Uuteen rokotusohjelmaan mukaan?

  • Viestiketjun aloittaja Mama-70
  • Ensimmäinen viesti
Mama-70
Voisiko joku informoida, mitä rokotteita pitää hakea apteekista, jos haluaa nyt jo mukaan vuoden 2005 uuteen rokotusohjelmaan? Joku täällä jo kirjoittelikin, että sellainen kuutoisrokote kuin Infanrix hexa olisi hyvä? Elikä neuvolalääkäriltä resepti täytyy pyytää ilmeisesti ja ko. rokotetta annetaan kolme pistosta. Näin olen ymmärtänyt. Mutta mitä näitten rokotteiden lisäksi? Neuvolasta saadun paperin mukaan silloin jäisi puuttumaan vielä MPR-rokote eli tuhkarokko, sikotauti ja vihurirokko. Kyselin tätä rokotusasiaa jo neuvolasta tietenkin, mutta sieltä ei osattu lainkaan mua neuvoa! Outoa! Apteekista kyselin em. rokotetta ja saatavilla olisi. Haluaisin vaan säästää pienen vauvelin turhalta piikittämiseltä ja ilmeisesti uudesta rokotteesta ei tule niin paljon jälkiseuraamuksiakaan. Eikä satu niin paljon piikitettäessä.
Että voiskos joku antaa kunnon informaatiota?
Kiitti etukäteen!
 
-Huvitutti-
Mä olen ostanut Infanrix Hexaa ja juuri sen turhilta piikeiltä säästämisen vuoksi! Neuvolalääkäriltä pyydät vaan reseptin. Meillä tosin hän ei sitä suostunut kirjoittamaan joten asiasta sisuuntuneena käytiin yksityisellä. Pistoksia annetaan kolme, 3, 5 ja 12 kk iässä. Yksi piikki maksaa noin 62 euroa. Muakaan ei osattu neuvolassa neuvoa, itse olen sitten selvittänyt asiaa.
Rokote oli todella hyvä, mitään jälkivaikutuksia ei tullut. Paitsi poika alkoi heräillä öisin mutta se nyt ei varmaan johdu rokotteesta vaan siitä piikityksestä.

Tässä rokotusohjelma:
3 kk DTaP-IPV-Hib Eli itse ostettu Infanrix Hexa
5 kk DTaP-IPV-Hib Infanrix Hexa
12 kk DTaP-IPV-Hib Infanrix Hexa

14-18 kk MPR Eli sama rokote kuin nytkin käytetään, neuvola tarjoaa.
4 v DTaP-IPV Neuvola tarjoaa
6 v MPR Neuvola tarjoaa
14-15 v dtap joka taitaa tulla kouluterveydenhuollon puolesta.

Tuon ohjelman mukaan mennään ainakin meillä. Eli tulevan rokotusohjelman mukaan mutta niin että ensimmäiset kolme rokotetta ostan itse.
Kysy jos haluat tietää vielä jotain!
 
Mama-70
Kiitti paljon tiedosta! On se vaan kumma, ettei neuvolasta osattu/tahdottu mua opastaa. Aion kans hankkia noi uudet rokotteet, kun nyt jo äitiä hirvittää se pistäminen. Ja jos säästyis myös turhilta kuumeiluilta. :) Kalliitahan noi piikit on, mutta mitäpä sitä äiti ei lapsensa eteen tekisi. Aurinkoista syksynjatkoa! :flower:
 
-Huvitutti-
Kiva jos oli apua! Ei munkaan neuvolassa tuosta rokotteesta tiedetty yhtään mitään. Eikä siitä uudesta rokotusohjelmastakaan vaikka se tulee kohta käyttöön. Kumma juttu.
Mua hirvitti se piikitys jo etukäteen, kamalaa se olikin. Piti ottaa mies neuvolaan mukaan, mä en pystynyt pitämään poikaa kun pistettiin. Iso itku siitä tuli mutta poika rauhoittui rinnalle tosi nopeasti. Äidinmaidossa on kuulemma jotain kipua lievittävää ainetta. :)
Rahaa tosiaan palaa mutta on se sen arvoista.
Sateetonta syksyä ja harmitonta rokotusta! :flower:
 
Venskun äiti
Minäkin ajattelin siirtyä uuteen ohjelmaan, tyttö saisi ekan rokotteen tässä kuussa. Neuvolassa ei tietenkään osattu neuvoa, mutta apu löytyi täältä!

Sitä kuitenkin kysyisin, että riittääkö, että ostan itse sen ensimmäisen rokotteen, koska tyttö on 5 kk ensi vuoden puolella vai täytyykö minun hommata ne kaikki 3 itse...? Ja jostain luin, että Infanrix maksaisi 22 euroa, mutta täällä joku mainitsi n. 60 euron hintaa...
 
