääse heidän kevätjuhliinsa kouluun, En näe heidän todistuksiaan. En pääse heidän rippijuhliin. En katsomaan jotain esitystä johon ovat koko talven harjoitelleet jne jne.
 
Elviira harmaana
Meillä on koettu molemmin päin, eli niin että mies tienaa enemmän, kuin myös että minä tienaan enemmän.

Minulla on yksi lapsi entuudestaan ja meillä on yksi yhteinen lapsi.

Rahat ovat olleet yhteisiä lähes alusta asti. Ihan yhtälailla silloin, kun itse tienasin enemmän kuin mies niin minä kustansin myös miehen menoja niinkuin hän tekee nyt minun kohdallalni koska olen vanhempainrahalla.
Ei meillä ajatella, että kumpi ne rahat on tienannut ja kumman selkänahasta on revitty.

Ihan yhtälailla hän myös osti ruokaa koko perheelle ennen kuin yhteinen lapsi syntyi. Ei minun tarvinnut erikseen miettiä, että minun tarvitsee yksin poikaani elättää.
Laskut maksetaan yhdessä ja eletään perheenä, siksi meidän rahat on yhteisiä.

En oikein ymmärtänyt, sitä miten joku ei voi ymmärtää jos mies maksaa naisen esim. kampaajan, että se olisi jonkinlaista hyväksikäyttöä?

Entäs jos se nainen maksaa vuokran/vastikkeen? Eikös se mieskin asu sen saman katon alla?
 
Meillä on mieheni kanssa omat rahat. Eipähän tule turhaa riittaa rahasta, kun miehelläni on pari etälasta ja meillä pari yhteistä. Mieheni maksaa omasta pussistaan etälasten elatuksen sekä ruuat silloin kun he ovat täällä. Muutoin maksamme puoliksi elämisen ja omat menot ovat sitten omista pusseistamme.
Alussa ostin etälapsille joululahjat ja synttärilahjat, mutta nyt olen sen lopettanut, kun laitan nekin rahat mielummin yhteisiin lapsiimme. En näe mitään pointtia siinä, että minun kuuluisi ostella mieheni etälapsille yhtään mitään. Heillä on äiti ja isä jotka kustantavat heidän elämisensä. Meidän lapsillamme on myös äiti ja isä, jotka kustantavat heidän elämisensä. Olen samaa mieltä Josefiinan kanssa, että se joka on lapset hankkinutkin on velvollinen ne elättämään.
Kaikki eurot jotka laittaisin etälapsiin ovat poissa meidän omilta lapsiltamme. Sitä en tietenkään halua. Kyllä veri on vettä sakeampaa =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2007 klo 12:26 äityli kirjoitti:
Meillä on mieheni kanssa omat rahat. Eipähän tule turhaa riittaa rahasta, kun miehelläni on pari etälasta ja meillä pari yhteistä. Mieheni maksaa omasta pussistaan etälasten elatuksen sekä ruuat silloin kun he ovat täällä. Muutoin maksamme puoliksi elämisen ja omat menot ovat sitten omista pusseistamme.
Alussa ostin etälapsille joululahjat ja synttärilahjat, mutta nyt olen sen lopettanut, kun laitan nekin rahat mielummin yhteisiin lapsiimme. En näe mitään pointtia siinä, että minun kuuluisi ostella mieheni etälapsille yhtään mitään. Heillä on äiti ja isä jotka kustantavat heidän elämisensä. Meidän lapsillamme on myös äiti ja isä, jotka kustantavat heidän elämisensä. Olen samaa mieltä Josefiinan kanssa, että se joka on lapset hankkinutkin on velvollinen ne elättämään.
Kaikki eurot jotka laittaisin etälapsiin ovat poissa meidän omilta lapsiltamme. Sitä en tietenkään halua. Kyllä veri on vettä sakeampaa =)

Joo-o. Näinhän se menee; ensin äitipuoli on mielinkielin, kun pitää tehdä vaikutus mieheen ja osittaa, että hänen lapsensa ovat ihan ok. Sitten kun saadaan oma lapsi, niin miehen lapset muuttuvatkin tunkeilijoiksi ja heille ei enää tarvitsekaan olla ystävällinen (esim. ostaa lahjoja). Onhan kummilapsillekin ostetut lahjat sun omilta pois? Vai eikö sinulla ole sellaisia? Eiköhän se ole niin, että et alkuunkaan ole pitänyt miehesi lapsista tai välittänyt heistä ja nyt totuus on paljastunut, kun koet olevasi tukevalla maaperällä miehesi suhteen! :\|
 
ystävällisyys
Ystävällisyys etälapsia kohtaan ei tarkoita rahan syytämistä ;) . Eivät lapset osaa edes arvostaa asioita rahassa, enemmän pitävät arvossa mukavaa yhdessäoloa. Monessa lapsiperheessä rahat ovat tosi tiukassa muutenkin, etenkin uusperheessä! Maksettavana on kaikenlaista mitä ei normaalissa perheessä ole. Etälapset ovat ehkä paikallakin n. 4 päivää kuukaudessa... Sitä paitsi jos on velvollisuuksia, niin pitää olla myös oikeuksia! Eli jos halutaan että ns. äitipuolet ja isäpuolet osallistuvat lasten elämään rahallisesti, ajallisesti yms., niin kannattaa valtuuttaa heidät osallistumaan myös kasvatukseen ILMAN, että biol. vanhemmat alkavat heti huutaa ;) . Jos toimitaan muulla tavalla, niin syntyy juuri meitä ilkeitä äitipuolia ja isäpuolia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2007 klo 12:26 äityli kirjoitti:
Meillä on mieheni kanssa omat rahat. Eipähän tule turhaa riittaa rahasta, kun miehelläni on pari etälasta ja meillä pari yhteistä. Mieheni maksaa omasta pussistaan etälasten elatuksen sekä ruuat silloin kun he ovat täällä. Muutoin maksamme puoliksi elämisen ja omat menot ovat sitten omista pusseistamme.
Alussa ostin etälapsille joululahjat ja synttärilahjat, mutta nyt olen sen lopettanut, kun laitan nekin rahat mielummin yhteisiin lapsiimme. En näe mitään pointtia siinä, että minun kuuluisi ostella mieheni etälapsille yhtään mitään. Heillä on äiti ja isä jotka kustantavat heidän elämisensä. Meidän lapsillamme on myös äiti ja isä, jotka kustantavat heidän elämisensä. Olen samaa mieltä Josefiinan kanssa, että se joka on lapset hankkinutkin on velvollinen ne elättämään.
Kaikki eurot jotka laittaisin etälapsiin ovat poissa meidän omilta lapsiltamme. Sitä en tietenkään halua. Kyllä veri on vettä sakeampaa =)


Aika erikoinen katsantokanta suhteessa lapsiin joiden elämää tavalla tai toisella osallistuu. Itse olen sitä mieltä, että lapset ovat lapsia ja heihin ei omia kaunojaan tai ahneuksiaan suunnata. Itse ainakin haluan kohdella tasavertaisesti elämääni osallistuvia lapsia; lasteni serkkuja ja kummilapsiani. Enkä koe se omiltani olevan pois jos heitä muistan syntymäpäivänä ja jouluna. Oikeastaan asia on hieman toisinpäin. Enkä todellakaan koe olevani esim. kummilapseni elättäjä jos hänelle vaikka kengät ostan muuten vaan, vaikka rahaa ei itselläkään liikoja ole on antaminen myös tarvisevalle tosi palkitsevaa.
 
Uusisäippä
Meillä on uusioperhe jossa mun 2 lasta asuu puolet ajasta meillä, puolet isällään, eli selkeästi maksamme exän kanssa kaikki puoliksi. Sitten "nyxän" siis tää on kai nykyinen mies :LOL: lapset ovat meillä joka toinen vkl. Omat tilit, ex-miehenkin kanssa oli omat tilit joten olen niin tottunut siihen. Omat laskut maksetaan, lainanlyhennykset omien lainojen mukaan (koska sijoitimme asuntoon eri summan ex-elämästä johtuen). Mutta ruuat hankimme kumpi ehtii eikä rahoja lasketa kumpi on ostanut ja mitä. Toki kun mies on ostanut jonkun vkl-ruuat sanon seuraavalla kerralla kaupassa että minä maksan nyt. Huonekalut ostamme "jompi kumpi", sitä on niin kyyninen jo että jos joskus tulis ero niin ainakin huonekalut olisi helppo jakaa :kieh: Emme kyllä aio erota mutta tällaisen käytännön päätimme yhdessä. Mies on tarjonnut matkoja minulle enkä pysty samaan koska tienaan vähemmän - tiedän hänen tekevän sen rakkaudesta, en koe syyllisyyttä vaan otan kiitollisena vastaan. On toki ollut joku takinosto josta olen kieltäytynyt ottamaan rahaa vastaan koska itsellänikin on.
Ostan joululahjat mieheni lapsille, myös äitini ostaa (ja ex-mieheni sisko ja hänen äitinsä :) Mieheni ei osaa ostaa lahjoja kenellekään (toki saan jouluna ja synttärinä mutta on kuulemma työn ja tuskan takana keksiä).
Kuten näkyy, monenlaisia käytäntöjä on ja pääasia on se että asiat on yhdessä sovittuja, ongelmahan tulee silloin kun toinen ei tykkää käytännöstä.
 