-Huvitutti- harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2004 klo 18:04 Venskun äiti kirjoitti:
Sitä kuitenkin kysyisin, että riittääkö, että ostan itse sen ensimmäisen rokotteen, koska tyttö on 5 kk ensi vuoden puolella vai täytyykö minun hommata ne kaikki 3 itse...? Ja jostain luin, että Infanrix maksaisi 22 euroa, mutta täällä joku mainitsi n. 60 euron hintaa...
Tuota en tiedä riittääkö että ostat yhden. Kyllä luulisi. Kannattaa sitä kysyä neuvolasta.
Infanrix PDT maksaa tuon 22 euroa. Eli se vain korvaa sen neuvolasta saatavan kolmoisrokotteen. Se ostamalla ei pääse uuteen ohjelmaan. Infanrix Hexa maksaa vähän yli 60 euroa. Se on yhdistelmärokote jonka kaltainen tulee uudessa ohjelmassa jakoon.
 
terkkari
Huomasin tään teidän keskustelun. Eli selvennyksenä, tuo teidän infanrix hexa sisältää myös hepatiitti b rokotteen, pelkkä infanrix ei. Eli neuvoloissa otetaan käyttöön tuo ilman hep. b rokotetta, hintapolitiikan takia tietenkin. tutustukaa www.ktl.fi ja sieltä ammattilaisille ja rokottaminen. Näette sieltä esim Ronja ohjelman avulla, miten ennen vuodenvaihdetta aloitetut rokotussysteemit jatkuu vuodenvaihteen jälkeen, eli jos tosiaan nyt haluaa jo aloittaa tuolla uudella vähäpistoksisella systeemillä, ei niitä tarvitse ostaa kuin se yksi 3 kk iässä annettava annos, koska 5kk roktoukset tapahtuu ensi vuonna, milloin on neuvolassakin jo käytössä sama rokote. Mutta huom. et siis voi ostaa nyt hexaa jos aiot jatkaa myöhemmin nlarokotuksilla, vaan silloin sun on ostettava se tavallien n infanrix rokote, joka maksaa sen reilu 20 eukkia. Hepatiitti b versio on siis kalliimpi tietty. Toki hepatiitti b rokotekin on ihan jees juttu.
 
-Huvitutti-
Infanrix Hexassa on siis PDT, polio, Hib ja hepatiitti b. Kaikki ensimmäisen vuoden rokotukset hoituu kolmella sellaisella.
Siis eihän Infanrix PDT:llä pääse mukaan uuteen ohjelmaan. Siis sillä 20 euroa maksavalla. Sehän on ihan normaali kolmoisrokote, on vaan soluton.
 
terkkari
Joo aivan, mä hölmöilin nyt tossa tekstissäni. Eli siis neuvolassa ei kuitenkaan tulla käyttää tota hexaa vaan sekoitus Dtap-IPV-Hib, jossa yhdellä piikillä siis saa kolme. Ei siis infanrix jokja on kolmoisrokote .
Ja itse olen nyt hoitovapaalla, joten en ole paljoa perehtynyt. Kollegat ovat sanoneet, että heitäkin koulutetaan vasta nyt marraskuun aikana...Joten paras tieto löytyy ktl: n nettisivuilta.
 
miksi te haluatte uuteen rokotusohjelmaan ,johon priorisoitu ....ympätty pariin piikkiin, tulevaisuuden kannalta vai sen takia ,että pelkäätte piikkiä jälki seurauksien takia...ennättääköhän vastaaineet toimimimaan immunologisesti hyvin uudessa ohjelmassa
 
Susse
"Lääkäripäivillä Tampereella v. 2001 lääkäri Merja Riska totesi suomalaisen rokotusohjelman olevan raju rasite lapselle ensimmäisen vuoden aikana. Lapsen oma puolustusjärjestelmä kehittyy tuona aikana ja näillä eväillä lapsen pitää käydä elämänsä läpi. Samalla lapsen pitää sopeutua uusiin asioihin, kuten uusiin ruoka-aineisiin, sairauksiin ja viruksiin. Hän suosittelee yksilöllistä rokotusohjelmaa. Lapsi on voimakas syntyessään, hänessä on kaikki äidin vasta-aineet. Vähitellen suoja-aineet katoavat ja lapsen oma vasta-ainekehitys lähtee liikkeelle puoli vuotiaana. Silloin lapsi on heikoimmillaan. Tartuntatautien poistuminen on tuonut tilalle huolestuttavat allergiatilastot."

Entä sitten tuleva rokotusohjelma, kun lapsen elimistöön lykätään kerralla 5-6 taudinaiheuttajaa? Aika hurjaa... miten pieni ihminen kestää moisen? Miksi se pitää aloittaa niin aikaisin?
 

Yhteistyössä