Meillä on kaikki rahat yhteisiä mutta omat tilit. Miehelläni on poika edellisestä suhteesta. Mä en osaa jotenkin ajatella et ostamalla pojalle se oli meiltä pois. Musta on ihanaa nähdä pojan iloinen ilme kun olen ostanut jotain kivaa ja ostelen mielelläni kaikille lapsillemme. Raha on tosin mulle vain paperia ja niin kauan kun sitä on, niin miksi ei? Mun ainakin on surku etälasta joka ei näe isäänsä niin paljoa kun meidän yhteiset ja minä äitipuoli olen niin hölmö että yritän korvata sitä sitten ostamalla ja järjestämällä kaikkea kivaa kun poika on meillä. Tosin poika asuu niin kaukana et käy vain 4-6 kertaa vuodessa. Meillä on silloin juhlaa ei arkea.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2007 klo 23:00 Riitu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2007 klo 12:26 äityli kirjoitti:
Meillä on mieheni kanssa omat rahat. Eipähän tule turhaa riittaa rahasta, kun miehelläni on pari etälasta ja meillä pari yhteistä. Mieheni maksaa omasta pussistaan etälasten elatuksen sekä ruuat silloin kun he ovat täällä. Muutoin maksamme puoliksi elämisen ja omat menot ovat sitten omista pusseistamme.
Alussa ostin etälapsille joululahjat ja synttärilahjat, mutta nyt olen sen lopettanut, kun laitan nekin rahat mielummin yhteisiin lapsiimme. En näe mitään pointtia siinä, että minun kuuluisi ostella mieheni etälapsille yhtään mitään. Heillä on äiti ja isä jotka kustantavat heidän elämisensä. Meidän lapsillamme on myös äiti ja isä, jotka kustantavat heidän elämisensä. Olen samaa mieltä Josefiinan kanssa, että se joka on lapset hankkinutkin on velvollinen ne elättämään.
Kaikki eurot jotka laittaisin etälapsiin ovat poissa meidän omilta lapsiltamme. Sitä en tietenkään halua. Kyllä veri on vettä sakeampaa =)

Joo-o. Näinhän se menee; ensin äitipuoli on mielinkielin, kun pitää tehdä vaikutus mieheen ja osittaa, että hänen lapsensa ovat ihan ok. Sitten kun saadaan oma lapsi, niin miehen lapset muuttuvatkin tunkeilijoiksi ja heille ei enää tarvitsekaan olla ystävällinen (esim. ostaa lahjoja). Onhan kummilapsillekin ostetut lahjat sun omilta pois? Vai eikö sinulla ole sellaisia? Eiköhän se ole niin, että et alkuunkaan ole pitänyt miehesi lapsista tai välittänyt heistä ja nyt totuus on paljastunut, kun koet olevasi tukevalla maaperällä miehesi suhteen! :\|
hui miten rumasti puhut etälapsista vai pidätkö omia lapsiasi tunkeilijoina?
Aluksi mikään ei ollut selkeää ja luulin naiivisti, että minulla on velvollisuudet ja oikeudet mieheni etälapsiin. Mutta ajansaatossa huomasin että minulla on vain velvollisuuksia, joten miksipä minä ostaisin vieraille lapsille lahjoja? Kummilapsia minulla on ja muistan aina heitä jouluna ja merkkipäivinä sekä muulloin. Mutta kummius perustuu vapaaehtoisuuteen eikä minulla ole mitään velvotteita tai oikeuksia heihin.
He eivät käy minun taloudessani säännöllisesti.
Se on totta etten kovinkaan paljon välitä mieheni lapsista. En ole lapsirakasta tyyppiä vieraita kohtaan. So what, eihän kaikki lapsia maanpäällä tarvitsekaan rakastaan.
En ole tukevalla maaperällä, kukaan ei ole suhteessä ikinä tukevalla maaperällä. En vain näe enää tarpeelisena ostella mieheni etälapsille lahjoja. Olen huomannut ,että jokainen elättäköön itse "siittämänsä" =) lapset. Vieraitten elättäminen perustuu vapaaehtoisuuteen.
En ole äitipuoli enkä ole koskaan ollutkaan. Olen etälasten aikuinen kaveri, en muuta. Eikä minun tarvitse lahjoilla ostella kaveruutta
 

Yhteistyössä